Účelem navrhované právní úpravy
je vytvořit právní předpoklady pro
zkvalitnění architektury, jakožto jednoho z
rozhodujících faktorů vytváření
životního prostředí a v širším
smyslu slova i životní úrovně obyvatel
České republiky.
Odůvodnění:
Tvorba a ochrana kvalitního životního prostředí
je jedním ze základních úkolů
současné společnosti. Architektura jako disciplina
zabývající se prostorovým a funkčním
uspořádáním životního
prostředí tuto oblast výrazně ovlivňuje.
Je současně odrazem kulturní vyspělosti
národa. Všestrannou kvalitu architektury (vč.
jejích estetických, ekologických a sociálních
aspektů) je z tohoto důvodu třeba považovat
za předmět veřejného zájmu
a je třeba vytvořit vhodný právní
nástroj odpovídající významu
architektury ve společnosti a zajišťující
ochranu tohoto veřejného zájmu.
V uplynulém období byla architektura - tak jako
řada dalších oblastí lidské duševní
činnosti - podceňována a omezována.
Diktát dodavatelských organizací, majících
monopolní postavení, nekompetentní rozhodování
orgánů, působících na úseku
územního plánování a stavebního
řádu, snahy o obcházení platných
právních předpisů a v neposlední
řadě často neprofesionální
úroveň architektonické projekce se projevují
na převažující většině
staveb, realizovaných v minulém období, nejvýrazněji
pak v urbanismu měst a vesnic i v uspořádání
a ztvárnění osídlené krajiny.
K těmto, dosud velmi silně doznívajícím
negativním skutečnostem, přistupují
dnes další nepříznivé vlivy ohrožující
veřejný zájem v oblasti architektury. Jsou
to jednak silné podnikatelské tlaky (domácí
a zejména zahraniční), které často
staví individuální zájem nad zájem
veřejný a komerční zájmy nad
zájmy kulturní, ekologické a etické.
Po přechodnou dobu může určitá
rizika neprofesionality a živelnosti ve správě
obcí přinášet i nově se vytvářející
struktura místní samosprávy.
Tak, jako v jiných oblastech, je tedy i na úseku
navrhování a realizace územního uspořádání
krajiny a sídel, pozemních staveb, veřejných
interiérů, veřejných prostranství,
praků a zahrad nutno zajistit,, aby odborné činnosti
vč. zásadního rozhodování vykonávali
odborníci - architekti a aby tato jejich činnost
podléhala maximálně možné veřejné
kontrole. To platí i o dalších profesionálních
činnostech vykonávaných v souvislosti s vytvářením
a realizací architektonické dokumentace.
Z těchto důvodů je nezbytné provést
základní zákonnou úpravu vytváření
a realizace architektonických děl, ochrany veřejného
zájmu v této oblasti proti individuálním,
zejména podnikatelským, tlakům a úpravu
působnosti české komory architektů
(dále jen "Komora") a jí registrovaných
architektů.
Účel, sledovaný zákonnou předlohou
je naplňován zejména těmito principy:
a) zákonným zakotvením významu architektury,
jakožto významného faktoru ovlivňujícího
vytváření životního prostředí;
b) zakotvením povinnosti orgánů pověřených
územním plánováním a povoláváním
staveb jakož i registrovaných architektů důsledně
prosazovat veřejný zájem v oblasti architektury;
c) stanovením podmínek odborné kvalifikace
tvůrců architektonických děl - registrovaných
architektů, prověřováním splnění
těchto podmínek před registrací architekta
a kontrolu výkonu činnosti registrovaného
architekta vč. sankcí v případě
excesů;
d) zakotvením práva registrovaných architektů
obligatorně se účastnit stavebního
řízení, provádět odborný
architektonický dozor ve fázi realizace stavby podle
jimi vypracovaného architektonického návrhu
a být neopominutelným účastníkem
řízení kolaudačního;
e) vytvořením právních předpokladů
pro odborný výkon státní správy
na úseku územního plánování
a územního rozhodování;
Odůvodnění:
Reálné zabezpečení cílů
navrhované právní úpravy spočívá
ve vytvoření předpokladů pro profesionální
výkon všech činností, souvisejících
s vytvářením a realizací architektonických
děl. Odborná způsobilost občanů,
vytvářejících architektonická
díla či působících na úseku
územního plánování a územního
rozhodování a princip obligatorního účastenství
registrovaných architektů ve všech fázích
přípravy a realizace architektonických děl
- ve spojení s principem kontroly registrovaných
architektů při výkonu jejich činnosti
- jsou předpokladem pro kvalitu budoucích architektonických
děl.
Pro účely tohoto zákona bylo třeba
vytvořit legislativní zkratku architektonická
dokumentace, za kterou je považován návrh
územního uspořádání
krajiny nebo sídel, návrh pozemních staveb,
interieru, veřejných prostranství, parků
nebo zahrad; má zpravidla formu plánu, projektu,
studie nebo modelu.
Registrovaným architektem se rozumí fyzická
osoba, která na základě splnění
podmínky odborné způsobilosti stanovených
zákonem byla zapsána do seznamu registrovaných
architektů. Registrovanému architektu zákon
stanoví dále uvedená práva a povinnosti.
Navrhuje se provádět registraci pro obor architekt
(se všeobecnou působností a dále pro
specializace:
a) architekt v oboru pozemních staveb
b) architekt v oboru územního plánování
c) architekt v oboru interierové tvorby
d) architekt v oboru krajinářství.
česká komora architektů je samosprávnou
stavovskou organizací, sdružující registrované
architekty a oprávněnou rozhodovat o registraci,
o sistaci či odejmutí práv, spojených
s výkonem činnosti registrovaného architekta
a o některých dalších souvisejících
otázkách
Autorizace architektonické dokumentace registrovaným
architektem je jednou z pravomocí registrovaného
architekta. Spočívá v posouzení a
potvrzení odborné architektonické úrovně
vypracované dokumentace. Autorizací přejímá
registrovaný architekt současně odpovědnost
za architektonickou úroveň jím autorizované
dokumentace.
Odůvodnění:
Pro účely zákona bylo třeba vytvořit
a definovat legislativní zkratku "architektonická
dokumentace". Tento pojem byl záměrně
volen tak, aby nemohlo dojít k záměně
s pojmem "architektonické dílo", jakožto
pojem, související s právní úpravou
autorského práva.
Vzhledem k rozdílným architektonickým činnostem
a odpovídajícím rozdílným druhům
příslušného vzdělání
pro tyto činnosti bylo třeba rozlišit působnost
registrovaného architekta se všeobecnou působností
a dále registrovaných architektů v jednotlivých
v úvahu přicházejících specializacích.
Tomuto rozlišení pak odpovídají kvalifikační
požadavky v části odborného vzdělání.
Ostatní pojmy, použité v návrhu zákonné
úpravy jsou vysvětleny již v samotné
zásadě.
Autorizaci registrovaných architektem podléhají:
a) územní dokumentace, podléhající
schválení příslušného
orgánu;
b) architektonická dokumentace, sloužící
jako podklad pro vydání územního rozhodnutí,
c) architektonická dokumentace tvořící
součást návrhu na zahájení
stavebního řízení,
d) projekt úpravy nebo změny pozemní stavby
vč. interieru, pokud tato změna nebo úprava
podléhá stavebnímu řízení;
v těchto případech musí být
zajištěna i účast autora původní
architektonické dokumentace (je-li na živu), a to
povinným vyžádáním si jeho stanoviska
k návrhu změny a povinností k tomuto stanovisku
přihlížet.
Odůvodnění:
Zákonná úprava musí přesmě
vymezit, která architektonická díla budou
nadále autorizaci podléhat. Jedná se především
o územní dokumentaci, dokumentaci, sloužící
jako podklad pro zahájení stavebního řízení
a řízení pro povolení změny
dokončení stavby.
Specificky bylo třeba upravit právo autora návrhu
stavby, u níž má dojít ke změně.
Tento autor - je-li na živu - bude mít nadále
právo se k návrhu změny závazným
způsobem vyjádřit a jeho registrovaný
architekt, provádějící autorizaci
i stavební úřad jsou povinni z tohoto vyjádření
vycházet.
Naplnění této zásady je pak zabezpečeno
stanovením obligatorního účastenství
v řízení o povolení stavby či
povolení změny dokončené stavby, a
to jak pro architekta autorizujícího architektonickou
dokumentaci, tak i pro autora původního návrhu
stavby.
Zákonná úprava stanoví dvě
základní kategorie předpokladů pro
výkon činnosti registrovaného architekta,
a to:
a) obecné předpoklady, tj.:
- státní občanství ČSFR nebo
trvalý pobyt na území ČR;
- plná způsobilost k právním úkonům;
- občanská bezúhonnost;
Dodatečná ztráta způsobilosti k právním
úkonům má za následek jednak vyškrtnutí
ze seznamu registrovaných architektů a jednak pozastavení
výkonu funkce registrovaného architekta:
obligatorní v případě ztráty
či omezení této způsobilosti nebo
fakultativní v případě, že
bylo zahájeno řízení o zbavení
či omezení způsobilosti k právním
úkonům.
b) specifické (odborné) předpoklady, tj.:
- dosažení úplného vysokoškolského
vzdělání v příslušném
oboru;
- nejméně pětiletá odborná
praxe v oboru architektura;
- doporučení nejméně dvou registrovaných
architektů;
- složení zkoušky odborné způsobilosti;
Splnění některých specifických
podmínek může Komora - při dodržení
zákonem stanovených předpokladů -
promnout. Jedná se především o prominutí:
- předepsaného vysokoškolského vzdělání,
pokud uchazeč o zápis do seznamu registrovaných
architektů prokáže svojí dosavadní
odbornou činností dostatečnou kvalifikaci;
- doporučení dvou registrovaných architektů;
toto ustanovení bude přicházet zejména
v úvahu v počátečních fázích
činnosti Komory;
- složení zkoušky odborné způsobilosti
podle tohoto zákona v případech, kdy Komora
uzná z tuto zkoušku dříve složenou
zkoušku zvláštní způsobilosti pro
obor projektování, vykonanou podle dosud platných
předpisů.
c) složení předepsaného slibu ve znění:
"Slibuji na svou občanskou čest a své
svědomí, že budu při výkonu činnosti
registrovaného architekta chránit zájmy tvorby
a ochrany životního prostředí a svědomitě
plnit úkoly, vyplývající z výkonu
této činnosti. Budu vždy jednat v souladu s
etikou architekta."
Odůvodnění:
Zákon musí vymezit podmínky, za kterých
lze žadatele do seznamu registrovaných architektů
zapsat. Tyto podmínky jsou rozděleny do třech
základních kategorií (obecné podmínky,
zejména státní občanství nebo
trvalý pobyt na území republiky, občanská
bezúhonnost a plná způsobilost k právním
úkonům a podmínky specifické, zejména
vzdělání, odborná praxe, doporučení
dvou registrovaných architektů a úspěšné
složení zkoušky odborné způsobilosti).
Vzhledem k charakteru činnosti registrovaného architekta
a oprávnění používat autorizační
razítko se státním znakem České
republiky je nezbytnou podmínkou pro zápis do seznamu
registrovaných architektů složení zákonem
předepsaného slibu.
Současně zákon stanoví výjimky,
za kterých lze některé z předepsaných
podmínek prominout. Především je umožňit
prominutí vysokoškolského vzdělání
občanům, kteří svojí dosavadní
odbornou činností prokázali vysokou profesionalitu.
Z důvodů praktických, zejména v prvém
období činnosti Komory, bude třeba umožnit
prominutí předložit doporučení
dvou registrovaných architektů.
Dříve vykonávané zkoušky zvláštní
odborné způsobilosti pro obor projektování
byly prováděny s různou náročností
a nelze je vždy považovat za objektivní průkaz
odborné kvalifikace občana pro oblast projektování.
Proto zákon umožní Komoře uznat či
neuznat tuto zkoušku za zkoušku odborné způsobilosti
ve smyslu tohoto zákona.
Ve všech případech prominutí zákonem
předepsaných podmínek je dáno právo
Komory věc uvážit podle konkrétního
případu.
Registrovaný architekt autorizuje architektonickou dokumentaci
(vlastní nebo vypracovanou ve spolupráci s jinými
osobami), popř. vypracovanou třetími osobami
podle jím vypracované architektonické předchozího
stupně.
Má dále právo (a je-li o to požádán
stavebníkem i povinnost) provádět odborný
architektonický dozor nad realizací stavby.
Je rovněž oprávněn v oboru své
působnosti vydávat autorizované odborné
posudky a stanoviska, a to i pro účely řízení
před státními orgány.
Je neopominutelním účastníkem územního,
stavebního či kolaudačního řízení.
Registrovaný architekt vykonává svoji působnost
na území České republiky. Návrh
umožňuje, aby stejnou působnost mohla Komora
přiznat i osobám, které jsou obdobným
způsobem registrovány příslušným
orgánem Slovenské republiky či obdobnou institucí
zahraniční.
Odůvodnění:
Autorizací návrhu garantuje registrovaný
architekt odbornou architektonickou úroveň příslušné
dokumentace a za tuto úroveň rovněž
přejímá odpovědnost (právní
i etickou).
S ohledem na nezbytnost prosazování odborných
zájmů při územním, stavebním
či kolaudačním řízení
je registrovaný architekt, který autorizoval příslušnou
dokumentaci, neopominutelným účastníkem
příslušného řízení
se všemi právy a povinnostmi ve smyslu stavebního
zákona.
Příslušné procesní normy umožňují
státním orgánům vyžádat
si vedle znaleckých posudků i posudky odborných
organizací či institucí. Návrh umožňuje,
aby registrovaný architekt byl oprávněn vypracovávat
posudky či stanoviska obdobně jako odborné
organizace či instituce, a to v oboru své působnosti.
Zákon národní rady může vymezit
působnost jen na území příslušné
republiky. Umožní však, aby Komora mohla rozhodnout,
že stejnou působnost mohou na území
České republiky vykonávat i osoby, mající
obdobné oprávnění vydané příslušným
orgánem Slovenské republiky či obdobnou zahraniční
institucí.
Ze seznamu registrovaných architektů vyškrtne
Komora toho, kdo
a) zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého,
b) ztratil způsobilost k právním úkonům
nebo jehož způsobilost k právním úkonům
byla pro výkon činnosti registrovaného architekta
omezena,
c) požádal o vyškrtnutí ze seznamu registrovaných
architektů,
d) byl pravomocným rozhodnutím příslušného
orgánu vyškrtnut ze seznamu registrovaných
architektů.
Právo vykonávat činnost registrovaného
architekta se pozastavuje:
a) nástupem do funkce nebo zaměstnání,
které jsou neslučitelné s výkonem
činnosti registrovaného architekta, a to na dobu
trvání této funkce nebo zaměstnání
a pro oblast, kde tuto funkci nebo zaměstnání
vykonává; v odůvodněných případech
může Komora stanovit, že právo vykonávat
činnost registrovaného architekta se pozastavuje
i na určitou dobu po skončení výkonu
této funkce nebo zaměstnání;
b) na dobu trvání trestu zákazu činnosti
vykonávat činnost registrovaného architekta.
Výkon činnosti registrovaného architekta
může být pozastaven
a) bylo-li proti registrovanému architektovi v souvislosti
s výkonem jeho činnosti zahájeno trestní
stíhání pro úmyslný trestný
čin,
b) bylo-li proti němu zahájeno řízení
o zbavení nebo o omezení způsobilosti k právním
úkonům.
Odůvodnění:
Zákon stanoví povinnost vyškrtnout registrovaného
architekta se seznamu registrovaných architektů
v případech ztráty základních
osobních předpokladů pro výkon činnosti
(smrt, ztráta nebo omezení způsobilosti k
právním úkonům). Dalšími
případy, kdy lze registrovaného architekta
ze sezmanu vyškrtnout jsou:
- žádost registrovaného architekta o vyškrtnutí;
- rozhodnutí o vyškrtnutí ze seznamu registrovaných
architektů, jakožto jedno z disciplinárních
opatření.
Zákon dále stanoví sistaci práva výkonu
činnosti registrovaného architekta. Tato sistace
je navržena jednak jako fakultativní a jednak jako
obligatorní.
Fakultativní sistace práva výkonu činnosti
registrovaného architekta je možná v případech,
kdy proti registrovanému architektovi bylo zahájeno
v souvislosti s výkonem jeho činnosti trestní
stíhání pro úmyslný trestný
čin či řízení o zbavení
nebo omezení způsobilosti k právním
úkonům; v těchto případech
má Komora právo věc posoudit a výkon
činnosti případně - do konečného
rozhodnutí - pozastavit.
Obligatorní (tedy přímo ze zákona)
sistace práva výkonu činnosti registrovaného
architekta nastává především,
pokud registrovaný architekt nastoupil do funkce nebo
zaměstnání, které jsou neslučitelné
s výkonem funkce registrovaného architekta. Tímto
ustanovením je sledován cíl znemožnit
zneužívání určitých funkcí
(např. na úseku územního plánování
či rozhodování) ve vlastní prospěch
registrovaného architekta. V tomto případě
sistace končí zásadně ukončením
výkonu této funkce nebo zaměstnání;
v odůvodněných případech však
Komora může tuto dobu i prodloužit. Dalším
případem obligatorní sistace výkonu
činnosti registrovaného architekta je pravomocné
uložení trestu zákazu výkonu činnosti
registrovaného architekta v trestním řízení.
Za závažné nebo opětovné porušení
povinností registrovaného architekta (dále
jen"disciplinární provinění")
se registrovanému architektovi uloží, nejde-li
o čin přísněji trestný, některé
z těchto disciplinárních opatření:
a) písemná důtka
b) pokuta až do výše 10.000 Kčs
c) vyškrtnutí ze seznamu registrovaných architektů
na dobu nejvýše pět let.
O uložení disciplinárního opatření
rozhoduje Stavovský soud Komory (dále jen "Stavovský
soud") v disciplinárním řízení,
které se zahajuje na návrh dozorčí
rady.
Rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření musí mít písemnou
formu a musí obsahovat výrok, odůvodnění
a poučení o opravném prostředku. Rozhodnutí
musí být doručeno provinivšímu
se registrovanému architektovi a dozorčí
radě Komory. Jinak pro doručování
tohoto rozhodnutí platí přiměřené
ustanovení zákoníku práce o doručování
rozhodnutí o uložení kárného
opatření.
Proti rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření podle může provinivší
se registrovaný architekt popř. dozorčí
rada Komory podat písemné odvolání,
a to do 15 ti dnů ode dne doručení rozhodnutí.
Odvolání se podává prostřednictvím
Stavovského soudu. Řádně a včas
podané odvolání má odkladný
účinek.
O odvolání proti rozhodnutí o uložení
disciplinárního opatření podle písm.
a/ nebo b/ rozhoduje s konečnou platností představenstvo
Komory, které přezkoumávané rozhodnutí
buď potvrdí nebo zruší. Zruší-li
představenstvo Komory napadené rozhodnutí,
je Stavovský soud vázán právním
názorem odvolacího orgánu.
Rozhodnutí Stavovského soudu, jímž bylo
jako disciplinární opatření uloženo
vyškrtnutí ze seznamu registrovaných architektů,
přezkoumává podle zvláštních
předpisů na návrh provinivšího
se registrovaného architekta Nejvyšší
soud České republiky; návrh se podává
ve lhůtě stanovené zvláštními
předpisy.
Odůvodnění:
Zajištění odpovědného výkonu
funkce registrovaného architekta je provedeno - vedle dalších
právních nástrojů - též
stanovením disciplinární odpovědnosti
registrovaného architekta v případech porušení
povinností, vyplývajících z tohoto
zákona vč. zákonem předepsaného
slibu. Oddíl třetí upravuje podmínky
vzniku disciplinární odpovědnosti, postup
při ukládání disciplinárních
opatření a opravné prostředky proti
rozhodnutí Stavovského soudu Komory. Nejde-li o
vyškrtnutí ze seznamu registrovaných architektů,
rozhoduje o opravném prostředku představenstvo
Komory. Je-li jako disciplinární opatření
uloženo Stavovským soudem vyškrtnutí ze
seznamu registrovaných architektů, podléhá
toto rozhodnutí přezkumné činnosti
soudu, a to podle ust. §§ 244 a násl. o.s.ř.
Jinak je úprava ukládání disciplinárních
opatření obdobná jako u kárných
opatření dle zákoníku práce.
Nejpozději při započetí výkonu
činnosti podle § 9 je registrovaný architekt
povinen uzavřít pojištění odpovědnosti
za škody, způsobené při výkonu
této činnosti. To neplatí, vykonává-li
registrovaný architekt tuto činnost v pracovním
nebo obdobném poměru. Toto pojištění
musí trvat po celou dobu výkonu této činnosti.
Každý má právo vybrat si svobodně
pro svoji zakázku registrovaného architekta.
Právní vztahy mezi registrovaným architektem
a objednatelem architektonické dokumentace se řídí
obecně závaznými právními předpisy.
Autorizací architektonické dokumentace přejímá
registrovaný architekt odpovědnost za odbornou architektonickou
úroveň této dokumentace. Převzetí
tohoto druhu odpovědnosti nevylučuje vznik odpovědnosti
podle obecných předpisů.
Registrovaný architekt je oprávněn zaměstnávat
další architekty či jiné pracovníky.
Je oprávněn rovněž vykonávat
povolání registrovaného architekta ve spolupráci
s jedním nebo více registrovanými architekty.
Odůvodnění:
Z důvodů ochrany odběratel se stanoví
povinnost registrovaného architekta uzavřít
pojištění z odpovědnosti za škody,
způsobené při výkonu této činnosti,
přičemž toto pojištění musí
trvat po celou dobu výkonu činnosti.
Zásada tržních vztahů je promítnuta
v právo svobodné volby odběratele vybrat
si pro svoji zakázku registrovaného architekta dle
svého uvážení. Právní
vztahy mezi registrovaným architektem, jakožto dodavatelem
a odběratelem se řídí podle povahy
věci buď hospodářským nebo občanským
zákoníkem.
Registrovaný architekt, který autorizoval architektonickou
dokumentaci, přebírá odpovědnost především
za architektonickou úroveň této dokumentace.
Tato odpovědnost má jednak povahu právní
(odpovědnost za vady či za způsobenou škodu)
a jednak povahu etickou (s možností zahájení
disciplinárního řízení). Vedle
toho registrovaný architekt - jakožto dodavatel -
nese odpovědnost za vady, za prodlení či
za škodu podle obecných předpisů.
Tak, jako jiný podnikatelský subjekt, i registrovaný
architekt má právo zaměstnávat jiné
osoby či sdružovat se ke společným formám
podnikání s jinými osobami.