zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 76/1978
Sb., o školských zařízeních ve
znění zákona České národní
rady č. 31/1984 Sb.
Předkládá: vláda ČR
Zpracoval: | |
PaedDr. Ladislav Šmíd |
zákona České národní rady,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 76/1978
Sb., o školských zařízeních ve
znění zákona České národní
rady č. 31/1984 Sb.
Zásada č. 1 - Základní ustanovení
Název zákona se doplňuje o předškolní
zařízení. Předškolní zařízení
a školská zařízení jsou součástí
výchovně vzdělávací soustavy.
Jsou zřizována orgány státní
správy ve školství, obcemi, církvemi,
náboženskými společenstvími,
fyzickými nebo dalšími právnickými
osobami. Zařízení zřizovaná
orgány státní správy ve školství
v právních vztazích vystupují svým
jménem a mají odpovědnost vyplývající
z těchto vztahů, pokud dále není stanoveno
jinak.
Odůvodnění: Právní postavení
předškolních zařízení
a školských zařízení je v souladu
s právním postavením škol upraveným
zákonem č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon)
ve znění zákona č. 171/1990 Sb. Předškolní
zařízení, která specifickými
prostředky ovlivňují rozvoj a výchovu
dětí zpravidla ve věku 3 - 6 let, se vyčleňují
z obecného pojmu školská zařízení
jako samostatná součást systému výchovy
a vzdělávání.
Zásada se promítne do § 1 a do § 3.
Zásada č. 2 - Předškolní výchova
Předškolní výchovou se v součinnosti
předškolních zařízení
s rodinou zabezpečuje uspokojování přirozených
potřeb osobnosti dítěte a jeho individuální
rozvoj.
Odůvodnění: Předškolní
výchova není již orientována pouze na
přípravu dětí na vstup do školy;
zdůrazňuje uspokojování přirozených
potřeb dětí a umožňování
jejich individuálního rozvoje, zahrnuje i širší
oblasti psychického rozvoje dítěte a tím
i neformální přípravu pro vstup do
základní školy.
Zásada nahradí § 2
Zásada č. 3 - Předškolní zařízení
Předškolními zařízeními
jsou mateřská škola, speciální
mateřská škola a společné zařízení
jeslí a mateřských škol.
Mateřská škola navazuje na výchovu
dětí v rodině a v součinnosti s rodinou
zajišťuje všestrannou péči o děti
zpravidla ve věku od 3 do 6 let; může rozvíjet
specifické formy výchovného působení
zejména na děti s výchovnými nebo
zdravotními obtížemi a na děti talentované.
Speciální mateřská škola
zajišťuje péči o děti mentálně
nebo smyslově nebo tělesně postižené,
pro děti s vadami řeči a pro děti
nemocné nebo zdravotně oslabené, umístěné
ve zdravotnickém zařízení.
Při speciálních mateřských
školách mohou působit speciální
pedagogická centra (zásada č. 18).
Mateřská škola a speciální mateřská
škola mohou být zřízeny jako školy
internátní.
Mentálně nebo smyslově nebo tělesně
nebo vnitřně postižené děti a
děti s vadami řeči mohou být přijímány
též do mateřských škol.
Jesle a mateřská škola mohou být
zřízeny se společnou správou jako
společné zařízení jeslí
a mateřské školy, a to i jako zařízení
internátní.
Ze systému předškolních zařízení
se vypouštějí jesle, které jsou zařízením
spravovaným ministerstvem zdravotnictví České
republiky a dětský útulek, jehož funkci
převezme mateřská škola.
Odůvodnění: Upravuje se poslání
předškolních zařízení.
Vypouští se ustanovení o přednostním
přijímání pětiletých
dětí do mateřských škol. Zrušuje
se zřizování přípravných
oddělení, která byla zaměřena
na přípravu dítěte k povinné
školní docházce. Dále se vypouští
zmocnění pro vládu České republiky
stanovit nařízením povinnost docházky
smyslově postižených dětí do
mateřské školy.
Zásada nahradí § 4 až 7.
Zásada č. 4 - Školský ústav
umělecké výroby
Zaměření výchovy a výuky žáků
a dospělých ve Školském ústavu
umělecké výroby se rozšiřuje
o přípravu pro potřebu organizací
a občanů. Ústav může plnit své
úkoly za úplatu.
Odůvodnění: V návaznosti na privatizaci
podniků a organizací se rozšiřuje příprava
žáků a dospělých i pro potřeby
občanů.
Zásada se promítne do § 12 včetně
nadpisu.
Zásada č. 5 - Státní jazyková
škola
Státní jazyková škola nahradí
lidové školy jazyků a jazykovou školu.
Státní jazyková škola poskytuje jazykové
vzdělání, které může být
ukončeno státní jazykovou zkouškou;
plní své úkoly za úplatu.
Odůvodnění: Rozšíření
názvu jazyková škola o přívlastek
"státní" vyplývá ze skutečnosti,
že vzniká mnoho jazykových škol, které
nejsou v působnosti ministerstva školství.
V těchto soukromých školách se nekonají
státní jazykové zkoušky.
Zásada nahradí § 13 a promítne se do
§ 14.
Zásada č. 6 -Těsnopisný ústav
Těsnopisný ústav působí v oblasti
školení, doškolování a změny
kvalifikace, odborné, publikační a soutěžní
činnosti v oborech těsnopis, psaní strojem,
hospodářské stenotypistiky a korespondence
v českém jazyce i v cizích jazycích,
v oborech techniky, mechanizace a racionalizace administrativy
a sekretářských prací. Studium těchto
oborů může být ukončeno státní
zkouškou. Těsnopisný ústav může
plnit své úkoly za úplatu.
Odůvodnění: V souladu s novými společenskými
potřebami se rozšiřuje i obor působnosti
těsnopisného ústavu.
Zásada nahradí § 15.
Zásada č. 7 - Škola v přírodě
Posláním škol v přírodě
je kompenzace negativních vlivů životního
prostředí na zdravotní stav dětí
a žáků žijících v oblastech
vymezených nařízením vlády
České republiky jako postižené.
Odůvodnění: Kritériem pro vysílání
dětí a žáků do škol v přírodě
je zařazení školy do oblasti vymezené
nařízením vlády České
republiky jako postižené.
Zásada se promítne do § 16 odst. 1 a vypouští
se odst. 3.
Zásada č. 8 - Výchova mimo vyučování
Výchova mimo vyučování je součástí
péče o výchovu a vzdělávání.
Výchovu mimo vyučování organizují
školy a školská zařízení
pro výchovu mimo vyučování. Školskými
výchovnými zařízeními pro výchovu
mimo vyučování jsou střediska pro
volný čas dětí a mládeže,
školní družina, školní klub, školní
knihovna a domov mládeže.
Odůvodnění: Nové pojetí výchovy
mimo vyučování zohledňuje úlohu
této významné součásti výchovně
vzdělávacího procesu v nových společenských
podmínkách. Pojem "mimoškolní výchovná
zařízení" je nahrazen pojmem "školská
výchovná zařízení pro výchovu
mimo vyučování" z důvodu terminologického
odlišení výchovně vzdělávacího
procesu probíhajícího v resortu školství,
mládeže a tělovýchovy České
republiky a výchovně vzdělávacího
procesu probíhajícího mimo tento resort.
Jako nové druhy zařízení se zavádí
střediska pro volný čas dětí
a mládeže.
Zásada nahradí § 17 a 18, promítne se
do § 20 odst. 2 a § 22.
Zásada č.9 - Střediska pro volný
čas dětí a mládeže
Střediska pro volný čas dětí
a mládeže jsou určena dětem, mládeži,
popř. jejich rodičům a dalším
zájemcům. Plní funkce výchovně
vzdělávací a rekreační. Středisky
pro volný čas dětí a mládeže
jsou domy dětí a mládeže s širší
zájmovou působností, stanice zájmových
činností a školní střediska pro
volný čas dětí a mládeže,
které se specializují na zájmové oblasti.
Střediska pro volný čas dětí
a mládeže působí při základních
nebo středních školách. Pokud je středisko
pro volný čas dětí a mládeže
součástí školy, nemá právní
subjektivitu.
Odůvodnění: Střediska pro volný
čas dětí a mládeže zahrnují
domy pionýrů a mládeže (nyní
domy dětí a mládeže), rozšiřují
působnost specializovaných zařízení
(dosud stanice mladých techniků, přírodovědců
a turistů) i na další zájmové
oblasti, popř. obory. Zavádí se jako zařízení
nově působící při základních
a středních školách.
Zásada nahradí § 19.
Zásada č. 10 - Školní družina
a školní klub
Školní klub je určen též pro žáky
prvního až čtvrtého ročníku
osmiletého gymnázia.
Pokud je školní družina a školní
klub součástí školy, nemají právní
subjektivitu.
Odůvodnění: V souvislosti se zřizováním
osmiletých gymnázií se zakotvuje možnost
zřizování školních klubů
i pro žáky těchto škol a zároveň
se upravuje právní postavení školní
družiny a školního klubu.
Zásada se promítne do § 20.
Zásada č. 11 - Školní knihovna
Školní knihovna je součástí školy
a nemá právní subjektivitu.
Odůvodnění: Mají-li školní
knihovny plnit ve výchovně vzdělávacím
procesu své poslání a vychovávat žáky
k práci s knihou a informacemi, musí být
nedílnou součástí školy.
Zásada se promítne do § 21.
Zásada 12 - Školská zařízení
pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy
Pro výkon ústavní výchovy a ochranné
výchovy dětí a mládeže jsou určeny
dětské domovy a zvláštní výchovná
zařízení; výkon ústavní
výchovy zajišťují též internátní
speciální školy. Tyto školy, dětské
domovy a zvláštní výchovná zařízení
zajišťují umístěným dětem
a mládeži výchovnou, hmotnou a sociální
péči.
Odůvodnění: Poskytování výchovné,
hmotné a sociální péče se rozšiřuje
vedle dětských domovů i na ostatní
školská zařízení pro ústavní
výchovu a ochrannou výchovu.
Zásada se promítne do § 23 a § 25 odst.
1.
Zásada č. 13 - Výchovný ústav
pro děti a mládež
Společné zvláštní výchovné
zařízení pro děti a mládež
plní úkoly dětského výchovného
ústavu a výchovného ústavu pro mládež.
Odůvodnění: Potřeba zřizování
společných ústavů pro děti
a mládež vychází z potřeby dále
pečovat o svěřence, kteří překročili
hranici 15 let věku. Vzhledem k tomu, že v ústavech
pro mládež není dostatečná kapacita,
zůstávají tito svěřenci i nadále
ve stejném zařízení.
Zásada se promítne do nového paragrafu 27
a).
Zásada č. 14 - Výchovně-léčebná
oddělení
Součástí zvláštních výchovných
zařízeních mohou být výchovně-léčebná
oddělení, která plní úkoly
ústavu s výchovně-léčebným
režimem a nemají právní subjektivitu.
Odůvodnění: Někteří
svěřenci výchovných ústavů
vyžadují kromě převýchovné
též intenzívní lékařskou
péči. Proto ve zvláštních výchovných
zařízeních mohou působit oddělení
s výchovně-léčebným režimem.
Tato oddělení pak přejímají
úkoly ústavu s výchovně-léčebným
režimem.
Zásada se promítne do § 28 jako nový
odstavec.
Zásada č. 15 - Diagnostický ústav
pro mládež
Diagnostický ústav pro mládež vede evidenci
mládeže umístěné ve výchovných
ústavech pro mládež. Jako nedůvodné
se z uvedeného paragrafu vypouští ustanovení
o územním obvodu stanoveném ministerstvem
školství.
Odůvodnění: Vzhledem k řídké
síti diagnostických ústavů pro mládež
a jejich kapacitě, umísťuje se mládež
do těchto zařízení podle současné
situace v jejich naplněnosti, proto se dále nestanovuje
územní obvod jejich působnosti.
Zásada se promítne do § 31.
Zásada č. 16 - Zařízení
výchovného poradenství
Úkoly výchovného poradenství plní
výchovní poradci ve školách, speciálně
pedagogická centra a pedagogicko-psychologické poradny.
Odůvodnění: Jako dále neodůvodněné
s odvoláním na zákon České
národní rady o státní správě
ve školství se zrušuje označení
"okresní", "městské"
a "krajské" a ponechává se pouze
označení "pedagogicko-psychologické
poradny". Nově se uvádí jako zařízení
výchovného poradenství "speciálně
pedagogická centra".
Zásada nahradí § 33.
Zásada č. 17 - Výchovný poradce
Základní školy, střední školy
a speciální školy zajišťují
úkoly výchovného poradenství výchovnými
poradci. Požadavek na kvalifikaci výchovného
poradce se stanoví ve vyhlášce o výchovném
poradenství.
Odůvodnění: Požadavky uvedené
v zákoně na odbornou kvalifikaci výchovného
poradce již nevyhovují, neboť nezahrnují
všechny její varianty pro výkon této
funkce.
Zásada se promítne do § 34.
Zásada č. 18 - Speciálně pedagogické
centrum
Součástí speciálních škol
mohou být speciálně pedagogická centra,
která specifickými metodami vhodnými pro
daný druh postižení provádí despistážní,
diagnostickou, individuálně poradenskou, konzultační
a reedukační činnost pro děti předškolního
věku, žáky zdravotně postižené,
jejich rodiče a učitele. Speciálně
pedagogické centrum zprostředkovává
dětem a žákům s daným postižením
speciální vyšetření. Speciálně
pedagogická centra nemají právní subjektivitu.
Odůvodnění: Požadavek zkvalitnění
výchovně vzdělávací práce
s postiženými dětmi a mládeží
si vynutil zřízení nového specializovaného
zařízení výchovného poradenství.
Zásada nahradí § 35.
Zásada č. 19 - Pedagogicko-psychologická
poradna
Pedagogicko-psychologická poradna přejímá
kompetence okresní, městské a krajské
pedagogicko-psychologické poradny.
Ministerstvo školství určí pedagogicko-psychologickou
poradnu, která plní funkci metodického střediska
pro další pedagogicko-psychologické poradny.
Odůvodnění: V návaznosti na změny
ve státní správě ve školství
se mění organizační struktura pedagogicko-psychologických
poraden. V činnosti jednotlivých poraden se projevují
kvalitativní rozdíly při plnění
dílčích úkolů. Poradny, které
dosahují v některých problémových
okruzích výrazně lepších výsledků
než ostatní, mohou po pověření
ministerstvem školství vykonávat funkci metodických
středisek pro tento okruh činností. Pověřením
touto funkcí se nezakládají vztahy podřízenosti
a pověření trvá po dobu dosahování
výrazně lepších výsledků.
Zásada nahrazuje § 35, 35a a 36.
Zásada č. 20 - Pedagogický ústav
Pedagogický ústav přejímá kompetence
okresního pedagogického střediska, městského
pedagogického střediska a krajského pedagogického
ústavu.
Odůvodnění: V návaznosti na změny
ve státní správě se mění
i organizační zabezpečení dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků.
Zásada nahradí § 37, 37a) a 38.
Zásada č. 21 -Zařízení školního
stravování
Zařízením školního stravování
je školní jídelna a středisko školního
stravování. Školní jídelna zajišťuje
stravování pro děti, žáky a pracovníky
škol a školských zařízení,
podílí se také na výchově dětí
a žáků k racionálním výživovým,
hygienickým a společenským návykům.
Školní jídelna může zajišťovat
stravování dětí, žáků
a pracovníků jedné nebo více škol
a školských zařízení, popřípadě
poskytovat další stravovací služby školám
a školským zařízením, podle místních
podmínek i veřejnosti.
Školní jídelna má právní
subjektivitu pokud není součástí předškolního
zařízení nebo školského zařízení.
Středisko školního stravování
přejímá kompetence městského,
okresního a krajského střediska školního
stravování.
Odůvodnění: Vypouští se označení
"jídelna v internátním zařízení",
pro potřeby zákona postačí označení
"školní jídelna". Sleduje se maximální
využití kapacit školního stravování
pro potřeby školství a obce; otevírá
se možnost hospodářského využití
školních jídelen poskytováním
služeb veřejnosti za úplatu. V návaznosti
na změny ve státní správě ve
školství se mění i organizační
zabezpečení školního stravování.
Zásada se promítne v § 39 a § 41.
Zásada č. 22 - Ostatní účelová
zařízení
Ostatními účelovými zařízeními
jsou školní hospodářství, středisko
služeb škole, středisko informačních
technologií, středisko jazykové a odborné
přípravy zahraničních studentů
a plavecká škola.
Školní hospodářství při
střední zemědělské škole,
střední zahradnické škole, střední
vinohradnické škole, střední chmelařské
škole, střední lesnické škole a
střední rybářské škole
plní účelové poslání
spočívající ve vytváření
podmínek pro praktické vyučování
žáků a jejich zájmovou odbornou činnost
a v rozvíjení odborné pedagogické
práce učitelů škol při současném
zajišťování zemědělské
a lesnické výroby.
Středisko služeb škole poskytuje předškolním
zařízením, základní škole,
středním a speciálním školám
pomoc při jejich materiálně technickém
vybavování pro potřeby výchovně
vzdělávacího procesu.
Středisko informačních technologií
podporuje zavádění informačních
technologií ve vzdělávání v
základních a středních školách
a spolupracuje na přípravě a realizaci informačních
projektů.
Středisko informačních technologií
může zajišťovat vzdělávání,
přezkušování a udělování
osvědčení pedagogickým pracovníkům
pro výuku informatiky a výpočetní
techniky.
Středisko informačních technologií
zabezpečuje rekvalifikační programy pro pedagogické
pracovníky v oblasti informatiky.
Středisko jazykové a odborné přípravy
zahraničních studentů je účelovým
zařízením středních škol,
ve kterém se připravují zahraniční
studenti na další studium ve středních
školách.
Plavecká škola je účelové
zařízení sloužící základním
a středním školám k zabezpečení
povinné a zájmové tělesné výchovy
žáků.
Odůvodnění: Upřesňují
se názvy středních odborných škol,
při nichž se zřizují školní
hospodářství. Umožňuje se ve
školních hospodářstvích zajišťovat
všechny formy praktického vyučování.
Středisko služeb škole nahrazuje technické
a materiálové středisko a jeho působnost
se rozšiřuje o poskytování služeb
středním školám.
Poslání výpočetních středisek
je z hlediska procesu informačních technologií
již překonáno. Z tohoto důvodu je nutné
chápat náplň středisek v širším
informačním rozsahu, tj. vybavit žáky
znalostmi o použití informačních technologií
a zabezpečit jim přístup ke světovým
informačním sítím a poskytovat expertízy
v oborech informačních technologií.
Středisko jazykové a odborné přípravy
zahraničních studentů je zařízení,
které bylo dosud zřizováno bez zákonné
úpravy. Tímto se včleňuje do systému
účelových školských zařízení.
Poskytuje zahraničním studentům jazykovou
přípravu a přípravu ve vybraných
vyučovacích předmětech, jejichž
zvládnutí je předpokladem pro další
studium na středních školách.
Do systému účelových zařízení
se nově zavádí "plavecká škola".
Reaguje se na potřebu zabezpečení zvýšeného
počtu hodin povinné tělesné výchovy
kvalifikovanými pedagogickými pracovníky
na základních a středních školách,
zejména na prvním stupni základní
školy, na němž v po sobě dvou následujících
ročnících se povinně vyučuje
plavecký výcvik.
Zásada se promítne § 42 odst. 2 a 3, nahradí
§ 43, 44, promítne se do nového § 44 a)
a 44 b).
Zásada č. 23 - Soukromá předškolní
zařízení a soukromá školská
zařízení zřizovaná fyzickými
nebo právnickými osobami, církevní
předškolní zařízení a
církevní školská zařízení
Soukromá předškolní zařízení
a soukromá školská zařízení
jsou zřizována fyzickými nebo právnickými
osobami, a to s výjimkou zařízení
uvedených v zásadách č. 5, 6, 15,
21, střediska jazykové a odborné přípravy
zahraničních studentů a dětského
diagnostického ústavu.
Církevní předškolní zařízení
a církevní školská zařízení
jsou zřizována církvemi a náboženskými
společenstvími s výjimkou zařízení
uvedených v zásadách č. 5, 6, 15,
17, střediska jazykové a odborné přípravy
zahraničních studentů a dětského
diagnostického ústavu.
Výchovná péče poskytovaná dětem
a mládeži soukromými předškolními
zařízeními a soukromými školskými
zařízeními a církevními předškolními
zařízeními a církevními školskými
zařízeními se může poskytovat
za úplatu.
Odůvodnění: Předpokládá
se, že alternativní zařízení
pozitivně ovlivní výchovu dětí
a mládeže a zvýší úroveň
péče o děti a mládež v předškolních
a školských zařízeních.
Zásada neumožňuje vznik alternativních
dětských diagnostických ústavů
a diagnostických ústavů pro mládež,
do nichž přicházejí děti a mládež
na základě soudního rozhodnutí.
Zásada se promítne do nového § 44 c)
a současně se zruší § 8.
Zásada č. 24
Vypouští se § 11 a § 45 odst. 6.
Odůvodnění: § 11 lidová škola
umění se vypouští ze soustavy školských
zařízení. Toto zařízení
bylo novelou školského zákona č. 171/1990
Sb. zařazeno do soustavy základních a středních
škol jako základní umělecká škola.
§ 45 odst. 6 se vypouští, protože okruh
pedagogických pracovníků s postavením
učitele stanoví novela školského zákona
č. 171/1990 Sb.
Zásada se promítne též do § 10.
Zásada č. 25 - Přechodné ustanovení
Postavení předškolních zařízení
a školských zařízení se podle
zásady č. 1 upravuje postupně, nejpozději
do 31. srpna 1991.
Odůvodnění: Termín 31. srpna 1991
je stanoven s ohledem na termíny uvedené v zákoně
České národní rady o státní
správě ve školství.
Zásada se promítne do § 44d).
Zásada č. 26 - Závěrečná
ustanovení
Ministerstvo školství stanoví vyhláškou
délku studia a učební plány v státních
jazykových školách.
Pokusné ověřování organizace
a forem výchovně vzdělávací
práce v předškolních a školských
zařízeních schvaluje ministerstvo školství.
Ministerstvo školství může určit
druhy školských zařízení, která
lze slučovat.
Ministerstvo školství stanoví vyhláškou
podrobnosti o speciálně pedagogických centrech
a druhy a typy speciálních škol, při
kterých se zřizují.
Ministerstvo školství stanoví vyhláškou
podrobnosti o činnosti zařízení výchovného
poradenství.
Zákon se bude vztahovat na předškolní
zařízení a školská zařízení
zřizovaná obcemi, školskými úřady
a ministerstvem školství a na soukromá předškolní
zařízení, soukromá školská
zařízení, církevní předškolní
zařízení a církevní školská
zařízení.
Odůvodnění: Dosavadní zmocnění
pro ministerstvo školství obsažené v §
45 odst. 3 se upravuje v souladu se zásadou č. 5
a se školským zákonem. Dále se zavádí
v návaznosti na zásady 17, 18 a 19 nová zmocnění
pro ministerstvo školství.
Rozsah působnosti zákona se upravuje v návaznosti
na zákon České národní rady
o státní správě a samosprávě
ve školství.
Zásada se promítne do § 45 odst. 3, 5, 7 a
v nových odstavcích do § 46.
Zásada č. 27
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje k vyhlášení úplného
znění zákona České národní
rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních
ve znění zákona České národní
rady č. 31/1984 Sb. ve Sbírce zákonů
jak vyplývá z pozdějších změn
a doplňků.
Odůvodnění: Zmocnění České
národní rady k vyhlášení úplného
znění zákona se navrhuje k zajištění
přehlednosti a úplnosti zákona.
Zásada č. 28 - Účinnost
Účinnost zákona se předpokládá
dnem 1. září 1991.
Předseda vlády České republiky | |
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy | |
České republiky |