x x x

Navrhovaná právní úprava náleží do působnosti České republiky.

Návrh zákona České národní rady o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti byl projednán v minulých měsících se všemi federálními a republikovými ústředními orgány, krajskými národními výbory a Národním výborem hl. m. Prahy. Dne 18. října 1990 byl projednán s Českomoravskou komorou Československé konfederace odborových svazů a se Svazem zaměstnavatelů v České republice.

Usnesením ze dne 25. června 1990 č. 565 souhlasilo předsednictvo České národní rady s upuštěním od projednání zásad zákona a se zkrácením zákonné lhůty 60 dnů od rozeslání návrhu zákona poslancům do jeho projednání v České národní radě.

Vláda České republiky schválila návrh zákona dne 14. listopadu 1990.

Zvláštní část

K § 1 a 2

Státní politika zaměstnanosti v České republice bude zaměřena na aktivní politiku a vytváření trhu práce jako součásti procesu utváření tržního hospodářství České a Slovenské Federativní Republiky.

Navrhovaná právní úprava obsahuje demonstrativní výčet nástrojů, které budou uplatňovány orgány státní správy České republiky při zabezpečování státní politiky zaměstnanosti. Těmito orgány jsou ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky, úřady práce působící v okresech a Úřad práce hlavního města Prahy. Aniž je třeba, aby to návrh zákona výslovně upravoval, bude možné, aby v případě potřeby byla vytvořena oddělená pracoviště úřadů práce, která budou působit v menších územních částech obvodu. Návrh přebírá soustavu územních orgánů na úseku pracovních sil, která byla zřízena na základě zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 306/1990 Sb., o zřízení úřadů práce, které nabylo účinnosti dnem 20. července 1990 (§ l6 návrhu). V termínu stanoveném uvedeným zákonným opatřením - 15. listopad 1990 - byly úřady práce zřízeny v celé České republice.

K § 3

Ustanovení o zprostředkování zaměstnání navazuje na § 3 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti. Návrh zákona vymezuje pojem zájemce o zaměstnání. Pojem uchazeče o zaměstnání je třeba vymezit stejně, jako je tomu v § 6 odstavec 1 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti (§ 3 odstavec 2 návrhu). Úřadům práce se navrhuje svěřit nástroj, kterým budou moci napomáhat k plynulému přechodu občana z dosavadního zaměstnání do nového vhodného zaměstnání nebo do přípravy nezbytné k pracovnímu uplatnění ve vhodném zaměstnání, aby mohly ovlivňovat strukturální nezaměstnanost. Pojem vhodného zaměstnání vymezuje § 1 odstavec 2 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti.

K § 4

Navrhuje se upravit problematiku zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšných prací. Jedná se o nástroje, kterými bude ovlivňována poptávka po práci. Zřízená společensky účelná pracovní místa budou rozšiřovat počet pracovních míst. Veřejně prospěšné práce budou sloužit ke krátkodobému umístění uchazečů o zaměstnání, především z řad osob obtížně umístitelných (například osob společensky nepřizpůsobených).

K § 5

V návaznosti na právní úpravu rekvalifikace obsaženou v § 9 a 10 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti se také v návrhu zákona upravují další aspekty rekvalifikace. Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky a úřady práce, které zabezpečují státní politiku zaměstnanosti v České republice, budou rekvalifikací uchazečů o zaměstnání napomáhat k vytváření nabídky práce v potřebné profesní struktuře, čímž bude usnadněn průběh restrukturalizace hospodářství.

K zajištění plné, produktivní a svobodně zvolené zaměstnanosti bude zabezpečována rekvalifikace ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky a úřady práce podle státního rekvalifikačního programu nebo podle rekvalifikačních programů zpracovaných úřady práce a podle potřeb trhu práce. Z uvedených rekvalifikačních programů budou při svých záměrech ve vývoji zaměstnanosti vycházet také zaměstnavatelé.

K § 6

K zabezpečení spolupráce na trhu práce v návaznosti na mezinárodní úmluvy budou podle navrhovaného zákona úřady práce zřizovat poradní orgány složené zejména ze zástupců odborových svazů, zaměstnavatelů, družstevních orgánů. Navrhovaná úprava by měla nejen zabezpečovat koordinaci postupu při realizaci státní politiky zaměstnanosti v příslušném územním obvodu, ale také předcházet sociálním napětím, která mohou při utváření tržní ekonomiky vznikat. Ustanovení § 6 návrhu navazuje na § 27 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti.

K § 7 až 9

Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky a úřady práce mají vykonávat kontrolní činnost podle navrhovaného zákona. Právní úprava kontrolní činnosti navazuje na ustanovení § 26 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti. Kontrolní činnost se bude zaměřovat na dodržování obecně závazných právních předpisů o zaměstnanosti nebo obecně závazných právních předpisů týkajících se vzniku, změn a skončení pracovního poměru a pracovních podmínek zaměstnanců, s výjimkou pracovních podmínek vyplývajících z předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. Uvedené kontrolní orgány budou vybaveny také odpovídající sankční pravomocí, a to k ukládání pokut zaměstnavatelům.

Právní základ kontrolní a sankční pravomoci je odvozen z ustanovení § 270a a 270b zákoníku práce a odpovídá obdobným právním úpravám správního trestání.

Správná realizace kontroly na úseku zaměstnanosti bude také umožňovat včas zjistit, jak ekonomické nástroje ovlivňují předpokládanou proporcionalitu mezi zdroji a potřebou pracovních sil a jak se odrážejí tyto procesy v dodržování příslušných obecně závazných právních předpisů. Bude umožněno také pohotově reagovat na problémy ve vztahu k různým skupinám pracovníků, např. mladistvým, občanům se změněnou pracovní schopností a dalším občanům vyžadujícím zvýšenou péči (§ 8 vládního návrhu zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti).

K § 10

Zabezpečování otázek zaměstnanosti v rámci nové působnosti ministerstva práce a sociálních věcí České republiky si vyžádá zcela nové přístupy a metody práce v činnosti tohoto ústředního orgánu státní správy. Toto ministerstvo bude vůči úřadům práce plnit řídící funkci při výkonu státní správy na úseku zaměstnanosti a při zabezpečování práva občanů na zaměstnání. Tato kompetence ministerstva práce a sociálních věcí České republiky vychází z ustanovení § 9 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky bude plnit dále zejména úkoly související s přípravou programů rekvalifikace a umisťování pracovníků v souvislosti s prováděním rozsáhlejších strukturálních a organizačních změn, při hospodaření s účelově určenými prostředky na zabezpečení zaměstnanosti a při plnění iniciativní a stimulační úlohy při zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšných prací.

K § 11 až 13

Pro zabezpečování plné, produktivní zaměstnanosti mají rozhodující význam úřady práce. Úřady práce budou ve své působnosti - kterou má návrh zákona založit - usilovat zejména o aktivní poli tiku zaměstnanosti a využívat k tomu účelově určených prostředků na zabezpečení zaměstnanosti. Při plnění jejich úkolů na úseku zaměstnanosti v příslušném územním obvodu se předpokládá úzká součinnost s místními orgány státní správy a se zaměstnavateli.

Úřady práce budou působit také jako zprostředkovatelny práce a budou vést veškerou evidenci spojenou s agendou volných pracovních míst, uchazečů o zaměstnání a jejich hmotného zabezpečení a podle potřeby též evidenci zájemců o zaměstnání. V případě potřeby sjednotit vedení evidence zájemců o zaměstnání bude možné toho dosáhnout za použití § 10 písmene a) návrhu, podle kterého řídí ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky úřady práce. Jejich úkolem bude zabezpečit právo občanů na zaměstnání ve složitějších a obtížnějších podmínkách, ve kterých se budou prosazovat požadavky na produktivní práci, a kdy v důsledku strukturálních změn bude docházet i k určité redistribuci pracovních sil a jejich potřebné rekvalifikaci. K tomu přistupují úkoly při zabezpečování pracovního uplatnění mladistvých, kteří neukončí přípravu na povolání a při umísťování absolventů středních a vysokých škol.

Předpokládaná kvantitativně vyšší mobilita pracovních sil si vyžádá především dokonalou činnost informační, poradenské a zprostředkovatelské služby úřadů práce při zvýšených nárocích na uplatňování diferencovaného přístupu k jednotlivým skupinám pracovníků, např. mladistvých, občanům se změněnou pracovní schopností a dalším občanům vyžadujícím zvýšenou péči.

Při zabezpečování realizace práva občanů na zaměstnání nebude postačovat, aby úřady práce poskytovaly občanům jen kvalifikované informace, ale bude potřebné, aby měly k dispozici dostatek vhodných pracovních příležitostí pro uchazeče o zaměstnání. Proto budou úřady práce dávat podněty ke zřizování společensky účelných pracovních míst, popř. k vytváření veřejně prospěšných prací a budou se podílet na jejich financování.

K dosažení souladu mezi nabídkou kvalifikovaných pracovních sil a poptávkou po nich budou úřady práce zabezpečovat rekvalifikaci uchazečů o zaměstnání v rámci státních rekvalifikačních programů a rekvalifikačních programů, které samy zpracovaly (§ 11 odstavec 1 písmeno d) návrhu) s cílem umožnit jim pracovní uplatnění. V tomto směru budou spolupracovat se zaměstnavateli. Po vyčerpání všech aktivních opatření budou úřady práce hmotně zabezpečovat uchazeče o zaměstnání. Hmotné zabezpečení uchazečů o zaměstnání upravuje v ustanoveních § 11 až 17 vládní návrh zákona Federálního shromáždění o zaměstnanosti.

K § 14 až 19

V části třetí návrhu zákona jsou obsažena společná, přechodná a závěrečná ustanovení.

V návaznosti na povinnosti zájemců o zaměstnání a uchazečů o zaměstnání se navrhuje v § 14 návrhu upravit skutkovou podstatu přestupku na úseku práce. Přestupek bude moci postihnout příslušný úřad práce pokutou. Podle § 2 odstavce 1 zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích platí, že přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v uvedeném zákoně nebo v jiném zákoně. V daném případě bude přestupkem zaviněné porušení povinností uvedených v ustanovení § 3 odstavce 4 návrhu.

Vztah ke správnímu řízení je vymezen v § 15 návrhu.

V § 17 návrhu se řeší vztahy navrhovaného zákona k zvláštnímu zákonu. V působnosti České republiky zabezpečuje působnost okresních správ sociálního zabezpečení (§ 8 písmeno e) zákona ČNR č. 114/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů) při přiznávání podpory při narození dítěte, přídavků na děti a peněžité pomoci v mateřství uchazečům o zaměstnání.

Úpravou ustanovení § 8 písmeno n) zákona ČNR č. 114/1988 Sb. ve znění pozdějších předpisů se zabezpečuje, že posuzování otázek zdravotního stavu a pracovní schopnosti občanů je řešeno obecně, nikoliv jen ve vztahu k věcem sociálního zabezpečení.

Doplněním § 54 odstavce 1 zákona ČNR č. 114/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů se vymezuje, na které případy podle ustanovení § 8 písmeno e) se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

Účinnost zákona se navrhuje stanovit shodně se zákonem Federálního shromáždění o zaměstnanosti.

V Praze dne 14. listopadu 1990

předseda vlády České republiky

ministr práce a sociálních věcí České republiky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP