ČÁST TŘETÍ

Přechodná a závěrečná ustanovení

Zásada č.22

Všechny fyzické osoby, které poskytují daňové poradenství na základě registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ve znění pozdějších předpisů, jsou povinny do 31. 12. 1993 složit kvalifikační zkoušku a požádat o zápis do seznamu podle tohoto zákona. Jinak jejich oprávnění k poskytováni daňového poradenství k tomuto dni zaniká.

Odůvodnění:

Poskytování daňového poradenství dle zákona č.105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, nesplňuje zákonné předpoklady pro výkon této činnosti ve smyslu zákona o daňovém poradenství. S ohledem na zachování kontinuity poskytovaných služeb i z důvodu zachování existenční jistoty občanů, poskytujících daňově poradenské služby, se navrhuje povolit výkon jejich činnosti ještě po přechodnou dobu po nabytí účinnosti zákona o daňovém poradenství. V přechodné době je dána všem těmto subjektům možnost složit kvalifikační zkoušku a tak získat oprávnění k výkonu daňového poradenství ve smyslu tohoto zákona.

Zásada č. 23

Do doby, než zahájí svou činnost Komora, vykonává její působnost ministerstvo. Ministerstvo svolá ustavující valnou hromadu do 6 měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona.

Odůvodnění:

Do zahájení činnosti Komory bude její činnost suplovat ministerstvo. Bude se jednat zejména o vykonání zkoušek, zápis do seznamu a vydání oprávnění. Ustavující valnou hromadu ministerstvo svolá z daňových poradců, jimž byla nově udělena licence a těch, kteří tuto činnost vykonávají na základě registrace podle zákona č.105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.

V Praze 18. září 1991

předseda vlády České republiky

ministr financí České republiky

Zpracoval:

ing. Culík Arnošt

náměstek ministra financí České republiky

Příloha č. 1

Politicko-ekonomický rozbor

Daňově poradenské služby poskytují v současné době subjekty na základě zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, dále komerční právníci, advokáti a ve vztahu zejména k zahraničním subjektům i specializované poradenské firmy.

V úrovni poskytovaných daňově poradenských služeb, zejména na základě zákona o soukromém podnikání občanů, se projevují značné kvalitativní rozdíly. Spatná úroveň poskytování těchto služeb se projevila právě v období podávání daňových přiznání v počátku tohoto roku a byla předmětem oprávněné kritiky ze strany mnoha poplatníků i územních finančních orgánů. Příčinou nedostatků v této oblasti je zejména ta skutečnost, že pro poskytování daňového poradenství není vyžadována ani ověřována zvláštní způsobilost či oprávnění. poskytování těchto služeb není upraveno žádným zvláštním obecným právním předpisem, který by stanovoval odborné a osobní předpoklady pro výkon daňového poradenství.

Daňově poradenské služby poskytované advokáty a komerčními právníky ve smyslu zvláštních předpisů jsou poskytovány sice kvalitně, ale nejsou hlavní činností těchto subjektů, a proto ji nevykonávají pro širší okruh klientů.

Stávající situace si vynutila zahájení prací na zásadách zákona České národní rady o daňovém poradenství, který by měl stanovit podmínky pro získání oprávnění k výkonu činnosti daňového poradce. Při zpracování zásad tohoto zákona bylo přihlédnuto ke způsobu právní úpravy této činnosti v zahraničí.

Účelem zákona je vymezit, kdo a za jakých podmínek může vykonávat daňově poradenskou činnost, a zřídit Českomoravskou komoru daňových poradců (dále jen "Komora") jakožto samosprávní profesní organizaci. Daňově poradenskou činnost může vykonávat pouze ten, koho Komora zapíše do seznamu daňových poradců. Komora zapíše každého, kdo bude splňovat zákonem stanovené osobní a kvalifikační předpoklady, zejména úspěšně složí kvalifikační zkoušku. Pro informaci územních finančních orgánů a hlavně pro orientaci daňových poplatníků budou tyto seznamy k nahlédnutí rovněž na všech územních finančních orgánech.

Zásadami zákona jsou stanoveny rovněž podmínky, za kterých Komora vyškrtne daňového poradce ze seznamu nebo mu pozastaví výkon jeho činnosti. Návrhem je rovněž upraveno disciplinární řízení a disciplinární opatření za porušení povinností daňového poradce.

Daňový poradce bude svou činnost vykonávat na základě smluvních vztahů s klienty. Prováděcí předpis stanoví způsob určení smluvní odměny.

Návrh rovněž upravuje postavení, rozsah působnosti a vnitřní organizaci samosprávného orgánu daňových poradců Českomoravské komory daňových poradců. Náklady spojené se zabezpečením jejího provozu budou hrazeny z výnosu členských příspěvků daňových poradců, z příjmů za semináře a školení, z výnosů úplat placených žadateli o vykonání kvalifikační zkoušky a za zapsání do seznamu a vydání osvědčení.

Do ustavení orgánů Komory bude vykonávat jejich působnost ministerstvo financí České republiky.

Zákonem o daňovém poradenství budou stanoveny podmínky pro činnost daňových poradců. Podmínky nebudou splňovat osoby, které tuto činnost vykonávají na základě registrace podle zákona č. 105/1991 Sb., o soukromém podnikání občanů. Zákonem o daňovém poradenství je třeba řešit i jejich postavení. Navrhuje se, aby tyto osoby do stanoveného termínu složily kvalifikační zkoušku a požádaly o zápis do seznamu daňových poradců, jinak jejich oprávnění k poskytování daňového poradenství zanikne.

Realizací tohoto zákona nevzniknou žádné nároky vůči státnímu rozpočtu, neboť činnost Komory bude financována z jejích vlastních zdrojů.

Předpokládá se, že daňové poradenství poskytované zkoušenými a oprávněnými subjekty přispěje pozitivně k rozvoji daňově právního vědomí samotných poplatníků, odrazí se kladně v činnosti územních finančních orgánů a přispěje ke zkvalitnění daňové správy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP