Zásada č. 16
Pokud obsahem státních statistických zjišťování
pro potřebu republiky jsou statistické ukazatele
nezahrnuté v souboru statistických ukazatelů
stanovených na úrovni celé České
a Slovenské Federativní Republiky, určuje
je Český statistický úřad v
součinnosti s dotčenými ústředními
orgány republiky. Takto určené ukazatele
se uvádějí v dotaznících, soupisových
formulářích a státních statistických
výkazech (jejich přílohách) určených
pro potřebu republiky a jsou pro zpravodajské jednotky
závazné. Pokud budou tyto statistické ukazatele
použity v rozsáhlých státních
statistických zjišťováních nebo
ve zjišťováních dlouhodobě se opakujících,
bude jejich určení a způsob získávání
uveřejněn jako opatření ve Sbírce
zákonů.
Odůvodnění: Určování
závazných statistických ukazatelů
je prvkem racionalizace statistiky a nezbytnou podmínkou
integrace a srovnatelnosti statistických informací.
Zásada č. 17
Český statistický úřad vytváří
statistické klasifikace, číselníky
a registry pro potřeby republiky a jejich zavedení
vyhlašuje jako opatření ve Sbírce zákonů.
Přitom dbá o zabezpečení srovnatelnosti
statistických informací v rámci federace
i ve vztahu k zahraničí.
Odůvodnění: Kompetence Českého
statistického úřadu vytvářet
pro potřeby republiky integrační nástroje
uvedené v této zásadě je v souladu
s čl. 23 ústavního zákona o československé
federaci. Povinnost Českého statistického
úřadu zabezpečit na území republiky
srovnatelnost statistických informací pro posuzování
vývoje federace a pro plnění povinností
vyplývajících z mezinárodních
závazků, zakotvuje zásada č. 4 písm.
f) a zásada č. 16.
Zásada č. 18
Přidělování identifikačních
čísel právnickým osobám zapsaným
do obchodního rejstříku a fyzickým
osobám provozujícím podnikatelskou činnost
podle živnostenského řádu upravují
zvláštní předpisy; ostatním zpravodajským
jednotkám přidělují identifikační
čísla územní statistické orgány.
Územní statistické orgány zajišťují
též potřebná identifikační
čísla pro orgány přidělující
tato čísla podle zvláštních předpisů.
Odůvodnění: Význam identifikačního
čísla spočívá v jednoznačném,
přesném rozlišení jednoho subjektu od
jiného. Identifikační číslo
je tak základním metodicko-organizačním
předpokladem pro zařazení subjektu do celostátního
registru organizací s víceúčelovým
využitím; slouží pro potřeby automatizovaného
zpracování statistických informací,
pro otevření účtu u banky, pro využití
daňovými a pojišťovacími orgány
a v dokumentaci o dodavatelsko-odběratelských vztazích.
Zásada č. 19
Přidělování rodných čísel
obyvatelům republiky zajišťují územní
statistické orgány. Bližší podmínky
stanoví Český statistický úřad
vyhláškou.
Odůvodnění: Rodná čísla
jsou již dlouhodobě využívána zejména
v oblasti sociálního zabezpečení.
Konkrétní způsoby využití rodného
čísla pro statistické a evidenční
účely na různých úsecích
státní správy jsou upravovány zvláštními
předpisy. Podrobnosti o přidělování
rodných čísel upravuje dosud vyhláška
Federálního statistického úřadu
č. 55/1976 Sb. o rodném čísle. Vzhledem
ke změně v působnosti federace přísluší
nyní vydání tohoto předpisu republikám.
Při přidělování rodných
čísel se počítá se spoluprací
statistických orgánů s orgány pověřenými
vést matriky.
Zásada č. 20
Všechny právnické osoby a dále fyzické
osoby, pokud provozují podnikatelskou činnost podle
zvláštních předpisů (dále
jen zpravodajské jednotky), jsou povinny poskytovat údaje
pro státní statistická zjišťování
obsažená v programu zjišťování
(viz zásada č. 9). Údaje jsou povinny poskytovat
úplně, správně, pravdivě, včas
a bezplatně. Zpravodajské jednotky jsou povinny
vést evidenci svých činností tak,
aby bylo možno prověřit pravdivost jimi poskytovaných
údajů. Právnické osoby jsou rovněž
povinny spolupracovat se statistickými orgány při
přípravě programu zjišťování.
Plněním zpravodajské povinnosti nejsou dotčena
ustanovení zvláštních předpisů
o dodržování státního, hospodářského,
bankovního a služebního tajemství.
Odůvodnění: Zpravodajská povinnost
se týká všech právnických a fyzických
osob pokud provozují podnikatelskou činnost. Provádění
statistických zjišťování vyžaduje
značné náklady, musí proto být
vytvořeny dostatečné právní
záruky, aby získané informace byly úplné,
pravdivé, správné a včasné
a aby výsledky zjišťování nebyly
závislé na ochotě dotazovaných subjektů
tyto informace poskytovat.
Zásada č. 21
Jestliže zpravodajská jednotka neposkytne požadované
údaje pro státní statistická zjišťování
úplně, správně, pravdivě a
včas, jsou statistické orgány oprávněny
zabezpečit zjištění potřebných
údajů na její náklady.
Odůvodnění: Tato zásada umožňuje
statistickým orgánům provádějícím
státní statistická zjišťování
rychlé a operativní zjednání nápravy
pokud zpravodajská jednotka svoje povinnost neplní.
Zásada č. 22
Pracovníci statistických orgánů mají
právo v souvislosti s prováděním státních
statistických zjišťování a prověrek
vstupovat do objektů, místností a ostatních
prostorů, které jsou předmětem nebo
místem zjišťování nebo prověřování,
požadovat potřebné informace a vysvětlení
a nahlížet do dokladů.
Odůvodnění: Obdobně jako je
tomu u jiných pracovníků státní
správy, je třeba poskytnout i pracovníkům
statistických orgánů oprávnění
vstupovat v souvislosti s prováděním státních
statistických zjišťování do prostorů,
jež jsou předmětem nebo místem zjišťování
nebo prověrek.
Zásada č. 23
Údaje ze statistických zjišťování
prováděných podle tohoto zákona týkající
se jednotlivých fyzických a právnických
osob (individuální údaje) nesmějí
být bez jejich souhlasu zveřejňovány
ani komukoliv sdělovány a nesmí jich být
použito pro jiné než statistické účely.
Pracovníci statistických orgánů, pracovníci
jiných orgánů republiky provádějící
statistická zjišťování a pracovníci
dalších subjektů zajišťujících
jejich zpracování jsou povinni zachovávat
mlčenlivost o individuálních údajích,
které se dovědí v zaměstnání
nebo v souvislosti s prováděním statistického
zjišťování.
Za individuální údaje se nepovažují
údaje z obecně dostupných zdrojů vytvořených
v souladu s právními předpisy (adresáře,
seznamy, číselníky apod.) a údaje,
které vznikly sumarizací alespoň pěti
individuálních údajů nenulové
hodnoty.
Statistické orgány a ostatní subjekty, které
statistická zjišťování provádějí
nebo zpracovávají, jsou povinny přijmout
veškerá opatření k zabezpečení
individuálních údajů před zneužitím.
Český statistický úřad může
vyhláškou stanovit bližší podmínky
ochrany individuálních údajů.
Odůvodnění: Důsledná
ochrana individuálních údajů je nezbytným
předpokladem důvěryhodnosti statistických
orgánů. Proto individuální údaje
o jednotlivých fyzických a právnických
osobách obsazené ve statistických zjišťováních
nebudou bez souhlasu těchto osob nikomu sdělovány
ani zveřejňovány a budou využívány
pouze pro statistické účely. Za obecně
dostupné zdroje se považují veřejně
publikované adresáře, seznamy, číselníky
apod.
Zásada č. 24
Pro výlučně statistické účely
mohou orgány, které provádějí
statistická zjišťování (zásada
č. 9), odevzdat individuální údaje
jiným právnickým osobám odpovědným
za zpracování statistických zjišťování
prováděných podle tohoto zákona: tyto
subjekty jsou povinny zabezpečit dodržování
zákonných ustanovení o ochraně individuálních
údajů.
Právnické osoby, které individuální
údaje přejímají, jsou povinny technickými
a organizačními opatřeními zabezpečit
tyto údaje před zneužitím a zajistit,
že s těmito údaji mohou pracovat pouze pracovníci,
kteří byli poučeni o povinnostech zachovávat
mlčenlivost o individuálních údajích.
Odůvodnění: Ochrana individuálních
dat právnických nebo fyzických osob musí
být zajištěna i mimo pracoviště
statistických orgánů, t. j. při jejich
přenosu písemnými nebo technickými
nosiči na pracoviště výpočetní
techniky za účelem jejich zpracování.
Také v těchto případech musí
být příslušní pracovníci
poučeni o povinnosti zachovávat mlčenlivost
o těchto individuálních údajích.
Porušení této povinnosti bude postihováno
pokutou.
Zásada č. 25
Porušení povinnosti mlčenlivosti nebo nesplnění
jiné povinnosti k zajištění ochrany
individuálních údajů je přestupkem.
Lze za něj uložit pokutu až do výše
50 tisíc Kčs. Přestupky projednávají
příslušné orgány republiky podle
zvláštního zákona (zákon ČNR
č. 200/1990 Sb. o přestupcích). Uložením
pokuty nejsou dotčena ustanovení zvláštních
předpisů o náhradě škody.
Odůvodnění: Uvedená zásada
je obvyklá v zákonných předpisech
jiných zemí na rozdíl od dosavadní
československé praxe. Vzhledem k významu
zákonné ochrany individuálních údajů
je účelné, aby sankce za porušení
této ochrany byla uvedena přímo v zákoně.
Zásada č. 26
Jestliže zpravodajská jednotka zaviní, že
(v rozporu se zásadou č. 20) nebyly poskytnuty požadované
údaje vůbec nebo neúplně, nesprávně,
nepravdivě nebo opožděně nebo nevede
evidenci svých činností tak, aby bylo možno
prověřit pravdivost poskytování údajů,
může jí příslušný
statistický orgán uložit pokutu až do
výše 100 tisíc Kčs. Tím nejsou
dotčena ustanovení zvláštních
předpisů o náhradě škody. Pokutu
lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy porušení
povinnosti bylo zjištěno, nejdéle však
do dvou let od doby, kdy k porušení povinnost došlo.
Řízení o uložení pokuty se řídí
ustanoveními správního řádu
s těmito odchylkami:
a) místně příslušným statistickým
orgánem k uložení sankce je ten statistický
orgán, vůči kterému má zpravodajská
jednotka zpravodajskou povinnost, nebo ten statistický
orgán, který zjistil porušení zpravodajské
povinnosti. Je-li místně příslušných
více statistických orgánů, provádí
řízení ten statistický orgán,
který zahájil řízení jako první,
pokud se místně příslušné
statistické orgány nedohodly jinak. Je-li místně
příslušných více statických
orgánů a všechny odmítají provést
řízení, Český statistický
úřad určí, který z nich provede
řízení. V ostatních případech
se místní příslušnost řídí
trvalým pobytem účastníka a jde-li
o právnickou osobu, jejím sídlem nebo sídlem
nižší složky této právnické
osoby, má-li tato složka zpravodajskou povinnost,
b) účastníkem v řízení
o uložení sankce je fyzická nebo právnická
osoba, která má zpravodajskou povinnost.
Odůvodnění: Pokud jde o sankce, navazuje
se na stav již dříve upravený zákonem;
sleduje se zejména ten cíl, aby orgánům
státní statistiky byla poskytnuta možnost urychleného
a operativního postihu v případech, kdy bez
zjednání okamžité nápravy by
byla ohrožena úplnost a správnost statistických
informací. V souladu s článkem 23 a 28b)
ústavního zákona o československé
federaci se ukládání pokut svěřuje
statistickým orgánům.
Zásada č. 27
Statistické orgány provádějí
prověrky
a) plnění zpravodajské povinnosti podle tohoto
zákona (zásada č. 20) a zákona Federálního
shromáždění o statistice,
b) dodržování povinností při
ochraně individuálních údajů
podle tohoto zákona (zásada č. 23 a 24) a
zákona Federálního shromáždění
o statistice,
c) dodržování dalších ustanovení
tohoto zákona, zákona Federálního
shromáždění o statistice a dalších
obecně závazných právních předpisů
upravujících oblast státní statistiky.
Odůvodnění: Plnění úkolů
statistických orgánů závisí
též na řádném plnění
povinností jiných subjektů, především
plnění zpravodajské povinnosti zpravodajskými
jednotkami. Je proto nezbytné provádět prověrky
a v případě porušení povinností
uložit sankce. Kompetence provádět prověrky
přísluší statistickým orgánům
podle čl. 23 zákona o československé
federaci.
Zásada č. 28
Státní statistická zjišťování
za rok 1992 budou připravena podle dosavadních právních
předpisů.
Zásada č. 29
Zákon České národní rady o
statistice zruší zákon České
národní rady č. 40/1972 Sb. o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v oblasti sociálně ekonomických
informací ve znění zákona České
národní rady č. 171/1989 Sb.
Odůvodnění: Principiální
změny v politickém a ekonomickém systému,
přechod na tržní ekonomiku, změny v
kompetencích ústředních republikových
orgánů, úpravy systému orgánů
státní správy si vyžádaly nově
koncipovat úkoly státní statistiky v republice
a zároveň vypracovat nový zákon o
statistice. Stávající zákon upravující
působnost orgánů republiky nejen v oblasti
statistiky, ale i v dalších okruzích informační
činnosti shrnutých pod pojem "sociálně
ekonomické informace" je třeba zrušit.
V Praze dne 10. července 1991
Nové postavení a úkoly statistických
orgánů České republiky vyplývající
ze zásadní změny politického a ekonomického
systému v naší zemi, z nového rozdělení
kompetencí mezi federaci a republiky a z celkové
transformace statistiky na evropský standard vyžadují
novou právní úpravu oblasti statistiky. Řešení
tohoto úkolu formou novelizace platného zákona
České národní rady o působnosti
orgánů České republiky v oblasti sociálně
ekonomických informací by bylo nedostačující,
proto bylo rozhodnuto vypracovat zákon České
národní rady o statistice.
Statistické informace jsou jednou z přirozených
základen politického a ekonomického života,
proto moderní demokratický stát pečuje
o odpovídající a důvěryhodné
oficiální statistické informace a vytváří
k tomu ústavní a zákonné předpoklady.
Vychází rovněž z principu, že v
demokratické společnosti je přirozené,
že všichni občané mají právo
být dobře informováni objektivními
a důvěryhodnými informacemi a že přitom
musí být zabezpečeno jejich právo
na ochranu individuálních dat, jejich soukromí
a na ochranu dat o soukromých majetkových poměrech.
Současně pečuje o to, aby na zpravodajské
jednotky (podnikatele, organizace a další) nebyly
kladeny zbytečné a neúčelné
požadavky na informace a také jim zaručuje
ochranu jimi poskytnutých údajů.
Návrh nového právního řešení
vychází především ze základních
principů činnosti statistiky, uplatňovaných
i v právních úpravách států
Evropských společenství, jako je nezávislost
statistických orgánů, určení
zpravodajské povinnosti, ochrana individuálních
údajů a zabezpečení srovnatelnosti
statistických údajů. Současně
jsou vytvářeny právní předpoklady
pro zabezpečování objektivních statistických
informací o stavu a vývoji ekonomiky a společnosti
podle skutečných aktuálních potřeb.
Zásady respektují požadavek nezbytné
metodické jednoty statistických informací
federace a obou republik jako základního předpokladu
srovnatelnosti údajů a efektivní spolupráce
všech statistických orgánů navzájem
i vůči zahraničí.
Z ústavně právního hlediska patří
v oblasti státní statistiky do působnosti
České republiky úprava věcí,
které nejsou výslovně svěřeny
do působnosti České a Slovenské Federativní
Republiky podle čl. 23 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. o československé federaci
v platném znění. Vzhledem k této úpravě
(a jejímu výkladu) bylo nutno připravit federální
a samostatné republikové zákony o statistice,
i když základní principy statistické
práce jsou shodné.
Zásadní věcnou změnou v porovnání
s platnou právní úpravou soustavy sociálně
ekonomických informací (zákon č. 21/1971
Sb. ve znění zákona č. 128/1989 Sb.
a zákon České národní rady
č. 40/1972 Sb. ve znění zákona České
národní rady č. 171/1989 Sb.) je, že
zásady upravují pouze statistiku, protože se
vzhledem k novým podmínkám ustupuje od dosavadního
pojetí jednotné soustavy sociálně
ekonomických informací, kterou tvořily vedle
statistiky také účetnictví, rozpočetnictví,
kalkulace a operativní evidence.
Navrhovaná právní úprava obsahuje
tyto další změny:
1. Program státních statistických zjišťování
pro potřebu České republiky, jeho obsah a
postup při jeho sestavování a schvalování
a jeho návaznost na rozpočet jsou upraveny přímo
v zákoně. Obsahem tohoto programu jsou podle zásad
statistická zjišťování prováděná
statistickými orgány České republiky
a dále statistická zjišťování
prováděná ústředními
orgány České republiky (dosavadní
resortní statistická zjišťování).
Při všech těchto zjišťováních
vzniká právnickým i fyzickým osobám,
které provozují podnikatelskou činnost, zpravodajská
povinnost. Institut dílčích systémů
statistických zjišťování nahrazujících
státní statistická zjišťování
se ruší.
2. Statistická zjišťování, která
nejsou zahrnuta do programu zjišťování,
mohou provádět orgány České
republiky (mimo Český statistický úřad)
jen na základě dobrovolnosti, to znamená
na základě dohody s těmi osobami, od nichž
se budou údaje vyžadovat.
3. Obnovuje se Česká statistická rada jako
nejvýznamnější poradní orgán
předsedy Českého statistického úřadu
a zároveň se zvyšuje její význam
a odpovědnost. Rada dává odborná dobrozdání
ke koncepci státní statistiky v České
republice, k programu statistických zjišťování
pro potřebu České republiky i programu statistických
zjišťování pro potřeby federace.
4. Zpravodajskou povinnost, která vzniká při
statistických zjišťováních obyvatelům,
je možno stanovit výhradně zvláštním
zákonem České národní rady,
který přesně upraví podmínky,
rozsah a způsob poskytování údajů
vč. případné účasti
orgánů státní správy na zabezpečování
těchto statistických zjišťování.
5. V souladu s poznatky z právních úprav
jiných států se poskytuje ochrana nejen individuálním
údajům ze statistických zjišťování
týkajícím se fyzických osob, ale i
individuálním údajům týkajícím
se právnických osob. Takováto důsledná
ochrana individuálních údajů je nevyhnutelným
předpokladem pro získávání
pravdivých informací a je uplatněna v zájmu
ochrany podnikatelské sféry. Ochrana je koncipována
formou zpřísnění režimu při
práci s individuálními údaji, přičemž
porušení povinností při jejich ochraně
je považováno za přestupek.
6. Zásady umožňují vytváření
statistických klasifikací, číselníků,
registrů a statistických ukazatelů pro potřeby
České republiky s tím, že se při
jejich uplatňování na území
republiky zabezpečí srovnatelnost statistických
informací pro potřeby federace a pro plnění
povinností vyplývajících z mezinárodních
závazků.
7. Zákon vymezí rozsah oprávnění
statistických orgánů republiky poskytovat
požadované statistické informace za úplatu.
Účelem této zásady je v podmínkách
tržní ekonomiky poskytovat statistické informace
bezplatně jen určenému okruhu subjektů,
a to státním orgánům a obcím,
přičemž se bezplatnost váže (s
výjimkou prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky, zákonodárných
orgánů a vlád) jen k těm statistickým
informacím, které tyto orgány potřebují
pro svou činnost.
8. V zásadách je zakotvena nezávislost statistických
orgánů České republiky na všech
ostatních orgánech při procesu získávání,
vyhodnocování a prezentace statistických
informací.
Počátek účinnosti zákona České
národní rady o statistice se předpokládá
shodně se zákony Federálního shromáždění
a Slovenské národní rady o statistice.
Nároky na rozpočet a personální vybavení
Hlavní faktory, které ovlivňují a
do budoucna budou dále ovlivňovat rozsah rozpočtových
výdajů Českého statistického
úřadu:
- podmínky dělby práce mezi Federálním
statistickým úřadem a národními
statistickými úřady dané zákonem
o československé federaci v platném znění.
Tyto podmínky předpokládají převod
všech výdajů na zajištění
sběru a zpracování až do úrovně
republiky dosud hrazené z rozpočtu Federálního
statistického úřadu na oba národní
úřady;
- zrušení administrativní funkce ministerstev
a ostatních ústředních orgánů
státní správy (federace i republik) ve vztahu
ke zpravodajským jednotkám v jejich působnosti
při hrazení materiálních výdajů
spojených zejména s vybavováním těchto
jednotek tiskopisy, metodickými směrnicemi a se
zajištěním distribuce a sběru výkazů;
- demonopolizace a privatizace ekonomiky, vznik soukromého
sektoru, zvýšení počtu obcí a
změny v administrativně správním uspořádání
znamenají řádový růst počtu
zpravodajských jednotek a celkové pracnosti všech
fází statistické činnosti;
- nová funkce státní statistiky vůči
České národní radě, orgánům
státní správy a obcím, všem typům
územních orgánů a vůči
veřejnosti předpokládá změny
obsahu a forem poskytování informací a vytváření
účelových databankových systémů
kompatibilních s informačními systémy
všech rozhodujících uživatelů.
Zvýšené nároky statistiky na státní
rozpočet nejsou důsledkem nové právní
úpravy, ale vyplývají ze zásadní
změny společenského a ekonomického
systému.
V současné době nemá Český
statistický úřad podmínky pro plnění
všech předpokládaných funkcí,
a to zejména v důsledku nedostatečného
technického vybavení. Absence výpočetního
střediska vede k závislosti zpracování
většiny statistických úloh na zadávání
externím servisním organizacím, což
způsobuje řadu technických obtíží,
zvýšené náklady činnosti a nepružné
plnění požadavků uživatelů.
Podobná závislost na externích dodavatelích
zčásti existuje i v oblasti reprografických
služeb. Investiční náklady na vytvoření
výpočetního a reprografického střediska
Českého statistického úřadu
umožňující vytváření
národních databankových systémů,
které by vyhovovaly potřebám uživatelů
a splňovaly podmínky ochrany individuálních
dat, jsou odhadovány na 10 až 13 mil. Kčs.
Současně vzniká v důsledku několikanásobného
růstu počtu zpravodajských jednotek potřeba
personálního posílení územních
statistických orgánů v průměru
o jednoho pracovníka na jednu okresní pobočku.
Rozpočet neinvestičních výdajů
ČSÚ bude napříště sestavován
podle schváleného programu statistických
zjišťování pro potřebu republiky
a podílu statistických orgánů republiky
na zabezpečení státních statistických
zjišťování pro potřeby federace.
Návrh rozpočtu bude doložen podrobnou kalkulací
věcných nákladů jednotlivých
šetření, zahrnujících náklady
spojené s tiskem a distribucí statistických
formulářů a směrnic, telekomunikačními
poplatky a zpracováním. Dosavadní praxe sestavování
rozpočtu, která vycházela z posuzování
globálních položek na statistickou činnost,
neumožňuje dostatečně přesně
odhadnout důsledky redukce některých zjišťování
ani důsledky vzniku nových činností.
Je třeba zdůraznit, že zásady zákona
České národní rady o statistice zakládají
i podmínky pro získání nových
zdrojů příjmů statistických
orgánů založené na částečné
komercializaci poskytování statistických
informací. Vzhledem k tomu, že toto pojetí
využití statistických informací je nové
pro statistické orgány i uživatele statistických
informací, nelze výši takto získaných
příjmů odhadnout.
Zásady zákona České národní
rady o statistice byly projednány v připomínkovém
řízení se všemi ministerstvy a ostatními
ústředními orgány státní
správy České republiky, vybranými
okresními úřady a úřady měst,
s federálními ministerstvy financí, hospodářství,
práce a sociálních věcí a Federálním
a Slovenským statistickým úřadem.
Jejich připomínky byly do zásad zapracovány.