Část osmá

Ustanovení společná a závěrečná

§ 90

Ustanovení společná

/1/ Obecné předpisy o správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád),] se nevztahují na řízení podle § 5 odst. 6, § 6, 11 odst. 3, § 17, 18, 24, 27, 38, 40, 46 odst. 2, § 52 a 69 tohoto zákona. Odkladný účinek odvolání je vyloučen v případě rozhodnutí o zřízení přechodně chráněné plochy (§ 13), omezení a zastavení činnosti (§ 66) a odebrání jedince zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů (§ 89).

/2/ Na území sloužící zájmům obrany státu [Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, zákon č. 40/1961 Sb., o obraně státu] se nevztahují ustanovení § 4 odst. 2 a 3, § 6, 8, 12, 31, 49 odst. 1, § 63, 68 odst. 3 a § 70 tohoto zákona. Případné poškozování přírody z důvodu obrany státu v těchto případech nesmí překročit nezbytně nutnou míru.

/3/ Při hornické činnosti v dobývacím prostoru výhradních ložisek nerostů [§ 11 zákona č. 44/1988 Sb., horní zákon,] lze povinnosti podle § 10, 11 odst. 1 a 2 a § 51 odst. 2 uplatnit jen v dohodě s osobou oprávněnou k výkonu hornické činnosti podle zvláštního předpisu [§ 15 až 19 zákona č. 44/1988 Sb., horní zákon.]

/4/ Zákon o ochraně přírody a krajiny a předpisy vydané k jeho provedení jsou zvláštními předpisy ve vztahu k předpisům o lesích, vodách, územním plánování a stavebním řádu, o nerostném bohatství, ochraně zemědělského půdního fondu, myslivosti a rybářství [Např. zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon č. 138/1973 Sb., o vodách, zákon č. 50/1976 Sb., stavební zákon, zákon č. 44/1988 Sb., horní zákon, zákon č. 124/1976 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, zákon č. 102/1963 Sb., o rybářství.]

/5/ Státní přírodní rezervace vyhlášené podle § 4 odst. 3 zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, se převádějí do kategorie národních přírodních rezervací (§ 28), přírodních rezervací (§ 33), národních přírodních památek (§ 35) nebo přírodních památek (§ 36). Kategorizaci těchto území stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/6/ Chráněná naleziště, chráněné parky a zahrady a chráněné studijní plochy vyhlášené podle § 5 zákona č. 40/1956 Sb. se vyhlašují za národní přírodní památky či přírodní památky (§ 35 a 36). Kategorizaci těchto území stanoví ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/7/ Chráněné přírodní výtvory a chráněné přírodní památky vyhlášené podle § 6 zákona č. 40/1956 Sb. se vyhlašují za přírodní památky (§ 36), pokud nebudou zařazeny do kategorie národních přírodních rezervací (§ 28), přírodních rezervací (§ 33) nebo národních přírodních památek (§ 35) ministerstvem životního prostředí obecně závazným právním předpisem.

/8/ Stromy a jejich skupiny vyhlášené podle § 6 zákona č. 40/1956 Sb., za chráněné přírodní výtvory nebo chráněné přírodní památky se prohlašují památnými stromy (§ 46).

/9/ Národní parky a chráněné krajinné oblasti vyhlášené podle § 8 zákona č. 40/1956 Sb., jsou nadále chráněny jako národní parky (§ 15) a chráněné krajinné oblasti (§ 25).

/10/ Oblasti klidu, vyhlášené obecně závaznými právními předpisy okresních národních výborů [§ 24a zákona ČNR č. 67/1969 Sb., o národních výborech, ve znění pozdějších předpisů (úplné znění č. 31/1983 Sb.).], se vyhlašují za přírodní parky (§ 12).

§ 91

Zrušovací ustanovení

Zrušují se:

1. Zákon č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, ve znění zákona ČNR č. 146/1971 Sb., zákona ČNR č. 137/1982 Sb., zákona ČNR č. 96/1977 Sb. a zákona ČNR č. 65/1986 Sb.,

2. § 2 odst. 1 písm. f) zákona ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku a státní vlajky České republiky,

3. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení vlády České republiky č. 163/1991 Sb., kterým se zřizuje Národní park Šumava a stanoví podmínky jeho ochrany,

4. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení vlády České republiky č. 164/1991 Sb., kterým se zřizuje Národní park Podyjí a stanoví podmínky jeho ochrany,

5. § 3, 5 odst. 1 a § 7 nařízení vlády České republiky č. 165/1991 Sb., kterým se zřizuje Krkonošský národní park a stanoví podmínky jeho ochrany,

6. vyhláška č. 142/1980 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o ochraně stromů rostoucích mimo les, o postupu při výjimečném povolování jejich kácení a o způsobu využití dřevní hmoty těchto stromů,

7. vyhláška č. 131/1957 Ú. l., o dobrovolných pracovnících státní ochrany přírody (konzervátorech a zpravodajích),

8. vyhláška č. 228/1959 Ú. l., o evidenci chráněných částí přírody a o náhradě za majetkovou újmu vzniklou z omezení stanovených podmínkami ochrany.

§ 92

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1992.

Příloha
k zákonu o ochraně přírody a krajiny

Seznam národních parků

a chráněných krajinných oblastí v České republice

k ustanoveni § 78 odstavce 1 zákona

Název územíZřizovací právní předpis Sídlo správy
Národní park Šumava nařízení vlády ČR č. 163/1991 Sb. Vimperk
Národní park Podyjí nařízení vlády ČR č. 164/1991 Sb. Znojmo
Krkonošský národní park nařízení vlády ČR č. 165/1991 Sb. Vrchlabí

Chráněné krajinné oblasti:

Beskydyvýnos MK ČSR č. j. 5363/1973 Rožnov p. Radhoštěm
Bílé Karpatyvýnos MK ČSR č. j. 17644/1980 Luhačovice
Blaníkvýnos MK ČSR č. j. 17332/1981 Louňovice p. Blaníkem

Název územíZřizovací právní přepis Sídlo správy
Blanský lesvyhláška MK ČSR č. 197/1989 Sb. Český Krumlov
Broumovskovyhláška č. 157/91 Sb. Police nad Metují
České Středohoří výnos MK ČSR č. j. 6883/1976 Litoměřice
Český krasvýnos MK ČSR č. j. 4947/1972 Karlštejn
Český rájvýnos MK č. j. 70261/1954 Turnov
Jeseníkyvýnos MK ČSR č. j. 9886/1969 Malá Morávka
Jizerské horyvýnos MK ČSR č. j. 13853/1967 Liberec
Kokořínskovýnos MK ČSR č. j. 6070/1976 Mělník
Křivoklátskovýnos MK ČSR č. j. 21973/1978 Křivoklát
Labské pískovcevýnos MK ČSR č.j. 4946/1972 Děčín
Litovelské Pomoravívyhláška č. 464/90 Sb. Olomouc
Lužické horyvýnos MK ČSR č. j. 6227/1975 Jablonné v Podještědí
Moravský krasvýnos MŠK č. j. 18001/1955 Blansko
Orlické horyvýnos MK ČSR č. j. 16369/1969 Rychnov n. Kněžnou
Pálavavýnos MK ČSR č. j. 5790/1976 Mikulov
Poodřívyhláška č. 155/91 Sb. Ostrava
Slavkovský lesvýnos MK ČSR č. j. 7657/1974 Mariánské Lázně
Šumavavýnos MK ČSR č. j. 53855/1963 novelizace výnosem MK ČSR č. j. 5954/1975 Vimperk [§ 78 odstavec 1 zákona]
Třeboňskovýnos MK ČSR č. j. 22737/1979 Třeboň
Žďárské vrchyvýnos MK ČSR č. j. 8908/1970 Žďár n. Sázavou
Železné horyvyhláška č. 156/91 Sb. Nasavrky

PŘEHLED ZÁKONA

Část první

Úvodní ustanovení

Účel zákona§ 1
Ochrana přírody a krajiny § 2
Vymezení pojmů§ 3

Část druhá

Obecná ochrana přírody a krajiny

Základní povinnosti při obecné ochraně přírody § 4
Obecná ochrana rostlin a živočichů § 5
Registrace významných krajinných prvků § 6
Ochrana dřevin§ 7
Povolení ke kácení dřevin § 8
Náhradní výsadba§ 9
Ochrana a využití jeskyní § 10
Ochrana paleontologických nálezů § 11
Ochrana krajinného rázu a přírodní park § 12
Přechodně chráněné plochy § 13

Část třetí

Zvláště chráněná území

HLAVA PRVNÍ

Kategorie zvláště chráněných území § 14

HLAVA DRUHÁ

Národní parky§ 15
Základní ochranné podmínky národních parků § 16
Členění území národních parků § 17
Plány péče o národní parky § 18
Návštěvní řády národních parků § 19
Rada národního parku§ 20
Právo myslivosti a rybářství v národních parcích § 21
Péče o lesy národních parků § 22
Právo vlastnictví k některému majetku v národních parcích § 23
Úplaty v národních parcích § 24

HLAVA TŘETÍ

Chráněné krajinné oblasti § 25
Základní ochranné podmínky chráněných krajinných oblastí § 26
Zóny a oborové dokumenty ochrany přírody v chráněných krajinných oblastech § 27

HLAVA ČTVRTÁ

Národní přírodní rezervace § 28
Základní ochranné podmínky národních přírodních rezervací § 29
Právo myslivosti a rybářství v národních přírodních rezervacích § 30
Péče o lesy národních přírodních rezervací § 31
Právo vlastnictví k některému majetku v národních přírodních rezervacích § 32
Přírodní rezervace § 33
Základní ochranné podmínky v přírodních rezervacích § 34

HLAVA PÁTÁ

Národní přírodní památka § 35
Přírodní památka § 36

HLAVA ŠESTÁ

Ochranná pásma zvláště chráněných území § 37
Plány péče o vybraná zvláště chráněná území § 38
Smluvní ochrana některých zvláště chráněných částí přírody § 39
Postup při vyhlašování zvláště chráněných území § 40
Projednávání záměrů na vyhlášení s orgány státní správy § 41
Evidence a označování zvláště chráněných území § 42
Výjimky ze zákazů ve zvláště chráněných územích § 43
Souhlas k některým činnostem ve zvláště chráněných územích § 44
Zrušení zvláště chráněných území a jejich ochranných pásem § 45

Část čtvrtá

Památné stromy, zvláště chráněné druh rostlin, živočichů a nerostů

HLAV PRVNÍ

Památné stromy a jejich ochranná pásma § 46
Evidence a označování památných stromů § 47
Zvláště chráněné rostliny a živočichové § 48
Základní podmínky ochrany zvláště chráněných rostlin § 49
Základní podmínky ochrany zvláště chráněných živočichů § 50
Zvláštní ochrana nerostů § 51
Záchranné programy zvláště chráněných druhů § 52
Vývoz§ 53
Prokázání původu § 54

HLAVA DRUHÁ

Projednávání záměrů na vyhlášení § 55
Výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů § 56
Souhlas k některým činnostem týkajícím se zvláště chráněných druhů rostlin, živočichů a nerostů § 57

Část pátá

Některá omezení vlastnických práv, finanční příspěvky v ochraně přírody, přístup do krajiny, účast veřejnosti a právo na informace ve státní ochraně přírody

HLAVA PRVNÍ

Základní povinnosti§ 58
Zajištění pozemků k tvorbě systému ekologické stability § 59
Vyvlastnění a obligatorní převod práva hospodaření § 60
Předkupní právo státu v národních parcích, národních přírodních rezervacích a národních přírodních památkách § 61
Vstup na pozemky§ 62
Přístup do krajiny§ 63
Omezení vstupu z důvodu ochrany přírody § 64
Dotčení zájmů ochrany přírody § 65
Omezení a zákaz činnosti § 66

HLAVA DRUHÁ

Povinnosti investorů§ 67
Opatření ke zlepšování přírodního prostředí § 68
Finanční příspěvek § 69

HLAVA TŘETÍ

Účast občanů § 70
Účast obcí§ 71
Právo na informace v ochraně přírody a krajiny § 72
Věda a výzkum§ 73
Mezinárodní spolupráce při ochraně přírody § 74

Část šestá

Orgány a státní správa v ochraně přírody

HLAVA PRVNÍ

Orgány ochrany přírody § 75
Působnost obcí§ 76
Působnost okresních úřadů § 77
Působnost správ národních parků a chráněných krajinných oblastí § 78
Působnost ministerstva životního prostředí § 79
Působnost České inspekce životního prostředí § 80
Stráž přírody § 81
Používání stejnokroje a označení pracovníků ochrany přírody § 82

HLAVA DRUHÁ

Řízení ve věcech ochrany přírody § 83
Změny a zrušení povolení § 84
Státní dozor ochrany přírody § 85

Část sedmá

Odpovědnost na úseku ochrany přírody

Odstranění následků neoprávněných zásahů § 86
Přestupky§ 87
Pokuty právnickým osobám a fyzickým osobám s podnikatelskou činností § 88
Odebrání nedovoleně držených jedinců zvláště chráněných druhů § 89

Část osmá

Ustanovení společná a závěrečná.

Ustanovení společná § 90
Zrušovací ustanovení § 91
Účinnost§ 92

Důvodová zpráva

1. Obecná část

Předkládaný návrh zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny řeší dlouholetý palčivý problém v poskytnutí modernější a účinnější právní úpravy ochrany přírody, než jakou zaručuje zákon dosavadní. Ten - jako jeden z mála předpisů - platí již 35 let. Kusé, nejednoznačné a zastaralé formulace dosud platného zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, nebyly s to zabránit nebo alespoň zmírnit negativní důsledky lidské aktivity pro přírodu a krajinu. Účinnost zákona byla navíc oslabována dalšími předpisy z období 70 a 80 let upravujícími vztahy k využívání přírodních zdrojů nešetrným, někdy agresivním způsobem. Právní základ státní ochrany přírody se tak v sousedství nových a jednostranných hospodářských právních předpisů stával matnější, přehlížený a objektivně nezpůsobilý k prosazení modernější koncepce tohoto oboru. To vše bylo ještě umocňováno mimoprávním politickým nátlakem ze strany mocenských orgánů, které v nejednom případě předem určovaly výsledky důležitých rozhodnutí, závažných jednání a udělování výjimek na úseku ochrany přírody.

Konečným výsledkem tohoto stavu bylo setření rozdílů v přístupech k chráněným částem přírody, na které se v praxi často hledělo tak, jako by vůbec chráněny nebyly. Chráněná území se sice vyhlašovala, evidovala a označovala, ale jejich ochranné podmínky nebyly s to zabránit v mnoha případech ani těm nejzřejmějším devastacím krajiny plynoucím především z průmyslové a zemědělské velkovýroby. Výkonné orgány státní ochrany přírody nejčastěji zastupoval jediný profesionální pracovník pro území okresu, navíc vždy podřízený složité funkcionářské hiearchii. Orgány státní ochrany přírody byly odtrženy od struktury odborných pracovišť v ochraně přírody (správ národních parků, chráněných krajinných oblastí, krajských středisek a státního ústavu ochrany přírody).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP