§ 38

Pravomoc obecního zastupitelstva

/1/ Obecní zastupitelstvo

a/ schvaluje program rozvoje svého územního obvodu, provádí kontrolu jeho plnění a přijímá opatření k zajištění jeho plnění,

b/ schvaluje rozpočet obce a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok,

c/ rozhoduje o vyhlášení místního referenda v případech, kdy povinnost jeho konání není stanovena tímto zákonem,

d/ rozhoduje o územních změnách obce, o nichž se nerozhoduje podle tohoto zákona v místním referendu,

e/ rozhoduje o založení, zániku, zřízení, zrušení a sloučení organizací a zařízení obce,

f/ schvaluje územní plán obce nebo její části,

g/ volí starostu, zástupce starosty a další členy obecní rady (radní) a odvolání je z funkce; stanoví počet členů obecní rady,

h/ schvaluje obecně závazná nařízení,

ch/ stanoví počet pracovníků obecního úřadu,

i/ jmenuje a odvolává tajemníka obecního úřadu,

j/ rozhoduje o přijetí půjčky pro obec, o výši dotací organizacím a zařízením, které obec založila nebo řídí, o koupi majetku ve prospěch obce, o zcizení majetku obce a o svěření majetku obce právnickým a fyzickým osobám do užívání; oprávnění rozhodovat o koupi movitého majetku ve prospěch obce a o zcizení movitého majetku může svěřit obecní radě,

k/ uděluje čestné občanství obce a ceny obce,

l/ rozhoduje o stížnostech a námitkách k činnosti obecní rady v otázkách samostatné působnosti obce.

/2/ Obecní zastupitelstvo rozhoduje o dalších věcech samostatné působnosti, které si vyhradí.

/3/ Obecnímu zastupitelstvu nepřísluší rozhodovat v oblasti přenesené působnosti obce, s výjimkou věci uvedené v odst. 1 písm. f/.

§ 39

Obecní zastupitelstvo je oprávněno zřídit obecní policii k zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku.

Jednání obecního zastupitelstva

§ 40

/1/ Obecní zastupitelstvo se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. Zasedání obecního zastupitelstva svolává a řídí starosta. Starosta je povinen svolat zasedání obecního zastupitelstva, požádá-li o to alespoň jedna třetina členů zastupitelstva nebo okresní úřad.

/2/ Program zasedání obecního zastupitelstva a podklady pro jeho jednání musí být členovi obecního zastupitelstva doručeny alespoň 7 dnů před dnem zasedání tohoto zastupitelstva.

/3/ Jestliže při zahájení jednání obecního zastupitelstva není podle listiny přítomných v jednací síni přítomna nadpoloviční většina všech členů obecního zastupitelstva, ukončí starosta zasedání zastupitelstva a do 14 dnů svolá náhradní zasedání tohoto zastupitelstva.

§ 41

Ustavující zasedání nově zvoleného obecního zastupitelstva svolává dosavadní obecní rada. Ustavujícímu zasedání předsedá nejstarší člen obecního zastupitelstva do doby, než je zvolen starosta. Ustavující zasedání obecního zastupitelstva zvolí starostu a další členy obecní rady.

§ 42

Zasedání obecního zastupitelstva jsou veřejná. Starosta informuje občany o místě, době a navrženém pořadu připravovaného zasedání obecního zastupitelstva způsobem v místě obvyklým.

§ 43

Právo předkládat návrhy k projednání na zasedání obecního zastupitelstva mají jeho členové, obecní rada, starosta a komise.

§ 44

K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů obecního zastupitelstva. Ke schválení rozpočtu obce a vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok je třeba souhlasu dvoutřetinové většiny všech členů obecního zastupitelstva.

§ 45

O průběhu zasedání obecního zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje starosta a určení ověřovatelé. Zápis, který je nutno pořídit do 7 dnů po skončení zasedání, musí být uložen na obecním úřadě k nahlédnutí. O námitkách člena obecního zastupitelstva proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání obecního zastupitelstva.

§ 46

Obecní zastupitelstvo si může vydat jednací řád, v němž stanoví podrobnosti o jednání.

Oddíl třetí

Obecní rada

§ 47

/1/ Obecní rada je výkonným orgánem obce jak v oblasti samostatné působnosti, tak v oblasti přenesené působnosti. Při výkonu samostatné působnosti odpovídá obecní rada obecnímu zastupitelstvu. Při výkonu přenesené působnosti je obecní rada podřízena okresnímu úřadu.

/2/ Funkci obecní rady plní

a/ ve městech městská rada,

b/ ve městě uvedeném v § 3 rada města,

c/ v městském obvodu města uvedeného v § 3 obvodní rada.

/3/ Obecní zastupitelstvo volí starostu, zástupce starosty a radní z řad svých členů. Ztratí-li člen obecního zastupitelstva svůj mandát, přestává být i členem obecní rady.

/4/ Obecní rada má nejméně 5 členů, nejvýše 13 členů, ve městech uvedených v § 3 nejvýše 15 členů, přičemž počet členů obecní rady nesmí přesahovat jednu třetinu počtu členů zastupitelstva. Obecní rada se nevolí v těch obcích, kde obecní zastupitelstvo má méně než 10 členů; v těchto obcích plní funkci obecní rady starosta.

/5/ Obecní rada se schází ke schůzím podle potřeby; její schůze jsou neveřejné. Usnáší se většinou hlasů všech svých členů. V případě rovnosti hlasů rozhoduje hlas starosty.

§ 48

Obecní rada

a/ zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného rozpočtu a plnění programu rozvoje územního obvodu obce,

b/ plní vůči organizacím a zařízením založeným nebo zřízeným obecním zastupitelstvem úkoly zakladatele a zřizovatele podle zvláštních předpisů,

c/ projednává a řeší návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy obecního zastupitelstva nebo komisemi,

d/ zřizuje komise a odbory, trvalé a dočasné aktivy, ustanovuje a odvolává z funkce předsedy komisí a vedoucí odborů; jmenuje a odvolává členy komisí,

e/ řídí činnost komisí a vedoucích odborů a ukládá jim úkoly v oblasti samostatné působnosti; stanoví vnitřní organizaci odborů a náplň jejich činnosti,

f/ rozhoduje o umístění provozovny nebo její části v obci (§ 16),

g/ přezkoumává na základě stížností občanů nebo organizací správnost opatření přijatých komisemi a odbory v otázkách samostatné působnosti obce,

h/ kontroluje činnost orgánů, které zřídila,

ch/ vykonává přenesenou působnost obce, pokud jí nesvěřila odborům nebo komisím,

i/ prohlašuje náhradníka za člena obecního zastupitelstva na uprázdněný mandát [§ 51 zákona ČNR č. .../1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.],

j/ v nutných a neodkladných případech vydává obecně závazné nařízení; takové nařízení však pozbude platnosti, nebude-li schváleno na nejbližším zasedání zastupitelstva,

k/ zabezpečuje řešení ostatních otázek spadajících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu.

§ 49

Obecní rada je oprávněna při zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku v obci ukládat úkoly útvaru Veřejné bezpečnosti, pokud není schopna je zajistit vlastními silami a prostředky. Úkoly útvaru Veřejné bezpečnosti může ukládat jen prostřednictvím příslušného náčelníka.

§ 50

/1/ Dojde-li v důsledku živelní pohromy nebo jiné mimořádné události k ohrožení hospodářského nebo veřejného života v obci, může obecní rada uložit právnickým osobám povinnost poskytnou osobní a věcnou pomoc při odstraňování následků této události, nestanoví-li zvláštní zákon jinak.

/2/ Právnické osobě, která poskytla osobní a věcnou pomoc, náleží náhrada účelně vynaložených nákladů. Právo na náhradu nákladů může oprávněná právnická osoba uplatnit do tří měsíců ode dne, kdy je zjistila, nejpozději do dvou let po jejich vzniku; jinak toto právo zanikne. Právo na náhradu nákladů se uplatňuje u obecní rady, která povinnost uložila. Obecní rada rozhoduje o náhradě nákladů a tuto náhradu poskytuje.

/3/ Nesplní-li právnická osoba ve stanovené lhůtě bez vážného důvodu uloženou povinnost, může ji obecní rada uložit pokutu do 200 000 Kčs. Nebyla-li uložená povinnost splněna ani v nově stanovené lhůtě, může obecní rada uložit pokutu opětovně.

§ 51

/1/ Právnické osobě a podnikateli [§ 2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.], kteří neudržují čistotu a pořádek na jimi užívaném pozemku nebo jiné nemovitosti a tím naruší vzhled obce, může obecní rada uložit pokutu do 20 000 Kčs.

/2/ Právnické osobě a podnikateli [§ 2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.], kteří znečistí veřejné prostranství nebo odloží věci mimo vyhrazená místa, může obecní rada uložit pokutu do 50 000 Kčs.

§ 52

Za umístění provozovny bez souhlasu obce (§ 16) může obecní rada uložit právnické osobě a podnikateli [§ 2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.] pokutu do 30 000 Kčs.

§ 53

Právnické osobě a podnikateli [§ 2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.], který při výkonu podnikatelské činnosti poruší obecně závazné nařízení, může obecní rada uložit pokutu do 30 000 Kčs.

§ 54

/1/ Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy došlo k nesplnění povinnosti uložené podle § 50 nebo k jednáním uvedeným v § 51 až 53.

/2/ Pokuty jsou příjmem obce.

Oddíl čtvrtý

Starosta

§ 55

/1/ Starostu volí obecní zastupitelstvo.

/2/ Starosta zastupuje obec navenek. Starosta má právo užívat při významných příležitostech a občanských obřadech závěsného odznaku se státním znakem České republiky. Obecní rada může stanovit, v kterých případech může tohoto odznaku užívat jiný člen obecního zastupitelstva.

/3/ Starosta spolu se zástupcem starosty nebo jiným radním podepisuje obecně závazná nařízení a jiná usnesení obecního zastupitelstva. Pokud není ustanoven tajemník obecního úřadu, je starosta nadřízený všem pracovníkům obecního úřadu a plní funkci vedoucího organizace podle zvláštních předpisů.

/4/ Obecní rada může stanovit, že některé úkoly starosty plní zástupce starosty. Zástupce starosty zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti.

/5/ Starosta je ze své činnosti odpovědný obecnímu zastupitelstvu.

§ 56

/1/ Starosta připravuje, svolává a řídí schůze obecní rady a podepisuje její usnesení.

/2/ Starosta může pozastavit výkon usnesení obecní rady v otázkách samostatné působnosti obce, má-li za to, že je nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání obecního zastupitelstva.

§ 57

Úkoly starosty a zástupce starosty plní ve městech uvedených v § 3 primátor města a náměstek primátora. Primátor jako představitel města má právo užívat historických primátorských insignií.

§ 58

Starosta setrvává ve své funkci i po ukončení volebního období až do zvolení nového starosty.

Oddíl pátý

Orgány obecní rady a aktivy

§ 59

/1/ Obecní rada zřizuje jako své iniciativní a kontrolní orgány komise; vždy zřizuje komisi finanční. Svá stanoviska a náměty předkládají komise obecní radě.

/2/ Komise jsou též výkonným orgánem, svěří-li jim obecní rada výkon přenesené působnosti na určitém úseku.

/3/ Komise se usnáší většinou hlasů všech svých členů. Starosta může pozastavit výkon usnesení komise v otázkách samostatné působnosti, má-li za to, že je nesprávné. Věc předloží k rozhodnutí obecní radě na její nejbližší schůzi.

/4/ Komise je ze své činnosti odpovědna obecní radě; ve věcech výkonu přenesené působnosti na svěřeném úseku je též podřízena okresnímu úřadu.

/5/ V případech stanovených zvláštním zákonem zřizuje obecní rada pro výkon přenesené působnosti zvláštní orgány.

§ 60

/1/ Obecní rada může zřídit pro jednotlivé úseky své činnosti odbory. Odbor je výkonným orgánem obecní rady; je složen z pracovníků obecního úřadu.

/2/ Práci odboru řídí jeho vedoucí, který za jeho činnost odpovídá obecní radě.

§ 61

Obecní zastupitelstvo a obecní rada si mohou zřizovat trvalé nebo dočasné aktivy jako iniciativní a poradní orgány. Orgán, který aktiv zřídil, jmenuje a odvolává členy aktivu a vymezí jeho úkoly.

Obecní úřad

§ 62

/1/ Obecní úřad tvoří starosta, zástupce starosty a pracovníci.

/2/ Obecní úřad

a/ v oblasti samostatné působnosti

1. plní úkoly, které mu uložila obecní rada při přípravě podkladů pro jednání obecního zastupitelstva a obecní rady při zabezpečování plnění jejich usnesení,

2. usměrňuje po odborné stránce rozpočtové a příspěvkové organizace a zařízení, které si obec zřídila, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,

3. pomáhá komisím v jejich činnosti

b/ v oblasti přenesené působnosti obce vykonává státní správu s výjimkou věcí, které patří do působnosti obecní rady, komise nebo zvláštního orgánu.

/3/ Ve věcech přenesené působnosti je obecní úřad podřízen okresnímu úřadu.

/4/ Funkci obecního úřadu plní

a/ ve městech městský úřad,

b/ ve městech uvedených v § 3 úřad města a úřady městských obvodů.

/5/ Všechny listiny, které jsou vyhotoveny orgány obce a týkají se otázek samostatné působnosti obce, se v záhlaví označují uvedením slova "Obec" ("Město") a názvem obce či města; jde-li o listiny vyhotovené orgány obvodů ve městech uvedených v § 3 v oblasti samostatné působnosti, označují se v záhlaví uvedeném shora "Obvod města" s uvedením názvu města a názvu obvodu města. Všechna písemná opatření starosty, zástupce starosty, obecní rady a jejích orgánů v otázkách přenesené působnosti se v záhlaví označují "Obecní úřad" ("Městský úřad", "Úřad města", "Úřad městského obvodu") s uvedením názvu obce či města.

§ 63

/1/ Má-li obecní úřad více pracovníků, může obecní zastupitelstvo zřídit funkci tajemníka obecního úřadu. Městské zastupitelstvo, zastupitelstvo města a obvodní zastupitelstvo musí vždy ustanovit tajemníka městského úřadu (úřadu města, úřadu městského obvodu). Ustanovení tajemníka městského úřadu musí být předem projednáno s okresním úřadem, jde-li o tajemníka úřadu městského obvodu, s úřadem města a jde-li o tajemníka úřadu města s ministerstvem vnitra.

/2/ Tajemník je pracovníkem obecního úřadu. Ze své činnosti je odpovědný obecní radě.

/3/ Tajemník obecního úřadu

a/ je nadřízený všem pracovníkům obecního úřadu,

b/ plní úkoly vedoucího organizace podle zvláštních předpisů, nestanoví-li obecní rada jinak,

c/ zabezpečuje prostřednictvím pracovníků obecního úřadu plnění usnesení obecního zastupitelstva a obecní rady,

d/ koordinuje a kontroluje činnost pracovníků obecního úřadu.

/4/ Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje zasedání obecního zastupitelstva a schůzí obecní rady s hlasem poradním.

§ 64

Obecní úřady v obcích, které vláda určí nařízením (dále jen "pověřený obecní úřad"), vykonávají ve stanovených územních obvodech [§ 4 písm. b/ zákona ČNR č. .../1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících.]

a/ státní správu, kterou do počátku účinnosti tohoto zákona nad rozsah přenesené působnosti uvedené v § 23 vykonávaly podle zvláštních zákonů místní národní výbory ve střediskových obcích, popřípadě místní národní výbory pro několik obcí jako rozšířenou působnost a městské národní výbory první a druhé kategorie,

b/ státní správu ve věcech uvedených v příloze k tomuto zákonu, kterou do počátku účinnosti tohoto zákona vykonávaly krajské nebo okresní národní výbory,

c/ státní správu ve věcech stanovených zvláštními zákony a ve věcech, které jim svěří okresní úřad,

a dále rozhodují v prvním stupni, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech občanů a organizací ve správním řízení [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).].

§ 65

/1/ Úřady městských obvodů ve městech uvedených v § 3 vykonávají

a/ přenesenou působnost podle § 23,

b/ státní správu uvedenou v § 64 písm. a/, pokud si její výkon zcela nebo částečně nevyhradí ve statutu úřad města,

c/ státní správu ve věcech uvedených v příloze k tomuto zákonu, kterou do počátku účinnosti tohoto zákona vykonávaly krajské nebo okresní národní výbory, pokud si její výkon zcela nebo částečně nevyhradí ve statutu úřad města,

d/ státní správu podle odst. 2 písm. c/, pokud je pověří úřad města.

/2/ Úřad města ve městech uvedených v § 3

a/ vykonává státní správu uvedenou v § 64 písm. a/, pokud si její výkon vyhradil ve statutu,

b/ vykonává státní správu ve věcech uvedených v odst. 1 písm. c/, pokud si její výkon vyhradil ve statutu,

c/ vykonává státní správu, která do počátku účinnosti tohoto zákona příslušela podle zvláštních právních předpisů národním výborům měst Brna, Ostravy, Plzně a Ústí nad Labem, pokud na něj byla přenesena okresním úřadem,

d/ přezkoumává rozhodnutí úřadů městských obvodů vydaná ve správním řízení,

e/ kontroluje činnost úřadů městských obvodů a poskytuje jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.

Hlava čtvrtá

Náprava nesprávných opatření

§ 66

/1/ Odporuje-li obecně závazné nařízení nebo jiné opatření obecního zastupitelstva zákonu a nezjedná-li nápravu sám orgán, který je vydal, pozastaví jeho výkon okresní úřad a předloží věc České národní radě.

/2/ Odporuje-li opatření obecní rady nebo jejích orgánů v otázkách samostatné působnosti zákonu a nezjedná-li nápravu obecní rada ani obecní zastupitelstvo, pozastaví jeho výkon okresní úřad a předloží věc České národní radě.

/3/ Nesprávné opatření obecní rady nebo jejích orgánů v otázkách přenesené působnosti zruší okresní úřad, nezjedná-li nápravu orgán, který je vydal.

§ 67

Ustanovení o nápravě nesprávných opatření se nevztahují na rozhodnutí vydaná podle předpisů o správním řízení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP