Správní rozhodnutí finančních
úřadů budou přezkoumávat finanční
ředitelství. Finanční ředitelství
budou rozpočtovými organizacemi, které budou
řídit finanční úřady
a budou obstarávat též jejich osobní
a věcné potřeby. Dále budou zajišťovat
finanční revize a cenové kontroly. Cenová
kontrola bude nutná, pokud bude existovat cenová
regulace. V celé České republice bude zřízeno
8 finančních ředitelství. Každé
bude řídit v průměru 27 finančních
úřadů.
Přistoupí-li se v České republice
k zemskému uspořádání, bude
účelné zřídit příslušná
zemská finanční ředitelství,
jejichž úkolem bude sjednocovat výkon daňové
správy v zemích. Na tyto orgány se převede
část působnosti ministerstva financí
České republiky ve vztahu k orgánům
vykonávajícím správu. V souvislosti
s tím by byl pak příslušně novelizován
i navržený zákon.
Na fungování soustavy územních finančních
orgánů a účinnost jejich práce
bude dohlížet ministerstvo financí České
republiky. Zároveň bude vyhodnocovat poznatky územních
finančních orgánů o působení
daňových zákonů. Ministerstvo financí
České republiky a finanční ředitelství
budou vykonávat podle potřeby též revize
u poplatníků, což bude další formou
kontroly činnosti finančních úřadů.
Zřízení soustavy územních finančních
orgánů je třeba legislativně zabezpečit
zákonem České národní rady.
V zákoně je třeba vymezit zejména
působnost těchto orgánů, jejich místní
příslušnost, věcnou příslušnost
jednotlivých článků, jejich vztah
k ministerstvu financí České republiky, základní
práva a povinnosti pracovníků soustavy a
práva a povinnosti poplatníků. Vymezení
územních obvodů finančních
úřadů bude upraveno v nařízení
vlády České republiky. Účinnost
zákona i nařízení vlády se
navrhuje k 1. lednu 1991.
3. Dosah návrhu pro státní rozpočet
Demonopolizace a privatizace hospodářství,
uplatňování všech forem podnikání,
zvyšování počtu daňových
subjektů i zavádění nového
daňového systému výrazně zvýší
nároky na správu daní. Proto je nutné
pro územní finanční orgány
zabezpečit jak potřebný počet kvalifikovaných
finančních odborníků, tak odpovídající
materiálně technické vybavení, zejména
moderní výpočetní techniku. To si
vyžádá zvýšené výdaje
ze státního rozpočtu.
V roce 1990 budou činit výdaje na daňovou
správu cca 200 mil. Kčs, z toho zhruba polovinu
tvoří mzdové prostředky.
V roce 1991 předpokládáme nárůst
výdajů na novou soustavu územních
finančních orgánů o cca 750 mil. Kčs,
takže celkové výdaje na daňovou správu
budou činit cca 950 mil. Kčs. Investiční
náklady se předpokládají ve výši
290 mil. Kčs (zejména na pořízení
budov a výpočetní techniky) a neinvestiční
výdaje ve výši 660 mil. Kčs (z toho
mzdové náklady 390 mil. Kčs). V tomto roce
budou územní finanční orgány
vybaveny potřebnou technikou a bude přijat rozhodující
počet nových pracovníků.
V roce 1992 bude výstavba soustavy územních
finančních orgánů dokončena.
Roční náklady budou činit cca 900
mil. Kčs, z toho mzdové náklady 500 mil.
Kčs. Sníží se výdaje na investice.
V roce 1993 po dobudování celé soustavy se
předpokládají celkové roční
výdaje ve výši cca 950 mil. Kčs, z toho
mzdové náklady budou činit cca 650 mil. Kčs,
ostatní neinvestiční náklady cca 250
mil. Kčs a investiční náklady cca
50 mil. Kčs.
Příjmy plynoucí z řádné
správy daní do státního rozpočtu
mnohonásobně převýší vynaložené
náklady. O tom svědčí i zkušenosti
vyspělých zemích.
a) Mzdové prostředky
K náležitému výkonu daňové
správy bude třeba alespoň 9500 pracovníků.
Tito pracovníci musí být na vysoké
profesionální úrovni. Je třeba přihlédnout
k tomu, že jejich činnost bude trvale sledována
veřejností (poplatníky, daňovými
poradci), protože daně budou jedním z rozhodujících
nástrojů, ovlivňujících hospodářskou
činnost a majetkové poměry poplatníků.
Aby se co nejvíce omezily možnosti daňových
úniků, musí pracovníci územních
finančních orgánů vyhledávat
daňové poplatníky a pečlivě
kontrolovat podklady pro daňová přiznání.
Konečný stav pracovníků bude srovnatelný
s počtem pracovníků daňové
správy připadajícím na 1000 obyvatel
ve vyspělých zemích (Česká
republika 0,9 pracovníka, Velká Británie
1 pracovník, Francie 1,4 pracovníka, Rakousko 1,5
pracovníka).
Při zahájení činnosti od 1. 1. 1991
se uvažuje využít stávajících
pracovníků finančních správ
a některých pracovníků finančních
odborů národních výborů. K
30. 6. t. r. pracuje na finančních správách
cca 2000 pracovníků. V souvislosti s připravovaným
opatřením již bylo uloženo finančním
správám do konce roku 1990 přijmout 1700
pracovníků (v tom cca 400 pracovníků
národních výborů). To znamená,
že nově zřízené územní
finanční orgány zahájí činnost
s cca 3700 pracovníky. Největší počet
pracovníků bude přijat v roce 1991, cílového
stavu by mělo být dosaženo nejpozději
do konce 1. pololetí 1992. Do územních finančních
orgánů se uvažuje přijmout cca 2000
absolventů škol, zejména vysokých, bez
předchozí praxe.
Ředitelé územních finančních
orgánů budou jmenováni na základě
výsledků výběrového řízení
(konkursu).
Dosavadní systém odměňování
pracovníků územních finančních
orgánů je z hlediska zabezpečení nových
úkolů nevyhovující. Proto se navrhuje
uplatnit již v etapě jejich vzniku nový platový
systém, který by umožnil přiměřeně
ocenit práci vyžadující profesionální
zdatnost a praktické zkušenosti zaměstnanců
těchto úřadů. Byl vypracován
návrh nového platového systému. Vychází
z principu výrazné preference kvalifikovanosti pracovníků
a ohodnocení růstu jejich odborných zkušeností
a způsobilosti zavedením kvalifikačních
zkoušek při zařazování do pracovních
funkcí a tarifních tříd a ověřování
znalostí při zvyšování základních
platů. Platový řád vycházející
z výše uvedených základních principů
bude vydán pro územní finanční
orgány mzdovým předpisem ministerstva práce
a sociálních věcí České
republiky v dohodě s ministerstvem financí České
republiky a Odborovým svazem pracovníků státních
orgánů.
b) Vzdělávání pracovníků
Vzdělávání pracovníků
bude jednou ze základních podmínek kvalifikovaného
plnění úkolů územních
finančních orgánů. Školení
bude prováděno hlavně v oblasti daňových
a souvisejících předpisů a výpočetní
techniky. Vzhledem k očekávaným změnám
daňových předpisů budou proškolováni
i pracovníci, kteří na finanční
úřady nebo ředitelství přejdou
z finančních správ.
Výchovu a vzdělávání bude zajišťovat
jednak ministerstvo financí České republiky,
jednak finanční ředitelství. Náklady
na vzdělávací akce budou v roce 1991 činit
cca 5 mil. Kčs. Rozhodující podíl
budou zabezpečovat finanční ředitelství.
Ministerstvo financí Rakouské republiky proškolí
v průběhu prosince 1990 a ledna 1991 celkem 90 našich
odborných pracovníků.
c) Zabezpečení objektů pro finanční
úřady a ředitelství
Pro finanční úřady a ředitelství
se využijí dosavadní prostory finančních
správ. Vzhledem k vyššímu počtu
finančních úřadů a rozšíření
jejich činnosti bude nutno získat další
prostory a objekty. S přihlédnutím k obtížím
při pronajímání nebytových
prostor bude třeba menší objekty zakoupit (115
objektů v průměrné ceně 500
tis. Kčs) nebo získat sdruženou investiční
výstavbou.
d) Výpočetní technika
Pracoviště finančních úřadů
a ředitelství bude nutno vybavit moderní
výpočetní technikou. V souladu s moderními
trendy je základem koncepce vybavení daňových
pracovišť personálními počítači
typu PC/AT, t. j. počítači vyšší
úrovně. Tyto počítače budou
na všech stupních. Mimo to bude pro potřeby
centrálního zpracování údajů
do systému zařazen výkonný počítač
vyšší třídy.
Počítá se s pořízením 780 ks personálních počítačů, 8 minipočítačů, jednoho centrálního počítače, 790 ks tiskáren, 228 ks kopírovacích zařízení a 228 ks telefaxů.
Z uvedeného souhrnu technických prostředků
je v roce 1990 zajištěn nákup 125 ks personálních
počítačů. Hlavní část
technických prostředků bude pořízena
v roce 1991.
K § 1
Územní finanční orgány jsou
koncipovány jako orgány vykonávající
v zásadě správu veškerých daní
na území České republiky s výjimkou
daně domovní, místních a správních
poplatků vybíraných městy, obcemi
a okresními úřady a pokut ukládaných
městy, obcemi a okresními úřady.
Zmocněním územních finančních
orgánů vykonávat správu dotací
nejsou dotčena oprávnění jiných
subjektů (např. orgánů vykonávajících
správu státních fondů České
republiky) při přidělování
a kontrole dotací.
Zmocnění k provádění cenové
kontroly se opírá o zvláštní
předpisy, kterými se rozumí zákon
České národní rady č. 23/1989
Sb., o působnosti orgánů České
socialistické republiky v oblasti cen. Po přijetí
připravovaného zákona o cenách to
bude rovněž tento předpis.
Správa daní a dotací je vymezena rámcově.
Způsob, jakým se jednotlivé úkony
správy daní vykonávají, je stanoven
v jiných předpisech, zejména ve vyhlášce
ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení
ve věcech daní a poplatků.
Širším vymezením revizí se sleduje
možnost využít územních finančních
orgánů k prověřování
celkových výsledků hospodaření,
zejména příjemců dotací ze
státního rozpočtu republiky, federace a státních
fondů.
K §§ 2, 5 - 10
Územní finanční orgány jsou
uspořádány dvoustupňově. Toto
uspořádání vyhovuje požadavkům
správního (daňového) řízení.
Podstatnou část působnosti územních
finančních orgánů, t. j. správu
daní a dotací, vykonávají finanční
úřady. Finanční ředitelství
plní úlohu druhoinstančního orgánu.
Mimo to je jim svěřeno provádění
revizí a cenových kontrol.
Správou dotací budou pověřeny jen
vybrané finanční úřady, aby
tato specifická činnost byla účelně
soustředěna pro obvody působnosti několika
finančních úřadů.
Přímo ze zákona se zřizují
finanční úřady a finanční
ředitelství. Seznam finančních úřadů
je přílohou tohoto zákona. Územní
obvody jejich působnosti budou vymezeny nařízením
vlády České republiky.
K § 3
Poplatník je fyzická nebo právnická
osoba, která je podle právního předpisu
povinna platit daň. Plátce daně je fyzická
nebo právnická osoba, které právní
předpis ukládá vybrat daň od poplatníka
a odvést státu.
K § 4
Tento paragraf stanoví místní příslušnost
finančních úřadů pro poplatníky
se sídlem nebo bydlištěm v cizině, pro
dlužníky daní vybíraných srážkou
a pro poplatníky daně z pozemků placené
občany, tzn. pro poplatníky, pro které nelze
místní příslušnost stanovit podle
obecně platného ustanovení § 3.
Dlužníkem je fyzická nebo právnická
osoba, která vyplácí, poukazuje nebo připisuje
ve prospěch poplatníka úhrady, stanovené
v § 12 zákona o dani z příjmů
obyvatelstva, a sráží z nich daň.
V případech neupravených tímto zákonem
určí místní příslušnost
vláda České republiky nařízením.
K § 11
V tomto ustanovení je vyjádřen vztah ministerstva
financí České republiky k územním
finančním orgánům. Je mu svěřeno
v případech, které nelze předem přesně
specifikovat nebo které nesnesou odkladu, provádět
výjimečně úkony místo finančních
ředitelství popř. finančních
úřadů.
Odůvodněným případem k zásahu
do místní příslušnosti územních
finančních orgánů je např.
výkon správy daní u státních
podniků a jiných organizací resortu federálního
ministerstva obrany. S ohledem na charakter těchto organizací
bude účelné soustředit správu
jimi odváděných daní u jediného
úřadu v České republice.
K § 12
Oprávnění pracovníků územních
finančních orgánů provádět
úkony potřebné k řádnému
výkonu správy daní a dotací, revizí
a přestupkového řízení je třeba
stanovit zákonem, aby o oprávnění
nemohlo být pochyb. K etice práce územních
finančních orgánů patří
rovněž povinnost mlčenlivosti.
K § 13
Účinnost práce územních finančních
orgánů bude založena na odbornosti, zkušenostech,
morálních vlastnostech a objektivitě pracovníků.
Proto nelze připustit, aby pracovníci územních
finančních orgánů vykonávali
činnosti, které by jim bránily řádně
plnit povinnosti v hlavním pracovním poměru.
Zákaz takových činností je třeba
pracovníkům mzdově kompenzovat.
K § 14
Povinnosti poplatníků, plátců daní
a příjemců dotací stanoví zákon
s cílem zajistit jejich náležitou součinnost
při správě daní a dotací.