/1/ Obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád),]
se nevztahují na řízení podle §
5 odst. 6, § 6, 11 odst. 3, § 17, 18, 24, 27, 38, 40,
46 odst. 2, § 52 a 69 tohoto zákona. Odkladný
účinek odvolání je vyloučen
v případě rozhodnutí o zřízení
přechodně chráněné plochy (§
13), omezení a zastavení činnosti (§
66) a odebrání jedince zvláště
chráněných druhů rostlin, živočichů
a nerostů (§ 89).
/2/ Na území sloužící zájmům
obrany státu [Zákon č. 169/1949 Sb., o
vojenských újezdech, zákon č. 40/1961
Sb., o obraně státu] se nevztahují ustanovení
§ 4 odst. 2 a 3, § 6, 8, 12, 31, 49 odst. 1, §
63, 68 odst. 3 a § 70 tohoto zákona. Případné
poškozování přírody z důvodu
obrany státu v těchto případech nesmí
překročit nezbytně nutnou míru.
/3/ Při hornické činnosti v dobývacím
prostoru výhradních ložisek nerostů
[§ 11 zákona č. 44/1988 Sb., horní
zákon,] lze povinnosti podle § 10, 11 odst. 1
a 2 a § 51 odst. 2 uplatnit jen v dohodě s osobou
oprávněnou k výkonu hornické činnosti
podle zvláštního předpisu [§
15 až 19 zákona č. 44/1988 Sb., horní
zákon.]
/4/ Zákon o ochraně přírody a krajiny
a předpisy vydané k jeho provedení jsou zvláštními
předpisy ve vztahu k předpisům o lesích,
vodách, územním plánování
a stavebním řádu, o nerostném bohatství,
ochraně zemědělského půdního
fondu, myslivosti a rybářství [Např.
zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon
č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon č.
50/1976 Sb., stavební zákon, zákon č.
44/1988 Sb., horní zákon, zákon č.
124/1976 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, zákon č. 23/1962 Sb.,
o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství.]
/5/ Státní přírodní rezervace
vyhlášené podle § 4 odst. 3 zákona
č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody,
se převádějí do kategorie národních
přírodních rezervací (§ 28),
přírodních rezervací (§ 33),
národních přírodních památek
(§ 35) nebo přírodních památek
(§ 36). Kategorizaci těchto území stanoví
ministerstvo životního prostředí obecně
závazným právním předpisem.
/6/ Chráněná naleziště, chráněné
parky a zahrady a chráněné studijní
plochy vyhlášené podle § 5 zákona
č. 40/1956 Sb. se vyhlašují za národní
přírodní památky či přírodní
památky (§ 35 a 36). Kategorizaci těchto území
stanoví ministerstvo životního prostředí
obecně závazným právním předpisem.
/7/ Chráněné přírodní
výtvory a chráněné přírodní
památky vyhlášené podle § 6 zákona
č. 40/1956 Sb. se vyhlašují za přírodní
památky (§ 36), pokud nebudou zařazeny do kategorie
národních přírodních rezervací
(§ 28), přírodních rezervací
(§ 33) nebo národních přírodních
památek (§ 35) ministerstvem životního
prostředí obecně závazným právním
předpisem.
/8/ Stromy a jejich skupiny vyhlášené podle
§ 6 zákona č. 40/1956 Sb., za chráněné
přírodní výtvory nebo chráněné
přírodní památky se prohlašují
památnými stromy (§ 46).
/9/ Národní parky a chráněné
krajinné oblasti vyhlášené podle §
8 zákona č. 40/1956 Sb., jsou nadále chráněny
jako národní parky (§ 15) a chráněné
krajinné oblasti (§ 25).
/10/ Oblasti klidu, vyhlášené obecně
závaznými právními předpisy
okresních národních výborů
[§ 24a zákona ČNR č. 67/1969 Sb.,
o národních výborech, ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 31/1983 Sb.).], se vyhlašují
za přírodní parky (§ 12).
Zrušují se:
1. Zákon č. 40/1956 Sb., o státní
ochraně přírody, ve znění zákona
ČNR č. 146/1971 Sb., zákona ČNR č.
137/1982 Sb., zákona ČNR č. 96/1977 Sb. a
zákona ČNR č. 65/1986 Sb.,
2. § 2 odst. 1 písm. f) zákona ČNR č.
68/1990 Sb., o užívání státního
znaku a státní vlajky České republiky,
3. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení
vlády České republiky č. 163/1991
Sb., kterým se zřizuje Národní park
Šumava a stanoví podmínky jeho ochrany,
4. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení
vlády České republiky č. 164/1991
Sb., kterým se zřizuje Národní park
Podyjí a stanoví podmínky jeho ochrany,
5. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení
vlády České republiky č. 165/1991
Sb., kterým se zřizuje Krkonošský národní
park a stanoví podmínky jeho ochrany,
6. vyhláška č. 142/1980 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o ochraně stromů rostoucích mimo
les, o postupu při výjimečném povolování
jejich kácení a o způsobu využití
dřevní hmoty těchto stromů,
7. vyhláška č. 131/1957 Ú. l., o dobrovolných
pracovnících státní ochrany přírody
(konzervátorech a zpravodajích),
8. vyhláška č. 228/1959 Ú. l., o evidenci
chráněných částí přírody
a o náhradě za majetkovou újmu vzniklou z
omezení stanovených podmínkami ochrany.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1992.
Příloha
k zákonu o ochraně přírody a krajiny
Název území | Zřizovací právní předpis | Sídlo správy |
Národní park Šumava | nařízení vlády ČR č. 163/1991 Sb. | Vimperk |
Národní park Podyjí | nařízení vlády ČR č. 164/1991 Sb. | Znojmo |
Krkonošský národní park | nařízení vlády ČR č. 165/1991 Sb. | Vrchlabí |
Chráněné krajinné oblasti:
Beskydy | výnos MK ČSR č. j. 5363/1973 | Rožnov p. Radhoštěm |
Bílé Karpaty | výnos MK ČSR č. j. 17644/1980 | Luhačovice |
Blaník | výnos MK ČSR č. j. 17332/1981 | Louňovice p. Blaníkem |
Název území | Zřizovací právní přepis | Sídlo správy |
Blanský les | vyhláška MK ČSR č. 197/1989 Sb. | Český Krumlov |
Broumovsko | vyhláška č. 157/91 Sb. | Police nad Metují |
České Středohoří | výnos MK ČSR č. j. 6883/1976 | Litoměřice |
Český kras | výnos MK ČSR č. j. 4947/1972 | Karlštejn |
Český ráj | výnos MK č. j. 70261/1954 | Turnov |
Jeseníky | výnos MK ČSR č. j. 9886/1969 | Malá Morávka |
Jizerské hory | výnos MK ČSR č. j. 13853/1967 | Liberec |
Kokořínsko | výnos MK ČSR č. j. 6070/1976 | Mělník |
Křivoklátsko | výnos MK ČSR č. j. 21973/1978 | Křivoklát |
Labské pískovce | výnos MK ČSR č.j. 4946/1972 | Děčín |
Litovelské Pomoraví | vyhláška č. 464/90 Sb. | Olomouc |
Lužické hory | výnos MK ČSR č. j. 6227/1975 | Jablonné v Podještědí |
Moravský kras | výnos MŠK č. j. 18001/1955 | Blansko |
Orlické hory | výnos MK ČSR č. j. 16369/1969 | Rychnov n. Kněžnou |
Pálava | výnos MK ČSR č. j. 5790/1976 | Mikulov |
Poodří | vyhláška č. 155/91 Sb. | Ostrava |
Slavkovský les | výnos MK ČSR č. j. 7657/1974 | Mariánské Lázně |
Šumava | výnos MK ČSR č. j. 53855/1963 novelizace výnosem MK ČSR č. j. 5954/1975 | Vimperk [§ 78 odstavec 1 zákona] |
Třeboňsko | výnos MK ČSR č. j. 22737/1979 | Třeboň |
Žďárské vrchy | výnos MK ČSR č. j. 8908/1970 | Žďár n. Sázavou |
Železné hory | vyhláška č. 156/91 Sb. | Nasavrky |
Část první
Úvodní ustanovení
Účel zákona | § 1 |
Ochrana přírody a krajiny | § 2 |
Vymezení pojmů | § 3 |
Část druhá
Obecná ochrana přírody a krajiny
Základní povinnosti při obecné ochraně přírody | § 4 |
Obecná ochrana rostlin a živočichů | § 5 |
Registrace významných krajinných prvků | § 6 |
Ochrana dřevin | § 7 |
Povolení ke kácení dřevin | § 8 |
Náhradní výsadba | § 9 |
Ochrana a využití jeskyní | § 10 |
Ochrana paleontologických nálezů | § 11 |
Ochrana krajinného rázu a přírodní park | § 12 |
Přechodně chráněné plochy | § 13 |
Část třetí
Zvláště chráněná území
HLAVA PRVNÍ
Kategorie zvláště chráněných území | § 14 |
HLAVA DRUHÁ
Národní parky | § 15 |
Základní ochranné podmínky národních parků | § 16 |
Členění území národních parků | § 17 |
Plány péče o národní parky | § 18 |
Návštěvní řády národních parků | § 19 |
Rada národního parku | § 20 |
Právo myslivosti a rybářství v národních parcích | § 21 |
Péče o lesy národních parků | § 22 |
Právo vlastnictví k některému majetku v národních parcích | § 23 |
Úplaty v národních parcích | § 24 |
HLAVA TŘETÍ
Chráněné krajinné oblasti | § 25 |
Základní ochranné podmínky chráněných krajinných oblastí | § 26 |
Zóny a oborové dokumenty ochrany přírody v chráněných krajinných oblastech | § 27 |
HLAVA ČTVRTÁ
Národní přírodní rezervace | § 28 |
Základní ochranné podmínky národních přírodních rezervací | § 29 |
Právo myslivosti a rybářství v národních přírodních rezervacích | § 30 |
Péče o lesy národních přírodních rezervací | § 31 |
Právo vlastnictví k některému majetku v národních přírodních rezervacích | § 32 |
Přírodní rezervace | § 33 |
Základní ochranné podmínky v přírodních rezervacích | § 34 |
HLAVA PÁTÁ
Národní přírodní památka | § 35 |
Přírodní památka | § 36 |
HLAVA ŠESTÁ
Ochranná pásma zvláště chráněných území | § 37 |
Plány péče o vybraná zvláště chráněná území | § 38 |
Smluvní ochrana některých zvláště chráněných částí přírody | § 39 |
Postup při vyhlašování zvláště chráněných území | § 40 |
Projednávání záměrů na vyhlášení s orgány státní správy | § 41 |
Evidence a označování zvláště chráněných území | § 42 |
Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích | § 43 |
Souhlas k některým činnostem ve zvláště chráněných územích | § 44 |
Zrušení zvláště chráněných území a jejich ochranných pásem | § 45 |
Část čtvrtá
Památné stromy, zvláště chráněné
druh rostlin, živočichů a nerostů
HLAV PRVNÍ
Památné stromy a jejich ochranná pásma | § 46 |
Evidence a označování památných stromů | § 47 |
Zvláště chráněné rostliny a živočichové | § 48 |
Základní podmínky ochrany zvláště chráněných rostlin | § 49 |
Základní podmínky ochrany zvláště chráněných živočichů | § 50 |
Zvláštní ochrana nerostů | § 51 |
Záchranné programy zvláště chráněných druhů | § 52 |
Vývoz | § 53 |
Prokázání původu | § 54 |
HLAVA DRUHÁ
Projednávání záměrů na vyhlášení | § 55 |
Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů | § 56 |
Souhlas k některým činnostem týkajícím se zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů | § 57 |
Část pátá
Některá omezení vlastnických práv,
finanční příspěvky v ochraně
přírody, přístup do krajiny, účast
veřejnosti a právo na informace ve státní
ochraně přírody
HLAVA PRVNÍ
Základní povinnosti | § 58 |
Zajištění pozemků k tvorbě systému ekologické stability | § 59 |
Vyvlastnění a obligatorní převod práva hospodaření | § 60 |
Předkupní právo státu v národních parcích, národních přírodních rezervacích a národních přírodních památkách | § 61 |
Vstup na pozemky | § 62 |
Přístup do krajiny | § 63 |
Omezení vstupu z důvodu ochrany přírody | § 64 |
Dotčení zájmů ochrany přírody | § 65 |
Omezení a zákaz činnosti | § 66 |
HLAVA DRUHÁ
Povinnosti investorů | § 67 |
Opatření ke zlepšování přírodního prostředí | § 68 |
Finanční příspěvek | § 69 |
HLAVA TŘETÍ
Účast občanů | § 70 |
Účast obcí | § 71 |
Právo na informace v ochraně přírody a krajiny | § 72 |
Věda a výzkum | § 73 |
Mezinárodní spolupráce při ochraně přírody | § 74 |
Část šestá
Orgány a státní správa v ochraně
přírody
HLAVA PRVNÍ
Orgány ochrany přírody | § 75 |
Působnost obcí | § 76 |
Působnost okresních úřadů | § 77 |
Působnost správ národních parků a chráněných krajinných oblastí | § 78 |
Působnost ministerstva životního prostředí | § 79 |
Působnost České inspekce životního prostředí | § 80 |
Stráž přírody | § 81 |
Používání stejnokroje a označení pracovníků ochrany přírody | § 82 |
HLAVA DRUHÁ
Řízení ve věcech ochrany přírody | § 83 |
Změny a zrušení povolení | § 84 |
Státní dozor ochrany přírody | § 85 |
Část sedmá
Odpovědnost na úseku ochrany přírody
Odstranění následků neoprávněných zásahů | § 86 |
Přestupky | § 87 |
Pokuty právnickým osobám a fyzickým osobám s podnikatelskou činností | § 88 |
Odebrání nedovoleně držených jedinců zvláště chráněných druhů | § 89 |
Část osmá
Ustanovení společná a závěrečná.
Ustanovení společná | § 90 |
Zrušovací ustanovení | § 91 |
Účinnost | § 92 |
Předkládaný návrh zákona ČNR
o ochraně přírody a krajiny řeší
dlouholetý palčivý problém v poskytnutí
modernější a účinnější
právní úpravy ochrany přírody,
než jakou zaručuje zákon dosavadní.
Ten - jako jeden z mála předpisů - platí
již 35 let. Kusé, nejednoznačné a zastaralé
formulace dosud platného zákona č. 40/1956
Sb., o státní ochraně přírody,
nebyly s to zabránit nebo alespoň zmírnit
negativní důsledky lidské aktivity pro přírodu
a krajinu. Účinnost zákona byla navíc
oslabována dalšími předpisy z období
70 a 80 let upravujícími vztahy k využívání
přírodních zdrojů nešetrným,
někdy agresivním způsobem. Právní
základ státní ochrany přírody
se tak v sousedství nových a jednostranných
hospodářských právních předpisů
stával matnější, přehlížený
a objektivně nezpůsobilý k prosazení
modernější koncepce tohoto oboru. To vše
bylo ještě umocňováno mimoprávním
politickým nátlakem ze strany mocenských
orgánů, které v nejednom případě
předem určovaly výsledky důležitých
rozhodnutí, závažných jednání
a udělování výjimek na úseku
ochrany přírody.
Konečným výsledkem tohoto stavu bylo setření
rozdílů v přístupech k chráněným
částem přírody, na které se
v praxi často hledělo tak, jako by vůbec
chráněny nebyly. Chráněná území
se sice vyhlašovala, evidovala a označovala, ale jejich
ochranné podmínky nebyly s to zabránit v
mnoha případech ani těm nejzřejmějším
devastacím krajiny plynoucím především
z průmyslové a zemědělské velkovýroby.
Výkonné orgány státní ochrany
přírody nejčastěji zastupoval jediný
profesionální pracovník pro území
okresu, navíc vždy podřízený
složité funkcionářské hiearchii.
Orgány státní ochrany přírody
byly odtrženy od struktury odborných pracovišť
v ochraně přírody (správ národních
parků, chráněných krajinných
oblastí, krajských středisek a státního
ústavu ochrany přírody).