ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

151

ZÁSADY

zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních ve znění zákona České národní rady č. 31/1984 Sb.

Předkládá: vláda ČR

Zpracoval:
PaedDr. Ladislav Šmíd

Zásady

zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních ve znění zákona České národní rady č. 31/1984 Sb.

Zásada č. 1 - Základní ustanovení

Název zákona se doplňuje o předškolní zařízení. Předškolní zařízení a školská zařízení jsou součástí výchovně vzdělávací soustavy. Jsou zřizována orgány státní správy ve školství, obcemi, církvemi, náboženskými společenstvími, fyzickými nebo dalšími právnickými osobami. Zařízení zřizovaná orgány státní správy ve školství v právních vztazích vystupují svým jménem a mají odpovědnost vyplývající z těchto vztahů, pokud dále není stanoveno jinak.

Odůvodnění: Právní postavení předškolních zařízení a školských zařízení je v souladu s právním postavením škol upraveným zákonem č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon) ve znění zákona č. 171/1990 Sb. Předškolní zařízení, která specifickými prostředky ovlivňují rozvoj a výchovu dětí zpravidla ve věku 3 - 6 let, se vyčleňují z obecného pojmu školská zařízení jako samostatná součást systému výchovy a vzdělávání.

Zásada se promítne do § 1 a do § 3.

Zásada č. 2 - Předškolní výchova

Předškolní výchovou se v součinnosti předškolních zařízení s rodinou zabezpečuje uspokojování přirozených potřeb osobnosti dítěte a jeho individuální rozvoj.

Odůvodnění: Předškolní výchova není již orientována pouze na přípravu dětí na vstup do školy; zdůrazňuje uspokojování přirozených potřeb dětí a umožňování jejich individuálního rozvoje, zahrnuje i širší oblasti psychického rozvoje dítěte a tím i neformální přípravu pro vstup do základní školy.

Zásada nahradí § 2

Zásada č. 3 - Předškolní zařízení

Předškolními zařízeními jsou mateřská škola, speciální mateřská škola a společné zařízení jeslí a mateřských škol.

Mateřská škola navazuje na výchovu dětí v rodině a v součinnosti s rodinou zajišťuje všestrannou péči o děti zpravidla ve věku od 3 do 6 let; může rozvíjet specifické formy výchovného působení zejména na děti s výchovnými nebo zdravotními obtížemi a na děti talentované.

Speciální mateřská škola zajišťuje péči o děti mentálně nebo smyslově nebo tělesně postižené, pro děti s vadami řeči a pro děti nemocné nebo zdravotně oslabené, umístěné ve zdravotnickém zařízení.

Při speciálních mateřských školách mohou působit speciální pedagogická centra (zásada č. 18).

Mateřská škola a speciální mateřská škola mohou být zřízeny jako školy internátní.

Mentálně nebo smyslově nebo tělesně nebo vnitřně postižené děti a děti s vadami řeči mohou být přijímány též do mateřských škol.

Jesle a mateřská škola mohou být zřízeny se společnou správou jako společné zařízení jeslí a mateřské školy, a to i jako zařízení internátní.

Ze systému předškolních zařízení se vypouštějí jesle, které jsou zařízením spravovaným ministerstvem zdravotnictví České republiky a dětský útulek, jehož funkci převezme mateřská škola.

Odůvodnění: Upravuje se poslání předškolních zařízení. Vypouští se ustanovení o přednostním přijímání pětiletých dětí do mateřských škol. Zrušuje se zřizování přípravných oddělení, která byla zaměřena na přípravu dítěte k povinné školní docházce. Dále se vypouští zmocnění pro vládu České republiky stanovit nařízením povinnost docházky smyslově postižených dětí do mateřské školy.

Zásada nahradí § 4 až 7.

Zásada č. 4 - Školský ústav umělecké výroby

Zaměření výchovy a výuky žáků a dospělých ve Školském ústavu umělecké výroby se rozšiřuje o přípravu pro potřebu organizací a občanů. Ústav může plnit své úkoly za úplatu.

Odůvodnění: V návaznosti na privatizaci podniků a organizací se rozšiřuje příprava žáků a dospělých i pro potřeby občanů.

Zásada se promítne do § 12 včetně nadpisu.

Zásada č. 5 - Státní jazyková škola

Státní jazyková škola nahradí lidové školy jazyků a jazykovou školu. Státní jazyková škola poskytuje jazykové vzdělání, které může být ukončeno státní jazykovou zkouškou; plní své úkoly za úplatu.

Odůvodnění: Rozšíření názvu jazyková škola o přívlastek "státní" vyplývá ze skutečnosti, že vzniká mnoho jazykových škol, které nejsou v působnosti ministerstva školství. V těchto soukromých školách se nekonají státní jazykové zkoušky.

Zásada nahradí § 13 a promítne se do § 14.

Zásada č. 6 -Těsnopisný ústav

Těsnopisný ústav působí v oblasti školení, doškolování a změny kvalifikace, odborné, publikační a soutěžní činnosti v oborech těsnopis, psaní strojem, hospodářské stenotypistiky a korespondence v českém jazyce i v cizích jazycích, v oborech techniky, mechanizace a racionalizace administrativy a sekretářských prací. Studium těchto oborů může být ukončeno státní zkouškou. Těsnopisný ústav může plnit své úkoly za úplatu.

Odůvodnění: V souladu s novými společenskými potřebami se rozšiřuje i obor působnosti těsnopisného ústavu.

Zásada nahradí § 15.

Zásada č. 7 - Škola v přírodě

Posláním škol v přírodě je kompenzace negativních vlivů životního prostředí na zdravotní stav dětí a žáků žijících v oblastech vymezených nařízením vlády České republiky jako postižené.

Odůvodnění: Kritériem pro vysílání dětí a žáků do škol v přírodě je zařazení školy do oblasti vymezené nařízením vlády České republiky jako postižené.

Zásada se promítne do § 16 odst. 1 a vypouští se odst. 3.

Zásada č. 8 - Výchova mimo vyučování

Výchova mimo vyučování je součástí péče o výchovu a vzdělávání. Výchovu mimo vyučování organizují školy a školská zařízení pro výchovu mimo vyučování. Školskými výchovnými zařízeními pro výchovu mimo vyučování jsou střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družina, školní klub, školní knihovna a domov mládeže.

Odůvodnění: Nové pojetí výchovy mimo vyučování zohledňuje úlohu této významné součásti výchovně vzdělávacího procesu v nových společenských podmínkách. Pojem "mimoškolní výchovná zařízení" je nahrazen pojmem "školská výchovná zařízení pro výchovu mimo vyučování" z důvodu terminologického odlišení výchovně vzdělávacího procesu probíhajícího v resortu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky a výchovně vzdělávacího procesu probíhajícího mimo tento resort. Jako nové druhy zařízení se zavádí střediska pro volný čas dětí a mládeže.

Zásada nahradí § 17 a 18, promítne se do § 20 odst. 2 a § 22.

Zásada č.9 - Střediska pro volný čas dětí a mládeže

Střediska pro volný čas dětí a mládeže jsou určena dětem, mládeži, popř. jejich rodičům a dalším zájemcům. Plní funkce výchovně vzdělávací a rekreační. Středisky pro volný čas dětí a mládeže jsou domy dětí a mládeže s širší zájmovou působností, stanice zájmových činností a školní střediska pro volný čas dětí a mládeže, které se specializují na zájmové oblasti. Střediska pro volný čas dětí a mládeže působí při základních nebo středních školách. Pokud je středisko pro volný čas dětí a mládeže součástí školy, nemá právní subjektivitu.

Odůvodnění: Střediska pro volný čas dětí a mládeže zahrnují domy pionýrů a mládeže (nyní domy dětí a mládeže), rozšiřují působnost specializovaných zařízení (dosud stanice mladých techniků, přírodovědců a turistů) i na další zájmové oblasti, popř. obory. Zavádí se jako zařízení nově působící při základních a středních školách.

Zásada nahradí § 19.

Zásada č. 10 - Školní družina a školní klub

Školní klub je určen též pro žáky prvního až čtvrtého ročníku osmiletého gymnázia.

Pokud je školní družina a školní klub součástí školy, nemají právní subjektivitu.

Odůvodnění: V souvislosti se zřizováním osmiletých gymnázií se zakotvuje možnost zřizování školních klubů i pro žáky těchto škol a zároveň se upravuje právní postavení školní družiny a školního klubu.

Zásada se promítne do § 20.

Zásada č. 11 - Školní knihovna

Školní knihovna je součástí školy a nemá právní subjektivitu.

Odůvodnění: Mají-li školní knihovny plnit ve výchovně vzdělávacím procesu své poslání a vychovávat žáky k práci s knihou a informacemi, musí být nedílnou součástí školy.

Zásada se promítne do § 21.

Zásada 12 - Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy

Pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy dětí a mládeže jsou určeny dětské domovy a zvláštní výchovná zařízení; výkon ústavní výchovy zajišťují též internátní speciální školy. Tyto školy, dětské domovy a zvláštní výchovná zařízení zajišťují umístěným dětem a mládeži výchovnou, hmotnou a sociální péči.

Odůvodnění: Poskytování výchovné, hmotné a sociální péče se rozšiřuje vedle dětských domovů i na ostatní školská zařízení pro ústavní výchovu a ochrannou výchovu.

Zásada se promítne do § 23 a § 25 odst. 1.

Zásada č. 13 - Výchovný ústav pro děti a mládež

Společné zvláštní výchovné zařízení pro děti a mládež plní úkoly dětského výchovného ústavu a výchovného ústavu pro mládež.

Odůvodnění: Potřeba zřizování společných ústavů pro děti a mládež vychází z potřeby dále pečovat o svěřence, kteří překročili hranici 15 let věku. Vzhledem k tomu, že v ústavech pro mládež není dostatečná kapacita, zůstávají tito svěřenci i nadále ve stejném zařízení.

Zásada se promítne do nového paragrafu 27 a).

Zásada č. 14 - Výchovně-léčebná oddělení

Součástí zvláštních výchovných zařízeních mohou být výchovně-léčebná oddělení, která plní úkoly ústavu s výchovně-léčebným režimem a nemají právní subjektivitu.

Odůvodnění: Někteří svěřenci výchovných ústavů vyžadují kromě převýchovné též intenzívní lékařskou péči. Proto ve zvláštních výchovných zařízeních mohou působit oddělení s výchovně-léčebným režimem. Tato oddělení pak přejímají úkoly ústavu s výchovně-léčebným režimem.

Zásada se promítne do § 28 jako nový odstavec.

Zásada č. 15 - Diagnostický ústav pro mládež

Diagnostický ústav pro mládež vede evidenci mládeže umístěné ve výchovných ústavech pro mládež. Jako nedůvodné se z uvedeného paragrafu vypouští ustanovení o územním obvodu stanoveném ministerstvem školství.

Odůvodnění: Vzhledem k řídké síti diagnostických ústavů pro mládež a jejich kapacitě, umísťuje se mládež do těchto zařízení podle současné situace v jejich naplněnosti, proto se dále nestanovuje územní obvod jejich působnosti.

Zásada se promítne do § 31.

Zásada č. 16 - Zařízení výchovného poradenství

Úkoly výchovného poradenství plní výchovní poradci ve školách, speciálně pedagogická centra a pedagogicko-psychologické poradny.

Odůvodnění: Jako dále neodůvodněné s odvoláním na zákon České národní rady o státní správě ve školství se zrušuje označení "okresní", "městské" a "krajské" a ponechává se pouze označení "pedagogicko-psychologické poradny". Nově se uvádí jako zařízení výchovného poradenství "speciálně pedagogická centra".

Zásada nahradí § 33.

Zásada č. 17 - Výchovný poradce

Základní školy, střední školy a speciální školy zajišťují úkoly výchovného poradenství výchovnými poradci. Požadavek na kvalifikaci výchovného poradce se stanoví ve vyhlášce o výchovném poradenství.

Odůvodnění: Požadavky uvedené v zákoně na odbornou kvalifikaci výchovného poradce již nevyhovují, neboť nezahrnují všechny její varianty pro výkon této funkce.

Zásada se promítne do § 34.

Zásada č. 18 - Speciálně pedagogické centrum

Součástí speciálních škol mohou být speciálně pedagogická centra, která specifickými metodami vhodnými pro daný druh postižení provádí despistážní, diagnostickou, individuálně poradenskou, konzultační a reedukační činnost pro děti předškolního věku, žáky zdravotně postižené, jejich rodiče a učitele. Speciálně pedagogické centrum zprostředkovává dětem a žákům s daným postižením speciální vyšetření. Speciálně pedagogická centra nemají právní subjektivitu.

Odůvodnění: Požadavek zkvalitnění výchovně vzdělávací práce s postiženými dětmi a mládeží si vynutil zřízení nového specializovaného zařízení výchovného poradenství.

Zásada nahradí § 35.

Zásada č. 19 - Pedagogicko-psychologická poradna

Pedagogicko-psychologická poradna přejímá kompetence okresní, městské a krajské pedagogicko-psychologické poradny.

Ministerstvo školství určí pedagogicko-psychologickou poradnu, která plní funkci metodického střediska pro další pedagogicko-psychologické poradny.

Odůvodnění: V návaznosti na změny ve státní správě ve školství se mění organizační struktura pedagogicko-psychologických poraden. V činnosti jednotlivých poraden se projevují kvalitativní rozdíly při plnění dílčích úkolů. Poradny, které dosahují v některých problémových okruzích výrazně lepších výsledků než ostatní, mohou po pověření ministerstvem školství vykonávat funkci metodických středisek pro tento okruh činností. Pověřením touto funkcí se nezakládají vztahy podřízenosti a pověření trvá po dobu dosahování výrazně lepších výsledků.

Zásada nahrazuje § 35, 35a a 36.

Zásada č. 20 - Pedagogický ústav

Pedagogický ústav přejímá kompetence okresního pedagogického střediska, městského pedagogického střediska a krajského pedagogického ústavu.

Odůvodnění: V návaznosti na změny ve státní správě se mění i organizační zabezpečení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.

Zásada nahradí § 37, 37a) a 38.

Zásada č. 21 -Zařízení školního stravování

Zařízením školního stravování je školní jídelna a středisko školního stravování. Školní jídelna zajišťuje stravování pro děti, žáky a pracovníky škol a školských zařízení, podílí se také na výchově dětí a žáků k racionálním výživovým, hygienickým a společenským návykům. Školní jídelna může zajišťovat stravování dětí, žáků a pracovníků jedné nebo více škol a školských zařízení, popřípadě poskytovat další stravovací služby školám a školským zařízením, podle místních podmínek i veřejnosti.

Školní jídelna má právní subjektivitu pokud není součástí předškolního zařízení nebo školského zařízení.

Středisko školního stravování přejímá kompetence městského, okresního a krajského střediska školního stravování.

Odůvodnění: Vypouští se označení "jídelna v internátním zařízení", pro potřeby zákona postačí označení "školní jídelna". Sleduje se maximální využití kapacit školního stravování pro potřeby školství a obce; otevírá se možnost hospodářského využití školních jídelen poskytováním služeb veřejnosti za úplatu. V návaznosti na změny ve státní správě ve školství se mění i organizační zabezpečení školního stravování.

Zásada se promítne v § 39 a § 41.

Zásada č. 22 - Ostatní účelová zařízení

Ostatními účelovými zařízeními jsou školní hospodářství, středisko služeb škole, středisko informačních technologií, středisko jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů a plavecká škola.

Školní hospodářství při střední zemědělské škole, střední zahradnické škole, střední vinohradnické škole, střední chmelařské škole, střední lesnické škole a střední rybářské škole plní účelové poslání spočívající ve vytváření podmínek pro praktické vyučování žáků a jejich zájmovou odbornou činnost a v rozvíjení odborné pedagogické práce učitelů škol při současném zajišťování zemědělské a lesnické výroby.

Středisko služeb škole poskytuje předškolním zařízením, základní škole, středním a speciálním školám pomoc při jejich materiálně technickém vybavování pro potřeby výchovně vzdělávacího procesu.

Středisko informačních technologií podporuje zavádění informačních technologií ve vzdělávání v základních a středních školách a spolupracuje na přípravě a realizaci informačních projektů.

Středisko informačních technologií může zajišťovat vzdělávání, přezkušování a udělování osvědčení pedagogickým pracovníkům pro výuku informatiky a výpočetní techniky.

Středisko informačních technologií zabezpečuje rekvalifikační programy pro pedagogické pracovníky v oblasti informatiky.

Středisko jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů je účelovým zařízením středních škol, ve kterém se připravují zahraniční studenti na další studium ve středních školách.

Plavecká škola je účelové zařízení sloužící základním a středním školám k zabezpečení povinné a zájmové tělesné výchovy žáků.

Odůvodnění: Upřesňují se názvy středních odborných škol, při nichž se zřizují školní hospodářství. Umožňuje se ve školních hospodářstvích zajišťovat všechny formy praktického vyučování.

Středisko služeb škole nahrazuje technické a materiálové středisko a jeho působnost se rozšiřuje o poskytování služeb středním školám.

Poslání výpočetních středisek je z hlediska procesu informačních technologií již překonáno. Z tohoto důvodu je nutné chápat náplň středisek v širším informačním rozsahu, tj. vybavit žáky znalostmi o použití informačních technologií a zabezpečit jim přístup ke světovým informačním sítím a poskytovat expertízy v oborech informačních technologií.

Středisko jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů je zařízení, které bylo dosud zřizováno bez zákonné úpravy. Tímto se včleňuje do systému účelových školských zařízení. Poskytuje zahraničním studentům jazykovou přípravu a přípravu ve vybraných vyučovacích předmětech, jejichž zvládnutí je předpokladem pro další studium na středních školách.

Do systému účelových zařízení se nově zavádí "plavecká škola". Reaguje se na potřebu zabezpečení zvýšeného počtu hodin povinné tělesné výchovy kvalifikovanými pedagogickými pracovníky na základních a středních školách, zejména na prvním stupni základní školy, na němž v po sobě dvou následujících ročnících se povinně vyučuje plavecký výcvik.

Zásada se promítne § 42 odst. 2 a 3, nahradí § 43, 44, promítne se do nového § 44 a) a 44 b).

Zásada č. 23 - Soukromá předškolní zařízení a soukromá školská zařízení zřizovaná fyzickými nebo právnickými osobami, církevní předškolní zařízení a církevní školská zařízení

Soukromá předškolní zařízení a soukromá školská zařízení jsou zřizována fyzickými nebo právnickými osobami, a to s výjimkou zařízení uvedených v zásadách č. 5, 6, 15, 21, střediska jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů a dětského diagnostického ústavu.

Církevní předškolní zařízení a církevní školská zařízení jsou zřizována církvemi a náboženskými společenstvími s výjimkou zařízení uvedených v zásadách č. 5, 6, 15, 17, střediska jazykové a odborné přípravy zahraničních studentů a dětského diagnostického ústavu.

Výchovná péče poskytovaná dětem a mládeži soukromými předškolními zařízeními a soukromými školskými zařízeními a církevními předškolními zařízeními a církevními školskými zařízeními se může poskytovat za úplatu.

Odůvodnění: Předpokládá se, že alternativní zařízení pozitivně ovlivní výchovu dětí a mládeže a zvýší úroveň péče o děti a mládež v předškolních a školských zařízeních.

Zásada neumožňuje vznik alternativních dětských diagnostických ústavů a diagnostických ústavů pro mládež, do nichž přicházejí děti a mládež na základě soudního rozhodnutí.

Zásada se promítne do nového § 44 c) a současně se zruší § 8.

Zásada č. 24

Vypouští se § 11 a § 45 odst. 6.

Odůvodnění: § 11 lidová škola umění se vypouští ze soustavy školských zařízení. Toto zařízení bylo novelou školského zákona č. 171/1990 Sb. zařazeno do soustavy základních a středních škol jako základní umělecká škola.

§ 45 odst. 6 se vypouští, protože okruh pedagogických pracovníků s postavením učitele stanoví novela školského zákona č. 171/1990 Sb.

Zásada se promítne též do § 10.

Zásada č. 25 - Přechodné ustanovení

Postavení předškolních zařízení a školských zařízení se podle zásady č. 1 upravuje postupně, nejpozději do 31. srpna 1991.

Odůvodnění: Termín 31. srpna 1991 je stanoven s ohledem na termíny uvedené v zákoně České národní rady o státní správě ve školství.

Zásada se promítne do § 44d).

Zásada č. 26 - Závěrečná ustanovení

Ministerstvo školství stanoví vyhláškou délku studia a učební plány v státních jazykových školách.

Pokusné ověřování organizace a forem výchovně vzdělávací práce v předškolních a školských zařízeních schvaluje ministerstvo školství.

Ministerstvo školství může určit druhy školských zařízení, která lze slučovat.

Ministerstvo školství stanoví vyhláškou podrobnosti o speciálně pedagogických centrech a druhy a typy speciálních škol, při kterých se zřizují.

Ministerstvo školství stanoví vyhláškou podrobnosti o činnosti zařízení výchovného poradenství.

Zákon se bude vztahovat na předškolní zařízení a školská zařízení zřizovaná obcemi, školskými úřady a ministerstvem školství a na soukromá předškolní zařízení, soukromá školská zařízení, církevní předškolní zařízení a církevní školská zařízení.

Odůvodnění: Dosavadní zmocnění pro ministerstvo školství obsažené v § 45 odst. 3 se upravuje v souladu se zásadou č. 5 a se školským zákonem. Dále se zavádí v návaznosti na zásady 17, 18 a 19 nová zmocnění pro ministerstvo školství.

Rozsah působnosti zákona se upravuje v návaznosti na zákon České národní rady o státní správě a samosprávě ve školství.

Zásada se promítne do § 45 odst. 3, 5, 7 a v nových odstavcích do § 46.

Zásada č. 27

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje k vyhlášení úplného znění zákona České národní rady č. 76/1978 Sb., o školských zařízeních ve znění zákona České národní rady č. 31/1984 Sb. ve Sbírce zákonů jak vyplývá z pozdějších změn a doplňků.

Odůvodnění: Zmocnění České národní rady k vyhlášení úplného znění zákona se navrhuje k zajištění přehlednosti a úplnosti zákona.

Zásada č. 28 - Účinnost

Účinnost zákona se předpokládá dnem 1. září 1991.

Předseda vlády České republiky
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP