Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
/1/ Zřizuje se Policejní sbor České
republiky (dále jen "policejní sbor").
/2/ Policejní sbor je ozbrojeným bezpečnostním
sborem, který plní úkoly ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti
v rozsahu vymezeném ústavními zákony,
zákony a ostatními obecně závaznými
právními předpisy.
/3/ Policejní sbor při plnění svých
úkolů spolupracuje s ozbrojenými bezpečnostními
sbory České a Slovenské Federativní
Republiky a Slovenské republiky.
/4/ Příslušníci policejního sboru
(dále jen "policisté") plní úkoly
uvedené v odstavci 2 na území České
republiky.
/1/ Policejní sbor plní tyto úkoly:
a/ chrání bezpečnost osob a majetku;
b/ zajišťuje ochranu ústavních činitelů
České republiky;
c/ odhaluje trestné činy a zjišťuje jejich
pachatele;
d/ koná vyšetřování a vyhledávání
o trestných činech;
e/ spolupůsobí při zajišťování
veřejného pořádku a byl-li porušen,
činí opatření k jeho obnovení;
f/ dohlíží na bezpečnost a plynulost
silničního provozu a spolupůsobí při
jeho řízení;
g/ odhaluje přestupky a pokud stanoví zvláštní
zákon [Např. § 58 zákona ČNR
č. 200/1990 Sb., o přestupcích.], přestupky
objasňuje;
h/ projednává přestupky, pokud stanoví
zvláštní zákon [§ 52 písm.
b/ zákona ČNR č. 200/1990 Sb.];
i/ vede evidence a statistiky potřebné k plnění
svých úkolů;
j/ vyhlašuje pátrání na území
České republiky.
/2/ Policejní sbor plní též úkoly
státní správy, pokud tak stanoví zvláštní
zákon [Např. zákon č. 147/1983
Sb., o zbraních a střelivu, zákon č.
135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů,
zákon č. 75/1957 Sb., o občanských
průkazech.].
/3/ Policejní sbor plní rovněž úkoly
při zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku,
které jim ukládají příslušné
orgány obcí za podmínek, stanovených
zvláštními předpisy [Např.
zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení).].
/1/ Policejní sbor je podřízen ministerstvu
vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo").
/2/ V policejním sboru působí služba
kriminální policie, služba pořádkové
policie, služba dopravní policie a služba ochrany
ústavních činitelů. Další
služby může ministerstvo zřídit
obecně závazným právním předpisem.
/3/ Policejní sbor se organizačně člení
na útvary s územní působností;
útvary policejního sboru zřizuje ministerstvo.
/4/ Činnost policejního sboru řídí
hlavní velitelství policejního sboru.
/5/ V čele hlavního velitelství policejního
sboru stojí hlavní velitel policejního sboru.
/6/ Hlavního velitele policejního sboru jmenuje
ministr vnitra České republiky (dále jen
"ministr") po projednání ve vládě
České republiky.
/7/ Hlavní velitel policejního sboru odpovídá
za činnost policejního sboru ministru.
/1/ Vyšetřovatele policejního sboru (dále
jen "vyšetřovatelé") jmenuje ministr;
podmínky jmenování stanoví zvláštní
zákon [Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním
poměru příslušníků Sboru
národní bezpečnosti, ve znění
pozdějších předpisů.].
/2/ Vyšetřovatelé jsou ve věcech, které
vyšetřují, vázáni pouze zákony
a ostatními obecně závaznými právními
předpisy, a v rozsahu stanoveném trestním
řádem, též pokyny prokurátora.
V ostatních věcech týkajících
se výkonu služby v policejním sboru jsou vyšetřovatelé
podřízeni vedoucím útvarů vyšetřování.
/3/ Vyšetřovatelé jsou ve věcech, které
vyšetřují, oprávněni požadovat
od služeb policejního sboru, v souladu se zákony
a ostatními obecně závaznými právními
předpisy, provedení úkonů nezbytných
pro vyšetřování, které s ohledem
na jejich povahu nemohou zabezpečit sami. Služby policejního
sboru jsou povinny těmto požadavkům vyhovět;
stejně tak jsou povinny vyhovět obdobným
požadavkům vyšetřovatelů a útvarů
vyšetřování ozbrojených bezpečnostních
sborů České a Slovenské Federativní
Republiky a Slovenské republiky.
/1/ Útvary vyšetřování zřizuje
a řídí ministerstvo. Územní
působnost těchto útvarů se zpravidla
shoduje s územní působností příslušných
orgánů prokuratury a soudů.
/2/ Ministr povolává vyšetřovatele k
plnění úkolů v útvarech vyšetřování.
/1/ Při provádění služebních
zákroků a služebních úkonů
je policista povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti
osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou
k dosažení účelu sledovaného
služebním zákrokem nebo služebním
úkonem.
/2/ Policista je povinen při provádění
služebního zákroku a služebního
úkonu spojeného se zásahem do práv
nebo svobod osob poučit je o jejich právech, pokud
to povaha a okolnosti služebního zákroku nebo
služebního úkonu dovolují; v opačném
případě je poučí dodatečně.
/1/ Policista ve službě je povinen v mezích
tohoto zákona provést služební zákrok,
služební úkon, popřípadě
učinit jiná opatření nezbytná
k provedení služebního zákroku nebo
služebního úkonu, zejména vyrozumět
nejbližší útvar policejního sboru,
je-li páchán trestný čin nebo přestupek
anebo je-li důvodné podezření z jejich
páchání.
/2/ Policista i v době mimo službu je povinen v mezích
tohoto zákona provést služební zákrok,
popřípadě učinit jiné opatření
k provedení služebního zákroku, zejména
vyrozumět nejbližší útvar policejního
sboru, je-li páchán trestný čin nebo
přestupek, kterým je bezprostředně
ohrožen život, zdraví nebo majetek.
Policista není povinen provést služební
zákrok, jestliže
a/ je pod vlivem léků nebo jiných látek,
které snižují jeho schopnost jednání;
b/ k jeho provedení nebyl odborně vyškolen
ani vycvičen a jestliže povaha služebního
zákroku takové odborné vyškolení
nebo vycvičení vyžaduje;
c/ tomu brání důležitý zájem
služby.
/1/ Policista je při provádění služebního
zákroku povinen, pokud to povaha a okolnosti služebního
zákroku dovolují, použít odpovídající
výzvy.
/2/ Pokud to povaha služebního zákroku dovoluje,
použije policista před výzvou slov "Jménem
zákona!".
/3/ Každý je povinen uposlechnout výzvy zakročujícího
policisty.
/1/ Policista je povinen při výkonu své pravomoci
prokázat svou příslušnost k policejnímu
sboru, pokud to povaha a okolnosti služebního zákroku
nebo služebního úkonu dovolují.
/2/ Příslušnost k policejnímu sboru
prokazuje policista služebním stejnokrojem, služebním
průkazem, odznakem služby kriminální
policie nebo ústním prohlášením
"policie".
/3/ Ústním prohlášením "policie"
prokazuje policista svou příslušnost k policejnímu
sboru pouze ve výjimečných případech,
kdy okolnosti služebního zákroku neumožňují
tuto příslušnost prokázat služebním
stejnokrojem, služebním průkazem nebo odznakem
služby kriminální policie. Služebním
stejnokrojem, služebním průkazem nebo odznakem
služby kriminální policie se policista prokáže
ihned, jakmile to okolnosti služebního zákroku
nebo služebního úkonu dovolí.
Ministerstvo stanoví obecně závazným
právním předpisem podrobnosti
a/ kdy policista není povinen provést služební
zákrok, brání-li tomu důležitý
zájem služby;
b/ o prokazování příslušnosti
k policejnímu sboru.
/1/ Policista je oprávněn požadovat potřebná
vysvětlení od osoby, která může
přispět k objasnění skutečností
důležitých pro odhalení trestného
činu nebo přestupku a jejich pachatele, jakož
i pro vypátrání hledaných nebo pohřešovaných
osob a věcí, a v případě potřeby
ji vyzvat, aby se ihned anebo ve stanovenou dobu dostavila na
určené místo k sepsání protokolu
o podání vysvětlení.
/2/ Osoba je povinna výzvě podle odstavce 1 vyhovět.
/3/ Vysvětlení může odepřít
pouze osoba, která by jím sobě, svému
příbuznému v pokolení přímém,
svému sourozenci, osvojiteli, osvojenci, manželu nebo
druhu anebo jiným osobám v poměru rodinném
nebo obdobném, jejichž újmu by právem
pociťovala jako újmu vlastní, způsobila
nebezpečí trestního stíhání
nebo nebezpečí postihu za přestupek.
/4/ Vysvětlení nesmí být požadováno
od osoby, která by jím porušila státem
uloženou povinnost mlčenlivosti, ledaže by byla
této povinnosti příslušným orgánem
nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má,
zproštěna.
/5/ Policista je povinen osobu předem poučit o možnost
odepřít vysvětlení podle odstavce
3 a 4.
/6/ Kdo se dostaví na výzvu, má nárok
na náhradu nutných výdajů a na náhradu
ušlého výdělku (dále jen "náhrada").
Náhradu poskytuje policejní sbor. Nárok na
náhradu nemá ten, kdo se dostavil jen ve vlastním
zájmu nebo pro své protiprávní jednání.
/7/ Nárok na náhradu podle odstavce 6 zaniká,
jestliže jej osoba neuplatní do tří
dnů ode dne, kdy se na výzvu podle odstavce 1 dostavila;
o tom musí být osoba poučena.
/8/ Nevyhoví-li osoba bez dostatečné omluvy
nebo bez závažných důvodů výzvě
podle odstavce 1, může být předvedena
k sepsání protokolu o podání vysvětlení.
/9/ Protokol o podání vysvětlení musí
být s osobou sepsán bez zbytečného
odkladu po jejím předvedení; po jeho sepsání
policista osobu propustí.
/10/ O předvedení sepíše policista úřední
záznam.
/1/ Při plnění úkolů podle
tohoto zákona je policista oprávněn vyzvat
každého, aby věrohodným způsobem
prokázal svoji totožnost.
/2/ Policista je rovněž oprávněn vyzvat
osobu, aby prokázala svoji totožnost na žádost
jiné osoby, jestliže tato osoba má na zjištění
totožnosti důležitý právní
zájem.
/3/ Byla-li prokázáním totožnosti zjištěna
osoba pohřešovaná, vyrozumí policista
toho, kdo pohřešování osoby oznámil,
popřípadě ji předá příslušnému
orgánu nebo zákonnému zástupci.
/4/ Odmítne-li osoba uvedená v odstavci 1 a 2 prokázat
svoji totožnost nebo nemůže-li ji prokázat
ani po předchozím poskytnutí potřebné
součinnosti k prokázání své
totožnosti, je policista oprávněn takovou osobu
předvést k provedení služebních
úkonů za účelem zjištění
její totožnosti a řádného objasnění
věci. Po zjištění totožnosti policista
předvedenou osobu propustí, nebrání-li
tomu zákonné důvody. Policista je rovněž
oprávněn předvést osobu přistiženou
při spáchání přestupku na dobu
nezbytně nutnou k provedení služebních
úkonů, nejdéle však na 24 hodin, je-li
důvodná obava, že osoba bude v protiprávním
jednání pokračovat anebo bude mařit
řádné objasnění věci;
při vyrozumění o této skutečnosti
postupuje policista obdobně podle § 14 odstavce 4.
/5/ Nemůže-li policista totožnost osoby předvedené
podle odstavce 4 zjistit na základě sdělených
údajů ani v evidencích obyvatel, je oprávněn
vyzvat tuto osobu, aby strpěla provedení nezbytných
služebních úkonů, jako je snímání
daktyloskopických otisků, pořizování
obrazových záznamů, zevní měření
těla a zjišťování zvláštních
tělesných znamení; měření
těla a zjišťování zvláštních
tělesných znamení provádí osoba
stejného pohlaví nebo lékař.
/6/ Nezjistí-li policista totožnost osoby do 24 hodin
od předvedení, je povinen osobu propustit.
/7/ O předvedení a provedených služebních
úkonech sepíše policista úřední
záznam.
/1/ Policista je oprávněn zajistit osobu, která
a/ svým jednáním bezprostředně
ohrožuje svůj život nebo zdraví anebo
život nebo zdraví jiných osob nebo majetek;
b/ která se pokusila o útěk při předvedení
podle § 12 odstavce 8 a § 13 odstavce 4;
c/ se chová na útvaru policejního sboru agresivně
vůči jiné osobě nebo policistovi anebo
ničí zařízení nebo majetek
policejního sboru.
/2/ Pominou-li důvody zajištění je policista
povinen osobu ihned propustit.
/3/ Zajištění může trvat nejdéle
24 hodin od okamžiku omezení osobní svobody.
/4/ Po zajištění je policista povinen na žádost
osoby zajištěné vyrozumět o této
skutečnosti některou z osob uvedených v §
12 odstavci 3, popřípadě z pracoviště
nebo bydliště zajištěné osoby.
Jedná-li se o osobu mladší 18 let, je policista
povinen vyrozumět zákonného zástupce
této osoby. Jde-li o vojáka, je policista povinen
vyrozumět nejbližší posádkovou
správu nebo vojenský útvar.
/5/ O zajištění sepíše policista
úřední záznam.
/1/ Dopustila-li se osoba takového jednání,
pro které může být její pobyt
na území České a Slovenské
Federativní republiky ukončen nebo pro které
může být vyhoštěna [Zákon
č. 68/1965 Sb., o pobytu cizinců na území
ČSSR.], je policista oprávněn zajistit
ji na dobu nezbytně nutnou za účelem předání
příslušnému orgánu, který
o ukončení pobytu nebo vyhoštění
rozhoduje.
/2/ Zajištění může trvat nejdéle
24 hodin od okamžiku omezení osobní svobody;
nepředá-li policista osobu ve stanovené lhůtě
tomuto orgánu, je povinen ji propustit.
/1/ Osobě, která se chová agresivně
vůči jiné osobě nebo policistovi anebo
ničí majetek, po marné výzvě,
aby od takového jednání upustila, může
být omezena možnost volného pohybu připoutáním
k vhodnému předmětu. Pokud se takového
jednání dopustí osoba na útvaru policejního
sboru, může být připoutána pouze
k předmětu k tomuto účelu určenému.
/2/ Omezení volného pohybu může trvat
nejdéle do doby, než osoba od agresivního jednání
upustí nebo než bude umístěna v cele
policejního zajištění, nejdéle
však 6 hodin.
/1/ Policista je oprávněn přesvědčit
se, zda předváděná nebo zajištěná
osoba nemá u sebe zbraň, kterou by mohla ohrozit
svůj život nebo zdraví anebo život a zdraví
jiných osob, a odebrat ji.
/2/ Zbraní podle odstavce 1 se rozumí cokoli, čím
je možno učinit útok proti tělu důraznější.
/3/ Odebranou zbraň podle odstavce 1 je policista povinen
vrátit proti podpisu při propuštění
předvedené nebo zajištěné osoby.
To neplatí, brání-li vrácení
zbraně zákonné důvody. O odebrání
zbraně vystaví policista osobě, které
byla odebrána, potvrzení.
Při pronásledování pachatelů
některého ze zvlášť závažných
úmyslných trestných činů [§
41 odst. 2 trestního zákona.] anebo jiných
úmyslných trestných činů, k
jejichž stíhání zavazuje vyhlášená
mezinárodní smlouva, a při pátrání
po těchto pachatelích a věcech pocházejících
anebo souvisejících s uvedenými trestnými
činy, je policista oprávněn prohlížet
dopravní prostředky, zda se v nich tito pachatelé
anebo věci nenacházejí.
/1/ Při zajišťování bezpečnosti
chráněných osob, kterým je podle zvláštních
předpisů a mezinárodních dohod poskytována
osobní ochrana, je policista zařazený ve
službě ochrany ústavních činitelů
oprávněn provést prohlídku osob, zavazadel,
věcí, dopravních prostředků
a objektů nacházejících se v prostoru,
ze kterého by bylo možno ohrozit bezpečnost
chráněné osoby.
/2/ Prohlídku osob je policista oprávněn
provést pouze tehdy, jestliže tyto osoby na jeho výzvu
uvedený prostor ihned neopustí nebo hrozí-li
nebezpečí z prodlení.
/3/ Prohlídka objektu, zavazadel, věcí a
dopravních prostředků nesmí sledovat
jiný zájem, než zajištění
bezpečnosti chráněné osoby.
Jestliže to vyžaduje účinné zabezpečení
plnění úkolů uvedených v tomto
zákoně, je policista oprávněn přikázat
každému, aby na nezbytně nutnou dobu nevstupoval
na určená místa nebo se na nich nezdržoval.
/1/ Je-li důvodná obava, že je ohrožen
život nebo zdraví osoby anebo hrozí-li větší
škoda na majetku, je policista oprávněn otevřít
byt nebo jiný uzavřený prostor (dále
jen "byt"), vstoupit do něho a provést
v souladu s tímto zákonem potřebné
služební zákroky, služební úkony
nebo jiná opatření k odvrácení
bezprostředního nebezpečí.
/2/ Oprávnění uvedená v odstavci 1
má policista též v případě,
vznikne-li důvodné podezření, že
se v bytě nachází mrtvola.
/3/ Při provádění služebních
zákroků, služebních úkonů
nebo jiných opatření podle odstavců
1 a 2 je policista povinen zajistit přítomnost nezúčastněné
osoby; nemusí tak učinit, hrozí-li nebezpečí
z prodlení.
/4/ Po provedení služebního zákroku,
služebního úkonu nebo jiného opatření
podle odstavce 1 je policista povinen neprodleně vyrozumět
uživatele bytu a zabezpečit zajištění
bytu, nemůže-li tak učinit uživatel nebo
jiná oprávněná osoba.
/5/ O otevření bytu a provedených opatřeních
sepíše policista úřední záznam.
/1/ Při dohledu nad bezpečností a plynulostí
silničního provozu a při jeho řízení
stanoví oprávnění policisty zvláštní
předpis [Vyhláška FMV č. 99/1989
Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích
(pravidla silničního provozu), ve znění
vyhlášky FMV č. 24/1990 Sb.].
/2/ Každý je povinen uposlechnout pokynů policisty
vydaných při dohledu nad bezpečností
a plynulostí silničního provozu a při
jeho řízení.
Policista je oprávněn v souvislosti se zajišťováním
bezpečnosti osob a ochrany majetku, zejména při
likvidaci nástražných výbušných
systémů, při likvidaci nálezu munice,
používat výbušniny a výbušné
předměty.
/1/ Policista je při objasňování přestupků
oprávněn vyžadovat
a/ opis rejstříku trestu v případech,
ve kterých by předchozí trestní postih
mohl vést k posouzení skutku jako trestného
činu;
b/ lékařské vyšetření
včetně odběru krve a moče ke zjištění
alkoholu nebo jiné návykové látky
[§ 6 zákona ČNR č. 37/1989 Sb., o
ochraně před alkoholismem a jinými toxikomaniemi.];
dále je policista oprávněn provádět
ohledání místa přestupku, ohledání
věci mající vztah ke spáchanému
přestupku a v souvislosti s tím zjišťovat
a zajišťovat stopy.
/2/ Úkonům uvedeným v odstavci 1 písm.
b/ je osoba povinna se podrobit, jen není-li to spojeno
s nebezpečím pro její zdraví.
/3/ Odběr krve musí být proveden, požádá-li
o to osoba podezřelá z přestupku.
/1/ Policista je oprávněn po předchozí
marné výzvě k vydání odejmout
věc, o níž lze mít důvodně
za to, že v řízení o přestupku
může být vysloveno její propadnutí
[§ 15 zákona ČNR č. 200/1990 Sb.]
nebo může být zabrána [§ 18
zákona ČNR č. 200/1990 Sb.].
/2/ Nelze odejmout věc, jejíž hodnota je v
nápadném nepoměru k povaze přestupku.
/3/ O odnětí věci sepíše policista
úřední záznam a osobě, jíž
byla věc odňata, vystaví potvrzení
o odnětí věci; odňatou věc
policista předá orgánu, který o přestupku
rozhoduje.
/1/ Policista je oprávněn osobu zajištěnou
podle § 14 a § 15 umístit do cely policejního
zajištění (dále jen "cela")
zřízené pro tento účel u útvaru
policejního sboru.
/2/ Policista je dále oprávněn umístit
do cely i osobu, která
a/ byla zadržena [§ 75 a § 76 trestního
řádu.];
b/ byla zatčena [§ 69 trestního řádu.];
c/ má být dodána do výkonu trestu
odnětí svobody [§ 321 odst. 3 trestního
řádu.];
d/ byla policistou převzata k provedení procesních
úkonů z vazby nebo z výkonu trestu odnětí
svobody;
/1/ Před umístěním osoby do cely odebere
policista této osobě věci, kterými
by mohla ohrozit zdraví nebo život vlastní
nebo jiné osoby.
/2/ Policista sepíše seznam odebraných věcí,
který podepíše spolu s osobou umisťovanou
do cely. Při propuštění osoby z cely
jí odebrané věci vrátí proti
podpisu.