Zásada č.22
Všechny fyzické osoby, které poskytují
daňové poradenství na základě
registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
pozdějších předpisů, jsou povinny
do 31. 12. 1993 složit kvalifikační zkoušku
a požádat o zápis do seznamu podle tohoto zákona.
Jinak jejich oprávnění k poskytováni
daňového poradenství k tomuto dni zaniká.
Odůvodnění:
Poskytování daňového poradenství
dle zákona č.105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů, nesplňuje zákonné předpoklady
pro výkon této činnosti ve smyslu zákona
o daňovém poradenství. S ohledem na zachování
kontinuity poskytovaných služeb i z důvodu
zachování existenční jistoty občanů,
poskytujících daňově poradenské
služby, se navrhuje povolit výkon jejich činnosti
ještě po přechodnou dobu po nabytí účinnosti
zákona o daňovém poradenství. V přechodné
době je dána všem těmto subjektům
možnost složit kvalifikační zkoušku
a tak získat oprávnění k výkonu
daňového poradenství ve smyslu tohoto zákona.
Zásada č. 23
Do doby, než zahájí svou činnost Komora,
vykonává její působnost ministerstvo.
Ministerstvo svolá ustavující valnou hromadu
do 6 měsíců od nabytí účinnosti
tohoto zákona.
Odůvodnění:
Do zahájení činnosti Komory bude její
činnost suplovat ministerstvo. Bude se jednat zejména
o vykonání zkoušek, zápis do seznamu
a vydání oprávnění. Ustavující
valnou hromadu ministerstvo svolá z daňových
poradců, jimž byla nově udělena licence
a těch, kteří tuto činnost vykonávají
na základě registrace podle zákona č.105/1990
Sb., o soukromém podnikání občanů.
Zpracoval:
ing. Culík Arnošt
náměstek ministra financí České
republiky
Příloha č. 1
Daňově poradenské služby poskytují
v současné době subjekty na základě
zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů, dále komerční právníci,
advokáti a ve vztahu zejména k zahraničním
subjektům i specializované poradenské firmy.
V úrovni poskytovaných daňově poradenských
služeb, zejména na základě zákona
o soukromém podnikání občanů,
se projevují značné kvalitativní rozdíly.
Spatná úroveň poskytování těchto
služeb se projevila právě v období podávání
daňových přiznání v počátku
tohoto roku a byla předmětem oprávněné
kritiky ze strany mnoha poplatníků i územních
finančních orgánů. Příčinou
nedostatků v této oblasti je zejména ta skutečnost,
že pro poskytování daňového poradenství
není vyžadována ani ověřována
zvláštní způsobilost či oprávnění.
poskytování těchto služeb není
upraveno žádným zvláštním
obecným právním předpisem, který
by stanovoval odborné a osobní předpoklady
pro výkon daňového poradenství.
Daňově poradenské služby poskytované
advokáty a komerčními právníky
ve smyslu zvláštních předpisů
jsou poskytovány sice kvalitně, ale nejsou hlavní
činností těchto subjektů, a proto
ji nevykonávají pro širší okruh
klientů.
Stávající situace si vynutila zahájení
prací na zásadách zákona České
národní rady o daňovém poradenství,
který by měl stanovit podmínky pro získání
oprávnění k výkonu činnosti
daňového poradce. Při zpracování
zásad tohoto zákona bylo přihlédnuto
ke způsobu právní úpravy této
činnosti v zahraničí.
Účelem zákona je vymezit, kdo a za jakých
podmínek může vykonávat daňově
poradenskou činnost, a zřídit Českomoravskou
komoru daňových poradců (dále jen
"Komora") jakožto samosprávní profesní
organizaci. Daňově poradenskou činnost může
vykonávat pouze ten, koho Komora zapíše do
seznamu daňových poradců. Komora zapíše
každého, kdo bude splňovat zákonem stanovené
osobní a kvalifikační předpoklady,
zejména úspěšně složí
kvalifikační zkoušku. Pro informaci územních
finančních orgánů a hlavně
pro orientaci daňových poplatníků
budou tyto seznamy k nahlédnutí rovněž
na všech územních finančních
orgánech.
Zásadami zákona jsou stanoveny rovněž
podmínky, za kterých Komora vyškrtne daňového
poradce ze seznamu nebo mu pozastaví výkon jeho
činnosti. Návrhem je rovněž upraveno
disciplinární řízení a disciplinární
opatření za porušení povinností
daňového poradce.
Daňový poradce bude svou činnost vykonávat
na základě smluvních vztahů s klienty.
Prováděcí předpis stanoví způsob
určení smluvní odměny.
Návrh rovněž upravuje postavení, rozsah
působnosti a vnitřní organizaci samosprávného
orgánu daňových poradců Českomoravské
komory daňových poradců. Náklady spojené
se zabezpečením jejího provozu budou hrazeny
z výnosu členských příspěvků
daňových poradců, z příjmů
za semináře a školení, z výnosů
úplat placených žadateli o vykonání
kvalifikační zkoušky a za zapsání
do seznamu a vydání osvědčení.
Do ustavení orgánů Komory bude vykonávat
jejich působnost ministerstvo financí České
republiky.
Zákonem o daňovém poradenství budou
stanoveny podmínky pro činnost daňových
poradců. Podmínky nebudou splňovat osoby,
které tuto činnost vykonávají na základě
registrace podle zákona č. 105/1991 Sb., o soukromém
podnikání občanů. Zákonem o
daňovém poradenství je třeba řešit
i jejich postavení. Navrhuje se, aby tyto osoby do stanoveného
termínu složily kvalifikační zkoušku
a požádaly o zápis do seznamu daňových
poradců, jinak jejich oprávnění k
poskytování daňového poradenství
zanikne.
Realizací tohoto zákona nevzniknou žádné
nároky vůči státnímu rozpočtu,
neboť činnost Komory bude financována z jejích
vlastních zdrojů.
Předpokládá se, že daňové
poradenství poskytované zkoušenými a
oprávněnými subjekty přispěje
pozitivně k rozvoji daňově právního
vědomí samotných poplatníků,
odrazí se kladně v činnosti územních
finančních orgánů a přispěje
ke zkvalitnění daňové správy.