Zásada č. 21
Kontrolované subjekty a jejich pracovníci jsou podle
požadavků kontrolních pracovníků
Nejvyššího kontrolního úřadu
povinni:
a) vytvořit podmínky k provedení kontroly,
zejména poskytnout součinnost odpovídající
oprávněním kontrolních pracovníků
uvedených v zásadě č. 20,
b) umožnit vstup do kontrolovaných objektů,
poskytnout materiální a technické zabezpečení
nezbytné pro výkon kontroly, jakož i zajistit
součinnost svých pracovníků, jejichž
účast je při kontrole nutná (rozsah
nedotknutelnosti obydlí vyplývá z ústavy),
c) předkládat na vyžádání
kontrolních pracovníků ve stanovené
lhůtě písemnou zprávu o opatřeních,
která povedou k odstranění zjištěných
závad, jakož i zprávu o výsledcích
jejich plnění,
d) zdržet se jakéhokoliv jednání, které
by mohlo vést ke zmaření účelu
kontroly. Povinnost nemá ten, kdo bez svého zavinění
o zahájení kontroly nevěděl.
Zásada stanoví základní povinnosti
kontrolovaných subjektů, adekvátní
oprávněním kontrolních pracovníků
podle zásady č. 20.
Vymezené povinnosti kontrolovaných subjektů
zajišťují základní nezbytnou součinnost
s kontrolními pracovníky při výkonu
kontroly včetně potřebného materiálního
a technického zajištění, jakož
i vstupu do kontrolovaných objektů.
Zásada č. 22
O kontrolním zjištění se pořizuje
kontrolní nález, který obsahuje zejména
přesný popis zjištěných skutečností
průkazně doložených a jejich hodnocení
s jmenovitým uvedením nedostatků včetně
označení ustanovení právních
předpisů a opatření vydaných
na jejich základě, které byly porušeny.
Náležitosti kontrolního nálezu mají
specifický právní význam, neboť
jejich nedodržení znemožňuje další
projednávání kontrolního nálezu.
Proto se navrhuje jejich úprava přímo v zákoně.
Zásada č. 23
Členy kontrolních skupin nesmějí být
a kontrolu nesmějí provádět v konkrétním
případě kontrolní pracovníci,
u nichž lze mít se zřetelem na jejich poměr
k předmětu kontroly nebo na vztah ke kontrolovaným
subjektům a jejich pracovníkům pochybnosti
o nepodjatosti.
Zásada zajišťuje objektivitu kontrolního
zjištování. K tomu má přispět
ustanovení o vyloučení pracovníků
Nejvyššího kontrolního úřadu
z prováděné kontroly v případech,
kdy lze mít pochybnosti o jejich nepodjatosti.
Zásada č. 24
Orgány státní správy v působnosti
České republiky jsou povinny poskytnout na vyžádání
kontrolních pracovníků vysvětlení
vztahující se ke skutečnostem, zjišťovaným
při kontrole.
Uskutečnit řádné kontrolní
zjištění nebude v některých případech
možné bez součinnosti dalších orgánů
státní správy. Předpokládá
se součinnost alespoň formou práva požadovat
vysvětlení.
Zásada č. 25
Kontrolní pracovníci mohou kontrolovaným
subjektům a jejich pracovníkům, kteří
ztěžují výkon kontroly Nejvyššího
kontrolního úřadu tím, že ve
stanovené lhůtě nevytvoří potřebné
podmínky pro výkon kontroly, neposkytnou na požádání
potřebnou součinnost nebo nepodají vyžádané
zprávy (zásada č. 19), uložit pořádkovou
pokutu do výše...........Kčs.
Pořádková pokuta může být
uložena i opakovaně, nebyla-li taková povinnost
splněna ani v nově stanovené lhůtě.
Pro řízení platí předpisy o
správním řízení.
Pořádkové pokuty jsou příjmem
státního rozpočtu republiky.
Pořádková pokuta je vynucovacím
prostředkem, který má zajistit nerušený
průběh kontroly a zamezit bezdůvodným
průtahům bránícím rychlému
výkonu kontroly. Aby byl tento účel splněn,
je nezbytné bezprostřední působení
uvedeného vynucovacího prostředku. Proto
lze pořádkovou pokutu při nesplnění
stanovených podmínek uložit i opakovaně.
Zásada č. 26
Prezident, viceprezident Nejvyššího kontrolního
úřadu, jakož i další osoby uvedené
v zásadě č. 9 a kontrolní pracovníci
jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o nichž se dozvědí při své činnosti
a které tvoří státní, hospodářské
a služební tajemství, a o skutečnostech,
jimiž by mohly být dotčeny třetí
osoby. Tato povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení
funkce, nebo pracovního poměru. O zproštění
této povinnosti rozhoduje prezident: jestliže má
být této povinnosti zproštěn prezident,
rozhoduje o tom předsednictvo České národní
rady.
Ochrana státního, hospodářského
a služebního tajemství, jakož i ochrana
osobnosti kontrolovaného vyžaduje zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech zjištěných
při kontrole.
Tímto ustanovením není dotčena
povinnost oznamovat určité skutečnosti orgánům
příslušným podle zvláštních
předpisů (např. podle zákona o trestním
řízení soudním nebo podle zákona
o prokuratuře).
Zásada č. 27
Nejvyšší kontrolní úřad
může ve své činnosti využívat
externí pracovníky. Tito pracovníci mají
oprávnění a povinnosti podle zásad
č. 12, 20, 22, 23, 24, 26.
Výkon kontroly vyžaduje, aby v jednotlivých
případech byli využíváni i externí
pracovníci, zejména specialisté. Proto je
nezbytné, aby při své činnosti pro
Nejvyšší kontrolní úřad
měli stejná práva a povinnosti jako kontrolní
pracovníci Nejvyššího kontrolního
úřadu s výjimkou ukládání
pořádkové pokuty.
Zásada č. 28
ALTERNATIVA I:
Organizaci a činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu včetně působnosti a pravomoci
prezidenta upraví statut, který schvaluje předsednictvo
České národní rady.
ALTERNATIVA II:
Organizace a činnost Nejvyššího kontrolního
úřadu včetně působnosti, pravomoci
osob uvedených v zásadě č. 9 a pracovněprávních
vztahů členů rady upraví statut, který
schvaluje předsednictvo České národní
rady.
S ohledem na postavení Nejvyššího kontrolního
úřadu se pravomoc schválit statut svěřuje
předsednictvu České národní
rady.
Zásada č. 29
Ustanovení zásady č. 12, týkající
se požadované délky praxe se neužije v
případech ustanovení do funkce v prvním
volebním období.
Zásada č. 30
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh zásad zákona o Nejvyšším
kontrolním úřadě České
republiky navazuje na souběžně předkládaný
návrh ústavního zákona ČNR
o zřízení Nejvyššího kontrolního
úřadu České republiky a oba tyto návrhy
jsou předkládány k realizaci usnesení
předsednictva České národní
rady č. 128 ze dne 27. září 1990,
jehož cílem bylo zřízení nezávislého
kontrolního orgánu ve smyslu koncepce projednané
rozpočtovým a kontrolním výborem.
Souhlasné stanovisko ke zřízení nezávislého
kontrolního orgánu zaujala i vláda ČR,
která na základě svého usnesení
č. 69 ze dne 13. března 1991 zařadila do
plánu hlavních úkolů na I. pololetí
1991 "Návrh zásad zákona o nejvyšším
kontrolním úřadě ČR".
V průběhu uplynulého roku docházelo
ze strany výkonných orgánů ČR
k průtahům v plnění uvedeného
usnesení ČNR a legislativní příprava
zřízení nezávislého kontrolního
orgánu byla na ministerstvu státní kontroly
ČR přerušena. Tato situace a naléhavost
urychleného zřízení nezávislého
kontrolního úřadu, který by se soustředil
na kontrolu hospodaření s rozpočtovými
prostředky republiky, odborně posoudil státní
závěrečný účet republiky
a vypracoval k němu odborné stanovisko pro jednání
ČNR, jakož i na kontrolu finančního
a hmotného majetku ČR, vedly rozpočtový
a kontrolní výbor ČNR k ustavení "Komise
rozpočtového a kontrolního výboru
k přípravě koncepce státní
kontroly a návrhu na přijetí legislativní
úpravy nezávislého kontrolního úřadu".
Tato komise při své práci vycházela
z demokratických principů výstavby státu
a jeho nejvyšších orgánů, ze zkušeností
při uskutečňování vrcholné
kontroly v politicky a ekonomicky vyspělých státech
a z tradic našeho státního zřízení.
Všechna tato tři východiska ukazují
na nezbytnost zřídit v demokratickém státě
kontrolní orgán nezávislý na vládě
a dalších orgánech moci výkonné
se zřetelem na následující postuláty:
- Mezi základní principy pluralitní demokracie
patří kontrola uskutečňovaná
přímo občany a orgány, které
občané jejím výkonem pověří.
Hlavním nástrojem demokratické kontroly v
nejširším slova smyslu jsou parlamenty, jimž
přísluší kontrola moci výkonné,
včetně hospodaření s veřejnými
prostředky.
- Tento způsob kontroly se rozvinul v různém
rozsahu ve všech demokratických a hospodářky
vyvinutých státech, jejichž parlamenty používají
k získání potřebných odborných
informací pro plnění své kontrolní
funkce služeb speciálních kontrolních
institucí nezávislých na vládě.
- Také u nás, když v r. 1918 vznikl samostatný
československý stát, budovaný na demokratických
zásadách, se při tvorbě Ústavy
vycházelo z toho, že k výkonu odborné
kontroly pro potřeby zastupitelského sboru je třeba
zvláštního orgánu, který by vykonával
zejména kontrolu hospodaření se státním
jměním a státního dluhu. Zřízení
Nejvyššího účetního úřadu
[zřízen zákonem č. 175/1919 Sb.z.
a n., o zříz. a působ. Nejvyššího
účet, a kontrol. úřadu a zrušen
vládním nař. s mocí zákona
č. 73/1951 Sb., kterým se zřizuje ministerstvo
státní kontroly.] dokonce předcházelo
přijetí nové Ústavy. Obdobné
tendence se prosazovaly v rámci demokratického procesu
v r. 1968, kdy Ústřední komise lidové
kontroly se stala orgánem Národního shromáždění
[zákonem č. 85/1968 Sb., kterým se mění
zákon o komisích lidové kontroly a zákon
o národních výborech.]. V národních
republikách bylo pak realizováno ustanovení
čl. 107, odst. 1 písm ch) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci a byly zřízeny Nejvyšší
kontrolní úřad ČSR a Nejvyšší
kontrolní úřad SSR [zákonem ČNR
č. 7/1969 Sb., o Nejvyšším kontrol. úřadě
SSR.] jako kontrolní orgány národních
rad.
Naproti tomu současný stav v oblasti vrcholné
kontroly v naší republice má svůj základ
v zákonodárství z období normalizace
a v podstatě na něm setrvává dosud.
Ústavním zákonem č. 125/1970 Sb.,
kterým se měnil a doplňoval ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, byla okleštěna reálná působnost
nejvyšších zastupitelských sborů
ve prospěch totalitní výkonné moci
a její původní idea centralisticky deformována
a originární pravomoci republiky byly omezeny ve
prospěch federace. Tato novela v č. 1 bod 36. vypustila
z čl. 107 ustanovení pod písm. ch) a nahradila
je podle důvodové zprávy "v souvislosti
s upevňováním funkcí socialistického
státu a s úsilím dosáhnout potřebné
autority státních orgánů" zněním
nového čl. 28a tak, aby působnosti federace
na úseku kontroly odpovídaly působnostem,
svěřeným federaci na ostatních úsecích.
Proto došlo k následnému zřízení
centralizované "soustavy" kontrolních
orgánů, od federace přes republiky až
do měst a závodů s faktickou podřízeností
KSČ. Nejvyšší kontrolní úřad
ČSR byl jako na vládě nezávislý
orgán parlamentní kontroly zrušen [zákonem
ČNR č. 147/70 Sb., o změnách v soustavě
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR, který současně
zrušil i zákon č. 7/1969 Sb., o Nejvyšším
kontrolním úřadě ČSR.]
a kontrola byla podřízena opět moci vládní
a výkonné, čímž Česká
národní rada pozbyla možnosti získávat
objektivní informace a stanoviska z oblasti finančně
ekonomických vztahů.
Výbor lidové kontroly ČSR, konstituovaný
jako orgán centrálně direktivního
řízení, byl k 1. srpnu 1990 změněn
na ministerstvo státní kontroly ČR [zákonem
ČNR č. 288/1990 Sb., o opatřeních
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky.],
které převzalo působnost a pravomoc svého
předchůdce a zůstalo jedním z ústředních
orgánů státní správy, tedy
orgánem podřízeným moci vládní
a výkonné.
Přetrvává tak u nás absurdní
situace [nemající v demokratických státech
obdoby.], v níž vládá a orgány
moci výkonné "kontroluje" jeden z jejích
orgánů, a nikoliv orgán na vládě
nezávislý. Takového legislativní řešení
je navíc nekompatibilní s právem Evropských
společenství.
K vytvoření legislativních podmínek
pro vznik nezávislého kontrolního orgánu,
který by odpovídal uvedeným východiskům
a postulátům a odstranil současný
nežádoucí stav, se přistupuje až
nyní. Prvním krokem k tomu je vypracování
návrhu ústavního zákona ČNR,
jímž se zřizuje Nejvyšší kontrolní
úřad České republiky (dále
jen "Nejvyšší kontrolní úřad")
jako kontrolní orgán nezávislý na
vládě, jejích orgánech a ústředních
orgánech státní správy.
Na návrh ústavního zákona pak navazuje
tento návrh zásad zákona ČNR o Nejvyšším
kontrolním úřadě.
V návrhu zásad zákona je v potřebném
rozsahu rozpracována působnost Nejvyššího
kontrolního úřaduj, jeho organizace, jakož
i povinnosti a oprávnění pracovníků
tohoto úřadu vykonávajících
kontrolu a povinnosti kontrolovaných subjektů (specifikovaných
v zásadě č. 4).
Svým postavením nezávislého orgánu
se zásadně liší od ministerstva státní
kontroly, které jako ústřední orgán
státní správy na úseku kontroly podléhá
moci výkonné. Vzhledem k tomu, že ministerstvo
státní kontroly ČR vypracovalo v současné
době návrh zákona o kontrole, ve kterém
zakotvuje další svoje působení jako
orgánu státní správy s obecnou působností
a počítá s jeho zachováním
"do doby plného uplatnění principů
tržního mechanismu", upustilo se v zásadách
od formulování přechodu ministerstva, včetně
jeho práv a závazků, na Nejvyšší
kontrolní úřad. Vychází se
z toho, že vedle nezávislého Nejvyššího
kontrolního úřadu po přechodnou dobu
může pro potřeby vlády plnit kontrolní
úkoly ministerstvo kontroly a je na jejím zvážení
a rozhodnutí v jakém rozsahu a po jakou dobu bude
považovat pro svoji práci jeho uchování
za nezbytné.
Působnost Nejvyššího kontrolního
úřadu je z věcného hlediska zaměřena
na kontrolu příjmů a výdajů
státního rozpočtu ČR v průběhu
rozpočtového období, na výsledky rozpočtového
hospodaření, závěrečný
účet ČR a hospodaření s finančními,
hmotnými a ostatními prostředky republiky,
jakož i s jejich zdroji a účelovými
fondy. Na zvážení je uváděno
v zásadě č. 2d), zařazení širší
působnosti tohoto úřadu a sice na kontrolu
"dodržování povinností, práv
a právem chráněných zájmů,
vyplývajících ze zákonů",
a to zejména pro potřeby České národní
rady.
Alternativně je v návrhu zásad uváděna
organizace Nejvyššího kontrolního
úřadu. Alternativa I. předpokládá
monokratický způsob řízení
tohoto úřadu. Zatím co v alternativě
II. je formován systém jeho řízení
s uplatněním kolegiálních prvků.
Ponechává se na zvážení politické
reprezentace ČNR, který ze způsobu řízení
bude považovat za nejvýhodnější
a nejefektivnější.
Jednání komise při rozpočtovém
a kontrolním výboru ČNR zpracovávající
tento návrh zásad, se zúčastňovali
také poslanci národohospodářského
a rozpočtového výboru SNR.
Návrh zásad v původním navrhovaném
znění prošel v červnu t.r. meziresortním
připomínkovým řízením
[předkladatelem pro připomínkové
řízení bylo ministerstvo státní
kontroly ČR] a na jeho konečných úpravách
v komisi při rozpočtovém a kontrolním
výboru ČNR se zúčastnil i delegovaný
poslance za národohospodářský a rozpočtový
výbor SNR.
Nároky na státní rozpočet České
republiky budou řešeny v souvislosti s předložením
paragrafovaného znění zákona po dohodě
s vládou ČR o rozsahu působnosti ministerstva
státní kontroly ČR a o případném
převedení některých jeho činností,
týkajících se finanční a rozpočtové
sféry republiky, na Nejvyšší kontrolní
úřad.
posl. Ivo Svoboda v.r. | posl. Jaromír Kapusta v.r. |
posl. Antonín Chutný v.r. | posl. Zbyněk Máca v.r. |
posl Josef Hájek v.r. | posl. Václav Steiber v.r. |