Čl. lII

Zrušovací ustanovení

Zrušují se:

1. Nařízení vlády ČSSR č. 80/1988 Sb., o stanovení kondic, klasifikaci zásob výhradních ložisek a o posuzování, schvalování a státní expertíze jejich výpočtů.

2. Vyhláška Českého geologického úřadu č. 96/1988 Sb., o správě výhradních ložisek a o evidenci a odpisech jejich zásob.

3. § 15 a § 16 vyhlášky Českého geologického úřadu č. 85/1988 Sb., o postupu při vyhledávání a průzkumu výhradního ložiska z hlediska ochrany a racionálního využití nerostného bohatství a o oznamování výskytu ložiska vyhrazených nerostů. V názvu vyhlášky se vypouští slova "jeho odměňování a o úhradě nákladů".

Čl. IV

Účinnost

Tento zákon nabývá účinnosti dnem..........

Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon)

I. Všeobecná část

Přechod na tržní hospodářství je legislativně podložen vydáním nových zákonů a jiných opatření, popřípadě novelizací zákonů vydaných před 17. listopadem 1989. Po vydání zákona o soukromém podnikání občanů, zákona o akciových společnostech, novele hospodářského zákoníku, jakož i zejména po změnách některých článků Ústavy a ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, je nutná též přiměřená právní úprava horního zákona.

Uvedené změny si vynutily provést v co nejkratší době novelizaci horního zákona, jejímž účelem je zejména:

a) umožnit vykonávání hornické činnosti a především využívání ložisek vyhrazených nerostů (výhradních ložisek) i jiným subjektům než jsou pouze státní podniky a stanovit způsob a rozsah báňských oprávnění, tj. oprávnění k vykonávání hornické činnosti různými subjekty,

b) zajistit požadavky státu při poskytování výhradních ložisek nerostů, tj. státního vlastnictví k využití podnikatelům, popřípadě pro jinou hornickou činnost,

c) zajistit obcím a občanům lepší možnost uplatnění svých chráněných zájmů a odůvodněných požadavků při řízeních, konaných podle horního zákona,

d) zabezpečit ochranu veřejných zájmů při vykonávání hornické činnosti podnikateli, a to ať už fyzickými nebo právnickými osobami a zabezpečit vliv státu při rozhodování mezi více uchazeči o udělení báňských oprávnění,

e) upravit znění horního zákona tak, aby bylo v souladu s novou organizací státní správy. Jde zejména o změnu v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy a se zřízením okresních úřadů. Radu gescí v oblasti horního zákona soustřeďuje podle návrhu novely ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky a současně je v návrhu zajištěna úzká spolupráce s ministerstvem životního prostředí České republiky. Značnou část agendy vykonávanou dosud jinými ústředními orgány přejímá Český báňský úřad a obvodní báňské úřady,

f) úpravou a doplněním horního zákona omezit počet prováděcích předpisů.

K uvedenému účelu jsou v návrhu nově upraveny některé základní instituty horního práva. V souladu s čl. 10 Ústavy a čl. 4 odst. 3 a 4 ústavního zákona o čs. federaci se nerostné bohatství kvalifikuje jako vlastnictví České republiky. Nerostné bohatství tvoří pouze ložiska vyhrazených nerostů, které jsou taxativně uvedeny v § 3 horního zákona. Ložiska nevyhrazených nerostů (zejména štěrky, kámen, písky, cihlářské hlíny apod.) jsou součástí pozemku a nevztahuje se na ně horní zákon. Novelou se ruší dosavadní možnost příslušných ústředních orgánů státní správy svým rozhodnutím prohlásit některá vybraná ložiska nevyhrazených nerostů za ložiska výhradní a tedy za součást nerostného bohatství podle horního zákona. Současně se v přechodných ustanoveních novely horního zákona stanoví, že uvedená rozhodnutí ústředních orgánů státní správy, která byla vydána před účinností novely, zůstávají v platnosti. Tím se rozsah dosavadních vyhrazených ložisek ve vlastnictví České republiky nemění. Správa výhradních ložisek se přizpůsobuje obecným předpisům o právu hospodaření s národním majetkem, podmínky využitelnosti ložisek se upravují s důrazem na ekonomické stránky. V nových podmínkách tržní ekonomiky je ještě více zdůrazněna odpovědnost a působnost orgánů státní báňské správy při ochraně a využívání nerostného bohatství.

Jednoznačně se formuluje vznik báňského oprávnění k dobývání výhradního ložiska stanovením dobývacího prostoru pro každý podnikatelský subjekt. Zájmy státu se zabezpečují zavedením úhrad za území, v němž je možno provádět vyhledávání a průzkum ložisek vyhrazených nerostů, za dobývací prostor a za vydobyté vyhrazené nerosty. Jejich zavedení je výrazem důlní renty a důležitým nástrojem regulace využívání nerostného bohatství, které je neobnovitelným a nepřemístitelným přírodním zdrojem republiky.

Novela horního zákona zavádí nový institut úhrad z vydobytých vyhrazených nerostů. Tento institut je předmětem nejrůznějších úvah, přičemž zejména zástupci podnikatelské sféry uplatňují výhrady proti jeho zavedení již v novele horního zákona. K tomu je třeba podotknout, že smysl zaváděných úhrad není jen v regulaci dobývání, není to pouze nástroj surovinové politiky, ale především nový výraz skutečnosti, že nerostné bohatství je ve státním vlastnictví. Při důsledné privatizaci dobývání nerostů nemá stát jinou možnost, než uplatnit svá vlastnická práva prostřednictvím určité úhrady, kterou vybírá za podnikatelské možnosti plynoucí z báňského oprávnění, které právnickým, popřípadě fyzickým osobám uděluje.

Při dodržení určitých zásad, jejichž zavedení bude sledovat připravovaný prováděcí předpis k § 32a zákona, není nutno se obávat, že úhrady nutně povedou ke zhroucení těžebních organizací, k roztočení inflační spirály nebo k jiným ekonomicky nežádoucím výsledkům, jak někdy argumentují zástupci podnikatelů. První zásadou je nezatížit úhradou dobývání, které je ztrátové nebo které nepřináší žádný zisk.

Dále je třeba bedlivě zvážit vhodnost stanovení úhrad z dobývání podnikům zatíženým dodatečným cenovým odvodem podle nařízení vlády České republiky č. 175/1991 Sb. o cenovém odvodu z cen vytěženého uhlí v České republice.

Rovněž je nutno počítat s individuálním posuzováním ekonomické situace jednotlivých těžařů a kladně vyřizovat žádosti o snížení, popřípadě i prominutí úhrad tam, kde se dobýváním řeší sociální otázky, nebo kde je vhodné podpořit málo výnosné dobývání nerostů, na nichž je závislý zpracovatelský průmysl.

Vyhláška počítá se stanovením úhrad velmi diferencované pro různé nerosty.

Je nutno se pozastavit i u úhrad z plochy dobývacího prostoru. Dosavadní vývoj nasvědčuje tomu, že obce budou pravděpodobně uplatňovat nároky na dislokační poplatek podle § 8 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Proto bude vhodné přijmout zásadu, že od úhrady z plochy dobývacího prostoru se odečítá dislokační poplatek, pokud jej obec uplatní.

Při dodržení výše uvedených postupů lze soudit, že úhrady nebudou mít na ekonomiku dobývání negativní vliv a rovněž není třeba se obávat, že by měly vliv na zvyšování inflace. Nárůst cen nerostných surovin o nákladovou položku úhrady může mít i pozitivní odezvu - může vést k uvážlivějšímu hospodaření se surovinou.

Navrhovaná novela, která je zákonem České národní rady a novelizuje federální zákon, je v plném souladu s ustanovením čl. III bod 1 ústavního zákona č. 103/1991 Sb., kterým bylo vyhlášeno úplné znění ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci. Při návrhu novelizace federálního zákona republikovým zákonem se vychází především ze skutečnosti, že čl. 24 odst. 2 písm. e) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., který dával do působnosti federace "zásady ochrany a využití nerostného bohatství" byl změněn ústavním zákonem č. 556/1990 Sb. a novela neobsahuje již původní ustanovení o ochraně a využití nerostného bohatství a není tedy nadále uvedená úprava v působnosti federace. Návrh novely horního zákona nemění základní ustanovení dosud platného horního zákona týkající se vymezení nerostů a vymezení vyhrazených nerostů. Z tohoto důvodu lze mít za to, že i přes znění čl. 10 ústavního zákona č. 100/1990 Sb. lze provést novelu zákona č. 44/1988 Sb. republikovým zákonem. Přihlíží se přitom i k vymezení uvedenému v čl. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb. v úplném znění vyhlášeném pod číslem 103/1991 Sb. Pokud jde o ustanovení čl. 24 písm. b) a c) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., nedotýká se návrh novely základních obecných ustanovení uvedených v zákoně č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, v zákoně č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech a v zákoně č. 111/1990 Sb., o státním podniku.

II. Zvláštní část

K první části horního zákona (Základní ustanovení)

K § 1

Nerostné bohatství, jako zdroj energie a surovin pro potřeby a rozvoj národního hospodářství, se musí systematicky ověřovat, chránit a co nejefektivněji využívat. Ochrana nerostného bohatství a jeho hospodárné využívání zůstává proto i v podmínkách tržního mechanismu hlavním účelem horního zákona. Neoddělitelnou součástí ochrany a využívání nerostného bohatství je zajištění bezpečnosti provozu při hornické činnosti a zajištění péče o životní prostředí. V § 1 se vypouští odst. 1, poněvadž jeho obsah nemá normativní charakter a zdůrazňuje pouze význam nerostného bohatství pro společnost.

K § 2 a § 3

V návrhu se nemění výčet látek a materiálů, které se podle horního zákona nepovažují za nerosty a jejich využívání a ochrana jsou i nadále upraveny zvláštními zákony. Rovněž se nemění výčet a rozsah vyhrazených nerostů. Úprava § 3 odst. 3 je dána změnami v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy.

K § 4

Ustanovení § 4 bylo rozšířeno o "základku v hlubinném dole" s přihlédnutím k dodatečnému využívání základek na některých hlubinných rudných dolech. Základka v hlubinném dole je ložiskem, pokud obsahuje nerosty (v některých případech může jít o jiný druh základky). Jde o ložisko, které stejně jako odval nebo výsypka vzniklo lidskou činností.

K § 5

V § 5 dochází k zásadní změně oproti dosavadnímu znění. Nerostným bohatstvím podle horního zákona jsou nadále pouze ložiska vyhrazených nerostů a pouze na tato ložiska se vztahují ustanovení horního zákona. Nerostné bohatství je vlastnictvím České republiky, a to v návaznosti na čl. 8 Ústavy ve znění čl. 10 ústavního zákona č. 100/1990 Sb. Návrh novely horního zákona vychází ze zásady, že nerostné bohatství tvoří pouze ložiska vyhrazených nerostů taxativně uvedených v § 3 horního zákona. Na rozdíl od dnes platného horního zákona nebudou nerostným bohatstvím ta ložiska nevyhrazených nerostů, o kterých rozhodl příslušný ústřední orgán státní správy, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního hospodářství. Od nabytí účinnost i novely horního zákona nebude možno rozhodnutím příslušného ústředního orgánu státní správy převést některá ložiska nevyhrazených nerostů do vlastnictví České republiky. Pokud jde o ložiska nevyhrazených nerostů, o kterých bylo již před účinností novely takto rozhodnuto, zůstávají tato nadále součástí nerostného bohatství a vlastnictvím České republiky.

K § 5a

První část horního zákona se doplňuje novým ustanovením § 5a, ve kterém se nově vymezuje pojem organizace, která podle horního zákona vykonává vyhledávání, průzkum a dobývání výhradních ložisek, popřípadě jinou hornickou činnost. V souladu se zaváděním tržního hospodářství a v souladu s již při jatými příslušnými právními předpisy takovou organizací mohou být všechny podnikatelské, právnické i fyzické osoby, které jsou způsobilé uvedenou činnost vykonávat.

K § 6

Ustanovení § 6 zůstává prakticky beze změny, s výjimkou úprav odůvodněných změnami v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy.

K § 7

V navrženém novém znění § 7 se v návaznosti na § 5 stanoví, že všechna ložiska nevyhrazených nerostů jsou součástí pozemku.

K druhé části horního zákona (Správa výhradních ložisek)

V návrhu novely horního zákona se název druhé části a příslušná ustanovení přizpůsobují obecným předpisům o právu hospodaření s národním majetkem, především hospodářskému zákoníku, popřípadě obchodnímu zákoníku, který hospodářský zákoník nahradí. Výhradní ložiska uvedená v § 8 odst. 2 jsou prozkoumána ložiska, o která nebyl po ukončení průzkumu projeven zájem z hlediska jejich využití a která by zůstala bez evidence a ochrany pro případné využití v budoucnosti. V zájmu ochrany nerostného bohatství České republiky je nutno i tato ložiska evidovat a chránit. Povinnosti správce výhradního ložiska, jak jsou stanoveny v § 10 horního zákona, se podle návrhu novely budou vztahovat na všechny organizace, které budou ve smyslu § 5a výhradní ložiska využívat.

Ke třetí části horního zákona (Ložiskový průzkum a hospodaření se zásobami výhradních ložisek)

Vzhledem k úpravám a přesunům některých ustanovení (viz např. § 14a) do části třetí, mění se i název třetí části tak, aby lépe vyjadřoval její obsah.

K § 11

Povinnosti organizací při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek se podle § 11 z hlediska ochrany a hospodárného využívání nerostného bohatství nemění.

Vyhledávání a průzkum výhradních ložisek je horním oprávněním, které organizace může získat podle ustanovení zvláštních předpisů. Tímto zvláštním předpisem je zákon ČNR č. 62/1988 Sb., o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu, ve znění pozdějších předpisů. Pro vyhledávání a průzkum musí být vymezeno v povolení území, výčet nerostů, pro které bylo vyhledávání nebo průzkum povoleno a doba, na kterou se povolení vydává. Tato vymezení jsou nezbytná, aby nedošlo ke křížení práv vlastníků takových horních oprávnění. Návrh novely tak navazuje na institut "výhradního kutiště", který existoval v obecném hornímu zákonu, platného do roku 1957, a který je běžný v zahraničních horních zákonech.

Výslovně se zakládá právo organizace, která provádí vyhledávání a průzkum, nakládat ve stanoveném rozsahu s nerosty, které získala při průzkumu výhradních ložisek. Rovněž se stanoví povinnost platit roční úhradu z území, které bylo organizaci vymezeno pro vyhledávání a průzkum výhradního ložiska.

Výši úhrady, způsob jejího stanovení a další podmínky úhrady z území, které bylo organizaci stanoveno pro vyhledávání a průzkum výhradního ložiska, stanoví novela zákona ČNR č. 62/1988 Sb. Ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky se svěřuje vypracování podrobnějšího obecně závazného právního předpisu, který stanoví postup při vyhledávání a průzkumu výhradních ložisek z hlediska ochrany a hospodárného využití nerostného bohatství.

K § 12

Dosavadní § 12 se omezuje s ohledem na malý počet případů, kdy tento paragraf byl uplatněn a s ohledem na to, že se rozšíří okruh subjektů, které budou provádět vyhledávání a průzkum výhradních ložisek na základě povolení vydaného podle ustanovení zákona ČNR č. 62/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

K § 13 a § 14

Název § 13 se přizpůsobuje změněnému obsahu. Návrh novely zachovává institut podmínek využitelnosti výhradního ložiska jako důležitého nástroje regulace využívání nerostného bohatství, avšak pouze jen, pokud jde o zvláštní podmínky využitelnosti. Celý systém podmínek využitelnosti a výpočtů podle uvedených ustanovení je vztažen, podle návrhu novely, na konkrétní ložisko. Základní funkcí podmínek využitelnosti je jejich použití při výpočtech zásob. Další jejich důležitou funkcí je, že jsou nástrojem kontroly využívání nerostných zásob výhradního ložiska. Definice podmínek využitelnosti zůstává v podstatě nezměněna. Jde však o ukazatele, které po zvážení konkrétní situace navrhuje při zpracování návrhu podle § 13 odst. 4 organizace. Nejde o předem státním orgánem stanovené závazné ukazatele. Návrh novely rovněž předpokládá schválení výpočtu zásob, a to v období vyhledávání a průzkumu. Při schvalování výpočtu zásob podle § 14 odst. 3 má ovšem ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky právo požadovat doplnění ukazatelů zvolených organizací pro výpočet zásob. Hlavní gesce při schvalování výpočtu zásob je podle novely svěřena ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. Předpokládá se, že při tomto rozhodování bude ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky spolupracovat s těmi ústředními orgány státní správy, v jejichž působnosti jsou organizace, které využívají dotčená výhradní ložiska. Návrh novely zachovává dělení zásob výhradního ložiska na bilanční a nebilanční, dále podle prozkoumanosti a znalosti úložních poměrů výhradního ložiska, jakosti a technických vlastností nerostů a báňsko-technických podmínek na kategorie a podle přípustnosti k dobývání na zásoby volné a vázané. Kromě zásob bilančních a nebilančních zavádí návrh novely do zákona jako zvláštní skupinu zásoby vytěžitelné a současně je definuje. vytěžitelné zásoby jsou kategorie důležitá pro posouzení, jak hospodárně bude výhradní ložisko skutečně využíváno a použijí se zejména při povolování otvírky, přípravy a dobývání. Z hlediska ochrany nerostných zásob výhradního ložiska má důležitou funkci i působnost ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky podle § 14 odst. 3 poslední věta, kdy dojde k nesouhlasu obvodního báňského úřadu s návrhem vytěžitelných zásob, který je předkládán organizací jako součást návrhu otvírky, přípravy a dobývání (§ 32). Při posuzování bude ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky přihlížet ke všem aspektům využitelnosti nerostných zásob zejména též k ukazatelům ekonomickým. Poněvadž do návrhu novely zákona byla převzata některá další ustanovení, bude možno zrušit bez náhrady nařízení vlády ČSSR č. 80/1988 Sb., o stanovení kondic, klasifikaci zásob výhradních ložisek a o posuzování, schvalování a státní expertize jejich výpočtů. Některé podrobnosti klasifikace zásob, postup při výpočtu zásob a zejména postup při kategorizaci zásob podle návrhu § 14 odst. 2 písm. a) stanoví ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky obecně závazným právním předpisem.

Návrh novely § 13 a § 14 je především veden snahou o zjednodušení uvedené problematiky oproti současnému stavu a o poskytnutí větší volnosti organizacím při posuzování podmínek dobyvatelnosti zásob výhradních ložisek. Při vypracování návrhu zváží organizace veškeré faktory, podle nichž se zásoby budou jevit jako dobyvatelné a zejména lze předpokládat, že přihlédne k ekonomice využívání výhradního ložiska. Poněvadž příprava návrhů i celá agenda posuzování dobyvatelnosti a využitelnosti výhradních ložisek zůstává v působnosti organizací a státní orgány zde zasahují pouze v nezbytné míře na ochranu zájmů České republiky jako vlastníka výhradních ložisek, lze předpokládat, že i tato agenda bude prováděna co nejjednodušším způsobem a velmi operativně. Působnost ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky je vymezena v této oblasti tak, jak to nezbytně vyžaduje jeho funkce na úseku surovinové politiky.

K § 14a, 14b, 14c

Do části třetí byla převedena ustanovení o odpisech zásob výhradního ložiska, tj. dnešní § 21. Taxativně uvedené důvody pro odpis zásob výhradního ložiska zůstaly v podstatě zachovány. Bylo vypuštěno písm. d) "zásoby, které ztratily význam pro národní hospodářství", poněvadž z hlediska podnikatelské činnosti při využívání výhradních ložisek je tento důvod neúčelný. Text zákona byl doplněn o podrobnější ustanovení, týkající se odpisů nerostných zásob, proto je možno vypustit v návrhu novely zmocňující ustanovení, uvedené v dnes platném § 21 odst. 4. Rozhodování o odpisech zásob výhradního ložiska včetně převodu do nebilančních zásob svěřuje návrh novely ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky. Obvodním báňským úřadům se svěřuje rozhodování o odpisu malého množství zásob nerostů výhradního ložiska. Takové rozhodování bude vzhledem ke konkrétním znalostem místních podmínek velmi operativní a bude vykonáváno převážně v souvislosti s povolováním otvírky, přípravy a dobývání výhradního ložiska na základě oznámení organizace. Navrhovaný postup umožní organizacím rychle reagovat na změny geologického i technického rázu, které se vyskytnou při dobývání výhradního ložiska a rovněž tak i na změny ekonomického charakteru a řešit problematiku operativně tak, jak to důlní provoz vyžaduje. Návrh novely definuje též pojem "malé množství zásob".

Uvedení podrobných ustanovení o odpisech v horním zákoně je odůvodněno několika skutečnostmi. Především jde o dispozici s vlastnictvím České republiky, které je nejen nepřemístitelné, ale zejména neobnovitelné. Zásoby vyhrazených nerostů jednou odepsané jsou zpravidla definitivně ztraceny. Je tomu tak proto, že ponechané nerostné zásoby jsou obvykle izolovány a jejich samostatná otvírka a příprava by nebyla ekonomická únosná, nebo jsou dobýváním jiné části ložiska zničeny (např. při podrubání části ložiska ve vzdálenosti menší než je bezpečná vzdálenost). Zásoby vyhrazených nerostů v České republice jsou velmi omezené a je nutno velmi pozorně sledovat jejich využívání, a to i s přihlédnutím na kolísání světových cen nerostných surovin. Nemožnost využití vlastních zdrojů je obvykle provázena zvýšením cen dovážených nerostných surovin. Kromě toho návrh na odpis části výhradního ložiska může být motivován snahou o vydobytí výlučně nejefektivnějších částí výhradního ložiska za účelem co nejvyššího zisku v co nejkratší době a na úkor neobnovitelného vlastnictví České republiky. Nevydobytím odepsaných zásob přichází Česká republika a dotčené obce i o úhradu podle § 32a, přičemž nepříznivé účinky hornické činnosti obvykle nedoznávají podstatnějších změn. Zahraniční horní zákony věnují úpravě návrhů k řízení velkou pozornost a v horních zákonech podrobně upravuj í příslušné podmínky a řízení.

Ke čtvrté části horního zákona (Ochrana nerostného bohatství)

K § 15

Změny uvedené v návrhu novely vyplývají ze změn v organizaci a působnosti ústředních orgánů státní správy.

K § 16, 17, 18 a § 19

Návrh novely zachovává institut chráněného ložiskového území jako nástroje ochrany důležitého přírodního zdroje. Z těchto důvodů, poněvadž jde o ochranu přírodního zdroje, svěřuje návrh novely rozhodování o stanovení chráněného ložiskového území ministerstvu životního prostředí České republiky. Součinnost ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky a obvodního báňského úřadu má zabezpečit především správnost posouzení rozsahu chráněného ložiskového území po stránce ložiskové a báňsko-technické. Působnost orgánů územního plánování a stavebních úřadů není návrhem novely dotčena. Poněvadž působnost při stanovení chráněných ložiskových území se podle návrhu novely přenáší na ministerstvo životního prostředí České republiky, je nutno, aby toto ministerstvo převzalo i hlavní gesci podle § 19, tj. vydávání souhlasu s výstavbou nehornických staveb a zařízení v chráněném ložiskovém území. Dohoda s obvodním báňským úřadem má zajistit řádné posouzení této problematiky v jednotlivých případech i z hlediska báňsko-technického, zejména pak z hlediska očekávaných budoucích důlních vlivů, s přihlédnutím k zamýšleným dobývacím metodám apod.

K páté části horního zákona (Využívání nerostného bohatství)

Návrh novely vypouští celou pátou část horního zákona, poněvadž ústřední orgány státní správy již nebudou plnit úkoly, které jim ukládal dnešní § 20 z hlediska hospodaření s nerostnými zásobami výhradních ložisek. Ustanovení o odpisech zásob výhradního ložiska, dnešní § 21, bylo převedeno do části třetí (viz § 14a, § 14b a § 14c). Dnešní § 22 "Evidence zásob výhradního ložiska" byl zařazen do souhrnného ustanovení o evidenci, § 29 "Evidence" v sedmé části horního zákona.

K šesté části horního zákona (Výstavba dolů a lomů)

K § 23 odst. 2 písm. g)

Ustanovení uvedeného písmene bylo doplněno tak, aby zahrnovalo i ochranu vlastníků nemovitostí, tj. především občanů. Ustanovení odstavce 6 se navrhuje vypustit, poněvadž v tržním mechanismu nebude existovat "ústřední orgán investora".

K sedmé části horního zákona (Dobývání výhradních ložisek)

K § 24

Právo na dobývání výhradního ložiska vzniká pro organizaci, podle návrhu novely, pro organizaci stanovím dobývacího prostoru. Zahájit dobývání výhradního ložiska v dobývacím prostoru, tj. vykonávat toto horní oprávnění, může však organizace až po vydání povolení obvodním báňským úřadem. Jde o postup, který se uskutečňoval již podle Obecného horního zákona z roku 1854, a který platil až do roku 1957. (Podle Obecného horního zákona právo k dobývání vzniklo stanovením dolové míry, popřípadě povrchové míry a k zahájení dobývání bylo třeba dalšího povolení nebo schválení plánu dobývání báňským úřadem). Podobný postup obsahuje i dnes platný rakouský horní zákon. Stejný postup obsahují i ustanovení horního zákona SRN z roku 1980 i další horní zákony jiných zemí s tržním hospodářstvím.

Návrh novely zavádí předchozí souhlas ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky jako nástroj surovinové politiky České republiky. Při udělování tohoto předchozího souhlasu se předpokládá, že ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky bude spolupracovat s ústředními orgány státní správy, v jejichž působnosti je využívání výhradních ložisek dotčených vyhrazených nerostů. Účelem předchozího souhlasu je především přezkoumání záměru podnikatele z hlediska zabezpečení národního hospodářství nerostnými surovinami včetně možnosti dovozu a vývozu těchto surovin. Návrh upřednostňuje organizace, pro které bylo provedeno vyhledávání a průzkum. Při souběhu více uchazečů rozhoduje ministerstvo pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky z hlediska tvorby a regulace jednotné surovinové politiky České republiky. Návrh novely obsahuje i ustanovení proti nečinnosti organizace (§ 24 odst. 8). Odnětí oprávnění podle § 24 odst. 8 novely však není pro obvodní báňský úřad obligatorní, nýbrž vždy se přihlédne k celkovému posouzení situace na konkrétním ložisku. Ustanovení však neznamená, že těžba musí být do tří let zahájena. Je zde pouze povinnost podat žádost o povolení dobývání. ve sporných případech přezkoumá záležitost Český báňský úřad.

K § 27 a § 28

Agendu stanovení dobývacího prostoru přenáší návrh novely na obvodní báňské úřady. Jde vlastně o návrat k ustanovením Obecného horního zákona, poněvadž dolové míry i povrchové míry stanovila státní báňská správa. Takový postup je zárukou jak operativnosti při rozhodování, tak i dobré znalosti místních poměrů ze strany orgánů státní báňské správy. Návrh novely rozšiřuje okruh účastníků řízení při stanovení dobývacího prostoru o veškeré fyzické a právnické osoby, tedy zejména o občany. Dává možnost, aby řízení o stanovení dobývacího prostoru bylo zahájeno, i když některé podklady nejsou dosud k dispozicí. Je to z důvodu urychlení celého řízení o stanovení dobývacího prostoru. Navrhovateli se přitom stanoví lhůta pro doplnění návrhu, která je pro něj závazná.

K § 29

Ustanovení o evidenci soustřeďuje do jednoho paragrafu všechna dosavadní ustanovení o evidenci, uvedená v horním zákoně. Odpovědnost za vedení evidence je navržena podle nové organizace a působnosti státních orgánů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP