Přes toto ustanovení ústavního zákona dochází k dohodám mezi vládami obou republik o dělení majetku, který je ve vlastnictví federace. Tyto dohody jsou, podle mého názoru, od počátku neplatné. Dále tyto dispozice s majetkem federace předpokládají výjimku ze zákona č. 92/1991 Sb., o převodu státního majetku.

Vážený pane premiére, předmět interpelace by se dal shrnout do dvou otázek:

1) Byla vládou České republiky udělena výjimka ze zákona č. 92/1991 Sb.?

2) Pokud byla, kdo ji a jakým právem udělil?

Děkuji."

22.I10 - Interpelace poslanců ČNR Petra Krause, Čestmíra Hofhanzla, Miroslava Wolfa, Jana Zahradníčka a Vladimíra Zemana na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci hospodaření s lesy.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl interpelaci poslanců Čestmíra Hofhanzla, Petra Krause, Miroslava Wolfa, Jana Zahradníčka a Vladimíra Zemana na předsedu vlády České republiky.

Jsme si plně vědomi toho, že česká vláda jako nejvyšší výkonný orgán státní moci má plné právo rozhodovat o tom, jakým směrem se bude ubírat současně probíhající reforma našeho hospodářství. Ubírá-li se však vývoj směrem, který by mohl mít naprosto katastrofální následky, je povinností poslanců vládu korigovat. Jak jistě víte, jsou lesy základní složkou životního prostředí a plní ekologické a společenské funkce, které jsou pro společnost nenahraditelné. Zejména vodohospodářské, půdoochranné, zdravotní, rekreační a další funkce lesů mnohonásobně převyšují význam dřevoprodukční. V příštích letech budou ještě významnější při plnění těchto funkcí, jako ekologická kostra krajiny a celého území. Kde lesy neplní své ekologické a společenské funkce, je výrazně ohrožen zdravotní stav populace.

Stav našich lesů lze v některých oblastech označit za katastrofální včetně toho, že přes 50% rozlohy lesů je silně poškozeno a v některých oblastech úplně zničeno emisemi. Projekt navržený odborem lesního hospodářství ministerstva zemědělství nejen že neodstraňuje příčiny špatného hospodaření v lesích, ale nese s sebou i rizika, která se projeví v dalším zhoršování beztak již špatného stavu lesa.

Navrhované řešení je maximální monopolizací privatizovatelného majetku státních lesů. Do lesních akciových společností by byly transformovány celé závody nebo několik závodů. Tato monopolizace se nepříznivě odrazí v tlaku na vlastníky lesa, ať je tím stát, obec nebo soukromá osoba.

Lesní akciové společnosti se budou vyznačovat dvojí ekonomikou, a to ekonomikou hospodaření v lese a ekonomikou ostatních podnikatelských aktivit mimo les. Vzhledem k velmi nízké míře podnikatelského zisku z obhospodařování lesa, bude se od samého začátku přesouvat zájem akcionářů od hlavního předmětu činnosti, kterým je pěstování lesa, do ostatních podnikatelských aktivit.

Omezující faktory, specifické pro lesní hospodářství, povedou k tomu, že akcionáři budou vyvíjet silný politicko-ekonomický tlak na jejich zmírnění, včetně zmírnění kontrolního systému se snahou, aby byli minimálním způsobem omezováni v podnikání.

Projekt počítá se zaměstnanci lesních akciových společností jako akcionáři, což povede ještě ke zvýšení komerčního způsobu hospodaření v lese, vedeného snahou dosáhnout maximální, byť krátkodobé dividendy. Lesní zaměstnanec akciové společnosti bude motivován na dosažení maximální dividendy dvojnásobnou měrou - jako placený zaměstnanec a zároveň jako spoluvlastník akcií.

Koncepce předkládaná ministerstvem zemědělství ve snaze řešit dva naprosto protichůdné zájmy - co největší ekonomický efekt a co nejlepší hospodaření v lese - pomocí hospodářské smlouvy způsobí, že dojde k vytváření neúměrně složitého administrativního, organizačního a kontrolního systému. Navíc vztahy mezi státem a lesními akciovými společnostmi nejsou dosud zcela vyřešeny ani po teoretické stránce, zejména v ekonomice obhospodařování lesa.

Přitom však projekt počítá s tím, že stát bude přerozdělovat těmto podnikatelským subjektům značnou část zisku. Toto skryté přerozdělování zisku ve formě diferenciální renty nemá příliš daleko od plánovitého hospodářství komunistického typu.

Dále nejsou dosud dořešena ekonomická pravidla pronájmu, způsob předávky dřeva státem, výše diferenciální renty atd., atd., a při tom již nyní mají některé lesní závody zpracované privatizační projekty - na základě čeho? Není bez zajímavosti, že mezi takto pilnými závody je převážná většina závodů se starým nebo jen velmi mírně obměněným vedením po listopadu 1989. Je pravděpodobné, že si takto bývalé nomenklaturní kádry zajišťují místa v obavách před lustračním zákonem.

Míra rizikovosti při zavedení tohoto systému hospodaření v lesích je o to větší, že celý projekt je zpracován zatím pouze v ideové podobě a neustále doznává značných a podstatných změn. Obdobný způsob hospodaření není zaveden v žádném státě Evropy, není jej tedy možno nikde ověřit.

Prohlašujeme na základě výše uvedených skutečností, že provedení transformace lesního hospodářství podle projektu ministerstva zemědělství, ve kterém se rozhoduje o významné části území České republiky, bez důkladného zvážení dalších možností by bylo nezodpovědným hazardem. Žádáme Vás, pane premiére, aby vláda předložila takovou koncepci reformy lesního hospodářství, která prospěje především našim lesům, životnímu prostředí a tím i všem občanům naší republiky.

Pro urychlené vypracování takové koncepce samozřejmě nabízíme svou spolupráci a zde ve stručnosti nastiňujeme způsob řešení:

- privatizaci provést tak, aby byla i demonopolizací. Nepreferovat žádný ze způsobů privatizace. Umožnit přímý prodej, veřejnou dražbu, stejně jako další formy transformace, které umožňuje federální zákon;

- provedení prací pro státní lesy zadávat podnikatelským subjektům na dílčí práce lesnické činnosti a ne na dlouhodobě komplexní obhospodařování lesa;

- ve vazbě na úbytek státní lesní půdy vlivem restitucí a snížení pracovního vytížení vlivem privatizace činností snižovat počty technickohospodářských pracovníků lesnických profesí;

- na přechodnou dobu, do stabilizace držby lesní půdy, nového zákona o lesích a nového územně správního uspořádání a zejména za podmínky snížení počtu THP, zachovat dosavadní organizační uspořádání. Definitivní organizační strukturu vázat, po stabilizaci vlastnických vztahů k půdě, na územně správní uspořádání;

- pravomoci a odpovědnosti s maximální mírou přenášet na jednotky, které rozhodují o stavu lesa a hospodárnosti nákladů. Důsledně vycházet z principu, že nadřízená instance plní pouze ty úkoly, které nemůže plnit instance podřízená;

- zainteresovat pracovníky v lesním hospodářství na kvalitě lesa a důsledně oddělit jejich odměňování od výnosů za dřevo. Tak odpadnou nadbytečné vnější kontrolní orgány sledující stav lesa a nezávislý kontrolní orgán parlamentu se zaměří pouze na to, zda státní prostředky byly vynaloženy účelně.

Navržený způsob cílové organizace státních lesů, vycházející z organizace státních lesů v Bavorsku, by vedl ke snížení počtu technickohospodářských pracovníků na polovinu oproti současnému stavu. Přitom u poloviny THP, kteří by nebyli zaměstnáni u státních lesů, lze předpokládat nejméně u 20 - 30% získání pracovního místa u podnikatelských subjektů vzniklých odštěpením privatizovatelného majetku státních lesů. Oproti projektu ministerstva zemědělství by tu nebyla potřeba nově vytvářet instituci České státní lesy. Děkuji za pozornost."

22.I11 - Interpelace poslance ČNR Pavla Balcárka a poslankyně ČNR Gerty Mazalové na vládu České republiky ve věci Všeobecné československé výstavy v Praze.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy kolegyně, vážení kolegové! Podávám interpelaci jménem své kolegyně poslankyně Gerty Mazalové na vládu České republiky ve věci Všeobecné československé výstavy v Praze.

Jsme pobouřeni stále narůstající finanční ztrátou z konání již od počátku deficitní Všeobecné jubilejní čs. výstavy v Praze. Tento deficit přesáhne podle přípisu pracovníka Úřadu vlády ČR RNDr. Františka Vlasáka primátorovi Hl. města Prahy Jaroslavu Kořánovi ze dne 6. 8. 1991 ohromující částku 1 547 mil. Kčs.

V situaci, kdy naše vláda nemá patřičné finanční prostředky ani na tak prioritní potřeby našeho školství a zdravotnictví, tak jak se zavázala k prioritnímu zajišťování potřeb těchto resortů ve svém programovém prohlášení z června minulého roku, žádáme vládu, aby nám vysvětlila, z jakých zdrojů bude tento deficit uhrazen.

Žádáme též, aby vláda podnikla patřičné kroky k okamžitému uzavření této výstavy. Připomínáme rovněž mystifikační oslavný náboj výstavy se scénářem schváleným ještě totalitní vládou Ladislava Adamce.

Výstava nijak nedokumentuje tu skutečnost, že polovina z let 1891 - 1991, tedy z let, která uplynula od proslulé výstavy před 100 lety, byla i léty nesvobody, útlaku, devastace zdraví, životů lidí, devastace krajiny, ekonomiky a kulturních památek.

Požadujeme nekompromisně, aby se již konečně přestalo šetřit tam, kde se tak činilo již za dřívější vlády a přestalo se plýtvat prostředky na velkolepé, nákladné a neefektivní akce."

22.I12 - Interpelace poslance ČNR Václava Moskala na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci řešení vleklé neuspokojivé situace v resortu zemědělství.

"Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové! Dovolte mi, abych přednesl interpelaci pro pana premiéra vlády České republiky pana Pitharta ve věci řešení vleklé neuspokojivé situace v resortu zemědělství a současně urgenci interpelace ze dne 6. února 1991.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych ve svém příspěvku promluvil jako nezávislý politik a nebral tedy v úvahu vlivy politické.

Již 3. 7. 1990 jsem interpeloval pana ministra zemědělství Kubáta, aby v zákonné lhůtě předložil koncepci zemědělství, poněvadž ve vládním prohlášení stať o zemědělství byla nedostatečná. Jako odpověď byly mně poskytnuty dokumenty a to "Uplatnění ekonomické reformy v agrárně-potravinářském komplexu" a "Rozpracování specifik zemědělství".

V průběhu půl roku se ukázalo, že tyto dokumenty nemohou nahradit požadovanou koncepci zemědělství a proto jsem 6. února 1991 znovu interpeloval pana ministra Kubáta, aby do 31. 3. 1991 předložil koncepci rozvoje zemědělství, lesnictví a potravinářství.

V dubnu letošního roku mi byl neoficiálně předán "Agrární program", který byl nadměrně podrobný ve vybraných statích, postrádající hlavní zásady koncepce a neúplný.

V červnu 1991 jsem získal předpracovaný Agrární program, který opět jako dubnový podrobně analyzoval současnou situaci a možnosti vývojových tendencí v dílčích oblastech zemědělství, ale dle mého názoru tento Agrární program postrádal základní zásady agrární politiky a jednoznačná stanoviska ke strukturálním změnám a hospodářským poměrům v našem zemědělství.

A nyní jsem se v těchto dnech dozvěděl, že byl vypracován v srpnu 3. Agrární program, který nemám k dispozici. Nyní opravdu nevím, který je oficiální a platný, ačkoliv ten červnový byl projednán Českou vládou.

Nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k některým otázkám a problémům zemědělské politiky v České republice. Již několik měsíců se v resortu zemědělství vlekou nevyřešené problémy a rozpory, které nepřispívají k uspokojivému vývoji tohoto odvětví. Tyto rozpory začaly již na podzim 1990 při vypracování zákona o půdě a zemědělském majetku, kdy byly předkládány a přednostně projednávány mimo jiné návrhy dvou navzájem kontraverzních variant tohoto zákona, které přispěly k rozdělení naší zemědělské veřejnosti na dva téměř nesmiřitelné tábory. K tomuto rozštěpení zemědělské veřejnosti na zastánce soukromého hospodaření zemědělců a na zastánce dosavadních družstev přispívá i zemědělský tisk neboť jedny Zemědělské noviny více obhajují zemědělská družstva a druhé Zemědělské noviny striktně obhajují soukromé zemědělce a odmítají formu zemědělských družstev.

Nakonec byla ve FS přijata do určité míry uspokojivá varianta zákona o půdě, i když v prvních verzích návrhu tohoto zákona z Federálního ministerstva hospodářství byly tyto verze zaměřeny na udržení socialistického zemědělství.

To, že se resort zemědělství stal středem mimořádné pozornosti, proti tomu by nebylo námitek, ale že dohady o nedůsledném řešení problému restrukturalizace, dotací, pochybnosti o správnosti zvolených postupů a neprovedená závažná rozhodnutí resortu a jejich odklad, ale i některé další změny jsou přisuzovány jako vina nejen ministerstvu zemědělství, ale i neprávem České vládě a poslancům zastupujícím zemědělství. Někdy mám takový dojem, že ministr zemědělství zvolil špatné poradce, kteří nepříznivě ovlivňují zemědělskou politiku.

Dovolte mi několik poznámek ke koncepci zemědělství a její realizaci v současnosti a v budoucnosti. Po schválení zákona o vlastnických vztazích k půdě a zemědělskému majetku naše zemědělská veřejnost s napětím netrpělivě očekává návrh zákona o transformaci družstev. Poněvadž principiálně myšlenka družstevnictví je stejná pro naše družstva výrobní, spotřební, bytová a zemědělská, měla by se tato transformace řešit obchodním zákoníkem, při čemž zemědělská družstva by měla tvořit samostatnou část tohoto zákoníka.

Forma soukromého podnikání v zemědělství a forma družstevního podnikání v zemědělství by měla mít stejnou důležitost a navzájem by si měla solidně konkurovat. Soukromé podnikání je základem podnikání v zemědělství, je nezbytné jako konkurenční základna vůči zemědělským družstvům. Kdybychom nepodporovali soukromé zemědělství, zůstala by nám zde dosud přetrvávající forma socialistických družstev. Soukromé podnikání v zemědělství má značné těžkosti, které je třeba odstraňovat.

Začít soukromě hospodařit je pro mnohé zemědělce velká odvaha a někteří ani neuváží své kroky do budoucnosti. Zvláště ti, kteří si museli vypůjčit finanční prostředky. Soukromí zemědělci by měli dostávat dotace a nenávratné půjčky, neboť jejich pozice je těžká, uvážíme-li, ve srovnání, že "zaběhané podniky", t.j. dosavadní družstva, se dostávají do vážné platební situace.

Měli bychom podporovat jakékoliv velikostní kategorie soukromých zemědělců, t.j. malá hospodářství, t.zv. "polozemědělce," ale i velké statky. Vybudování vzorových farem i s alternativním zemědělstvím považuji za účelné, ale efekt těchto farem bude plně závislý na schopnostech příslušného majitele - soukromého zemědělce.

Reprivatizace tak jak si ji představovali někteří autoři, zastánci např. zákona 3 T, je dosti iluzorní, tedy není možná, poněvadž chybí malovýrobci a sedláci, kteří by ji mohli uskutečnit. Snaha reprivatizovat je rozdílná podle oblastí. Tak na př. v některém okrese se vyčlení 100 rolníků, v jiném okrese jen desetina tohoto počtu. Generace, která by mohla hospodařit zestárla, a není ochotna znovu začít od počátku, zejména v tak nejistých cenových poměrech. Ostatní mladší pracovníci zemědělských družstev jsou vysoce specializovaní a mnohým chybí předpoklady pro soukromé hospodaření.

V Německu, tedy v bývalém NDR a stejně tak i u nás mnoho dnešních pracovníků není ochotno vyměnit dosavadní pohodlný způsob života za podnikatelský způsob života soukromého zemědělce s mnoha starostmi. Začínající zemědělci nemají kapitál a ten není snadno získatelný. V bývalé NDR z 8 000 vzniklých soukromých usedlostí nemá podle odhadu 45% šanci na přežití. Buďme realisty i pro naše zemědělství.

Družstevnictví v zemědělství má svoji tradici už v 1. republice, avšak tehdy šlo o družstva tvořená jednotlivými soukromými zemědělci, kde se plně uplatňovaly základní principy myšlenky družstevnictví.

Pokud jde o restrukturalizaci zemědělských družstev, ta u nás ještě nezačala a nevíme jak se bude realizovat po vzniku účinnosti zákona o transformaci zemědělských družstev. V bývalé NDR od 1. 6. 1990 ze 4 045 zemědělských družstev existuje ještě dnes 1 350 zemědělských družstev ve své původní struktuře a pouze 35% dřívějších zemědělských družstev má k dispozicí pozměněnou koncepci zemědělské výroby. Právní přeměnu provedla pouze 3% družstev a to z důvodu právní nejistoty. Masové hroucení asi 80% zemědělských družstev bylo oddáleno dotacemi, určenými na přeměnu družstev a jejich přizpůsobení se trhu. Pro rok 1990 bylo poskytnuto těmto družstvům na restrukturalizaci 800 mil. marek a odepsáno 1,4 mld. marek starých dluhů. Všechna zemědělská družstva, která do 31. 12. 1991 se nezmění v jinou podnikatelskou formu, budou zlikvidována.

Postup restrukturalizace zemědělských družstev je u nás prakticky nulový, přičemž jednou z příčin může být uplatnění blokace bývalými pracovníky, starými nomenklaturami. Vedoucí pracovníci zemědělských družstev se snaží zdůvodnit a udržet dosavadní struktury družstev.

Struktura a hospodářské vztahy hospodářských družstev u nás jsou dosud svým charakterem struktury a výroby jako socialistické podniky a jestliže máme změnit naše zemědělství na konkurence schopné, je bezpodmínečně nutná restrukturalizace a transformace družstev na družstva jednotlivých podílníků - vlastníků.

Restrukturalizace znamená přeměnu velkých ekonomických nehospodárných družstev na menší družstva a to na družstva o velikosti 500 - 1500 ha v rozsahu jedné až tří obcí s vhodnou přirozenou a hospodářskou polohou pro univerzální výrobu. Specializovaná budou zemědělská družstva nad 1000 ha s jednou až dvěma plodinami v rostlinné výrobě a specializovaná budou družstva v živočišné výrobě ta, která budou mít na počátku vhodné provozní stáje a zařízení, převzatá z dosavadních družstev. V každém případě by se měla družstva o velikosti 6000 ha rozdělit na 5 - 6 družstev. V takových družstvech můžeme vytvořit vztah k půdě. Domnívám se, že bychom měli u nás více poskytovat subvence a finanční podporu těm družstvům, která se budou prokazatelně restrukturalizovat na menší ekonomicky perspektivní družstva. Nadvýroba zemědělských produktů, které se žádným způsobem neprodají, bude mít vliv na omezení a vyřazení pozemku z produkce a to různě podle produkčních oblastí.

Dosud není u nás řešena oblast, navazující na zemědělství, tj. potravinářský průmysl. U nás za první republiky a v zemích s nejvyspělejším zemědělstvím, jako je tomu např. v Dánsku a Holandsku, tyto vztahy byly řešeny také družstevnictvím, tj. byly družstevní mlékárny, pekárny a lihovary v nichž byli podílníky jednotliví zemědělci. Tato družstevní forma zaručovala do určité míry soulad a uspokojivou existenci zemědělství a potravinářské výroby. Nemohu proto souhlasit s paušálním zakládáním akciových společností v potravinářském průmyslu, neboť by to znamenalo věčné nekonečné rozpory mezi zemědělci a potravináři. Akciové společnosti bude možno zakládat v takových oblastech výroby, kde není tak přímý zájem zemědělce jako např. konzervárny a zvlášť u velkých podniků. Ke stabilizaci výroby a dobrému jménu našeho zemědělství v přechodném období přeměn nepřispěly mnohdy neodůvodněné pochybnosti o kvalitě zemědělských a potravinářských výrobků. Jsem proti paušálnímu zpochybňování kvality zemědělských a potravinářských výrobků a považuji za jedině správné posuzovat tuto kvalitu jen na základě přesných analýz a porovnání s normami západních států.

Dotkl jsem se několika málo problémů, které souvisejí s koncepcí zemědělství, přičemž takových neřešených otázek je řada. Nepříznivá situace pro zemědělce a potravináře vzniká zejména tím, že se zemědělství více oproti jiným resortům stává terčem, ale i oblastí zájmů politických stran nebo hnutí a to ani ne tak s cílem řešit problémy zemědělství jako získání politických pozic. Obdobně i zásahy zemědělských odborníků do této oblasti výroby nepřinášejí prospěch, ale naopak čeření již tak napjaté situace. To, že resort zemědělství není funkční a česká zemědělská politika má trhliny, je všeobecně známé i v nezemědělské veřejnosti. Rovněž tak v České národní radě se zemědělství nevěnuje patřičná pozornost a nepřikládá se mu příslušná důležitost. Této situace v zemědělství České republiky využívá FS, kde vznikají návrhy na vytvoření výboru pro zemědělství a vytvoření výboru pro zemědělství při federální vládě. V poslední době konstruktivní návrhy na řešení problémů zemědělství jsou vznášeny federálním ministerstvem hospodářství.

V závěru bych chtěl říci - na jedné straně požadujeme účinnou restrukturalizaci zemědělských družstev na družstva menší a specializovaná, podporujeme soukromé zemědělce, ale na druhou stranu chraňme naše zemědělství tak, jako to činí západní státy. Promiňte mi delší můj příspěvek. Děkuji vám za pozornost."

22.I13 - Interpelace poslance ČNR Juliuse Jančáryho na ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta a ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala ve věci vývozu dřeva a plnění zákona o státním rozpočtu ČR.

"Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nejprve bych rád formou interpelace požádal pana ministra zemědělství Kubáta a pana ministra životního prostředí Dejmala, aby mi odpověděli na můj dotaz, týkající se v prvním případě vývozu dřeva z republiky a ve druhém případě plnění zákona o státním rozpočtu ČR, které byly předneseny mnou v této sněmovně na jaře t. r. neboť jsem se doposud odpovědi nedočkal."

22.I14 - Interpelace poslance ČNR Juliuse Jančáryho na ministra průmyslu České republiky Jana Vrbu ve věci nabídky Cevy Králův Dvůr Obecnímu úřadu Králův Dvůr a ve věci exportu cementu.

"Ve druhé části interpeluji pana ministra průmyslu ing. Vrbu na základě podkladů čj. 540 Obecního úřadu Králův Dvůr, kam došla nabídka z které vyjímám následující znění. Tato nabídka je adresována starostovi obce Králův Dvůr z podniku Ceva Králův Dvůr, podepsán generální ředitel akciové společnosti ing. Milan Svašek. Úvodem jsou uvedeny obecné proklamace o nutnosti urychlení průběhu velké privatizace a dále následuje tento text. Snahy o harmonický rozvoj regionu přivedly vedení akciové společnosti Ceva Králův Dvůr k rozhodnutí zahrnout do návrhu svého privatizačního projektu bezúplatný převod části akcií a. s. Ceva Králův Dvůr do vlastnictví obce, v jejímž čele nyní stojíte. Dále následují konkrétní podmínky převodu akcií pro obec v celkové hodnotě 30 420 tis. korun. Dále se praví, cituji: "Návrh privatizačního projektu vedle toho obsahuje také předpoklad bezúplatného převodu akcií na další obce, na jejichž správním území vyvíjí a. s. Ceva svou hlavní činnost. Ve svém souhrnu by všech 5 navrhovaných obcí vlastnilo celkem 20% akcií a. s. Ceva, což podle našeho názoru vytváří reálné předpoklady pro funkční partnerství vaší i ostatních obcí i dalších akcionářů při ovlivňování podnikatelské činnosti a. s. Ceva."

Zajímalo by mne, pane ministře, vaše stanovisko k této aktivitě, neboť podle dalšího dokladu zastupitelstvo města Berouna projednávalo už další nabídku v celkové hodnotě 32 milionů korun. Tato nabídka byla zhodnocena jako velice zajímavá, ale protože byla předložena bezprostředně před jednáním zastupitelstva, bylo rozhodnutí odloženo a rozhodnuto projednat ji v městské radě v pondělí 9. září. Podle mých informací rada tuto nabídku přijala rozdílem jednoho hlasu.

V další části bych vás rád požádal pane ministře, aby byl sněmovně předložen rozbor, který by analyzoval export cementu z ČR k 31. 8. 91 v hmotových a finančních jednotkách včetně zatřídění cementu v tomto členění: výrobce, země určení, exportér, přepravce a příjemce.

Vzhledem k nepřítomnosti pana ministra věřím, že mi tato interpelace bude zodpovězena, resp. bude tlumočena panu ministrovi prostřednictvím pracovníků ministerstva."

22.I15 - Interpelace poslankyně Gerty Mazalové na ministra zdravotnictví České republiky Martina Bojara ve věci rekondičních pobytů diabetiků.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové a kolegyně. Ačkoliv se v poslední době sněmovna mění v kabaret, já se přesto držím svého zdravotnického problému a obracím se se svou interpelací na pana ministra Bojara.

Vážený pane ministře, obracím se na Vás s interpelací, která se týká podpory rekondičních pobytů diabetiků. Navrhuji, aby tyto rekondiční pobyty diabetiků byly zahrnuty do novelizovaného seznamu lázeňské péče, který připravuje ministerstvo zdravotnictví ČR. Diabetes je jedna z nejzávažnějších chorob, která v případě, že není adekvátně léčena, pacienta invalidizuje, zhoršuje kvalitu jeho života a často vede k předčasnému úmrtí.

Část pacientů v českých zemích potřebuje vzhledem ke své nemoci veškerou špičkovou techniku, inzulín i standardní techniku. Ze zbývající části, t. j. většina diabetiků, je polovina odkázána na léčbu pouhou dietou a druhá polovina na dietu a perorální léky. Diabetik, pokud má vše potřebné k zajištění řádné léčby je tzv. podmínečně nemocen, t. j. může žít normálním plnohodnotným životem jako jeho zdravý vrstevník a podává plný pracovní výkon. Společnosti se tedy "vyplatí" o diabetiky pečovat.

Nejmodernějším prvkem v léčbě a resocializaci diabetiků je prokazatelně netradiční pojetí léčby tzv. rekondičních pobytů diabetiků. Jejich účinnost je vyšší než tradiční lázeňské léčby a spočívá v komplexní vysoce specializované péči o nemocného s diabetem. Rekondiční pobyty jsou většinou organizovány ve čtrnáctidenních blocích. Takovýto pobyt je až pětkrát finančně méně náročnější než hospitalizace v nemocnici a čtyřikrát levnější než lázeňská léčba na předvolání.

Proč se tedy těchto tak progresivních pobytů nemůže účastnit daleko větší počet diabetiků? Největší brzdou je - podle mého názoru - nemožnost účastníkům na tuto dobu vystavit pracovní neschopnost, i když se to naprosto vymyká logice věci. Nejúčinnější a tedy nejefektivnější jsou přece rekondice v samém začátku nemoci, tedy většinou pro pacienty produktivního věku.

Již vloni navrhl Svaz diabetiků ČR ministerstvu zdravotnictví, aby rekondiční pobyty diabetiků byly zahrnuty do komplexní léčby diabetu a pacientům v produktivním věku na těchto pobytech byla umožněna účast v pracovní neschopnosti - 14 dní jedenkrát ročně.

Jak jsem se již zmínila, náklady na pobyt jsou zhruba 5x nižší, než náklady při hospitalizaci v nemocnici na jedno lůžko, na jeden den, včetně stravy, která je hrazena ze státních prostředků, zatímco při rekondičních pobytech v praxi si diabetici stravu hradí výhradně sami. Navíc jsou tyto pobyty 4x levnější, než lázeňská péče. Jedná se prakticky o cca 20 čtrnáctidenních pracovních neschopností ročně v rámci jednoho okresu, přičemž rekondice v současné době organizuje maximálně 20 okresů v rámci České republiky.

Z tohoto hlediska se jedná - oproti jiným pracovním neschopnostem o nepatrné množství. Důležité je, že jde, jak již bylo řečeno, hlavně o diabetiky mladšího věku, u kterých mají tyto pobyty největší efekt.

Vzhledem k tomu, že tato problematika se týká každodenně 500 000 našich nevyléčitelně nemocných občanů, myslím si, že se musí co nejrychleji řešit. Proto přikládám ke své interpelaci rozbor nákladů na rekondice diabetiků, pořádané Svazem diabetiků České republiky."

22.I16 - Interpelace poslance ČNR Zdenka Smělíka na ministra kultury České republiky Milana Uhdeho ve věci lidového umění a zachování tradic.

"Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená vládo, ve svém vystoupení se chci obrátit na pana ministra kultury Uhdeho. Lidové umění je tím nervovým vláknem, které spojuje naší současnost s minulými pokoleními. Úroveň zachovávání tradic v soudobé kultuře ukazuje na náš vztah k těm nejlepším hodnotám, které si generace předávaly jako štafetu. Tyto tradice pomáhají i současnému člověku v této pohnuté době hledat své kořeny a nacházet sama sebe. Díky síle a bohatosti různých projevů našeho lidového umění a jeho trvalého úsilí o pravdivost odolalo i některým pokusům minulého režimu o tendenčním zneužití této kultury. Tam, kde tradice zůstávají živé, uchovávané dědictví patří mezi ty oblasti kultury, které jsou i dnes naší chloubou a také velmi dobře oceňovány v zahraničí. Uvádět v této souvislosti jižní a jihovýchodní Moravu, Chodsko a některé další lokality by bylo nošení dříví do lesa. Ale jsou další velké oblasti, kde tradice skomírají nebo už patří minulosti.

Tuto situaci si uvědomilo i UNESCO a snaží se ji zlepšit. V listopadu 1989 vydalo dokument nazvaný Doporučení o ochraně tradiční kultury a folklóru, který je výzvou vládám k ochraně kulturních tradic. Dokument vybízí vlády k podpoře výzkumů a zveřejňování poznatků o lidových tradicích, vytváření ochranných sbírkových souborů, k podpoře živých forem folklórních projevů, doporučuje včlenění poznatků do školních osnov a vybízí k podpoře festivalů a podobně.

Zajímalo by mně, jak na výzvu reagovala vláda České republiky, zda byla přijata nějaká opatření a pokud ano, jaká, kdo byl pověřen jejich realizací a jak se tato opatření realizují v praxi. Děkuji."

22.P01 - Podnět poslance ČNR Aloise Válka na generálního prokurátora České republiky Ludvíka Brunnera ve věci trestního stíhání osob, které zatajily radiační situaci na našem území po jaderné havárii v Černobylu.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, před 16 měsíci jsem seznámil tuto sněmovnu s iniciativou 33 novojičínských lékařů, kteří navrhli prošetření a případné trestní stíhání osob, které zatajily radiační situaci na našem území po jaderné havárii v Černobylu. Tehdejší Koordinační centrum Občanského fóra proto podalo trestní oznámení na bývalé vedoucí funkcionáře našeho okresu, přičemž jsme očekávali následné vyšetřování, které by jasně označilo skutečné a dobře informované viníky v bývalé mocenské špičce.

Okresní prokuratura tuto záležitost postoupila Generální prokuratuře České republiky vzhledem k tomu, že šetření ohledně Černobylu již údajně provádí. Dopisem z 16. října 1990 nám z Generální prokuratury ČR sděluje pan dr. Absolon, že se shromažďují materiály potřebné k rozhodnutí ve věci, k čemuž byl zřízen speciální vyšetřovací tým, který bude muset soustředit - a to cituji - "velké množství podkladových materiálů a vypracování znaleckých posudků, bez nichž nebude možno ve věci odpovědně rozhodnout".

Domníváme se, že pokud bude tento tým provádět odbornou vědeckou práci v oboru radiace, můžeme na výsledky čekat nejen měsíce, ale snad i desítky let, během nichž se pravděpodobně zjistí důsledky kontaminace půdy a organismů.

Zdůrazňuji, že v tomto postupu nevidíme řešení. Jde především o to, aby byli nekompromisně označeni lidé, zodpovědní za ohrožení obyvatelstva, kterého se bezesporu dopustili tím, že neučinili nutná preventivní - zdůrazňuji: preventivní opatření. Znova musím připomenout, že dobytek nechali zahnat z jarní pastvy do stájí, ale lidi byli naopak tradičně nahnáni do prvomájových průvodů. Na příklad v Polsku i v době vojenského režimu byla učiněna pohotová opatření, kdežto naši komunističtí představitelé šli ve své servilitě k zemi, kde "zítra znamená již včera" tak daleko, že vědomě riskovali zdraví obyvatel a celé nebezpečí bagatelizovali. Tento jejich postup a činnost hlavního hygienika považujeme za nemorální a zločinný a je nutno, aby se z něj zodpovídali, aniž bychom čekali na výsledky šetření týmu odborníků.

Proto se obracím na pana generálního prokurátora ČR, aby přihlédl k tomuto našemu stanovisku v tomto případě a žádám jej, aby se k němu vyjádřil."

22.P02 - Podnět poslanců ČNR Jaromíra Stibice, Jaroslava Kelnara a Jaroslava Cabala na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci navrácení budovy bývalého Zemědělského muzea.

"Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážená sněmovno! Dovolte, abych přednesl podnět poslanců Stibice, Kelnara a Cabala na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta ve věci navrácení budovy bývalého Zemědělského muzea.

Vážený pane předsedo vlády, poslanci zemědělsko-potravinářské a lesnické komise předsednictva ČNR zaujali stanovisko k peticím, které došly České národní radě a podporují, aby budova bývalého Zemědělského muzea, postavená kdysi z prostředků zemědělců, byla navrácena společenským účelům - mimo jiné i pro potřeby zemědělské veřejnosti.

Dovolujeme si Vás požádat o laskavou podporu kroků, vedoucích k nalezení schůdné cesty k dosazení tohoto cíle. Děkuji."

22.P03 - Podnět poslance ČNR Karla Kříže na vládu České republiky ve věci chovu ovcí.

"Vážený pane předsedající, dámy a pánové já jsem poslanec, který žije na venkově a nemohu se nepřipojit k těm hlasům, které zde hovořily o situaci v našem zemědělství. A nemohu také zůstat lhostejný ke sporu Pithart - Kubát, který se sice ztišil, ale zůstává latentní, protože za ním stojí otázka, jakou strategii volit v našem zemědělství. Že to není otázka jednoduchá, to víme snad všichni. Kolega Moskal to tu přede mnou dokazoval. Předpokládá to proplout skylou a charybdou protekcionalismu a dotací na jedné straně, na druhé pak drtivým tlakem volného trhu. A dokáže proplout pan ministr Kubát? Přál bych mu to už pro jeho vehemenci, s jakou se do problému pustil. Kuráž je jistě základ úspěchu, ale úspěch nezaručuje. Že se úspěch zatím nedostavuje, to vidíme, ale kolik faktorů je v zemědělské politice ve hře, to si také jen stěží dovedeme představit. Když pomyslím na naše současné zemědělství, nechci tu mluvit jako intelektuál, který se před 20 lety odstěhoval na venkov a stal se formálním majitelem 5 ha půdy a kousku lesa a mám obavy, že bude-li zardoušeno zemědělské družstvo v Kosově Hoře - a troufám si říci, že to je nemafiánské družstvo - bude zoufat, co s těmi 5 ha bude dělat.

Přede mnou tady plamenně hájil zájmy pěstitelů lnu kolega Krčma. Já si dovolím - možná tedy méně plamenně - hájit zájmy chovatelů ovcí.

Nesmějte se, není to jenom taková úzká problematika, protože na ní se ukazují také díry naší celkové zemědělské politiky. To, co se stalo s námi, chovateli ovcí, je průkaznou ukázkou podle mého názoru špatné nebo alespoň nedomyšlené současné zemědělské politiky. Mnoho let se ceny za vlnu udržovaly na báječné výši. Jistěže uměle. Chovy ovcí se rozšiřovaly a byly zdrojem významného příjmu pro mnohé lidi, kteří na venkově žijí. Loni na podzim za kg vlny jste mohli dostat až 220 Kčs. Když jste ovce ostříhali letos na jaře, měli jste však smůlu. Cena klesla na 40 Kčs a navíc nikdo už od vás vlnu vykoupit ani za tuto cenu nechce. A tak za mnou chodí nebozí chovatelé ovcí a ptají se: Propánakrále, co ta vláda nebo ten Kubát vlastně dělá? Co jim můžu odpovědět? Těžko můžu mně osobně sympatického pana ministra Kubáta hájit. Pravda je taková - začali jsme tržně, ale nechováme se při tom slušně. Těžko se totiž vysvětluje, že Austrálie je přecpaná vlnou, že cena vlny na světovém trhu je kolem dolaru za kg, že v Austrálii postříleli milióny ovcí apod. Přitom chovatelé ovcí by dneska akceptovali už i těch 60 - 70 Kčs za kg vlny, jen kdyby to od nich někdo odebral. To by se ovšem stalo jen tehdy, kdyby naše ministerstvo zemědělství prosadilo nějaké dovozní clo alespoň na přechodnou dobu, než chov ovcí bude omezen a utlumen. A tak sám mám nacpané pytle vlnou z jarní střiže, zde ještě váhám, mám-li je spálit. Počkám raději až po volbách. Předpokládám, že v našem kraji velmi zabere Trnkova zemědělská strana.

Naše zemědělství si už užilo v historii dost úderů. Transformujme je, zde prosím, slušně. Naše zásahy musí odpovídat přirozené povaze zemědělské činnosti - a tou je, prosím, evoluce. Demokratická vláda, která to nemá na mysli, nemůže uspět.

A ještě ke střetu premiéra s ministrem Kubátem: domnívám se, že je na čase změnit jednací řád ČNR i v tom ohledu, aby premiér nebyl závislý při výměně ministrů na rozhodování předsednictva. To, co se děje není kontrola výkonné moci, nýbrž paralyzování moci."

V Praze 28. září 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP