Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
o vlastnických vztazích k půdě a zemědělskému
majetku
návrh předkládá
poslanec ČNR
Václav Moskal
Praha, 23. ledna 1991
Účelem předloženého návrhu
zákona "o vlastnických vztazích k půdě
a zemědělskému majetku" je vypracování
takové právní normy, která bude plně
a nezakrytě respektovat vlastnická práva
a vymezovat práva a povinnosti vlastníků,
nájemců a držitelů půdy.
Tato předloha zákona se v některých
paragrafech podstatně nebo i méně významně
liší od jiných některých verzí
"zákona o půdě...", předložených
legislativním oddělením Ministerstva hospodářství
a také od návrhu iniciativní skupiny pracovníků,
vedených poslancem Federálního shromáždění.
Zákon č. 123/1975 Sb., "o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby" a jeho
"doplněk č. 95/1988 Sb." byly pozůstatkem
minulého totalitního systému a plně
vyhovovaly principům socialistické zemědělské
výrobě JZD, státních statků
a agrokombinátů.
Avšak i novelizace těchto zákonů v zákoně
č. 114/1990 Sb., projednaná a schválená
v dubnu 1990, naprosto nesplnila očekávání
zemědělců a venkovského obyvatelstva
po 17. listopadu 1989, neboť se prokázal téměř
nulový efekt zákona.
Podstatou záměru předložení tohoto
návrhu zákona je plně legislativně
zrovnoprávnit vlastnictví soukromé, družstevní
a státní a odstranit prioritní postavení
socialistického JZD ve vlastnických vztazích
uvedených v zákoně č. 114/1990 Sb.
Dalším aspektem předložení tohoto
návrhu je uvedení zemědělské
legislativy do souladu se soukromohospodářskými
změnami v ostatních oblastech národního
hospodářství, tj. reprivatizace, privatizace,
respektive malá privatizace a realizace ustanovení
transformačního zákona.
V tomto návrhu zákona je používán
pojem vlastníka, jako jasné a srozumitelné
kategorie vlastnických práv a povinností,
nájemce, užívající půdu
nebo půdu a majetek na základě nájemní
smlouvy a držitele s širším okruhem užívacích
práv než má nájemce. Pojem uživatel
používáme omezeně, a to proto, že
užívací právo má širokou
nevymezenou působnost a v tom smyslu je v zákoně
používán tento pojem.
Náš návrh také umožňuje
plné začlenění půdy či
pozemku do tržního hospodářství
jako zboží a podřídit je také
cenové liberalizaci.
Předkládaný návrh umožňuje
zakládání soukromých rolnických
usedlostí - soukromých rolníků a na
druhé straně je zajištěna stabilizace
zemědělských družstev na soukromohospodářských
principech a na podkladě právoplatných smluv.
Vytvoření zemědělských družstev
na podkladě těchto smluv je zajištěn
soukromohospodářský princip družstevního
podnikání, běžného v západních
zemědělsky vyspělých státech.
Podrobnější vztahy vlastnických a užívacích
práv vlastníka družstevního rolníka
a zemědělského družstva ponecháváme
na vůli stanov i zemědělských družstev.
V připomínkovém řízení,
které jsme zorganizovali se zemědělskou praxí,
se převážná část připomínek,
týkajících se navrácení státní
půdy vlastníkům, zastávala stanovisko,
že darování pozemků státu bylo
ve všech případech (až na nepatrné
výjimky) provedeno pod nátlakem a že tento
nátlak je dnes nezjistitelný, a proto je v zákoně
uvedeno pouze časové období.
Tento návrh také respektuje požadavky Sdružení
soukromých zemědělců, které
byly vzneseny na jejich zasedání dne 30. 9. 1990.
Tento návrh předpokládá uskutečnění
pozemkové reformy, která by začala přibližně
v březnu 1991. Tato pozemková reforma by umožnila
navrátit nebo koupit rolníkům - zájemcům
- menší část pozemků (jako dříve
používaný záhumenek), např. od
1 do 5 ha pro produkci zeleniny, ovoce a plodin, pro výživu
lidí a drobného hospodářského
zvířectva. Rovněž by umožnila vyčlenění
pozemků soukromým rolníkům a současně
by zaručila stabilitu nově vytvořené
půdní tržby družstevní, obecní
a zbývající státní držby
půdy.
Domníváme se, že tento návrh zákona
může při solidních a uvážených
postupech realizace splnit požadavky jak soukromých
rolníků, družstevních rolníků,
tak i ostatních pracovníků v zemědělství,
potravinářství a lesnictví.
Federální shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
se usneslo na tomto zákoně:
(1) Obsahem tohoto zákona je navrácení půdy
a majetku ve vlastnictví státu a zemědělských
organizací do vlastnictví vlastníkům,
obnova užívacích práv vlastníků,
privatizace půdy a zemědělského majetku
a restrukturalizace zemědělských organizací.
Zákon se vztahuje na
a) zemědělskou a lesní půdu, vodní
plochy a další druhy pozemků;
b) obytné a hospodářské budovy a jiná
zařízení patřící k původní
zemědělské usedlosti;
c) hospodářské budovy sloužící
zemědělské a lesní výrobě
a vodnímu hospodářství;
d) ostatní majetek sloužící zemědělské
a lesní výrobě a vodnímu hospodářství;
(1) Zákon upravuje práva a povinnosti vlastníků,
nájemců a držitelů půdy a majetku,
jakož i působnost státu při obnově
vlastnických a užívacích práv
k pozemkům, budovám a zemědělskému
a jinému majetku [Zemědělským
majetkem se myslí i majetek vzniklý při
činnosti zemědělských organizací
při bezplatném užívání
půdy.] a
[vlastník půdy nebo určitých
pozemků má neomezené vlastnické právo
nakládat se svými pozemky dle své vůle
a v tomto právu nesmí být nikým omezován,
nájemce pozemků na základě
nájemní smlouvy najímá pozemek od
vlastníka a za pronájem pozemků platí
pachtovné,
držitel pozemků má pozemky v držbě
(užívání) na základě smlouvy,
která ho opravňuje k určitým dispozičním
právům, čímž jsou vlastnická
práva částečně omezena.].
(2) Zákon upravuje nájemní a užívací
vztahy k půdě, budovám a zemědělskému
majetku [Zemědělským majetkem se
myslí i majetek vzniklý při činnosti
zemědělských organizací při
bezplatném užívání půdy.].
(3) Zákon upravuje právní vztahy k půdě,
pokud nejsou upraveny jinými předpisy [Zemědělským
majetkem se myslí i majetek vzniklý při
činnosti zemědělských organizací
při bezplatném užívání
půdy.] a
[vlastník půdy nebo určitých
pozemků má neomezené vlastnické právo
nakládat se svými pozemky dle své vůle
a v tomto právu nesmí být nikým omezován,
nájemce pozemků na základě
nájemní smlouvy najímá pozemek od
vlastníka a za pronájem pozemků platí
pachtovné,
držitel pozemků má pozemky v držbě
(užívání) na základě smlouvy,
která ho opravňuje k určitým dispozičním
právům, čímž jsou vlastnická
práva částečně omezena.].
(1) Právo užívat půdu má vlastník,
jiné osoby pouze na základě smlouvy s vlastníkem,
u pozemků s neznámým vlastníkem pozemkový
fond.
(2) Vlastník pozemků je vlastníkem porostů
na něm vzešlých. U pozemků daných
smluvně do užívání, je vlastníkem
trvalých porostů vzešlých v době
užívání vlastník pozemku, pokud
se uživatel pozemku nedohodne s vlastníkem jinak.
Ve sporných případech rozhoduje pozemkový
úřad nebo soud.
S výjimkou případů uvedených
v § 6 nelze půdu převést do vlastnictví
devizovým cizincům [Devizový zákon
č. 162/1988 Sb., ve znění zákona č.
109/1990 Sb.].
(1) Původním vlastníkům se navrátí
půda, obytné a hospodářské
budovy (dále jen "nemovitostí"), které
patřily k původní zemědělské
usedlosti a přešly do vlastnictví státu
v době od 24. 2. 1948 do 1. 1. 1990, a to v důsledku
a) výroku o propadnutí majetku, propadnutí
věci nebo zabrání věci v trestním
řízení, případně v trestním
řízení správním, podle dřívějších
předpisů, jestliže byl výrok zrušen,
b) odnětí bez náhrady postupem podle §
6 zákona č. 44/1948 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 142/1947 Sb., o revizi
první pozemkové reformy nebo podle zákona
č. 46/1948 Sb., o nové pozemkové reformě,
c) darování nebo převod pozemků a
zemědělského majetku do socialistického
společenského vlastnictví, darování
fyzickým osobám bez úhrady nebo za neodpovídající
cenu, tj. neoprávněné zvýhodnění
nabyvatele,
d) jiný převod půdy nebo půdy a majetku
dle správních aktů, vydaných po 24.
2. 1948,
e) v důsledku postupu, kterým byla porušena
obecně uznávaná lidská práva
a svobody [Občansky zákoník],
převede pozemkový úřad svým
rozhodnutím na jejich žádost bezplatně
do vlastnictví jejich původní nemovitosti
anebo spoluvlastnické podíly k nim.
(2) Jestliže pozemky původního vlastníka
přešly do vlastnictví obce, vzniká právo
podle tohoto ustanovení vůči obci.
(3) Nežije-li původní vlastník, náleží
právo oprávněným osobám (dědici),
jejichž okruh určují zvláštní
předpisy [Občansky zákoník].
(4) Právo podle tohoto ustanovení nevzniká,
jestliže náhrada za odnětí nemovitosti
původnímu vlastníkovi byla vypořádána
mezinárodní dohodou.
(1) Bezúplatný převod pozemků podle
§ 6 nelze uskutečnit v případě,
že
a) pozemek byl po přechodu nebo převodu do vlastnictví
státu zastavěn stavbou, jejíž charakter
nesouvisí s předmětem podnikání
organizace,
b) po odnětí vlastníkovi byl pozemek zastavěn
obytnou budovou anebo bylo zřízeno právo
vlastnictví (fyzické osoby),
c) na pozemku po odnětí vlastníkovi byla
do 1. 1. 1990 zřízena zahrádková nebo
chatová osada [§ 52 až § 56 vyhlášky
č. 83/1979 Sb., o obecných technických požadavcích
na výstavbu, ve znění vyhlášky
č. 45/1979 Sb.],
d) pozemky jsou určené pro obranu státu,
pro těžbu vyhrazených nerostů, komunikace
a pozemky vymezené pro veřejný zájem,
pozemky na nichž jsou hřbitovy a pozemky které
jsou chráněné podle zvláštních
předpisů [Například:
Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 51/1964 Sb., o držbách,
ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
Zákon č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích.
Zákon č. 79/1957 Sb., o výrobě,
rozvodu a spotřebě elektřiny.
Vládní nařízení č.
29/1959 Sb., o oprávněních k cizím
nemovitostem při stavbách a provozu pozemních
potrubí pro pohonné látky a ropu.].
(2) v případě uvedeném v odstavci
(1) se původnímu vlastníkovi, popřípadě
oprávněné osobě bezplatně převede
do vlastnictví jiný pozemek ve stejné výměře
a v přiměřené kvalitě jako
byly jeho původní pozemky, a to pokud možno
v téže obci, ve které se nachází
převážná část původních
pozemků. Není-li možno poskytnout náhradní
pozemek, přechází tato povinnost na pozemkový
fond, přičemž náhradní pozemek
může být nahrazen finanční úhradou.
(3) Nemovitost se převede do vlastnictví původního
majitele ve stavu, ve kterém se nachází ke
dni požádání vlastníkem, přičemž
se u budov bere v úvahu původní hodnota v
době odnětí státem a stupeň
opotřebení.
(1) Za nemovitost, která zanikla, nebo kterou nelze převést
původnímu vlastníku z důvodů
uvedených v § 7, odst. 1 a za níž nebyla
poskytnuta žádná jiná nemovitost podle
§ 7, odst. 2, náleží vlastníkovi
náhrada naturální neb jiná věcná.
Finanční náhrada se uhradí formou
cenných papírů nebo peněžní
částkou v současných cenách.
(2) Je-li převáděná nemovitost - budova
oproti svému stavu v době odnětí znehodnocena
do té míry, že ji nelze užívat
pro potřeby bydlení, výroby, obchodu nebo
jiné činnosti (včetně služeb)
bez okamžité stavební úpravy, nebo budova
neb její část se dá užívat
jen omezeně nebo s provozními obtíženi,
přísluší původnímu vlastníkovi
vedle předané hodnoty nemovitosti - budovy, též
úměrná peněžní náhrada
ve výši rozdílu mezi cenou budovy v době
převzetí státem, nebo zemědělskou
organizací a cenou ke dni účinnosti tohoto
zákona. Znehodnocení nemovitosti - budovy se vyhodnotí
a finančně vyčíslí při
dohodě s vlastníkem. Nedojde-li k dohodě
mezi vlastníkem a dřívějším
uživatelem, řeší rozpor soud.
(3) Převyšuje-li podstatně cena vydané
budovy ke dni účinnosti zákona cenu budovy
ke dni převzetí budovy státem, je na vůli
původního vlastníka, zda-li budovu převezme.
Dojde-li k souběhu žádostí původních
vlastníků podle § 6, náleží
právo na bezplatný převod původních
pozemků tomu z nich, který svého vlastnictví
pozbyl v důsledku jednostranného aktu státu.
Pokud tímto způsobem pozbylo svého vlastnictví
postupně více původních vlastníků,
náleží toto právo tomu z nich, který
vlastnictví pozbyl dříve. Ostatní
oprávnění mají v takovém případě
právo na převod pozemků podle § 7, odst.
2.
Právo na bezúplatný převod vlastnictví
podle § 6 až 8 může původní
vlastník uplatnit do dvou let ode dne účinnosti
tohoto zákona. V případě uvedeném
v § 6, odst. 1, písm. a) počne tato lhůta
běžet až ode dne právní moci rozhodnutí,
kterým byl výrok zrušen, dojde-li k tomuto
rozhodnutí po datu účinnosti tohoto zákona.
Jestliže bude výrok zrušen zvláštním
zákonem vydaným po dni účinnosti tohoto
zákona, počne lhůta běžet ode
dne účinnosti zvláštního zákona.
(1) Písemnou žádost o peněžní
náhradu je třeba podat u ministerstva financí
republiky při současném uvědomění
pozemkového úřadu, nejpozději ve lhůtách
uvedených v § 10. Závisí-li právo
na peněžní náhradu na rozhodnutí
pozemkového úřadu nebo soudu, končí
tato lhůta uplynutím šesti měsíců
ode dne právní moci rozhodnutí. Finanční
náhrada se uhradí do doby jednoho roku.
(2) Náhradu stanoví a poskytne příslušné
ministerstvo financí republiky ve výši stanovené
cenovými předpisy platnými v době
převzetí věci. Zanikla-li budova nebo zařízení
v průběhu užívacího práva
stanoví se náhrada dle současných
cenových relací a s ohledem na opotřebení
věci.
(3) Právo na peněžní náhradu
podle ustanovení § 10 a 11 má i vlastník
budovy, která byla odstraněna během užívání
organizací v době od 24. 2. 1948 do 1. 1. 1990.
(1) Právo na bezúplatný převod má
vlastník nejen k nemovitému majetku, ale i k vlastnictví
věcí (movitému majetku), který byl
vlastníku odňat podle § 6 a předán
zemědělské organizaci do užívání.
Navrácení a případná úhrada
majetku se řídí podle příslušných
§ 6 až 11.
(2) Nelze-li vrátit mrtvý a živý inventář,
zásoby a jiné zemědělské potřeby
v původní hodnotě, je možno vlastníku,
popřípadě skupině vlastníků
vrátit inventář nebo zařízení
v současné používané formě
a hodnotě.
(3) Veškeré náklady a výlohy spojené
s navrácením a převodem nemovitého
a movitého majetku do vlastnictví nebo užívání
vlastníkům nese organizace (uživatel vracející
majetek).
(4) Sporné případy podle § 6 až
12 řeší soudy.
(1) Pozemky, na které neuplatnili nárok původní
vlastníci, pozemkový fond prodá nebo pronajme
dalším osobám.
(2) Fyzické osoby mají právo na získání
vlastnického práva k půdě v tomto
pořadí:
a) samostatně hospodařící rolníci,
případně zájemci o zemědělskou
půdu,
b) osoby trvale bydlící v obci,
c) ostatní.
Pozemkovými úpravami jsou změny v uspořádání
pozemků v určitém území, provedené
za účelem vytvoření půdně
ucelených hospodářských jednotek,
podle potřeb jednotlivých vlastníků
půdy a celospolečenských potřeb [Zákon
ČNR .../1991 Sb., o pozemkových úpravách
a pozemkových úřadech].
(1) Pozemkové úpravy přísluší
do působnosti pozemkových úřadů.
Jejich zřízení a působnost stanoví
zákony republik.
(2) Součástí pozemkových úřadů
mohou být pozemkové fondy, jejichž působnost
a náplň činnosti stanoví zvláštní
předpisy [Zákon ČNR .../1991 Sb., o pozemkových
úpravách a pozemkových úřadech].
(1) Dnem účinnosti tohoto zákona zaniká
právo užívání půdy a jiného
zemědělského majetku spjatého s půdou,
a to zejména družstevního užívání
ke sdruženým pozemkům, právo užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby a právo
užívání k zajištění
lesní výroby a ostatních funkcí lesa,
jakož i dočasné užívání
půdy.
(2) U pozemků, uvedených v § 7, odst. 1, písm.
a) až d) se postupuje obdobně jako v § 7, odst.
2.
(3) Dnem zániku práva užívání
půdy podle odst. 1 zaniká i vlastnictví k
obytným a hospodářským budovám,
které přešly do vlastnictví organizace
se vznikem práva užívání půdy.
V případě, že nelze provést převod
budov z důvodů uvedených v § 8, odst.
1, postupuje se obdobně podle ustanovení odst. 2
a 3 tohoto § 8.
(4) Dnem účinku práva užívání
půdy přechází bezplatně na
vlastníka pozemku i vlastnictví k trvalým
porostům, vzešlým v době jejich užívání
zemědělskými a lesními organizacemi.
Převyšuje-li podstatně hodnota porostu vzešlého
v době užívání tohoto pozemku
a nedojde-li k dohodě o finanční náhradě,
řeší rozpory soudy.
(5) Nedošlo-li mezi dosavadním uživatelem a vlastníkem
půdy a majetku k jiné dohodě, vznikne tímto
dnem mezi nimi nájemní vztah, který lze vypovědět
k 31. 12. běžného roku. Výpovědní
lhůta činí jeden rok, pokud nebude rozhodnuto
jinak.
Vlastník zemědělské a lesní
půdy se majetkově spolupodílí na hodnotě
volně žijící zvěře a ostatní
fauně, a to v rozsahu celkové výměry
svých pozemků. Vlastníku zemědělské
a lesní půdy přísluší
právo myslivosti a i právo jeho výkonu a
spolupodílí se na hodnotě volně žijící
fauně.
(1) Nárok na navrácení nemovitostí
původního vlastníka podle § 6 a vlastníka
při zrušení užívacího práva
podle § 16, zahrnuje navrácení nejen nemovitostí
(půdy, obytných a hospodářských
budov a jiných zařízení), ale i movitého
majetku (živý a mrtvý inventář,
zásoby, porosty a ostatní majetek), který
přešel do zemědělských nebo lesnických
či jiných organizací nebo do vlastnictví
státu. Zahrnuje též majetek neoprávněně
prodaný či převedený zemědělskou
organizací fyzickým osobám, které
z toho měly určité výhody, v době
od 24. 2. 1948 do 1. 1. 1990. O navrácení půdy
a majetku původní vlastník zažádá
(§ 6).
(2) Rozsah hodnoty nemovitého a movitého majetku
při vyčleňování ze zemědělské
organizace se za účelem privatizace stanoví
na základě smlouvy původního vlastníka
s držitelem (dosavadním uživatelem). Nemovitý
majetek (pozemky, obytné a hospodářské
budovy a jiná zařízení) se převedou
do vlastnictví původního vlastníka
ve stavu, ve kterém jsou v době uzavírání
smlouvy. Movitý majetek (živý a mrtvý
inventář, zásoby a jiné potřeby
nezbytně nutné pro zahájení soukromého
podnikání v zemědělství) se
navrátí ve stavu, ve kterém se nacházel
v době uzavírání smlouvy nebo peněžní
náhradou v cenových relacích v době
uzavírání smlouvy. Při vyčleňování
a navrácení nemovitého a movitého
majetku se bere v úvahu původní hodnota v
době odnětí státem, nebo zemědělskou
organizací a stupeň opotřebení.
(3) Nedojde-li k dohodě, rozhodne ve sporných bodech
pozemkový úřad, v případě
dalšího odvolání ministerstvo zemědělství.
Tyto instituce berou zřetel na obtížnou výchozí
pozici vznikajícího soukromého rolníka.
(4) Vrácení pozemků s melioračním
zařízením, vybudovaným uživatelem,
se předává nepoškozené a s možnostmi
jejich údržby, neboť dílčí
část meliorací mnohdy podmiňuje funkčnost
celé meliorační soustavy.
(5) Postup vyčleňování půdy
a majetku ze zemědělské organizace se též
řídí dle dotčených znění
§ 6 až 10.
(6) Byla-li na pozemku vlastníka během užívacího
práva vystavěna uživatelem budova nebo jiná
zařízení, které se již hospodářsky
nevyužívá, je organizace v přiměřené
době povinna dotyčnou budovu nebo zařízení
na vlastní náklady odstranit a uvést pozemek
do původního stavu, nedojde-li k jiné dohodě
mezi vlastníkem a uživatelem.
(1) Zemědělské družstvo je dobrovolné
sdružení členů s podíly na majetku
družstva. Podíly na majetku družstva tvoří
hodnota půdy a podíl na ostatním majetku.
Podle této zásady se provede restrukturalizace zemědělských
družstev.
(2) Při této restrukturalizaci se dle hospodářských
požadavků a s ohledem na prosperitu výrobních
jednotek mohou zemědělská družstva rozdělovat
na menší družstva, nebo se mohou soukromí
rolníci sdružovat a vytvářet různé
formy družstevního podnikání.
(3) Vlastník půdy a zemědělského
majetku uzavírá při vstupu do zemědělského
družstva, zastoupený představenstvem, písemnou
smlouvu o předání půdy a zemědělského
majetku do držby (užívání).
(4) Smlouvu uzavírá každý vlastník
samostatně na základě dobrovolnosti a svobodného
rozhodnutí. Při bezpodílovém vlastnictví
pozemků a zemědělského majetku uzavírá
smlouvu každý vlastník - manžel odděleně
a do družstva vstupuje samostatně se svým podílem.
(5) Smlouva o předání pozemků a zemědělského
majetku do družstva obsahuje nejen údaje o vlastníku
- družstevním rolníku, ale i seznam pozemků
a jejich katastrální čísla, bonitní
třídy, hodnotu oceněných pozemků
a celkovou výměru půdy.
(6) Smlouva obsahuje také seznam zemědělského
majetku (nemovitosti, movitý majetek, finanční
podíl a celkovou oceněnou hodnotu tohoto majetku).
(7) Ve smlouvě se uvedou podmínky při zásahu
nebo při změně vlastnických práv
a nebo práv užívacích.
(8) Předmětem smlouvy jsou vztahy mezi členem
družstva a družstvem, pokud jde o pachtovné,
pozemkovou daň, podíl na zisku atd.
(9) Příslušné smlouvy registrují
pozemkové úřady.
(1) Restrukturalizace zemědělských družstev
a obnova vlastnických práv družstevních
rolníků se provede rozdělením celého
majetku družstva na podíly, které podléhají
dědickému právu.
(2) Podíly v zemědělském družstvu
se stanoví tak, že nejprve dojde k vyčlenění
majetku vlastníků půdy a zemědělského
majetku jednotlivě podle hodnoty sdružené půdy
a majetku tak, že se hodnota stanoví ke dni rozdělení
na podíly. Tato celková hodnota majetku vlastníků
půdy a majetku se odečte od celkové hodnoty
majetku zemědělského družstva. Zbývající
půda a majetek se rozdělí jednak mezi členy
a nečleny podle výměry půdy a vloženého
majetku a jednak u členů podle počtu odpracovaných
let.
(3) U vlastníků půdy, kteří
nejsou a ani se nestanou členy zemědělského
družstva, vzniká mezi vlastníkem pozemků
a jiného zemědělského majetku a uživatelem
nájemní vztah za úplatu - pachtovné.
(4) Zemědělské družstvo po restrukturalizaci
a po vyčlenění soukromých rolníků
přebírá veškerá práva,
povinnosti a závazky dřívějšího
zemědělského družstva.
Současná jednotná zemědělská
družstva a zemědělská družstva
připraví veškeré podmínky k vyčlenění
půdy a majetku žadatelů k majetkoprávnímu
rozdělení a vypracují podklady pro majetkoprávní
zajištění, vytvoření nejvhodnějších
struktur družstva. Pro činnost zemědělského
družstva se vypracují stanovy [Zákon č.
.../1991 Sb., o družstvech].
(1) Privatizace státních zemědělských
podniků (státních statků, agrokombinátů,
případně jiných státních
zemědělských organizací) proběhne
na podkladě roztřídění půdy
a majetku (nemovitý, movitý majetek, finanční
kapitál, aktiva - pasiva). Současně proběhne
rozdělení ekonomicky nerentabilních velkých
podniků na menší provozní jednotky.
(2) Z dosavadních zemědělských podniků
se mohou vytvořit ekonomicky rentabilní provozní
jednotky ve formě státních podniků,
akciových společností nebo zemědělských
družstev, pokud nebude půda a jiný zemědělský
majetek prodán, popř. převeden fyzickým
osobám. Při prodeji nebo jiném převodu
půdy nebo zemědělského majetku fyzickým
osobám bude dána přednost dosavadním
pracovníkům uvedených státních
zemědělských podniků. Zůstatkové,
tj. neprodané podíly fyzickým osobám,
se mohou nabídnout právnickým osobám.
Prodej podílů půdy a majetku se uskuteční
na veřejné dražbě, přičemž
vyvolávací cena podílu se řídí
tržní hodnotou [Zákon č. .../1991
Sb., o podmínkách převodu majetku státu
a obcí (transformační zákon)].
(3) Při vytváření nových jednotek
zemědělských organizací je třeba
brát zřetel na ochranu a tvorbu životního
prostředí a jiné celospolečenské
zájmy (lázně, památky a přilehlá
krajina), jakož i na specifické zájmy v pohraničních
oblastech.
Zrušují se:
1. Ustanovení § 68 a 70 hospodářského
zákoníku č. 109/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů.
2. Zákon č. 123/1975 Sb., o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výbory.
3. § 1, odst. 2 zákona č. 46/1948 Sb., o nové
pozemkové reformě.
4. vyhláška č. 27/1958 Ú. l., o opatření
v oboru hospodářsko-technických úprav
pozemků.
5. Zákon č. 95/1988 Sb., doplňky k zákonu
č. 123/1975 Sb.
6. Zákon č. 114/1990 Sb., ve znění
novelizace zákona č. 123/1975 Sb.
7. Nepoužijí se ustanovení zákona §
50 až 57, zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském
družstevnictví a zrušuje se ustanovení
§ 46, odst. 4 zákona č. 162/1990 Sb., o zemědělském
družstevnictví.
8. Nepoužijí se ustanovení vládního
nařízení č. 47/1955 Sb., o opatřeních
v oboru hospodářsko-technických úprav.