Zpracovatel:
Za bezvadnost:
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky (dále
jen "ministerstvo") vydává pokyny a přijímá
opatření, kterými usměrňuje
činnost Fondu národního majetku České
republiky při výkonu jeho funkce zakladatele akciových
nebo jiných obchodních společností
založených podle privatizačních projektů
a při provádění jeho dalších
činností.
(1) Orgány státní správy České
republiky a obce předkládají privatizační
projekty za jimi založené podniky se svým stanoviskem
ministerstvu.
(2) Orgány státní správy České
republiky a obce předkládají ministerstvu
ve lhůtě stanovené vládou České
republiky (dále jen "vláda") privatizační
projekty majetkových účastí státu
na podnikání právnických osob.
(3) Privatizační projekt podniku podle odstavce
1 a privatizační projekt majetkové účasti
státu podle odstavce 2 (dále jen "privatizační
projekt") schvaluje a zveřejňuje ministerstvo.
(1) Vláda si může vyhradit schválení
privatizačního projektu.
(2) Schválení podle odstavce 1 podléhá
privatizační projekt vždy, když se jedná
o přímý prodej mimo veřejnou soutěž
nebo veřejnou dražbu.
(1) Zřizuje se Fond národního majetku České
republiky (dále jen "Fond").
(2) Fond je právnická osoba a zapisuje se do podnikového
rejstříku.
(1) Majetek zrušeného podniku nebo vyňatá
část majetku podniku podle privatizačního
projektu přechází dnem zrušení
podniku bez likvidace nebo dnem vynětí tohoto majetku
na Fond.
(2) Na Fond nepřechází ta část
majetku zrušených podniků se sídlem
v České republice, která se nachází
na území Slovenské republiky.
(3) Pro peněžní prostředky vedené
na účtech peněžních ústavů
a pro majetek spočívající v právech
a závazcích je pro případy uvedené
v odstavci 2 určující místo organizační
složky podniku, s jejíž činností
jsou tato práva a závazky spojeny.
(4) Zakladatel nevyjme část majetku podniku, kterou
tvoří nebo s níž jsou spojena práva
z průmyslového nebo jiného duševního
vlastnictví [§ 6 odst. 1 písm. j) zákona
č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu
majetku státu na jiné osoby]. Tato práva
se převádějí smlouvou.
(5) Orgány státní správy České
republiky a obce jsou povinny k dni určenému v privatizačním
projektu převést na Fond účasti státu
na podnikání právnických osob.
Orgány Fondu jsou presidium, výkonný výbor
a dozorčí rada.
Nejvyšším orgánem Fondu je presidium, jež se skládá z devíti členů. Předsedou presidia je ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky a místopředsedou ředitel Hlavního ústavu Státní banky československé pro Českou republiku.
Dalších sedm členů presidia volí
Česká národní rada na návrh
vlády na dobu pěti let z řad odborníků.
(1) Presidium je schopné se usnášet, jestliže
se jeho zasedání účastní nadpoloviční
většina jeho členů včetně
předsedy nebo místopředsedy.
(2) K rozhodnutí presidia se vyžaduje souhlas většiny
přítomných. V případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
(3) Jménem presidia podepisuje dokumenty předseda
a v jeho nepřítomnosti místopředseda.
(1) Do působnosti presidia patří:
a) jmenovat a řídit výkonný výbor
a dohlížet na jeho činnost,
b) schvalovat statut Fondu, kterým se stanoví podrobnosti
o organizačním uspořádání
Fondu a jeho činnosti,
c) schvalovat odměňování členů
výkonného výboru,
d) vypracovávat návrh rozpočtu Fondu a předkládat
jej k projednání vládě,
e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného
výboru,
f) projednávat roční účetní
závěrku Fondu a předkládat ji k projednání
vládě,
g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční
zprávu o činnosti Fondu za předcházející
rok.
(2) Návrh rozpočtu, roční účetní
závěrku a výroční zprávu
předkládá Fond vládě. Vláda
předkládá návrh rozpočtu, roční
účetní závěrku a výroční
zprávu se svým stanoviskem České národní
radě ke schválení.
(1) Činnost Fondu řídí v rámci
pokynů presidia výkonný výbor Fondu
(dále jen "výbor").
(2) Výbor jedná jménem Fondu v rozsahu vymezeném
statutem. Statut stanoví, ke kterým písemným
právním úkonům se vyžadují
podpisy dvou členů výboru. Statut dále
určí, kdy a v jakém rozsahu členové
výboru jednají jménem Fondu a udělují
zmocnění jednat jménem Fondu.
(3) Členové výboru oprávnění
jednat za Fond se zapisují do podnikového rejstříku.
(1) Výbor se skládá z devíti členů
jmenovaných presidiem na dobu pěti let. Před
uplynutím této lhůty může presidium
člena výboru odvolat, jestliže porušuje
své povinnosti nebo není schopen řádně
vykonávat svou funkci.
(2) Členové výboru volí ze svého
středu předsedu a nejvýše dva místopředsedy.
(3) Členové výboru jsou zaměstnanci
Fondu.
(1) Dozorčí rada Fondu (dále jen "rada")
dozírá na činnost a hospodaření
Fondu, jeho presidia a výboru. Podle povahy věci
upozorňuje presidium, ministerstvo, vládu, Českou
národní radu, popř. jiné příslušné
orgány na zjištěné nedostatky.
(2) Rada projednává návrh rozpočtu,
roční účetní závěrku
a výroční zprávu před jejich
předložením vládě.
(1) Rada se skládá z pěti členů
volených Českou národní radou na dobu
pěti let. Česká národní rada
může člena rady odvolat i před uplynutím
jeho funkčního období. Volba i odvolání
člena rady se provádí tajným hlasováním.
(2) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.
(1) Rada volí ze svého středu předsedu
a místopředsedu.
(2) Ustanovení § 8 platí obdobně.
(1) Člen presidia, výboru a rady se může
před uplynutím funkčního období
těchto orgánů své funkce vzdát
písemným podáním orgánu, který
jej do funkce ustanovil.
(2) Funkce člena presisia, výboru a rady jsou neslučitelné.
Členové presidia, výboru a rady nesmějí
vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se
zájmy Fondu, zejména nesmějí být
členy orgánů akciových společností,
na jejichž podnikání má Fond majetkovou
účast. Členové presidia, výboru
a rady nemohou nabývat majetku Fondu, kromě akcií
za kupóny.
Fond zaměstnává odborné pracovníky,
jejichž odměňování schvaluje
presidium.
(1) Majetek Fondu tvoří majetek převedený
na něj podle § 5 a zisk z jeho účasti
na podnikání obchodních společností.
(2) Majetek Fondu netvoří součást
státního rozpočtu České republiky
a lze ho použít k těmto účelům:
a) v souladu se schváleným privatizačním
projektem
1. k vyrovnání nároků oprávněných
osob podle zvláštních předpisů
[Např. zákona č. 403/1990 Sb., o zmírnění
následků některých majetkových
křivd, zákon č. /1991 Sb.,
o mimosoudních rehabilitacích],
2. k založení akciové nebo jiné obchodní
společnosti a k nakládání s účastmi
na těchto společnostech,
3. k prodeji majetku podniku nebo jeho části,
b) k převodu majetku na obce,
c) k převodu majetku pro účely nemocenského
a důchodového pojištění,
d) ke snížení nebo odstranění
zadlužení podniku v rozsahu a za podmínek určených
ministerstvem,
e) k posílení prostředků bank a spořitelen
určených k poskytování úvěrů.
f) v rozsahu určeném statutem Fondu k úhradě
nákladů spojených s přípravou
a prováděním privatizačních
projektů.
Fond hradí náklady spojené se svou činností
ze svého majetku, a to v rámci svého rozpočtu
schváleného Českou národní
radou.
(1) V rámci privatizačního projektu schváleného
podle § 2 uzavírá Fond svým jménem
smlouvy a činí jiné právní
úkony při nakládání svým
majetkem, a to zejména:
a) zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti nebo se účastní na jejich
zakládání a vkládá do nich
vklady, k nimž se zavázal,
b) nabývá akcie na základě své
účasti na podnikání akciových
společností a vykonává práva
akcionáře včetně účasti
na valných hromadách,
c) vykonává práva společníka
ve své účasti na jiných než akciových
společnostech,
d) podílí se na hospodářském
výsledku obchodní společnosti, jejíhož
podnikání se účastní a nese
jeho důsledky ve formě zisku a ztrát,
e) prodává akcie nebo podíly na jiných
než akciových společnostech,
f) podílí se na likvidačním zůstatku
společnosti v rozsahu své účasti na
jejím podnikání, jestliže dojde k jejímu
zrušení,
g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich
organizačních složek, a částí
jejich majetku, jež tvoří jeho majetek; přitom
může využít též veřejné
soutěže,
h) pronajímá tyto hodnoty na dobu určitou
do doby jejich použití pro privatizaci,
(2) Fond vypořádává též
nároky oprávněných osob, jestliže
k odnětí vlastnického práva k majetku
došlo způsobem uvedeným v § 2 odst. 3
zákona č. /1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích, a to způsobem a podle časového
plánu uvedeného ve schváleném privatizačním
projektu, nejpozději však do jednoho roku od schválení
privatizačního projektu. Fond vypořádává
tyto nároky pouze tehdy, uplatní-li je oprávněné
osoby včas a uvedou-li název a sídlo podniku,
který věc drží, a způsob převzetí
majetku státem.
(3) Lhůta k uplatnění nároků
oprávněných osob stanovená zvláštním
předpisem se považuje za zachovanou, jestliže
oprávněná osoba včas uplatnila nárok
uvedený v odstavci 2 na ministerstvu, ačkoliv měl
být uplatněn u orgánu České
a Slovenské Federativní republiky nebo u orgánu
Slovenské republiky příslušného
ke schválení privatizačního projektu.
V takovém případě ministerstvo postoupí
žádost oprávněné osoby tomuto
orgánu.
(4) Ke změně schváleného privatizačního
projektu je Fond povinen vyžádat si souhlas ministerstva.
Při uskutečňování činností
uvedených v § 20 vznikají Fondu práva
a závazky. Fond je oprávněn domáhat
se svých práv u soudu nebo jiných příslušných
orgánů a může být žalován
za nesplnění svých závazků
nebo jiných povinností, za jejichž porušení
odpovídá celým svým majetkem.
(1) Ke dni účinnosti tohoto zákona přechází
správa prostředků uložených na
zvláštním účtu ministerstva zřízeném
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. 427/1990 Sb., o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby.] na Fond.
(2) Na Fond přecházení ke dni účinnosti
tohoto zákona také prostředky pocházející
z prodeje majetkových účastí státu
uskutečněného před účinností
tohoto zákona, uložené na účtu
státních aktiv České republiky.
Po ukončení činnosti Fondu rozhodne o způsobu
použití zůstatku na účtech Fondu
Česká národní rada.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1991.
A. Obecná část
Federální shromáždění
přijalo dne 26. února 1991 zákon o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, který
řeší základní otázky transformace
státního majetku a postavení Federálního
fondu národního majetku.
V návaznosti na tento zákon Federálního
shromáždění je třeba v souladu
s příslušnými ustanoveními zákona
o čs. federaci připravit i zákony národních
rad, které upraví působnost orgánů
republik ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a postavení a funkce fondů
národního majetku republik.
Předložený návrh zákona České
národní rady vymezuje především
působnost ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizace České republiky. Jde
zejména o působnost, která směřuje
k zabezpečení organizační stránky
procesu privatizace a k urychlení jeho průběhu.
Návrh zákona podrobně upravuje postavení
a funkce Fondu národního majetku České
republiky. Fond národního majetku je koncipován
jako samostatná právnická osoba zvláštního
druhu. Úkolem které bude především
převod státního majetku do soukromovlastnických
forem, vydávání a správa akcií
pro akciové společnosti a účast na
hospodaření privatizovaných podniků.
Zdrojem příjmů Fondu budou prostředky
získané v procesu privatizace majetku státu.
Použití takto získaných prostředků
bude účelově určeno, zejména
na vypořádání nároků
původních vlastníků majetku odňatého
státem, na oddlužení privatizovaných
podniků a na posílení úvěrových
zdrojů bank a spořitelen. Prostředky Fondu
budou oděleny od prostředků státního
rozpočtu.
Předložený návrh zákona nepovede
ke zvýšení výdajů ze státního
rozpočtu. Výdaje potřebné k zabezpečení
průběhu privatizace majetku státu popř.
jeho reprivatizace, budou uhrazeny z Fondu národního
majetku České republiky.
B. Zvláštní část
k § 1:
Toto ustanovení vymezuje rozsah působnosti a postavení
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR vůči Fondu národního
majetku České republiky.
k § 2:
Všechny privatizační projekty vypracované
pro podniky založené orgány státní
správy, jakož i pro podniky, u kterých vykonávají
funkci zakladatele obce, budou z hlediska privatizační
politiky posuzovány ministerstvem pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky.
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky bude rovněž
posuzovat privatizační projekty majetkových
účastí státu na podnikání
právnických osob. Tyto projekty budou ministerstvu
předkládány ve lhůtách stanovených
vládou.
Privatizační projekty předložené
ministerstvu pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky toto ministerstvo
schvaluje a zveřejňuje.
k § 3:
Zákon umožňuje vládě, aby si
na základě svého zvážení
vyhradila schvalování privatizačních
projektů. Půjde zejména o takové projekty,
které budou mít zásadní význam
pro rozvoj národního hospodářství.
Tomuto schválení podléhá privatizační
projekt vždy, jedná-li se o přímý
prodej mimo veřejnou soutěž nebo dražbu.
k § 4:
Pro účely zabezpečení řádného
a plynulého procesu privatizace, zejména všech
majetkových a finančních operací s
ním souvisejících, se zřizuje Fond
národního majetku České republiky
jako zvláštní typ právnické osoby.
k § 5:
Ve Fondu národního majetku České republiky
se soustřeďuje ta část majetku státu,
ke kterému do svého zrušení vykonávaly
právo hospodaření státní podniky
a další státní organizace založené
orgány státní správy České
republiky nebo obcemi. To platí i o těch částech
tohoto majetku, které byly z majetku státních
organizací vyňaty pro účely privatizace.
Majetek Fondu tvoří majetek zrušených
státních podniků určených k
privatizaci. Z hlediska rozsahu majetku, který bude náležet
Fondu národního majetku České republiky,
je zvolen územní princip. Část majetku
podniků se sídlem na území České
republiky, která tvoří majetkovou podstatu
jejich organizačních jednotek působících
na území Slovenské republiky, připadne
Fondu národního majetku Slovenské republiky.
S ohledem na poskytování ochrany práv z průmyslového
a jiného duševního vlastnictví zákona
stanoví zvláštní režim převodu
té části majetku podniku, kterou tvoří
nebo s níž jsou tato práva spojena.
Orgánům státní správy České
republiky a obcím se ukládá povinnost převést
na Fond národního majetku České republiky
účasti státu na podnikání právnických
osob.
k § 6:
Tímto ustanovením jsou vymezeny orgány Fondu,
kterými jsou presidium, výkonný výbor
a dozorčí rada.
k § 7:
Nejvyšším orgánem Fondu je presidium,
jehož složení reprezentuje zájem státu
na úspěšném průběhu procesu
privatizace. Tento záměr je vyjádřen
zejména tím, že funkce předsedy presidia
je personálně totožná s funkcí
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky.
k § 8:
Tímto ustanovením jsou upraveny základní
procedurální otázky práce presidia
včetně zastupování jeho předsedy
a způsobů podepisování přijatých
dokumentů.
k § 9:
Toto ustanovení vymezuje působnost presidia Fondu
jako jeho nejvyššího orgánu.
k § 10:
Funkci řídícího orgánu Fondu
zabezpečuje výkonný výbor. Jménem
Fondu je oprávněn jednat v mezích stanovených
statutem. Mezi nejdůležitější činnosti
výkonného výboru náleží
vypracování zpráv a návrhů
pro presidium a vládu České republiky.
k § 11:
Výkonný výbor je při své činnosti
podřízen presidiu, což je vyjádřeno
zejména tím, že presidium jmenuje všechny
jeho členy a může je též z jejich
funkcí odvolat. Návrh zákona stanoví
obligatorní počet členů výboru,
kteří se ze zákona stanou zaměstnanci
Fondu. Presidium jmenuje členy výkonného
výboru na dobu 5 let a výkonný výbor
volí ze svého středu předsedu a místopředsedy.
k § 12 a 13:
Funkci kontrolního orgánu v rámci Fondu vykonává
pětičlenná dozorčí rada, volená
Českou národní radou. Její kontrolní
funkce spočívá v posuzování
návrhu rozpočtu Fondu, roční účetní
závěrky a výroční zprávy.
Dále je dozorčí rada oprávněna
a současně i povinna signalizovat zjištěné
nedostatky v činnosti Fondu presidiu Fondu, ministerstvu,
vládě, České národní
radě, popř. jiným příslušným
orgánům, tj. včetně orgánů
státní kontroly a prokuratury.
Česká národní rada volí a odvolává
členy dozorčí rady tajným hlasováním.
k § 14:
Předsedu a místopředsedu volí dozorčí
rada ze svých členů.
Procesní stránka činnosti dozorčí
rady se řídí stejnými pravidla jako
jednání a rozhodování presidia.
k § 15:
Každá člen presidia, výkonného
výboru a dozorčí rady má právo
vzdát se své funkce před uplynutím
funkčního období. Funkce členů
jednotlivých orgánů jsou neslučitelné.
k § 16:
K zajištění nestrannosti a objektivnosti rozhodování
zákona zakazuje členům presidia, výkonného
výboru a dozorčí rady vykonávat činnost,
jež by mohla být v rozporu se zájmy Fondu.
Zejména se nesmějí stát členy
akciových společností, na jejichž podnikání
má Fond majetkovou účast. Členové
presidia, výkonného výboru a dozorčí
rady rovněž nemohou nabývat majetku Fondu s
výjimkou akcií získaných za investiční
kupóny.
k § 17:
K zabezpečení činnosti Fondu je nezbytný
odborný aparát, jehož odměňování
se svěřuje do působnosti presidia.
k § 18:
Kromě majetku podniků a majetkových účastí
státu převedených na Fond podle privatizačních
projektů tvoří majetek Fondu též
zisk z jeho účastí na podnikání
obchodních společností.
Majetek Fondu je přísně oddělen od
prostředků státního rozpočtu
a jeho použití je omezeno taxativním výčtem
účelů, ke kterým může
majetek Fondu sloužit. Převážně
jsou účely úzce spjaty s procesem privatizace,
popř. reprivatizace majetku státu.
k § 19:
Náklady spojené s činností Fondu budou
kryty výlučně z jeho prostředků.
k § 20:
Fond je realizátorem jednotlivých privatizačních
projektů a v rámci toho zejména nakládá
se svým majetkem, který na něj přesel
z privatizovaných podniků nebo jejich částí.
Zúčastňuje se též hospodářské
činnosti nově vytvářených právnických
osob a podílí se na zisku i ztrátách
z této jeho účasti vyplývajících.
Za podmínek stanovených zákonem Fond vypořádává
též nároky oprávněných
osob, jejichž vlastnické právo k majetku přešlo
na stát z důvodů uvedených v zákoně
o mimosoudních rehabilitacích.
Vzhledem k významu obsahu schváleného privatizačního
projektu se vyžaduje k jeho změně souhlas ministerstva.
k § 21:
Fond bude v právních vztazích vystupovat
jako samostatná právnická osoba, která
bude hospodařit se svým majetkem a bude samostatně
odpovídat za své závazky, které vyplynou
z jejího hospodaření.
k § 22:
Zůstatek na zvláštním účtu
ministerstva, na němž se soustřeďuje čistý
výnos z prodeje provozních jednotek prodaných
v České republice podle § 20 odst. 1 zákona
č. 427 ze dne 25.10.1990 o převodech vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, se tímto
ustanovením převádí na Fond národního
majetku České republiky. Na Fond se také
převádějí prostředky pocházející
z prodeje majetkových účastí státu
uskutečněných před účinností
tohoto zákona, které jsou uloženy na účtu
státních aktiv České republiky.
k § 23:
Vzhledem k tomu, že nelze předem odhadnout, jak dlouho
bude Fond působit, s jakým výsledkem svoji
činnost ukončí a pro jaké účely
by bylo vhodné případný zůstatek
Fondu použít, doporučuje se ponechat toto rozhodnutí
na České národní radě.
k § 24
Účinnost tohoto zákona by měla být
shodná s účinností zákona č.
92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku
státu na jiné osoby.