Zásada č. 16.

(1) Okrsková komise

a) zajišťuje průběh hlasování, zejména dohlíží na správné odevzdávání hlasovacích lístků

b) dbá na pořádek v hlasovací místnosti

c) sčítá hlasy odevzdané v hlasovacím okrsku

d) rozhoduje o platnosti hlasovacích lístků.

(2) Předseda okrskové komise odpovídá za pořádek v hlasovací místnosti a v jejím bezprostředním okolí. Jeho pokyny k zachování pořádku jsou závazné pro všechny přítomné.

(3) Členové komise nesmí ovlivňovat oprávněné občany v hlasování.

(4) Před zahájením hlasování se přítomní členové komise přesvědčí, že je hlasovací schránka prázdná, potom ji uzavřou a zapečetí.

(5) Nastanou-li okolnosti, které znemožňují zahájit hlasování, pokračovat v něm, nebo jej ukončit, může okrsková komise po dohodě s místní komisí odročit zahájení hlasování na pozdější hodinu, případně hlasování přerušit nebo prodloužit. Okrsková komise o takovém opatření vyrozumí oprávněné občany svého okrsku způsobem v místě obvyklým. V případě přerušení referenda zapečetí hlasovací schránku, seznamy a hlasovací lístky. Při opětném zahájení hlasování předseda za přítomnosti komise ověří neporušenost pečetí a poznamená to v zápise o průběhu hlasování. Hlasování musí být ukončeno nejpozději ve stanovený den konání referenda.

(6) Po ukončení hlasování soustředí okrsková komise nepoužité hlasovací lístky, vloží je do zvláštní schránky (obálky), kterou zapečetí. Potom otevře hlasovací schránku.

(7) Okrsková komise vyjme hlasovací lístky z hlasovací schránky a porovná počet odevzdaných hlasovacích lístků se záznamy v seznamu. Neúřední lístky komise vyloučí.

(8) Každý člen komise může nahlížet do odevzdaných hlasovacích lístků a dalších dokumentů komise.

(9) Okrsková komise sečte zvlášť hlasy odevzdané pro odpověď "ano" a zvlášť hlasy pro odpověď "ne".

(10) Okrsková komise nepřihlíží k jiným úpravám, než jaké jsou uvedeny v zásadě č. 23. (4).

(11) Neplatné jsou hlasovací lístky

a) které nejsou na úředních tiskopisech

b) na kterých není otisk úředního razítka

c) na kterých není zakroužkována žádná odpověď

d) na kterých jsou zakroužkovány obě odpovědi.

(12) Poškození, přeložení nebo přetržení nemá vliv na platnost hlasovacího lístku.

(13) Ve sporných případech rozhoduje o platnosti hlasovacího lístku okrsková komise hlasováním s konečnou platností.

(14) Rozhoduje-li se v referendu zároveň o více otázkách, posuzuje komise platnost hlasu u každé otázky zvlášť.

(15) Okrsková komise vyhotoví ve dvojím stejnopise zápis o průběhu a výsledku hlasování, který podepíší všichni členové komise. Důvody odmítnutí podpisu se poznamenají.

(16) V zápise okrsková komise uvede

a) dobu zahájení a ukončení hlasování, případně jeho přerušení a důvodů přerušení

b) celkový počet oprávněných občanů v hlasovacím okrsku zapsaných do seznamu

c) celkový počet oprávněných občanů, kterým byly vydány hlasovací lístky

d) zvlášť počet odevzdaných platných hlasů pro odpověď "ano" a zvlášť počet odevzdaných platných hlasů pro odpověď "ne"

e) stručný obsah oznámení a stížností, které byly podány okrskové komisi, usnesení, která komise přijala a jejich zdůvodnění, případně zprávu o průběhu hlasování

(17) Jeden stejnopis zápisu předá okrsková komise neprodleně místní komisi.

(18) Okrsková komise zapečetí odevzdané hlasovací lístky a seznamy a předá je příslušnému obecnímu úřadu.

Obdoba ustanovení § 16 - 17 a § 33 - 39 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Obec může připravit pro zápis okrskové komise formulář za účelem usnadnění sčítání hlasů.

Zásada č. 17.

(1) Místní komise

a) dohlíží na dodržování právních předpisů o referendu

b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových komisí

c) zjišťuje výsledky hlasování v referendu

(2) Členové místní komise mohou být přítomni v okrskových komisích při jejich činnosti.

(3) Místní komise převezme od všech okrskových komisí výsledky hlasování v okrscích. Potom sečte zvlášť u každé otázky celkové počty hlasů pro odpověď "ano" a zvlášť pro odpověď "ne".

(4) O výsledku referenda vyhotoví místní komise zápis ve dvojím stejnopise, ve kterém uvede

a) počet okrsků a výsledky hlasování v každém z nich

b) celkový počet oprávněných občanů zapsaných v seznamech

c) celkový počet hlasů odevzdaných pro odpověď "ano" a celkový počet hlasů pro odpověď "ne"

d) výsledek rozhodnutí referenda

(5) Výsledek rozhodnutí referenda a počty hlasů odevzdané pro odpověď "ano" a pro odpověď "ne" vyhlásí místní komise neprodleně po vyhotovení zápisu na úřední desce obce a způsobem v místě obvyklým.

(6) Koná-li se referendum v obcích nebo městech, která se nečlení na městské části, nebo koná-li se pouze v jedné městské části, předá místní komise zápis spolu se všemi dokumenty obecnímu úřadu.

Obdoba ustanovení § 16 a § 36, § 41 - 43 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Zásada č. 18.

Koná-li se referendum na území statutárního města, které se člení na městské části, nebo na území hlavního města Prahy, předá místní komise zápis spolu se všemi dokumenty městské komisi, na kterou se vztahují přiměřeně ustanovení zásady č. 17. Po vyhlášení výsledku referenda předá městská komise zápis spolu se všemi dokumenty úřadu města, v hlavním městě Praze magistrátnímu úřadu.

Obdoba ustanovení § 44 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Zásada č. 19.

Člen sčítací komise nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech a nárocích vyplývajících z jeho pracovního nebo obdobného poměru; zejména má nárok na pracovní volno s náhradou ušlého výdělku [vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 236/1988 Sb. o jiných úkonech v obecném zájmu].

Upravují se podmínky pro to, aby členové sčítacích komisí mohli své funkce vykonávat nerušeně a bez újmy na svých právech, zejména v oblasti pracovněprávních a obdobných vztahů. Stejné podmínky mají například zabezpečeny členové volebních komisí podle § 53 odstavec 1 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Zásada č. 20.

Zastupitelstvo obce stanoví, jak dlouho mají být dokumenty o hlasování uschovány a zabezpečeny proti zneužití. Nejméně však jeden rok.

Dokumenty musí být po určitou dobu uschovány kvůli případné stížnosti a soudnímu projednávání stížnosti.

Zásada č. 21.

(1) Obecní rada může podle místních podmínek stanovit, že se k hlasování mohou dostavit oprávnění občané na obecní úřad ve stanovenou dobu v průběhu tří dnů přede dnem, na který je vyhlášeno konání referenda.

(2) V takovém případě jmenuje zvláštní sčítací komisi, která ve dnech před konáním referenda plní úkoly okrskové sčítací komise.

(3) Kromě toho

a) vždy bezprostředně po přerušení hlasování předseda za přítomnosti komise zapečetí hlasovací schránku, seznamy a nepoužité hlasovací lístky. Pečetidlo a hlasovací schránku uloží na odděleném místě, tak aby bylo vyloučeno zneužití.

b) při opětném zahájení hlasování předseda za přítomnosti komise ověří neporušenost pečetí a poznamená to v zápise o průběhu hlasování

c) ve dvou vyhotoveních seznamů se poznamená, kteří oprávnění občané se hlasování zúčastnili; jedno vyhotovení, podepsané předsedou komise, který ručí za správnost údajů, obdrží v den konání referenda okrsková komise

d) hlasovací schránka zůstane uzavřena až do dne konání referenda, kdy komise sečte odevzdané hlasy. Ustanovení o sčítání hlasů okrskovou komisí se použijí přiměřeně.

Tím, že se umožní dřívější hlasování, je podstatně zjednodušen úkol okrskových komisí, neboť nemusí zabezpečovat 14-ti hodinovou službu u urny, postačuje kratší doba. O to by mělo být jednodušší obsazení sčítacích komisí a také by se mohla zlevnit režie referenda, neboť náhrada pro členy komisí bude menší.

Zásada č. 22.

(1) Oprávnění občané předstupují před okrskovou komisi a hlasují v pořadí, v jakém se dostavili do hlasovací místnosti.

(2) Po příchodu do hlasovací místnosti prokáže oprávněný občan svým občanským (osobním) průkazem, že má právo v daném okrsku hlasovat.

(3) Není-li oprávněný občan zapsán v seznamu, okrsková komise jej zapíše dodatečně, není-li komisi známa překážka v jeho účasti na referendu. Není-li osoba oprávněným občanem pro daný okrsek, komise mu hlasování neumožní.

(4) Při pochybnosti o správnosti postupu komise může občan podat stížnost zastupitelstvu obce.

Obdoba ustanovení § 30 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Údaje obsažené v občanském průkazu by neměly být bezdůvodně zveřejňovány (ústavní zákon č. 23/1991 Sb. Listina základních práv a svobod čl. 10 odst. 3.: Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.). Členové sčítacích komisí nejsou státními zaměstnanci, pro účely hlasování jsou zmocněni nahlížet do občanského průkazu, ale musí být také zajištěno, že případně takto získané informace nezneužijí k jinému účelu. Proto je v návrhu zásada, která má zabezpečovat ochranu informací jak obsažených v občanském průkazu, tak i o účasti na hlasování.

Zásada č. 23.

(1) Po záznamu v seznamu vydá okrsková komise oprávněnému občanu jeden hlasovací lístek.

(2) Oprávněný občan s ním vstoupí do prostoru určeného k úpravě hlasovacích lístků, v němž nesmí být zároveň přítomna jiná osoba.

(3) Oprávněný občan, který nemůže sám upravit hlasovací lístek pro tělesnou vadu nebo proto, že nemůže číst nebo psát, má právo vzít s sebou do prostoru určeného pro úpravu hlasovacích lístků jiného oprávněného občana, nikoliv však člena komise, aby za něj hlasovací lístek upravil.

(4) Oprávněný občan může na hlasovacím lístku zakroužkovat předtištěnou odpověď "ano" nebo "ne".

(5) Po opuštění prostoru pro úpravu hlasovacích lístků vloží hlasovací lístek do hlasovací schránky.

(6) Oprávněnému občanu, který se neodebral do prostoru pro úpravu hlasovacích lístků komise neumožní hlasování.

(7) Oprávněný občan může požádat z důvodů hodných zvláštního zřetele o to, aby mohl hlasovat mimo hlasovací místnost. V takovém případě okrsková komise vyšle k oprávněnému občanu dva své členy s přenosnou hlasovací schránkou a hlasovacím lístkem. Oprávněný občan hlasuje tak, aby se dodržela tajnost hlasování.

Obdoba ustanovení § 32 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích.

Zásada č. 24.

(1) Platnost výsledku referenda nezávisí na počtu oprávněných občanů, kteří se referenda účastnili.

(2) Odpověď, pro kterou byla odevzdána nadpoloviční většina platných hlasů, je přijata. Při rovnosti hlasů je návrh zamítnut.

(3) Pokud se referendum konalo zároveň o více otázkách a pro více otázek, jejichž provedení se navzájem vylučuje, byla odevzdána nadpoloviční většina platných hlasů, je přijata odpověď, pro níž hlasovalo více oprávněných občanů. Při rovnosti je přijata odpověď, proti níž hlasovalo méně oprávněných občanů. Při rovnosti hlasů proti rozhodne mezi navzájem se vylučujícími variantami los tažený starostou.

(4) Ke sloučení nebo k návrhu na rozdělení obce nebo městské části je třeba nadpoloviční většiny hlasů všech oprávněných občanů.

(5) K provedení rozhodnutí referenda přijme obecní rada opatření bez zbytečného odkladu.

Vycházíme z praxe obvyklé například ve Švýcarsku, že při vyhodnocení výsledku se bere ohled pouze na platné hlasy. K rozhodnutí postačuje nadpoloviční většina těch, kdo se zúčastnili hlasování. Pokud by rozhodnutí mělo být podmíněno jistou minimální účastí oprávněných občanů při hlasování, mohlo by tím být znemožněno konání referenda vůbec.

Pokud se vylučuje provedení rozhodnutí referenda, na což má být upozorněno při vyhlášení referenda, stanoví se zvláštní postup.

Pouze pokud se rozhoduje v referendu o sloučení obce nebo městské části a nebo o návrhu na rozdělení obce nebo městské části, stanoví se, že k přijetí návrhu je třeba nadpoloviční většiny všech občanů. Závažné rozhodnutí, které má dlouhodobé důsledky pro obec by nemělo podléhat okamžitým vlivům.

Zásada č. 25.

Výdaje spojené s konáním referenda hradí ze svého rozpočtu obec, v níž se referendum koná.

Na rozdíl od voleb do obecních zastupitelstev se náklady na konání referenda nehradí ze státního rozpočtu republiky.

Zásada č. 26.

(1) Stížnost na platnost místního referenda může vznést každý oprávněný občan, má-li za to, že došlo k porušení zákona o místním referendu.

Stížnost se předkládá písemně do deseti dnů po vyhlášení výsledků místního referenda příslušnému okresnímu soudu, který rozhodne, zda je stížnost oprávněná a zda porušením zákona došlo k podstatnému ovlivnění výsledku referenda.

Proti usnesení okresního soudu o stížnosti se nelze odvolat. Stanovisko obsažené v usnesení zašle okresní soud příslušnému obecnímu zastupitelstvu, které je tím vázáno.

(2) Odporuje-li opatření obecní rady tomuto zákonu, pozastaví okresní úřad jeho výkon. Nezjedná-li nápravu obecní rada ani obecní zastupitelstvo, předloží okresní úřad do deseti dnů od pozastavení věc k rozhodnutí České národní radě.

Stejně se postupuje i v případě, že obecní rada neplní povinnosti uložené jí tímto zákonem.

(3) Bylo-li v referendu přijato rozhodnutí, ačkoli jde o případ, kdy referendum nelze podle tohoto zákona vyhlásit a konat, pozastaví výkon takového rozhodnutí okresní úřad. Nezjedná-li nápravu obecní rada nebo obecní zastupitelstvo, předloží okresní úřad do deseti dnů od pozastavení věc k rozhodnutí české národní radě.

Zakotvuje se možnost podání stížnosti na platnost referenda. Podobné ustanovení obsahuje § 48 zákona o volbách do obecních zastupitelstev. Příslušným k rozhodnutí o stížnosti je ten okresní soud, v jehož územním obvodu se nachází obec, v níž se referendum konalo.

Dále se stanoví způsob nápravy nesprávných opatření nebo nesprávného postupu obecní rady obdobně jako v ustanovení § 62 zákona o obcích. Stejným způsobem se řeší i možnost anulovat výsledek referenda v případě, že bylo provedeno, ač se nemělo konat.

Vzhledem k tomu, že vyhlášení a konání referenda patří do samostatné působnosti obce, svěřuje se právo věc rozhodnout zákonodárnému orgánu republiky.

Jiří Payne v.r.
Hana Marvanová v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP