Důvodová zpráva

Obecná část

Společenské změny po 17. listopadu 1989 umožní uspořádat Českou a Slovenskou Federativní Republiku tak, aby byla fungujícím státním útvarem vyjadřujícím vnitřní potřeby českého a slovenského národa.

Centralistický systém státní moci bránil uplatnění demokratických principů federace ve vztazích k oběma republikám. Dosavadní systém uspořádání federace přinesl konflikty a vzájemnou nedůvěru. Změny v oblasti politické, ekonomické a kulturní proto vyžadují postavit federaci na životaschopný základ, zformovat ji tak, aby odrážela vnitřní potřeby republik a aby se pro ně stala přínosem a ne zdrojem rozporů.

Současně je třeba, aby nová podoba federace odpovídala požadavkům evropského a světového vývoje.

Je potřebné zejména zvážit rozsah působnosti, kterou republiky považují za účelnou a výhodnou svěřit federaci. K tomuto účelu se uskutečnila politická jednání vlád České republiky, Slovenské republiky a vlády České a Slovenské Federativní Republiky, která vyústila do konkrétních závěrů. Závěry jednání vlád rozpracované společnými pracovními komisemi jsou politickým východiskem předloženého návrhu.

Návrh novely ústavního zákona o československé federaci vyjadřuje uvedené závěry v novém vymezení působnosti, kterou je účelné vykonávat pro republiky na úrovni federace. Tím se vytváří základ pro racionální uspořádání rozdělení působnosti, pro vzájemnou důvěru a prohloubení spolupráce. Návrh důsledně vychází z toho, že ve federaci suverenita republik je původní a suverenita federace odvozená. Z toho vyplývá, že rozsah působnosti federace je určen pouze rozsahem oblastí a věcí, které republiky svěří do její působnosti. Jsou to především věci obrany, zahraniční politiky, jedné měny a další věci vypočtené v návrhu.

Návrh opouští dosavadní způsob rozdělení působností na výlučnou působnost federace, společnou působnost federace a republik a výlučnou působnost republik a vymezuje pouze působnost federace a působnost republik. Působnost federace je přitom vymezena pozitivně taxativním výpočtem, působnost republik je vymezena negativně, tj. tím, že do ní patří všechny oblasti a věci, které nejsou svěřeny do působnosti federace.

Podstatně se mění rozsah oblastí svěřených do působnosti federace. Vychází se přitom z teze, že především samy republiky musí nést odpovědnost za vlastní hospodářský a sociální rozvoj. V oblasti hospodářství je úlohou federace vytvořit především podmínky pro jednotný trh. Působnost federace se proto v návrhu posouvá zejména do tvorby koncepcí a do zásadní zákonodárné činnosti.

V rámci jednotné zahraniční politiky se umožňuje, aby republiky ve vymezeném rozsahu vystupovaly samostatně i v zahraničních vztazích.

Rozdělení působností mezi federací a republikami je úzce spojeno i se zakotvením mechanismu jeho reálného zabezpečení ve struktuře a působnosti orgánů federace. V této souvislosti návrh promítá důsledky nového rozsahu svěřené působnosti i do vymezení věcí, které patří Federálnímu shromáždění.

Urychlené ústavní vyřešení kompetenčních vztahů mezi republikami a federací je v současné době nezbytné pro vytvoření optimálního rámce politického fungování federace i pro vytvoření státoprávního rámce k realizaci hospodářské reformy.

Zvláštní část

K čl. 4

Rozdělení kompetence mezi federaci a republiky v oblasti hospodářství umožňuje vytvářet vlastní hospodářství České republiky a hospodářství Slovenské republiky a jejich integraci do jednotného trhu České a Slovenské Federativní Republiky. Nástroji k dosáhnutí tohoto cíle jsou zejména jedna měna, volný pohyb osob, zboží a peněžních prostředků.

Osnova dále vymezuje základní rámec pro delegování pravomocí v oblasti hospodářství na orgány federace, který se promítá i v dalších ustanoveních. Tímto rámcem jsou společné potřeby a zájmy republik, přičemž orgány republik se zúčastňují na tvorbě hospodářské politiky federace a samostatně zabezpečují v republikách její realizaci.

Návrh výslovně promítá existenci samostatného státního vlastnictví federace a státního vlastnictví republik. Do vlastnictví federace je svěřen majetek, který slouží k zabezpečení jejích úkolů ve svěřených oblastech; tím se rozumí např. věci ve správě obrany, zahraničních věcí, státních hmotných rezerv apod.

Ostatní majetek ve státním vlastnictví je vlastnictvím republik; tvoří ho zejména věci uvedené v odstavci 5. Návrh současně umožňuje, aby zákony národních rad stanovily, které věci z majetku republik jsou majetkem obcí.

K čl. 7

V ustanovení článku 7 se působnost federace při uzavírání mezinárodních smluv upravuje tak, že federaci se v plném rozsahu ponechává zastupování České a Slovenské Federativní Republiky navenek a uzavírání mezinárodních smluv politické povahy s jinými státy. Nově se však umožňuje republikám uplatňovat svou suverenitu v zahraničních vztazích, a to v rámci jednotné zahraniční politiky České a Slovenské Federativní Republiky. Republikám se zakotvuje možnost uzavírat mezinárodní smlouvy v jakýchkoliv otázkách se součástmi spolkových a federativních států. Současně se v oblasti kultury, vědy, školství, zdravotnictví a sportu svěřuje republikám uzavírat mezinárodní smlouvy se všemi subjekty mezinárodního práva, což však nevylučuje, aby tyto smlouvy mohla uzavřít i Česká a Slovenská Federativní Republika. Oblast zahraničních hospodářských vztahů včetně uzavírání smluv je řešena v článku 16.

Zakotvuje se i možnost, aby si republiky zřizovaly v zahraničí zejména kulturní zastupitelstva a přijímaly takováto zastupitelstva na svém území.

K čl. 8 a 9

Navrhované vypuštění článku 8 a úprava článku 9 vyplývá ze změny dosavadního dělení působností. Namísto výlučné působnosti federace a republik a společné působnosti federace a republik se zavádí pouze působnost federace a působnost republik. Dosavadní členění, v jeho rámci zejména společná působnost, vedlo k častým kompetenčním sporům, což ztěžovalo výkon funkcí orgánů federace i republik. Znění článku 8 odst. 2 se z důvodů systematiky zákona přesouvá do článku 28b.

K čl. 10

Místo dosavadního systému národohospodářského plánování, který je pro tržní ekonomiku nepřijatelný, se v článku 10 vytváří ústavní prostor pro formování společné hospodářské strategie. Její realizace se zabezpečuje hlavně ekonomickými nástroji (měnová, finanční, daňová a celní politika) a zákonnou úpravou strategického plánování.

Tím se odstraňuje ústavní rámec pro uplatňování administrativních metod v ekonomice.

K čl. 11 až 15

Články 11 až 15 zakotvují novou koncepci vztahů federace a republik v oblasti finanční, daňové, celní, devizové a cenové politiky a bankovnictví.

Návrh zakotvuje samostatnost rozpočtu federace a republik. odstraňuje se jejich dosavadní vzájemná propojenost a závislost. Příjmy federace jsou rozpočtovým zákonem stanovené daně a podíly na výnosech z daní, jakož i příjmy z činnosti federálních orgánů a organizací, přičemž se na zabezpečení potřeb státního rozpočtu federace budou republiky podílet v poměru odpovídajícím počtu jejich obyvatel. Tato úprava umožňuje, aby se zhodnocovací procesy v rozhodující míře uzavíraly v jednotlivých republikách a vytváří se prostor pro aktivní hospodářskou politiku republik.

Zákonná úprava daní se rozděluje mezi federaci a republiky. Federaci se svěřuje zákonná úprava daňové soustavy, daně z obratu, dovozních daní a daně z příjmu obyvatelstva. Ostatní daně s výjimkou daně z obratu a dovozních daní se budou upravovat zákony národních rad.

Návrh zakládá nový bankovní systém s třemi ústředními bankami, přičemž jednotnou politiku v oblasti peněžnictví garantuje bankovní rada federální ústřední banky, jejíž složení zabezpečuje stejnou ochranu zájmů republik.

Rozsah působnosti svěřené federaci v oblasti cenové politiky umožňuje republikám její samostatný výkon s výjimkou vyhlašování cenového moratoria.

K čl. 16.

Návrh vypouští z působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ustanovení o organizační a řídící činnosti v zahraničním obchodě. V působnosti federace se ponechává určování zásad a koncepce zahraniční hospodářské politiky České a Slovenské Federativní Republiky, uzavírání mezinárodních dohod, zastupování České a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních obchodních vztazích a zákonná úprava v oblasti mezinárodních obchodních vztahů. Nově se umožňuje republikám uzavírat mezinárodní obchodní a hospodářské smlouvy v oblastech a se subjekty uvedenými v čl. 7 odst. 2. Republikám patří též výkon v této oblasti, zejména povolování zahraničně obchodních činností.

K čl. 17 až 23

Návrh mění rozsah působnosti svěřené federaci v jednotlivých odvětvích národního hospodářství, v oblasti životního prostředí, vědy, práce, mezd a sociální politiky a státní statistiky. Soustřeďuje ji zejména na tvorbu společných zásad hospodářské politiky a zákonodárnou činnost. Řízení odvětví průmyslu se v přechodné období, tj. do jeho úplného nahrazení tržním mechanismem, svěřuje - s vymezenými výjimkami - republikám. Zákonodárství ve věcech veterinární a rostlinolékařské péče zůstává federaci v důsledku úpravy čl. 37 odst. 3.

K čl. 24

Nově se upravuje působnost federace ve věci hospodářské soutěže. Problematiku na tomto úseku bude regulovat zákon Federálního shromáždění, který současně rozdělí působnost mezi federální a republikové protimonopolní orgány. Předpokládá se, že do působnosti federace bude svěřen výkon v otázkách přesahujících rámec jedné republiky, ve vztahu k právnickým osobám s mezinárodní účastí a ve vztahu k obdobným institucím v zahraničí. V návaznosti na úpravu vlastnictví České republiky a Slovenské republiky uvedenou v čl. 4 se vypouští ustanovení písm. e).

K čl. 25

Změna článku 25 vyplývá ze změny členění působnosti na působnost federace a republik (články 7 až 9), tj. bez výlučné a společné působnosti.

K čl. 27

Návrhem se odstraňují pochybnosti o možnosti zřizovat ozbrojené bezpečnostní sbory České a Slovenské Federativní Republiky. V souvislosti s tím se upravuje právo republik zřizovat vlastní ozbrojené bezpečnostní sbory a stanovit jejich postavení, oprávnění a ostatní poměry.

K čl. 28a

Návrh zamezuje, aby orgány federace výkonem kontrolní činnosti zasahovaly do působnosti republik.

K čl. 28b

Ustanovení shrnuje úpravu dosavadních článků 7 odst. 2, 8 odst. 2 a čl. 39, odstraňuje jejich některé nejasnosti a zohledňuje skutečnost, že návrh upouští od institutu společné působnosti federace a republik.

K čl. 37

Změna čl. 37 odst. 1 vyplývá ze změny členění působnosti na působnost federace a republik (čl. 8 a 9).

Zavedení jednotného trhu si vyžaduje společnou zákonnou úpravu burz a soustavy cenných papírů. Výkon v těchto oblastech patří republikám, přičemž republiky si mohou podrobněji upravit vydávání cenných papírů. Zrušení původního čl. 21 si vyžádalo přesun zákonodárné působnosti Federálního shromáždění na úseku územního plánování a stavebního řádu do tohoto článku. Vypuštění věty druhé čl. 37 odst. 2 vyplývá z nové úpravy zakotvené v zákoně č. 384/1990 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti.

Naproti tomu se omezuje rozsah federální působnosti v oblasti konkurujícího zákonodárství (čl. 37 odst. 3).

K čl. 38

Důvody změn v článku 38 jsou obdobné jako v článcích 8 a 9.

K čl. 42

V článku 42 jde o legislativní promítnutí změn v oblasti působnosti do úpravy rozhodování Federálního shromáždění ve věcech, ve kterých platí zákaz majorizace. Nedochází tu však k věcným posunům.

K čl. 76

Odstraňuje se možnost zásahů orgánů federace do působnosti orgánů republik.

K čl. 81 a 83

Důvody změn v článku 81 odst. 1 jsou obdobné jako článcích 8 a 9.

Článek 81 odst. 2 je legislativně technickou úpravou bez obsahových změn, v důsledku čehož se vypouští čl. 83.

K čl. 85a

Vypuštění čl. 85a vyplývá z nového chápání vztahu federace a republik. Případné rozpory mezi opatřeními vlád republik a opatřeními vlády České a Slovenské Federativní Republiky je oprávněný řešit ústavní soud České a Slovenské Federativní Republiky.

K čl. 107 a 137

Změna vyplývá ze změny čl. 10.

K čl. 142

V současnosti ústavní úprava České a Slovenské Federativní Republiky zahrnuje i věci, které patří do oblasti ústavních úprav republik. Návrh vychází z toho, že republikám v těchto věcech patří vykonat změny vlastními ústavními zákony.

K čl. II

Návrh předpokládá, že působnost v oblasti železniční dopravy přejde dnem 1. 1. 1992 na Českou republiku a Slovenskou republiku.

K čl. III

Vypuštění čl. 10 Ústavy České a Slovenské Federativní Republiky vyplývá z nové úpravy vlastnictví obsažené v čl. 4 tohoto návrhu.

K čl. IV

Vzhledem k velkému počtu přijatých změn a k rozsahu navrhovaných úprav ústavního zákona o československé federaci se navrhuje zmocnit předsednictvo Federálního shromáždění k vyhlášení úplného znění tohoto ústavního zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP