Výkon státní správy v oblasti architektury,
zejména opatřování územní
dokumentace a vedení územního řízení
musí být řízen registrovaným
architektem.
Účast veřejnosti při projednávání
a schvalování architektonické dokumentace
upravuje zvláštní předpis.
Odůvodnění:
Vedle již výše naznačených principů
(neopominutelné účastenství v územním,
stavebním či kolaudačním řízení)
je stanovena zásada profesionality v oblasti územního
plánování a územního rozhodování.
Naproti tomu na úseku stavebního řízení,
kde se předpokládá nutnost odbornosti stavebně
- konstrukční, se řízení této
činnosti registrovaným architektem nevyžaduje.
Účast veřejnosti upravuje stavební
zákon.
K zajištění odborné úrovně
a kvality architektonické dokumentace se zřizuje
Komora se sídlem v Praze s působností pro
Českou republiku. Komora je samosprávnou stavovskou
organizací sdružující registrované
architekty zapsané v seznamu vedeném Komorou. Jejím
hlavním posláním je chránit zájmy
upravené tímto zákonem. Komora je právnickou
osobou.
Komora má tyto orgány:
a) valonu hromadu registrovaných architektů
b) představenstvo Komory
c) dozorčí radu Komory
d) Stavovský soud
e) Výbor pro registraci.
Podmínky usnášeníschopnosti jednotlivých
orgánů Komory a podmínky pro platné
přijetí usnesení či rozhodnutí
stanoví jednací řád těchto
orgánů.
Podrobnosti o organizaci Komory a jejích orgánech,
o jejich působnosti a pravomoci, o počtu jejich
členů a o výkonných organizačních
jednotkách Komory stanoví organizační
řád Komory. Komora vydá ve své působnosti
i další vnitřní předpisy, např.
volební, a disciplinární řády.
Odůvodnění:
Návrh zákonné úpravy konstituuje Českou
architektonickou komoru, jakožto nestátní orgán,
nadaný zákonem stanovenou působností
a pravomocí. Základním posláním
Komory bude:
a) registrace architektů na základě splnění
zákonem stanovených předpokladů;
b) vedení seznamu registrovaných architektů;
c) ochrana celospolečenských zájmů
a zájmů investorů a dalších odběratel
prací registrovaných architektů.
Návrh dále stanoví základní
organizační strukturu Komory, její obligatorní
orgány, mezi něž patří valná
hromada registrovaných architektů, jakožto
nejvyšší orgán Komory, představenstvo
Komory, jakožto nejvyšší výkonný
orgán Komory, dozorčí rada Komory, jakožto
kontrolní orgán, Stavovský soud, rozhodující
o ukládání disciplinárních
opatření, a Výbor pro registraci, zajišťující
především provádění zkoušek
odborné způsobilosti. Základní principy
organizační výstavby jsou založeny na
demokratických principech (např. princip plné
odpovědnosti tomu, kdo orgán zvolil) s tím,že
podrobnosti upravují vnitřní předpisy
vydané příslušným orgánem
Komory. Tím je dána možnost reagovat na dodatečně
vzniklé situace bez nutnosti měnit zákon.
Oprávnění k vytváření
architektonické dokumentace podle tohoto zákona
nahrazuje povolení k projektové činnosti
podle příslušných předpisů.
Odůvodnění:
Stávající právní úprava
(stavební zákon a prováděcí
předpisy) konstituovala institut oprávnění
k projektové činnosti. Na tuto úpravu navazuje
zásada č. 12, která stanoví totožnost
institutů oprávnění k vytváření
(autorizaci) architektonické dokumentace a oprávnění
k projektové činnosti.
Návrh zákona není v rozporu s jinou federální
či republikovou zákonnou úpravu, zejména
se zák. č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon).
Návrh zákonné úpravy není rovněž
v rozporu ani nekoliduje s připravovaným návrhem
zákona o České komoře stavebních
inženýrů.
V Praze dne 14. ledna 1991