K § 10 - vrácení poplatku

V tomto ustanovení se navrhuje vrácení poplatku tomu, kdo nebyl povinen poplatek zaplatit. Současně je upraveno vrácení poplatku v případě, ze řízení bylo zastaveno, byl-li návrh na zahájení řízení, odvolání či dovolání vzat zpět před prvním jednáním u soudu nebo byl-li návrh na obnovu řízení, odvolání nebo dovolání zamítnut. Zároveň se zde upravuje postup při vracení poplatků zaplacených kolkovými známkami, přičemž poplatek se nevrátí, nepřesahuje-li 50 Kčs. Zde dochází ke zvýšení uvedené částky, která se nevrací z 30 Kčs na 50 Kčs. Nově se upravuje i lhůta, do které lze poplatek vrátit.

K § 11 - osvobození od poplatků

Uvedené ustanovení rozděluje osvobození od poplatků na věcné v odstavci 1 a na osobní v odstavci 2. Ve věcném osvobození bylo ve srovnání se současnou úpravou vypuštěno osvobození přezkoumání rozhodnutí jiných orgánů než soudů a osvobození prvního zápisu hospodářských organizací včetně zápisů členů prvního představenstva družstva do podnikového rejstříku.

Dále byla některá věcná osvobození nově posouzena a zahrnuta do osobního osvobození tak, aby se vztahovala na určité konkrétní osoby. Z osobního osvobození bylo vypuštěno osvobození Státní banky československé, která je podnikatelskou organizací, nově bylo toto osvobození přiznáno státním fondům a nadacím. Rovněž tak osvobození pracovníků nebo členů družstev, jsou-li předmětem řízení nároky z jejich pracovního nebo obdobného poměru se jeví jako překonané a bylo proto vypuštěno. Dále došlo k vypuštění osvobození společenských organizací a národních výborů, které již neodpovídají současnému právnímu stavu. Nově bylo zohledněno v osvobození postavení občanů vykonávajících civilní službu, která je postavena na roven vojenské základní službě, navrhovatelů v řízení o poddlužnické žalobě a obcí v případech, kdy se spor tyká výkonu státní správy, který je na ně přenesen.

Současně se navrhuje do tohoto osvobození uvést i osvobození řízení a účastníků řízení v souvislosti s navracením majetku původním vlastníkům podle zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích. Není též vyloučeno dopracování tohoto ustanovení po schválení novely občanského soudního řádu.

K § 12

Toto ustanovení upravuje postup soudu v případě vydání nesprávného rozhodnutí o poplatkové povinnosti.

K § 13

Navrhovaná právní úprava vychází z dosavadních principů zákona o soudních poplatcích. Stanoví subjektivní a objektivní promlčecí lhůtu včetně přetržení promlčecí lhůty.

K § 14

Toto ustanovení upravuje vybírání poplatku za úkon prováděny orgány prokuratury, který byl dříve zahrnut přímo v sazebníku soudních poplatků. Protože však nejde o poplatek vybíraný soudy, zařazuje se nově do samostatného paragrafu. Sazba poplatku se zvyšuje z Kčs 15 na Kčs 50. Požadavky urychlení výpisu z rejstříku trestů, časová náročnost a vedení evidence opodstatňuje zvýšení sazby poplatku v těchto případech.

Přechodná, zmocňovací a závěrečná ustanovení

K § 15

Přechodné ustanovení o placení poplatků za řízení zahájená před nabytím účinnosti nového zákona se rovněž přebírá ze současné právní úpravy a je doplněno o postup při placení současných arbitrážních poplatků, které budou zrušeny a o postup při placení při odvolání nebo dovolání podaném po účinnosti tohoto zákona, kdy se bude již postupovat podle nových sazeb uvedených v sazebníku.

K § 16

V uvedeném paragrafu se navrhuje zmocnění pro ministerstvo financí ČR v dohodě s ministerstvem spravedlnosti ČR upravit obecně závazným právním předpisem osvobození jednotlivých druhů poplatných úkonů a skupin osob, zatímco v individuálních případech se navrhuje toto zmocnění pro předsedy krajských soudů, jako je tomu v podstatě v současné praxi, a to vzhledem k potřebě rozhodnout se znalostí konkrétního případu celého soudního sporu.

K § 17

Ustanovení o kontrole se v podstatě přebírá ze současné úpravy, která se osvědčila. Předpokládá se, ze i nadále budou finanční a justiční orgány při kontrolách spolupracovat, jako je tomu nyní mezi krajskými soudy a finančními ředitelstvími, které formou společných kontrolních komisí vykonávají dohlídky u soudů. Pouze u poplatků, které vybírají orgány prokuratury, přísluší kontrola územním finančním orgánům, nikoliv též ministerstvu spravedlnosti ČR.

K § 18

Uvedené ustanovení obsahuje derogační klausuli, tj. uvádí, které právní předpisy se vydáním tohoto zákona zrušují.

K § 19

Den nabytí účinnosti tohoto zákona se navrhuje 1. leden 1992, a to v návaznosti na ustanovení zákona č. 335/1991 Sb., o soudech a soudcích a dalších navazujících předpisů, které by měly byt do konce roku 1991 schváleny Federálním shromážděním.

Odůvodnění návrhu sazeb soudních poplatků podle jednotlivých položek

Soudní poplatky se vybírají za činnost soudů v občanskoprávním řízení a za některé úkony správy soudů a orgánů prokuratury. Formou soudních poplatků fyzické a právnické osoby, které uplatňují před soudy svá práva, přispívají na částečnou úhradu nákladů státu spojených s výkonem soudnictví. Vyměřování a vybírání soudních poplatků s vhodným odstupňováním jejich sazeb má zároveň působit k omezování některých neuvážených podnětů při zahajování soudního řízení a zároveň vést subjekty k dobrovolnému plnění povinností a respektování práv jiných osob. Proto v případech, kde je zájem státu a společnosti, aby řízení v zájmu ochrany práv se uskutečnilo a byla umožněna dostupná soudní ochrana, ustupuje fiskální hledisko do pozadí, soudní poplatky se nevybírají, protože se na určitá řízení či určitým subjektům poskytuje ze zákona osvobození od poplatků. V jiných případech vsak musí výše soudních poplatků vyjadřovat náročnost soudního řízení a musí zohledňovat i náklady státu vznikající při výkonu této činnosti, zejména též materiálové a technické zabezpečení.

Položka 1

Procentní sazba poplatku ve výši 4%, která se bude vztahovat na většinu majetkových sporů, a to bez rozdílu, budou-li účastníky fyzické či právnické osoby, vychází ze s časné obecné sazby, která rovněž činí 4%. Zvyšuje se vsak minimální hranice ze 400 Kčs na 200 Kčs a současně se navrhuje maximální hranice 100 000 Kčs. V případě, že nelze předmět řízení ocenit, upravuje se výše sazby ze 300 Kčs na 500 Kčs. Zvýšení sazeb u této položky se navrhuje především z toho důvodu, že podle zákona o soudech a soudcích už budou náklady spojené s rozhodováním senátu zatěžovat v plném rozsahu státní rozpočet. Doposud byla náhrada mzdy u soudců z lidu hrazena ze mzdových nákladů zaměstnavatele (výjimkou byli pouze soudci z lidu, kteří byli zaměstnáni v JZD), kdy tedy nebyl státní rozpočet v tomto směru zatěžován. Zvýšení sazeb soudních poplatků v podstatné míře ovlivnilo i zvýšení cen všech kancelářských potřeb, úkonů i celkové zvýšení cen energie. Zároveň musí i soudní poplatek vyjadřovat náležité ocenění práce soudce ve srovnání s oceněním práce jiných právnických profesí (např. advokátů a komerčních právníků).

Položka 2

Pro řízení ve věcech obchodních se navrhuje samostatná položka, se stejnou sazbou procentního poplatku, jako je tomu u běžných majetkových sporů, avšak vzhledem k vyššímu základu poplatku se u těchto sporů navrhuje i vyšší minimální a maximální hranice poplatku.

Položka 3

Jde o úplně novou položku, která se nově zavádí. V podstatě upravuje řízení, kde není možno předmět řízení ocenit penězi, a proto i sazba poplatku je totožná se sazbou uvedenou v položce 1 b).

Položka 4

Procentní sazba zůstává zachována, zvyšuje se jen sazba minimální na 200 Kčs. I zde je důvodem vzrůst cen věcných a materiálových nákladů, které jsou spojeny s vyřízením každé konkrétní věci.

Položka 5

Kromě shora uvedených důvodů se navrhuje zvýšení proto, aby byly omezeny neuvážené návrhy na zahájení řízení o rozvod manželství. Dosavadní výše 400 Kčs neodpovídala ani výši sazeb v okolních státech. Jak v Rakousku, tak i Maďarsku je tento poplatek výrazně vyšší, v Maďarsku činí 5 000 Ft za rozvodové řízení a dalších 1 000 Ft se platí za předcházející obligatorní smírčí řízení mezi manželi. Při řízení o určení otcovství včetně popření otcovství jde o rozhodování senátu, kde může být žalobcem i nezletilý, který je vsak přímo ze zákona od tohoto poplatku osvobozen. Soudní poplatek se vybere jen v těch případech, kdy je otec určen soudem. V ostatních případech, ve kterých se otcovství nepodaří určit, soud žalobu zpravidla zamítne bez nároku na poplatek. Sazba se upravuje ze 200 Kčs na 300 čs.

Položka 6

Na částku 2 000 Kčs se rovněž zvyšují sazby z návrhu na zahájení řízení na ochranu osobnosti bez nároku na náhradu nemajetkové újmy, zatímco řízení na ochranu osobnosti spojené s náhradou nemajetkové újmy se nově navrhují zpoplatňovat ve výši 4 000 Kčs. Ve věcech podle zákona o periodickém tisku a ostatních informačních prostředích se vzhledem k náročnost i tohoto řízení navrhuje zvýšení poplatku na 1 000 Kčs.

Položka 7

V této položce je zohledněna skutečnost, že přestože se účastníci rozhodli řešit spor soudní cestou, nakonec uzavřeli mezi sebou smír. Tato skutečnost, kde je i zájem společnosti o vyřešení sporů mimosoudním projednáním, se projevuje i ve snížené sazbě tohoto poplatku, a to na nižší částku, než je tomu u poplatku uvedeném v položce 1.

Položka 8

Ke zvýšení sazby poplatku upravující tuto položku dochází zejména v zájmu předcházení častých případů, kdy jsou napadána soudy schválená a mezi účastníky uzavřená smírčí řízení, což má potom nepříznivý dopad na právní jistotu účastníků. Zároveň se tím vyjadřuje i náročnost soudního řízení o zrušení smíru, kdy se vychází z předpokladu, že smír byl před soudem uzavřen uváženě, dobrovolně a v zájmu obou zúčastněných stran.

Položka 9

Zde dochází k podstatnému zvýšení sazby poplatku ze 100 Kčs na 500 Kčs u mimořádného opravného prostředku, který častokrát, a to i opakovaně, bývá zneužíván, např. z důvodu oddálení, resp. zablokování možného výkonu soudního rozhodnutí.

Položka 10 a 11

U těchto položek dochází ke zvýšení spodní hranice sazby, i sazby v případech, kdy nelze vymáhaný nárok ocenit, a to z důvodu vyšších nákladů na věcné a jiné materiálové náklady spojené se soudním řízením.

Položka 12

Podle současné právní úpravy vycházející z dřívější společensko ekonomické situace nebyl první zápis do podnikového rejstříku zpoplatněny. V současné době je řízení o prvním zápisu právnických i fyzických osob do podnikového rejstříku podstatně právně náročnější, kdy tyto zápisy jsou postupně převáděny na počítačový systém, který zpracovává údaje a vedení evidence tohoto rejstříku. Tato opatření směřující ke zlepšení evidence podstatně zvyšují náklady na vybavení justičních pracovišť, na druhé straně se zlepšila dostupnost údajů evidovaných v rejstříku pro všechny subjekty, které mají o ně zájem.

Zatímco zde se navrhuje poplatek pevnou částkou, v Rakousku představuje obdobný poplatek 2% z kmenového majetku a v Maďarsku rovněž 2% z kmenového majetku, a to až do výše 90 000 Ft. Kromě toho v Maďarsku se vybírají ještě zvláštní poplatky za zapsání organizace do úředního věstníku, a to od 5 000 Ft do 15 000 Ft.

Položka 13

V této položce jsou navržena řízení upravená zákonem o ochraně hospodářské soutěže a řízení v souladu s připravovaným návrhem obchodního zákoníku a novely občanského soudního řádu. Výše navrhovaných sazeb zohledňuje náročnost a závažnost uvedených soudních řízení.

Položka 14

Tato položka je zcela nová a vychází z ustanovení § 4, § 34, § 39 a § 46 zákona č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, kdy lze předpokládat, že řízení o konkursu a vyrovnání mohou byt v jednotlivých případech komplikovaná a složitá.

Položka 15

Procentní sazba se nemění, pouze se zvyšuje minimální hranice sazby z 50 Kčs na 200 Kčs a sazba poplatku, nelze-li předmět penězi ocenit ze 100 Kčs na 300 Kčs, a to z obdobných důvodů jako v předcházejících případech.

Položky 16 a 22

Zvýšení sazby poplatku vyplývá z věcných a jiných materiálových nákladů.

Položka 17

Sazby uvedené v této položce v podstatě vycházejí z odměňování advokátů za tytéž činnosti, přičemž samotný soudní poplatek za sepsání návrhu i za daného stavu představuje jen polovinu odměny požadované advokáty, neboť tito za sepsání návrhu účtují kromě odměny za sepsání též další úkon, a to převzetí a přípravu právního zastoupení. Zvýšení sazeb u písm. b) až h) má přiměřeně vyjádřit náročnost odborné činnosti poskytnuté soudem v porovnání s odbornou pomocí poskytovanou advokáty anebo komerčními právníky. Současně tato úprava směřuje k tomu, aby soudy vzhledem k nižším sazbám poplatků za úkony právní pomoci nebyly v nežádoucí míře zatěžovány činnostmi, které jim nenáleží, ale aby tyto úkony poskytovaly jen tehdy, jestliže je to nevyhnutelné, zejména v zájmu odstranění vad při podání občanů.

Položky 18, 19, 20 a 21

Obdobně i zde platí důvody uvedené k položkám 16 a 22. Tyto sazby by měly byt porovnatelné s odměňováním za jiné podobní úkony.

Položka 23

Navrhované zvýšení vychází z dosavadních poznatků justičních orgánů. V praxi často dochází k bezdůvodným a neuváženým žádostem na přikázání věci jinému soudu, s čímž jsou pak spojeny i značné finanční a materiálové náklady.

Položka 24

Zvýšení sazby z 10 Kčs na 20 Kčs vyplývá z věcných a materiálových nákladů. Znovu se zavádí zpoplatnění oznámení znalce nebo tlumočníka ze seznamu, a to se zřetelem na to, ze orgánům správy soudů je ze zákona uložena povinnost vést úřední seznamy znalců, tyto seznamy neustále aktualizovat, garantovat kvalitu znalecké činnosti, s čímž jsou spojeny určité materiálové náklady.

V Praze dne 30. října 1991

Předseda vlády České republiky

JUDr. Petr Pithart v. r.

Ministr financí České republiky

Ing. Karel Špaček v. r.

Zpracoval: Ing. Michal Morawski

ředitel odboru státních příjmů

ministerstva financí České republiky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP