Ekonomický dopad

Návrh zásad novely zákona o školských zařízeních určuje náplň činnosti těchto zařízení dříve zřizovaných bez zákonné úpravy (středisko jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů), upravuje název a rozšiřuje činnost stávajících zařízení (jedná se o státní jazykovou školu, těsnopisecký ústav, dům dětí a mládeže, středisko služeb mládeže, středisko informačních technologií). Nově se zařazují do soustavy školských zařízení školní střediska pro volný čas dětí a mládeže, pedagogický ústav, pedagogicko-psychologická poradna, výchovně léčebné oddělení, speciální pedagogické centrum a plavecká škola. Naproti tomu se ze soustavy předškolních zařízení a školských zařízení vypouštějí dětský útulek, lidová škola umění (na základě školského zákona začleněna do soustavy škol), lidová škola jazyků (její funkci přejímá státní jazyková škola), okresní pedagogicko-psychologická poradna, městská pedagogicko-psychologická poradna a krajská pedagogicko-psychologická poradna (jejich působnost přejímá pedagogicko-psychologická poradna), okresní pedagogické středisko, městské pedagogické středisko a krajské pedagogické středisko (jejich působnost přejímá pedagogický ústav). Potřeby nově stanovených zařízení budou kryty úsporami za zařízení zákonem zanikající. Tato zařízení by měla vznikat postupně podle potřeby a možností krytí jejich potřeb. Nezakládá tedy požadavky na státní rozpočet. Část nákladů by měla být zároveň kompenzována vyššími příjmy, např. za kursovné, poplatky za služby poskytované organizacím a soukromníkům, tržbami za prodané výrobky apod.

Opatřeními státu v sociální oblasti a v péči o dítě a rodinu, vznikem soukromých předškolních zařízení, soukromých školských zařízení, církevních předškolních zařízení a církevních školských zařízení dojde ke snížení výkonů těchto zařízení zřizovaných státem. To se promítne např. ve snížení naplněnosti tříd, požadavků na školní stravování. Na financování soukromých a církevních předškolních a školských zařízení se bude stát podílet pouze částečně.

Vyčíslení dosavadních ani předpokládaných potřeb nelze stanovit ani orientačně z těch důvodů, že nejsou známy náklady na jednotlivé druhy zařízení (náklady se sledují většinou kumulovaně za skupiny zařízení, popř. jsou hrazeny z rozpočtu škol, u kterých zařízení vznikla), nejsou známy skutečné potřeby, které dosud nebyly rozpočtem zajišťovány, a nelze ani odhadnout, jaké podíly populace se budou orientovat na umístění v soukromých a církevních zařízeních.

Základní principy vyhlášky o předškolních zařízeních

1. Vymezení druhů předškolních zařízení; zrušení možnosti zřizování nových společných zařízení jeslí a mateřské školy.

2. Umožnění alternativních forem a specifické péče podle potřeb dětí a zájmu rodičů.

3. Pojetí výchovné práce upouští od úzkého zaměření na přípravu k povinné školní docházce. Rozvíjení spontánních projevů dítěte a jeho individuality.

4. Vytváření předpokladů pro integraci zdravotně postižených dětí do dětského kolektivu mateřské školy.

5. Upřesnění podmínek pro zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo areál mateřské školy.

6. Umožňuje se zřizování mateřské školy podle potřeb regionu a zřizovatele.

7. Zvyšuje se pravomoc ředitele školy při přijímání dítěte nebo jeho ukončení docházky do mateřské školy.

Základní principy vyhlášky o školních družinách a školních klubech

Vyhláška vychází z předpokládaného znění základních zákonných ustanovení, zejména ze

- zákona o státní správě a samosprávě ve školství

- zákona o předškolních a školských zařízeních

a stanoví:

1. Působnost školních družin jako školských zařízení zajištujících výchovu mimo vyučování pro žáky prvního až pátého ročníku a školních klubů pro žáky šestého až devátého ročníku základních škol, speciálních škol, zvláštních škol, pomocných škol a prvního až čtvrtého ročníku osmiletého gymnázia.

2. Podmínky pro zřizování a zrušování školních družin a klubů, které mohou existovat jako součást školy nebo jako samostatné zařízení.

3. Vzájemný vztah školních družin a školních klubů, škol, rodičů, středisek pro volný čas dětí a dětských a mládežnických organizací.

4. Zásady pro výchovnou a vzdělávací činnost, školních družin a školních klubů.

5. Zásady pro organizaci školních družin a školních klubů, základní normy pro počty žáků v odděleních, zásady pro činnost v době prázdnin a při členění na volitelnou zájmovou činnost.

6. Zásady pro personální a kvalifikační obsazení družin a klubů, rozsah přímé výchovné práce vychovatelů, zásady pro vzájemné zastupování a pro zastupování mezi učiteli a vychovateli.

7. V návaznosti na zákon o státní správě a samosprávě ve školství vzájemné povinnosti a práva státní správy a samosprávy a školních družin a klubů při přijímání žáků, zajišťování výchovy mimo vyučování a v otázkách spojených se zabezpečováním provozu těchto zařízení.

8. Vyhláška dále bude obsahovat dílčí ustanovení týkající se bezpečnosti práce a péče o zdraví žáků při specifických činnostech.

Základní principy vyhlášky o školním stravování

1. Druhy zařízení školního stravování a rozsah jejich činnosti.

2. Závazné normy výživové a finanční, technologické normativy spotřeby potravin, normativy vybavení a zařízení.

3. Způsob hospodaření a výše příspěvků za stravování dětí, žáků a dospělých.

4. Podmínky školního stravování mimo resort školství v církevních a soukromých školách a školských zařízení. Zřizování soukromých jídelen a podmínky stravování v nich.

5. Úkoly obcí při zajišťování školního stravování.

Základní principy vyhlášky o domovech mládeže

Přestože je původní vyhláška MŠMT ČR č. 59/1989 Sb., o domovech mládeže spravovaných krajskými národními výbory v platnosti teprve jeden rok, je nutné s ohledem na nastalé společenské změny provést její úpravu.

1. Rozšiřuje se platnost vyhlášky i na domovy mládeže zřizované organizacemi a přiměřeně i na domovy mládeže zřizované církvemi nebo církevními společnostmi, občany a právnickými osobami.

2. Zkvalitnění péče poskytované ubytovaným žákům, snížení průměrného počtu žáků v jedné výchovné skupině.

3. Zvýraznění právní subjektivity a zvýšená pravomoc ředitele.

4. Zvýšení podílu žákovské samosprávy na organizaci výchovné činnosti domova mládeže.

5. Úprava příspěvku rodičů na ubytování na částku, o jejíž výši rozhodne ředitel v rámci stanoveného rozpětí.

6. Zjednodušení povinností ubytovaných žáků a výchovných opatření. Upuštění od neúčinných opatření uplatňovaných dříve v duchu formálně pojaté kolektivní výchovy.

Základní principy vyhlášky o školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy

Vyhláška bude v návaznosti na příslušná ustanovení zákona ČNR o státní správě a samosprávě ve školství, zákona ČNR o předškolních a školských zařízeních, v dohodě s ministerstvem spravedlnosti ČR, ministerstvem zdravotnictví ČR a ministerstvem práce a sociálních věcí ČR upravovat:

1. Druhy školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy.

2. Stanoví, které děti se zařazují do dětských domovů a jak jsou dětské domovy organizovány.

3. Stanoví druhy zvláštních výchovných zařízení:

- výchovný ústav pro děti

- výchovný ústav pro děti a mládež

- výchovný ústav pro mládež

- ústav s výchovně léčebným režimem případně oddělení s výchovně léčebným režimem a organizaci těchto zařízení.

4. Stanoví organizaci, členění a obsah činnosti diagnostických ústavů v členění:

- diagnostické ústavy pro děti

- diagnostické ústavy pro mládež.

5. Stanoví výchovně vzdělávací činnost školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy v členění podle jednotlivých druhů zařízení.

6. Stanoví způsob a organizaci zabezpečování výchovy ve výchovném, výchovně léčebném nebo diagnostickém ústavu, kterou by jinak zařazeným dětem a mládeži měli poskytnout rodiče nebo zákonní zástupci.

7. Stanoví pravomoci ředitele výchovného, výchovně léčebného nebo diagnostického ústavu ve vztahu ke svěřencům.

8. Stanoví práva a povinnosti svěřenců výchovného, výchovně léčebného nebo diagnostického ústavu.

9. Stanoví účast občanů jako soukromých osob, organizací a společností, církví a církevních společenství při výchově dětí a mládeže ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy.

Základní principy vyhlášky o výchovném poradenství

Vyhláška bude upravovat v návaznosti na příslušná ustanovení zákonů

- ČNR o státní správě a samosprávě ve školství a

- ČNR o předškolních a školských zařízeních:

1. Poslání výchovného poradenství a úkoly, které výchovné poradenství plní.

2. Specifikuje zařízení výchovného poradenství v tomto členění:

- výchovný poradce

- speciálně pedagogické centrum

- pedagogicko-psychologická poradna.

3. Stanoví místo, kvalifikaci a obsah činnosti, vymezuje základní používané metody a formy práce v návaznosti na úkoly výchovného poradenství a stanoví okruh spolupracovníků pro výchovného poradce. (Výchovné poradce ustanovují přímo na školách ředitelé základních, všech tří druhů středních a speciálních škol.)

4. Stanoví místo, obsah činnosti, vymezuje základní používané metody a formy práce a okruh spolupracovníků pro speciálně pedagogické centrum.

5. Stanoví s odvoláním na zákon ČNR o státní správě a samosprávě ve školství zřizovatele pedagogicko-psychologické poradny, vymezuje obsah její činnosti, základní metody a formy práce a stanoví okruh jejích spolupracovníků.

6. S odvoláním na příslušné ustanovení zákona ČNR o předškolních a školských zařízeních stanoví poslání a obsah činnosti pedagogicko-psychologické poradny - metodického střediska.

7. Stanoví organizaci zařízení a evidenci vedenou:

- speciálně pedagogickým centrem

- pedagogicko-psychologickou poradnou.

8. Stanoví druhy pracovníků, orientační normy pro stanovení jejich počtu, jejich odbornou kvalifikaci u:

- speciálně pedagogického centra

- pedagogicko-psychologické poradny.

9. Společná ustanovení dále vymezují hospodaření, účast zákonných zástupců dítěte (žáka, klienta), účast odborných pracovníků na výzkumné činnosti, zrušovací ustanovení a nabytí účinnosti vyhlášky pro:

- speciálně pedagogické centrum

- pedagogicko-psychologickou poradnu.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP