ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

355

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady o statistice

Úvodní ustanovení

Zásada č. 1

Zákon upraví

a) postavení a působnost statistických orgánů České republiky (dále jen statistické orgány),

b) úkoly orgánů státní správy a obcí v oblasti statistiky,

c) principy statistických zjišťování, vytváření a užívání nástrojů k zajištění srovnatelnosti statistických údajů a poskytování informací uživatelům,

d) vymezení zpravodajských jednotek a zpravodajské povinnosti,

e) ochranu údajů ze statistických zjišťování před zneužitím, prověrkovou činnost a sankce za porušení povinností.

Odůvodnění: Nová zákonná úprava oblasti statistiky vychází z článku 23 ústavního zákona o československé federaci a upravuje činnost orgánů státní správy a obcí při sběru, zaznamenávání, zpracování, úpravě, úschově, rušení a využívání statistických informací potřebných pro posuzování úrovně sociálního a ekonomického vývoje republiky a pro zajištění informací pro federaci. Zákon upraví postavení a působnost statistických orgánů a práva a povinnosti fyzických a právnických osob při poskytování údajů pro státní statistiku včetně ochrany údajů ze statistických zjišťování před zneužitím. Úprava vede k zachování věcného požadavku srovnatelnosti statistických informací mezi Českou a Slovenskou republikou a mezinárodní srovnatelnosti statistických informací za celou federaci.

Statistické orgány a jejich působnost

Zásada č. 2

Statistickými orgány jsou Český statistický úřad a územní statistické orgány. Český statistický úřad je ústředním orgánem státní správy republiky.

Český statistický úřad řídí předseda, kterého jmenuje a odvolává předsednictvo České národní rady. Předsedu zastupují místopředsedové. Soustavu územních statistických orgánů republiky tvoří oblastní správy se sídlem v Praze, Českých Budějovicích, Plzni, Ústí n/Labem, Hradci Králové, Brně a Ostravě a městská správa pro hl. město Prahu. Oblastní správy vytvářejí svá detašovaná pracoviště v sídle okresů.

Odůvodnění: Zákon stanoví organizační strukturu statistických orgánů. Statistické orgány jsou orgány státní správy se specifickou povahou. Ústředním orgánem státní správy republiky v oblasti statistiky bude jako dosud Český statistický úřad. Předsedu Českého statistického úřadu jmenuje a odvolává předsednictvo České národní rady. Jmenování a odvolání předsedy Českého statistického úřadu bylo dosud upraveno zákonem ČNR č. 2/1969 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Zásada č. 3

Statistické orgány postupují při určování statistických metod, uchovávání, vyhodnocování a poskytování statistických informací nezávisle na jiných orgánech tak, aby nebyla narušena objektivita údajů a omezeny nebo zkresleny zveřejňované statistické informace.

Odůvodnění: Statistické orgány sledují a hodnotí činnosti vykonávané jinými orgány a osobami a poskytují o těchto činnostech informace. Nezbytným předpokladem zabezpečení objektivity statistických informací a vyloučení toho, aby byly omezeny nebo zkresleny, je zákonné zakotvení nezávislosti statistických orgánů na jiných orgánech v celém procesu práce se statistickými informacemi.

Zásada č. 4

1. Český statistický úřad

a) připravuje koncepci státní statistiky republiky,

b) určuje statistické ukazatele potřebné pro posouzení úrovně sociálního a ekonomického vývoje republiky a v součinnosti s ostatními ústředními orgány republiky vypracovává program státních statistických zjišťování pro její potřebu (dále jen "program zjišťování") a předkládá jej k projednání České statistické radě (zásady č. 6 a 10),

c) organizuje a zabezpečuje na území republiky státní statistická zjišťování pro potřebu republiky a federace,

d) vytváří datové základny pro potřebu republiky jako celku, jejích částí, regionů a obcí,

e) stanoví metodiku a způsob vedení systému národních účtů pro potřebu republiky a sestavuje národní účty za republiku,

f) zabezpečuje srovnatelnost statistických informací pro posuzování vývoje federace a pro plnění povinností vyplývajících z mezinárodních závazků,

g) vytváří statistické klasifikace, číselníky a registry pro potřebu republiky,

h) sleduje a vyhodnocuje statistické informace o úrovni sociálního a ekonomického vývoje republiky,

i) vydává a poskytuje statistické informace za republiku a informuje o sociálním a ekonomickém vývoji republiky veřejnost,

j) určuje koncepci rozvoje výpočetní techniky ve statistických orgánech,

k) organizuje a provádí zpracování výsledků voleb do zákonodárných sborů a zastupitelstev v obcích a referenda,

l) organizuje a vykonává prověrky dodržování povinností v oblasti státní statistiky a ukládá sankce (zásada č. 26 a 27),

m) metodicky řídí přidělování identifikačních čísel všem právnickým osobám a dále fyzickým osobám, pokud provozují podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů,

n) stanoví vyhláškou postup při přidělování rodných čísel obyvatelům republiky (zásada č. 19),

o) shromažďuje zahraniční statistické informace pro účely porovnání úrovně sociálního a ekonomického vývoje republiky se zahraničím,

p) poskytuje statistické informace zahraničním subjektům, pokud se nejedná o mezinárodní organizace vládní povahy.

2. Český statistický úřad řídí územní statistické orgány.

Odůvodnění: Tato zásada souhrnně vymezuje činnost Českého statistického úřadu v souladu s koncepcí rozvoje státní statistiky v České republice schválené usnesením vlády České republiky ze dne 6. 3. 1991 č. 52. Vedle úkolů, které Český statistický úřad zabezpečuje podle dosavadních předpisů, budou statistické orgány zabezpečovat další úkoly související zejména s novými způsoby sledování vývoje hospodářství (systém národních účtů), s předpokládaným zvýšením významu statistických zjišťování pro potřebu republiky, s rozšířením okruhu uživatelů statistických informací a s úkoly vyplývajícími z účasti statistických orgánů na zpracování výsledků voleb a referenda.

Zásada č. 5

Český statistický úřad spolupracuje s Federálním statistickým úřadem v rozsahu stanoveném zákonem Federálního shromáždění o statistice.

Odůvodnění: Obsah spolupráce Českého statistického úřadu s Federálním statistickým úřadem vychází z ustanovení článku č. 23 ústavního zákona o československé federaci a návrhu zákona Federálního shromáždění o statistice.

Zásada č. 6

Při Českém statistickém úřadě působí Česká statistická rada jako poradní orgán předsedy úřadu. Jejím předsedou je předseda Českého statistického úřadu. Členy rady jmenuje a odvolává na návrh předsedy Českého statistického úřadu vláda republiky ze zástupců ústředních orgánů státní správy republiky, bank, svazů podnikatelů, zemědělských svazů, odborových orgánů, zpravodajských jednotek a z předních odborníků a vědeckých pracovníků z oblasti statistiky.

Česká statistická rada projednává program zjišťování pro potřebu republiky a koncepci státní statistiky v republice a program statistických zjišťování pro potřeby federace. Další úkoly, způsob práce České statistické rady a počet jejích členů vymezí její statut, který vydá předseda Českého statistického úřadu po předchozím schválení vládou České republiky.

Odůvodnění: Navrhuje se opětovné zřízení České statistické rady, která byla zřízena zákonem ČNR č. 40/1972 Sb. a zrušena jeho novelou, t. j. zákonem ČNR č. 171/1989 Sb. Tato úprava vychází ze skutečnosti, že činnost statistických orgánů zasahuje do všech ekonomických a společenských jevů, při jejichž sledování a hodnocení vznikají složité problémy, které musí projednat a posoudit orgán složený nejen z kvalifikovaných odborníků z oblasti statistiky, ale zejména ze zástupců jiných ústředních orgánů státní správy republiky, zpravodajských jednotek a vědeckých a výzkumných pracovišť. Česká statistická rada bude projednávat program statistických zjišťování z hlediska koordinace společenské potřeby, zatížení zpravodajských jednotek a zájmů uživatelů statistických informací, bude posuzovat koncepční otázky státní statistiky republiky a další odborné otázky z této oblasti. Statut České statistické rady vymezí její konkrétní úkoly, způsob práce a její složení.

Zásada č. 7

1. Územní statistické orgány zajišťují statistická zjišťování organizovaná pro potřebu republiky a pro potřebu federace tím, že

a) zabezpečují a provádějí sběr a prvotní zpracování údajů,

b) sledují správnost údajů zpravodajských jednotek,

c) informují Český statistický úřad o aktuálních problémech zjištěných při prvotním zpracování údajů.

2. Územní statistické orgány

a) vydávají a poskytují statistické informace za územní obvod své působnosti (zásada č. 15),

b) sledují a hodnotí statistické informace o stavu a vývoji ekonomiky a společnosti v územním obvodu své působnosti,

c) organizují a provádějí v územním obvodu své působnosti prověrky dodržování povinností v oblasti státní statistiky stanovené tímto zákonem a zákonem Federálního shromáždění o statistice a ukládají sankce za porušení těchto povinností (zásada č. 26 a 27).

3. Územní statistické orgány dále

a) vytvářejí automatizovaný informační fond údajů týkajících se obcí,

b) zpracovávají výsledky voleb do zákonodárných sborů a zastupitelstev v obcích a referenda na území své působnosti,

c) vedou registr zpravodajských jednotek za oblast své územní působnosti, zajišťují přidělování identifikačních čísel (zásada č. 18) a rodných čísel (zásada č. 19),

d) udělují souhlas zpravodajským jednotkám k předávání údajů pro statistická zjišťování prostředky výpočetní a jiné techniky.

Odůvodnění: Územní statistické orgány vykonávají svou působnost vyplývající jednak ze vztahů ke svému nadřízenému orgánu, t. j. k Českému statistickému úřadu, jednak specifické úkoly ve vztahu k orgánům státní správy a obcím v oblasti své územní působnosti.

Působnost a úkoly územních orgánů státní správy a obcí

Zásada č. 8

Územní orgány státní správy a obce

a) poskytují v nezbytném rozsahu statistickým orgánům pomoc při statistických zjišťováních u obyvatelstva,

b) spolupracují se statistickými orgány při přípravě zpracování výsledků voleb a referenda,

c) soustřeďují a zpracovávají statistické informace zjišťované jejich prostřednictvím u právnických osob, které založily nebo zřídily.

Odůvodnění: Působnost územních orgánů státní správy a obcí v oblasti státní statistiky je omezena na nezastupitelné úkoly související s jejich účastí na nejrozsáhlejších úkolech státní statistiky.

Statistická zjišťování

Zásada č. 9

Statistické údaje se získávají vyčerpávajícími nebo výběrovými statistickými zjišťováními písemnou formou (např. pomocí statistických dotazníků, výkazů, soupisových formulářů) nebo pomocí technických nosičů dat.

Statistická zjišťování jsou prováděna formou pravidelných zjišťování, zvlášť organizovaných zjišťování, soupisů, sčítání, průzkumů, anket a monografických šetření.

Česky statistický úřad organizuje a provádí na území republiky státní statistická zjišťování pro potřebu federace a státní statistická zjišťování pro potřebu republiky zahrnutá do programu zjišťování (zásada č. 10). Může též organizovat a provádět státní statistická zjišťování podle dalších potřeb ústředních orgánů republiky nad rámec programu zjišťování. Územní statistické orgány organizují a provádějí v územním obvodě své působnosti státní statistická zjišťování uložená jim Českým statistickým úřadem.

Ústřední orgány republiky provádějí statistická zjišťování zahrnutá do programu zjišťování federace nebo republiky; další statistická zjišťování mohou provádět pouze na základě dohody s těmi, od nichž požadují poskytnutí údajů. Místní orgány státní správy a obce mohou provádět statistická zjišťování v územním obvodu své působnosti pouze na základě dohody s těmi, od nichž požadují poskytnutí údajů.

Pokud orgány - mimo statistických orgánů - uvedené v této zásadě chtějí provádět statistická zjišťování na základě dohody s těmi, od nichž budou statistické údaje vyžadovat, jsou povinny to oznámit Českému statistickému úřadu, který se vyjadřuje k jejich realizaci zejména z hlediska zabránění duplicitním zjišťováním. Při těchto zjišťováních jsou uvedené orgány povinny dodržovat stanovené statistické ukazatele, číselníky a registry.

Za ústřední orgány republiky se pro účely tohoto zákona považují ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy republiky, Generální prokuratura České republiky, Nejvyšší soud České republiky a Státní banka československá - ústředí pro Českou republiku.

Odůvodnění: Statistickým zjišťováním se rozumí požadování kvantitativních nebo kvalitativních údajů pro účely poznání sociálně ekonomických jevů hromadné povahy. Za státní statistická zjišťování jsou považována zjišťování, která organizuje nebo provádí Český statistický úřad a dále zjišťování prováděná jinými ústředními orgány republiky, pokud jsou zahrnuta do programu zjišťování. U jiných zjišťování nevzniká pro vykazující jednotky zpravodajská povinnost (zásada č. 20), organizace zjišťování je podmíněna dohodou s těmi, od nichž jsou informace požadovány. Navrhovaná právní úprava při respektování tohoto principu na rozdíl od dosavadní právní úpravy umožňuje provádět jakákoliv statistická zjišťování. Za statistické zjišťování se nepovažuje vyžádání dokladů a jiných informací v souvislosti s výkonem prověrkové a kontrolní činnosti podle zvláštních předpisů.

Zásada č. 10

Český statistický úřad v součinnosti s ústředními orgány republiky sestavuje program zjišťování. Součástí programu zjišťování jsou vedle státních statistických zjišťování prováděných statistickými orgány též statistická zjišťování prováděná ústředními orgány republiky.

Program zjišťování obsahuje:

- účel a využití výsledků statistického zjišťování,

- věcnou charakteristiku statistického zjišťování,

- okruh zpravodajských jednotek,

- periodicitu,

- rozpočet nákladů na jednotlivá statistická zjišťování,

- určení orgánu provádějícího statistická zjišťování a zpracování (včetně zajištění jejich úhrady).

Odůvodnění: Tato zásada uplatněná i na úrovni federace výrazně mění dosavadní zákonnou úpravu a zavádí do ní nový prvek. Podle této nové úpravy dosavadní resortní statistická zjišťování (včetně dílčích systémů statistických zjišťování) se považují za státní statistická zjišťování spojená se zpravodajskou povinností tehdy, jsou-li zahrnuta do programu zjišťování, přičemž jejich finanční krytí zajistí věcně příslušný resort, který tato zjišťování požaduje. Tímto soustředěním statistických zjišťování spojených se zpravodajskou povinností do jediného programu zjišťování jsou vytvářeny zákonné předpoklady pro snižování rozsahu zpravodajské povinnosti.

Zásada č. 11

Český statistický úřad při sestavování návrhu programu zjišťování postupuje v součinnosti s ostatními ústředními orgány republiky takto:

a) ústřední orgány republiky a územní statistické orgány sdělí Českému statistickému úřadu své požadavky na údaje ze státních statistických zjišťování a návrhy na vlastní statistická zjišťování v příštím roce do konce března běžného roku,

b) Český statistický úřad požadavky posoudí zejména s ohledem na zabránění duplicitním zjišťováním a s ohledem na celkové zatěžování zpravodajských jednotek, projedná je s dotčenými orgány (včetně svých návrhů) a posoudí je z hlediska finančního krytí rozpočtem republiky.

Návrh programu zjišťování předloží Český statistický úřad k projednání České statistické radě. Po projednání Českou statistickou radou a schválení předsedou Českého statistického úřadu je program zjišťování uveřejněn ve Sbírce zákonů jako opatření Českého statistického úřadu. Stejným způsobem jsou uveřejněna i státní statistická zjišťování, která do programu zjišťování nebyla zahrnuta a která provádějí statistické orgány republiky podle dalších potřeb orgánů republiky (zásada č. 9). Český statistický úřad informuje Českou statistickou radu o všech úpravách programu zjišťování a o dalších statistických zjišťováních, která statistické orgány provádějí mimo program zjišťování.

Odůvodnění: Zásada upravuje konkrétní postup při přípravě programu zjišťování tak, aby tato zjišťování byla připravena a vyhlášena v dostatečném časovém předstihu umožňujícím jejich řádnou přípravu.

Zásada č. 12

Náklady prací spojených se zabezpečením státních statistických zjišťování pro potřebu republiky a jejich zpracováním se hradí z rozpočtu republiky. Z tohoto rozpočtu se hradí i náklady spojené se zabezpečením státních statistických zjišťování pro potřeby federace, pokud je provádějí orgány státní správy republiky.

Pro státní statistická zjišťování pro potřebu republiky, která jsou zahrnuta do programu zjišťování, jsou orgány, které tato zjišťování provádějí, povinny zabezpečit ve svých rozpočtech úhradu nákladů na jejich provedení a zpracování.

Nepodaří-li se zajistit úhradu všech státních statistických zjišťování zahrnutých do programu zjišťování, určí Český statistický úřad, která státní statistická zjišťování se neprovedou.

Náklady spojené se zabezpečením státních statistických zjišťování pro potřebu republiky, která nejsou zahrnuta do programu zjišťování a provádějí je statistické orgány podle dalších potřeb orgánů republiky (zásada č. 9), hradí ze svých rozpočtů orgány, které jejich provedení požadují.

Odůvodnění: Program zjišťování je bezprostředně spjat s jeho finančním krytím v rozpočtu. Za tím účelem Český statistický úřad operativně rozhoduje o nezbytných úpravách programu při dodržení schválených priorit. Účast republikového rozpočtu na úhradě nákladů spojených se zabezpečením státního statistického zjišťování pro potřebu federace je logickým důsledkem zásady stanovené ústavním zákonem o československé federaci (čl. 28b odst. 2), že výkon státní správy ve věcech svěřených federaci zajišťují orgány státní správy republiky, pokud je ústavní zákon nesvěřuje orgánům federace.

Zásada č. 13

Pro účely statistických zjišťování získávají statistické orgány statistické údaje také z datových základen státních orgánů republiky a obcí. Uvedené orgány a obce jsou povinny statistickým orgánům bezplatně poskytovat tyto údaje nebo jim umožnit k datovým základnám bezplatný přístup.

Odůvodnění: Údaje pro státní statistiku získávají statistické orgány i od jiných státních orgánů a obcí (např. údaje z daňových přiznání a z administrativních registrů). Duplicitní získávání dat již jednou zjištěných by bylo neracionální a neúčelné.

Zásada č. 14

Sčítání lidu, domů a bytů a ostatní státní statistická zjišťování prováděná na území republiky pro potřebu republiky, při nichž vzniká jednotlivým obyvatelům zpravodajská povinnost, mohou být stanovena pouze zvláštním zákonem České národní rady.

Státní statistická zjišťování u obyvatelstva, při nichž nevzniká obyvatelům zpravodajská povinnost, prováděná na území České republiky, jsou vyhlašována Českým statistickým úřadem.

Odůvodnění:

Zpravodajská povinnost, která vzniká obyvatelům při sčítání lidu, domů a bytů a při obdobných státních statistických zjišťováních u obyvatelstva je mimořádně velkého rozsahu a významu a je proto považováno za nezbytné, aby tato povinnost byla stanovena zákonem. Tato zásada se nevztahuje na státní statistická zjišťování týkající se podnikání fyzických osob. Tato zjišťování budou součástí programu zjišťování. Ostatní statistická zjišťování u obyvatelstva, při nichž není poskytnutí údajů povinné (např. rodinné účty), vyhlašuje Český statistický úřad.

Poskytování informací

Zásada č. 15

Český statistický úřad poskytuje bezplatně statistické informace

a) prezidentu České a Slovenské Federativní Republiky, Federálnímu shromáždění, vládě České a Slovenské Federativní Republiky,

b) České národní radě a vládě republiky,

c) federálním ústředním orgánům a ústředním orgánům republiky v dohodnutém rozsahu, lhůtách a periodicitě, a to informace, které potřebují pro svoji činnost.

Statistické informace za federaci poskytované orgánům republiky a statistické informace za Českou republiku poskytované orgánům federace, poskytuje Český statistický úřad v součinnosti s Federálním statistickým úřadem.

Územní statistické orgány poskytují bezplatně místním orgánům státní správy a obcím v dohodnutém rozsahu, lhůtách a periodicitě statistické informace, které potřebují pro svoji činnost. Statistické orgány poskytují bezplatně statistické informace ostatním orgánům státní statistiky v České a Slovenské Federativní Republice.

V ostatních případech statistické orgány poskytnou požadované statistické informace za úplatu.

Odůvodnění: Formulace úlohy poskytovat statistické informace vychází z dělby kompetencí mezi federací a republikami při poskytování statistických informací (čl. 23 ústavního zákona o československé federaci) a ze širšího zaměření státní statistiky jako všeobecně dostupné služby. Na rozdíl od platného právního stavu se v podmínkách tržní ekonomiky formuluje povinnost statistických orgánů poskytovat statistické informace bezplatně jen ve vztahu ke státním orgánům a obcím, přičemž bezplatnost se váže (s výjimkou prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, vlád a zákonodárných orgánů) jen k těm statistickým informacím, které tyto orgány potřebují pro svoji činnost. V ostatních případech je správné, aby se náklady, které statistickým orgánům v souvislosti s poskytováním informací vzniknou, promítly do úhrady za jejich poskytnutí. Tento požadavek je odůvodněný i tím, že vedle běžně dostupných základních statistických informací budou statistické orgány poskytovat podle požadavků uživatelů i specifické informace, jejichž zpracování vyžaduje práci navíc. Cena bude stanovována dohodou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP