Předsednictvo České národní
rady navrhuje podle § 75 zákon č. 35/1985 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, aby České národní rada přijala
toto usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
se zkrácením zákonné lhůty
60 dnů od rozeslání vládního
návrhu zákona ČNR o změnách
v působnosti orgánů České republiky
v sociálním zabezpečení poslancům
ČNR, do doby jeho projednání v České
národní radě."
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Územní finanční orgány
jsou orgány státní správy, které
a) vykonávají správu daní, dávek,
poplatků, odvodů, sankčních odvodů
za porušení rozpočtové kázně,
příspěvků, pokut a penále (dále
jen "daně"), odváděných
do:
1. státního rozpočtu České
republiky nebo do státního rozpočtu České
a Slovenské Federativní Republiky (dále jen
"státní rozpočet federace"),
2.do rozpočtů obcí a rozpočtů
okresních úřadů, s výjimkou
domovní daně, místních a správních
poplatků vybíraných obcemi a okresními
úřady a pokut ukládaných obcemi a
okresními úřady,
3.státních fondů České republiky
(1) nebo federálních účelových
fondů (2), pokud k tomu není zákonem zmocněn
jiný orgán,
b) vykonávají správu finančně
ekonomických nástrojů v zahraničním
obchodě, dotací, příspěvků
a jiných přídělů (dále
jen "dotace") poskytovaných ze státního
rozpočtu České republiky nebo státního
rozpočtu federace a ze státních fondů
České republiky nebo federálních účelových
fondů,
c) provádějí řízení
o přestupcích v oboru jejich působnosti,
(1) § 15 zákona České národní
rady č. .../1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky).
(2) § zákona č. .../1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
státního rozpočtu federace (rozpočtová
pravidla federace).
d) provádějí finanční revize
(dále jen "revize"),
e) provádějí cenovou kontrolu podle zvláštních
předpisů (3).
(2) Správou daní se rozumí právo činit
opatření potřebná ke správnému
zjištění, stanovení a splnění
daňových povinností fyzických a právnických
osob (dále jen "poplatníci"), zejména
právo daně vyměřit, vybrat, vyúčtovat,
vymáhat a kontrolovat jejich splnění ve stanovené
výši a době.
(3) Správou dotací se rozumí právo
kontrolovat u příjemce dotace dodržení
podmínek pro čerpání a použití
dotací a v případě neoprávněného
čerpání nebo použití uložit
a vymáhat jejich vrácení. Příjemcem
dotace je každý, kdo nárokuje a čerpá
z účtu u peněžního ústavu
prostředky státního rozpočtu České
republiky nebo státního rozpočtu federace,
popřípadě státních fondů
České republiky nebo federálních účelových
fondů.
(4) Revizí se rozumí právo zjišťovat
a přezkoumávat u poplatníků, plátců
daní a příjemců dotací veškeré
skutečnosti rozhodné pro stanovení jejich
finančních vztahů ke státnímu
rozpočtu České republiky, státnímu
rozpočtu federace nebo rozpočtům okresních
úřadů a obcí, popřípadě
ke státním fondům České republiky
nebo federálním účelovým fondům.
Zjišťuje se, zda plnění daňových
povinností, tvorba a použití fondů nebo
hospodaření s prostředky státního
rozpočtu České republiky, rozpočtů
okresních úřadů a rozpočtů
obcí, pokud byly určeny na úhradu nákladů
vznikajících obcím plněním
úkolů v přenesené působnosti
ve výkonu státní správy, odpovídá
podmínkám daným obecně závaznými
právními předpisy. Současně
se zjišťuje, zda podle obecně závazných
předpisů nevznikla povinnost zaplatit pokuty a penále
do státního rozpočtu České
republiky nebo státního rozpočtu federace,
popřípadě do státních fondů
České republiky nebo federálních účelových
fondů.
Soustavu územních finančních orgánů
tvoří finanční úřady
a finanční ředitelství.
(3) § 3 odst. 7 zákona České národní
rady č.134/1973 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v oblasti cen,
ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č. 23/1989 Sb.).
Místní příslušnost územních
finančních orgánů se řídí,
pokud tento zákon nebo zvláštní předpisy
nestanoví jinak, bydlištěm nebo sídlem
poplatníka, plátce daní (4), popřípadě
příjemce dotace.
(1) Pro poplatníky, kteří
a) nemají v České a Slovenské Federativní
Republice bydliště, ale obvykle se zde zdržují
(5), je příslušný finanční
úřad, v jehož územním obvodu
se zdržují. Pro poplatníky, kteří
nemají v České a Slovenské Federativní
Republice bydliště a ani se zde obvykle nezdržují,
je příslušný finanční
úřad v Praze 1,
b) mají sídlo v cizině, ale zdroj příjmů
plyne z činnosti vykonávané ve stálé
provozovně (6) na území České
republiky, je příslušný finanční
úřad, v jehož územním obvodu
je zřízena stálá provozovna.
(2) Je-li dan vybírána srážkou (7),
je příslušný finanční
úřad, v jehož územním obvodu
má dlužník bydliště nebo sídlo.
(3) Správu zemědělské daně
z pozemků placené občany vykonává
finanční úřad, v jehož územním
obvodu užívá poplatník pozemky.
(4) § 9 zákona č. 36/1965 Sb., o dani z příjmů
z literární a umělecké činnosti,
ve znění zákona č. 160/1968 Sb. §
10 vyhlášky federálního ministerstva
financí, ministerstva financí České
socialistické republiky a ministerstva financí Slovenské
socialistické republiky č. 161/1976 Sb., kterou
se provádí zákon o dani ze mzdy.
(5) § 1 odst. 3 zákona č. /1990 Sb., o dani
z příjmů obyvatelstva.
(6) § 3 odst. 7 zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové
dani, ve znění zákona č. 108/1990
Sb.
(7) § 19 zákona č. 157/1989 Sb., o důchodové
dani, ve znění zákona č. 108/1990
Sb. § 12 a 21 zákona č. .../1990 Sb., o dani
z příjmů obyvatelstva.
Užívá-li pozemky v územních obvodech
několika finančních úřadů,
vykonává správu každý finanční
úřad z pozemků ležících
v jeho územním obvodu.
(4) K vyměření daně z příjmů
obyvatelstva je příslušný finanční
úřad, v jehož územním obvodu
měl poplatník bydliště 31. 12. roku,
za který se dan vyměřuje.
(5) V pochybnostech určí místní příslušnost
finanční ředitelství; jedná-li
se o určení místní příslušnosti
mimo obvod jeho působnosti, určí ji ministerstvo
financí České republiky.
(6) V případech neupravených tímto
zákonem nebo zvláštními předpisy
stanoví místní příslušnost
územních finančních orgánů
vláda České republiky (dále jen "vláda")
nařízením.
Zřizují se finanční úřady,
jejichž seznam je uveden v příloze tohoto zákona.
Tyto finanční úřady působí
v územních obvodech, které vymezí
vláda nařízením.
(1) Finanční úřad
a) vykonává správu daní, popřípadě
i dotací,
b) provádí řízení o přestupcích.
(2) Správu dotací provádějí
vybrané finanční úřady, jejichž
seznam je uveden v příloze tohoto zákona.
Vláda nařízením určí,
v kterých územních obvodech tyto finanční
úřady správu dotací vykonávají.
Finanční úřad řídí
a za jeho činnost odpovídá ředitel,
kterého jmenuje a odvolává ředitel
finančního ředitelství.
(1) Zřizují se tato finanční ředitelství:
a) Finanční ředitelství pro hlavní
město Prahu,
b) Finanční ředitelství v Praze,
c) Finanční ředitelství v Českých
Budějovicích,
d) Finanční ředitelství v Plzni,
e) Finanční ředitelství v Ústí
nad Labem,
f) Finanční ředitelství v Hradci Králové,
g) Finanční ředitelství v Brně,
h) Finanční ředitelství v Ostravě.
(2) Finanční ředitelství vykonává
svoji působnost v územním obvodu tvořeném
územními obvody jím řízených
finančních úřadů, jak je uvedeno
v příloze zákona.
Finanční ředitelství
a) řídí finanční úřady,
b) přezkoumává rozhodnutí finančních
úřadů vydaná ve správním
řízení,
c) provádí revize,
d) provádí cenovou kontrolu.
(1) Finanční ředitelství je rozpočtovou
organizací. Zajišťuje osobní a věcné
potřeby finančních úřadů,
které řídí.
(2) Finanční ředitelství řídí
a za jeho činnost odpovídá ředitel,
kterého jmenuje a odvolává ministr financí
České republiky.
(3) Finanční ředitelství může
v obvodu své působnosti v odůvodněných
případech pověřit správou některých
daní a dotací a řízením o přestupcích
jiný než místně příslušný
finanční úřad.
Ministerstvo financí České republiky
a) řídí finanční ředitelství,
b) přezkoumává rozhodnutí finančních
ředitelství vydaná ve správním
řízení,
c) v odůvodněných případech
provádí úkony, které jinak patří
do pravomoci finančních úřadů
nebo finančních ředitelství,
d) v odůvodněných případech
může pověřit jiný než místně
příslušný územní finanční
orgán správou některých daní,
řízením o přestupcích a prováděním
revizí.
(1) Pracovníci územních finančních
orgánů jsou oprávněni provádět
všechny úkony potřebné pro výkon
správy daní a dotací, revize a řízení
o přestupcích. Jsou zejména oprávněni
požadovat potřebné informace a vysvětlení,
vstupovat do provozních místností, zařízení
a prostorů poplatníků, plátců
daní a příjemců dotací, nahlížet
do účetních písemností a jiných
podkladů, včetně záznamů na
technických nosičích dat, a je-li nebezpečí,
že prověřovaný materiál (spisy,
hotové výrobky, tržby apod.) bude ztracen,
zničen nebo zavlečen, vzít jej na nezbytnou
dobu do úschovy.
(2) Pracovníci územních finančních
orgánů jsou povinni zachovávat hospodářské
a služební tajemství o skutečnostech,
o nichž se při výkonu své činnosti
dozvěděli.
Pracovníci územních finančních
orgánů nesmějí výdělečně
provádět kontrolní, daňovou a účetní
poradenskou či obdobnou činnost pro poplatníky,
plátce daní a příjemce dotací.
Zároveň nesmějí vykonávat činnost
auditorů, revizorů účtů, členů
dozorčích nebo správních rad nebo
členů představenstev (8).
Povinnosti poplatníků, plátců daní
a příjemců dotací
(1) Poplatníci, plátci daní a příjemci
dotací jakož i všichni jejich pracovníci
jsou povinni poskytnout na požádání
pracovníkům územních finančních
orgánů veškerou pomoc, zejména předložit
účetní písemnosti, kalkulační
a rozpočtové podklady, záznamy na technických
nosičích dat, plány, materiály o prověrkách,
kontrolách, revizích a inspekcích všeho
druhu, a to i těch, které provedly jiné orgány.
(2) Poplatníci, plátci daní a příjemci
dotací jsou povinni pro účely správy
daní a dotací a pro provádění
revizí předkládat hlášení
(přiznání, vyúčtování)
ve lhůtách a v rozsahu, které stanoví
zvláštní předpisy.
Řízení před územními
finančními orgány
(1) Pro řízení ve věcech daní,
dotací a cenové kontroly platí zvláštní
předpisy (3)(9).
(2) V řízení o přestupcích
postupují územní finanční orgány
v oboru své působnosti podle zvláštních
předpisů (10).
(8) § 14 odst. 3 zákona č. 173/1988 Sb., o
podniku se zahraniční majetkovou účastí,
ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška federálního ministerstva financí
č. 63/1989 Sb., o ověřovatelích (auditorech)
a jejich činnosti. Zákon č. 109/1964 Sb.,
hospodářsky zákoník, ve znění
pozdějších předpisů. Zákon
č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech.
Zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.
(9) Vyhláška ministerstva financí č.
16/1962 Sb., o řízení ve věcech daní
a poplatků. Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení. Nařízení vlády
Československé socialistické republiky č.
112/1985 Sb., o státním řízení
cen.
(10) Zákon České národní rady
č. 200/1990 Sb., o přestupcích.
(1) Právo hospodaření s národním
majetkem dosud užívaným okresními, městskými,
obvodními a krajskými finančními správami
a Finanční správou v hlavním městě
Praze přechází bezúplatně na
finanční ředitelství.
(2) Pracovníci okresních, městských
a obvodních finančních správ se stávají
pracovníky finančních úřadů.
Pracovníci krajských finančních správ
a Finanční správy v hlavním městě
Praze se stávají pracovníky finančních
ředitelství. Práva a povinnosti z pracovně-právních
vztahů pracovníků finančních
správ přecházejí na finanční
ředitelství.
(3) Na finanční ředitelství přecházejí
všechny pohledávky a závazky finančních
správ.
(4) Pokud se v právních předpisech užívá
pojem okresní finanční správa, rozumí
se tím finanční úřad. Pokud
se užívá pojem krajská finanční
správa, rozumí se tím finanční
ředitelství.
Zrušují se
a) zákon č. 33/1970 Sb., o finančních
správách,
b) poslední věta v § 12 odst. 3 vyhlášky
federálního ministerstva financí, ministerstva
financí České socialistické republiky
a ministerstva financí Slovenské socialistické
republiky č. 161/1976 Sb., kterou se provádí
zákon o dani ze mzdy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
Příloha k návrhu zákona
Finanční ředitelství pro hlavní
město Prahu řídí finanční
úřady v Praze 1, v Praze 2, v Praze 3, v Praze 4,
v Praze 5, v Praze 6, v Praze 7, v Praze 8, v Praze 9 a v Praze
10, které vykonávají správu daní
i dotací.
a) v Benešově, v Berouně, v Kladně,
v Kolíně, v Kutné Hoře, v Mělníce,
v Mladé Boleslavi, v Nymburku, v Praze-východ, v
Praze-západ, v Příbrami a v Rakovníku,
které vykonávají správu daní
i dotací,
b) v Benátkách nad Jizerou, v Březnici, v
Čáslavi, v Českém Brodě, v
Dobříši, v Hořovicích, v Kralupech
nad Vltavou, v Mnichově Hradišti, v Neratovicích,
v Pečkách, v Poděbradech, v Sedlčanech,
ve Slaném, v Uhlířských Janovicích,
ve Vlašimi a ve Voticích, které vykonávají
správu daní.
a) v Českých Budějovicích, v Českém
Krumlově, v Jindřichově Hradci, v Pelhřimově,
v Písku, v Prachaticích, ve Strakonicích
a v Táboře, které vykonávají
správu daní i dotací,
b) v Blatné, v Dačicích, v Humpolci, v Kamenici
nad Lipou, v Kaplici, v Milevsku, v Pacově, v Soběslavi,
v Trhových Svinech, v Třeboni, v Týně
nad Vltavou, ve Vimperku a ve Vodňanech, které vykonávají
správu daní.
a) v Domažlicích, v Chebu, v Karlových Varech,
v Klatovech, v Plzni, v Plzni-jih, v Plzni-sever, v Rokycanech,
v Sokolově a v Tachově, které vykonávají
správu daní i dotací,
b) v Aši, v Blovicích, v Boru, v Horažďovicích,
v Horšovském Týně, v Chodově,
v Kdyni, v Kralovicích, v Kraslicích, v Manětíně,
v Mariánských Lázních, v Ostrově
nad Ohří, v Přešticích, v Radnicích,
ve Stříbře, v Sušici, v Toužimi
a ve Zbirohu, které vykonávají správu
daní.
a) v České Lípě, v Děčíně,
v Chomutově, v Jablonci nad Nisou, v Liberci, v Litoměřicích,
v Lounech, v Mostě, v Teplicích a v Ústí
nad Labem, které vykonávají správu
daní i dotací,
b) v Bílině, v Doksech, ve Frýdlantu v Čechách,
v Kadani, v Libochovicích, v Litvínově, v
Mimoni, v Novém Boru, v Podbořanech, v Roudnici
nad Labem, v Rumburku, v Tanvaldu, ve Vejprtech, v Žatci
a v Železném Brodě, které vykonávají
správu daní.
a) v Havlíčkově Brodě, v Hradci Králové,
v Chrudimi, v Jičíně, v Náchodě,
v Pardubicích, v Rychnově nad Kněžnou,
v Semilech, ve Svitavách, v Trutnově a v Ústí
nad Orlicí, které vykonávají správu
daní i dotací,
b) v Broumově, v Dobrušce, ve Dvoře Králové,
v Heřmanově Městci, v Hlinsku, v Holicích
v Čechách, v Hořicích v Podkrkonoší,
v Chlumci nad Cidlinou, v Chotěboři, v Jaroměři,
v Jilemnici, v Kostelci nad Orlicí, v Ledči nad
Sázavou, v Litomyšli, v Moravské Třebové,
v Nové Pace, v Novém Bydžově, v Přelouči,
v Turnově, ve Vrchlabí, ve Vysokém Mýtě
a v Žamberku, které vykonávají správu
daní.
a) v Blansku, v Brně I, v Brně-venkov, v Břeclavi,
v Hodoníně, v Jihlavě, v Kroměříži,
v Prostějově, v Třebíči, v
Uherském Hradišti, ve Vyškově, ve Zlíně,
ve Znojmě a ve Žďáru nad Sázavou,
které vykonávají správu daní
i dotací,
b) v Bojkovicích, v Boskovicích, v Brně II,
v Brně III, v Bučovicích, v Bystřici
nad Pernštejnem, v Bystřici pod Hostýnem, v
Holešově, v Hrušovanech nad Jevišovkou,
v Hustopečích, v Ivančicích, v Jemnici,
v Konicích, v Kyjově, v Letovicích, v Luhačovicích,
v Mikulově, v Moravských Budějovicích,
v Moravském Krumlově, v Náměšti
nad Hanou, v Náměšti nad Oslavou, v Otrokovicích,
v Polné, ve Slavkově u Brna, v Telči, v Tišnově,
v Třešti, v Uherském Brodě, ve Valašských
Kloboukách, ve Velkém Meziříčí
a ve Veselí nad Moravou, které vykonávají
správu daní.
a) v Bruntále, ve Frýdku-Místku, v Karviné,
v Novém Jičíně, v Olomouci, v Opavě,
v Ostravě, v Přerově, v Šumperku a ve
Vsetíně, které vykonávají správu
daní i dotací,
b) v Bohumíně, v Českém Těšíně,
ve Frýdlantě nad Ostravicí, ve Fulneku, v
Havířově, v Hlučíně,
v Hranicích, v Jeseníku, v Kojetíně,
v Kopřivnici, v Krnově, v Litovli, v Orlové,
v Rožnově pod Radhoštěm, ve Šternberku,
v Třinci, ve Valašském Meziříčí
a v Zábřehu, které vykonávají
správu daní.
1. Charakteristika současného stavu
V současné době vykonávají
správu daní a poplatků finanční
správy a národní výbory. Národní
výbory spravují daň z příjmů
obyvatelstva, daň z příjmů občanů
ze zemědělské výroby, pozemkovou daň
placenou občany, zemědělskou daň podniků
řízených nebo založených národními
výbory, důchodovou daň, domovní daň,
místní poplatky a správní poplatky
vybírané národními výbory a
pokuty ukládané národními výbory.
Ostatní daně a poplatky spravují finanční
správy. Daňová správa je tak neracionálně
vykonávána dvěma soustavami správních
orgánů a projevuje se v ní řada nedostatků,
především u národních výborů.
Nedostatečně je prováděna vyhledávací
činnost a daňová kontrola. Daňová
přiznání občanů jsou většinou
akceptována bez hlubšího přezkoumání.
Nejsou tak vytvořeny základní podmínky
pro zamezení daňových úniků.
2. Navrhovaná právní úprava
Předpokladem úspěšnosti ekonomické
reformy je reforma daňové soustavy a kvalita správy
daní. Proto je nutné přijmout taková
opatření, která zajistí vybírání
daní od všech poplatníků a výrazně
omezí možnosti daňových úniků.
Tyto požadavky nemohou zajistit orgány, které
dosud vykonávají daňovou správu. Národní
výbory budou zrušeny a organizace finančních
správ v důsledku vysokého nárůstu
daňových subjektů nevyhovuje.
Proto se předkládá návrh finanční
správy zrušit a zřídit soustavu územních
finančních orgánů, které budou
mít rozhodující význam při
zajišťování příjmů
rozpočtů republiky, obcí, okresních
úřadů a federace i při realizaci záměrů
rozpočtové politiky.
Soustavu územních finančních orgánů
budou tvořit finanční úřady
a finanční ředitelství. Zabezpečení
jejich činnosti bude realizováno ve dvou etapách:
a) prvá etapa zahrnuje přípravné práce
do konce roku 1990. V tomto období bude převzata
agenda daňové správy od národních
výborů, proveden nábor části
pracovníků a zajišťována vhodná
pracoviště pro finanční úřady;
b) v druhé etapě od 1. 1. 1991 zahájí
územní finanční orgány svou
činnost. Bude postupně pokračovat nábor
pracovníků a vybavování pracovišť
příslušnou technikou. Daňovou správu
budou územní finanční orgány
zatím vykonávat podle stávajících
právních předpisů o řízení
ve věcech daní. Tyto předpisy budou novelizovány,
aby odpovídaly novým daňovým zákonům.
Počítá se s tím, že způsob
práce územních finančních orgánů
se bude formovat v závislosti na nových daňových
zákonech a předpisech o řízení
ve věcech daní.
Základním článkem, který bude
vykonávat správu daní, budou finanční
úřady. K zajištění náležité
kvality správy daní, usnadnění vyhledávací
činnosti a operativního styku s poplatníky
budou územní obvody finančních úřadů
menší než územní obvody stávajících
okresů. V celé České republice bude
zřízeno 218 finančních úřadů.
Vybrané finanční úřady budou
též zajišťovat správu dotací
pro územní obvody několika finančních
úřadů. Tato úprava je vyvolána
potřebou zabezpečit správu zejména
neinvestičních dotací do zemědělství,
aniž by byl zřizován zvláštní
finanční orgán.
Označení "finanční úřad"
místo "berní úřad" bylo
pro základní článek soustavy územních
finančních orgánů zvoleno proto, že
budou vykonávat nejen správu daní, ale i
správu dotací. Současně jde o označení
obvyklé v sousedních vyspělých zemích.