Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje:
a) postavení, působnost a organizaci Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky
(dále jen "Nejvyšší kontrolní
úřad").
b) oprávnění a povinnosti Nejvyššího
kontrolního úřadu, povinnosti a práva
kontrolovaných subjektů.
Ivo Svoboda v.r. | Libor Novák v.r. |
Antonín Chutný v.r. | Josef Hájek v.r. |
Václav Stieber v.r. | Jaromír Kapusta v.r. |
Zbyněk Máca v.r. |
Nejvyšší kontrolní úřad
jako nezávislý kontrolní orgán se
ve své činnosti řídí pouze
zákony.
Nejvyšší kontrolní úřad
kontroluje:
a) tvorbu a užití prostředků státního
rozpočtu České republiky,
b) státní závěrečný
účet České republiky,
c) hospodaření s finančními i hmotnými
prostředky České republiky a s jejich zdroji
včetně dluhů a hospodaření
s jejími úvěry, pohledávkami a majetkovými
právy,
d) dodržování povinností a práv
vyplývajících pro orgány České
republiky z obecně závazných právních
předpisů nebo povinností uložených
na jejich základě, pokud upravují finančně
ekonomické vztahy a výkon státní správy.
Nejvyšší kontrolní úřad
zpracovává stanovisko ke státnímu
závěrečnému účtu republiky.
Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu se vztahuje na
a) vládu, orgány státní správy
a další orgány České republiky,
b) státní podniky, rozpočtové a příspěvkové
organizace České republiky,
c) právnické osoby a fyzické osoby, pokud
přijímají dotace ze státního
rozpočtu České republiky nebo jiné
prostředky poskytnuté z tohoto rozpočtu,
včetně fondů spravovaných orgány
České republiky,
d) právnické osoby s majetkovou nebo finanční
účastí státu,
e) další právnické osoby, pokud tak
stanoví zákon.
1) Při kontrole Nejvyšší kontrolní
úřad prověřuje, zda kontrolované
hospodářské a účetní
operace nejsou v rozporu s právními předpisy,
a přezkoumává jejich věcnou a formální
správnost. Dále prověřuje účelnost
a hospodárnost využívání finančních,
hmotných a ostatních hospodářských
prostředků České republiky.
2) Při kontrole právnických osob, případně
fyzických osob, které přijímají
dotace ze státního rozpočtu České
republiky nebo příspěvky z tohoto rozpočtu
v jiné formě, prověřuje nakládání
s touto dotací nebo příspěvkem.
K návrhům právních předpisů
týkajících se rozpočtového
hospodaření, účetnictví, státní
statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a
inspekční činnosti musí být
vyžádáno stanovisko Nejvyššího
kontrolního úřadu.
Působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu vykonávají
a) prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
(dále jen prezident),
b) viceprezident,
c) prezidiální rada nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "Rada"),
d) členové Rady,
e) kontrolní pracovníci.
Řídícími orgány Nejvyššího
kontrolního úřadu jsou prezident, viceprezident,
Rada a členové Rady.
Nejvyšší kontrolní úřad
řídí prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "prezident").
Prezidenta zastupuje viceprezident Nejvyššího
kontrolního úřadu (dále jen "viceprezident").
1) Prezidenta volí a odvolává Česká
národní rada na návrh svého předsednictva.
2) Prezident může být zvolen opětovně
nejvýše na dvě po sobě jdoucí
funkční období.
1) Viceprezidenta jmenuje na období sedmi let předsednictvo
České národní rady na návrh
prezidenta.
2) Viceprezident může být jmenován nejvýše
na dvě po sobě jdoucí období.
Prezidentem může být zvolen nebo viceprezidentem
jmenován občan České a Slovenské
Federativní republiky. který
a) je způsobilý k právním úkonům,
bezúhonný, jestliže jeho zkušenosti a
morální vlastnosti dávají záruku,
že bude tuto svoji funkci řádně zastávat,
b) dosáhl věku nejméně 35 let,
c) má úplné vysokoškolské vzdělání.
1) Funkce prezidenta a viceprezidenta jsou neslučitelné
s funkcí poslance zákonodárného sboru,
s funkcí ve státní správě a
orgánech obcí a s funkcemi v politických
stranách nebo hnutích.
2) Prezident a viceprezident nesmějí dále
zastávat žádnou jinou placenou funkci ani vykonávat
jinou výdělečnou činnost s výjimkou
správy vlastního majetku a činnosti vědecké,
pedagogické, literární, publicistické
a umělecké za předpokladu, že taková
činnost nenarušuje důstojnost těchto
osob nebo neohrožuje důvěru v nezávislost
a nestrannost Nejvyššího kontrolního úřadu.
Prezident a viceprezident zůstávají ve svých
funkcích i po uplynutí jejich funkčních
období, dokud nebude provedena nová volba nebo jmenování,
nejdéle však 4 měsíce.
1) Funkce prezidenta a viceprezidenta zanikají
a) vzdáním se funkce,
b) úmrtím.
2) Prezident nebo viceprezident může být ze
své funkce odvolán
a) jestliže byl pravomocně odsouzen za trestný
čin,
b) nemůže-li vykonávat funkci po dobu delší
než šest měsíců,
c) nastanou-li skutečnosti svědčící
o neslučitelnosti této funkce podle § 14,
d) nastanou-li skutečnosti, pro které by nemohl
být zvolen podle § 13. písm. a).
3) Prezidentovi nebo viceprezidentovi může být
dočasně pozastaven výkon funkce, jestliže
bylo proti němu zahájeno trestní řízení
nebo nastaly okolnosti, pro které může být
ze své funkce odvolán.
1) Rada je složena ze sedmi členů.
2) Členy Rady jmenuje a odvolává předsednictvo
České národní rady na návrh
prezidenta.
O podmínkách jmenování členem
Rady a zániku členství v Radě platí
obdobně ustanovení § 13, 14 a 16.
Rada projednává
a) stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu a s ním bezprostředně
související kontrolní zjištění,
b) návrh základních směrů kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu na příslušný rok,
c) souhrnnou roční zprávu o kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu,
d) kontrolní zjištění, která
jí přikáže prezident.
Pracovníci, kteří vykonávají
kontrolu, a další odborní pracovníci,
kteří se na výkonu kontroly podílejí
(dále jen "kontrolní pracovníci"),
musí
a) splňovat předpoklady uvedené v §
13. písm. a,
b) dosahovat věku nejméně 24 let.
Nejvyšší kontrolní úřad
může na smluvním základě do své
kontrolní činnosti zapojovat externí pracovníky.
Další podrobnosti týkající se
činnosti a organizace Nejvyššího kontrolního
úřadu, zejména způsobu jednání
Rady, projednávání kontrolních zjištění
a jednání o podjatosti, upraví statut, který
schvaluje předsednictvo České národní
rady.
Prezident předkládá
a) České národní radě
- informaci o základních směrech kontrolní
činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu na příslušný rok,
- stanovisko ke státnímu závěrečnému
účtu republiky,
- souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti za
uplynulý rok,
b) předsednictvu České národní
rady
- zprávy o výsledcích kontrolní činnosti
(kontrolní nálezy), na jejichž předložení
se s předsednictvem České národní
rady dohodne.
Kontrolní pracovníci Nejvyššího
kontrolního úřadu jsou při kontrole
povinni
a) oznámit nejpozději při zahájení
kontroly kontrolovaným orgánům, právnickým
a fyzickým osobám uvedeným v § 5 (dále
jen "kontrolované subjekty") a podle povahy věci
dalším pracovníkům předmět
a účel kontroly,
b) postupovat při kontrole tak, aby kontrolní zjištění
byla pravdivá, úplná a průkazná,
c) šetřit práv a právem chráněných
zájmů kontrolovaných subjektů a jejich
pracovníků,
d) o kontrolním zjištění pořídit
kontrolní nález, který obsahuje zejména
přesný popis zjištěných skutečností,
průkazně doložených a jejich hodnocení
s jmenovitým uvedením nedostatků včetně
označení ustanovení právních
předpisů a opatření vydaných
na jejich základě, které byly porušeny,
e) projednat výsledky kontroly s kontrolovanými
subjekty,
f) vyžádat si jejich vyjádření,
g) prověřit jejich námitky proti pravdivosti,
úplnosti nebo průkaznosti kontrolních zjištění
projednaných podle písm. e) a výsledky tohoto
prověření jim písemně sdělit.
Kontrolované subjekty a jejich pracovníci jsou podle
požadavků Nejvyššího kontrolního
úřadu a jeho kontrolních pracovníků
povinni vytvořit podmínky k provedení kontroly,
a to
a) umožnit vstup do objektů a na pozemky, pokud souvisejí
s předmětem kontroly,
b) poskytnout materiální a technické zabezpečení
nezbytné pro výkon kontroly,
c) zajistit nezbytnou součinnost svých pracovníků,
jejichž účast je při kontrole nutná,
d) ve stanovených lhůtách předložit
účetní doklady a další písemnosti
bez rozdílu stupně jejich utajení, poskytnout
informace a předložit data na paměťových
médiích prostředků výpočetní
techniky, mající vztah ke kontrolovaným skutečnostem,
e) zdržet se jednání, které by mohlo
vést ke zmaření účelu kontroly,
f) předložit ve stanovené lhůtě
písemnou zprávu o opatřeních, která
mají vést k odstranění zjištěných
závad, jakož i zprávu o výsledcích
jejich plnění.
1) Kontrolu nesmějí provádět kontrolní
pracovníci, u nichž lze mít se zřetelem
na jejich poměr k předmětu kontroly nebo
na vztah ke kontrolovaným subjektům a jejich pracovníkům
pochybnosti o nepodjatosti.
2) Pokud kontrolovaný subjekt vznese námitku o podjatosti
kontrolního pracovníka, může tento až
do rozhodnutí o její důvodnosti činit
při kontrole pouze úkony, které nesnesou
odkladu.
3) O námitkách podjatosti rozhodne prezident nebo
pověřený člen Rady bez zbytečného
odkladu.
4) Na řízení o těchto námitkách
se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení; proti rozhodnutí o podjatosti
nelze podat odvolání.
1) Nejvyšší kontrolní úřad
může
a) pracovníkům kontrolovaných subjektů,
kteří ztěžují výkon kontroly
Nejvyššího kontrolního úřadu
tím, že ve stanovené lhůtě nevytvoří
potřebné podmínky pro výkon kontroly
nebo neposkytnou na požádání potřebnou
součinnost podle § 25, uložit pořádkovou
pokutu až do výše 50 000,- Kčs,
b) kontrolovaným subjektům, které nepředloží
ve stanovené lhůtě písemné
zprávy podle § 25. odst. f), uložit pokutu až
do výše 500 000,- Kčs.
2) Pořádková pokuta může být
uložena i opakovaně, nebyla-li taková povinnost
splněna ani v nově stanovené lhůtě;
pro toto řízení platí předpisy
o správním řízení.
3) Úhrn pořádkových pokut uložených
podle odst. 2 nesmí přesáhnout částku
200 000.- Kčs.
4) O uložení pořádkové pokuty
rozhoduje kontrolní pracovník zmocněný
k tomu prezidentem; o rozkladu proti uložení pořádkové
pokuty rozhoduje prezident; při tomto rozhodování
postupuje Nejvyšší kontrolní úřad
jako ústřední orgán státní
správy.
5) Pořádkové pokuty a pokuty jsou příjmem
státního rozpočtu republiky.
Prezident má právo účastnit se schůzí
České národní rady a všech jejích
orgánů a schůzí vlády České
republiky; požádá-li o slovo, bude mu uděleno.
Prezident, viceprezident Nejvyššího kontrolního
úřadu, členové Rady a pracovníci
Nejvyššího kontrolního úřadu
jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o nichž se dozvědí při své činnosti
a které tvoří státní, hospodářské
a služební tajemství, a o skutečnostech,
jimiž by mohly být dotčeny třetí
osoby. Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení
funkce nebo pracovního poměru. O zproštění
této povinnosti rozhoduje prezident; jestliže má
být této povinnosti zproštěn prezident,
rozhoduje o tom předsednictvo České národní
rady.
Provádí-li u téhož kontrolovaného
subjektu kontrolní činnost současně
více kontrolních orgánů, jsou tyto
orgány povinny vzájemně spolupracovat a postupovat
tak, aby co nejvíce šetřily práva a
právem chráněné zájmy kontrolovaných
subjektů.
Vláda, orgány státní správy
a další orgány České republiky
jsou povinny poskytnout na vyžádání
Nejvyššího kontrolního úřadu
vysvětlení vztahující se ke skutečnostem,
zjišťovaným při kontrole.