ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

386

Zpráva o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství

V Praze dne 3. 10. 1991

Předkládací zpráva

Na základě usnesení České národní rady z 21. schůze 10. července 1991 zpracovalo ministerstvo zemědělství ČR zprávu o postupu ekonomické reformy a hospodářské situaci v zemědělství.

Přílohou této zprávy je informace o plnění ministerstvem zemědělství opatření vlády České republiky k řešení současných problémů v zemědělství a na trhu potravin ze dne 30. ledna 1991.

Zpráva byla projednána dne 1. října 1991 v Hospodářské radě vlády České republiky, byla upravena na základě připomínek z tohoto jednání a týž den byla předložena národohospodářskému výboru ČNR.

Dne 2. října 1991 zprávu schválila vláda České republiky a odsouhlasila její předložení plenárnímu zasedání České národní rady.

Přístupy vlády ČR ke konkretizaci ekonomické reformy v zemědělství

Jakkoliv je naše zemědělství zahlceno množstvím naléhavých aktuálních problémů, nemůžeme si nepoložit základní strategickou otázku: kam bude české zemědělství z dlouhodobého hlediska směřovat a jakou cestou se z křižovatky, na níž se v této době nachází, vydá?

Odpověď na tuto otázku nelze pragmaticky vymezit jenom v odvětví zemědělství, ale je nutno ji chápat v kontextu celého hospodářského a sociálního vývoje republiky. Proto vládní orgány ČR ve spolupráci s federací v roce 1990 navrhly ve scénáři ekonomické reformy základní strategický koncept rozvoje zemědělství, začleněný do celkového národohospodářského projektu reformy vč. odstátnění, cenové liberalizace, uplatnění vlastnických práv a privatizace.

V závěru minulého roku pokračovaly práce na konkretizaci ekonomické reformy v podmínkách APK. V rámci spolupráce s federálními orgány byla formulována programová opatření ekonomické reformy v APK, která byla schválena usnesením vlády ČSFR č. 689/1990 a usnesením vlády ČR č. 332/1990.

Vláda však pochopila, že nelze řešit aktuální problémy zemědělství pouze stanovením dlouhodobých záměrů a proto v lednu t. r. byla přijata opatření k řešení problémů v zemědělství a na trhu potravin - mj. v oblasti finanční a úvěrové politiky, problematiky platební neschopnosti podniků, mechanismu uvolňování prostředků pro regulaci trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a úhrady ekonomických dopadů výskytu PCB. Plnění těchto opatření je uvedeno v příloze č. 1 této zprávy.

Realizace ekonomické reformy se v prvním čtvrtletí letošního roku projevila krizovými momenty v odbytu a ve finanční situaci podniků. Pro jejich řešení vláda ČR přijala svým usnesením č. 95/1991 komplex opatření, v rámci kterého byl vymezen samostatný blok, týkající se APK. Mimo opatření, týkajících se celé podnikatelské sféry, byly schváleny kroky k řešení úvěrové situace podniků zemědělské prvovýroby, dotační politiky v APK, regulace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a dočasné ochrany vnitřního trhu před dovozy vybraných komodit, uzavírání barterových obchodů s RSFSR a přípravy zákonných předpisů pro zakládání koncentrované sítě nabídky a poptávky po zemědělských surovinách a potravinách.

Detailní postupy řešení úvěrové situace v zemědělství, finančních problémů zemědělských a potravinářských podniků, regulace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a dočasné ochrany vnitřního trhu před nežádoucími dovozy a dalších kroků agrární hospodářské politiky byly předmětem jednání Hospodářské rady vlády ČR.

Zmíněná opatření agrární hospodářské politiky vlády byla již přijímána v intencích programového dokumentu vlády ČR - Agrárního programu, připravovaného prakticky od počátku letošního roku. Tento dokument zásadně mění dosavadní přístupy k zemědělství a zakládá podmínky pro koordinovaný postup řešení agrární problematiky nejen opatřeními hospodářské politiky resortního ministerstva, ale celou soustavou rozhodnutí a nástrojů zákonodárných a výkonných orgánů státní moci, tj. parlamentů a vlád jako celku i jednotlivých ministerstev. Program vychází ze scénáře ekonomické reformy a respektuje jeho specifickou část, týkající se APK. Je chápán jako jeden ze základních stavebních kamenů české ekonomiky, kterým se formulují strategické cíle agrárního sektoru při respektování tří základních funkcí zemědělství - výrobní, ekologické a sociální a jejich vzájemné propojenosti.

V programu navrhujeme vytvořit základní zemědělskou strukturu, založenou na výstavbě soukromých tržních hospodářství a na sdruženích fyzických a právnických osob transformovaných z původních zemědělských družstev a státních statků. Snažíme se vymezit takovou formu privatizace agrárního sektoru, která umožní integrovat zemědělství a potravinářský průmysl vč. kapitálové integrace. Jako součást Agrárního programu předkládáme podnikatelské sféře indikativní informace o trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a především koncepci státního vlivu na vývoj agrárního trhu, tj. uplatnění regulační a intervenční politiky importní a exportní politiky, vč. ochrany vnitřního trhu. Navrhujeme nové přístupy k uplatnění tržních řádů, ustavení veřejnoprávních institucí a samosprávných organizací, které jsou základním atributem fungujícího trhu.

Takto pojatý Agrární program byl projednán v Hospodářské radě vlády České republiky dne 13. 8. t. r. s tím, že se jedná o otevřený program, který je zároveň podkladem pro dopracování zásad vládní politiky v zemědělství a potravinářském průmyslu, jež jsou koncipovány na základě návrhů vládních orgánů obou republik a federace. Agrární program je podle našeho názoru konstruktivním podkladem pro hledání konsensu a koncepčním základem agrární hospodářské politiky v ČR, ale i ve vztahu ke kompetencím federace. Dává možnost vytvářet jednotící pozici státu mezi zájmy podnikatelské sféry, zájmových seskupení a nositelů segmentů národohospodářské strategie.

Dosavadní základní kroky ekonomické reformy v zemědělství

Dotační politika

Realizace prvních kroků ekonomické reformy v APK spolu s cenovými opatřeními v roce 1990-91, devalvací čs. koruny, změnami v pravidlech úvěrování a restriktivními opatřeními v rozpočtu kapitoly zemědělství na rok 1991 zásadním způsobem - daleko více, než v ostatních výrobních odvětvích - změnila dosavadní fiskální, finanční a důchodovou dimenzi zemědělství. Objem dotací směrovaných v letošním roce do zemědělsko-potravinářského komplexu se snížil o více než 40% v porovnání s rokem 1990. Prakticky byl zrušen nárokový úhradový systém.

Základní strategický koncept nové dotační politiky v APK schválený vládou ČR v prosinci minulého roku sledoval prioritní zájmy státu v oblasti agrárního sektoru a byl v rámci konkretizace ekonomické reformy v APK ČR směrován na podporu programů restrukturalizace výroby a transformace podniků APK do tržní ekonomiky, podporu rozvoje vědy, výzkumu, informatiky, poradenství a vzdělávání v APK ČR. V zájmu vyrovnání výchozích podmínek pro podnikání v soukromém sektoru byl záměry dotační politiky aktivněji podpořen proces privatizace v zemědělství, potravinářství, ve službách pro zemědělství a v potravinářském obchodě.

Praktická realizace dotační politiky v letošním roce ukázala její potřebnost, zejména pokud se týká podpory restrukturalizace výroby a privatizace.

Hlavním problémem obou procesů je právě nedostatek pohotového kapitálu. Proto zejména možnost získání přímé dotace až do výše 80% prokázaných nákladů u staveb a strojních investic (spolu s dalšími opatřeními v cenové a daňové oblasti) podnítila zájem o budování tržních hospodářství soukromých rolníků ještě před přijetím zákona o půdě. Na podporu budování tržních hospodářství byly zatím 3 400 soukromě hospodařícím rolníkům přiznány dotace ve výši cca 1 mld. Kčs.

Program dotační podpory podnikatelských aktivit v potravinářství, ve službách pro zemědělství a v potravinářském obchodě, uskutečňovaných v návaznosti na zákon o soukromém podnikání občanů, byl vytyčen s vědomím, že úroveň zemědělské výroby je mj. odvislá od rozsahu místního zpracovatelského průmyslu a služeb s přímým napojením na spotřebitele. Dotační podpora byla dosud poskytnuta 419 žadatelům v celkovém objemu 262 mil. Kčs s tím, že byly podpořeny především záměry na vybudování pekáren (248 žadatelů), jatek a zpracoven (74 žadatelů), výroben a prodejen výrobků z místních surovin (50 žadatelů).

Realizace dalšího programu - podpory přechodu státních podniků v zemědělství, potravinářství a služeb na privátní, družstevní a jiné komerční formy - se v důsledku pozdějšího přijetí příslušných legislativních předpisů prakticky posouvá o jeden rok.

V rámci dalšího dotačního okruhu, zaměřeného na podporu restrukturalizace výroby a transformace podniků APK do tržní ekonomiky, byly vymezeny základní směry restrukturalizace živočišné výroby, uplatnění progresivních technologií v rostlinné výrobě, modernizace a rekonstrukce kapacit, podpory rozvojových programů ve výrobkové struktuře a změny konvenčního způsobu zemědělské výroby na alternativní způsob hospodaření. Současně bylo řešeno vyrovnání důsledků ekonomického znevýhodnění podnikatelských subjektů hospodařících v horších přírodních podmínkách, dále podpora řešení důsledků opatření k omezování intenzity zemědělské výroby v pásmech hygienické ochrany zdrojů pitné vody, řešení důsledků negativních vlivů hospodaření v oblastech s těžební a důlní činností a řešení důsledků negativních vlivů průmyslových exhalací na zemědělskou půdu.

Poznatky o působení těchto dotací v letošním roce (zejména titulů směrovaných na vyrovnání horších výrobních podmínek, změnu výrobních podmínek pro chov skotu a ovcí, podporu chovu skotu pastevním způsobem, změnu zaměření v chovu skotu na masné typy) ukázaly, že i když základní záměry zde byly z hlediska regionálních potřeb formulovány správně, ve své váze některé dotace začaly působit protitržně, proti racionální alokaci kapitálu. Proto jsme čerpání těchto titulů dotací ve druhém pololetí letošního roku zastavili.

Naproti tomu se v tomto dotačním okruhu pozitivně projevil záměr podpory procesu restrukturalizace zemědělských a potravinářských podniků a jejich vstupu do tržní ekonomiky. Dotačními prostředky ve výši cca 743 mil. Kčs byly podpořeny záměry 490 žadatelů orientované zejména na finalizaci a vyšší zhodnocení zemědělských produktů a posílení integračních vazeb mezi prvovýrobní, zpracovatelskou a odbytovou fází, rekonstrukce a modernizace zařízení a zavedení nové technologie. Tímto způsobem byly například podpořeny podnikatelské záměry na výstavbu jatek a zpracoven masa u 121 žadatele, pekáren u 52 žadatelů, zpracoven drůbeže a ryb u 47 žadatelů, mlékáren a zpracoven mléka u 40 žadatelů, zpracoven ovoce a zeleniny u 32 žadatelů, zpracování a skladování brambor u 26 žadatelů, dokončení rozestavěných investičních akcí u 49 žadatelů.

Dotace na rozvoj vědy v celkové výši 115 mil. Kčs jsou v letošním roce vyčleněny na podporu řešení vybraných resortních výzkumných úkolů zejména v oblasti ekologie zemědělství, výzkumu nových technologií vč. biotechnologií, technologií pro malé a střední podniky a ekonomického výzkumu. Kromě toho se připravují výzkumné programy, které budou financovány formou grantů.

Dotace na udržení a zlepšení genetického potenciálu hospodářských zvířat v celkové výši 180 mil. Kčs jsou zaměřeny na vyšší stupně plemenářské práce, tj. šlechtění, udržování geneticky cenných populací, kontroly užitkovosti I. stupně. Kromě toho jsou podporovány perspektivní plemenářské záměry vč. dovozu špičkového plemenného materiálu.

Obdobně jsou v rámci platného zákona o rozvoji rostlinné výroby zaměřeny dotace na zlepšení genetického potenciálu osiv a sadby.

V oblasti informatizace je dotační podpora zaměřena zejména na vytvoření tržního informačního systému, zpracování a předávání podnikatelské sféře indikativních informací, dotváření systému ekologického monitoringu.

Dotace na podporu doškolování, rekvalifikace a částečné dotování vybraných poradenských a konzultačních činností jsou zaměřeny na podporu programů, které realizuje Institut výchovy a vzdělávání MZe ČR, jednotlivé zájmové svazy a podnikatelská sdružení a vzdělávací instituce.

Zaměření, principy a pravidla dotační politiky v APK ČR na rok 1992 navazují na základní záměry vlády ČR v oblasti agrární politiky. Poskytování finančních prostředků bude v příštím roce směrováno především na podporu privatizace v zemědělství, zpracovatelském průmyslu a službách, na podporu restrukturalizace výroby a transformace podniků APK do podmínek tržní ekonomiky, vč. podpory zemědělství ve vybraných (problémových) oblastech a dále na podporu výzkumu, informatiky, poradenství a vzdělávání v APK. Na rozdíl od roku 1991 se vypouštějí všechny dotační tituly spojené s podporou růstu zemědělské produkce a naopak jsou zaváděny tituly spojené s postupným snižováním této produkce do úrovně nezbytné "potravinové bezpečnosti" a s uvolňováním výrobních faktorů (převod půdy, snižování stavů zvířat) z výrobního procesu v zemědělství. Jsou upřesněny směry dotační podpory ekologizace zemědělské výroby, kultivace krajiny i řešení sociálních otázek venkova. Vedle toho se počítá s aktivní podporou fungování agrárního trhu prostřednictvím prostředků státního rozpočtu vyčleněných na regulační zásahy státu v této oblasti. Upřesněním dotační politiky sledujeme posílení mimotržních dotací (orientační poměr mezi tržními a mimotržními dotacemi bude 40:60) a dosažení souladu v působení mimotržních dotací a dotací na usměrnění trhu potravin.

Systém nepřímých dotací však vyžaduje, aby finanční prostředky byly vynakládány kontinuálně, aby podnikatelský subjekt měl možnost se rozhodovat perspektivně a uskutečnění svého projektu si rozvrhnout do několika let. Kromě toho komplexní řešení ekologických a sociálních programů, vztahujících se k tvorbě krajiny a zachování venkova, přesahuje rámec APK a vyžaduje součinnost všech nositelů těchto programů ve věcném i finančním zabezpečení. Dotace, hrazené ze zdrojů mimo kapitolu rozpočtu zemědělství, by měly být zaměřeny především na likvidaci zdrojů kontaminace potravinového řetězce, na tvorbu a udržování krajiny, ochranu půdy, vody a ovzduší, na podporu výstavby infrastruktury venkova (zejména v pohraničí) a na podporu rekvalifikace pracovníků APK.

Na základě těchto programových záměrů v rámci návrhu rozpočtu kapitoly zemědělství na rok 1992 vláda ČR předloží k posouzení ČNR návrh nového fiskálního pojetí a vymezení vztahů vůči zemědělství s ohledem na jeho důchodovou pozici, ale zejména na jeho charakter a funkce "zemědělství trvale udržitelného", které chrání životní prostředí, snižuje využívání přírodních neobnovitelných zdrojů, zachovává obnovitelné přírodní zdroje, zvyšuje kvalitu zemědělských výrobků a řeší sociální aspekty života na venkově.

Regulace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky a ochrana vnitřního trhu

Vláda ČR v rámci konkretizace ekonomické reformy v APK odsouhlasila v prosinci minulého roku i základní pravidla regulace trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky. Pro tyto účely byla ve státním rozpočtu ČR na rok 1991 vyčleněna částka 6,1 mld. Kčs (čerpání této částky podle jednotlivých výnosů k regulaci trhu je uvedeno v příloze č. 1 této zprávy).

Za základní institut regulačního systému byla stanovena garantovaná nákupní cena vybraného okruhu rozhodujících komodit a s tím spojené intervenční obchodní operace vázané na rozhodnutí státu. Vláda se tedy rozhodla, že nebude garantovat pevnou nákupní cenu u těch výrobků, které nebudou předmětem intervenčních zásahů státu. Tím byla vytvořena reálná základna pro působení trhu na cenu produktů v převažujícím okruhu výrobkových vertikál.

S využitím rozpočtových prostředků na regulaci trhu bylo v návaznosti na platnost cenového výměru FMF (kterým byly stanoveny garantované nákupní ceny) uvažováno pro řešení přebytků mléka od dubna t. r., jatečného skotu od května t. r. a potravinářské pšenice a žita od července t. r. Přitom pro rok 1991 byly kvantifikovány přebytky 144 tis. tun hovězího masa, 1400 mil. litrů mléka, 800 tis. tun potravinářské pšenice a 150 tis. tun potravinářského žita.

Výrazné zvýšení cen pro konečného spotřebitele, radikální pokles spotřebitelské poptávky po výrobcích živočišného původu, spojený s růstem zásob másla, masa, jatečných zvírat spolu se zvýšením úrokových sazeb, omezením úvěrového rámce a monopolním chováním obchodních organizací si vyžádalo neodkladný zásah státu do agrárního trhu.

Na základě rozhodnutí Finanční rady ČSFR byla mlékárenským podnikům poskytnuta v lednu t. r. dotace ve výši 1,20 Kčs na 1 litr konzumního tekutého mléka a po celé I. čtvrtletí byla tatáž dotace poskytnuta na 1 litr mléčné suroviny pro výrobu kojenecké a dětské výživy. Poskytnutí této dotace umožnilo snížit cenu plnotučného mléka při prodeji konečnému spotřebiteli ze 7,50 Kčs/1 litr na 6,30 Kčs/1 litr a omezit růst cen výrobků kojenecké a dětské výživy.

Operativně ustavenou komisí pro regulaci trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky ministerstva zemědělství ČR byly po dohodě s průřezovými republikovými a federálními orgány na počátku letošního roku odsouhlaseny další regulační zásahy na trhu s mlékárenskými výrobky. Vzhledem k hromadícím se zásobám másla, jejichž úroveň blokovala plynulý nákup mléka, byl realizován a finančně podpořen vývoz másla ze zásob roku 1990. To vytvořilo příznivější východiskovou pozici ve vertikále výroby a zpracování mléka.

Vzhledem k rostoucí odbytové krizi a prudkému snížení průměrných tržních cen byly od února letošního roku uplatněny radikální státní zásahy do trhu se živočišnými výrobky formou intervenčních nákupů a vývozů s garancí nákupní ceny pro prvovýrobce určené kvóty jatečného skotu a nakoupeného objemu syrového kravského mléka.

Analýza výsledků regulace trhu v I. čtvrtletí ukázala, že není účelné dále provádět veškerý nákup mléka za garantovanou cenu, ale že i zde je nutné stanovit kvótu jako indikativní signál vůči prvovýrobě. Tento systém byl vyhlášen výnosem ministra zemědělství ČR s platností od 1. dubna t. r.

Od května t. r. podle výnosu ministra zemědělství ČR pokračoval kvótovaný intervenční nákup jatečného skotu pro vývoz s garancí nákupní ceny pro prvovýrobce.

Dalším výnosem ministra zemědělství ČR bylo vyhlášeno garanční vyrovnání ceny ve výši 5 Kčs za 1 kg čisté nákupní hmotnosti jatečných krav vyvezených z ČSFR. Současně byl ekonomicky stimulován vývoz jatečných krav černostrakatého plemene.

Na základě závěrů z jednání představitelů vlád o problematice zemědělství v Židlochovicích a po dohodě o společném postupu při regulaci trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky v rámci celé ČSFR byla prodloužena účinnost výnosu, kterým byla řešena situace v odbytu mlékárenských výrobků.

Dále bylo po projednání s příslušnými republikovými a federálními orgány, ČMAU a výrobkovými svazy rozhodnuto o intervenčních zásazích na republikové a federální úrovni. Z federální úrovně byl zahájen intervenční nákup a vývoz přebytků sušeného mléka a másla a potravinářské pšenice a žita s využitím prostředků federálního rozpočtu. Na republikové úrovni je realizován další intervenční nákup a vývoz jatečného skotu s garancí nákupní ceny ve výši 28 Kčs za 1 kg čisté nákupní hmotnosti jatečných býků a jalovic a jednotné nákupní ceny jatečných krav ve výši 18 Kčs za 1 kg čisté nákupní hmotnosti podle výnosu ministra zemědělství ČR a podle společných "Zásad o regulaci trhu mlékárenských výrobků" je zajišťován výkup a vývoz ostatních mlékárenských výrobků. Přitom je uplatňováno předem stanovené garanční vyrovnání vůči vývozním organizacím, které jsou podrobeny komisionelnímu výběru.

Za I. pololetí činil propočtený objem výdajů prostředků pro regulaci trhu se zemědělskými a potravinářskými výrobky celkem 3 528 mil. Kčs, z toho byla převažující část směrována na podporu vývozu jatečného skotu a mlékárenských výrobků. Dotace na vývoz jatečného skotu se pohybovala ve výši 13 - 15 Kčs na 1 kg čisté nákupní hmotnosti a dotace na 1 litr mléka na výrobky pro vývoz zhruba 3,10 Kčs. Její úroveň však nepřesahuje relace výdajů na intervenční nákupy v zemích s funkčními intervenčními mechanismy.

Přitom vývoj výrobní struktury ve vertikálách, na které byly zaměřeny regulační zásahy ukazuje, že přijatý systém při dodržení projektovaného objemu prostředků vyčleněných z rozpočtu republiky a federace postupně vytváří perspektivu stabilizace nabídky a poptávky při zachování nezbytné úrovně "potravinové bezpečnosti".

Vláda ČR spojuje další posílení účinnosti regulačního systému na agrárním trhu se soustavou přiměřených opatření na ochranu vnitřního trhu a úpravou dovozně vývozních podmínek. Proto v rámci svých kompetencí spolupracuje na zavedení systému, který by korespondoval se zavedenými systémy ochrany trhů zemí ES.

V letošním roce působí jako ochranné opatření dovozní přirážka na potravinářské výrobky ve výši 20, 18 a nyní 15% celní hodnoty zboží. Celní sazebník platný od roku 1988 poskytuje ochranu zemědělských a potravinářských výrobků v průměrné výši 5%, což je velmi nízká úroveň v porovnání s Polskem, Maďarskem a zeměmi ES (kde se průměrné celní sazby u zemědělských výrobků pohybují na úrovni 20 - 30% a např. u cukru a tabáku dosahují až 80 - 90%). Proto byla v červnu t. r. zavedena regulace dovozu jatečného skotu, hovězího masa a másla formou kvót a dovozních licencí. Dále byly vyhláškou FMZO č. 375/1991 po dohodě s republikovými orgány stanoveny položky, které mohou být v letošním roce dovezeny do ČSFR v určitých limitovaných množstvích. Jedná se o brambory, škrob a inulin, řepkový olej, margariny, glukózu a glukózové sirupy, melasu a víno z čerstvých hroznů. Znovu by měla být předmětem jednání na federální úrovni ochrana před dovozy cukru a podle situace na domácím a světovém trhu případně i další položky.

Na rok 1992 je za přispění republikových orgánů vypracován návrh restrukturalizace celního sazebníku a návrh na zavedení netarifních nástrojů ochrany vnitřního trhu formou vyrovnávacích dávek a dovozních licencí.

K výše uvedeným věcným opatřením se váže i strategie privatizace zemědělství obsažená ve schválené koncepci privatizace resortu zemědělství ČR. Do první vlny velké privatizace je zařazeno 491 organizací z celkového počtu 889 (podle stavu k 1. 7. 1991). Z celkové hodnoty kmenového jmění podniků zařazených do první vlny privatizace připadá na kuponovou metodu 40,7%.

S ohledem na složitost identifikace vlastnických vztahů podle zákona č. 229/1991 Sb. zejména u státních statků a podniků hospodařících na půdě bude jejich plné odstátnění a privatizace provedeno až v období 1992-93. Do této doby bude privatizován nesporný majetek dnešních státních statků a neidentifikovaný majetek bude obhospodařován na základě smluv o pronájmu.

Předběžné hodnocení výsledků zemědělsko-potravinářské vertikály za I. pololetí 1991

Souhrnné tendence vývoje

Výsledky hospodaření podnikatelských subjektů v zemědělsko-potravinářské vertikále je nutno hodnotit v kontextu vývoje celého národního hospodářství za uplynulé období.

Souhrnné výsledky hospodářství ČR za 6 měsíců přitom nelze charakterizovat jednoznačně. Některé jsou příznivější, než se předpokládalo ve scénáři ekonomické reformy a programu vládní hospodářské politiky, jiné jsou méně příznivé.

Pozitivní aspekty se projevily v postupném zpomalování růstu spotřebitelských cen, ve zlomu tendence k poklesu peněžních úspor domácností, v pomalém a regulovaném růstu průměrných měsíčních mezd. Nepodařilo se však zatím zmírnit značný pokles výroby (jenž je zatím provázen pouze dílčími mikrostrukturálními změnami, které se ještě v potřebné intenzitě neprojevují na úrovni celé ekonomiky), hromadí se odbytové problémy, důchodová situace hospodářské sféry je nevyrovnaná, řada podniků se dostala do finančních potíží, relativně vysoká tvorba zisku nenachází odraz ve skutečně realizovaných peněžních prostředcích, omezení koupěschopné poptávky domácností se promítá do poklesu fyzického objemu maloobchodního obratu a pokles hrubého domácího produktu se ve srovnání s I. pololetím 1990 odhaduje na 10%.

I vývoj zemědělsko-potravinářského komplexu za prvé pololetí 1991 je charakterizován odbytovými a finančními problémy, působícími již od počátku roku. Specifickým znakem je skutečnost, že nejsou v zemědělsko-potravinářské vertikále rozloženy rovnoměrně, ale naopak jsou ostře ohraničeny odvětvově.

Zemědělská prvovýroba

Zemědělská družstva a státní statky vykázaly za prvé pololetí ztrátu ve výši téměř 9 mld. Kčs. I při oproštění od metodických vlivů v účtování dotací a nedokončené výroby je porovnatelný hospodářský výsledek zhruba o 6,5 mld. Kčs horší než loni.

Z podnikového hlediska vykázalo k 30. 6. 1991 zisk 12 státních statků (na 1 státní statek připadlo v průměru 1101 tis. Kčs zisku) z 274, přičemž na jeden státní statek ve skupině ztrátových připadlo 12047 tis. Kčs ztráty. Obdobně je tomu u zemědělských družstev - 94 z nich je ziskových (průměrný zisk 1360 tis. Kčs) a 1083 ztrátových (průměrná ztráta činí 5561 tis. Kčs). Situaci zemědělských podniků charakterizuje i porovnání zdrojů financování jejich reprodukce. V současné době má 86,5% státních statků nižší odpisy základních prostředků než ztrátu a tato skupina vytváří 82,2% výkonů. U zemědělských družstev je tento poměr jen o málo příznivější (78,9% s podílem na celkových výkonech družstevních organizací ve výši 72,2%). Znamená to, že většina organizací v zemědělské prvovýrobě není v současnosti schopna tvořit prostředky na jakoukoliv reprodukci. U státních statků se více ztrátových organizací objevuje v produkčně ekonomických skupinách (PES) od 22. výše a u družstev od 9. do 29. PES s vrcholem ve 22. PES.

Příčinou této situace je kromě cenových a nákladových faktorů, snížení objemu dotací a zvýšení úroků z úvěrů především výrazné snížení poptávky po zemědělských produktech, které při biologickém charakteru výroby vytvořilo náhlý přetlak nabídky a neumožnilo do ceny zemědělských produktů plně zahrnout zvýšené ceny vstupů a vlastní přiměřený zisk.

Zemědělci na tento vývoj reagovali snahou po snížení výroby, snížením počtu pracovníků a výrazným omezením nákladů.

Snížení výroby však bylo zatím nedostatečné. Oproti stejnému období minulého roku poklesla zemědělská produkce v objemovém vyjádření zhruba o 10%, ačkoliv k vyrovnání trhu by bylo zapotřebí poklesu dvojnásobného. Je zajímavé, že ve finančním vyjádření (měřeno výkony) byl pokles celkové výroby výraznější - zhruba o 30%. To svědčí o tom, že došlo k útlumu dříve velice lukrativní nezemědělské činnosti a že se zmenšil podíl tržní produkce na výrobě. Dále lze předpokládat, že reálný index příjmů (včetně dřívějších příplatků a vyrovnání) je pod úrovní 100% a tedy nižší, než pro zemědělství udávají statistické cenové indexy - uváděné jen za nákupní ceny (u zemědělské výroby celkem 108%, u živočišné výroby 101%, naproti tomu u výrobců v průmyslu ČR je cenový index uváděn ve výši 154,2%, u průmyslu potravin a pochutin 123,5%, u energetického průmyslu ve výši 156,8%, strojírenského průmyslu 175,3%, dřevozpracujícího průmyslu 173,8 a kožedělného průmyslu 183,2%).

V I. pololetí odešlo ze zemědělské prvovýroby 88 tis. pracovníků (17,2% ze stavu k 1. 1. 1991). To společně s absolutním snížením výkonnosti odvětví zemědělství (pokles objemu nákladových mezd) přineslo snížení objemu vyplacených mzdových prostředků celkem o 1,7 mld. Kčs, tj. o 18,6%.

Vzhledem k nepříznivé ekonomické situaci velká většina zemědělských podniků nemohla využít směrný nárůst mezd. Dokumentuje to pokles průměrných odměn v zemědělských družstvech proti I. pololetí 1990 o 2,1% a ve státních statcích o 0,8%. Současně se tento vývoj promítl v dani z objemu mezd a odměn, která se snížila o cca 20% oproti I. pololetí 1990.

Zemědělská prvovýroba tudíž v současném období nezakládá inflační vývoj ani úrovní cen výstupů, ani ve mzdách. Naopak tento všeobecný vývoj tlumí na úkor své podstaty. Zemědělské organizace (státní statky, družstevní organizace) v prvním pololetí snížily svoje nákladové potřeby. V celkových nákladech došlo oproti srovnatelnému období minulého roku ke snížení o 11,3% v hodnotovém vyjádření. Přitom v materiálových vstupech měřených objemovými ukazateli došlo k podstatně výraznějšímu snížení. Například při zvýšení cen paliv a energií téměř na dvojnásobek se objem spotřeby (v objemových ukazatelích) snížil o 30%, přitom index růstu nákladů paliv a energií (ve finančním vyjádření) se zvýšil pouze na 1,44. Znamená to, že došlo k mimořádně razantnímu snížení nákladů, často na úroveň nezbytné technologické potřeby.

Obdobně tomu bylo i u ostatních materiálových položek. Materiálové náklady se v zemědělství snížily i při obrovském nárůstu cen vstupů. Tento proces vyvolaný nezbytnou nutností zmírnit důchodové dopady však není trvale udržitelný. Například rozsah dodavatelsky zajišťovaných oprav a údržeb se snížil o cca 50% a ostatní výkony materiální povahy (služby) se snížily zhruba o 33%.

Výrazně se projevil nárůst úroků oproti loňskému roku (o 135%). Přitom například k profinancování nákupu obilí a olejnin z letošní sklizně Agrobanka Praha, a. s. přijala a eskontovala tzv. zemědělské směnky (s výhodnější úrokovou sazbou - do 13,5%) ve výši 845 mil. Kčs a očekává do konce roku dalších 200 mil. Kčs směnečných obchodů ke krytí sezónních zásob obilí a olejnin.

V příjmové oblasti se tržby z výrobních činností v zemědělství (včetně objemu prostředků na regulaci trhu) snížily za I. pololetí oproti r. 1990 o 10 mld. Kčs t. j. o 20,4%, přičemž ve II. čtvrtletí byl vykázán vyšší propad než v I. čtvrtletí. Tento vývoj způsobilo především snížení odbytu živočišných výrobků.

I u ostatních tržeb, zejména z nezemědělské činnosti, došlo k značnému poklesu. Rozhodující roli zde hraje zřejmě snížení objemu nezemědělské činnosti, která dříve vytvářela velmi významné vnitřní zdroje pro rozvoj zemědělské výroby.

Celkově jde tedy o klasický případ nákladové remanence (kdy při poklesu produkce zákonitě náklady klesají pomaleji), kombinovaný s cenovými nůžkami. Pro zemědělskou prvovýrobu to má o to horší důsledky, vezmeme-li v úvahu, že je značně zadlužena a při útlumu výroby má tyto dluhy splácet. K 30. 6. 1991 připadalo na 1 státní statek 23,5 mil. Kčs bankovních úvěrů a na 1 zemědělské družstvo 15,6 mil. Kčs.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP