Zásada č. 1
Zákon upraví
a) postavení a působnost statistických orgánů
České republiky (dále jen statistické
orgány),
b) úkoly orgánů státní správy
a obcí v oblasti statistiky,
c) principy statistických zjišťování,
vytváření a užívání
nástrojů k zajištění srovnatelnosti
statistických údajů a poskytování
informací uživatelům,
d) vymezení zpravodajských jednotek a zpravodajské
povinnosti,
e) ochranu údajů ze statistických zjišťování
před zneužitím, prověrkovou činnost
a sankce za porušení povinností.
Odůvodnění: Nová zákonná
úprava oblasti statistiky vychází z článku
23 ústavního zákona o československé
federaci a upravuje činnost orgánů státní
správy a obcí při sběru, zaznamenávání,
zpracování, úpravě, úschově,
rušení a využívání statistických
informací potřebných pro posuzování
úrovně sociálního a ekonomického
vývoje republiky a pro zajištění informací
pro federaci. Zákon upraví postavení a působnost
statistických orgánů a práva a povinnosti
fyzických a právnických osob při poskytování
údajů pro státní statistiku včetně
ochrany údajů ze statistických zjišťování
před zneužitím. Úprava vede k zachování
věcného požadavku srovnatelnosti statistických
informací mezi Českou a Slovenskou republikou a
mezinárodní srovnatelnosti statistických
informací za celou federaci.
Zásada č. 2
Statistickými orgány jsou Český statistický
úřad a územní statistické orgány.
Český statistický úřad je ústředním
orgánem státní správy republiky.
Český statistický úřad řídí
předseda, kterého jmenuje a odvolává
předsednictvo České národní
rady. Předsedu zastupují místopředsedové.
Soustavu územních statistických orgánů
republiky tvoří oblastní správy se
sídlem v Praze, Českých Budějovicích,
Plzni, Ústí n/Labem, Hradci Králové,
Brně a Ostravě a městská správa
pro hl. město Prahu. Oblastní správy vytvářejí
svá detašovaná pracoviště v sídle
okresů.
Odůvodnění: Zákon stanoví
organizační strukturu statistických orgánů.
Statistické orgány jsou orgány státní
správy se specifickou povahou. Ústředním
orgánem státní správy republiky v
oblasti statistiky bude jako dosud Český statistický
úřad. Předsedu Českého statistického
úřadu jmenuje a odvolává předsednictvo
České národní rady. Jmenování
a odvolání předsedy Českého
statistického úřadu bylo dosud upraveno zákonem
ČNR č. 2/1969 Sb. ve znění pozdějších
předpisů.
Zásada č. 3
Statistické orgány postupují při určování
statistických metod, uchovávání, vyhodnocování
a poskytování statistických informací
nezávisle na jiných orgánech tak, aby nebyla
narušena objektivita údajů a omezeny nebo zkresleny
zveřejňované statistické informace.
Odůvodnění: Statistické orgány
sledují a hodnotí činnosti vykonávané
jinými orgány a osobami a poskytují o těchto
činnostech informace. Nezbytným předpokladem
zabezpečení objektivity statistických informací
a vyloučení toho, aby byly omezeny nebo zkresleny,
je zákonné zakotvení nezávislosti
statistických orgánů na jiných orgánech
v celém procesu práce se statistickými informacemi.
Zásada č. 4
1. Český statistický úřad
a) připravuje koncepci státní statistiky
republiky,
b) určuje statistické ukazatele potřebné
pro posouzení úrovně sociálního
a ekonomického vývoje republiky a v součinnosti
s ostatními ústředními orgány
republiky vypracovává program státních
statistických zjišťování pro její
potřebu (dále jen "program zjišťování")
a předkládá jej k projednání
České statistické radě (zásady
č. 6 a 10),
c) organizuje a zabezpečuje na území republiky
státní statistická zjišťování
pro potřebu republiky a federace,
d) vytváří datové základny
pro potřebu republiky jako celku, jejích částí,
regionů a obcí,
e) stanoví metodiku a způsob vedení systému
národních účtů pro potřebu
republiky a sestavuje národní účty
za republiku,
f) zabezpečuje srovnatelnost statistických informací
pro posuzování vývoje federace a pro plnění
povinností vyplývajících z mezinárodních
závazků,
g) vytváří statistické klasifikace,
číselníky a registry pro potřebu republiky,
h) sleduje a vyhodnocuje statistické informace o úrovni
sociálního a ekonomického vývoje republiky,
i) vydává a poskytuje statistické informace
za republiku a informuje o sociálním a ekonomickém
vývoji republiky veřejnost,
j) určuje koncepci rozvoje výpočetní
techniky ve statistických orgánech,
k) organizuje a provádí zpracování
výsledků voleb do zákonodárných
sborů a zastupitelstev v obcích a referenda,
l) organizuje a vykonává prověrky dodržování
povinností v oblasti státní statistiky a
ukládá sankce (zásada č. 26 a 27),
m) metodicky řídí přidělování
identifikačních čísel všem právnickým
osobám a dále fyzickým osobám, pokud
provozují podnikatelskou činnost podle zvláštních
předpisů,
n) stanoví vyhláškou postup při přidělování
rodných čísel obyvatelům republiky
(zásada č. 19),
o) shromažďuje zahraniční statistické
informace pro účely porovnání úrovně
sociálního a ekonomického vývoje republiky
se zahraničím,
p) poskytuje statistické informace zahraničním
subjektům, pokud se nejedná o mezinárodní
organizace vládní povahy.
2. Český statistický úřad řídí
územní statistické orgány.
Odůvodnění: Tato zásada souhrnně
vymezuje činnost Českého statistického
úřadu v souladu s koncepcí rozvoje státní
statistiky v České republice schválené
usnesením vlády České republiky ze
dne 6. 3. 1991 č. 52. Vedle úkolů, které
Český statistický úřad zabezpečuje
podle dosavadních předpisů, budou statistické
orgány zabezpečovat další úkoly
související zejména s novými způsoby
sledování vývoje hospodářství
(systém národních účtů),
s předpokládaným zvýšením
významu statistických zjišťování
pro potřebu republiky, s rozšířením
okruhu uživatelů statistických informací
a s úkoly vyplývajícími z účasti
statistických orgánů na zpracování
výsledků voleb a referenda.
Zásada č. 5
Český statistický úřad spolupracuje
s Federálním statistickým úřadem
v rozsahu stanoveném zákonem Federálního
shromáždění o statistice.
Odůvodnění: Obsah spolupráce
Českého statistického úřadu
s Federálním statistickým úřadem
vychází z ustanovení článku
č. 23 ústavního zákona o československé
federaci a návrhu zákona Federálního
shromáždění o statistice.
Zásada č. 6
Při Českém statistickém úřadě
působí Česká statistická rada
jako poradní orgán předsedy úřadu.
Jejím předsedou je předseda Českého
statistického úřadu. Členy rady jmenuje
a odvolává na návrh předsedy Českého
statistického úřadu vláda republiky
ze zástupců ústředních orgánů
státní správy republiky, bank, svazů
podnikatelů, zemědělských svazů,
odborových orgánů, zpravodajských
jednotek a z předních odborníků a
vědeckých pracovníků z oblasti statistiky.
Česká statistická rada projednává
program zjišťování pro potřebu
republiky a koncepci státní statistiky v republice
a program statistických zjišťování
pro potřeby federace. Další úkoly, způsob
práce České statistické rady a počet
jejích členů vymezí její statut,
který vydá předseda Českého
statistického úřadu po předchozím
schválení vládou České republiky.
Odůvodnění: Navrhuje se opětovné
zřízení České statistické
rady, která byla zřízena zákonem ČNR
č. 40/1972 Sb. a zrušena jeho novelou, t. j. zákonem
ČNR č. 171/1989 Sb. Tato úprava vychází
ze skutečnosti, že činnost statistických
orgánů zasahuje do všech ekonomických
a společenských jevů, při jejichž
sledování a hodnocení vznikají složité
problémy, které musí projednat a posoudit
orgán složený nejen z kvalifikovaných
odborníků z oblasti statistiky, ale zejména
ze zástupců jiných ústředních
orgánů státní správy republiky,
zpravodajských jednotek a vědeckých a výzkumných
pracovišť. Česká statistická rada
bude projednávat program statistických zjišťování
z hlediska koordinace společenské potřeby,
zatížení zpravodajských jednotek a zájmů
uživatelů statistických informací, bude
posuzovat koncepční otázky státní
statistiky republiky a další odborné otázky
z této oblasti. Statut České statistické
rady vymezí její konkrétní úkoly,
způsob práce a její složení.
Zásada č. 7
1. Územní statistické orgány zajišťují
statistická zjišťování organizovaná
pro potřebu republiky a pro potřebu federace tím,
že
a) zabezpečují a provádějí
sběr a prvotní zpracování údajů,
b) sledují správnost údajů zpravodajských
jednotek,
c) informují Český statistický úřad
o aktuálních problémech zjištěných
při prvotním zpracování údajů.
2. Územní statistické orgány
a) vydávají a poskytují statistické
informace za územní obvod své působnosti
(zásada č. 15),
b) sledují a hodnotí statistické informace
o stavu a vývoji ekonomiky a společnosti v územním
obvodu své působnosti,
c) organizují a provádějí v územním
obvodu své působnosti prověrky dodržování
povinností v oblasti státní statistiky stanovené
tímto zákonem a zákonem Federálního
shromáždění o statistice a ukládají
sankce za porušení těchto povinností
(zásada č. 26 a 27).
3. Územní statistické orgány dále
a) vytvářejí automatizovaný informační
fond údajů týkajících se obcí,
b) zpracovávají výsledky voleb do zákonodárných
sborů a zastupitelstev v obcích a referenda na území
své působnosti,
c) vedou registr zpravodajských jednotek za oblast své
územní působnosti, zajišťují
přidělování identifikačních
čísel (zásada č. 18) a rodných
čísel (zásada č. 19),
d) udělují souhlas zpravodajským jednotkám
k předávání údajů pro
statistická zjišťování prostředky
výpočetní a jiné techniky.
Odůvodnění: Územní statistické
orgány vykonávají svou působnost vyplývající
jednak ze vztahů ke svému nadřízenému
orgánu, t. j. k Českému statistickému
úřadu, jednak specifické úkoly ve
vztahu k orgánům státní správy
a obcím v oblasti své územní působnosti.
Zásada č. 8
Územní orgány státní správy
a obce
a) poskytují v nezbytném rozsahu statistickým
orgánům pomoc při statistických zjišťováních
u obyvatelstva,
b) spolupracují se statistickými orgány při
přípravě zpracování výsledků
voleb a referenda,
c) soustřeďují a zpracovávají
statistické informace zjišťované jejich
prostřednictvím u právnických osob,
které založily nebo zřídily.
Odůvodnění: Působnost územních
orgánů státní správy a obcí
v oblasti státní statistiky je omezena na nezastupitelné
úkoly související s jejich účastí
na nejrozsáhlejších úkolech státní
statistiky.
Zásada č. 9
Statistické údaje se získávají
vyčerpávajícími nebo výběrovými
statistickými zjišťováními písemnou
formou (např. pomocí statistických dotazníků,
výkazů, soupisových formulářů)
nebo pomocí technických nosičů dat.
Statistická zjišťování jsou prováděna
formou pravidelných zjišťování,
zvlášť organizovaných zjišťování,
soupisů, sčítání, průzkumů,
anket a monografických šetření.
Česky statistický úřad organizuje
a provádí na území republiky státní
statistická zjišťování pro potřebu
federace a státní statistická zjišťování
pro potřebu republiky zahrnutá do programu zjišťování
(zásada č. 10). Může též
organizovat a provádět státní statistická
zjišťování podle dalších potřeb
ústředních orgánů republiky
nad rámec programu zjišťování.
Územní statistické orgány organizují
a provádějí v územním obvodě
své působnosti státní statistická
zjišťování uložená jim Českým
statistickým úřadem.
Ústřední orgány republiky provádějí
statistická zjišťování zahrnutá
do programu zjišťování federace nebo republiky;
další statistická zjišťování
mohou provádět pouze na základě dohody
s těmi, od nichž požadují poskytnutí
údajů. Místní orgány státní
správy a obce mohou provádět statistická
zjišťování v územním obvodu
své působnosti pouze na základě dohody
s těmi, od nichž požadují poskytnutí
údajů.
Pokud orgány - mimo statistických orgánů
- uvedené v této zásadě chtějí
provádět statistická zjišťování
na základě dohody s těmi, od nichž budou
statistické údaje vyžadovat, jsou povinny to
oznámit Českému statistickému úřadu,
který se vyjadřuje k jejich realizaci zejména
z hlediska zabránění duplicitním zjišťováním.
Při těchto zjišťováních
jsou uvedené orgány povinny dodržovat stanovené
statistické ukazatele, číselníky a
registry.
Za ústřední orgány republiky se pro
účely tohoto zákona považují
ministerstva a ostatní ústřední orgány
státní správy republiky, Generální
prokuratura České republiky, Nejvyšší
soud České republiky a Státní banka
československá - ústředí pro
Českou republiku.
Odůvodnění: Statistickým zjišťováním
se rozumí požadování kvantitativních
nebo kvalitativních údajů pro účely
poznání sociálně ekonomických
jevů hromadné povahy. Za státní statistická
zjišťování jsou považována
zjišťování, která organizuje nebo
provádí Český statistický úřad
a dále zjišťování prováděná
jinými ústředními orgány republiky,
pokud jsou zahrnuta do programu zjišťování.
U jiných zjišťování nevzniká
pro vykazující jednotky zpravodajská povinnost
(zásada č. 20), organizace zjišťování
je podmíněna dohodou s těmi, od nichž
jsou informace požadovány. Navrhovaná právní
úprava při respektování tohoto principu
na rozdíl od dosavadní právní úpravy
umožňuje provádět jakákoliv statistická
zjišťování. Za statistické zjišťování
se nepovažuje vyžádání dokladů
a jiných informací v souvislosti s výkonem
prověrkové a kontrolní činnosti podle
zvláštních předpisů.
Zásada č. 10
Český statistický úřad v součinnosti
s ústředními orgány republiky sestavuje
program zjišťování. Součástí
programu zjišťování jsou vedle státních
statistických zjišťování prováděných
statistickými orgány též statistická
zjišťování prováděná
ústředními orgány republiky.
Program zjišťování obsahuje:
- účel a využití výsledků
statistického zjišťování,
- věcnou charakteristiku statistického zjišťování,
- okruh zpravodajských jednotek,
- periodicitu,
- rozpočet nákladů na jednotlivá statistická
zjišťování,
- určení orgánu provádějícího
statistická zjišťování a zpracování
(včetně zajištění jejich úhrady).
Odůvodnění: Tato zásada uplatněná
i na úrovni federace výrazně mění
dosavadní zákonnou úpravu a zavádí
do ní nový prvek. Podle této nové
úpravy dosavadní resortní statistická
zjišťování (včetně dílčích
systémů statistických zjišťování)
se považují za státní statistická
zjišťování spojená se zpravodajskou
povinností tehdy, jsou-li zahrnuta do programu zjišťování,
přičemž jejich finanční krytí
zajistí věcně příslušný
resort, který tato zjišťování požaduje.
Tímto soustředěním statistických
zjišťování spojených se zpravodajskou
povinností do jediného programu zjišťování
jsou vytvářeny zákonné předpoklady
pro snižování rozsahu zpravodajské povinnosti.
Zásada č. 11
Český statistický úřad při
sestavování návrhu programu zjišťování
postupuje v součinnosti s ostatními ústředními
orgány republiky takto:
a) ústřední orgány republiky a územní
statistické orgány sdělí Českému
statistickému úřadu své požadavky
na údaje ze státních statistických
zjišťování a návrhy na vlastní
statistická zjišťování v příštím
roce do konce března běžného roku,
b) Český statistický úřad požadavky
posoudí zejména s ohledem na zabránění
duplicitním zjišťováním a s ohledem
na celkové zatěžování zpravodajských
jednotek, projedná je s dotčenými orgány
(včetně svých návrhů) a posoudí
je z hlediska finančního krytí rozpočtem
republiky.
Návrh programu zjišťování předloží
Český statistický úřad k projednání
České statistické radě. Po projednání
Českou statistickou radou a schválení předsedou
Českého statistického úřadu
je program zjišťování uveřejněn
ve Sbírce zákonů jako opatření
Českého statistického úřadu.
Stejným způsobem jsou uveřejněna i
státní statistická zjišťování,
která do programu zjišťování nebyla
zahrnuta a která provádějí statistické
orgány republiky podle dalších potřeb
orgánů republiky (zásada č. 9). Český
statistický úřad informuje Českou
statistickou radu o všech úpravách programu
zjišťování a o dalších statistických
zjišťováních, která statistické
orgány provádějí mimo program zjišťování.
Odůvodnění: Zásada upravuje
konkrétní postup při přípravě
programu zjišťování tak, aby tato zjišťování
byla připravena a vyhlášena v dostatečném
časovém předstihu umožňujícím
jejich řádnou přípravu.
Zásada č. 12
Náklady prací spojených se zabezpečením
státních statistických zjišťování
pro potřebu republiky a jejich zpracováním
se hradí z rozpočtu republiky. Z tohoto rozpočtu
se hradí i náklady spojené se zabezpečením
státních statistických zjišťování
pro potřeby federace, pokud je provádějí
orgány státní správy republiky.
Pro státní statistická zjišťování
pro potřebu republiky, která jsou zahrnuta do programu
zjišťování, jsou orgány, které
tato zjišťování provádějí,
povinny zabezpečit ve svých rozpočtech úhradu
nákladů na jejich provedení a zpracování.
Nepodaří-li se zajistit úhradu všech
státních statistických zjišťování
zahrnutých do programu zjišťování,
určí Český statistický úřad,
která státní statistická zjišťování
se neprovedou.
Náklady spojené se zabezpečením státních
statistických zjišťování pro potřebu
republiky, která nejsou zahrnuta do programu zjišťování
a provádějí je statistické orgány
podle dalších potřeb orgánů republiky
(zásada č. 9), hradí ze svých rozpočtů
orgány, které jejich provedení požadují.
Odůvodnění: Program zjišťování
je bezprostředně spjat s jeho finančním
krytím v rozpočtu. Za tím účelem
Český statistický úřad operativně
rozhoduje o nezbytných úpravách programu
při dodržení schválených priorit.
Účast republikového rozpočtu na úhradě
nákladů spojených se zabezpečením
státního statistického zjišťování
pro potřebu federace je logickým důsledkem
zásady stanovené ústavním zákonem
o československé federaci (čl. 28b odst.
2), že výkon státní správy ve
věcech svěřených federaci zajišťují
orgány státní správy republiky, pokud
je ústavní zákon nesvěřuje
orgánům federace.
Zásada č. 13
Pro účely statistických zjišťování
získávají statistické orgány
statistické údaje také z datových
základen státních orgánů republiky
a obcí. Uvedené orgány a obce jsou povinny
statistickým orgánům bezplatně poskytovat
tyto údaje nebo jim umožnit k datovým základnám
bezplatný přístup.
Odůvodnění: Údaje pro státní
statistiku získávají statistické orgány
i od jiných státních orgánů
a obcí (např. údaje z daňových
přiznání a z administrativních registrů).
Duplicitní získávání dat již
jednou zjištěných by bylo neracionální
a neúčelné.
Zásada č. 14
Sčítání lidu, domů a bytů
a ostatní státní statistická zjišťování
prováděná na území republiky
pro potřebu republiky, při nichž vzniká
jednotlivým obyvatelům zpravodajská povinnost,
mohou být stanovena pouze zvláštním
zákonem České národní rady.
Státní statistická zjišťování
u obyvatelstva, při nichž nevzniká obyvatelům
zpravodajská povinnost, prováděná
na území České republiky, jsou vyhlašována
Českým statistickým úřadem.
Odůvodnění:
Zpravodajská povinnost, která vzniká obyvatelům
při sčítání lidu, domů
a bytů a při obdobných státních
statistických zjišťováních u obyvatelstva
je mimořádně velkého rozsahu a významu
a je proto považováno za nezbytné, aby tato
povinnost byla stanovena zákonem. Tato zásada se
nevztahuje na státní statistická zjišťování
týkající se podnikání fyzických
osob. Tato zjišťování budou součástí
programu zjišťování. Ostatní statistická
zjišťování u obyvatelstva, při
nichž není poskytnutí údajů povinné
(např. rodinné účty), vyhlašuje
Český statistický úřad.
Zásada č. 15
Český statistický úřad poskytuje
bezplatně statistické informace
a) prezidentu České a Slovenské Federativní
Republiky, Federálnímu shromáždění,
vládě České a Slovenské Federativní
Republiky,
b) České národní radě a vládě
republiky,
c) federálním ústředním orgánům
a ústředním orgánům republiky
v dohodnutém rozsahu, lhůtách a periodicitě,
a to informace, které potřebují pro svoji
činnost.
Statistické informace za federaci poskytované orgánům
republiky a statistické informace za Českou republiku
poskytované orgánům federace, poskytuje Český
statistický úřad v součinnosti s Federálním
statistickým úřadem.
Územní statistické orgány poskytují
bezplatně místním orgánům státní
správy a obcím v dohodnutém rozsahu, lhůtách
a periodicitě statistické informace, které
potřebují pro svoji činnost. Statistické
orgány poskytují bezplatně statistické
informace ostatním orgánům státní
statistiky v České a Slovenské Federativní
Republice.
V ostatních případech statistické
orgány poskytnou požadované statistické
informace za úplatu.
Odůvodnění: Formulace úlohy
poskytovat statistické informace vychází
z dělby kompetencí mezi federací a republikami
při poskytování statistických informací
(čl. 23 ústavního zákona o československé
federaci) a ze širšího zaměření
státní statistiky jako všeobecně dostupné
služby. Na rozdíl od platného právního
stavu se v podmínkách tržní ekonomiky
formuluje povinnost statistických orgánů
poskytovat statistické informace bezplatně jen ve
vztahu ke státním orgánům a obcím,
přičemž bezplatnost se váže (s
výjimkou prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky, vlád a zákonodárných
orgánů) jen k těm statistickým informacím,
které tyto orgány potřebují pro svoji
činnost. V ostatních případech je
správné, aby se náklady, které statistickým
orgánům v souvislosti s poskytováním
informací vzniknou, promítly do úhrady za
jejich poskytnutí. Tento požadavek je odůvodněný
i tím, že vedle běžně dostupných
základních statistických informací
budou statistické orgány poskytovat podle požadavků
uživatelů i specifické informace, jejichž
zpracování vyžaduje práci navíc.
Cena bude stanovována dohodou.