Česká národní rada 1991

VI. volební období

104a

Zpracovatel:

Za bezvadnost:

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne   č.    /1991 Sb.,

o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Působnost ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby

§ 1

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky (dále jen "ministerstvo") vydává pokyny a přijímá opatření, kterými usměrňuje činnost Fondu národního majetku České republiky při výkonu jeho funkce zakladatele akciových nebo jiných obchodních společností založených podle privatizačních projektů a při provádění jeho dalších činností.

§ 2

(1) Orgány státní správy České republiky a obce předkládají privatizační projekty za jimi založené podniky se svým stanoviskem ministerstvu.

(2) Orgány státní správy České republiky a obce předkládají ministerstvu ve lhůtě stanovené vládou České republiky (dále jen "vláda") privatizační projekty majetkových účastí státu na podnikání právnických osob.

(3) Privatizační projekt podniku podle odstavce 1 a privatizační projekt majetkové účasti státu podle odstavce 2 (dále jen "privatizační projekt") schvaluje a zveřejňuje ministerstvo.

§ 3

(1) Vláda si může vyhradit schválení privatizačního projektu.

(2) Schválení podle odstavce 1 podléhá privatizační projekt vždy, když se jedná o přímý prodej mimo veřejnou soutěž nebo veřejnou dražbu.

Část druhá

Fond národního jmění České republiky

§ 4

(1) Zřizuje se Fond národního majetku České republiky (dále jen "Fond").

(2) Fond je právnická osoba a zapisuje se do podnikového rejstříku.

§ 5

(1) Majetek zrušeného podniku nebo vyňatá část majetku podniku podle privatizačního projektu přechází dnem zrušení podniku bez likvidace nebo dnem vynětí tohoto majetku na Fond.

(2) Na Fond nepřechází ta část majetku zrušených podniků se sídlem v České republice, která se nachází na území Slovenské republiky.

(3) Pro peněžní prostředky vedené na účtech peněžních ústavů a pro majetek spočívající v právech a závazcích je pro případy uvedené v odstavci 2 určující místo organizační složky podniku, s jejíž činností jsou tato práva a závazky spojeny.

(4) Zakladatel nevyjme část majetku podniku, kterou tvoří nebo s níž jsou spojena práva z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví [§ 6 odst. 1 písm. j) zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby]. Tato práva se převádějí smlouvou.

(5) Orgány státní správy České republiky a obce jsou povinny k dni určenému v privatizačním projektu převést na Fond účasti státu na podnikání právnických osob.

Orgány Fondu

§ 6

Orgány Fondu jsou presidium, výkonný výbor a dozorčí rada.

§ 7

Nejvyšším orgánem Fondu je presidium, jež se skládá z devíti členů. Předsedou presidia je ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky a místopředsedou ředitel Hlavního ústavu Státní banky československé pro Českou republiku.

Dalších sedm členů presidia volí Česká národní rada na návrh vlády na dobu pěti let z řad odborníků.

§ 8

(1) Presidium je schopné se usnášet, jestliže se jeho zasedání účastní nadpoloviční většina jeho členů včetně předsedy nebo místopředsedy.

(2) K rozhodnutí presidia se vyžaduje souhlas většiny přítomných. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.

(3) Jménem presidia podepisuje dokumenty předseda a v jeho nepřítomnosti místopředseda.

§ 9

(1) Do působnosti presidia patří:

a) jmenovat a řídit výkonný výbor a dohlížet na jeho činnost,

b) schvalovat statut Fondu, kterým se stanoví podrobnosti o organizačním uspořádání Fondu a jeho činnosti,

c) schvalovat odměňování členů výkonného výboru,

d) vypracovávat návrh rozpočtu Fondu a předkládat jej k projednání vládě,

e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného výboru,

f) projednávat roční účetní závěrku Fondu a předkládat ji k projednání vládě,

g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční zprávu o činnosti Fondu za předcházející rok.

(2) Návrh rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu předkládá Fond vládě. Vláda předkládá návrh rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu se svým stanoviskem České národní radě ke schválení.

§ 10

(1) Činnost Fondu řídí v rámci pokynů presidia výkonný výbor Fondu (dále jen "výbor").

(2) Výbor jedná jménem Fondu v rozsahu vymezeném statutem. Statut stanoví, ke kterým písemným právním úkonům se vyžadují podpisy dvou členů výboru. Statut dále určí, kdy a v jakém rozsahu členové výboru jednají jménem Fondu a udělují zmocnění jednat jménem Fondu.

(3) Členové výboru oprávnění jednat za Fond se zapisují do podnikového rejstříku.

§ 11

(1) Výbor se skládá z devíti členů jmenovaných presidiem na dobu pěti let. Před uplynutím této lhůty může presidium člena výboru odvolat, jestliže porušuje své povinnosti nebo není schopen řádně vykonávat svou funkci.

(2) Členové výboru volí ze svého středu předsedu a nejvýše dva místopředsedy.

(3) Členové výboru jsou zaměstnanci Fondu.

§ 12

(1) Dozorčí rada Fondu (dále jen "rada") dozírá na činnost a hospodaření Fondu, jeho presidia a výboru. Podle povahy věci upozorňuje presidium, ministerstvo, vládu, Českou národní radu, popř. jiné příslušné orgány na zjištěné nedostatky.

(2) Rada projednává návrh rozpočtu, roční účetní závěrku a výroční zprávu před jejich předložením vládě.

§ 13

(1) Rada se skládá z pěti členů volených Českou národní radou na dobu pěti let. Česká národní rada může člena rady odvolat i před uplynutím jeho funkčního období. Volba i odvolání člena rady se provádí tajným hlasováním.

(2) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.

§ 14

(1) Rada volí ze svého středu předsedu a místopředsedu.

(2) Ustanovení § 8 platí obdobně.

§ 15

(1) Člen presidia, výboru a rady se může před uplynutím funkčního období těchto orgánů své funkce vzdát písemným podáním orgánu, který jej do funkce ustanovil.

(2) Funkce člena presisia, výboru a rady jsou neslučitelné.

§ 16

Členové presidia, výboru a rady nesmějí vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se zájmy Fondu, zejména nesmějí být členy orgánů akciových společností, na jejichž podnikání má Fond majetkovou účast. Členové presidia, výboru a rady nemohou nabývat majetku Fondu, kromě akcií za kupóny.

§ 17

Fond zaměstnává odborné pracovníky, jejichž odměňování schvaluje presidium.

§ 18

Majetek Fondu

(1) Majetek Fondu tvoří majetek převedený na něj podle § 5 a zisk z jeho účasti na podnikání obchodních společností.

(2) Majetek Fondu netvoří součást státního rozpočtu České republiky a lze ho použít k těmto účelům:

a) v souladu se schváleným privatizačním projektem

1. k vyrovnání nároků oprávněných osob podle zvláštních předpisů [Např. zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění následků některých majetkových křivd, zákon č.   /1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích],

2. k založení akciové nebo jiné obchodní společnosti a k nakládání s účastmi na těchto společnostech,

3. k prodeji majetku podniku nebo jeho části,

b) k převodu majetku na obce,

c) k převodu majetku pro účely nemocenského a důchodového pojištění,

d) ke snížení nebo odstranění zadlužení podniku v rozsahu a za podmínek určených ministerstvem,

e) k posílení prostředků bank a spořitelen určených k poskytování úvěrů.

f) v rozsahu určeném statutem Fondu k úhradě nákladů spojených s přípravou a prováděním privatizačních projektů.

§ 19

Fond hradí náklady spojené se svou činností ze svého majetku, a to v rámci svého rozpočtu schváleného Českou národní radou.

Působnost Fondu

§ 20

(1) V rámci privatizačního projektu schváleného podle § 2 uzavírá Fond svým jménem smlouvy a činí jiné právní úkony při nakládání svým majetkem, a to zejména:

a) zakládá akciové a jiné obchodní společnosti nebo se účastní na jejich zakládání a vkládá do nich vklady, k nimž se zavázal,

b) nabývá akcie na základě své účasti na podnikání akciových společností a vykonává práva akcionáře včetně účasti na valných hromadách,

c) vykonává práva společníka ve své účasti na jiných než akciových společnostech,

d) podílí se na hospodářském výsledku obchodní společnosti, jejíhož podnikání se účastní a nese jeho důsledky ve formě zisku a ztrát,

e) prodává akcie nebo podíly na jiných než akciových společnostech,

f) podílí se na likvidačním zůstatku společnosti v rozsahu své účasti na jejím podnikání, jestliže dojde k jejímu zrušení,

g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich organizačních složek, a částí jejich majetku, jež tvoří jeho majetek; přitom může využít též veřejné soutěže,

h) pronajímá tyto hodnoty na dobu určitou do doby jejich použití pro privatizaci,

(2) Fond vypořádává též nároky oprávněných osob, jestliže k odnětí vlastnického práva k majetku došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3 zákona č.   /1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích, a to způsobem a podle časového plánu uvedeného ve schváleném privatizačním projektu, nejpozději však do jednoho roku od schválení privatizačního projektu. Fond vypořádává tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné osoby včas a uvedou-li název a sídlo podniku, který věc drží, a způsob převzetí majetku státem.

(3) Lhůta k uplatnění nároků oprávněných osob stanovená zvláštním předpisem se považuje za zachovanou, jestliže oprávněná osoba včas uplatnila nárok uvedený v odstavci 2 na ministerstvu, ačkoliv měl být uplatněn u orgánu České a Slovenské Federativní republiky nebo u orgánu Slovenské republiky příslušného ke schválení privatizačního projektu. V takovém případě ministerstvo postoupí žádost oprávněné osoby tomuto orgánu.

(4) Ke změně schváleného privatizačního projektu je Fond povinen vyžádat si souhlas ministerstva.

§ 21

Při uskutečňování činností uvedených v § 20 vznikají Fondu práva a závazky. Fond je oprávněn domáhat se svých práv u soudu nebo jiných příslušných orgánů a může být žalován za nesplnění svých závazků nebo jiných povinností, za jejichž porušení odpovídá celým svým majetkem.

Část třetí

Závěrečná ustanovení

§ 22

(1) Ke dni účinnosti tohoto zákona přechází správa prostředků uložených na zvláštním účtu ministerstva zřízeném podle zvláštních předpisů [Zákon č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby.] na Fond.

(2) Na Fond přecházení ke dni účinnosti tohoto zákona také prostředky pocházející z prodeje majetkových účastí státu uskutečněného před účinností tohoto zákona, uložené na účtu státních aktiv České republiky.

§ 23

Po ukončení činnosti Fondu rozhodne o způsobu použití zůstatku na účtech Fondu Česká národní rada.

§ 24

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. dubna 1991.

Důvodová zpráva

A. Obecná část

Federální shromáždění přijalo dne 26. února 1991 zákon o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, který řeší základní otázky transformace státního majetku a postavení Federálního fondu národního majetku.

V návaznosti na tento zákon Federálního shromáždění je třeba v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o čs. federaci připravit i zákony národních rad, které upraví působnost orgánů republik ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a postavení a funkce fondů národního majetku republik.

Předložený návrh zákona České národní rady vymezuje především působnost ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizace České republiky. Jde zejména o působnost, která směřuje k zabezpečení organizační stránky procesu privatizace a k urychlení jeho průběhu.

Návrh zákona podrobně upravuje postavení a funkce Fondu národního majetku České republiky. Fond národního majetku je koncipován jako samostatná právnická osoba zvláštního druhu. Úkolem které bude především převod státního majetku do soukromovlastnických forem, vydávání a správa akcií pro akciové společnosti a účast na hospodaření privatizovaných podniků.

Zdrojem příjmů Fondu budou prostředky získané v procesu privatizace majetku státu. Použití takto získaných prostředků bude účelově určeno, zejména na vypořádání nároků původních vlastníků majetku odňatého státem, na oddlužení privatizovaných podniků a na posílení úvěrových zdrojů bank a spořitelen. Prostředky Fondu budou oděleny od prostředků státního rozpočtu.

Předložený návrh zákona nepovede ke zvýšení výdajů ze státního rozpočtu. Výdaje potřebné k zabezpečení průběhu privatizace majetku státu popř. jeho reprivatizace, budou uhrazeny z Fondu národního majetku České republiky.

B. Zvláštní část

k § 1:

Toto ustanovení vymezuje rozsah působnosti a postavení ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR vůči Fondu národního majetku České republiky.

k § 2:

Všechny privatizační projekty vypracované pro podniky založené orgány státní správy, jakož i pro podniky, u kterých vykonávají funkci zakladatele obce, budou z hlediska privatizační politiky posuzovány ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky.

Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky bude rovněž posuzovat privatizační projekty majetkových účastí státu na podnikání právnických osob. Tyto projekty budou ministerstvu předkládány ve lhůtách stanovených vládou.

Privatizační projekty předložené ministerstvu pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky toto ministerstvo schvaluje a zveřejňuje.

k § 3:

Zákon umožňuje vládě, aby si na základě svého zvážení vyhradila schvalování privatizačních projektů. Půjde zejména o takové projekty, které budou mít zásadní význam pro rozvoj národního hospodářství. Tomuto schválení podléhá privatizační projekt vždy, jedná-li se o přímý prodej mimo veřejnou soutěž nebo dražbu.

k § 4:

Pro účely zabezpečení řádného a plynulého procesu privatizace, zejména všech majetkových a finančních operací s ním souvisejících, se zřizuje Fond národního majetku České republiky jako zvláštní typ právnické osoby.

k § 5:

Ve Fondu národního majetku České republiky se soustřeďuje ta část majetku státu, ke kterému do svého zrušení vykonávaly právo hospodaření státní podniky a další státní organizace založené orgány státní správy České republiky nebo obcemi. To platí i o těch částech tohoto majetku, které byly z majetku státních organizací vyňaty pro účely privatizace.

Majetek Fondu tvoří majetek zrušených státních podniků určených k privatizaci. Z hlediska rozsahu majetku, který bude náležet Fondu národního majetku České republiky, je zvolen územní princip. Část majetku podniků se sídlem na území České republiky, která tvoří majetkovou podstatu jejich organizačních jednotek působících na území Slovenské republiky, připadne Fondu národního majetku Slovenské republiky.

S ohledem na poskytování ochrany práv z průmyslového a jiného duševního vlastnictví zákona stanoví zvláštní režim převodu té části majetku podniku, kterou tvoří nebo s níž jsou tato práva spojena.

Orgánům státní správy České republiky a obcím se ukládá povinnost převést na Fond národního majetku České republiky účasti státu na podnikání právnických osob.

k § 6:

Tímto ustanovením jsou vymezeny orgány Fondu, kterými jsou presidium, výkonný výbor a dozorčí rada.

k § 7:

Nejvyšším orgánem Fondu je presidium, jehož složení reprezentuje zájem státu na úspěšném průběhu procesu privatizace. Tento záměr je vyjádřen zejména tím, že funkce předsedy presidia je personálně totožná s funkcí ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky.

k § 8:

Tímto ustanovením jsou upraveny základní procedurální otázky práce presidia včetně zastupování jeho předsedy a způsobů podepisování přijatých dokumentů.

k § 9:

Toto ustanovení vymezuje působnost presidia Fondu jako jeho nejvyššího orgánu.

k § 10:

Funkci řídícího orgánu Fondu zabezpečuje výkonný výbor. Jménem Fondu je oprávněn jednat v mezích stanovených statutem. Mezi nejdůležitější činnosti výkonného výboru náleží vypracování zpráv a návrhů pro presidium a vládu České republiky.

k § 11:

Výkonný výbor je při své činnosti podřízen presidiu, což je vyjádřeno zejména tím, že presidium jmenuje všechny jeho členy a může je též z jejich funkcí odvolat. Návrh zákona stanoví obligatorní počet členů výboru, kteří se ze zákona stanou zaměstnanci Fondu. Presidium jmenuje členy výkonného výboru na dobu 5 let a výkonný výbor volí ze svého středu předsedu a místopředsedy.

k § 12 a 13:

Funkci kontrolního orgánu v rámci Fondu vykonává pětičlenná dozorčí rada, volená Českou národní radou. Její kontrolní funkce spočívá v posuzování návrhu rozpočtu Fondu, roční účetní závěrky a výroční zprávy. Dále je dozorčí rada oprávněna a současně i povinna signalizovat zjištěné nedostatky v činnosti Fondu presidiu Fondu, ministerstvu, vládě, České národní radě, popř. jiným příslušným orgánům, tj. včetně orgánů státní kontroly a prokuratury.

Česká národní rada volí a odvolává členy dozorčí rady tajným hlasováním.

k § 14:

Předsedu a místopředsedu volí dozorčí rada ze svých členů.

Procesní stránka činnosti dozorčí rady se řídí stejnými pravidla jako jednání a rozhodování presidia.

k § 15:

Každá člen presidia, výkonného výboru a dozorčí rady má právo vzdát se své funkce před uplynutím funkčního období. Funkce členů jednotlivých orgánů jsou neslučitelné.

k § 16:

K zajištění nestrannosti a objektivnosti rozhodování zákona zakazuje členům presidia, výkonného výboru a dozorčí rady vykonávat činnost, jež by mohla být v rozporu se zájmy Fondu. Zejména se nesmějí stát členy akciových společností, na jejichž podnikání má Fond majetkovou účast. Členové presidia, výkonného výboru a dozorčí rady rovněž nemohou nabývat majetku Fondu s výjimkou akcií získaných za investiční kupóny.

k § 17:

K zabezpečení činnosti Fondu je nezbytný odborný aparát, jehož odměňování se svěřuje do působnosti presidia.

k § 18:

Kromě majetku podniků a majetkových účastí státu převedených na Fond podle privatizačních projektů tvoří majetek Fondu též zisk z jeho účastí na podnikání obchodních společností.

Majetek Fondu je přísně oddělen od prostředků státního rozpočtu a jeho použití je omezeno taxativním výčtem účelů, ke kterým může majetek Fondu sloužit. Převážně jsou účely úzce spjaty s procesem privatizace, popř. reprivatizace majetku státu.

k § 19:

Náklady spojené s činností Fondu budou kryty výlučně z jeho prostředků.

k § 20:

Fond je realizátorem jednotlivých privatizačních projektů a v rámci toho zejména nakládá se svým majetkem, který na něj přesel z privatizovaných podniků nebo jejich částí. Zúčastňuje se též hospodářské činnosti nově vytvářených právnických osob a podílí se na zisku i ztrátách z této jeho účasti vyplývajících.

Za podmínek stanovených zákonem Fond vypořádává též nároky oprávněných osob, jejichž vlastnické právo k majetku přešlo na stát z důvodů uvedených v zákoně o mimosoudních rehabilitacích.

Vzhledem k významu obsahu schváleného privatizačního projektu se vyžaduje k jeho změně souhlas ministerstva.

k § 21:

Fond bude v právních vztazích vystupovat jako samostatná právnická osoba, která bude hospodařit se svým majetkem a bude samostatně odpovídat za své závazky, které vyplynou z jejího hospodaření.

k § 22:

Zůstatek na zvláštním účtu ministerstva, na němž se soustřeďuje čistý výnos z prodeje provozních jednotek prodaných v České republice podle § 20 odst. 1 zákona č. 427 ze dne 25.10.1990 o převodech vlastnictví státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby, se tímto ustanovením převádí na Fond národního majetku České republiky. Na Fond se také převádějí prostředky pocházející z prodeje majetkových účastí státu uskutečněných před účinností tohoto zákona, které jsou uloženy na účtu státních aktiv České republiky.

k § 23:

Vzhledem k tomu, že nelze předem odhadnout, jak dlouho bude Fond působit, s jakým výsledkem svoji činnost ukončí a pro jaké účely by bylo vhodné případný zůstatek Fondu použít, doporučuje se ponechat toto rozhodnutí na České národní radě.

k § 24

Účinnost tohoto zákona by měla být shodná s účinností zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP