/1/ Obecní zastupitelstvo
a/ schvaluje program rozvoje svého územního
obvodu, provádí kontrolu jeho plnění
a přijímá opatření k zajištění
jeho plnění,
b/ schvaluje rozpočet obce a vyúčtování
hospodaření za uplynulý kalendářní
rok,
c/ rozhoduje o vyhlášení místního
referenda v případech, kdy povinnost jeho konání
není stanovena tímto zákonem,
d/ rozhoduje o územních změnách obce,
o nichž se nerozhoduje podle tohoto zákona v místním
referendu,
e/ rozhoduje o založení, zániku, zřízení,
zrušení a sloučení organizací
a zařízení obce,
f/ schvaluje územní plán obce nebo její
části,
g/ volí starostu, zástupce starosty a další
členy obecní rady (radní) a odvolání
je z funkce; stanoví počet členů obecní
rady,
h/ schvaluje obecně závazná nařízení,
ch/ stanoví počet pracovníků obecního
úřadu,
i/ jmenuje a odvolává tajemníka obecního
úřadu,
j/ rozhoduje o přijetí půjčky pro
obec, o výši dotací organizacím a zařízením,
které obec založila nebo řídí,
o koupi majetku ve prospěch obce, o zcizení majetku
obce a o svěření majetku obce právnickým
a fyzickým osobám do užívání;
oprávnění rozhodovat o koupi movitého
majetku ve prospěch obce a o zcizení movitého
majetku může svěřit obecní radě,
k/ uděluje čestné občanství
obce a ceny obce,
l/ rozhoduje o stížnostech a námitkách
k činnosti obecní rady v otázkách
samostatné působnosti obce.
/2/ Obecní zastupitelstvo rozhoduje o dalších
věcech samostatné působnosti, které
si vyhradí.
/3/ Obecnímu zastupitelstvu nepřísluší
rozhodovat v oblasti přenesené působnosti
obce, s výjimkou věci uvedené v odst. 1 písm.
f/.
Obecní zastupitelstvo je oprávněno zřídit
obecní policii k zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku.
/1/ Obecní zastupitelstvo se schází podle
potřeby, nejméně však jedenkrát
za tři měsíce. Zasedání obecního
zastupitelstva svolává a řídí
starosta. Starosta je povinen svolat zasedání obecního
zastupitelstva, požádá-li o to alespoň
jedna třetina členů zastupitelstva nebo okresní
úřad.
/2/ Program zasedání obecního zastupitelstva
a podklady pro jeho jednání musí být
členovi obecního zastupitelstva doručeny
alespoň 7 dnů před dnem zasedání
tohoto zastupitelstva.
/3/ Jestliže při zahájení jednání
obecního zastupitelstva není podle listiny přítomných
v jednací síni přítomna nadpoloviční
většina všech členů obecního
zastupitelstva, ukončí starosta zasedání
zastupitelstva a do 14 dnů svolá náhradní
zasedání tohoto zastupitelstva.
Ustavující zasedání nově zvoleného
obecního zastupitelstva svolává dosavadní
obecní rada. Ustavujícímu zasedání
předsedá nejstarší člen obecního
zastupitelstva do doby, než je zvolen starosta. Ustavující
zasedání obecního zastupitelstva zvolí
starostu a další členy obecní rady.
Zasedání obecního zastupitelstva jsou veřejná.
Starosta informuje občany o místě, době
a navrženém pořadu připravovaného
zasedání obecního zastupitelstva způsobem
v místě obvyklým.
Právo předkládat návrhy k projednání
na zasedání obecního zastupitelstva mají
jeho členové, obecní rada, starosta a komise.
K platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční
většiny přítomných členů
obecního zastupitelstva. Ke schválení rozpočtu
obce a vyúčtování hospodaření
za uplynulý kalendářní rok je třeba
souhlasu dvoutřetinové většiny všech
členů obecního zastupitelstva.
O průběhu zasedání obecního
zastupitelstva se pořizuje zápis, který podepisuje
starosta a určení ověřovatelé.
Zápis, který je nutno pořídit do 7
dnů po skončení zasedání, musí
být uložen na obecním úřadě
k nahlédnutí. O námitkách člena
obecního zastupitelstva proti zápisu rozhodne nejbližší
zasedání obecního zastupitelstva.
Obecní zastupitelstvo si může vydat jednací
řád, v němž stanoví podrobnosti
o jednání.
/1/ Obecní rada je výkonným orgánem
obce jak v oblasti samostatné působnosti, tak v
oblasti přenesené působnosti. Při
výkonu samostatné působnosti odpovídá
obecní rada obecnímu zastupitelstvu. Při
výkonu přenesené působnosti je obecní
rada podřízena okresnímu úřadu.
/2/ Funkci obecní rady plní
a/ ve městech městská rada,
b/ ve městě uvedeném v § 3 rada města,
c/ v městském obvodu města uvedeného
v § 3 obvodní rada.
/3/ Obecní zastupitelstvo volí starostu, zástupce
starosty a radní z řad svých členů.
Ztratí-li člen obecního zastupitelstva svůj
mandát, přestává být i členem
obecní rady.
/4/ Obecní rada má nejméně 5 členů,
nejvýše 13 členů, ve městech
uvedených v § 3 nejvýše 15 členů,
přičemž počet členů obecní
rady nesmí přesahovat jednu třetinu počtu
členů zastupitelstva. Obecní rada se nevolí
v těch obcích, kde obecní zastupitelstvo
má méně než 10 členů;
v těchto obcích plní funkci obecní
rady starosta.
/5/ Obecní rada se schází ke schůzím
podle potřeby; její schůze jsou neveřejné.
Usnáší se většinou hlasů
všech svých členů. V případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas starosty.
Obecní rada
a/ zabezpečuje hospodaření obce podle schváleného
rozpočtu a plnění programu rozvoje územního
obvodu obce,
b/ plní vůči organizacím a zařízením
založeným nebo zřízeným obecním
zastupitelstvem úkoly zakladatele a zřizovatele
podle zvláštních předpisů,
c/ projednává a řeší návrhy,
připomínky a podněty předložené
jí členy obecního zastupitelstva nebo komisemi,
d/ zřizuje komise a odbory, trvalé a dočasné
aktivy, ustanovuje a odvolává z funkce předsedy
komisí a vedoucí odborů; jmenuje a odvolává
členy komisí,
e/ řídí činnost komisí a vedoucích
odborů a ukládá jim úkoly v oblasti
samostatné působnosti; stanoví vnitřní
organizaci odborů a náplň jejich činnosti,
f/ rozhoduje o umístění provozovny nebo její
části v obci (§ 16),
g/ přezkoumává na základě stížností
občanů nebo organizací správnost opatření
přijatých komisemi a odbory v otázkách
samostatné působnosti obce,
h/ kontroluje činnost orgánů, které
zřídila,
ch/ vykonává přenesenou působnost
obce, pokud jí nesvěřila odborům nebo
komisím,
i/ prohlašuje náhradníka za člena obecního
zastupitelstva na uprázdněný mandát
[§ 51 zákona ČNR č. .../1990 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích.],
j/ v nutných a neodkladných případech
vydává obecně závazné nařízení;
takové nařízení však pozbude
platnosti, nebude-li schváleno na nejbližším
zasedání zastupitelstva,
k/ zabezpečuje řešení ostatních
otázek spadajících do samostatné působnosti
obce, pokud nejsou vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu.
Obecní rada je oprávněna při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku v obci ukládat úkoly útvaru
Veřejné bezpečnosti, pokud není schopna
je zajistit vlastními silami a prostředky. Úkoly
útvaru Veřejné bezpečnosti může
ukládat jen prostřednictvím příslušného
náčelníka.
/1/ Dojde-li v důsledku živelní pohromy nebo
jiné mimořádné události k ohrožení
hospodářského nebo veřejného
života v obci, může obecní rada uložit
právnickým osobám povinnost poskytnou osobní
a věcnou pomoc při odstraňování
následků této události, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
/2/ Právnické osobě, která poskytla
osobní a věcnou pomoc, náleží
náhrada účelně vynaložených
nákladů. Právo na náhradu nákladů
může oprávněná právnická
osoba uplatnit do tří měsíců
ode dne, kdy je zjistila, nejpozději do dvou let po jejich
vzniku; jinak toto právo zanikne. Právo na náhradu
nákladů se uplatňuje u obecní rady,
která povinnost uložila. Obecní rada rozhoduje
o náhradě nákladů a tuto náhradu
poskytuje.
/3/ Nesplní-li právnická osoba ve stanovené
lhůtě bez vážného důvodu
uloženou povinnost, může ji obecní rada
uložit pokutu do 200 000 Kčs. Nebyla-li uložená
povinnost splněna ani v nově stanovené lhůtě,
může obecní rada uložit pokutu opětovně.
/1/ Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.], kteří neudržují
čistotu a pořádek na jimi užívaném
pozemku nebo jiné nemovitosti a tím naruší
vzhled obce, může obecní rada uložit pokutu
do 20 000 Kčs.
/2/ Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.], kteří znečistí
veřejné prostranství nebo odloží
věci mimo vyhrazená místa, může
obecní rada uložit pokutu do 50 000 Kčs.
Za umístění provozovny bez souhlasu obce
(§ 16) může obecní rada uložit právnické
osobě a podnikateli [§ 2 zákona č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.]
pokutu do 30 000 Kčs.
Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.], který při výkonu
podnikatelské činnosti poruší obecně
závazné nařízení, může
obecní rada uložit pokutu do 30 000 Kčs.
/1/ Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy došlo
k nesplnění povinnosti uložené podle
§ 50 nebo k jednáním uvedeným v §
51 až 53.
/2/ Pokuty jsou příjmem obce.
/1/ Starostu volí obecní zastupitelstvo.
/2/ Starosta zastupuje obec navenek. Starosta má právo
užívat při významných příležitostech
a občanských obřadech závěsného
odznaku se státním znakem České republiky.
Obecní rada může stanovit, v kterých
případech může tohoto odznaku užívat
jiný člen obecního zastupitelstva.
/3/ Starosta spolu se zástupcem starosty nebo jiným
radním podepisuje obecně závazná nařízení
a jiná usnesení obecního zastupitelstva.
Pokud není ustanoven tajemník obecního úřadu,
je starosta nadřízený všem pracovníkům
obecního úřadu a plní funkci vedoucího
organizace podle zvláštních předpisů.
/4/ Obecní rada může stanovit, že některé
úkoly starosty plní zástupce starosty. Zástupce
starosty zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti.
/5/ Starosta je ze své činnosti odpovědný
obecnímu zastupitelstvu.
/1/ Starosta připravuje, svolává a řídí
schůze obecní rady a podepisuje její usnesení.
/2/ Starosta může pozastavit výkon usnesení
obecní rady v otázkách samostatné
působnosti obce, má-li za to, že je nesprávné.
Věc pak předloží k rozhodnutí
nejbližšímu zasedání obecního
zastupitelstva.
Úkoly starosty a zástupce starosty plní ve
městech uvedených v § 3 primátor města
a náměstek primátora. Primátor jako
představitel města má právo užívat
historických primátorských insignií.
Starosta setrvává ve své funkci i po ukončení
volebního období až do zvolení nového
starosty.
/1/ Obecní rada zřizuje jako své iniciativní
a kontrolní orgány komise; vždy zřizuje
komisi finanční. Svá stanoviska a náměty
předkládají komise obecní radě.
/2/ Komise jsou též výkonným orgánem,
svěří-li jim obecní rada výkon
přenesené působnosti na určitém
úseku.
/3/ Komise se usnáší většinou hlasů
všech svých členů. Starosta může
pozastavit výkon usnesení komise v otázkách
samostatné působnosti, má-li za to, že
je nesprávné. Věc předloží
k rozhodnutí obecní radě na její nejbližší
schůzi.
/4/ Komise je ze své činnosti odpovědna obecní
radě; ve věcech výkonu přenesené
působnosti na svěřeném úseku
je též podřízena okresnímu úřadu.
/5/ V případech stanovených zvláštním
zákonem zřizuje obecní rada pro výkon
přenesené působnosti zvláštní
orgány.
/1/ Obecní rada může zřídit pro
jednotlivé úseky své činnosti odbory.
Odbor je výkonným orgánem obecní rady;
je složen z pracovníků obecního úřadu.
/2/ Práci odboru řídí jeho vedoucí,
který za jeho činnost odpovídá obecní
radě.
Obecní zastupitelstvo a obecní rada si mohou zřizovat
trvalé nebo dočasné aktivy jako iniciativní
a poradní orgány. Orgán, který aktiv
zřídil, jmenuje a odvolává členy
aktivu a vymezí jeho úkoly.
/1/ Obecní úřad tvoří starosta,
zástupce starosty a pracovníci.
/2/ Obecní úřad
a/ v oblasti samostatné působnosti
1. plní úkoly, které mu uložila obecní
rada při přípravě podkladů
pro jednání obecního zastupitelstva a obecní
rady při zabezpečování plnění
jejich usnesení,
2. usměrňuje po odborné stránce rozpočtové
a příspěvkové organizace a zařízení,
které si obec zřídila, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak,
3. pomáhá komisím v jejich činnosti
b/ v oblasti přenesené působnosti obce vykonává
státní správu s výjimkou věcí,
které patří do působnosti obecní
rady, komise nebo zvláštního orgánu.
/3/ Ve věcech přenesené působnosti
je obecní úřad podřízen okresnímu
úřadu.
/4/ Funkci obecního úřadu plní
a/ ve městech městský úřad,
b/ ve městech uvedených v § 3 úřad
města a úřady městských obvodů.
/5/ Všechny listiny, které jsou vyhotoveny orgány
obce a týkají se otázek samostatné
působnosti obce, se v záhlaví označují
uvedením slova "Obec" ("Město")
a názvem obce či města; jde-li o listiny
vyhotovené orgány obvodů ve městech
uvedených v § 3 v oblasti samostatné působnosti,
označují se v záhlaví uvedeném
shora "Obvod města" s uvedením názvu
města a názvu obvodu města. Všechna
písemná opatření starosty, zástupce
starosty, obecní rady a jejích orgánů
v otázkách přenesené působnosti
se v záhlaví označují "Obecní
úřad" ("Městský úřad",
"Úřad města", "Úřad
městského obvodu") s uvedením názvu
obce či města.
/1/ Má-li obecní úřad více
pracovníků, může obecní zastupitelstvo
zřídit funkci tajemníka obecního úřadu.
Městské zastupitelstvo, zastupitelstvo města
a obvodní zastupitelstvo musí vždy ustanovit
tajemníka městského úřadu (úřadu
města, úřadu městského obvodu).
Ustanovení tajemníka městského úřadu
musí být předem projednáno s okresním
úřadem, jde-li o tajemníka úřadu
městského obvodu, s úřadem města
a jde-li o tajemníka úřadu města s
ministerstvem vnitra.
/2/ Tajemník je pracovníkem obecního úřadu.
Ze své činnosti je odpovědný obecní
radě.
/3/ Tajemník obecního úřadu
a/ je nadřízený všem pracovníkům
obecního úřadu,
b/ plní úkoly vedoucího organizace podle
zvláštních předpisů, nestanoví-li
obecní rada jinak,
c/ zabezpečuje prostřednictvím pracovníků
obecního úřadu plnění usnesení
obecního zastupitelstva a obecní rady,
d/ koordinuje a kontroluje činnost pracovníků
obecního úřadu.
/4/ Tajemník obecního úřadu se zúčastňuje
zasedání obecního zastupitelstva a schůzí
obecní rady s hlasem poradním.
Obecní úřady v obcích, které
vláda určí nařízením
(dále jen "pověřený obecní
úřad"), vykonávají ve stanovených
územních obvodech [§ 4 písm. b/ zákona
ČNR č. .../1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících.]
a/ státní správu, kterou do počátku
účinnosti tohoto zákona nad rozsah přenesené
působnosti uvedené v § 23 vykonávaly
podle zvláštních zákonů místní
národní výbory ve střediskových
obcích, popřípadě místní
národní výbory pro několik obcí
jako rozšířenou působnost a městské
národní výbory první a druhé
kategorie,
b/ státní správu ve věcech uvedených
v příloze k tomuto zákonu, kterou do počátku
účinnosti tohoto zákona vykonávaly
krajské nebo okresní národní výbory,
c/ státní správu ve věcech stanovených
zvláštními zákony a ve věcech,
které jim svěří okresní úřad,
a dále rozhodují v prvním stupni, pokud tento
nebo zvláštní zákon nestanoví
jinak, o právech, právem chráněných
zájmech a povinnostech občanů a organizací
ve správním řízení [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád).].
/1/ Úřady městských obvodů
ve městech uvedených v § 3 vykonávají
a/ přenesenou působnost podle § 23,
b/ státní správu uvedenou v § 64 písm.
a/, pokud si její výkon zcela nebo částečně
nevyhradí ve statutu úřad města,
c/ státní správu ve věcech uvedených
v příloze k tomuto zákonu, kterou do počátku
účinnosti tohoto zákona vykonávaly
krajské nebo okresní národní výbory,
pokud si její výkon zcela nebo částečně
nevyhradí ve statutu úřad města,
d/ státní správu podle odst. 2 písm.
c/, pokud je pověří úřad města.
/2/ Úřad města ve městech uvedených
v § 3
a/ vykonává státní správu uvedenou
v § 64 písm. a/, pokud si její výkon
vyhradil ve statutu,
b/ vykonává státní správu ve
věcech uvedených v odst. 1 písm. c/, pokud
si její výkon vyhradil ve statutu,
c/ vykonává státní správu,
která do počátku účinnosti
tohoto zákona příslušela podle zvláštních
právních předpisů národním
výborům měst Brna, Ostravy, Plzně
a Ústí nad Labem, pokud na něj byla přenesena
okresním úřadem,
d/ přezkoumává rozhodnutí úřadů
městských obvodů vydaná ve správním
řízení,
e/ kontroluje činnost úřadů městských
obvodů a poskytuje jim odbornou pomoc při plnění
jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti.
/1/ Odporuje-li obecně závazné nařízení
nebo jiné opatření obecního zastupitelstva
zákonu a nezjedná-li nápravu sám orgán,
který je vydal, pozastaví jeho výkon okresní
úřad a předloží věc České
národní radě.
/2/ Odporuje-li opatření obecní rady nebo
jejích orgánů v otázkách samostatné
působnosti zákonu a nezjedná-li nápravu
obecní rada ani obecní zastupitelstvo, pozastaví
jeho výkon okresní úřad a předloží
věc České národní radě.
/3/ Nesprávné opatření obecní
rady nebo jejích orgánů v otázkách
přenesené působnosti zruší okresní
úřad, nezjedná-li nápravu orgán,
který je vydal.
Ustanovení o nápravě nesprávných
opatření se nevztahují na rozhodnutí
vydaná podle předpisů o správním
řízení.