Zásada č. 10 - výkon státní správy na úseku architektury

Výkon státní správy v oblasti architektury, zejména opatřování územní dokumentace a vedení územního řízení musí být řízen registrovaným architektem.

Účast veřejnosti při projednávání a schvalování architektonické dokumentace upravuje zvláštní předpis.

Odůvodnění:

Vedle již výše naznačených principů (neopominutelné účastenství v územním, stavebním či kolaudačním řízení) je stanovena zásada profesionality v oblasti územního plánování a územního rozhodování. Naproti tomu na úseku stavebního řízení, kde se předpokládá nutnost odbornosti stavebně - konstrukční, se řízení této činnosti registrovaným architektem nevyžaduje.

Účast veřejnosti upravuje stavební zákon.

zásada č. 11 - česká komora architektů a její orgány

K zajištění odborné úrovně a kvality architektonické dokumentace se zřizuje Komora se sídlem v Praze s působností pro Českou republiku. Komora je samosprávnou stavovskou organizací sdružující registrované architekty zapsané v seznamu vedeném Komorou. Jejím hlavním posláním je chránit zájmy upravené tímto zákonem. Komora je právnickou osobou.

Komora má tyto orgány:

a) valonu hromadu registrovaných architektů

b) představenstvo Komory

c) dozorčí radu Komory

d) Stavovský soud

e) Výbor pro registraci.

Podmínky usnášeníschopnosti jednotlivých orgánů Komory a podmínky pro platné přijetí usnesení či rozhodnutí stanoví jednací řád těchto orgánů.

Podrobnosti o organizaci Komory a jejích orgánech, o jejich působnosti a pravomoci, o počtu jejich členů a o výkonných organizačních jednotkách Komory stanoví organizační řád Komory. Komora vydá ve své působnosti i další vnitřní předpisy, např. volební, a disciplinární řády.

Odůvodnění:

Návrh zákonné úpravy konstituuje Českou architektonickou komoru, jakožto nestátní orgán, nadaný zákonem stanovenou působností a pravomocí. Základním posláním Komory bude:

a) registrace architektů na základě splnění zákonem stanovených předpokladů;

b) vedení seznamu registrovaných architektů;

c) ochrana celospolečenských zájmů a zájmů investorů a dalších odběratel prací registrovaných architektů.

Návrh dále stanoví základní organizační strukturu Komory, její obligatorní orgány, mezi něž patří valná hromada registrovaných architektů, jakožto nejvyšší orgán Komory, představenstvo Komory, jakožto nejvyšší výkonný orgán Komory, dozorčí rada Komory, jakožto kontrolní orgán, Stavovský soud, rozhodující o ukládání disciplinárních opatření, a Výbor pro registraci, zajišťující především provádění zkoušek odborné způsobilosti. Základní principy organizační výstavby jsou založeny na demokratických principech (např. princip plné odpovědnosti tomu, kdo orgán zvolil) s tím,že podrobnosti upravují vnitřní předpisy vydané příslušným orgánem Komory. Tím je dána možnost reagovat na dodatečně vzniklé situace bez nutnosti měnit zákon.

zásada č. 12 - vztah k stávajícím platným předpisům

Oprávnění k vytváření architektonické dokumentace podle tohoto zákona nahrazuje povolení k projektové činnosti podle příslušných předpisů.

Odůvodnění:

Stávající právní úprava (stavební zákon a prováděcí předpisy) konstituovala institut oprávnění k projektové činnosti. Na tuto úpravu navazuje zásada č. 12, která stanoví totožnost institutů oprávnění k vytváření (autorizaci) architektonické dokumentace a oprávnění k projektové činnosti.

Návrh zákona není v rozporu s jinou federální či republikovou zákonnou úpravu, zejména se zák. č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

Návrh zákonné úpravy není rovněž v rozporu ani nekoliduje s připravovaným návrhem zákona o České komoře stavebních inženýrů.

V Praze dne 14. ledna 1991

Jana Ryšlinková v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP