Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Státní politika zaměstnanosti v České
republice zahrnuje zejména:
a) soustavné sledování a vyhodnocování
situace na trhu práce, zpracování prognóz
a koncepcí zaměstnanosti a programů pro další
pracovní uplatnění zaměstnanců
při velkých strukturálních a organizačních
změnách a racionalizačních opatřeních,
b) bezplatnou informační, poradenskou a zprostředkovatelskou
činnost,
c) zřizování společensky účelných
pracovních míst a vytváření
veřejně prospěšných prací,
d) rekvalifikaci občanů, poradenství pro
volbu povolání a odbornou výchovu,
e) hmotné zabezpečení občanů
ucházejících se o zaměstnání
a při rekvalifikaci,
f) opatření pro zaměstnávání
občanů se změněnou pracovní
schopností,
g) systém evidence volných pracovních míst
a občanů ucházejících se o
zaměstnání [§ 7 zákona č.
/1990 Sb., o zaměstnanosti.].
(1) Orgány státní správy zabezpečující
státní politiku zaměstnanosti v České
republice jsou:
a) ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky (dále jen "ministerstvo"),
b) územní orgány práce.
(2) Územními orgány práce jsou úřady
práce, jejichž sídla a územní
obvody jsou totožné se sídlem a územními
obvody okresních úřadů působících
v České republice [Zákon ČNR č.
429/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících.]
a na území hlavního města Prahy Úřad
práce hlavního města Prahy (dále jen
"úřad práce").
(3) V čele úřadu práce je ředitel,
kterého jmenuje a odvolává ministr práce
a sociálních věcí České
republiky [§ 27 odst. 4 zákoníku práce.].
(1) Zprostředkování zaměstnání
[§ 3 zákona o zaměstnanosti.] pro uchazeče
o zaměstnání [§ 6 odst. 1 zákona
o zaměstnanosti.] a zájemce o zaměstnání
zabezpečují úřady práce. Při
zprostředkování zaměstnání
pro občany se změněnou pracovní schopností
úřady práce spolupracují s organizacemi
zřízenými k pracovní rehabilitaci
a zaměstnávání invalidních
občanů.
(2) Uchazečem o zaměstnání je občan,
který není v pracovním nebo obdobném
vztahu, ani nevykonává samostatnou výdělečnou
činnost a který se u úřadu práce
uchází na základě písemné
žádosti o zprostředkování zaměstnání
[§ 6 odst. 1 zákona o zaměstnanosti.].
(3) Zájemcem o zaměstnání je občan,
který je v pracovním nebo obdobném vztahu
nebo vykonává samostatnou výdělečnou
činnost a má zájem o jiné zaměstnání.
(4) Zájemce o zaměstnání a uchazeč
o zaměstnání je povinen poskytovat úřadu
práce na jeho vyzvu potřebnou součinnost
při zprostředkování zaměstnání
a řídit se přitom jeho pokyny.
(5) Zájemce o zaměstnání a uchazeč
o zaměstnání musí být úřadem
práce poučen o svých právech a povinnostech.
(1) K rozšíření nabídky volných
pracovních míst ministerstvo a úřad
práce dávají právnickým a fyzickým
osobám (dále jen "zaměstnavatel")
podněty ke zřizování společensky
účelných pracovních míst a
k vytváření veřejně prospěšné
práce a hmotně podporují jejich zřizování
a vytváření.
(2) Společensky účelné pracovní
místo je nové pracovní místo, které
zaměstnavatel zřizuje na základě písemné
dohody s úřadem práce a obsazuje uchazeči
o zaměstnání vedenými v evidenci úřadu
práce, kterým nelze zajistit jiným způsobem
pracovní uplatnění.
(3) Veřejně prospěšné práce
jsou nové pracovní příležitosti,
které vytváří obec [Zákon
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení).] nebo zaměstnavatel
na základě písemné dohody s úřadem
práce ke krátkodobému pracovnímu umístění
uchazeče o zaměstnání.
(4) Náklady na zřízení společensky
účelného pracovního místa a
vytvoření veřejně prospěšné
práce hradí ministerstvo nebo úřady
práce z účelově určených
prostředků.
(5) Podrobnosti zřizování společensky
účelných pracovních míst a
vytváření veřejně prospěšných
prací stanoví ministerstvo vyhláškou.
(1) K zajištění plné, produktivní
a svobodně zvolené zaměstnanosti ministerstvo
a úřady práce zabezpečují rekvalifikaci
uchazečů o zaměstnání podle
státního rekvalifikačního programu,
rekvalifikačních programů zpracovaných
úřady práce a podle potřeb trhu práce.
(2) Zaměstnavatelé vycházejí při
svých záměrech ve vývoji zaměstnanosti
z rekvalifikačních programů podle odstavce
1.
(3) Zaměstnavatelům, kteří provádějí
rekvalifikaci v zájmu dalšího pracovního
uplatnění svých zaměstnanců
[§ 10 zákona o zaměstnanosti.], mohou
být na základě písemné dohody
s příslušným úřadem práce
plně nebo částečně hrazeny
náklady spojené s touto činností.
K zabezpečení spolupráce na trhu práce
úřady práce zřizují poradní
sbory složené zejména ze zástupců
odborových svazů, zaměstnavatelů,
družstevních orgánů a úřadů
práce. Jejich účelem je koordinace postupu
při realizaci státní politiky zaměstnanosti
v příslušné územní oblasti.
Vyjadřují se zejména ke zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšných prací, k programům
strukturálních a organizačních změn,
programům rekvalifikace, k záměrům
zaměstnavatelů o vývoji zaměstnanosti
a k organizaci poradenské činnosti.
(1) Kontrolní činnost podle tohoto zákona
vykonávají ministerstvo a úřady práce
(dále jen "orgán kontroly"). Kontrolní
oprávnění jiných orgánů
podle zvláštních předpisů tím
nejsou dotčena.
(2) Zaměstnanec orgánu kontroly pověřený
provedením kontroly je oprávněn vstupovat
do objektů a zařízení zaměstnavatelů,
požadovat od zaměstnanců zaměstnavatele
předložení potřebných dokladů,
podání úplných zpráv, informací
a vysvětlení ve lhůtách k tomu určených,
účast zaměstnavatelů při projednávání
výsledků kontroly a další součinnost
potřebnou k vytvoření podmínek k nerušenému
a rychlému provedení kontroly.
(3) Zjistí-li porušení obecně závazných
právních předpisů o zaměstnanosti
nebo obecně závazných právních
předpisů týkajících se vzniku,
změn a skončení zaměstnání
a pracovních podmínek zaměstnanců,
s výjimkou pracovních podmínek vyplývajících
z předpisů o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci [§ 26 odst. 1 zákona
o zaměstnanosti.], je zaměstnanec orgánu
kontroly pověřený provedením kontroly
oprávněn vyžadovat na zaměstnancích
zaměstnavatele odstranění zjištěných
nedostatků a podání zprávy o přijatých
opatřeních ve lhůtě k tomu určené.
(4) Zaměstnancům zaměstnavatele, kteří
v určené lhůtě zaviněně
nesplní povinnost, která jim je uložena podle
odstavců 2 a 3, může zaměstnanec orgánu
kontroly pověřený provedením kontroly
uložit pořádkovou pokutu až do částky
2 000 Kčs, a to i opětovně, nebyla-li uložená
povinnost splněna ani v nově určené
lhůtě. Pořádkovou pokutu lze uložit
ve lhůtě jednoho roku ode dne, kdy k nesplnění
povinnosti došlo.
(1) Orgán kontroly je oprávněn ukládat
zaměstnavatelům za zaviněné porušení
povinností vyplývajících z obecně
závazných právních předpisů
uvedených v § 7 odst. 3 pokuty až do částky
250 000 Kčs a při opětovném porušení
povinností, za jejichž nedodržení byla
již pokuta uložena, až do částky
1 000 000 Kčs. Pokutu lze uložit ve lhůtě
do jednoho roku ode dne, kdy se orgán kontroly dozvěděl
o porušení povinností podle věty první,
nejpozději však do tří let ode dne,
kdy je zaměstnavatel porušil. Za stejných podmínek
je oprávněn uložit orgán kontroly pokutu
tomu, kdo zprostředkovává zaměstnání
v rozporu se zákonem nebo porušuje dohodu uzavřenou
podle § 4 odst. 2 a 3 a § 5 odst. 3.
(2) Při ukládání pokuty podle odstavce
1 se přihlíží k závažnosti
porušení, k míře zavinění
a k okolnostem, za nichž k porušení povinnosti
došlo.
(3) Pokutu podle odstavce 1 nelze uložit, byla-li zaměstnavateli
již za totéž porušení obecně
závazných právních předpisů
uložena pokuta nebo jiná majetková sankce jiným
orgánem podle zvláštních předpisů.
(1) Nedojde-li k uložení pořádkové
pokuty nebo pokuty ve lhůtách uvedených v
§ 7 odst. 4 a § 8 odst. 1, právo na jejich uložení
zaniká.
(2) Pokuty podle § 7 a 8 jsou příjmem státního
rozpočtu České republiky.
Ministerstvo řídí a kontroluje výkon
státní správy a dodržování
zákonnosti při zabezpečování
státní politiky zaměstnanosti; přitom
zejména:
a) řídí úřady práce,
b) vykonává kontrolní činnost na úseku
zaměstnanosti včetně ukládání
pokut,
c) spravuje prostředky na zabezpečování
státní politiky zaměstnanosti a rozhoduje
o jejich použití,
d) soustavně sleduje a vyhodnocuje situaci na trhu práce,
zpracovává prognózy vývoje zaměstnanosti
a přijímá opatření na ovlivnění
poptávky a nabídky práce a k vytváření
souladu mezi zdroji a potřebami pracovních sil v
České republice v odvětvové a profesně
kvalifikační struktuře a přijímá
opatření k usměrňování
pracovních sil ze zahraničí na území
České republiky a pracovních sil do zahraničí,
e) zpracovává koncepce státní politiky
zaměstnanosti a řešení stěžejních
otázek na trhu práce, například v
oblasti zaměstnávání občanů
se změněnou pracovní schopností a
uchazečů o zaměstnání vyžadujících
zvýšenou péči, které předkládá
vládě České republiky,
f) spolupracuje s příslušnými ústředními
orgány státní správy při tvorbě
návrhů programů opatření pro
umísťování zaměstnanců
uvolňovaných v důsledku strukturálních
změn, organizačních nebo racionalizačních
opatření předkládaných vládě
České republiky,
g) podněcuje a hmotně podporuje zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšné práce,
h) zpracovává v součinnosti s příslušnými
ústředními orgány státní
správy státní rekvalifikační
programy,
i) může zřizovat státní rekvalifikační
střediska,
j) zaujímá stanoviska k návrhům ovlivňujícím
státní politiku zaměstnanosti, které
předkládají vládě České
republiky jiné ústřední orgány
státní správy,
k) uděluje nebo odnímá povolení právnickým
nebo fyzickým osobám k výkonu nevýdělečného
zprostředkování zaměstnání,
včetně stanovení výše poplatku
za toto zprostředkování; toto povolení
může udělit i pro zprostředkování
zaměstnání v cizině, pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak a to za podmínek,
že bude prováděno v souladu s mezinárodními
dohodami sjednanými s příslušnými
státy,
l) spolupracuje s příslušnými ústředními
orgány státní správy České
a Slovenské Federativní Republiky při rozvíjení
mezinárodních vztahů týkajících
se státní politiky zaměstnanosti, zejména
při přípravě mezinárodních
smluv a zabezpečuje provádění závazků
z nich vyplývajících,
m) zabezpečuje projekční řešení
a programově technické vybavení informačního
systému na úseku zaměstnanosti.
(1) Úřad práce
a) informuje občany o možnostech získat zaměstnání,
odborné přípravy, rekvalifikace a zaměstnavatele
o volných zdrojích pracovních sil na jejich
vyžádání,
b) zprostředkovává uchazečům
o zaměstnání a zájemcům o zaměstnání,
kteří mají trvalý pobyt v jeho územním
obvodu, vhodné zaměstnání [§
1 odst. 2 zákona o zaměstnanosti.],
c) poskytuje občanům poradenské služby
spojené se zaměstnáváním, s
volbou povolání a odbornou výchovou v souladu
s rozvojem odvětví, oborů a činností,
d) organizuje, zabezpečuje a usměrňuje rekvalifikaci
uchazečů o zaměstnání ve svém
územním obvodu a podle potřeby k tomu účelu
zpracovává programy opatření,
e) může zřizovat státní rekvalifikační
střediska,
f) vede evidenci volných pracovních míst,
evidenci uchazečů o zaměstnání,
vydaných pracovních povolení cizincům
a osobám bez státní příslušnosti
a podle potřeby i evidenci zájemců o zaměstnání,
g) vykonává kontrolní činnost na úseku
zaměstnanosti včetně ukládání
pokut,
h) hradí zaměstnavatelům náklady na
náborové příspěvky a jiné
výhody poskytované doosídlencům ve
vymezeném území pohraničí [Vyhláška
ministerstva práce a sociálních věcí
ČSR a ministerstva zemědělství a výživy
ČSR č. 62/1970 Sb., o poskytování
náborových příspěvků
a jiných výhod doosídlencům ve vymezeném
území pohraničí, ve znění
vyhlášky č. 49/1986 Sb.],
i) účelně hospodaří s prostředky
na zabezpečení zaměstnanosti,
j) sleduje a hodnotí stav trhu práce ve svém
územním obvodu a činí opatření
k ovlivňování nabídky a poptávky
na trhu práce; za tím účelem může
vyžadovat od zaměstnavatelů informace o jejich
záměrech ve vývoji zaměstnanosti,
k) podněcuje a hmotně podporuje zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšné práce ve svém územním
obvodu; za tím účelem spolupracuje se zaměstnavateli,
obcemi a s příslušnými orgány
státní správy,
l) doporučuje zaměstnavatelům k přijetí
uchazeče o zaměstnání na nově
zřízená společensky účelná
pracovní místa a na vytvořené veřejně
prospěšné práce,
m) projednává se zaměstnavateli na základě
jejich informací umísťování uvolněných
zaměstnanců při strukturálních
změnách, racionalizačních a jiných
opatřeních; v závažných případech
spolupracuje se zaměstnavateli a s příslušnými
státními orgány při stanovení
programu opatření pro umísťování
uvolňovaných zaměstnanců,
n) spolupracuje s orgány sociálního zabezpečení
a orgány státní zdravotní správy
při zprostředkování vhodného
zaměstnání pro uchazeče o zaměstnání.
(2) Úřad práce rozhoduje
a) o vyřazení [§ 6 odst. 3 zákona
o zaměstnanosti.] z evidence uchazečů
o zaměstnání,
b) o přiznání, nepřiznání,
odejmutí, zastavení nebo vrácení výplaty
hmotného zabezpečení,
c) o vydání a odnětí povolení
k zaměstnání cizincům a osobám
bez státní příslušnosti, jestliže
jim bylo uděleno povolení k pobytu na území
České a Slovenské Federativní Republiky
[§ 24 odst. 2 zákona o zaměstnanosti.]
a povolení zaměstnavatelům získávat
na volná pracovní místa občany ze
zahraničí [§ 18 odst. 3 zákona o
zaměstnanosti.].
(1) Úřad práce
a) ukládá zaměstnavatelům obsazovat
volná pracovní místa vymezená pro
občany se změněnou pracovní schopností
pouze těmito občany,
b) vede evidenci uchazečů o zaměstnání
se změněnou pracovní schopností,
c) poskytuje poradenské služby o volbě povolání,
zabezpečuje pracovní rehabilitaci, přípravu
pro pracovní uplatnění a po jejich absolvování
vhodné pracovní uplatnění občanů
se změněnou pracovní schopností; ve
spolupráci s orgány státní zdravotní
správy sleduje, zda příprava na pracovní
uplatnění a pracovní podmínky nemají
nepříznivý vliv na jejich zdravotní
stav,
d) vyžaduje od zaměstnavatelů seznamy pracovních
míst vhodných pro občany se změněnou
pracovní schopností,
e) zřizuje a spravuje výcviková střediska
pro občany se změněnou pracovní schopností.
(2) Úřad práce rozhoduje
a) o přijetí občana se změněnou
pracovní schopností do přípravy pro
pracovní uplatnění,
b) o hmotném zabezpečení občanů
se změněnou pracovní schopností po
dobu jejich přípravy pro pracovní uplatnění
a o jeho zvýšení na rodinné příslušníky
[§ 119 a 120 vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení.],
c) o úhradě nákladů na přípravu
na pracovní uplatnění občanů
se změněnou pracovní schopností,
d) o příspěvku zaměstnavatelům
na zřízení chráněných
dílen [§ 118 vyhlášky č. 149/1988
Sb.] a pracovišť a občanům samostatně
výdělečně činným se
změněnou pracovní schopností na vybavení
nezbytnými pracovními prostředky,
e) o povinnosti zaměstnavatele přijmout do zaměstnání
občany se změněnou pracovní schopností,
až do výše povinného podílu na
celkovém počtu zaměstnanců [§
23 odst. 2 zákona o zaměstnanosti.],
f) o udělení předchozího souhlasu
zaměstnavateli k rozvázání pracovního
poměru výpovědí pracovníku
se změněnou pracovní schopností nebo
účastníku odboje [§ 50 zákoníku
práce.].
Úřad práce v případě
potřeby vyžaduje, aby zaměstnavatelé
vybírali z nahlášených volných
pracovních míst místa vhodná pro uchazeče
o zaměstnání vyžadující
zvýšenou péči [§ 8 zákona
o zaměstnanosti.]; na tato vhodná místa
občany zaměstnavatelům doporučuje.
(1) Porušení povinnosti zájemcem o zaměstnání
nebo uchazečem o zaměstnání poskytnout
úřadu práce na jeho výzvu potřebnou
součinnost při zprostředkování
zaměstnání a řídit se přitom
jeho pokyny (§ 3 odst. 4) je přestupkem [Zákon
ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích.]
na úseku práce.
(2) Za přestupek podle odstavce l může příslušný
úřad práce uložit pokutu do 2 000 Kčs.
Na rozhodování ministerstva a úřadu
práce podle tohoto zákona se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
s výjimkou rozhodování podle § 7 odst.
4, § 8 odst. 1, § 10 písm. k), § 11 odst.
2 a § 12 odst. 2.
Úřady práce a Úřad práce
hlavního města Prahy zřízené
podle zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 306/1990
Sb., o zřízení úřadu práce,
jsou úřady práce podle tohoto zákona.
Zákon České národní rady č.
114/1988 Sb., o působnosti orgánů České
socialistické republiky v sociálním zabezpečení,
ve znění zákona České národní
rady č. 125/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 210/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 425/1990
Sb., a zákona České národní
rady č. /1990 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 8 písm. e) zní:
"e/ provádějí nemocenské pojištění
1. osob samostatně výdělečně činných,
2. pracovníků malých závodů,
3. uchazečů o zaměstnání,
4. uchazečů o zaměstnání -
občanů se změněnou pracovní
schopností připravujících se pro pracovní
uplatnění,".
2. V § 8 písm. n) se vypouštějí
slova "ve věcech sociálního zabezpečení".
3. § 28, § 29 a § 31 se vypouštějí.
4. V § 43 odst. 1 písm. a) se vypouští
bod č. 2; dosavadní body č. 3 a 4 se označují
jako body č. 2 a 3.
5. V § 45 se vypouští písmeno f); dosavadní
písmena g) až j) se označují jako písmena
f) až i).
6. V § 46 se vypouští odst. 6; dosavadní
odst. 7 až 9 se označují jako odst. 6 až
8. 7. V § 54 odst. 1 se vkládá nové
písmeno d), které zní:
"d/ v případech uvedených v § 8
písm. e)."
Zrušují se:
1. nařízení vlády České
socialistické republiky č. 121/1970 Sb., o povinnostech
organizací a občanů při zabezpečování
práce občanům,
2. zákonné opatření předsednictva
České národní rady č. 306/1990
Sb., o zřízení úřadů
práce.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
Všeobecná část
Dosavadní právní úprava zaměstnanosti
nevyhovuje nastupujícím náročným
ekonomickým podmínkám a nevytváří
vhodnou základnu v podmínkách utvářejícího
se trhu práce. Vláda České a Slovenské
Federativní Republiky proto předložila Federálnímu
shromáždění návrh zákona
o zaměstnanosti. Jeho hlavním záměrem
je úprava právních vztahů, které
vznikají při zabezpečování
práva na zaměstnání včetně
vymezení nových forem usměrňování
zaměstnanosti tak, aby byly vytvořeny potřebné
předpoklady pro přechod československé
ekonomiky na tržní hospodářství.
V návaznosti na návrh zákona Federálního
shromáždění o zaměstnanosti,
který stanoví zásadní hmotněprávní
úpravu, se předkládá návrh
zákona České národní rady o
zaměstnanosti a působnosti orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti.
Tento návrh vytváří nový systém
institucionálního zabezpečení zaměstnanosti
v České republice a formuluje hlavní nástroje
státní politiky zaměstnanosti v České
republice.
Záměrem navrhovaného zákona je právní
úprava a vymezení úkolů nových
orgánů státní správy na úseku
zaměstnanosti. Současně se navrhuje upravit
některé otázky hmotněprávní,
které nevyžadují celostátně jednotnou
úpravu. Jedná se především o
bližší úpravu určení příslušnosti
při zprostředkování zaměstnání,
možnost evidence zájemců o zaměstnání,
zřizování společensky účelných
pracovních míst a vytváření
veřejně prospěšných prací,
zabezpečování rekvalifikace, spolupráci
příslušných orgánů v politice
zaměstnanosti a kontrolní činnost.
V roce 1991 bude zabezpečovat činnost úřadů
práce v České republice cca 3 500 pracovníků,
jejichž počet se bude v dalších letech
upravovat podle situace na trhu práce.
Dopad realizace navrženého zákona na státní
rozpočet České republiky bude promítnut
do jeho návrhu na rok 1991, který bude předložen
vládě a České národní
radě. Pro vlastní činnost úřadů
práce se předpokládá celková
částka 480 mil. Kčs. Na poskytování
hmotného zabezpečení uchazečům
o zaměstnání, na zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejně
prospěšných prací, na financování
rekvalifikačních programů a na další
úkoly v oblasti politiky zaměstnanosti, se předpokládá
částka 8 mld. Kčs, z toho 4,3 mld. Kčs
na hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání.