K bodům 23., 37. a 40.

Zásada realizuje přistoupení ČSFR k Úmluvě o závodních zdravotních službách č. 161, která byla přijata dne 26. 6. 1985 na 71. zasedání generální konference Mezinárodní organizace práce a byla ratifikována ČSSR 25. 2. 1989. Úmluva pojímá "závodní zdravotní služby" v preventivním nikoli kurativním smyslu. Jako nová forma zdravotní péče není v zákoně č. 20/1966 Sb. upravena. Rovněž je stanovena upravit povinnost zaměstnavatelů zajistit tuto formu závodní zdravotní péče pro své zaměstnance. Cílem je motivovat zaměstnavatele k opatřením v zájmu zdraví jejich zaměstnanců; nejde přitom o budování nových zdravotnických zařízení, ale pouze o zprostředkování preventivní péče s využitím stávajících závodních zařízení vykonávajících dosud převážně kurativu. Bližší podmínky stanoví ministerstvo zdravotnictví v připravované vyhlášce o závodních zdravotních službách. Nahrazení dosavadního znění § 40, který ukládal organizacím povinnost budovat z jejich prostředků závodní zdravotnická zařízení (v kurativním pojetí), odpovídá záměru na zdůraznění prevence nad kurativu, neboť právě na kvalitě prevence závisí faktický stav zdraví pracovníků, a kurativu na závodech pouze umožnit.

Pojem záchranné služby není dosud v zákoně vymezen. V souvislosti s nynějším vytvářením jednotné sítě územních záchranných služeb včetně letecké záchranné služby a vybavení spojovací technikou, jehož cílem je plošně na požadované úrovni zajistit odbornou pomoc ve stavech bezprostředně ohrožení života a závažných poruch zdraví, se doplňuje do zákona rámcové ustanovení, k jehož provedení bude vydána samostatná vyhláška ministerstva zdravotnictví o zdravotnické záchranné službě.

K bodu 25.

Úprava odpovídá nové koncepci posuzování zdravotní způsobilosti k práci, resp. posudkové činnosti vůbec, která nepředpokládá činnost lékařských poradních komisí, a navazuje na zákon ČNR o všeobecném zdravotním pojištění a připravovaný zdravotní řád.

K bodu 26. a 27.

Otázky související s ústavní péčí bez souhlasu nemocného a detenčním řízení nově upravuje článek 8 odst. 6 Listiny základních práv a svobod. Podle tohoto článku rozhoduje o ústavní péči bez souhlasu nemocného soud na základě oznámení zdravotnického zařízení o převzetí nebo držení v ústavní péči učiněného do 24 hodin od převzetí (držení). Případy, v nichž může být osoba převzata nebo držena v ústavní péči, má stanovit zvláštní zákon. Tyto důvody se přejímají z dosavadního § 23 odst. 4 a zpřesňují. V souladu s Listinou základních práv a svobod nejsou při tom rozlišovány situace, kdy je osoba převzata (držena) v ústavní péči proti své vůli a situace, kdy zdravotní stav (např. stav bezvědomí) nedovoluje, aby souhlas byl od osoby vyžádán. Projeví-li osoba, která byla převzata (držena) do ústavní péče ve stavu vylučujícím vyžádání souhlasu, souhlas dodatečně ve lhůtě 24 hodiny, detence se soudu neoznamuje. Orgány státní správy již nebudou podle nové úpravy oprávněny důvodnost detence přezkoumávat.

K bodu 28.

Zákon č. 20/1966 Sb. v dosavadním znění neobsahuje ani základní podmínky pro provádění zásahů do reprodukční schopnosti jednotlivce a lékařského experimentu. Tyto podmínky jsou nyní obsaženy v podzákonných normách, resortních stanoviscích, popř. u nich jakákoliv vnitrostátní právní regulace chybí. Do vydání speciálních zdravotnických zákonů z oblasti tzv. moderních medicínských výkonů je nutné zmíněné podmínky v zájmu ochrany práv občanů stanovit obecně v tomto zákoně.

K bodům 29. a 30.

Ustanovení § 29 a 30 vyjadřují principy obsažené v připravovaném zákoně ČNR o všeobecném zdravotním pojištění.

K bodu 39.

Ustanovení reaguje na zrušení národních výborů a uvádí se do souladu se zákonem ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecním zřízení) a zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech. V návaznosti na § 11 odst. 1 se přiznává oprávnění zřizovat zdravotnická zařízení také fyzickým a právnickým osobám.

V současné době dochází k rozpadu ústavu národního zdraví a ke změnám v síti a struktuře zdravotnických zařízení. Jedním z nejdůležitějších požadavků přitom je, aby nedošlo ke zhoršení dostupnosti a kvality péče poskytované občanům. Zdravotnickým zařízením se proto ukládá povinnost poskytovat zdravotnické služby v mezích spádových území určených podle jednotných zásad stanovených vyhláškou MZ ČR; touto vyhláškou je pro zařízení v působnosti okresních úřadů a obcí vyhláška č. 242/1991 Sb., o soustavě zdravotnických zařízení zřizovaných okresními úřady a obcemi pro zařízení v působnosti MZ ČR vyhláška č. 394/1991 Sb.

K bodu 46.

V souladu s novou koncepcí a pojímáním oboru klinické psychologie se zařazují pracovníci tohoto oboru do zákona jako zvláštní kategorie zdravotnických pracovníků.

K bodu 50.

Výkon vedoucích funkcí ve zdravotnictví je mimořádně náročný. Vyžaduje vysokou odbornost, morálně volní vlastnosti a řídící schopnosti. Tradičně jsou proto ministerstvem zdravotnictví ČR stanovené vedoucí funkce obsazovány na základě konkursu, neboť tato forma výběru je i přes některé oprávněné výhrady k průběhu konkursů formou nejobjektivnější. V poslední době se vyskytují názory, že dosavadní výnos MZ ČR čj. OP-602-24. 4. 90 o obsazování některých funkcí konkursem (reg. v částce 28/1990 Sb.) postrádá oporu v zákoně; zejména je poukazováno na skutečnost, že ustanovení § 54 odst. 1 ani 70 odst. 1 písm. c) zákona č. 20/1966 Sb. nejsou zmocňovacím ustanovením pro vydání prováděcího právního předpisu tohoto druhu. V souvislosti s přípravou novelizace citovaného výnosu se proto jeví jako nezbytné zařadit do zákona č. 20/1966 Sb. speciální zmocňovací ustanovení, kterým bude doplněn § 54 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb.

K bodu 57.

Ustanovení § 57 zákona č. 20/1966 Sb. se uvádí do souladu s novelou školského zákona č. 171/1990 Sb. a se zákonem České národní rady č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství. Jde o úpravu inspekční činnosti a rozšíření jejich působnosti na domovy mládeže, soukromé a církevní zdravotnické školy. Podmínky zařazování soukromých a církevních škol včetně zdravotnických do sítě škol stanoví zvláštní předpisy, a to u soukromých škol ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR v dohodě s ministerstvem zdravotnictví ČR vyhláškou č. 353/1991 Sb., u církevních škol společnou vyhláškou ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR ministerstvo zdravotnictví ČR č. 452/1991 Sb.

K bodům 58. a 59.

Zásada vychází z návrhu nového systému dalšího vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví založeného na jeho demonopolizaci, funkční a územní decentralizaci. Cílem uvedeného systému je rovněž větší dostupnost a hospodárnost dalšího vzdělávání, vytvoření konkurenčního prostředí v této oblasti a optimální spojení teoretické výuky s praxí. Na základě zkušeností vyspělých zemí a doporučení komise Evropských společenství pro specializační výcvik lékařů se budou na dalším vzdělávání podíle nově konstituované stavovské a profesní organizace, jejichž účast bude specifikována v rámci zákona ČNR o zdravotnických povoláních.

K bodu 61.

Podle § 20 odst. 2 zákona č. 20/1966 Sb. podléhají povolení ministerstva zdravotnictví před použitím při výkonu zdravotnických služeb pouze léky. S ohledem na ochranu zdraví pacientů je nutné rozšířit uvedené oprávnění na všechny druhy léčiv a prostředků zdravotnické techniky včetně techniky přístrojové. Přitom je nutné odděleně upravit pravidla pro schvalování a kontrolu přístrojové zdravotnické techniky, neboť se jedná o zcela specifickou problematiku. Není na místě, aby výroba a dovoz zdravotnické techniky byly regulovány stejně jako je tomu u léčiv a ostatních zdravotnických potřeb. Odpovědnost je nutno přenést na uživatele, který bude povinen kontrolovat, zda zdravotnická technika je užívána v souladu s podmínkami schvalovacího rozhodnutí MZ ČR.

Pokud jde o výrobu, dovoz a distribuci léků a zdravotnických potřeb s výjimkou zdravotnické techniky, měly by uvedené činnosti podléhat povolení ministerstva zdravotnictví ČR, zejména z hlediska povinnosti výrobců a dovozců dodržovat podmínky správné výrobní praxe stanovené vyhláškou ministerstva zdravotnictví ČR č. 284/1990 Sb. Jedná se o mezinárodně uznávané požadavky, které byly převzaty do československého právního řádu a jejichž dodržování ve vztahu ke Světové zdravotnické organizaci garantují ministerstva zdravotnictví republik.

K bodům 63. a 65.

Zřizování odborných poradních orgánů ministerstev je jejich vnitřní záležitostí. Z legislativního ani věcného hlediska není na místě některé z nich výslovně uvádět v zákoně. Účast profesních organizací a sdružení na péči o zdraví je obecně vyjádřena v § 10a.

K bodu 78.

Podle dosavadního znění § 75 odst. 5 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění zákona ČNR č. 425/2990 Sb., je krajský hygienik oprávněn vykonávat prvoinstanční dozor ve věcech přesahujících okresní význam (např. ve věcech týkajících se vodovodních a silničních sítí apod.) nebo v případech, v nichž posouzení není možno zajistit v okresu. Navrhovaným ustanovením se rozšiřuje možnost výkonu prvoinstančního dozoru prováděného krajským hygienikem i na území města, ve kterém má krajská hygienická stanice sídlo. Je tak umožněno v tomto městě sloučit městskou hygienickou stanici s krajskou hygienickou stanicí v jediné zařízení a již v tomto přechodném období řešit účelněji plnění úkolů hygienické služby.

K bodu 79.

Pro přechodné období se zachovává úprava vydávání rozhodnutí nebo opatření při výkonu zdravotnických služeb a jejich přezkoumávání. Ustanovení zohledňuje změny v podřízenosti zdravotnických zařízení provedené zákonem ČNR č. 425/1990 Sb. a připravované "rozvolnění" okresních ústavů národního zdraví. Nahrazuje dosavadní komplikovaný procesní postup založený na možnosti dvojí autoremedury a završený v případě nevyhovění předložením návrhu na přezkoumání národními výboru jako odvolacímu orgánu.

K bodu 84.

Vypouští se zmocňovací ustanovení pro vydání vládního nařízení o jedech a látkách škodlivých zdraví včetně látek omamných a psychotropních. Úprava vychází z legislativního záměru ministerstva zdravotnictví oddělit problematiku jedů a žíravin od problematiky omamných a psychotropních látek a s ohledem na jejich závažnost obě oblasti upravit samostatnými zákony.

V Praze dne 20. 11. 1991

Předseda vlády České republiky:

JUDr. Petr Pithart v. r.

Ministr zdravotnictví České republiky:

MUDr. Martin Bojar, CSc. v. r.

Zpracoval: doc. JUDr. Petr Tröster, CSc.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP