Správní rozhodnutí finančních úřadů budou přezkoumávat finanční ředitelství. Finanční ředitelství budou rozpočtovými organizacemi, které budou řídit finanční úřady a budou obstarávat též jejich osobní a věcné potřeby. Dále budou zajišťovat finanční revize a cenové kontroly. Cenová kontrola bude nutná, pokud bude existovat cenová regulace. V celé České republice bude zřízeno 8 finančních ředitelství. Každé bude řídit v průměru 27 finančních úřadů.

Přistoupí-li se v České republice k zemskému uspořádání, bude účelné zřídit příslušná zemská finanční ředitelství, jejichž úkolem bude sjednocovat výkon daňové správy v zemích. Na tyto orgány se převede část působnosti ministerstva financí České republiky ve vztahu k orgánům vykonávajícím správu. V souvislosti s tím by byl pak příslušně novelizován i navržený zákon.

Na fungování soustavy územních finančních orgánů a účinnost jejich práce bude dohlížet ministerstvo financí České republiky. Zároveň bude vyhodnocovat poznatky územních finančních orgánů o působení daňových zákonů. Ministerstvo financí České republiky a finanční ředitelství budou vykonávat podle potřeby též revize u poplatníků, což bude další formou kontroly činnosti finančních úřadů.

Zřízení soustavy územních finančních orgánů je třeba legislativně zabezpečit zákonem České národní rady. V zákoně je třeba vymezit zejména působnost těchto orgánů, jejich místní příslušnost, věcnou příslušnost jednotlivých článků, jejich vztah k ministerstvu financí České republiky, základní práva a povinnosti pracovníků soustavy a práva a povinnosti poplatníků. Vymezení územních obvodů finančních úřadů bude upraveno v nařízení vlády České republiky. Účinnost zákona i nařízení vlády se navrhuje k 1. lednu 1991.

3. Dosah návrhu pro státní rozpočet

Demonopolizace a privatizace hospodářství, uplatňování všech forem podnikání, zvyšování počtu daňových subjektů i zavádění nového daňového systému výrazně zvýší nároky na správu daní. Proto je nutné pro územní finanční orgány zabezpečit jak potřebný počet kvalifikovaných finančních odborníků, tak odpovídající materiálně technické vybavení, zejména moderní výpočetní techniku. To si vyžádá zvýšené výdaje ze státního rozpočtu.

V roce 1990 budou činit výdaje na daňovou správu cca 200 mil. Kčs, z toho zhruba polovinu tvoří mzdové prostředky.

V roce 1991 předpokládáme nárůst výdajů na novou soustavu územních finančních orgánů o cca 750 mil. Kčs, takže celkové výdaje na daňovou správu budou činit cca 950 mil. Kčs. Investiční náklady se předpokládají ve výši 290 mil. Kčs (zejména na pořízení budov a výpočetní techniky) a neinvestiční výdaje ve výši 660 mil. Kčs (z toho mzdové náklady 390 mil. Kčs). V tomto roce budou územní finanční orgány vybaveny potřebnou technikou a bude přijat rozhodující počet nových pracovníků.

V roce 1992 bude výstavba soustavy územních finančních orgánů dokončena. Roční náklady budou činit cca 900 mil. Kčs, z toho mzdové náklady 500 mil. Kčs. Sníží se výdaje na investice.

V roce 1993 po dobudování celé soustavy se předpokládají celkové roční výdaje ve výši cca 950 mil. Kčs, z toho mzdové náklady budou činit cca 650 mil. Kčs, ostatní neinvestiční náklady cca 250 mil. Kčs a investiční náklady cca 50 mil. Kčs.

Příjmy plynoucí z řádné správy daní do státního rozpočtu mnohonásobně převýší vynaložené náklady. O tom svědčí i zkušenosti vyspělých zemích.

a) Mzdové prostředky

K náležitému výkonu daňové správy bude třeba alespoň 9500 pracovníků. Tito pracovníci musí být na vysoké profesionální úrovni. Je třeba přihlédnout k tomu, že jejich činnost bude trvale sledována veřejností (poplatníky, daňovými poradci), protože daně budou jedním z rozhodujících nástrojů, ovlivňujících hospodářskou činnost a majetkové poměry poplatníků. Aby se co nejvíce omezily možnosti daňových úniků, musí pracovníci územních finančních orgánů vyhledávat daňové poplatníky a pečlivě kontrolovat podklady pro daňová přiznání.

Konečný stav pracovníků bude srovnatelný s počtem pracovníků daňové správy připadajícím na 1000 obyvatel ve vyspělých zemích (Česká republika 0,9 pracovníka, Velká Británie 1 pracovník, Francie 1,4 pracovníka, Rakousko 1,5 pracovníka).

Při zahájení činnosti od 1. 1. 1991 se uvažuje využít stávajících pracovníků finančních správ a některých pracovníků finančních odborů národních výborů. K 30. 6. t. r. pracuje na finančních správách cca 2000 pracovníků. V souvislosti s připravovaným opatřením již bylo uloženo finančním správám do konce roku 1990 přijmout 1700 pracovníků (v tom cca 400 pracovníků národních výborů). To znamená, že nově zřízené územní finanční orgány zahájí činnost s cca 3700 pracovníky. Největší počet pracovníků bude přijat v roce 1991, cílového stavu by mělo být dosaženo nejpozději do konce 1. pololetí 1992. Do územních finančních orgánů se uvažuje přijmout cca 2000 absolventů škol, zejména vysokých, bez předchozí praxe.

Ředitelé územních finančních orgánů budou jmenováni na základě výsledků výběrového řízení (konkursu).

Dosavadní systém odměňování pracovníků územních finančních orgánů je z hlediska zabezpečení nových úkolů nevyhovující. Proto se navrhuje uplatnit již v etapě jejich vzniku nový platový systém, který by umožnil přiměřeně ocenit práci vyžadující profesionální zdatnost a praktické zkušenosti zaměstnanců těchto úřadů. Byl vypracován návrh nového platového systému. Vychází z principu výrazné preference kvalifikovanosti pracovníků a ohodnocení růstu jejich odborných zkušeností a způsobilosti zavedením kvalifikačních zkoušek při zařazování do pracovních funkcí a tarifních tříd a ověřování znalostí při zvyšování základních platů. Platový řád vycházející z výše uvedených základních principů bude vydán pro územní finanční orgány mzdovým předpisem ministerstva práce a sociálních věcí České republiky v dohodě s ministerstvem financí České republiky a Odborovým svazem pracovníků státních orgánů.

b) Vzdělávání pracovníků

Vzdělávání pracovníků bude jednou ze základních podmínek kvalifikovaného plnění úkolů územních finančních orgánů. Školení bude prováděno hlavně v oblasti daňových a souvisejících předpisů a výpočetní techniky. Vzhledem k očekávaným změnám daňových předpisů budou proškolováni i pracovníci, kteří na finanční úřady nebo ředitelství přejdou z finančních správ.

Výchovu a vzdělávání bude zajišťovat jednak ministerstvo financí České republiky, jednak finanční ředitelství. Náklady na vzdělávací akce budou v roce 1991 činit cca 5 mil. Kčs. Rozhodující podíl budou zabezpečovat finanční ředitelství. Ministerstvo financí Rakouské republiky proškolí v průběhu prosince 1990 a ledna 1991 celkem 90 našich odborných pracovníků.

c) Zabezpečení objektů pro finanční úřady a ředitelství

Pro finanční úřady a ředitelství se využijí dosavadní prostory finančních správ. Vzhledem k vyššímu počtu finančních úřadů a rozšíření jejich činnosti bude nutno získat další prostory a objekty. S přihlédnutím k obtížím při pronajímání nebytových prostor bude třeba menší objekty zakoupit (115 objektů v průměrné ceně 500 tis. Kčs) nebo získat sdruženou investiční výstavbou.

d) Výpočetní technika

Pracoviště finančních úřadů a ředitelství bude nutno vybavit moderní výpočetní technikou. V souladu s moderními trendy je základem koncepce vybavení daňových pracovišť personálními počítači typu PC/AT, t. j. počítači vyšší úrovně. Tyto počítače budou na všech stupních. Mimo to bude pro potřeby centrálního zpracování údajů do systému zařazen výkonný počítač vyšší třídy.

Počítá se s pořízením 780 ks personálních počítačů, 8 minipočítačů, jednoho centrálního počítače, 790 ks tiskáren, 228 ks kopírovacích zařízení a 228 ks telefaxů.

Z uvedeného souhrnu technických prostředků je v roce 1990 zajištěn nákup 125 ks personálních počítačů. Hlavní část technických prostředků bude pořízena v roce 1991.

Zvláštní část

K § 1

Územní finanční orgány jsou koncipovány jako orgány vykonávající v zásadě správu veškerých daní na území České republiky s výjimkou daně domovní, místních a správních poplatků vybíraných městy, obcemi a okresními úřady a pokut ukládaných městy, obcemi a okresními úřady.

Zmocněním územních finančních orgánů vykonávat správu dotací nejsou dotčena oprávnění jiných subjektů (např. orgánů vykonávajících správu státních fondů České republiky) při přidělování a kontrole dotací.

Zmocnění k provádění cenové kontroly se opírá o zvláštní předpisy, kterými se rozumí zákon České národní rady č. 23/1989 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti cen. Po přijetí připravovaného zákona o cenách to bude rovněž tento předpis.

Správa daní a dotací je vymezena rámcově. Způsob, jakým se jednotlivé úkony správy daní vykonávají, je stanoven v jiných předpisech, zejména ve vyhlášce ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní a poplatků.

Širším vymezením revizí se sleduje možnost využít územních finančních orgánů k prověřování celkových výsledků hospodaření, zejména příjemců dotací ze státního rozpočtu republiky, federace a státních fondů.

K §§ 2, 5 - 10

Územní finanční orgány jsou uspořádány dvoustupňově. Toto uspořádání vyhovuje požadavkům správního (daňového) řízení. Podstatnou část působnosti územních finančních orgánů, t. j. správu daní a dotací, vykonávají finanční úřady. Finanční ředitelství plní úlohu druhoinstančního orgánu. Mimo to je jim svěřeno provádění revizí a cenových kontrol.

Správou dotací budou pověřeny jen vybrané finanční úřady, aby tato specifická činnost byla účelně soustředěna pro obvody působnosti několika finančních úřadů.

Přímo ze zákona se zřizují finanční úřady a finanční ředitelství. Seznam finančních úřadů je přílohou tohoto zákona. Územní obvody jejich působnosti budou vymezeny nařízením vlády České republiky.

K § 3

Poplatník je fyzická nebo právnická osoba, která je podle právního předpisu povinna platit daň. Plátce daně je fyzická nebo právnická osoba, které právní předpis ukládá vybrat daň od poplatníka a odvést státu.

K § 4

Tento paragraf stanoví místní příslušnost finančních úřadů pro poplatníky se sídlem nebo bydlištěm v cizině, pro dlužníky daní vybíraných srážkou a pro poplatníky daně z pozemků placené občany, tzn. pro poplatníky, pro které nelze místní příslušnost stanovit podle obecně platného ustanovení § 3.

Dlužníkem je fyzická nebo právnická osoba, která vyplácí, poukazuje nebo připisuje ve prospěch poplatníka úhrady, stanovené v § 12 zákona o dani z příjmů obyvatelstva, a sráží z nich daň.

V případech neupravených tímto zákonem určí místní příslušnost vláda České republiky nařízením.

K § 11

V tomto ustanovení je vyjádřen vztah ministerstva financí České republiky k územním finančním orgánům. Je mu svěřeno v případech, které nelze předem přesně specifikovat nebo které nesnesou odkladu, provádět výjimečně úkony místo finančních ředitelství popř. finančních úřadů.

Odůvodněným případem k zásahu do místní příslušnosti územních finančních orgánů je např. výkon správy daní u státních podniků a jiných organizací resortu federálního ministerstva obrany. S ohledem na charakter těchto organizací bude účelné soustředit správu jimi odváděných daní u jediného úřadu v České republice.

K § 12

Oprávnění pracovníků územních finančních orgánů provádět úkony potřebné k řádnému výkonu správy daní a dotací, revizí a přestupkového řízení je třeba stanovit zákonem, aby o oprávnění nemohlo být pochyb. K etice práce územních finančních orgánů patří rovněž povinnost mlčenlivosti.

K § 13

Účinnost práce územních finančních orgánů bude založena na odbornosti, zkušenostech, morálních vlastnostech a objektivitě pracovníků. Proto nelze připustit, aby pracovníci územních finančních orgánů vykonávali činnosti, které by jim bránily řádně plnit povinnosti v hlavním pracovním poměru. Zákaz takových činností je třeba pracovníkům mzdově kompenzovat.

K § 14

Povinnosti poplatníků, plátců daní a příjemců dotací stanoví zákon s cílem zajistit jejich náležitou součinnost při správě daní a dotací.

V Praze dne 3. října 1990

předseda vlády České republiky

ministr financí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP