ČESKÁ NÁRODNÍ RADA

VI. volební období

439

Zásady zákona

České národní rady

o daňovém poradenství

Zásada č. 1

Předmět úpravy

Tento zákon upravuje:

- postavení fyzické osoby oprávněné k provádění daňového poradenství (dále jen "daňový poradce"),

- způsob a formy poskytování daňových porad daňovým poradcem,

- samosprávu daňových poradců.

Daňový poradce poskytuje daňové poradenství tím, že v zájmu řádného plnění daňových povinností fyzických a právnických osob jim poskytuje při jejich podnikatelské a jiné činnosti daňové a související ekonomicko-finanční porady, sestavuje daňová přiznání a hlášení a zastupuje je v řízení před příslušnými orgány ve věcech daní.

Odůvodnění:

Zásada č.1 vymezuje předmět úpravy a rozsah poskytování daňového poradenství. Vychází se z toho, že rozsah daňového poradenství se bude vztahovat na daně, dávky, poplatky, odvody, příspěvky a podobné platby, jež jsou příjmy státního rozpočtu České republiky nebo federace nebo rozpočtu obcí.

ČÁST PRVÁ

Činnost daňového poradce

Zásada č.2

Daňové poradenství podle tohoto zákona mohou vykonávat jen daňoví poradci.

Tímto zákonem nejsou dotčena oprávnění advokátů a komerčních právníků k poskytování právní pomoci na základě zvláštních zákonů. [Zákon ČNR č.128/1990 Sb., o advokacii. Zákon ČNR č.209/1990 Sb., o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované. ]

Odůvodnění:

Tato zásada vymezuje subjekt oprávněný k poskytování daňového poradenství. Respektuje, že právní pomoc v oblastí daňového práva, poskytovanou advokáty a komerčními právníky nelze tímto zákonem omezit. Bude-li schválen zákon o auditorech, nebude dotčena ani jejich činnost.

Zásada č. 3

Daňový poradce vykonává svou činnost zpravidla za odměnu dohodnutou se svým klientem v rozpětí stanoveném zvláštním předpisem; má právo žádat svého klienta o přiměřenou zálohu.

Daňový poradce může u klienta uplatňovat též úhradu skutečně vynaložených výdajů souvisejících s poskytováním daňového poradenství.

Ministerstvo financí České republiky (dále jen "ministerstvo") stanoví vyhláškou způsob určení výše smluvní odměny.

Odůvodnění:

V zásadě č.3 je obsažen smluvní princip odměňování této činnosti, odpovídající tržním zásadám.

Předpoklady pro výkon činnosti daňového poradce

Zásada č.4

Daňovým poradcem je ten, kdo je zapsán v seznamu daňových poradců (dále jen "seznam"). Seznam vede Českomoravská komora daňových poradců (dále jen "Komora").

Komora zapíše do seznamu do 2 měsíců od doručení písemné žádosti každého, kdo

- má způsobilost k právním úkonům,

- je bezúhonný,

- nevykonává zaměstnání, funkci nebo činnost, která je neslučitelná s činností daňového poradce. Jde o funkci soudce z povolání, prokurátora, státního notáře, pracovníka územního finančního orgánu a pracovníka jiného orgánu státní správy nebo obce, který rozhoduje nebo se podílí na rozhodování ve věcech daní,

- má ukončené úplné střední vzdělání,

- úspěšně vykonal kvalifikační zkoušku.

O zápisu do seznamu vydá Komora daňovému poradci osvědčení o zápisu do seznamu (dále jen "osvědčení").

Odmítne-li Komora zapsat žadatele do seznamu daňových poradců, přezkoumá rozhodnutí Komory na návrh žadatele soud.

Odůvodnění:

Touto zásadou se vymezují osobní a kvalifikační předpoklady pro výkon povolání daňového poradce. Bezúhonností se rozumí vedle morální a trestněprávní bezúhonnosti i spořádané majetkové poměry, včetně řádného plnění daňových povinnosti. Zákaz výkonu činnosti daňového poradce vyplývá pro pracovníky územních finančních orgánů z § 13 zákona ČNR č.531/1990 Sb.,o územních finančních orgánech. Činnost daňového poradce nemůže vykonávat soudce, prokurátor, státní notář, pracovník orgánu státní správy nebo obce, který rozhoduje nebo se podílí na rozhodování ve věcech daní z důvodů střetu zájmů. Seznam daňových poradců slouží Komoře a územním finančním orgánům též pro evidenční účely. Daňoví poplatníci mohou seznam využívat pro svoji orientaci o oprávněných subjektech poskytujících daňové poradenství. Protože seznam bude k dispozici na všech územních finančních orgánech, bude snadno dosažitelný pro všechny poplatníky v dané lokalitě.

Zásada č. 5

Komora vydá zkušební řád, ve kterém stanoví obsah a rozsah kvalifikační zkoušky, jakož i její formu a podmínky pro rozhodování zkušebních komisí.

Komora jmenuje členy zkušebních komisí tak, aby polovinu jejich členů tvořili vždy zástupci státních finančních orgánů navrženi ministerstvem.

Komora je povinna zabezpečit konání kvalifikačních zkoušek alespoň dvakrát ročně. Za připuštění ke kvalifikační zkoušce, jakož i za každé její opakování, stanoví Komora úplatu, která je jejím příjmem.

V případě neúspěchu lze kvalifikační zkoušku opakovat nejdříve po 6 měsících.

Odůvodnění:

Předpokládá se, že zkouška bude zaměřena na prověření znalostí žadatele zejména v oblasti daňového práva, práva obchodního a živnostenského, souvisejících procesních předpisů, jednoduchého a podvojného účetnictví. Důvodem obligatorní účasti zástupců státních finančních orgánů ve zkušební komisi je uplatnění státního dohledu nad průběhem a úrovní kvalifikačních zkoušek. Účast zástupců státní správy přispěje rovněž k zvýšení prestiže zkoušených daňových poradců. Zajišťuje také státním orgánům přehled o celkové úrovni znalostí nových daňových poradců.

Zásada č. 6

Komora vyškrtne ze seznamu toho, kdo

- zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého,

- byl zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jeho způsobilost byla omezena,

- o vyškrtnutí ze seznamu písemně požádal,

- byl v souvislosti s výkonem činnosti daňového poradce pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody za úmyslný trestný čin nebo k trestu zákazu výkonu povolání,

- byl v souvislosti s výkonem činnosti daňového poradce potrestán v přestupkovém řízení zákazem činnosti,

- byl potrestán v disciplinárním řízení tímto opatřením,

- začne vykonávat činnost neslučitelnou s činností daňového poradce.

Komora vyškrtne daňového poradce ze seznamu a odebere mu osvědčení o zápisu vždy, jestliže vyjdou i dodatečně najevo skutečnosti prokazující, že daňový poradce byl zapsán do seznamu na základě nepravdivých, nesprávných či neúplných údajů nebo v důsledku podvodného jednání či za poskytnutí úplatku.

Zásada č. 7

Komora může daňového poradce vyškrtnout ze seznamu, jestliže daňový poradce

- více než 3 roky nevykonává svou činnost,

- byl za trestný čin pravomocně odsouzen jinak, než je uvedeno v zásadě č.6.

Zásada č.8

Komora může pozastavit výkon činnosti daňového poradce, jestliže

- byla proti němu podána obžaloba pro trestný čin, a to až do pravomocného rozhodnutí ve věci,

- bylo zahájeno řízení o zbavení nebo omezení jeho způsobilosti k právním úkonům, a to až do pravomocného rozhodnutí ve věci,

- nesplnil povinnost uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu,.

- mu bylo v disciplinárním řízení takové opatřeni uloženo.

Komora vyznačí pozastavení výkonu činnosti daňového poradce v seznamu a odebere osvědčení o zápisu. Pominou-li důvody pro pozastavení výkonu činnosti, Komora provede výmaz pozastavení činnosti v seznamu a vrátí osvědčeni.

Odůvodnění:

Tyto zásady stanoví případy, kdy je komora povinna nebo oprávněna vyškrtnout daňového poradce ze seznamu, a dále podrobně vymezují případy, kdy Komora může pozastavit výkon činnosti daňového poradce. Uložení disciplinárního opatření, spočívajícího ve vyškrtnutí ze seznamu, připadá v úvahu např. při prokazatelném zneužití informací, získaných v souvislosti s výkonem činnosti daňového poradce, nebo v jiných případech závažného porušení profesní etiky. Postup v disciplinárním řízení upravuje zásada č. 12. Pokud daňový poradce, který byl vyškrtnut ze seznamu, chce opět vykonávat daňové poradenství, musí splnit všechny podmínky, dle zásady č. 4, včetně opětovného složení kvalifikační zkoušky.

Zásada č. 9

Povinnosti daňových poradců

Činnost daňového poradce je odbornou činnosti, při jejímž výkonu daňový poradce postupuje v souladu s právním řádem a řídí se pokyny svého klienta s výjimkou případů, kdyby takové pokyny byly v rozporu s právním řádem.

Daňový poradce je povinen zejména:

- před zahájením své činnosti uzavřít smlouvu o pojištění odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s výkonem jeho činnosti. Pokud zaměstnává pracovníky, je povinen uzavřít rovněž smlouvu o pojištění své odpovědnosti za škodu vzniklou pracovníkům při plnění pracovních povinností nebo v přímé souvislosti s nimi, za kterou daňový poradce odpovídá podle zákoníku práce. Obojí pojištění musí trvat po celou dobu výkonu činnosti nebo po níž pracovníky zaměstnává,

- uvádět své jméno a sídlo, popř. bydliště, a evidenční číslo osvědčení na všech tiskopisech a formulářích, používaných pro daňová hlášeni a daňová přiznání, které zpracovává pro své klienty, stejně tak i na všech písemných dokladech a podáních, jedná-li jménem svého klienta,

- umístit osvědčení na viditelném místě ve své stálé provozovně (kanceláři) nebo je na požádání klienta předložit,.

- při své činnosti používat označení "daňový poradce". Odkazy na bývalou úřední, pedagogickou či obdobnou činnost jsou při používání profesního označení nepřípustné.

Daňový poradce je povinen zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o nichž se dozvěděl při výkonu své činnosti. Povinnost zachovávat mlčenlivost se vztahuje i na zaměstnance daňového poradce a pracovníky Komory. Tato povinnost není časově omezena.

Povinnost mlčenlivosti zanikne, jestliže je daňový poradce této povinnosti klientem písemně zproštěn.

Povinnost zachovávat mlčenlivost se nevztahuje na případy, kdy jde o zákonem uloženou povinnost překazit nebo oznámit spácháni trestného činu.

Odůvodnění:

Výše uvedená zásada upravuje základní povinnosti daňových poradců. povinnosti jsou koncipovány obdobným způsobem jako pro jiná tzv. svobodná povolání, která jsou upravena podobnými právními předpisy (zákon o advokacii, zákon o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované apod.). Povinným používáním označení "daňový poradce" při pracovním styku a zákazem odkazů na bývalou profesní činnost se sleduje vytvoření rovnocenných podmínek pro všechny daňové poradce. Povinností předložit na požádání klienta osvědčení nebo je mít viditelně umístěno ve své provozovně (kanceláři) se sleduje ochrana klientů.

Zásada č. 10

Daňový poradce poskytuje daňově poradenské služby na základě smlouvy. Od smlouvy může odstoupit, jestliže:

- mezi ním a klientem dojde k porušení důvěry,

- klient neposkytuje potřebné informace a součinnost,

- klient na požádání nesloží dohodnutou přiměřenou zálohu na odměnu.

Daňový poradce je povinen vykonat veškeré neodkladné úkony ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy písemně oznámil klientovi, že odstupuje od smlouvy, pokud se s klientem nedohodl jinak.

Daňový poradce odmítne uzavřít smlouvu, jde-li o službu, která je v rozporu s obecně závaznými právními předpisy nebo v případě, že jeho pracovní vytížení znemožňuje kvalitní poskytování daňového poradenství dalšímu klientovi.

Klient má právo kdykoliv odstoupit od smlouvy s daňovým poradcem; je však povinen daňovému poradci zaplatit odměnu připadající na úkony již provedené a uhradit účelně vynaložené náklady do té doby vzniklé.

Odůvodnění:

Vztahy mezi daňovým poradcem a klientem se odvíjejí na základě smluv. Ty podrobně vymezí rozsah poskytovaných služeb, včetně odměny. Vymezení případů, kdy daňový poradce může odstoupit od smlouvy, chrání klienta před jejím svévolným vypovězením. Na druhé straně umožňují daňovému poradci vypovědět smlouvu, jestliže klient maří jeho činnost.

Zásada č. 11

Zaměstnanci daňových poradců

Daňový poradce může zaměstnávat v pracovním poměru další osoby. Pracovněprávní vztahy jeho zaměstnanců se řídí zvláštními předpisy.[Zákoník práce]

Odůvodnění:

V pracovním poměru může daňový poradce zaměstnávat i jiného daňového poradce nebo další zaměstnance potřebné např. pro vedení administrativy apod.

Zásada č. 12

Disciplinární odpovědnost

Za závažné nebo opětovné porušení povinností podle tohoto zákona, nejde-li přitom o trestný čin (dále jen "disciplinární provinění"), může Komora uložit daňovému poradci některé z těchto disciplinárních opatření:

- písemné napomenutí,

- pokutu až do výše 10 000 Kčs,

- pozastavení výkonu činnosti daňového poradce až na dobu tří let,

- vyškrtnutí ze seznamu.

Výnos pokut připadá Komoře.

O uložení disciplinárního opatření rozhoduje disciplinární komise Komory v disciplinárním řízení zahájeném na návrh předsedy dozorčí rady. Návrh na zahájení disciplinárního řízení může být podán do dvou měsíců ode dne, kdy se předseda dozorčí rady o disciplinárním provinění dozvěděl, nejpozději však do tří let ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění došlo. Rozhodnutí o uložení disciplinárního opatření musí být písemné a musí obsahovat výrok, odůvodněni a poučení o opravném prostředku. Pro jeho doručováni se použijí přiměřeně ustanovení pracovně právních předpisů o doručování. [§ 266a zákoníku práce.]

Za disciplinární provinění lze uložit pouze jedno z uvedených disciplinárních opatření.

V disciplinárním řízení musí být daňový poradce vždy slyšen a musí mu být poskytnuta možnost se hájit.

Proti rozhodnutí disciplinární komise, jímž bylo uloženo některé z disciplinárních opatření, může daňový poradce nebo předseda dozorčí rady podat do patnácti dnů od jeho doručení odvoláni. Odvoláni má odkladný účinek. O odvolání rozhoduje presidium " Komory, které přezkoumávané rozhodnutí buď potvrdí nebo změní. Rozhodnutí presidia, kterým se uloží nebo potvrdí vyškrtnutí ze seznamu nebo pozastavení výkonu činnosti daňového poradce, přezkoumává soud dle zvláštních předpisů. [§ 244 a násl. občanského soudního řádu.]

Odůvodnění:

Jedná se o základní úpravu postupu při disciplinárním řízení. Samosprávný orgán daňových poradců má výrazné pravomoci právě v oblasti disciplinárního řízení. Jejich realizací se zaručuje poskytování kvalitního daňového poradenství. Zároveň se sleduje dodržování profesní etiky daňových poradců. Na dodržování povinností souvisejících s výkonem daňového poradenství dohlíží jednak Komora, jednak územní finanční orgány. Signály mohou podávat přímo Komoře klienti, územní finanční orgány a další subjekty. Podrobnosti o disciplinárním řízení upraví disciplinární řád Komory.

ČÁST DRUHÁ

Organizace daňových poradců

Zásada č. 13

Českomoravská komora daňových poradců

Zřizuje se Českomoravská komora daňových poradců.

Komora je právnickou osobou. Je samosprávnou profesní organizací sdružující daňové poradce.

Komora může vytvářet územní sekce.

Zásada č.14

Činnost Komory

Komora ve své činnosti zejména:

- zastupuje daňové poradce v České republice, chrání a prosazuje jejich zájmy,

- dbá na řádný a profesionální výkon daňového poradenství,

- vyjadřuje se k právním předpisům, dotýkajícím se činnosti daňových poradců,

- vede seznam daňových poradců,

- vydává stanovy, volební, disciplinární a zkušební řád,

- jmenuje členy zkušební komise a vyhlašuje terminy konáni kvalifikačních zkoušek,

- vydává osvědčení o zápisu do seznamu daňových poradců.

Odůvodnění:

Výkon daňového poradenství jakožto svobodného povolání vyžaduje zřídit samosprávnou profesní organizaci, chránící zájmy daňových poradců, sledující kvalitní výkon jejich činnosti a dodržování profesní etiky. Významnou roli bude mít Komora při zabezpečení kvalifikačních zkoušek a v disciplinárním řízení.

Zásada č. 15

Orgány Komory

Orgány Komory jsou:

- valná hromada daňových poradců (dále jen "valná hromada"),

- presidium,

- dozorčí rada,

- disciplinární komise.

Komora může dle potřeby vytvářet i další orgány.

Funkce v orgánech Komory jsou čestné; v souvislosti s jejich výkonem lze vyplácet náhrady za ztrátu času a náhradu prokázaných výdajů.

Zásada č. 16

Valná hromada

Nejvyšším orgánem Komory je valná hromada. Valná hromada musí byt svolána ve lhůtách stanovených stanovami, nejméně však jedenkrát za rok. Valnou hromadu svolává presidium způsobem předepsaným stanovami. Presidium je povinno valnou hromadu svolat vždy, požádá-li o to dozorčí rada, a to nejpozději do dvou měsíců.

Valná hromada:

- volí z řad daňových poradců na dobu tří let presidenta, členy presidia, členy dozorčí rady a disciplinární komise. Presidenta a členy těchto orgánů může odvolat i před uplynutím volebního období,

- schvaluje stanovy, volební a disciplinární řád,

- schvaluje výši příspěvků daňových poradců a výši úplat za vykonání kvalifikačních zkoušek, jejich opakování, za zápis do seznamu a vydání osvědčení,

- projednává a schvaluje zprávu o činnosti ostatních orgánů Komory,

- usnáší se na dalších věcech, které si vyhradí.

Zásada č.17

Presidium

Presidium rozhoduje ve všech věcech Komory, pokud o nich nerozhodují jiné orgány, zejména pak:

- vede seznam daňových poradců a vydává osvědčení,

- svolává valnou hromadu,

- schvaluje zkušební řád pro kvalifikační zkoušky, určuje rozsah zkoušky, jmenuje členy zkušební komise,

- přezkoumává rozhodnutí disciplinární komise,

- spravuje majetek Komory a činí veškerá opatření nezbytná k zajištění činnosti Komory,

- schvaluje výši náhrad poskytovaných v souvislosti s výkonem funkci v orgánech Komory,

- sleduje řádný výkon činnosti daňových poradců ve smyslu tohoto zákona a přijímá opatření dle zásad č.6 až 8, není-li příslušný jiný orgán Komory.

V čele presidia stojí a jeho činnost řídí president. Schůze presidia svolává president.

Zásada č. 19

Dozorčí rada

Dozorčí rada je vrcholným kontrolním orgánem Komory; ze svých členů volí předsedu dozorčí rady. předseda dozorčí rady řídí její činnost a podává návrh na zahájení disciplinárního řízení.

Zásada č. 20

Disciplinární komise

Disciplinární komise volí ze svých členů předsedu, který řídí činnost komise.

Zásada č. 21

Úprava organizace Komory a jejích orgánů

Podrobnosti o organizaci Komory a jejích orgánů, o působnosti a způsobu rozhodování těchto orgánů a o počtu členů presidia Komory, dozorčí rady a disciplinární komise stanoví stanovy Komory.

Podrobnosti o volbách stanoví volební řád.

Podrobnosti o disciplinárním řízení stanoví disciplinární řád.

Odůvodnění:

Zásady č. 15 až 21 jsou základním východiskem pro úpravu vnitřní organizační struktury samosprávného orgánu daňových poradců - Komory. Její organizace je upravena obdobným způsobem, jako u jiných tzv. svobodných povolání. Podrobná úprava oprávnění jednotlivých orgánů a způsob jejich ustavení a činnosti se předpokládá ve stanovách. Zákonem výslovně stanovené orgány je třeba zřídit obligatorně, není však vyloučeno zřídit dle potřeby i orgány další. Činnost Komory bude financována z vlastních zdrojů, např. z členských příspěvků, darů a z výnosů úplat za připuštění ke zkoušce, její opakování, za zápis do seznamu apod.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP