Tato pracoviště naopak nemohla a nesměla prosazovat své odborné poznatky a zjištění, neboť nebyla vybavena žádnými pravomocemi. Velmi vážný a zcela neudržitelný stav byl v právní ochraně rostlinných a živočišných druhů žijících ve volné krajině, jejichž výčet platí v nezměněné podobě od roku 1958 (rostliny) a 1965 (živočichové), přestože se zcela zásadním způsobem k horšímu změnily přírodní poměry v České republice a vyžadují druhovou ochranu šířeji a přísněji pojatou. Návrh nově koncipovaného předpisu, zastřešujícího legislativní úpravu ochrany přírody, se opírá o několik zásadních východisek. Jeho koncepce vychází z předpokladu celistvosti a svébytnosti přírody. Již odlišným názvem ve srovnání se zákonem z roku 1956 akcentuje důraz na ochranu celé přírody a krajiny. Přírodu již nelze dělit na chráněnou a nechráněnou, ale podle nového pojetí je nutno zajistit ochranu pro všechny stabilizující přírodní ekosystémy a zvláštní ochranu pro nejvýznamnější části přírody a krajiny. Respekt zákona k existenci přírody "samy o sobě" je projevem překonání dosavadního antropocentristického přístupu k ochraně přírody.

V návrhu zákona je zakotvena všeobecná ochrana všech žijících živočichů a planě rostoucích rostlin. Jejich využívání nebo zásahy proti nim se musí opírat o zákonná oprávnění vyplývající z tohoto zákona nebo jiných předpisů (rybářských, mysliveckých, rostlinolékařských apod.). Samostatně je navržena ochrana stromů rostoucích mimo les, ochrana jeskyň a krajinného obrazu. Základ všeobecné ochrany přírody a krajiny je konstituován zavedením pojmu územního systému ekologické stability opírajícího se o ochranu významných krajinných prvků. Významné krajinné prvky jsou chráněny buď přímo ze zákona nebo na základě zvláštní registrace.

Zvláštní ochrana přírody obsažená v části třetí a čtvrté návrhu zákona upravuje na základě moderní vědecké terminologie jednotlivé kategorie zvláště chráněných částí přírody. Zvláštní pozornost je přitom věnována základním ochranným podmínkám národních parků, chráněných krajinných oblastí a národních přírodních rezervací, které musí být upraveny formou zákona a které se týkají institutů společných všem národním parkům či národním přírodním rezervacím. Paragrafované znění zákona plně respektuje požadavek poslanců formulovaný během projednávání zásad zákona v České národní radě, aby právě tato problematika byla urychleně právně upravena a zahrnuta do textu zákona.

Nově se poskytuje právní ochrana paleontologickým nálezům a vybraným druhům minerálů.

Návrh zákona dále zavádí ochranná pásma přímo ze zákona pro národní přírodní a přírodní rezervace, přírodní památky a památné stromy. Zakotvuje také základní podmínky ochrany zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin, což bylo dříve zajištěno nedostatečnou vyhláškou. Protože návrh zákona předpokládá rovněž přistoupení České a Slovenské federativní republiky k významným mezinárodním dohodám na ochranu těchto druhů, upravuje s tím spojené některé právní instituty. Rovněž upravuje povinnost prokazování původu zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, povinnosti investora před zamýšlenou činností ve volné krajině; dále se formuluje a zpřísňuje režim povolování výjimek ze zvláštní ochrany přírody, oprávnění k zastavení činnosti poškozující přírodu a krajinu apod.

Výkon státní správy ochrany přírody počítá s využitím kompetencí pověřených obecních úřadů a okresních úřadů jako obecných orgánů ochrany přírody a také se zapojením speciálních orgánů státní ochrany přírody, dnešních správ národních parků a chráněných krajinných oblastí. Nejedná se přitom o potřebu přijímání dalšího počtu nových pracovníků, neboť tyto speciální orgány již existují, avšak jsou omezeny pouze na metodickou a konzultační činnost. Nové pravomoci jsou též svěřeny obcím.

Odpovědnost za porušování povinností na úseku ochrany přírody je zakotvená na principu uvedení do původního stavu, popřípadě provedení nezbytných opatření k nápravě a možností ukládání pokut. Tato odpovědnost je odstupňována tak, aby protiprávní jednání, která nemají charakter přestupků, mohla naplňovat skutkovou podstatu trestného činu ohrožování a poškozování životního prostředí tak, jak jej upravuje novela trestního zákona z roku 1989 (zákon č. 181/1989 Sb.).

Zákon nevyvolává bezprostřední finanční požadavky na státní rozpočet. Model státní správy v ochraně přírody dle zákona bude naplněn s využitím dnešního počtu pracovníků, dojde pouze k jeho reorganizaci a restrukturalizaci. Podle celkové finanční situace a možností státního rozpočtu však je žádoucí, aby účinnost zákona byla stimulována i finančně. Potřeba vytváření územního systému ekologické stability (§ 4 odst. 1) zejména tam, kde zanikl nebo je poškozen, a také finanční podpora vlastníkům pozemků formou příspěvků (§ 69), si jistě v budoucnu vyžádá i podporu státního rozpočtu. Bylo by vhodné, aby s nabytím účinnosti zákona Česká národní rada uvolnila prostředky na tato praktická a nezbytná opatření v krajině ve výši alespoň sto milionů Kčs.

Jejich dosah je značný, neboť zlepší přírodní rovnováhu v krajině, např. zvýší schopnost krajiny zadržovat vodu, které máme nedostatek, vrátí život na území, odkud vymizel, zmenší erozi půd a přispěje k celkovému zvýšení stability krajiny, která je nebezpečně destabilizována. Tím se přímo zlepšuje také životní prostředí člověka. Nepochybně by takové rozhodnutí ČNR zvýšilo autoritu nově přijímaného zákona a přesvědčilo veřejnost, že tento zákon bude schopen přinést žádoucí obrat ve vztahu člověka a společnosti k přírodě.

Přijetí nové právní úpravy na úseku ochrany přírody a krajiny je mimořádně významnou záležitostí. Jakékoliv vědomé odkládání nové legislativy v této oblasti a setrvávání u zákona z roku 1956 je ekologicky i politicky neodůvodnitelné.

II. Zvláštní část

K § 1

Přispět k udržení a vytvoření přírodní rovnováhy v krajině je zásadním úkolem člověka, který ji vážně narušil a je proto povinen napravit tento stav. Zákon o ochraně přírody a krajiny je jedním z nástrojů tohoto působení člověka. Není ovšem jediným zákonem působícím v tomto směru (viz např. zákon o lesích, o vodě a půdě apod.), proto je zvolen termín "přispět", který navíc vymezuje právní ochranu jako jeden (nikoli jediný) z nástrojů k ochraně přírody a krajiny.

Účelem zákona je rovněž přispět k realizaci odklonu od dosavadního a převládajícího antropocentrizmu, připomenout podřízení člověka řádu přírody a respektování její původnosti a svébytnosti.

K § 2

K dosažení účelu zákona (§ 1) je nezbytné současně blíže vymezit zásadní cíle a úkoly ochrany přírody a krajiny a způsob jejich naplnění. Jde o stanovení bližších hlavních forem ochrany přírody a krajiny ve vztahu zejména k hospodářskému využití přírody, vztahu k územnímu plánování, zemědělství, lesnímu a vodnímu hospodářství. Jde přitom o výčet demonstrativní, nikoliv taxativní.

Konkrétní naplnění těchto stanovených úkolů je zajištěno dalšími ustanoveními obecné a zvláštní části tohoto zákona. Ustanovení § 2 odstavce 3 je důležitým úkolem ochrany přírody a krajiny i interpretačním pravidlem celého zákona, vztahuje se tedy jak na obecnou, tak zvláštní ochranu přírody.

K § 3

Vymezení základních pojmů v úvodu zákona je nezbytné pro výchozí terminologické sjednocení. Pojmy jsou přitom definovány z hlediska účelu právní úpravy s přihlédnutím k odborným definicím jiných vědních oborů.

Pojem základní důležitosti je územní systém ekologické stability (§ 3a), který je třeba odůvodnit blíže. Představuje propojenou síť biocenter a biokoridorů. Biocentrum je přírodní část krajiny tvořená různorodým sledem stabilních a své okolí stabilizujících ekosystémů. Biokoridor je krajinný prvek protáhlého půdorysu, který zprostředkuje trvalé propojení nebo alespoň periodické kontakty mezi populacemi rostlin a živočichů dvou či více biocenter.

Nadregionální systém stability je pak takovou sítí biocenter a biokoridorů, v níž jednotlivé nadregionální biocentrum zaujímá rozlohu větší než 50 ha, šíře jednotlivého nadregionálního biokoridoru je 60-100 m. Velikost regionálního biocentra je 20-50 ha, šíře regionálního biokoridoru je 25-60 m, místní biokoridory a biocentra jsou menší než tyto hodnoty.

V definici volně žijících živočichů a volně rostoucích rostlin (§ 3 c), d) je třeba zdůraznit pojem "udržují". Znamená to, že jedinci člověkem do volné přírody zavedení a dále v ní samostatně žijící (bažanti, odchovaní sokolové apod.), do těchto pojmů plně spadají.

K § 4

Obecná ochrana přírody vychází z předpokladu, že využívat přírodu lze pouze při současném zabezpečení její ochrany. Za tím účelem se stanoví základní povinnosti fyzických i právnických osob při využívání přírody a krajiny.

Územní systém ekologické stability musí být vymezen a hodnocen, chráněn, udržován a obnovován. Při vymezení a hodnocení systému stability je působnost orgánu ochrany přírody rozdělena mezi ministerstvo životního prostředí (nadregionální systém stability dle § 79, odst. 3 písm. a), pověřené obecní úřady (místní systém stability § 76 odst. 2 písm. d) a okresní úřady či správy (regionální systém stability dle § 77 a 78). K rekonstrukci zaniklého či poškozeného systému stability jsou navrhovány a realizovány plány, projekty a opatření obnovy. Obnova územního systému ekologické stability je veřejným zájmem, na němž se podílejí v rozsahu vymezeném zvláštním předpisem nebo dohodou vlastníci či uživatelé pozemků, stát a obce.

Základní metoda ochrany významných krajinných prvků a systému ekologické stability krajiny je obsažena v odstavci 2 a 3 tohoto ustanovení. Je jím zejména závazné stanovisko orgánů ochranu přírody k zásahům, které by mohly vést k jejich zničení nebo poškození a obligatorní závazné stanovisko orgánů ochrany přírody ke schvalování lesních hospodářských plánů z hlediska ochrany systému ekologické stability, zejména druhové skladby lesních porostů.

Závazná stanoviska podle tohoto ustanovení vydávají pověřené obecní úřady, což vyplývá z § 76 odst. 2 písm. b) zákona, s výjimkou závazného stanoviska ke schválení lesního hospodářského plánu podle § 4 odst. 3, které vydává okresní úřad. Zvýšená ochrana je dle § 4 odst. 4 poskytnuta pobřežním pozemkům a pobřežním ekosystémům vodních toků, kde se často nacházejí významná ekotonová společenstva rostlin a živočichů, cenné břehové porosty a pod. Ochrana těchto částí krajiny je nutná i z důvodů estetických.

K § 5

Volné nakládání s volně žijícími živočichy a volně rostoucími rostlinami může být umožněno jen potud, pokud nevede k ohrožení příslušného druhu na jeho existenci, k jeho degeneraci, k narušení rozmnožovacích schopností, zániku místní populace nebo ke zničení ekosystému, jehož je součástí. Přípustné jsou také zásahy při hubení živočichů a rostlin upravené zvláštními předpisy, zejména rostlinolékařskými, veterinárními, hygienickými, mysliveckými a rybářskými předpisy.

Zakotvení zásady všeobecné ochrany živočichů a rostlin je výrazným kvalitativním posunem v právní úpravě ochrany přírody. Neznamená ovšem "absolutní nedotknutelnost" jedinců jednotlivých druhů. Jejich hubení z výslovně stanovených důvodů plynoucích ze zvláštních předpisů je přípustné a nezbytné. Jiné hubení je přípustné ovšem jen, neznamená-li určité překročení hranice, které vede k zařazení druhu do ohrožených, neznamená-li zničení ekosystému či degeneraci reprodukčních schopností populace či zánik veškeré populace. V případě hrozby překročení takové hranice lze užít ustanovení § 5 odst. 1, poslední věty.

Geograficky nepůvodní druh živočicha nebo rostliny podle odst. 4 a 5 je druhem, který není součástí přirozeného společenstva a s ostatními druhy není schopen koexistence ve vyvážených vztazích (hrozí expanzivním rozšířením nebo narušením přirozených společenstev či ohrožuje genetické vlastnosti druhů původních). Před takovými druhy musí být příroda chráněna.

Oprávnění k zákazu nebo zastavení činnosti podle odstavce 1 přísluší okresním úřadům (§ 77), na území národních parků a chráněných krajinných oblastí pak jejich správám (§ 78). Stejně je tomu u povolení podle odstavce 4 a 5.

Vývoz a dovoz podle odstavce 6 povoluje ministerstvo životního prostředí (§ 79 odst. 3 písm. k).

K § 6

Významné krajinné prvky existují podle právní úpravy tohoto zákona ve dvou kategoriích. V souladu s § 3 jde za prvé o významné krajinné prvky ex lege. Druhou skupinou jsou významné krajinné prvky registrované příslušným orgánem státní ochrany přírody. Ustanovení § 6 upravuje postup při registraci této druhé skupiny významných krajinných prvků a další povinnosti vlastníků pozemků na nichž se tyto prvky nacházejí. Registraci provádí pověřený obecní úřad, což vyplývá z ustanovení § 76 odst. 2 písm. a). Vzhledem k tomu, že registrace má charakter evidenčního úkonu, nepodlého správnímu řízení (§ 90 odst. 1).

K § 7 až 9

Dřevinám rostoucím mimo les se poskytuje ochrana. Zásahem z důvodů pěstebních dle § 8 odst. 2 se rozumí plánovitá péče o porosty, jejich probírka, obnova korun stromů, ořezávání suchých větví, odstranění nalomených nebo jinak nebezpečných částí apod.

K jejich kácení je zásadně nezbytné povolení orgánu ochrany přírody, pokud nejde o výkon práva podle zvláštních předpisů (např. vodní zákon, plynárenský zákon, elektrizační zákon, silniční zákon apod.) nebo stav krajní nouze.

Povolení není též třeba, jde-li o dřeviny do stanoveného rozsahu a na pozemcích ve vlastnictví fyzických osob nebo zásah v zájmu údržby zeleně dle § 8 odst. 2 - ten však musí být orgánu povolujícímu kácení předem hlášen. Rozsah, tj. velikost, obvod, příp. výměru zeleně nebo jinou charakteristiku, k jejímuž kácení není třeba povolení, stanoví obecně závazný právní předpis.

Příslušný orgán ochrany přírody může v rozhodnutí o povolení kácení uložit povinnost přiměřené náhradní výsadby s následnou péčí o dřeviny nejdéle po dobu tří let.

Povoleni ke káceni zeleně zásadně přísluší obci (§ 71), okresní úřad nebo správa si je mohou v závažných případech vyhradit (§ 77 a 78).

K § 10

Ochrana jeskyň dosud nebyla předmětem právní úpravy. Jejím zavedením dochází k významné události z hlediska ochrany tohoto mimořádného přírodního jevu, jak jsou jeskyně celosvětově hodnoceny. Jeskyně jsou dokladem vývojových procesů čtvrtohor a často i mnohem starších dob, jejich právní ochrana jako přírodního fenoménu vypovídajícího o geologickém vývoj i země je nanejvýš odůvodněná.

Vzhledem k nevhodnému využívání jeskynních prostorů ke "skladování" závadných látek a materiálů (včetně radioaktivních, jak ukázaly poslední případy v Českém krasu) je nutno zajistit účast orgánů ochrany přírody v procesu jejich případného hospodářského využívání včetně zpřístupňování za vstupné jako objektů turistického ruchu.

Souhlas podle odstavce 2 vydávají okresní úřady, na území národních parků a chráněných krajinných oblastí jej vydávají jejich správy (§ 77 a 78).

K § 11

Jako zcela nová problematika je upravena ochrana paleontologických nálezů /zkamenělin/, která dosud v našem právním řádu není vůbec regulována. Zákon upravuje povinnosti nálezce, možnost provedení záchranného paleontologického průzkumu a následný dohled. Druhová ochrana paleontologických nálezů není z praktického hlediska možná, a proto se dává přednost ochraně na stanovištích a regulaci jejich vývozu. Orgánem ochrany přírody podle odstavce 1 a 2 je okresní úřad, na území národních parků a chráněných krajinných oblastí jsou jím jejich správy. Vývoz podle odstavce 3 povoluje ministerstvo životního prostředí (§ 79 odst. 3 písm. j). V § 90 odst. 3 zákona jsou obsažena některá důležitá omezení účinnosti § 11.

K § 12

Nově je upravena ochrana krajinného rázu rozsáhlých území ve volné /zvláště nechráněné/ přírodě a krajině tak, aby nebyly znehodnocovány její přednosti a hodnoty též po stránce estetické. Úprava směřuje zejména k regulaci nevhodné výstavby. Konkrétním institutem k zajištění těchto ustanovení je jednak institut souhlasu orgánu ochrany přírody, jednak též možnost zřízení přírodního parku, který mohou vyhlašovat orgány státní ochrany přírody. Do této kategorie obecné ochrany přírody se převádí dnešní tzv. soustava oblastí klidu (viz § 90 odst. 10). Orgánem ochrany přírody podle odstavce 2 a 3 je okresní úřad (§ 77).

K § 13

Tento zcela nový institut právní ochrany umožňuje přechodnou ochranu nenadále se vyskytnuvších vzácných či jinak významných druhů či jejich společenstev na jinak dostatečně nechráněném území. Z hlediska jeho časové naléhavosti je vyhlašován individuálním správním aktem orgánu státní ochrany přírody. Jedná se v praxi o velmi potřebné a dobře využitelné opatření. Rozhodnutí o stanovení přechodně chráněné plochy vydává okresní úřad, na území národních parků a chráněných krajinných oblastí tak může stanovit správa.

Pro zmírnění nepříznivých majetkových ztrát je nutno ekonomické škody vlastníkům či uživatelům uhradit. Újma nikoliv nepatrná bude nahlížena především vzhledem k objektivním krácením výnosů z dotčených pozemků v důsledku stanovených omezení. Krácení výnosů z pozemků bude zpravidla účetně prokazatelné. Hranice nepatrnosti nemůže být stanovena trvale jednorázovou částkou, nebude to však zpravidla částka menší než jedna setina výnosu z dotčeného pozemku.

K § 14

Stanoví se jednotlivé kategorie zvláště chráněných území, odstupňované dle jejich přírodní hodnoty. Počet kategorií zvláště chráněných území ve srovnání se stávající právní úpravou se zmenšuje, stává přehlednějším.

K § 15, 25, 28, 33, 35 a 36

Stanoví podrobné definice jednotlivých kategorií zvláště chráněných území zavedených § 14 s přihlédnutím k mezinárodnímu standardu.

Dále se určují v § 16, 26, 29, 34, 35 odst. 2 a 36 základní ochranné podmínky, to je omezení a zákazy při jejich využívání tak, aby byl splněn účel jejich vyhlášení. Bližší podmínky ochrany těchto zvláště chráněných území pak vyplývají dále z obecně závazných předpisů, kterými se tato území vyhlašují.

K § 17, 18 a 27

Tato ustanovení zřizují a upravují základní právní a koncepční nástroje k ochraně velkoplošných chráněných území t. j. národních parků a chráněných krajinných oblastí tím, že se diferencuje režim jejich ochrany v rámci tří resp. čtyř zón odstupňované ochrany. Dále se upravují oborové dokumenty (u chráněných krajinných oblastí) resp. plány péče (u národních parků) jakožto nástroje řízení péče o tato území.

Vymezení a změny zón ochrany přírody v národních parcích a chráněných krajinných oblastech provádí ministerstvo životního prostředí (§ 79 odst. 3 písm. c), které též schvaluje plán péče o národní park (§ 79 odst. 3 písm. d) navržený správou národního parku. Obdobně dle § 27 správa chráněné krajinné oblasti navrhuje oborový dokument a ministerstvo životního prostředí jej schvaluje (viz § 79 odst. 3 písm. d). Vzhledem k charakteru těchto dokumentů (plánovací a organizační dokumenty) jsou vyjmuty ze správního řízení (§ 90 odst. 1).

K § 19

Jako nový právně relevantní nástroj regulace a ochrany území národního parku (popř. jeho částí) se zavádí návštěvní řád národního parku vydávaný formou obecně závazného právního předpisu správy národního parku (viz § 78 odst. 5). V něm je možno omezit, popřípadě zakázat některé pro přírodu národního parku nebezpečné či nepříznivé činnosti, které jsou spojeny s turistickou a rekreační aktivitou. Výhodou tohoto nástroje je, že může vycházet z místních požadavků ochrany, odlišných v jednotlivých národních parcích, a reflektovat tak lépe specifickou potřebu úpravy než nástroj obecný.

K § 20

Jako vědecký a konzultační orgán s iniciativními funkcemi se zřizuje rada národního parku. Je tvořena delegovanými zástupci obcí a okresních úřadů na jejichž katastru se NP nachází, zástupci nejvýznamnějších hospodářských subjektů v NP popř. jeho okolí působících a dále experty z řad vědeckých a odborných pracovníků.

K § 21

V národních parcích, jakožto v nepřísněji chráněné kategorii velkoplošných chráněných území se striktně omezuje popřípadě vylučuje výkon práva myslivosti a rybářství tak, aby byl jednoznačně podřízen účelům ochrany přírody. Z § 78 vyplývá, že orgánem ochrany přírody oprávněným omezit nebo zakázat výkon práva myslivosti je správa národních parků. Toto ustanovení je zvláštním předpisem k zákonu o myslivosti.

K § 22

Lesy pokrývají největší část rozlohy většiny našich národních parků. Z těchto důvodů je nezbytné, aby režim péče o lesní bohatství byl upraven v zájmu ochrany přírody.

Územně jde u národních parků o výměru 1, 3% území České republiky, omezení zde stanovená nezasáhnou příliš velké plochy. Případy tzv. mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lesích podle lesního zákona, kdy je nutno např. zasahovat za použití chemických prostředků, je třeba vázat na souhlas orgánu ochrany přírody.

Ustanovení podle § 22 je tedy zvláštním předpisem k lesnímu zákonu a jeho prováděcím předpisům.

K § 23

U lesů a lesního půdního fondu národních parků je vzhledem k jejich mimořádným hodnotám upravena závazně též forma státního vlastnictví a to tak, že je formulován zákaz jejich zcizení - rozumí se včetně privatizace. Tím ovšem není dotčeno právo osob na návrat tohoto druhu majetku v rámci obnovy vlastnických předpisů (reprivatizační proces). Toto ustanovení vychází z článku 4 odst. 6 ústavního zákona č. 103/1991 Sb., které umožňuje, aby zákon ČNR stanovil majetek zůstávající k zabezpečení potřeb společnosti ve státním vlastnictví. Sleduje stejnou koncepci jako ustanovení § 4 odst. 1 písm. d) zákona ČNR č. 172/1991, o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, které vyloučilo obnovu vlastnického práva obcí k lesům na území národních parků a dalo přednost státnímu vlastnictví.

K § 24

K regulaci pohybu a přístupu návštěvníků na území národních parků se jako ekonomický nástroj zavádějí úplaty. Správa národního parku má možnost pomocí nich vhodně usměrňovat návštěvnost jednotlivých lokalit a zejména jejich zátěž dopravou. Úplaty jsou příjmem správy národního parku a budou využity pro účely ochrany přírody a zlepšení služeb návštěvníkům.

K § 30, 31 a 32

Výkon práva myslivosti a rybářství, regulace péče o lesy a vlastnických práv je u kategorie národní přírodní rezervace jako nejhodnotnějšího stupně maloplošného chráněného území upravena zcela obdobně jako u národních parků (viz též odůvodnění k § 21 a 23).

K § 37

Pro zajištění ochrany a zmírnění nepříznivých vlivů okolí se určuje minimální ochranné pásmo vybraných kategorií chráněných území ze zákona,v němž jsou některé lidské činnosti vázány na souhlas orgánu ochrany přírody (§ 37 odst. 2). Ochranné pásmo lze též individuálně vyhlásit dle odst. 1 a aktuální potřeby ochrany přírody. Jde o jakousi "nárazníkovou" přechodovou zónu. Pojem ochranných pásem podle tohoto zákona není totožný např. s ochrannými pásmy léčivých zdrojů, které mají vlastní právní režim. Orgánem ochrany přírody podle odstavce 2 je okresní úřad (§ 77), na území národních parků a chráněných krajinných oblastí jejich správy (§ 78).

K § 38

Jako nový institut a účinný nástroj cílené péče o vybrané kategorie zvláště chráněných území se zavádí plány péče o vybraná zvláště chráněná území. Jde o dokumenty průběžně aktualizovatelné a zpracovávané na období zpravidla deseti let, obsahující soubor nejrůznějších opatření, vědeckých podkladů i konkrétních postupů pro uskutečňování tzv. managementu (řízeného využívání chráněného území, jehož cílem není ekonomický zisk, ale zachování hodnot chráněného území). Plány budou schvalovat orgány ochrany přírody, v případě národních přírodních rezervací a národních přírodních památek ministerstvo životního prostředí (§ 79 odst. 3 písm. d). Půjde-li o plány péče přírodních rezervací a přírodních památek je příslušný ke schválení okresní úřad (§ 77), na území národních parků a chráněných krajinných oblastí jejich správy (§ 78). Schvalování těchto plánů se děje mimo správní řízení (viz § 90 odst. 1).

K § 39

V zákoně stanovené vybrané kategorie zvláště chráněných částí přírody lze chránit též na základě smluvní ochran (písemné dohody) s vlastníkem. Tento institut je upraven dle vzoru západoevropských právních systémů, kde je hojně používán. U nás zřejmě dosáhne většího využití až po určité době, po širším rozvoji systému soukromého vlastnictví k půdě. Jeho hlavním cílem je vyvolat pozitivní motivaci vlastníků pozemků na vyhlašování některých zvláště chráněných částí přírody na základě vůle projevené shodně s orgánem státní správy. Administrativní přístup je tak prolomen ve prospěch přístupu občanského.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP