Příloha I

Důvodová zpráva

I. všeobecná část

Předkládaný zákon "o vlastnických vztazích k půdě a zemědělskému majetku" si klade za cíl důsledné obnovení práv vlastníků půdy, nakládat s ní v souladu se základními právy vyplývajícími z občanského zákoníku, a to s přihlédnutím na připravované změny hospodářského života naší republiky.

Předložený návrh zákona vychází z koncepce Scénáře ekonomické reformy v zemědělství. Zavedení tržního mechanismu v zemědělství, lesnictví a vodním hospodářství vyžaduje novou právní úpravu vlastnických a užívacích vztahů k půdě a zemědělskému majetku.

Měnící se struktury v podnikání a proměny hospodářských vztahů v celém hospodářství, se odráží i do vlastnických vztahů v zemědělství a také to, že se zavádí vztah pronájmu pozemků, tedy existence nájemců půdy a majetku. Naopak upouští se téměř úplně od pojmu a tedy i vztahu uživatel pozemků a majetku.

V předloženém návrhu je uvažována i půda obecní a státní, ovšem s tím, že dojde ke značnému omezení státní půdy, která by měla být spravována převážně obcemi.

Zemědělská i nezemědělská půda ve vlastnictví státu, nebo půda, u které není zatím vlastník znám, bude spravována pozemkovým fondem, jehož zřízení je v působnosti republik. Pozemkové úřady se zřizují za účelem provedení pozemkových úprav a také budou rozhodovat o změně vlastnických práv k dotčeným pozemkům.

Samostatnou část zákona činí ustanovení týkající se navrácení půdy neoprávněně odebrané, nebo převzaté státem v období od 25. 2. 1948 do 1. 1. 1990.

Zákon zaručuje rovnoprávnost vlastnictví soukromého, družstevního a státního. Umožňuje neoprávněně nabyté pozemky a majetek vrátit původním vlastníkům, uskutečnit reprivatizaci a privatizaci, ale i restrukturalizaci družstevních i státních organizací.

II. Zvláštní zpráva

K § 1 až 5

Zemědělská a lesní půda, vodní plochy, jakož i ostatní půda tvoří komplex venkovské krajiny, pro níž je třeba formulovat právní vztahy, které se jich týkají, tj. vztahy vlastnické, případně užívací.

Z nedotčeného vlastnického práva k pozemkům se vylučují pozemky, u nichž změna ve využití je v zájmu státu, např. zřízení, údržba a obnova veřejně prospěšných zařízení. Výše uvedených práv upravených jinými zákony nebo právními předpisy se navrhovaný zákon nedotýká.

Zákon neomezuje využití půdy při pronájmu z hlediska výměry či osoby, na rozdíl od převodu vlastnictví na zahraniční osoby, kterým devizové předpisy neumožňují, aby byl možný pronájem půdy zahraničním osobám.

K § 6 až 13

Půda, která v minulosti přešla do vlastnictví státu výrokem o propadnutí majetku v trestním řízení včetně trestního řízení správního podle dřívějších předpisů, jestliže postižený byl v rámci řízení o nápravě nezákonných rozhodnutí rehabilitován ze zákona nebo rozhodnutím příslušného orgánu, dále byla-li mu půda odňata bez náhrady postupem podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě a konečně, byla-li vynuceně darována státu. Nátlak na darování pozemků státu byl na vlastníky mimo jiné také vyvíjen státními notáři v řízení o registraci smluv při převodu nemovitostí a v dědickém řízení, případně pracovníky národních výborů při převádění zemědělského družstva nebo jeho části do státního statku.

Zákon tak vytváří předpoklady pro nápravu křivd a současně pro privatizaci.

V případech, že vyvlastněné pozemky nelze podle zákona č. 142/1947 Sb. a č. 46/1948 Sb. převést na jiné osoby nebo za náhradu přenechat do osobního užívání, nedovoluje zákon vždy takové pozemky převést do vlastnictví původních vlastníků, ale nahradit je jinými pozemky.

K § 14 až 15

Pozemkové úřady budou organizacemi zřízenými příslušnými orgány republik. Jejich úkolem bude hospodařit se státní a jinou půdou, výjimečně i s půdou ve vlastnictví fyzických nebo právnických osob v souladu se záměry ochrany krajinotvorby, privatizace a zamezení spekulačních tendencí trhu s půdou.

Podrobná náplň činnosti a pravomoci pozemkových úřadů se ponechává příslušnému zákonu o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a v působnosti republik.

Pozemkové úpravy by vedle optimalizace půdní držby měly zajistit ekologické potřeby krajiny, zejména obnovení územních systémů ekologické stability a zvýšit ochranu zemědělského půdního fondu.

Cílem pozemkových úprav je především nové uspořádání vlastnických a nájemních vztahů k půdě.

K § 16

Jde o velice závažná ustanovení, která se týkají zániku užívacího práva zemědělských a lesních organizací, zřízených v době násilné kolektivizace venkova. Užívací práva, zastřená nejasnými určitými dispozičními právy jsou nahrazena nájemním vztahem, vzniklým ze zákona.

Při tomto zániku užívacího práva přechází na vlastníka i vlastnictví k trvalým porostům.

K § 17 a 18

Vlastník zemědělské a lesní půdy má právo na spoluvlastnictví i k volně žijící zvěři a ostatní fauně.

V rámci privatizace má vlastník zemědělské usedlosti právo na navrácení zemědělského majetku, a to nejen nemovitého, ale i movitého majetku, který neoprávněně přešel do zemědělských organizací, do vlastnictví státu, případně i neoprávněně jej nabyly fyzické osoby.

K § 19 až 21

S ohledem na úpravu vlastnických práv k půdě a majetku, předložený návrh řeší restrukturalizaci zemědělských družstev, přičemž jim dovoluje uspořádat si svoji strukturu a hospodářské poměry podle místních přirozených a hospodářských podmínek a nebrání družstvům hospodařit nadále v původní formě nebo zda se uskuteční rozdělení družstev na malá družstva podle vůle vlastníků - družstevních rolníků. Na druhé straně plně respektuje vlastnické právo, potvrzené ve smlouvě s družstvem.

Jedním z nejdůležitějších paragrafů této statě je rozdělení majetku zemědělských družstev na podíly.

K § 22

Tento návrh zákona rovněž řeší restrukturalizaci státních statků a agrokombinátů, a to nejprve potřebnou privatizací, tj. rozdělením majetku na podíly, vyčleněním původních vlastníků a následným prodejem podílů fyzickým osobám. Jestliže nedojde k prodeji všech podílů fyzickým osobám, dojde k prodeji právnickým osobám, tj. i osobám z nezemědělské oblasti. Zvláštní finanční podpory budou poskytovány zemědělským organizacím v chráněných územně krajinných oblastech, zejména v pohraničí.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP