K § 30, 31 a § 32

Ustanovení zůstávají v podstatě nezměněna, až na přesun působnosti z Českého báňského úřadu na obvodní báňské úřady, a to pro zvýšení včasnosti a operativnosti příslušných řízení a rozhodování.

V problematice hospodárného využívání výhradních ložisek se bude klást důraz na ustanovení § 30 odst. 1, že při posuzování otázek hospodárnosti využívání se vždy bude přihlížet "k současným technickým a ekonomickým podmínkám" a tedy i možnostem, které pro organizace existují. Tento princip se uplatní i v případě aplikace § 31 odst. 1 novely. To znamená, že nebude-li možno ani přiměřeným způsobem chránit nově zjištěné ložisko pře účinky exploatace výhradního ložiska, jehož dobývání bylo řádně povoleno, je možno navrhnout odpis zásob nově zjištěného ložiska, a to podle § 14a odst. 2 novely.

K § 32a.

Logickým důsledkem připuštění fyzických a právnických osob k výkonu hornické činnosti je doplnění sedmé části o nový § 32a, kterým se stanoví úhrada z dobývacího prostoru a úhrada za vydobyté nerosty. Stát poskytuje výhradní ložisko, které je státním vlastnictvím, k podnikání fyzickým a právnickým osobám, které jsou pro takovou činnost kvalifikovány a předepisuje za to placení úhrady. Obdobné úhrady jsou obsahem horních zákonů států s tržním hospodářstvím a v současné době předmětem novely horních zákonů v Polsku a Maďarsku.

Novela navrhuje úhradu z dobývacího prostoru ve výši 5 000 Kčs za každý započatý km2 plochy dobývacího prostoru ve vymezení na povrchu. Přitom se předpokládá promítnutí této plochy do řezu ve vodorovné rovině a nezahrnuje tedy nerovnosti terénu.

Analogicky jako v sousedních státech (SRN, Polsko) návrh stanoví maximální sazbu úhrady za vydobyté vyhrazené nerosty ve výši 10% z jejich průměrné tržní ceny (tj. odbytové ceny). Předpokládá se, že obě úhrady budou tvořit nákladovou položku organizací.

Úhrady jsou jednak příjmem státního rozpočtu republiky, jednak příjmem dotčených obcí. Podle požadavku ministerstva financí České republiky budou příslušnou agendu v této oblasti vykonávat báňské úřady.

V současné situaci hornického podnikání by paušální uplatnění úhrady za vydobyté nerosty, která bude představovat značnou položku, znamenalo např. v oblasti využívání uhelných ložisek neúměrné zhoršení hospodářské situace a v řadě případů i likvidaci podnikání v uvedené oblasti. Na druhé straně ovšem nelze připustit, aby výhradní ložiska, která představují neobnovitelné a nepřemístitelné přírodní zdroje, které jsou státním vlastnictvím, byla využívána fyzickými a právnickými osobami bez jakékoliv úhrady tam, kde příslušná úhrada a v přiměřené výši je na místě.

Návrh počítá proto i s možností snížení nebo prominutí úhrady z vydobytých vyhrazených nerostů, jako s důležitým nástrojem na podporu využívání domácích nerostných surovin a podporu hornické činnosti. Hlavní gesci v této oblasti svěřuje návrh novely ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. Odborné báňsko-technické hledisko je zabezpečeno účastí Českého báňského úřadu. Rovněž bude vyžadována potřebná součinnost ministerstev průmyslu České republiky, zejména v oblasti ložisek nerud.

Návrh stanoví též povinnost organizace platit penále za prodlení nebo nesprávné placení úhrad. Ustanovení o úhradách se vztahují i na ta ložiska nevyhrazených nerostů, která se podle čl. II odst. 1 návrhu novely považují za výhradní ložiska.

Návrh rovněž zmocňuje ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, aby v dohodě s ministerstvem financí České republiky a Českým báňským úřadem podrobně upravilo uvedenou problematiku vyhláškou.

K § 33

Návrh novely doplňuje ustanovení dnes platného § 33 o účast fyzických a právnických osob při řešení střetů zájmů, tj. zejména o účast občanů a respektuje přitom novou organizaci a působnost orgánů státní správy. V návrhu jsou rozlišeny případy, kdy nedojde k dohodě mezi organizací, která využívá výhradní ložisko a orgány státní správy od případů, kdy se organizace nedohodne s fyzickými nebo právnickými osobami. Doplněním v odstavci 7 se zvyšuje ochrana vlastníků staveb a zařízení zřízených před stanovením dobývacího prostoru.

K osmé části horního zákona (Jiné zásahy do zemské kůry)

K § 34 a § 35

V § 34 odst. 1 písm. b) bylo vypuštěno slovo "průmyslových", a to v souvislosti s požadavky praxe na ukládání i jiných než průmyslových (např. obecních apod.) odpadů do podzemí. § 34 byl též doplněn o zmocňovací ustanovení k vydání prováděcího předpisu Českým báňským úřadem, a to s ohledem na rozšíření uvedené hornické činnosti v praxi a podle požadavků praxe.

Práva a povinnosti, která podle dosud platného znění měl v oblasti starých důlních děl Český geologický úřad, se přenášejí podle nové organizace a působnosti ústředních orgánů státní správy na ministerstvo životního prostředí České republiky.

K deváté části horního zákona (Důlní škody a jejich úhrada)

K § 36 a § 37

Podle návrhu novely doznávají uvedená ustanovení pouze menší úpravy k posílení práv fyzických i právnických osob z hlediska nároků na náhradu důlních škod. Tyto úpravy vyplynuly především z připomínek orgánů a organizací z území s koncentrovaným hlubinným dobýváním, zejména z ostravsko-karvinského revíru.

K desáté části horního zákona (Společná ustanovení)

K § 38 až § 41

Navrhované změny souvisejí se změnami v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy.

K čl. II Přechodná ustanovení

K odstavci 1 a 2

Navrhuje se zachovat platnost dosavadních rozhodnutí o dobývacích prostorech a o výhradních ložiskách nevyhrazených nerostů, a to především z důvodů zachování plynulého zásobování národního hospodářství zejména stavebními surovinami. Pro tato ložiska nevyhrazených nerostů platí ustanovení § 32a v plném rozsahu, tedy i ustanovení o úhradě z vydobytých zásob výhradního ložiska.

K odstavci 3

Provedení zcela nových výpočtů zásob výhradních ložisek by vyvolalo rozsáhlé práce a náklady, většinou však zbytečné.

K odstavci 4

Poněvadž podle znění § 32a odst. 7 povinnost úhrad z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění vzniká pro organizace kalendářním rokem, následujícím po roce, ve kterém byl dobývací prostor stanoven, je třeba v přechodných ustanoveních stanovit povinnost organizací k placení uvedených úhrad pro ty organizace, kterým byl stanoven dobývací prostor před účinností tohoto zákona.

K odstavci 5

Stanoví se lhůta pro první placení úhrad, a to za vydobyté vyhrazené nerosty v roce 1993.

K odstavci 6

Stanoví se povinnost, aby těžební organizace, u již provozovaných dolů a lomů vytvořila potřebnou finanční rezervu na sanaci všech pozemků dotčených těžbou.

K čl. III Zrušovací ustanovení

Navrhuje se zrušit nařízení vlády ČSSR č. 80/1988 Sb., o stanovení kondic, klasifikaci zásob výhradních ložisek a o posuzování, schvalování a státní expertíze jejich výpočtů a vyhlášku Českého geologického úřadu č. 96/1988 Sb., o správě výhradních ložisek a o evidenci a odpisech jejich zásob, poněvadž potřebná ustanovení v upraveném znění jsou obsažena v návrhu novely v § 8, 13, 14, 14a, 14b, 14c a v § 29. Současně se navrhuje zrušení § 15 a § 16 vyhlášky Českého geologického úřadu č. 85/1988 Sb., o postupu při vyhledávání a průzkumu výhradního ložiska z hlediska ochrany a racionálního využití nerostného bohatství a o oznamování výskytu ložiska vyhrazených nerostů. V názvu vyhlášky se vypouští slova, která se vztahují k odměňování a úhradě nákladů při oznamování výskytu ložiska vyhrazených nerostů, které bylo objeveno mimo rámec vyhledávání a průzkumu, popřípadě při jiné hornické činnosti. Navrhovaná úprava je v souvislosti se změnou § 12, kde ustanovení o odměnách se navrhuje zrušit s ohledem na malou praktičnost uvedeného ustanovení.

V Praze dne 2. 10. 1991

JUDr. Petr Pithart v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Josef Bartoš v. r.

předseda Českého báňského úřadu
Zpracoval:JUDr. Neklan Pacák
ředitel legislativního odboru
Českého báňského úřadu



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP