Obce, které vstoupily do svazku obcí, mohou pro
zabezpečení úkolů tohoto svazku vytvořit
radu svazku obcí jako výkonný orgán
tohoto svazku. Rada svazku si ze svých členů
zvolí předsedu a může vytvořit
i další orgány a aparát svazku obcí.
/1/ Statut svazku obcí stanoví zejména
a/ úkoly svazku obcí a jeho pravomoce,
b/ způsob financování svazku obcí,
podíly obcí na financování jeho činnosti
a jeho aparátu a rozdělení případného
zisku svazku obcí,
c/ počet členů rady svazku obcí a
způsob jejího vytvoření,
d/ jaké další orgány si svazek obcí
zřizuje a dělbu práce mezi nimi,
e/ počet pracovníků svazku obcí.
/2/ Statut svazku obcí schvalují obecní zastupitelstva
všech obcí, které vstoupily do svazku obcí.
Obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).]
se vztahují na rozhodování orgánů
obce
a/ na úseku samostatné působnosti podle §
16, 50 odst. 2 a 3, 51, 52 a 53,
b/ o právech, právem chráněných
zájmech a povinnostech občanů a organizací
na úseku přenesené působnosti, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
/1/ Skutečnosti nasvědčující
vyloučení pracovníka obecního úřadu
z projednávání a rozhodování
věci se oznamují vedoucímu odboru obecního
úřadu; v obcích, kde není zřízen
odbor obecního úřadu, se toto oznámení
činí starostovi. Skutečnosti nasvědčující
vyloučení vedoucího odboru obecního
úřadu se oznamují tajemníkovi obecního
úřadu. U člena komise nebo zvláštního
orgánu pověřeného výkonem přenesené
působnosti se oznámení činí
obecní radě. O podjatosti rozhoduje orgán,
popřípadě pracovník, jemuž se
skutečnosti nasvědčující vyloučení
oznamují; ten také v případě
rozhodnutí o vyloučení pro podjatost učiní
potřebná opatření k zajištění
dalšího řízení.
/2/ Orgány obce správní rozhodnutí
jimi vydaná na úseku přenesené působnosti
sami vykonávají, pokud nebude podán návrh
na soudní výkon rozhodnutí.
/1/ Funkce zakladatele státních podniků,
kterou do počátku účinnosti tohoto
zákona vykonávaly místní národní
výbory, městské národní výbory,
národní výbory měst Brna, Ostravy,
Plzně a Ústí nad Labem nebo obvodní
národní výbory v těchto městech,
jejich pravomoc zřizovat, řídit a zrušovat
organizace a zařízení, se přenáší
na obecní zastupitelstva, městská zastupitelstva,
zastupitelstva měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí
nad Labem nebo obvodní zastupitelstva těchto měst,
v nichž tyto státní podniky, organizace a zařízení
mají své sídlo.
/2/ Funkce zakladatele státních podniků,
kterou do počátku účinnosti tohoto
zákona vykonávaly okresní a krajské
národní výbory, a jejich pravomoc zřizovat,
řídit a zrušovat organizace a zařízení
se na dobu nejdéle do 31. 12. 1992 přenáší
na okresní úřady v okresech, v nichž
státní podniky, organizace a zařízení
mají své sídlo, nestanoví-li zvláštní
zákon jinak. Funkce zakladatele těchto státních
podniků a pravomoci zřizovat, řídit
a zrušovat organizace a zařízení, může
být na základě dohody mezi okresním
úřadem a obecním zastupitelstvem přenesena
na obec, v níž tyto státní podniky,
organizace a zařízení mají své
sídlo; k přenesení musí dojít
vždy v těch případech, kdy o to obecní
zastupitelstvo požádá.
/3/ O přenesení funkce zakladatele státních
podniků a pravomoci zřizovat, řídit
a zrušovat organizace a zařízení, které
patřily do počátku účinnosti
tohoto zákona do hospodářství národních
výborů ve Středočeském kraji
a měly své sídlo na území hlavního
města Prahy, rozhodne vláda na návrh ministra
vnitra.
/1/ Práva a závazky místních národních
výborů a městských národních
výborů přecházejí na obce,
v nichž měly do počátku účinnosti
tohoto zákona tyto národní výbory
sídlo; obdobně přecházejí práva
a závazky obvodních národních výborů
a národních výborů měst Brna,
Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem na město
Brno, Ostravu, Plzeň a Ústí nad Labem.
/2/ Ke dni voleb do obecních zastupitelstev přecházejí
v plném rozsahu práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů pracovníků
a/ z místních a městských národních
výborů na obecní úřady v obcích,
v nichž bylo sídlo uvedených národních
výborů,
b/ z národních výborů měst
Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem na
úřady těchto měst,
c/ z obvodních národních výborů
měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad
Labem na úřady městských obvodů
v těchto městech.
/1/ Ustavující zasedání obecního
zastupitelstva zvoleného ve volbách do zastupitelstev
v obcích v roce 1990 svolá rada příslušného
národního výboru tak, aby se konalo do 15
dnů od vyhlášení výsledků
místní volební komisí.
/2/ Do zvolení obecní rady obecním zastupitelstvem
zvoleným ve volbách do zastupitelstev v obcích
v roce 1990 plní jeho úkoly dosavadní rada
příslušného národního
výboru.
Ustanovení tohoto zákona se nevztahují na
hlavní město České republiky Prahu,
pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak.
Zrušují se
a/ zákon č. 69/1967 Sb., o národních
výborech, ve znění pozdějších
předpisů vydaných pro Českou republiku,
b/ zákonné opatření předsednictva
České národní rady č. 1/1986
Sb., o národních výborech v okrese Ústí
nad Labem,
c/ vládní nařízení č.
12/1968 Sb., o úpravě odměn a náhrad
a některých dalších poměrů
poslanců národních výborů a
členů komisí a aktivů národních
výborů, ve znění nařízení
vlády ČSR č. 127/1971 Sb., nařízení
vlády ČSR č. 3/1989 Sb. a nařízení
vlády ČSR č. 117/1989 Sb.,
d/ nařízení vlády ČSR č.
1/1972 Sb., o inspekcích veřejného pořádku
národních výborů, ve znění
nařízení vlády ČSR č.
153/1982 Sb.,
e/ nařízení vlády ČSR č.
152/1982 Sb., kterým se určují významná
velká města a významná lázeňská
města,
f/ nařízení vlády ČSR č.
59/1984 Sb., kterým se zřizuje čestné
uznání Za rozvoj národních výborů.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem voleb do obecních zastupitelstev v roce 1990.
<> | ||||
obrany státu | nařízení vlády č. 21/1958 Sb. | § 54 odst. 1 | určení osob, které je třeba určit k osobním úkonům již předem, na žádost vojenské správy; provádění potřebných šetření a jiných opatření | |
zák. č. 40/1961 Sb. | § 21 odst. 2 | ukládání provedení změn povrchu půdy vlastníkům nebo uživatelům pozemků na návrh vojenské správy nebo orgánu ministerstva vnitra | ||
dopravy a silničního hospodářství | zák. č. 68/1979 Sb. | § 11 odst. 1 | ukládání mimořádných úkolů (omezení provozu) ke zdolání mimořádných naléhavých přepravních potřeb, nepřesahuje-li rozsah těchto potřeb obvod působnosti místního národního výboru | |
hospodaření s byty | zák. č. 41/1964 Sb., ve znění zák. ČNR č. 146/1971 Sb. a zák. ČNR č. 49/1982 Sb. | § 57 odst. 1 a 2 | souhlas k rozdělení bytu na dva nebo více samostatných bytů a souhlas k užívání bytu nebo jeho části k jiným účelům než k bydlení | |
§ 67 odst. 3 | rozhodování o tom, zda určitý byt má povahu služebního bytu | |||
školství | zák. ČNR č. 77/1978 Sb., o státní správě ve školství | § 10 | rozhodování o přijetí dítěte do školy, o odložení začátku povinné školní docházky, o osvobození žáka od povinnosti docházet do školy a o jiném způsobu jeho vzdělávání, o osvobození od povinné školní docházky | |
zemědělství | zák. č. 102/1963 Sb. | § 13 odst. 1 | rozhodování o náhradě škody, kterou způsobí oprávněné osoby vstupem na pobřežní pozemky při výkonu rybářského práva | |
§ 13 odst. 2 | rozhodování o povinnosti vlastníka nebo uživatele pobřežního pozemku trpět umístění předepsaných vyznačení hranic rybářských revírů na těchto pozemcích | |||
zemědělství | zák. č. 77/1976 Sb. | § 3 odst. 1 písm. 1/ | rozhodování podle § 14 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, o odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě a podle § 15 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, které nejsou zemědělskou půdou, a stanovení podmínek, za nichž se odnětí povolují | |
§ 3 odst. 1 písm. m/ | předepisování podle § 14 nebo § 19 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě | |||
§ 3 odst. 1 písm. n/ | schvalování dohod o odstranění ekonomické újmy, na kterou se vztahuje ustanovení § 23 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, a nedojde-li k této dohodě anebo není-li uzavřená dohoda v souladu s právními předpisy, rozhodování o povinnosti ekonomickou újmu odstranit a určení lhůty k jejímu splnění | |||
§ 3 odst. 1 písm. o/ | možnost ukládat podle § 27 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu pokuty organizacím a jejich pracovníkům, jestliže jde o jinou zemědělskou půdu než o půdu podle § 7a odst. 1 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a její výměra nepřesahuje jeden hektar | |||
§ 3 odst. 2 písm. b/ | rozhodování o udělení předchozího souhlasu podle § 13a zákona, stanovení zásadních podmínek k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu a schvalování plánu rekultivace, popř. stanovení zvláštního režimu jeho provádění | |||
všeobecné vnitřní správy | zák. č. 55/1950 Sb. vyhl. č. 479/1950 Ú. l. | § 2 | rozhodování o užívání a změně jména a příjmení | |
§ 6 a 7 | ||||
energetiky | zák. č. 79/1957 Sb. | § 12 odst. 1 | vydávání souhlasu k zrušení, dlouhodobému zastavení a přemístění závodního energetického díla a jeho části | |
§ 13 | nařizování uvedení závodního energetického díla, jehož provoz byl zastaven, opět do provozu, vyžaduje-li to naléhavá potřeba v zásobování národního hospodářství a obyvatelstva elektřinou a určování vlastníku (správci) díla technických a hospodářských podmínek a způsobu uvedení díla do provozu, přihlížejíc k hospodárnosti | |||
§ 28 odst. 2 | rozhodování o náhradě škody, nedošlo-li k dohodě, na základě žádosti podané poškozeným | |||
§ 33 odst. 2 | rozhodování o podmínkách styku přenosného zařízení s cizími nemovitostmi, nedojde-li k dohodě | |||
kultury | zák. č. 52/1959 Sb. | § 11 odst. 2 | zřizování specializovaných osvětových zařízení s přihlédnutím k celostátním zájmům |
Obecná část
Stávající třístupňová
soustava národních výborů s jejich
postavením ve společnosti představuje model
administrativně-centralistického systému
správy státu založeného na minimální
samostatné působnosti místních zastupitelských
orgánů a preferování centrálního
řízení všech sfér života
v obcích. Vychází přitom z organizačního
spojení státní moci a státní
správy a z rozsáhlého direktivního
řízení hospodářských
záležitostí obcí. Z těchto skutečností
vyplývají i nedostatky v činnosti národních
výborů a jejich neschopnost efektivním způsobem
zajišťovat rozvoj obcí a uspokojování
potřeb a zájmů občanů. Omezená
ekonomická základna samosprávy obcí,
skladba orgánů národního výboru,
v jejímž důsledku je fakticky vedení
národních výborů v rukou uvolněných
funkcionářů úzce spjatých s
profesionálním aparátem, minimální
vliv volených orgánů národních
výborů, který se v podstatě omezuje
jen na formální schvalování již
hotových řešení, omezování
přímé účasti veřejnosti
na rozhodování o místních záležitostech
a závislost národních výborů
základního stupně na vyšších
stupních národních výborů a
na centru neumožňuje národním výborům
v obcích samostatně a komplexně zajišťovat
ekonomický a sociální rozvoj územních
obvodů, ač je to jejich hlavní poslání.
Stávající postavení národních
výborů ve společnosti nevytváří
ani žádoucí prostor pro racionální
a kvalitní výkon státně správních
činností v místech. Tato skutečnost
má za následek zejména značnou administrativní
náročnost státní správy, duplicitu
některých činností a překrývání
působnosti správních orgánů
a mnohdy i její nekvalifikované provádění,
zejména u národních výborů
základního stupně.
Řídící a kontrolní pravomoc
vlády ve vztahu k národním výborům
zasahuje i do věcí, které by měly
být řešeny na místní úrovni
bez zásahu centra. Národní výbor základního
stupně nemá zákonem v podstatě svěřenu
žádnou působnost, do které by nemohly
legálně zasahovat národní výbory
vyšších stupňů nebo vláda.
Postavení národních výborů
ve státě jim neumožňuje ani výrazně
ovlivňovat chování organizací a jiných
subjektů v územním obvodě tak, aby
jejich činnost přispívala k rozvoji územního
obvodu, uspokojování potřeb občanů
a neohrožovala stav životního prostředí.
Postavení národních výborů
je výrazně oslabeno i tím, že nemají
vlastní majetek, se kterým by mohly v zájmu
obce samostatně hospodařit. Národní
výbor je jen správcem majetku ve státním
vlastnictví, který slouží k plnění
jeho úkolů. K realizaci místní samosprávy
neexistuje základní předpoklad, a to vlastní
majetek. Za současného právního stavu
nejsou právním subjektem obce, ale národní
výbor jako státní orgán spravující
státní majetek.
Soustředění výkonu státní
moci, správy a samosprávy v národním
výboru jako místním orgánu s všeobecnou
působností se neosvědčilo. Zabezpečení
nového systému fungování společenského
mechanismu vyžaduje oddělení samosprávy
a státní správy a nové konstituování
postavení obcí jako samostatných správních
územních celků s plnou právní
subjektivitou. Základem obecní samosprávy
musí být právo samostatně hospodařit
s vlastním majetkem a právní záruky
široké účasti občanů na
rozhodování o místních záležitostech.
Vzhledem k uvedeným skutečnostem je potřebné
zrušit národní výbory a upravit postavení
obcí jako základní územní jednotky
samosprávy.
Přijetí navrženého zákona je
při budování místní samosprávy
pouze prvním nezbytným krokem. Jedná se o
zcela zásadní změnu, kterou je třeba
uskutečňovat postupně a především
v souladu s probíhající ekonomickou reformou.
Ustavením obcí však nevznikne okamžitě
plně fungující samospráva. Zavedení
obecního zřízení je však třeba
učinit co nejdříve. Proto v této fázi
nebylo možno již řešit problematiku ve všech
souvislostech, konkrétně zavedením zemského
zřízení. Takové řešení
by znamenalo oddálení zavedení obecního
zřízení i znemožnění voleb
do zastupitelstev v obcích v listopadu 1990. Tyto otázky
budou však bez zbytečných průtahů
rozpracovány souběžně a připraveny
k projednání v navazující etapě.
Přijetí navrhované právní úpravy
nepředpokládá zvýšení
státního rozpočtu, neboť k její
realizaci budou využity dosavadní rozpočtové
zdroje národních výborů. Hlavním
zdrojem by měl být dosavadní rozpočet
zrušovaných národních výborů
a předpokládané snížení
rozpočtových výdajů dnešních
okresních národních výborů.
Zvláštní část
K § 1 až 8
Základní územně správní
jednotkou státu je obec jako právnická osoba,
přičemž obcí je podle novely Ústavy
a ústavního zákona o čs. federaci
samostatný samosprávný územní
celek sdružující občany, kteří
mají na jejím území trvalý
pobyt. Pro účely svého rozvoje v hospodářské
oblasti a vytváření podmínek pro realizaci
práv a uspokojování potřeb svých
občanů může obec volně hospodařit
se svým majetkem. Pro účely zákona
je potřeba stanovit, které územní
jednotky jsou obcemi. Obcemi jsou též města,
ve kterých do počátku účinnosti
této právní úpravy budou působit
městské národní výbory. Určování
dalších obcí za město je svěřováno
předsednictvu České národní
rady. V zájmu zajištění bližšího
přístupu občanů měst Brna,
Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem ke správě
části měst, ve kterých bydlí,
nebo určitého autonomního rozvoje historických
částí těchto měst se tato města
člení na obvody, na které město jako
jedna obec přenese část svých působností.
Předpokládá se, že kromě měst
uvedených přímo v zákoně bude
předsednictvo České národní
rady budoucně určovat další města,
která se budou členit na městské obvody.
Obec je charakterizována svým územím
a osobním základem. Každá část
území České republiky musí
příslušet k některé obci. Výjimku
tvoří pouze vojenské újezdy podle
zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech.
Zákon přiznává plná práva
občana k obci fyzickým osobám, které
mají v obci trvalý pobyt, nebo jimž bylo uděleno
čestné občanství. Další
práva jsou přiznávána těm občanům
obce, kteří dosáhli 18 let věku. Jedná
se o práva aktivně ovlivňovat řešení
místních záležitostí. Všem
fyzickým a právnickým osobám se pak
přiznává petiční právo
k orgánům obce.
K § 9 až 11
Obce se mohou slučovat a rozdělovat. Základní
podmínkou pro sloučení nebo rozdělení
obce je kvalifikovaný souhlas občanů obce,
zjišťovaný místním referendem.
Podmínkou sloučení obcí je předběžné
projednání záměru sloučit obce
s okresním úřadem tak, aby tento mohl operativně
přijmout potřebná opatření
zejména na úseku organizace místní
správy. Patří-li slučované
obce do více okresů, je třeba k jejich sloučení
souhlasu vlády republiky, poněvadž tím
dochází ke změně území
okresu.
Rozdělení obcí je závažným
rozhodnutím, které podstatným způsobem
ovlivňuje zajišťování rozvoje místního
územního celku a uspokojování potřeb
a zájmů jeho obyvatel. Vzniklé obce musí
být proto způsobilé plnit všechny své
úkoly podle připravovaného zákona.
O tom, zda tomu tak v konkrétním případě
je, bude rozhodovat ministerstvo vnitra.
K § 12 a 13
V zájmu hospodárného a efektivního
plnění svých úkolů mohou obce
vytvářet svazky obcí jako právnické
osoby. Tyto svazky obcí mohou vystupovat a jednat svým
jménem pouze v rozsahu, v jakém na obce přenesly
svá práva. Předpokládá se,
že obce budou vytvářet svazky, které
budou za ně plnit určité správní
činnosti v oblasti přenesené působnosti
nebo úkoly v oblasti samostatné působnosti.
Zákon stanoví základní podmínky,
za kterých se mohou svazky vytvářet s tím,
že podrobnosti o postavení a úkolech svazku
stanoví statut svazku obcí.
K § 14 a 15
Samostatná působnost vyplývá v obci
z jejího oprávnění samostatně
spravovat místní záležitosti a vlastnit
majetek a hospodařit s ním. Koncipuje se jako souhrn
práv a povinností, při jejichž využívání
a plnění se obec řídí pouze
zákony a obecně závaznými právními
předpisy vydanými k jejich provedení. Zároveň
se některá závažná práva
a povinnosti výslovně uvádějí.
Jedná se o rámcové vymezení oblastí,
které mohou mít závažný vliv
na zajišťování rozvoje obce a uspokojování
oprávněných potřeb a zájmů
občanů obce.
K § 16
Obcím se dává významný nástroj
k ovlivňování stavu životního
prostředí a rozvoje jejich územních
obvodů. Už ve stadiu projednávání
záměrů o umísťování
různých provozů na území obce
lze čelit nežádoucím zásahům,
které by znamenaly zhoršení ekologické
situace.
K § 17
Je nezbytné, aby obce měly oprávnění
vydávat obecně závazná nařízení
k zajišťování svých úkolů
v územním obvodu obce. V oblasti samostatné
působnosti mohou obce vydávat obecně závazná
nařízení jak na základě zmocnění
v zákoně, tak i originálně, v oblasti
plnění úkolů přenesené
státní správy však pouze na základě
zmocnění v zákoně. Zákon stanoví
závazný postup při přípravě
a vyhlašování obecně závazných
nařízení.
K § 18
Obcím se přiznává oprávnění
vytvářet si sdružení k obhajobě
svých práv a zájmů, v současné
době především Svaz měst a obcí.
Tato sdružení mají však jiný účel
a postavení, než svazky obcí. Ke zkvalitnění
své činnosti mohou obce využívat i svých
styků s obdobnými právními subjekty
v zahraničí.
K § 19
V návaznosti na novelu ústavy z 18. dubna 1990 se
upravuje hospodářství obce založené
na vlastnictví obce k movitým a nemovitým
věcem. Obec má všechna práva jako ostatní
právnické osoby při hospodaření
s vlastním majetkem. Obec může hospodařit
i s majetkem jiných právnických či
fyzických osob. Podmínkou hospodaření
obcí s majetkem je zajišťování
potřeb rozvoje jejich územních obvodů.
K § 20 a 21
Obec hospodaří podle rozpočtu obce sestaveného
na příslušný kalendářní
rok. Zákonem se zaručuje skladba příjmů
obce. Návrh rozpočtu je, tak jako doposud, předmětem
veřejné diskuse. Rozhodnutí o něm
je vyhrazeno obecnímu zastupitelstvu. Obec si může
zřizovat i účelové fondy, které
budou sloužit např. na financování výstavby
obecně prospěšných staveb a jiné
veřejné akce. Předpokládá se,
že sestavování rozpočtu a hospodaření
podle něj, jakož i vedení účetnictví
u obcí upraví zvláštní právní
předpis. Proto se nestanoví v tomto směru
podrobnosti.
K § 22
Obec má také působnost v oblasti státní
správy, kterou na ni přenese stát zvláštními
zákony. Stanoví se zásada, že náklady
na výkon státní správy, kterou stát
na obec přenese, bude hradit stát. Při výkonu
této působnosti se bude obec řídit
všemi obecně závaznými právními
předpisy a v jejich rámci i usneseními vlády
a směrnicemi ústředních orgánů
státní správy.
K § 23 až 25
Obec bude vykonávat i státní správu,
a to v rozsahu stanoveném zvláštními
zákony. Současně se stanoví, že
obce budou vykonávat státní správu,
kterou vykonávaly místní národní
výbory, města pak státní správu,
kterou vykonávaly městské národní
výbory třetí kategorie. Sleduje se, aby rozsah
této přenesené působnosti byl pouze
v nezbytném rozsahu tak, aby si občané ty
nejjednodušší záležitosti mohli vyřídit
přímo ve svém bydlišti a přitom,
aby obec nebyla příliš administrativně
zatěžována.
Pokud obec nebude schopna vlastními silami plnit úkoly
přenesené působnosti, může za
účelem jejich zabezpečení uzavřít
s jinou obcí svazek nebo uzavřít dohodu o
zabezpečení výkonu přenesené
působnosti jinou obcí. Pokud tak neučiní
a nebyly-li by dány u ní předpoklady pro
úspěšný výkon státní
správy, musí rozhodnout okresní úřad,
který obecní úřad a za jakých
podmínek bude tuto přenesenou působnost za
obec plnit.
Umožňuje se, aby i v oblasti přenesené
působnosti mohla obec vydávat obecně závazná
nařízení.
K § 26
Města, která se člení na městské
obvody, v zájmu lepšího výkonu samosprávy
města přenáší část
svých práv a povinností v oblasti samostatné
i přenesené působnosti na městské
obvody. Budou tím zároveň vytvořeny
předpoklady pro rozvoj těchto obvodů s ohledem
na jejich specifické podmínky, ať už dané
historickým vývojem nebo jejich hospodářskou
povahou.
Je nutno zabezpečit, aby v těchto městech
bylo možno efektivně a operativně provádět
dělbu činností mezi orgány města
a městských obvodů v jak samostatné,
tak v přenesené působnosti. V základních
směrech je dělba činnosti prováděna
již v zákoně; předpokládá
se však, že podrobně bude tato problematika řešena
prostřednictvím statutu města.
K § 27 a 28
Samospráva obcí se bude uskutečňovat
zásadně prostřednictvím orgánů
obce přímo. Pamatuje se i na přímý
výkon samosprávy zavedením institutu místního
referenda. Jsou uvedeny taxativně případy,
které lze rozhodnout jedině v místním
referendu.
K § 29 a 30
Obecní zastupitelstvo je konstituované jako zastupitelský
sbor občanů a nejvyšší orgán
samosprávy obce. Při stanovení počtu
členů obecního zastupitelstva se musí
přihlížet k počtu obyvatelstva a velikosti
územního obvodu obce. Obci se poskytuje prostor
k tomu, aby si konkrétní počet stanovila
sama v rámci určeného rozpětí.
K § 31 a 32
Ustanovení v návaznosti na zákon ČNR
o volbách do zastupitelstev v obcích upravují
nabývání práv a povinností
členů obecního zastupitelstva, jakož
i jejich zánik. Funkční období člena
obecního zastupitelstva končí dnem uplynutí
volebního období. Z důvodu zabezpečování
některých činností obce i po uplynutí
volebního období se stanoví zásada,
že členové obecní rady zůstávají
ve své funkci až do zvolení nového obecního
zastupitelstva.
K § 33 až 35
Za výkon své funkce nemůže být
člen obecního zastupitelstva zkrácen na svých
právech vyplývajících z pracovněprávního
nebo obdobného poměru. Jde o všeobecnou ochranu
člena zastupitelstva vycházející ze
skutečnosti, že i po svém zvolení zásadně
pracuje ve svém původním zaměstnání
nebo povolání. Zároveň se stanoví
i nevyhnutelná povinnost zaměstnavatele umožnit
mu výkon funkce. Oproti dosavadní úpravě,
podle níž nedochází k refundaci ušlého
výdělku, se stanoví, že obec je povinna
uhradit vyplacenou náhradu mzdy, pokud o to zaměstnavatel
výslovně před uvolnění člena
zastupitelstva požádá. Obec může
poskytovat odměny jak dlouhodobě uvolněným
členům zastupitelstva, tak i ostatním jeho
členům. Zásady poskytování
těchto odměn upraví vláda svým
nařízením. Vzniknou-li členovi obecního
zastupitelstva v souvislosti s výkonem jeho funkce nějaké
náklady, nahradí mu je obec podle obecných
předpisů o náhradě cestovních
nákladů.
K § 36 a 37
Člen obecního zastupitelstva má při
výkonu svého mandátu zákonem stanovená
práva a povinnosti. Uvedený výčet
práv a povinností člena zastupitelstva vychází
v podstatě z dosavadní právní úpravy,
jejíž podstatná část se v praxi
osvědčila. V souladu s novelou ústavy už
zákon však nepočítá s odvolatelností
člena zastupitelstva a skládáním účtů
jako zákonnou institucí.
K § 38
Obecnímu zastupitelstvu jako nejvyššímu
orgánu samosprávy obce svěřuje zákon
nejdůležitější kompetence v oblasti
samostatné působnosti. Stanoví se zásada,
že pokud není určen jiný orgán
obce, plní úkoly samostatné působnosti
obce obecní zastupitelstvo. Obecní zastupitelstvo
však nemůže vykonávat přenesenou
působnost. Při jejím zabezpečování
je totiž nutné zachovat i určité řízení
ze strany okresního úřadu a nebylo by na
místě, aby zastupitelstvo bylo v tomto směru
řízeno uvedeným státním orgánem.
Výjimku tvoří pouze schvalování
územního plánu obce nebo její části,
neboť jde o důležitý institut ovlivňující
rozvoj obce. Proto je na místě zakotvit v tomto
směru působnost nejvyššího orgánu
obce.
K § 39
Základní povinností obce je též
zabezpečování místních záležitostí
veřejného pořádku. Za tímto
účelem si může obec zřídit
obecní policii. V současné době se
připravuje návrh zákona o místní
policii, v němž budou zakotveny její práva
a povinnosti, jakož i rozsah prostředků, jež
bude moci ve své činnosti využívat.
K § 40 až 46
Zákon stanoví obecné principy jednání
obecního zastupitelstva. Jedná se o širší
úpravu, než byla zakotvena v zákoně
o národních výborech. Vychází
se z toho, že obecní zastupitelstva budou mít
jiné poslání než národní
výbory a také z toho, že jejich složení
zaručuje širší pluralitu názorů,
kterými se obecní zastupitelstva upraví bližší
podmínky jednání v jednacím řádu.
K § 47 a 48
Obecní rada je výkonným orgánem obce
a v otázkách samostatné působnosti
odpovídá obecnímu zastupitelstvu. Při
výkonu přenesené působnosti je podřízena
okresnímu úřadu. Zákon upravuje způsob
ustanovení obecní rady, její složení,
úkoly a zásady jednání. Stanoví
se zásada, že pokud není určený
jiný orgán obce, vykonává přenesenou
působnost obce obecní rada.
K § 49 až 54
Vychází se v podstatě z dosavadní
právní úpravy, která se v praxi osvědčila.
Obec musí mít určité právní
prostředky donucovacího charakteru, aby mohla řádně
plnit své poslání.
K § 55 až 58
Zákon podrobně upravuje postavení a úkoly
starosty obce jako jejího reprezentanta. Pokud není
v obci ustaven tajemník obecního úřadu,
plní starosta i funkci vedoucího organizace ve vztahu
k pracovníkům obecního úřadu
a v jiných záležitostech. Starostu zastupuje
zástupce starosty, aby byl zajištěn řádný
chod obecního úřadu a plnění
úkolů obce. Ve statutárních městech
plní funkci starosty primátor.
K § 59 a 60
Obecní rada si může zřizovat komise
a odbory. Obligatorně zřizuje finanční
komisi, která by měla zajišťovat určité
kontrolní činnosti v oblasti hospodaření
obce jako samostatné právnické osoby.
Komise obecní rady může být též
výkonným orgánem v oblasti přenesené
působnosti, v rozsahu stanoveném obecní radou.
Bude tak nezbytné v obcích, které nemají
potřebný správní aparát. Zachovává
se možnost, aby v obcích a městech působily
zvláštní orgány, a to v případech
stanovených zvláštními zákony.
Bude tomu tak tehdy, kdy je nutné, aby na určitém
úseku státní správy vždy působily
kolektivní orgány s kvalifikovaným složením.
Konkrétně půjde zejména o povodňovou
komisi, komisi pro projednávání přestupků
a komisi péče o rodinu a děti.
K § 61
Za účelem bližšího prozkoumání
určitých záležitostí si mohou
obecní zastupitelstvo a obecní rada zřizovat
podle potřeby různé aktivy, poradní
orgány a konzultativní sbory.
K § 62
Plnění úkolů obce zajišťuje
obecní úřad. Obecní úřad
tvoří vedle starosty a zástupce starosty
i pracovníci obce. Zákon upravuje postavení
a úkoly obecního úřadu. V oblasti
zabezpečování výkonu samostatné
působnosti obce je obecní úřad podřízen
obecní radě. Při výkonu přenesené
působnosti je obecní úřad podřízen
okresnímu úřadu.
K § 63
Zákon stanoví podmínky, za kterých
může být zřízena funkce tajemníka
obecního úřadu jako pracovníka obce.
Zároveň se stanoví případy,
kdy funkce tajemníka musí být zřízena
vždy. Obligatorní zřízení funkce
tajemníka ve městech je vyvoláno tím,
že města budou vždy vykonávat větší
rozsah přenesené působnosti, než ostatní
obce. Z tohoto důvodu je také potřebné
jejich ustavení do funkce vždy předběžně
projednat s okresním úřadem. Zvláštní
úprava předběžného projednávání
ustavení tajemníka do funkce ve městech uvedených
v § 3 je dána specifickým vztahem mezi úřadem
městského obvodu a úřadem města
a dále tím, že úřad města
bude plnit vůči úřadu městského
obvodu při výkonu státní správy
funkci odvolacího orgánu.
K § 64 a 65
V zájmu zhospodárnění výkonu
státní správy v místech se stanoví,
že vybrané obecní úřady budou
vykonávat pro vymezené spádové území
státní správu v podstatě v rozsahu
rozšířené působnosti místních
národních výborů ve střediskových
obcích a městských národních
výborů první a druhé kategorie. Současně
se na ně přenáší v určeném
rozsahu i působnost, kterou vykonávají krajské
a okresní národní výbory. Tyto pověřené
obecní úřady budou rozhodovat též
v prvním stupni ve správním řízení,
pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak. Stejné postavení se přiznává
i úřadům městských obvodů
ve městech Brno, Ostrava, Plzeň a Ústí
nad Labem. Zákon stanoví specifickou úpravu
postavení a úkolů úřadů
města v těchto městech.
K § 66 a 67
Ustanovení upravují nápravu opatření
orgánů obce, která odporují zákonu
či jsou jinak nesprávná. Uplatňuje
se zásada, že nápravu provádějí
v prvé řadě příslušné
orgány obce. Okresní úřad může
zrušit pouze opatření orgánů
obce, která byla přijata v oblasti přenesené
působnosti. Ustanovení o nápravě nesprávných
opatření se nevztahují na rozhodnutí
vydaná ve správním řízení.
K § 68 a 69
Obce si mohou vytvářet svazky obcí jako právnické
osoby. Je nutné rámcově vymezit jejich strukturu
a stanovit základní náležitosti statutu
svazku obcí.
K § 70 a 71
Je nutno stanovit konkrétní případy,
ve kterých se na rozhodování orgánů
obce vztahuje zákon o správním řízení.
Zásadně se bude podle správního řádu
postupovat vždy ve věcech, kdy orgány obce
budou rozhodovat v oblasti přenesené působnosti
o právech, právem chráněných
zájmech a povinnostech občanů a organizací,
pokud zvláštní zákon platnost správního
řádu nevylučuje. Na úseku samostatné
působnosti však bude podle správního
řádu postupováno pouze v taxativně
uvedených případech.
Poněvadž správní řád neřeší
výslovně případy podjatosti v řízení
u obecních orgánů, ani výkon rozhodnutí,
která orgány obce přijaly na úseku
přenesené působnosti, je třeba tuto
problematiku v tomto zákoně výslovně
upravit.
K § 72 a 73
Ustanovení řeší otázku převodu
majetku, práv a povinností a nové rozmisťování
dosavadních pracovníků i funkcionářů
národních výborů. Současně
se stanoví, že majetek národních výborů,
základního stupně, jakož i majetek organizací
a zařízení patřících
do jejich hospodářství se stává
vlastnictvím obce příslušné podle
jejich sídla. Do majetku obcí může přejít
též majetek, který spravovaly krajské
nebo okresní národní výbory nebo organizace
či zařízení patřící
do jejich hospodářství, pokud o něj
obec projeví zájem.
K § 74
Vzhledem k tomu, že dnem voleb do zastupitelstev v obcích
zaniknou národní výbory, je potřeba
pamatovat na svolání nově zvoleného
obecního zastupitelstva a na to, že i v době
do zvolení obecní rady musí být zajištěna
kontinuita plnění úkolů obce. Proto
je nutno stanovit, že v přechodném období
budou potřebné úkoly zajišťovat
rady dosavadních národních výborů.
K § 75
Ustanovení zákona se nevztahují na hlavní
město Prahu, jehož problematika bude řešena
zvláštním zákonem. V zájmu řešení
některých záležitostí místní
samosprávy shodně na celém území
republiky se vytváří prostor, aby tento zákon
mohl být podpůrně využit i pro hlavní
město Prahu.
K § 76
Ke dni voleb do zastupitelstev obcí budou zrušeny
národní výbory. Je tedy nutné k tomuto
termínu zrušit i zákon o národních
výborech a předpisy na něj navazující.
K § 77
Z praktických důvodů je potřeba, aby
zákon nabyl účinnosti dnem provedení
voleb do zastupitelstev v obcích.
V Praze dne 17. července 1990