ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

511

Návrh

zákona ČNR

o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky

Praha 29. listopadu 1991

Návrh

zákona ČNR

ze dne ............ 1991

o Nejvyšším kontrolním úřadě České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Úvodní ustanovení

§ 1

Tento zákon upravuje:

a) postavení, působnost a organizaci Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky (dále jen "Nejvyšší kontrolní úřad").

b) oprávnění a povinnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, povinnosti a práva kontrolovaných subjektů.

Ivo Svoboda v.r.Libor Novák v.r.
Antonín Chutný v.r.Josef Hájek v.r.
Václav Stieber v.r.Jaromír Kapusta v.r.
Zbyněk Máca v.r.

Část druhá

Postavení a působnost Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

§ 2

Nejvyšší kontrolní úřad jako nezávislý kontrolní orgán se ve své činnosti řídí pouze zákony.

§ 3

Nejvyšší kontrolní úřad kontroluje:

a) tvorbu a užití prostředků státního rozpočtu České republiky,

b) státní závěrečný účet České republiky,

c) hospodaření s finančními i hmotnými prostředky České republiky a s jejich zdroji včetně dluhů a hospodaření s jejími úvěry, pohledávkami a majetkovými právy,

d) dodržování povinností a práv vyplývajících pro orgány České republiky z obecně závazných právních předpisů nebo povinností uložených na jejich základě, pokud upravují finančně ekonomické vztahy a výkon státní správy.

§ 4

Nejvyšší kontrolní úřad zpracovává stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu republiky.

§ 5

Kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu se vztahuje na

a) vládu, orgány státní správy a další orgány České republiky,

b) státní podniky, rozpočtové a příspěvkové organizace České republiky,

c) právnické osoby a fyzické osoby, pokud přijímají dotace ze státního rozpočtu České republiky nebo jiné prostředky poskytnuté z tohoto rozpočtu, včetně fondů spravovaných orgány České republiky,

d) právnické osoby s majetkovou nebo finanční účastí státu,

e) další právnické osoby, pokud tak stanoví zákon.

§ 6

1) Při kontrole Nejvyšší kontrolní úřad prověřuje, zda kontrolované hospodářské a účetní operace nejsou v rozporu s právními předpisy, a přezkoumává jejich věcnou a formální správnost. Dále prověřuje účelnost a hospodárnost využívání finančních, hmotných a ostatních hospodářských prostředků České republiky.

2) Při kontrole právnických osob, případně fyzických osob, které přijímají dotace ze státního rozpočtu České republiky nebo příspěvky z tohoto rozpočtu v jiné formě, prověřuje nakládání s touto dotací nebo příspěvkem.

§ 7

K návrhům právních předpisů týkajících se rozpočtového hospodaření, účetnictví, státní statistiky a výkonu kontrolní, dozorové a inspekční činnosti musí být vyžádáno stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu.

Část třetí

Organizace Nejvyššího kontrolního úřadu

§ 8

Působnost Nejvyššího kontrolního úřadu vykonávají

a) prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen prezident),

b) viceprezident,

c) prezidiální rada nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "Rada"),

d) členové Rady,

e) kontrolní pracovníci.

§ 9

Řídícími orgány Nejvyššího kontrolního úřadu jsou prezident, viceprezident, Rada a členové Rady.

§ 10

Nejvyšší kontrolní úřad řídí prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "prezident"). Prezidenta zastupuje viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen "viceprezident").

§ 11

1) Prezidenta volí a odvolává Česká národní rada na návrh svého předsednictva.

2) Prezident může být zvolen opětovně nejvýše na dvě po sobě jdoucí funkční období.

§ 12

1) Viceprezidenta jmenuje na období sedmi let předsednictvo České národní rady na návrh prezidenta.

2) Viceprezident může být jmenován nejvýše na dvě po sobě jdoucí období.

§ 13

Prezidentem může být zvolen nebo viceprezidentem jmenován občan České a Slovenské Federativní republiky. který

a) je způsobilý k právním úkonům, bezúhonný, jestliže jeho zkušenosti a morální vlastnosti dávají záruku, že bude tuto svoji funkci řádně zastávat,

b) dosáhl věku nejméně 35 let,

c) má úplné vysokoškolské vzdělání.

§ 14

1) Funkce prezidenta a viceprezidenta jsou neslučitelné s funkcí poslance zákonodárného sboru, s funkcí ve státní správě a orgánech obcí a s funkcemi v politických stranách nebo hnutích.

2) Prezident a viceprezident nesmějí dále zastávat žádnou jinou placenou funkci ani vykonávat jinou výdělečnou činnost s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké za předpokladu, že taková činnost nenarušuje důstojnost těchto osob nebo neohrožuje důvěru v nezávislost a nestrannost Nejvyššího kontrolního úřadu.

§ 15

Prezident a viceprezident zůstávají ve svých funkcích i po uplynutí jejich funkčních období, dokud nebude provedena nová volba nebo jmenování, nejdéle však 4 měsíce.

§ 16

1) Funkce prezidenta a viceprezidenta zanikají

a) vzdáním se funkce,

b) úmrtím.

2) Prezident nebo viceprezident může být ze své funkce odvolán

a) jestliže byl pravomocně odsouzen za trestný čin,

b) nemůže-li vykonávat funkci po dobu delší než šest měsíců,

c) nastanou-li skutečnosti svědčící o neslučitelnosti této funkce podle § 14,

d) nastanou-li skutečnosti, pro které by nemohl být zvolen podle § 13. písm. a).

3) Prezidentovi nebo viceprezidentovi může být dočasně pozastaven výkon funkce, jestliže bylo proti němu zahájeno trestní řízení nebo nastaly okolnosti, pro které může být ze své funkce odvolán.

§ 17

1) Rada je složena ze sedmi členů.

2) Členy Rady jmenuje a odvolává předsednictvo České národní rady na návrh prezidenta.

§ 18

O podmínkách jmenování členem Rady a zániku členství v Radě platí obdobně ustanovení § 13, 14 a 16.

§ 19

Rada projednává

a) stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu a s ním bezprostředně související kontrolní zjištění,

b) návrh základních směrů kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na příslušný rok,

c) souhrnnou roční zprávu o kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu,

d) kontrolní zjištění, která jí přikáže prezident.

§ 20

Pracovníci, kteří vykonávají kontrolu, a další odborní pracovníci, kteří se na výkonu kontroly podílejí (dále jen "kontrolní pracovníci"), musí

a) splňovat předpoklady uvedené v § 13. písm. a,

b) dosahovat věku nejméně 24 let.

§ 21

Nejvyšší kontrolní úřad může na smluvním základě do své kontrolní činnosti zapojovat externí pracovníky.

§ 22

Další podrobnosti týkající se činnosti a organizace Nejvyššího kontrolního úřadu, zejména způsobu jednání Rady, projednávání kontrolních zjištění a jednání o podjatosti, upraví statut, který schvaluje předsednictvo České národní rady.

Část čtvrtá

Oprávnění a povinnosti Nejvyššího kontrolního úřadu,

povinnosti a práva kontrolovaných subjektů

§ 23

Prezident předkládá

a) České národní radě

- informaci o základních směrech kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na příslušný rok,

- stanovisko ke státnímu závěrečnému účtu republiky,

- souhrnnou zprávu o kontrolní činnosti za uplynulý rok,

b) předsednictvu České národní rady

- zprávy o výsledcích kontrolní činnosti (kontrolní nálezy), na jejichž předložení se s předsednictvem České národní rady dohodne.

§ 24

Kontrolní pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu jsou při kontrole povinni

a) oznámit nejpozději při zahájení kontroly kontrolovaným orgánům, právnickým a fyzickým osobám uvedeným v § 5 (dále jen "kontrolované subjekty") a podle povahy věci dalším pracovníkům předmět a účel kontroly,

b) postupovat při kontrole tak, aby kontrolní zjištění byla pravdivá, úplná a průkazná,

c) šetřit práv a právem chráněných zájmů kontrolovaných subjektů a jejich pracovníků,

d) o kontrolním zjištění pořídit kontrolní nález, který obsahuje zejména přesný popis zjištěných skutečností, průkazně doložených a jejich hodnocení s jmenovitým uvedením nedostatků včetně označení ustanovení právních předpisů a opatření vydaných na jejich základě, které byly porušeny,

e) projednat výsledky kontroly s kontrolovanými subjekty,

f) vyžádat si jejich vyjádření,

g) prověřit jejich námitky proti pravdivosti, úplnosti nebo průkaznosti kontrolních zjištění projednaných podle písm. e) a výsledky tohoto prověření jim písemně sdělit.

§ 25

Kontrolované subjekty a jejich pracovníci jsou podle požadavků Nejvyššího kontrolního úřadu a jeho kontrolních pracovníků povinni vytvořit podmínky k provedení kontroly, a to

a) umožnit vstup do objektů a na pozemky, pokud souvisejí s předmětem kontroly,

b) poskytnout materiální a technické zabezpečení nezbytné pro výkon kontroly,

c) zajistit nezbytnou součinnost svých pracovníků, jejichž účast je při kontrole nutná,

d) ve stanovených lhůtách předložit účetní doklady a další písemnosti bez rozdílu stupně jejich utajení, poskytnout informace a předložit data na paměťových médiích prostředků výpočetní techniky, mající vztah ke kontrolovaným skutečnostem,

e) zdržet se jednání, které by mohlo vést ke zmaření účelu kontroly,

f) předložit ve stanovené lhůtě písemnou zprávu o opatřeních, která mají vést k odstranění zjištěných závad, jakož i zprávu o výsledcích jejich plnění.

§ 26

1) Kontrolu nesmějí provádět kontrolní pracovníci, u nichž lze mít se zřetelem na jejich poměr k předmětu kontroly nebo na vztah ke kontrolovaným subjektům a jejich pracovníkům pochybnosti o nepodjatosti.

2) Pokud kontrolovaný subjekt vznese námitku o podjatosti kontrolního pracovníka, může tento až do rozhodnutí o její důvodnosti činit při kontrole pouze úkony, které nesnesou odkladu.

3) O námitkách podjatosti rozhodne prezident nebo pověřený člen Rady bez zbytečného odkladu.

4) Na řízení o těchto námitkách se nevztahují obecné předpisy o správním řízení; proti rozhodnutí o podjatosti nelze podat odvolání.

§ 27

1) Nejvyšší kontrolní úřad může

a) pracovníkům kontrolovaných subjektů, kteří ztěžují výkon kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu tím, že ve stanovené lhůtě nevytvoří potřebné podmínky pro výkon kontroly nebo neposkytnou na požádání potřebnou součinnost podle § 25, uložit pořádkovou pokutu až do výše 50 000,- Kčs,

b) kontrolovaným subjektům, které nepředloží ve stanovené lhůtě písemné zprávy podle § 25. odst. f), uložit pokutu až do výše 500 000,- Kčs.

2) Pořádková pokuta může být uložena i opakovaně, nebyla-li taková povinnost splněna ani v nově stanovené lhůtě; pro toto řízení platí předpisy o správním řízení.

3) Úhrn pořádkových pokut uložených podle odst. 2 nesmí přesáhnout částku 200 000.- Kčs.

4) O uložení pořádkové pokuty rozhoduje kontrolní pracovník zmocněný k tomu prezidentem; o rozkladu proti uložení pořádkové pokuty rozhoduje prezident; při tomto rozhodování postupuje Nejvyšší kontrolní úřad jako ústřední orgán státní správy.

5) Pořádkové pokuty a pokuty jsou příjmem státního rozpočtu republiky.

Část pátá

Společná ustanovení

§ 28

Prezident má právo účastnit se schůzí České národní rady a všech jejích orgánů a schůzí vlády České republiky; požádá-li o slovo, bude mu uděleno.

§ 29

Prezident, viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu, členové Rady a pracovníci Nejvyššího kontrolního úřadu jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o nichž se dozvědí při své činnosti a které tvoří státní, hospodářské a služební tajemství, a o skutečnostech, jimiž by mohly být dotčeny třetí osoby. Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení funkce nebo pracovního poměru. O zproštění této povinnosti rozhoduje prezident; jestliže má být této povinnosti zproštěn prezident, rozhoduje o tom předsednictvo České národní rady.

§ 30

Provádí-li u téhož kontrolovaného subjektu kontrolní činnost současně více kontrolních orgánů, jsou tyto orgány povinny vzájemně spolupracovat a postupovat tak, aby co nejvíce šetřily práva a právem chráněné zájmy kontrolovaných subjektů.

§ 31

Vláda, orgány státní správy a další orgány České republiky jsou povinny poskytnout na vyžádání Nejvyššího kontrolního úřadu vysvětlení vztahující se ke skutečnostem, zjišťovaným při kontrole.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP