Zásada č. 1
Tento zákon upravuje:
- postavení fyzické osoby oprávněné
k provádění daňového poradenství
(dále jen "daňový poradce"),
- způsob a formy poskytování daňových porad daňovým poradcem,
- samosprávu daňových poradců.
Daňový poradce poskytuje daňové poradenství
tím, že v zájmu řádného
plnění daňových povinností
fyzických a právnických osob jim poskytuje
při jejich podnikatelské a jiné činnosti
daňové a související ekonomicko-finanční
porady, sestavuje daňová přiznání
a hlášení a zastupuje je v řízení
před příslušnými orgány
ve věcech daní.
Odůvodnění:
Zásada č.1 vymezuje předmět úpravy
a rozsah poskytování daňového poradenství.
Vychází se z toho, že rozsah daňového
poradenství se bude vztahovat na daně, dávky,
poplatky, odvody, příspěvky a podobné
platby, jež jsou příjmy státního
rozpočtu České republiky nebo federace nebo
rozpočtu obcí.
Zásada č.2
Daňové poradenství podle tohoto zákona mohou vykonávat jen daňoví poradci.
Tímto zákonem nejsou dotčena oprávnění
advokátů a komerčních právníků
k poskytování právní pomoci na základě
zvláštních zákonů. [Zákon
ČNR č.128/1990 Sb., o advokacii. Zákon ČNR
č.209/1990 Sb., o komerčních právnících
a právní pomoci jimi poskytované. ]
Odůvodnění:
Tato zásada vymezuje subjekt oprávněný k poskytování daňového poradenství. Respektuje, že právní pomoc v oblastí daňového práva, poskytovanou advokáty a komerčními právníky nelze tímto zákonem omezit. Bude-li schválen zákon o auditorech, nebude dotčena ani jejich činnost.
Zásada č. 3
Daňový poradce vykonává svou činnost
zpravidla za odměnu dohodnutou se svým klientem
v rozpětí stanoveném zvláštním
předpisem; má právo žádat svého
klienta o přiměřenou zálohu.
Daňový poradce může u klienta uplatňovat
též úhradu skutečně vynaložených
výdajů souvisejících s poskytováním
daňového poradenství.
Ministerstvo financí České republiky (dále
jen "ministerstvo") stanoví vyhláškou
způsob určení výše smluvní
odměny.
Odůvodnění:
V zásadě č.3 je obsažen smluvní
princip odměňování této činnosti,
odpovídající tržním zásadám.
Zásada č.4
Daňovým poradcem je ten, kdo je zapsán v seznamu daňových poradců (dále jen "seznam"). Seznam vede Českomoravská komora daňových poradců (dále jen "Komora").
Komora zapíše do seznamu do 2 měsíců
od doručení písemné žádosti
každého, kdo
- má způsobilost k právním úkonům,
- je bezúhonný,
- nevykonává zaměstnání, funkci
nebo činnost, která je neslučitelná
s činností daňového poradce. Jde o
funkci soudce z povolání, prokurátora, státního
notáře, pracovníka územního
finančního orgánu a pracovníka jiného
orgánu státní správy nebo obce, který
rozhoduje nebo se podílí na rozhodování
ve věcech daní,
- má ukončené úplné střední
vzdělání,
- úspěšně vykonal kvalifikační
zkoušku.
O zápisu do seznamu vydá Komora daňovému
poradci osvědčení o zápisu do seznamu
(dále jen "osvědčení").
Odmítne-li Komora zapsat žadatele do seznamu daňových
poradců, přezkoumá rozhodnutí Komory
na návrh žadatele soud.
Odůvodnění:
Touto zásadou se vymezují osobní a kvalifikační
předpoklady pro výkon povolání daňového
poradce. Bezúhonností se rozumí vedle morální
a trestněprávní bezúhonnosti i spořádané
majetkové poměry, včetně řádného
plnění daňových povinnosti. Zákaz
výkonu činnosti daňového poradce vyplývá
pro pracovníky územních finančních
orgánů z § 13 zákona ČNR č.531/1990
Sb.,o územních finančních orgánech.
Činnost daňového poradce nemůže
vykonávat soudce, prokurátor, státní
notář, pracovník orgánu státní
správy nebo obce, který rozhoduje nebo se podílí
na rozhodování ve věcech daní z důvodů
střetu zájmů. Seznam daňových
poradců slouží Komoře a územním
finančním orgánům též
pro evidenční účely. Daňoví
poplatníci mohou seznam využívat pro svoji
orientaci o oprávněných subjektech poskytujících
daňové poradenství. Protože seznam bude
k dispozici na všech územních finančních
orgánech, bude snadno dosažitelný pro všechny
poplatníky v dané lokalitě.
Zásada č. 5
Komora vydá zkušební řád, ve kterém stanoví obsah a rozsah kvalifikační zkoušky, jakož i její formu a podmínky pro rozhodování zkušebních komisí.
Komora jmenuje členy zkušebních komisí
tak, aby polovinu jejich členů tvořili vždy
zástupci státních finančních
orgánů navrženi ministerstvem.
Komora je povinna zabezpečit konání kvalifikačních
zkoušek alespoň dvakrát ročně.
Za připuštění ke kvalifikační
zkoušce, jakož i za každé její opakování,
stanoví Komora úplatu, která je jejím
příjmem.
V případě neúspěchu lze kvalifikační
zkoušku opakovat nejdříve po 6 měsících.
Odůvodnění:
Předpokládá se, že zkouška bude
zaměřena na prověření znalostí
žadatele zejména v oblasti daňového
práva, práva obchodního a živnostenského,
souvisejících procesních předpisů,
jednoduchého a podvojného účetnictví.
Důvodem obligatorní účasti zástupců
státních finančních orgánů
ve zkušební komisi je uplatnění státního
dohledu nad průběhem a úrovní kvalifikačních
zkoušek. Účast zástupců státní
správy přispěje rovněž k zvýšení
prestiže zkoušených daňových poradců.
Zajišťuje také státním orgánům
přehled o celkové úrovni znalostí
nových daňových poradců.
Zásada č. 6
Komora vyškrtne ze seznamu toho, kdo
- zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého,
- byl zbaven způsobilosti k právním úkonům
nebo jeho způsobilost byla omezena,
- o vyškrtnutí ze seznamu písemně požádal,
- byl v souvislosti s výkonem činnosti daňového
poradce pravomocně odsouzen k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody za úmyslný trestný
čin nebo k trestu zákazu výkonu povolání,
- byl v souvislosti s výkonem činnosti daňového
poradce potrestán v přestupkovém řízení
zákazem činnosti,
- byl potrestán v disciplinárním řízení
tímto opatřením,
- začne vykonávat činnost neslučitelnou
s činností daňového poradce.
Komora vyškrtne daňového poradce ze seznamu
a odebere mu osvědčení o zápisu vždy,
jestliže vyjdou i dodatečně najevo skutečnosti
prokazující, že daňový poradce
byl zapsán do seznamu na základě nepravdivých,
nesprávných či neúplných údajů
nebo v důsledku podvodného jednání
či za poskytnutí úplatku.
Zásada č. 7
Komora může daňového poradce vyškrtnout
ze seznamu, jestliže daňový poradce
- více než 3 roky nevykonává svou činnost,
- byl za trestný čin pravomocně odsouzen
jinak, než je uvedeno v zásadě č.6.
Zásada č.8
Komora může pozastavit výkon činnosti
daňového poradce, jestliže
- byla proti němu podána obžaloba pro trestný
čin, a to až do pravomocného rozhodnutí
ve věci,
- bylo zahájeno řízení o zbavení
nebo omezení jeho způsobilosti k právním
úkonům, a to až do pravomocného rozhodnutí
ve věci,
- nesplnil povinnost uzavřít smlouvu o pojištění
odpovědnosti za škodu,.
- mu bylo v disciplinárním řízení
takové opatřeni uloženo.
Komora vyznačí pozastavení výkonu činnosti daňového poradce v seznamu a odebere osvědčení o zápisu. Pominou-li důvody pro pozastavení výkonu činnosti, Komora provede výmaz pozastavení činnosti v seznamu a vrátí osvědčeni.
Odůvodnění:
Tyto zásady stanoví případy, kdy
je komora povinna nebo oprávněna vyškrtnout
daňového poradce ze seznamu, a dále podrobně
vymezují případy, kdy Komora může
pozastavit výkon činnosti daňového
poradce. Uložení disciplinárního opatření,
spočívajícího ve vyškrtnutí
ze seznamu, připadá v úvahu např.
při prokazatelném zneužití informací,
získaných v souvislosti s výkonem činnosti
daňového poradce, nebo v jiných případech
závažného porušení profesní
etiky. Postup v disciplinárním řízení
upravuje zásada č. 12. Pokud daňový
poradce, který byl vyškrtnut ze seznamu, chce opět
vykonávat daňové poradenství, musí
splnit všechny podmínky, dle zásady č.
4, včetně opětovného složení
kvalifikační zkoušky.
Zásada č. 9
Činnost daňového poradce je odbornou činnosti,
při jejímž výkonu daňový
poradce postupuje v souladu s právním řádem
a řídí se pokyny svého klienta s výjimkou
případů, kdyby takové pokyny byly
v rozporu s právním řádem.
Daňový poradce je povinen zejména:
- před zahájením své činnosti uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem jeho činnosti. Pokud zaměstnává pracovníky, je povinen uzavřít rovněž smlouvu o pojištění své odpovědnosti za škodu vzniklou pracovníkům při plnění pracovních povinností nebo v přímé souvislosti s nimi, za kterou daňový poradce odpovídá podle zákoníku práce. Obojí pojištění musí trvat po celou dobu výkonu činnosti nebo po níž pracovníky zaměstnává,
- uvádět své jméno a sídlo,
popř. bydliště, a evidenční číslo
osvědčení na všech tiskopisech a formulářích,
používaných pro daňová hlášeni
a daňová přiznání, které
zpracovává pro své klienty, stejně
tak i na všech písemných dokladech a podáních,
jedná-li jménem svého klienta,
- umístit osvědčení na viditelném
místě ve své stálé provozovně
(kanceláři) nebo je na požádání
klienta předložit,.
- při své činnosti používat označení "daňový poradce". Odkazy na bývalou úřední, pedagogickou či obdobnou činnost jsou při používání profesního označení nepřípustné.
Daňový poradce je povinen zachovávat mlčenlivost
o všech skutečnostech, o nichž se dozvěděl
při výkonu své činnosti. Povinnost
zachovávat mlčenlivost se vztahuje i na zaměstnance
daňového poradce a pracovníky Komory. Tato
povinnost není časově omezena.
Povinnost mlčenlivosti zanikne, jestliže je daňový
poradce této povinnosti klientem písemně
zproštěn.
Povinnost zachovávat mlčenlivost se nevztahuje na
případy, kdy jde o zákonem uloženou
povinnost překazit nebo oznámit spácháni
trestného činu.
Odůvodnění:
Výše uvedená zásada upravuje základní
povinnosti daňových poradců. povinnosti jsou
koncipovány obdobným způsobem jako pro jiná
tzv. svobodná povolání, která jsou
upravena podobnými právními předpisy
(zákon o advokacii, zákon o komerčních
právnících a právní pomoci
jimi poskytované apod.). Povinným používáním
označení "daňový poradce"
při pracovním styku a zákazem odkazů
na bývalou profesní činnost se sleduje vytvoření
rovnocenných podmínek pro všechny daňové
poradce. Povinností předložit na požádání
klienta osvědčení nebo je mít viditelně
umístěno ve své provozovně (kanceláři)
se sleduje ochrana klientů.
Zásada č. 10
Daňový poradce poskytuje daňově poradenské
služby na základě smlouvy. Od smlouvy může
odstoupit, jestliže:
- mezi ním a klientem dojde k porušení důvěry,
- klient neposkytuje potřebné informace a součinnost,
- klient na požádání nesloží
dohodnutou přiměřenou zálohu na odměnu.
Daňový poradce je povinen vykonat veškeré
neodkladné úkony ve lhůtě 15 dnů
ode dne, kdy písemně oznámil klientovi, že
odstupuje od smlouvy, pokud se s klientem nedohodl jinak.
Daňový poradce odmítne uzavřít
smlouvu, jde-li o službu, která je v rozporu s obecně
závaznými právními předpisy
nebo v případě, že jeho pracovní
vytížení znemožňuje kvalitní
poskytování daňového poradenství
dalšímu klientovi.
Klient má právo kdykoliv odstoupit od smlouvy s
daňovým poradcem; je však povinen daňovému
poradci zaplatit odměnu připadající
na úkony již provedené a uhradit účelně
vynaložené náklady do té doby vzniklé.
Odůvodnění:
Vztahy mezi daňovým poradcem a klientem se odvíjejí
na základě smluv. Ty podrobně vymezí
rozsah poskytovaných služeb, včetně
odměny. Vymezení případů, kdy
daňový poradce může odstoupit od smlouvy,
chrání klienta před jejím svévolným
vypovězením. Na druhé straně umožňují
daňovému poradci vypovědět smlouvu,
jestliže klient maří jeho činnost.
Zásada č. 11
Daňový poradce může zaměstnávat
v pracovním poměru další osoby. Pracovněprávní
vztahy jeho zaměstnanců se řídí
zvláštními předpisy.[Zákoník
práce]
Odůvodnění:
V pracovním poměru může daňový
poradce zaměstnávat i jiného daňového
poradce nebo další zaměstnance potřebné
např. pro vedení administrativy apod.
Zásada č. 12
Za závažné nebo opětovné porušení
povinností podle tohoto zákona, nejde-li přitom
o trestný čin (dále jen "disciplinární
provinění"), může Komora uložit
daňovému poradci některé z těchto
disciplinárních opatření:
- písemné napomenutí,
- pokutu až do výše 10 000 Kčs,
- pozastavení výkonu činnosti daňového
poradce až na dobu tří let,
- vyškrtnutí ze seznamu.
Výnos pokut připadá Komoře.
O uložení disciplinárního opatření
rozhoduje disciplinární komise Komory v disciplinárním
řízení zahájeném na návrh
předsedy dozorčí rady. Návrh na zahájení
disciplinárního řízení může
být podán do dvou měsíců ode
dne, kdy se předseda dozorčí rady o disciplinárním
provinění dozvěděl, nejpozději
však do tří let ode dne, kdy k disciplinárnímu
provinění došlo. Rozhodnutí o uložení
disciplinárního opatření musí
být písemné a musí obsahovat výrok,
odůvodněni a poučení o opravném
prostředku. Pro jeho doručováni se použijí
přiměřeně ustanovení pracovně
právních předpisů o doručování.
[§ 266a zákoníku práce.]
Za disciplinární provinění lze uložit
pouze jedno z uvedených disciplinárních opatření.
V disciplinárním řízení musí
být daňový poradce vždy slyšen
a musí mu být poskytnuta možnost se hájit.
Proti rozhodnutí disciplinární komise, jímž
bylo uloženo některé z disciplinárních
opatření, může daňový
poradce nebo předseda dozorčí rady podat
do patnácti dnů od jeho doručení odvoláni.
Odvoláni má odkladný účinek.
O odvolání rozhoduje presidium " Komory, které
přezkoumávané rozhodnutí buď
potvrdí nebo změní. Rozhodnutí presidia,
kterým se uloží nebo potvrdí vyškrtnutí
ze seznamu nebo pozastavení výkonu činnosti
daňového poradce, přezkoumává
soud dle zvláštních předpisů.
[§ 244 a násl. občanského soudního
řádu.]
Odůvodnění:
Jedná se o základní úpravu postupu
při disciplinárním řízení.
Samosprávný orgán daňových
poradců má výrazné pravomoci právě
v oblasti disciplinárního řízení.
Jejich realizací se zaručuje poskytování
kvalitního daňového poradenství. Zároveň
se sleduje dodržování profesní etiky
daňových poradců. Na dodržování
povinností souvisejících s výkonem
daňového poradenství dohlíží
jednak Komora, jednak územní finanční
orgány. Signály mohou podávat přímo
Komoře klienti, územní finanční
orgány a další subjekty. Podrobnosti o disciplinárním
řízení upraví disciplinární
řád Komory.
Zásada č. 13
Zřizuje se Českomoravská komora daňových
poradců.
Komora je právnickou osobou. Je samosprávnou profesní organizací sdružující daňové poradce.
Komora může vytvářet územní
sekce.
Zásada č.14
Komora ve své činnosti zejména:
- zastupuje daňové poradce v České
republice, chrání a prosazuje jejich zájmy,
- dbá na řádný a profesionální
výkon daňového poradenství,
- vyjadřuje se k právním předpisům,
dotýkajícím se činnosti daňových
poradců,
- vede seznam daňových poradců,
- vydává stanovy, volební, disciplinární
a zkušební řád,
- jmenuje členy zkušební komise a vyhlašuje
terminy konáni kvalifikačních zkoušek,
- vydává osvědčení o zápisu
do seznamu daňových poradců.
Odůvodnění:
Výkon daňového poradenství jakožto
svobodného povolání vyžaduje zřídit
samosprávnou profesní organizaci, chránící
zájmy daňových poradců, sledující
kvalitní výkon jejich činnosti a dodržování
profesní etiky. Významnou roli bude mít Komora
při zabezpečení kvalifikačních
zkoušek a v disciplinárním řízení.
Zásada č. 15
Orgány Komory jsou:
- valná hromada daňových poradců (dále
jen "valná hromada"),
- presidium,
- dozorčí rada,
- disciplinární komise.
Komora může dle potřeby vytvářet
i další orgány.
Funkce v orgánech Komory jsou čestné; v souvislosti
s jejich výkonem lze vyplácet náhrady za
ztrátu času a náhradu prokázaných
výdajů.
Zásada č. 16
Nejvyšším orgánem Komory je valná
hromada. Valná hromada musí byt svolána ve
lhůtách stanovených stanovami, nejméně
však jedenkrát za rok. Valnou hromadu svolává
presidium způsobem předepsaným stanovami.
Presidium je povinno valnou hromadu svolat vždy, požádá-li
o to dozorčí rada, a to nejpozději do dvou
měsíců.
Valná hromada:
- volí z řad daňových poradců
na dobu tří let presidenta, členy presidia,
členy dozorčí rady a disciplinární
komise. Presidenta a členy těchto orgánů
může odvolat i před uplynutím volebního
období,
- schvaluje stanovy, volební a disciplinární
řád,
- schvaluje výši příspěvků
daňových poradců a výši úplat
za vykonání kvalifikačních zkoušek,
jejich opakování, za zápis do seznamu a vydání
osvědčení,
- projednává a schvaluje zprávu o činnosti
ostatních orgánů Komory,
- usnáší se na dalších věcech,
které si vyhradí.
Zásada č.17
Presidium rozhoduje ve všech věcech Komory, pokud
o nich nerozhodují jiné orgány, zejména
pak:
- vede seznam daňových poradců a vydává
osvědčení,
- svolává valnou hromadu,
- schvaluje zkušební řád pro kvalifikační
zkoušky, určuje rozsah zkoušky, jmenuje členy
zkušební komise,
- přezkoumává rozhodnutí disciplinární
komise,
- spravuje majetek Komory a činí veškerá
opatření nezbytná k zajištění
činnosti Komory,
- schvaluje výši náhrad poskytovaných
v souvislosti s výkonem funkci v orgánech Komory,
- sleduje řádný výkon činnosti
daňových poradců ve smyslu tohoto zákona
a přijímá opatření dle zásad
č.6 až 8, není-li příslušný
jiný orgán Komory.
V čele presidia stojí a jeho činnost řídí
president. Schůze presidia svolává president.
Zásada č. 19
Dozorčí rada je vrcholným kontrolním
orgánem Komory; ze svých členů volí
předsedu dozorčí rady. předseda dozorčí
rady řídí její činnost a podává
návrh na zahájení disciplinárního
řízení.
Zásada č. 20
Disciplinární komise volí ze svých
členů předsedu, který řídí
činnost komise.
Zásada č. 21
Podrobnosti o organizaci Komory a jejích orgánů,
o působnosti a způsobu rozhodování
těchto orgánů a o počtu členů
presidia Komory, dozorčí rady a disciplinární
komise stanoví stanovy Komory.
Podrobnosti o volbách stanoví volební řád.
Podrobnosti o disciplinárním řízení
stanoví disciplinární řád.
Odůvodnění:
Zásady č. 15 až 21 jsou základním
východiskem pro úpravu vnitřní organizační
struktury samosprávného orgánu daňových
poradců - Komory. Její organizace je upravena obdobným
způsobem, jako u jiných tzv. svobodných povolání.
Podrobná úprava oprávnění jednotlivých
orgánů a způsob jejich ustavení a
činnosti se předpokládá ve stanovách.
Zákonem výslovně stanovené orgány
je třeba zřídit obligatorně, není
však vyloučeno zřídit dle potřeby
i orgány další. Činnost Komory bude
financována z vlastních zdrojů, např.
z členských příspěvků,
darů a z výnosů úplat za připuštění
ke zkoušce, její opakování, za zápis
do seznamu apod.