Důsledkem působení tržního mechanismu bude patrně určitá převaha nabídky nad poptávkou po pracovní síle. Pro sociální jistotu občanů je tedy v odstavci 3 pamatováno na případy, kdy občan nebude moci získávat prostředky pro své životní potřeby prací; zaručuje se mu přiměřené hmotné zajištění.

Články 27 až 30 vyjadřují práva, která již náš právní řád zajišťuje, tj. zvláštní práva žen, mladistvých, osob se změněnou pracovní schopností, zabezpečení ve stáří a ochrana zdraví.

Článek 29 odst. 2 je nový a vyjadřuje jeden z principů sociálního státu. V tomto státě se nemají vyskytovat případy, kdy by někdo byl bez své viny bez prostředků, v krajní sociální nouzi, odkázán na milodary či žebrotu. Ustanovení pokrývá všechny případy, kdy lidé nebudou sociálně zajištěni na základě čl. 29 odst. 1.

Článek 31 vyjadřuje práva, která jsou již platným čs. právem zajištěna. Jde o ochranu manželství, mateřství a rodiny, o péči o děti a o jejich výchovu. Nové je ustanovení o rovných právech dětí narozených v manželství i mimo ně.

Článek 32 vyjadřuje právo všech na vzdělání. Vychází se z toho, že výkon tohoto práva je omezen pouze schopnostmi člověka /odst. 1/. Právo na bezplatné vzdělání ve státních školách se zaručuje v rozsahu povinné školní docházky /odst. 2/. Smyslem této úpravy je nezamezit, aby např. mohlo být předepsáno školné na vysokých školách pro studenty, kteří pro neprospěch opakují ročník nebo taxy při opakování zkoušky.

Odstavec 3 navazuje na novelizace ústavy z roku 1990, které již zrušily státní monopol v této oblasti. Ustanovení o podmínkách, jež zákon stanoví, a o státním dozoru nad nestátními školami je potřebné, mají-li být vysvědčení z těchto škol uznávána při přechodu na státní školu a při přijímání do státní služby.

Ačkoli právo na vzdělání je systematicky zařazeno mezi práva kulturní, upravuje odstavec 4 právo sociální povahy. Jde o právo podstatného významu, umožňující přístup ke vzdělání i osobám sociálně slabším, za podmínek stanovených zákonem.

Svobodě vědeckého bádání a umění /čl. 33/ nejsou stanoveny žádné meze. Šíření výsledků tvůrčí duševní činnosti bude totiž podléhat režimu uvedenému v čl. 17. Součástí této svobody je, že právo užívat plodů tvůrčí duševní činnosti je zvláště chráněné autorským právem a vynálezeckým právem /odst. 2/.

Článek 34 rozšiřuje ústavní úpravu svobody projevovat náboženství /odst. 1/. Odstavec 3, zaručující autonomní postavení církví a náboženských společností na státu má - stejně jako čl. 2 a 4 - zamezit postupy, které byly uplatňovány totalitním režimem.

Ustanovení čl. 34 jsou zcela novým elementem v našem ústavním vývoji. Také při vymezení těchto práv se dbalo na to, aby právní úprava obsahovala pouze práva a povinnosti, jejichž zachovávání je vynutitelné a nikoli i deklarace programové povahy.

Nově je sem /v čl. 35/ přiřazena povinnost, aby každý při výkonu svých práv dbal, že neporuší životní prostředí, přírodní zdroje a kulturní památky /s výjimkami, které upravuje zákon/.

K hlavě páté - Právo na soudní ochranu

Práva na soudní ochranu patří k základním komponentům právního státu; tuto ochranu poskytuje orgán, který je nezávislý a způsobilý nestranně a objektivně posuzovat návrhy účastníků řízení. Provedení této hlavy se bude muset do zákonodárství promítnout rozšířením pravomocí soudů i posílením jejich nezávislosti.

Článek 36 odst. 1 a 2 znamená podstatný posun uvedeným směrem. Odstavec 2 znamená, že i v případech, kdy rozhodne nebo vydá opatření orgán veřejné správy, bude zákonnost takového rozhodnutí nebo opatření přezkoumatelná soudem. Realizace odstavce 2 bude vyžadovat, aby bylo obecně zavedeno správní soudnictví. Z toho důvodu ustanovení odkazuje na prováděcí zákonnou úpravu.

Právo na právní pomoc /čl. 37 odst. 2/ je významnou součástí ochrany práv. Nezahrnuje jen činnost advokacie, ale i další formy právní pomoci. Ustanovení, že právo na právní pomoc může být vykonáváno již od počátku zadržení, zajistí možnost již od tohoto okamžiku si vyžádat pomoc advokáta.

Zásada vyjádřena v čl. 38 je tradičním ústavním principem, který však v platné ústavě z r. 1960 chybí. Sleduje se jím, aby bylo zajištěno, že záležitost projedná soudce, který je obecně určen procesními a organizačními předpisy, nikoli soudce, který by byl zvlášť určen k projednání daného jednotlivého případu. Jde o zamezení tzv. kabinetní justice, která byla v totalitním režimu nezřídka praktikována.

Ustanovení čl. 40 zamezuje, aby prostředky státního donucení mohly být upravovány nejen v zákoně, ale i v prováděcím předpisu.

V této hlavě není obsaženo žádné ustanovení vztahující se k ústavnímu soudnictví, neboť se počítá s tím, že tato úprava je obsažena ve zvláštním ústavním zákoně /nerealizovaná hlava šestá ústavního zákona o čs. federaci, která bude vyžadovat dílčí novelizaci/.

K hlavě páté - Ustanovení přechodná a závěrečná

Vztah zákonů Federálního shromáždění a zákonů národních rad k tomuto ústavnímu zákonu /čl. 41/ záměrně není vyjádřen obvyklým způsobem, tj. slovy musí být v souladu" nebo "nesmějí odporovat". Umožňuje se rozšiřování práv, uvedených v tomto ústavním zákoně. Nevylučuje se tedy, aby např. budoucí ústava jedné z obou republik uzákonila další základní práva. Zakazuje se ovšem omezovat práva upravená v tomto ústavním zákoně v rozporu s ním anebo je rozšířit způsobem, který by byl na újmu ostatních práv či jejich ochrany.

Návrh - na rozdíl od platné ústavy - důsledně vyjasňuje a řeší otázku postavení cizinců ve vztahu k lidským právům a základním svobodám.

Obecně platnou zásadou je, že tato práva a svobody příslušejí i cizincům, pokud je ústavní zákon výslovně nepřisuzuje státním občanům ČSFR /čl. 42 odst. 2/. Omezení jsou souladu s mezinárodním právem.

Právo cizinců na poskytnutí azylu /čl. 43/ se formuluje způsobem odlišným od platné ústavy a upřesňuje se.

Zásada rovnosti se formuluje v souladu s evropskou úmluvou. Z toho vyplývá zákaz diferenciace práv při provádění ústavního zákona podle měřítek v tomto ustanovení uvedených.

Ustanovení čl. 44 v souladu s evropskou úmluvou umožňuje stanovit taková omezení určitých politických a hospodářských práv, která mají zajistit, aby státní moc vždy plnila své funkce což je zvláště důležité v krizových situacích. Zatím jsou u nás omezena pouze práva vojáků v činné službě a příslušníků SNB ve vztahu k členství a činnosti v politických stranách. Z uvedeného ustanovení nevyplývá, že je nutno využít všech těchto možností omezení zákonem. Bude však jistě potřebné např. omezit určitým kategoriím osob činných ve státním aparátu právo na stávku. Dále bude potřeba omezit u nich též právo na podnikání a soukromou hospodářskou iniciativu, aby se zajistila nestrannost a objektivita státních funkcí při zajištění pravidel hospodářské soutěže za rovnosti hospodářských subjektů.

V ústavním zákoně se zavádí nový pojem "veřejné správy", který je účelný vzhledem k tomu, že zákony národních rad o obecním zřízení odlišují místní samosprávu a její orgány od státní správy /čl. 45/.

Článek 46 upravuje celkově ústavní materii, týkající se státního občanství. Obnovuje úpravu, která byla obsažena v původním znění ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci před jeho centralizační novelizací ústavním zákonem č. 125/1970 Sb., tzn. obnovuje prvotnost státního občanství republiky a druhotnost státního občanství ČSFR. Tato úprava plně odpovídá zásadám běžně uplatňovaným ve federacích. Výslovně se tu stanoví, že nikomu nemůže být bez jeho vůle státní občanství odňato.

V čl. 47 odst. 2 se navrhuje úprava čl. 1 ústavního zákona č. 144/1968 Sb., o postavení národností v Československé socialistické republice. Úpravou se sleduje, aby se vyloučila dnes již překonaná dikce původního ustanovení a současně, aby se zvýraznila státotvorná úloha českého a slovenského národa a národností žijících na území jejich společného státu, České a Slovenské Federativní republiky.

V Praze 26. října 1990

Dagmar Burešová v. r.

Václav Žák v. r.

Michal Kraus v. r.

Jan Kasal v. r.

Zdeněk Malík v. r.

Jaroslav Ortman v. r.

Jan Kalvoda v. r.

Ivo Palkoska v. r.

Karel Holomek v. r.

Ivana Janů v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP