/1/ Do zvolení rady zastupitelstva, obvodní nebo
místní rady plní jejich úkoly rada
Národního výboru hlavního města
Prahy a příslušné rady obvodních
nebo místních národních výborů.
/2/ Ustavující zasedání zastupitelstva
a obvodních a místních zastupitelstev svolá
rada příslušného národního
výboru tak, aby se konalo do 15 dnů od vyhlášení
výsledků voleb místní volební
komisí [§ 43 zákona České
národní rady č. .../1990 Sb., o volbách
do zastupitelstev v obcích].
Funkce zakladatele státních podniků, kterou
do počátku účinnosti tohoto zákona
vykonával Národní výbor hlavního
města Prahy a obvodní a místní národní
výbory na území hlavního města
Prahy a jejich pravomoc zřizovat, řídit a
zrušovat organizace a zařízení se přenáší
na zastupitelstvo a příslušná obvodní
a místní zastupitelstva.
/1/ Práva a závazky Národního výboru
hlavního města Prahy a obvodních a místních
národních výborů na území
hlavního města Prahy přecházejí
na hlavní město Prahu a příslušné
městské části.
/2/ Dnem účinnosti tohoto zákona přecházejí
práva a povinnosti z pracovněprávních
a jiných vztahů pracovníků podle zvláštních
předpisů
a) z Národního výboru hlavního města
Prahy na magistrátní úřad,
b) z obvodních národních výborů
na obvodní úřady městských
částí, v nichž bylo sídlo příslušného
obvodního národního výboru,
c) z místních národních výborů
na místní úřady městských
částí, v nichž bylo sídlo příslušného
místního národního výboru.
Místní působnost orgánů státní
správy, jakož i ostatních státních
orgánů se řídí rozdělením
území hlavního města Prahy na obvody
[§ 2 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu], pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak.
Věci, které nevyřídily národní
výbory na území hlavního města
Prahy do účinnosti tohoto zákona, vyřídí
orgány příslušné podle tohoto
zákona.
/1/ Po dobu dvou let od nabytí účinnosti
tohoto zákona může být zřízena
nová městská část (§ 4
odst. 1) pouze rozhodnutím zastupitelstva; v tomto případě
se nepoužijí ustanovení o místním
referendu.
/2/ Návrh na zřízení nové městské
části musí být vhodným způsobem
zveřejněn nejméně 30 dnů před
jeho projednáním v zastupitelstvu, aby se k němu
mohli občané hlavního města Prahy
vyjádřit.
§ 40
Zrušuje se:
1. zákon č. 111/1967 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění zákona České
národní rady č. 116/1971 Sb. a zákona
České národní rady č. 115/1988
Sb.,
2. zákon České národní rady
č. 31/1974 Sb., o změně území
hlavního města České socialistické
republiky Prahy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 24. listopadu 1990.
Příloha
Seznam katastrálních území v hlavním
městě Praze
1) | Benice | 37) | Klánovice |
2) | Běchovice | 38) | Kobylisy |
3) | Bohnice | 39) | Koloděje |
4) | Braník | 40) | Kolovraty |
5) | Břevnov | 41) | Komořany |
6) | Březiněves | 42) | Košíře |
7) | Bubeneč | 43) | Královice |
8) | Čakovice | 44) | Krč |
9) | Černý most | 45) | Křeslice |
10) | Čimice | 46) | Kunratice |
11) | Dejvice | 47 | Kyje |
12) | Dolní Chabry | 48) | Lahovice |
13) | Dolní Měcholupy | 49) | Letňany |
14) | Dolní Počernice | 50) | Lhotka |
15) | Dubeč | 51) | Libeň |
16) | Ďáblice | 52) | Liboc |
17) | Háje | 53) | Libuš |
18) | Hájek | 54) | Lipany |
19) | Hloubětín | 55) | Lipence |
20) | Hlubočepy | 56) | Lochkov |
21) | Hodkovičky | 57) | Lysolaje |
22) | Holešovice | 58) | Malá Chuchle |
23) | Holyně | 59) | Malá Strana |
24) | Horní Měcholupy | 60) | Malešice |
25) | Horní Počernice | 61) | Michle |
26) | Hostavice | 62) | Miškovice |
27) | Hostivař | 63) | Modřany |
28) | Hradčany | 64) | Motol |
29) | Hrdlořezy | 65) | Nebušice |
30) | Chodov | 66) | Nedvězí |
31) | Cholupice | 67) | Nové Město |
32) | Jinonice | 68) | Nusle |
33) | Josefov | 69) | Petrovice |
34) | Kamýk | 70) | Písnice |
35) | Karlín | 71) | Pitkovice |
36) | Kbely | 72) | Podolí |
73) | Prosek | 93) | Točná |
74) | Přední Kopanina | 94) | Troja |
75) | Radlice | 95) | Třebonice |
76) | Radotín | 96) | Třeboradice |
77) | Ruzyně | 97) | Uhříněves |
78) | Řeporyje | 98) | Újezd |
79) | Řepy | 99) | Újezd nad Lesy |
80) | Satalice | 100) | Veleslavín |
81) | Sedlec | 101) | Velká Chuchle |
82) | Slivenec | 102) | Vinohrady |
83) | Smíchov | 103) | Vinoř |
84) | Sobín | 104) | Vokovice |
85) | Staré Město | 105) | Vršovice |
86) | Stodůlky | 106) | Vysočany |
87) | Strašnice | 107) | Vyšehrad |
88) | Střešovice | 108) | Záběhlice |
89) | Střížkov | 109) | Zadní Kopanina |
90) | Suchdol | 110) | Zbraslav |
91) | Šeberov | 111) | Zličín |
92) | Štěrboholy | 112) | Žižkov |
I. Obecná část
Nový návrh zákona České národní
rady o hlavním městě Praze respektuje zásadní
připomínky výborů ČNR k původnímu
návrhu, připomínky výborů k
návrhu přepracovanému skupinou poslanců
ČNR a zohledňuje ustanovení § 71 zákona
ČNR o obcích, podle kterého se ustanovení
tohoto zákona vztahují na hlavní město
České republiky Prahu, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
Při projednání ve výborech ČNR
nebyla zpochybněna koncepce původního návrhu
vycházejícího z pojetí hlavního
města Prahy jako jednoho městského organismu,
jedné samosprávné obce. Jedině takové
pojetí zaručuje zachování všech
pro obyvatelstvo nezbytných funkcí města,
překonání budoucích obtíží
zejména v ekologické a energetické oblasti
a vyřešení ostatních celoměstských
problémů, zvláště urbanistických,
architektonických, dopravních apod.
Současně se zachováním koncepce o
hlavním městě Praze jako jedné obci
bylo nezbytné najít i východisko pro podíl
jednotlivých městských částí
na výkonu samostatné (samosprávné)
působnosti města, jakož i pro podíl
městských částí na výkonu
přenesené působnosti, tj. na výkonu
státní správy. Výrazné posílení
městských částí, zákonem
zaručený rozsah jejich podílu na celoměstských
působnostech, přiblížení výkonu
samosprávných funkcí i výkonu státní
správy obyvatelům hlavního města Prahy
a vyloučení možnosti nadměrného
centralismu celoměstských orgánů (byť
je obava z tohoto centralismu motivována především
zkušenostmi z minulého totalitního období),
je dalším nezbytným předpokladem pro
demokratické řízení města.
Proto rozsah působnosti městských částí
není v zákoně definován jako delegace
celoměstských působností směrem
dolů, nýbrž zákon výslovně
stanoví podíl městských částí
na působnosti města jako celku. V rozsahu stanoveném
zákonem tuto působnost vykonávají
městské části samostatně, svým
jménem, je vyloučena ingerence celoměstských
orgánů a nelze ji městským částem
odejmout ani ve Statutu.
Statut hlavního města Prahy bude moci nad rámec
podílu stanoveného zákonem svěřit
městským částem další
působnost. Obdobně je řešena i problematika
přenesené působnosti při výkonu
státní správy. Návrh zákona
určuje působnost městských částí
při výkonu této působnosti a Statut
může svěřit městským částem
působnost další, nemůže však
městským částem odejmout působnost
svěřenou zákonem.
V rozsahu stanoveném zákonem, dalšími
právními předpisy, popř. Statutem
vystupují městské části v právních
vztazích svým jménem. To se týká
i svěřeného majetku hlavního města
Prahy, se kterým městské části
hospodaří samostatně. Oprávnění
hospodařit s tímto majetkem bude možné
městským částem odejmout pouze za
podmínek stanovených Statutem, přičemž
návrh zákona stanoví výslovně,
že se tak může stát pouze za náhradu.
Rozsah majetku, se kterým budou městské části
hospodařit, určí zákon o majetku obcí.
Vzhledem k ustanovení § 71 zákona o obcích
není důvod v zákoně samostatně
upravovat problematiku obsaženou v zákoně o
obcích. Návrh zákona o hlavním městě
Praze proto upravuje pouze otázky, které buď
v zákoně o obcích řešeny nejsou
(např. postavení a působnost městských
částí a jejich orgánů, vytváření
nových městských částí,
Statut, apod.), nebo které bylo třeba řešit
odchylně od zákona o obcích (např.
výše pokut).
V souladu s doporučeními výborů ČNR
je systematika zákona o hlavním městě
Praze přizpůsobena zákonu o obcích
a byla sjednocena terminologie obou zákonů.
II. Zvláštní část
K § 1
Postavení Prahy jako hlavního města České
republiky vyplývá z ústavního zákona
o československé federaci. Současně
se na Prahu podle § 71 zákona o obcích tento
zákon vztahuje, pokud zvláštní zákon
nestanoví jinak. Z ustanovení § 1 zákona
o obcích však výslovně nelze dovodit,
že Praha je obcí ve smyslu čl. 86 Ústavy
ČSFR (nebyla obcí do nabytí účinnosti
zákona o obcích, nýbrž samostatnou územní
jednotkou podle § 2 odst. 1 zákona č. 36/1960
Sb., o územním členění státu).
Aby proto byly vyloučeny jakékoli pochybnosti, zda
se na Prahu vztahují ustanovení Ústavy ČSFR
o obcích (např. že je právnickou osobou,
že může vydávat obecně závazné
vyhlášky apod.), stanoví zákon, že
Praha je obcí.
K § 2
Území hlavního města Prahy návrh
zákona ke dni účinnosti vymezuje katastrálními
územími totožnými s dosavadním
stavem.
K § 3
Sloučení obce sousedící s hlavním
městem Prahou návrh zákona upravuje odchylně
od zákona o obcích v tom smyslu, že není
třeba rozhodnutí místního referenda
na území hlavního města Prahy, nýbrž
pouze souhlasu zastupitelstva. Požadavek místního
referenda na celém území hlavního
města Prahy by totiž prakticky znemožnil slučování
obcí s Prahou. Protože sloučením dochází
ke změně území okresu, je zapotřebí
vyjádření okresního úřadu
a rozhodnutí vlády v souladu se zákonem o
územním členění státu.
Sloučením vznikne ze samostatné obce nová
městská část hlavního města
Prahy. Obdobně rozhoduje vláda o odloučení
městské části od hlavního města
Prahy, k odloučení se vyžaduje místní
referendum v příslušné městské
části a pouze vyjádření zastupitelstva
a okresního úřadu.
O jiných změnách území hlavního
města Prahy, tj. o změnách, kdy nedochází
ke slučování nebo odlučování
a nevytvářejí se nové samostatné
obce nebo městské části, rozhoduje
vláda po vyjádření dotčené
městské části a souhlasu zastupitelstva
a příslušného okresního úřadu.
K § 4
V tomto ustanovení, v podstatě klíčovém
pro budoucí racionální uspořádání
Prahy, je řešeno zřizování nových
městských částí v rámci
stávajícího území hl. m. Prahy.
O zřízení nové městské
části rozhoduje zastupitelstvo, které je
vázáno rozhodnutím místního
referenda konaného na území, kde se zřízení
nové městské části navrhuje.
Toto referendum vyhlašují obvodní nebo místní
zastupitelstva městských částí,
z jejichž území má nová městská
část vzniknout - viz § 20 odst. 3. K zřízení
nové městské části je třeba
rozhodnutí zastupitelstva, protože je současně
nezbytné řešit i vypořádání
práv a závazků stávajících
městských částí a určit
název nové městské části
- viz obdobně § 11 zákona o obcích.
Aby byla usnadněna možnost co nejrychleji provádět
nezbytné změny územního členění,
navrhuje se v přechodných ustanoveních (§
39), aby po dobu dvou let od nabytí účinnosti
zákona nebylo ke zřízení nové
městské části třeba místního
referenda.
Pokud se jedná o územní změny, při
nichž nedochází ke změně území
hl. města Prahy ani ke vzniku nové městské
části, postačí dohoda příslušných
městských částí.
K § 5
Toto ustanovení řeší obdobně
jako § 5 zákona o obcích právo městských
částí užívat svůj znak
a prapor.
K § 6 až 9
Tato ustanovení vyjadřují skutečnost,
že se na výkonu samostatné působnosti
hl. města Prahy podílejí i městské
části, přičemž ve stanoveném
rozsahu vykonávají městské části
tuto působnost samostatně.
Podíl městských částí
na výkonu samostatné působnosti města
v rozsahu stanoveném v § 7 nelze omezit žádným
opatřením celoměstských orgánů.
Městské části proto mimo jiné
samostatně rozhodují o programu rozvoje svého
území, hospodaří samostatně
podle svého rozpočtu, rozhodují o umístění
provozoven na svém území, ukládají
povinnosti poskytnout pomoc při odstraňování
následků živelních pohrom, ukládají
úkoly příslušným útvarům
Veřejné bezpečnosti při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku, zaujímají stanoviska k záměrům
jiných orgánů a organizací, týkají-li
se zájmů městské části,
a vyjadřují se k návrhům obecně
závazných vyhlášek a dalších
opatření hlavního města Prahy, které
se městské části týkají.
Významná jsou i oprávnění městských
částí v oblasti hospodaření
s majetkem hl. města Prahy (viz dále k § 19
odst. 1 písm. b/ a odst. 3) a oprávnění
zřizovat trvalé nebo dočasné účelové
fondy a zakládat a zřizovat organizace a zařízení.
V právních vztazích, včetně
majetkových, vystupují městské části
v rozsahu stanovené zákonem a dalšími
právními předpisy, popř. Statutem
svým jménem a nesou odpovědnost z těchto
vztahů vyplývající. Při zakládání
a zřizování organizací a zařízení
potřebných pro rozvoj městské části
a pro uspokojování potřeb občanů
žijících na jejím území,
vyjmenovaných v § 9 nelze městskou část
omezit.
K § 10
Obdobně jako v § 8 zákona o obcích se
zakládá též právo městských
částí udělovat ceny městských
částí.
K § 11
Oprávnění hlavního města Prahy
vydávat obecně závazné vyhlášky
vyplývá z čl. 86 Ústavy a čl.
16 zákona o obcích. Zákon o hl. městě
Praze stanoví navíc povinnost projednat návrh
vyhlášky s dotčenými městskými
částmi (viz též § 7 odst. 1 písm.
c) a řeší specifický způsob zveřejňování
těchto vyhlášek.
K § 12 a 13
Obdobně jako obce, vykonává i hlavní
město Praha v přenesené působnosti
státní správu. Na jejím výkonu
se však podílejí i městské části.
Hlavní město bude nadále vykonávat
působnost, kterou měl dosavadní Národní
výbor hl. města Prahy, tj. v podstatě působnost
KNV, a dále působnost dosavadních obvodních
národních výborů jako odvolacích
orgánů. Na rozdíl od dosavadního stavu,
kdy příslušný obvodní národní
výbor při výkonu státní správy
vystupoval vůči městským národním
výborům na svém území jako
nadřízený orgán, budou všechny
městské části, tj. i ty, kde dosud
působil místní národní výbor,
ve vztahu přímo k orgánům hl. města
Prahy a nebudou podléhat jiným městským
částem.
Městské části, ve kterých měl
dosud sídlo obvodní národní výbor,
budou proto v přenesené působnosti vykonávat
státní správu v rozsahu, ve kterém
ji vykonával obvodní národní výbor
v prvním stupni. Městským částem,
ve kterých dosud působil místní národní
výbor, zůstane rozsah výkonu státní
správy zachován, v odvolacím řízení
však budou rozhodovat orgány hlavního města
Prahy.
K § 14 až 18
V těchto ustanoveních se na základě
doporučení výborů ČNR řeší
výše pokut odchylně od ustanovení §
47 až 50 zákona o obcích, zakotvuje se právo
městských částí udělovat
pokuty a stanoví se, že s výnosy pokut uložených
městskou částí hospodaří
městská část.
K § 19
Účelem Statutu hlavního města Prahy
je stanovit vzájemné vztahy (formy součinnosti
a spolupráce) mezi orgány hlavního města
Prahy a orgány městských částí,
dále podmínky, za kterých lze městským
částem odejmout oprávnění hospodařit
se svěřeným majetkem hl. města Prahy
(při respektování pravidla, že toto
oprávnění nelze odejmout bez náhrady)
a způsob rozdělení úhrady nákladů,
které městským částem vzniknou
plněním úkolů v přenesené
působnosti - viz § 21 odst. 3 zákona o obcích.
Ve Statutu lze svěřit městským částem
podíl na výkonu samostatné i přenesené
působnosti nad rámec stanovený zákonem,
přičemž přesun přenesené
působnosti z hl. města Prahy na městské
části podléhá předchozímu
souhlasu vlády.
Zákon rovněž umožňuje, aby Statut
určil městskou část, která
bude vykonávat některé úkoly přenesené
působnosti i pro jinou městskou část,
a aby úkoly v přenesené působnosti,
které podle zákona mohou vykonávat pouze
městské části, ve kterých měl
dosud sídlo obvodní národní výbor,
mohly vykonávat i městské části,
kde dosud působil místní národní
výbor.
K přijetí Statutu nebo jeho změn se vyžaduje
předchozí projednání s městskými
částmi - viz též § 7 odst. 1 písm.
c) návrhu zákona.
K § 20
Místní referendum bude upraveno samostatným
zákonem - viz § 26 odst. 3 zákona o obcích,
návrh proto upravuje odlišnosti vyplývající
z členění Prahy na městské
části a to v návaznosti na § 3 odst.
2 a § 4 odst. 1 návrhu zákona.
K § 21 a 22
Na základě výsledků projednání
původního návrhu zákona v České
národní radě není pro hl. město
Prahu zřizován nadřízený orgán
státní správy. Návrh proto stanoví
pouze odlišné názvy orgánů (rada
zastupitelstva, magistrátní úřad,
primátor) a konstituuje orgány městských
částí.
K § 23 až 26
Vzhledem k § 71 zákona o obcích je působnost
zastupitelstva určena v § 36 tohoto zákona,
návrh proto upravuje pouze působnosti zastupitelstva
nezbytné z hlediska zákona o hlavním městě
Praze.
Obdobně u rady zastupitelstva (§ 44 a násl.
zákona o obcích) bylo třeba upravit jen její
vztah při výkonu přenesené působnosti
vůči příslušným ústředním
orgánům státní správy. U magistrátního
úřadu bylo navíc třeba upravit i jeho
vztah k orgánům městských částí.
Na orgány městských částí
v rozsahu působnosti jim svěřené lze
vztáhnout přiměřeně příslušná
ustanovení zákona o obcích.
K § 27 až 29
Vzhledem k tomu, že pro hl. město Prahu nebude zřízen
žádný nadřízený orgán
státní správy obdobný okresnímu
úřadu (viz důvodovou zprávu k §
21 a 22), je nutné, aby o pozastavení výkonu
obecně závazné vyhlášky, popř.
jiných opatření zastupitelstva nebo rady,
rozhodovala vláda.
Na úseku přenesené působnosti přísluší
právo zrušit nesprávná opatření
orgánů hl. města Prahy příslušnému
ústřednímu orgánu státní
správy.
Pokud se jedná o opatření orgánů
městských částí, je v souladu
s koncepcí postavení Prahy jako jedné obce
řešení, podle kterého nesprávná
opatření na úseku samostatné působnosti
s konečnou platností rozhoduje zastupitelstvo, o
pozastavení rozhoduje magistrátní úřad.
Na úseku přenesené působnosti rozhoduje
magistrátní úřad.
K § 30 až 33
Povinnost orgánů hl. města Prahy a městských
částí řídit se správním
řádem, problematika podjatosti pracovníků
a výkonu správních rozhodnutí je řešena
obdobně jako v zákoně o obcích viz
§§ 64 až 66 zákona o obcích.
K § 34
Do doby zvolení rady zastupitelstva a obvodních
a místních rad se v souladu s § 69 zákona
o obcích navrhuje, aby jejich úkoly plnily příslušné
rady obvodních a místních národních
výborů a rada Národního výboru
hlavního města Prahy, které též
svolají ustavující zasedání
příslušných zastupitelstev.
K § 35 a 36
Obdobně § 67 zákona o obcích se dosavadní
funkce zakladatele státních podniků přenáší
z Národního výboru hl. města Prahy
na zastupitelstvo hl. města Prahy a z obvodních
a místních národních výborů
na příslušná obvodní a místní
zastupitelstva. Totéž platí i o oprávnění
zřizovat, řídit a zrušovat organizace
a zařízení.
Současně je třeba též stejným
způsobem řešit přechod práv a
závazků ze zrušovaného Národního
výboru hl. města Prahy a obvodních a místních
národních výborů.
V oblasti práv a povinností z pracovněprávních
a jiných vztahů pracovníků je navrhován
přechod na magistrátní úřad
a na obvodní a místní úřady
městských částí - viz §
68 zákona o obcích.
K § 37
Aby byl vyloučen nežádoucí vliv rozdělení
hl. města Prahy na městské části,
stanoví se výslovně, že místní
působnost orgánů státní správy
(např. obvodních vojenských správ),
jakož i ostatních státních orgánů
(např. soudů a prokuratur) se nadále řídí
rozdělením území hl. města
Prahy na obvody, pokud zvláštní předpisy
nestanoví jinak.
K § 38
Zrušení národních výborů
se nesmí dotknout negativním způsobem práv
občanů a organizací. Z tohoto důvodu
se navrhuje, aby věci nevyřízené národními
výbory měly za povinnost vyřídit orgány
příslušné podle navrhovaného
zákona.
K § 39
Dosavadní členění hlavního
města Prahy na obvody je zcela nevyhovující,
neumožňuje demokratický rozvoj městských
částí ani racionální výkon
státní správy. Proto se navrhuje, jako výjimka
z § 4 odst. 1 a § 20, aby po dobu dvou let od nabytí
účinnosti zákona o zřizování
městských částí rozhodovalo
pouze zastupitelstvo bez referenda. Tento postup umožní
urychlené řešení nejnaléhavějších
potřeb (např. Žižkov, Vinohrady, Malá
Strana), aniž by bylo třeba referendum, o němž
dosud není přijat zákon předpokládaný
v zákoně o obcích. Bez navržené
výjimky by nebylo možné před schválením
zákona o místním referendu nové městské
části zřizovat.
K § 41
Vzhledem k tomu, že předsednictvo ČNR již
vyhlásilo volby na 24. listopadu 1990, navrhuje se nabytí
účinnosti zákona přímo tímto
dnem.
Na úseku státní správy | ||||
1 | ||||
1. | Obrany státu | nařízení vlády č. 21/1958 Sb. | § 54 odst. 1 | určení osob, které je třeba určit k osobním úkolům již předem, na žádost vojenské správy; provádění potřebných šetření a jiných opatření |
2. | zák. č. 40/1961 Sb. | §21 odst. 2 | ukládání provedení změn povrchu půdy vlastníkům nebo uživatelům pozemků na návrh vojenské správy nebo orgánu ministerstva vnitra | |
3. | dopravy a silničního hospodářství | zák. č. 68/1979 Sb. | § 11 odst. 1 | ukládání mimořádných úkolů (omezení provozu) ke zdolání mimořádných naléhavých přepravních potřeb, nepřesahuje-li rozsah těchto potřeb obvod působnosti místního národního výboru |
4. | hospodaření s byty | zák. č. 41/1964 Sb. ve znění ČNR č. 146/1971 Sb. a zák. ČNR č. 49/1982 Sb. | § 57 odst. 1 a odst. 2 | souhlas k rozdělení bytu na dva nebo více samostatných bytů a souhlas k užívání bytu nebo jeho části k jiným účelům než k bydlení |
5. | § 67 odst. 3 | rozhodování o tom, zda určitý byt má povahu služebního bytu | ||
6. | školství | zák. ČNR č. 77/1978 Sb., o státní správě ve školství | § 10 | rozhodování o přijetí dítěte do školy, o odložení začátku povinné školní docházky, o osvobození žáka od povinnosti docházet do školy a o jiném způsobu jeho vzdělávání, o osvobození od povinné školní docházky |
7. | zemědělství | zák. c. 102/1963 Sb. | § 13 odst. 1 | rozhodování o náhradě škody, kterou způsobí oprávněné osoby vstupem na pobřežní pozemky při výkonu rybářského práva |
8. | § 13 odst. 2 | rozhodování o povinnosti vlastníka nebo uživatele pobřežního pozemku trpět umístění předepsaných vyznačení hranic rybářských revírů na těchto pozemcích | ||
9. | zemědělství | zák. č. 77/1976 Sb. | § 3 odst. 1 písm. 1 | rozhodování podle § 14 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, o odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě a podle § 15 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, které nejsou zemědělskou půdou, a stanovení podmínek, za nichž se odnětí povolují |
10. | § 3 odst. 1 písm. m/ | předepisování podle § 14 nebo § 19 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu odvodů za odnětí zemědělské půdy zemědělské výrobě | ||
11. | § 3 odst. 1 písm. n/ | schvalování dohod o odstranění ekonomické újmy, na kterou se vztahuje ustanovení § 23 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu, a nedojde-li k této dohodě anebo není-li uzavřená dohoda v souladu s právními předpisy, rozhodování o povinnosti ekonomickou újmu odstranit a určení lhůty k jejímu splnění | ||
12. | § 3 odst. 1 písm. o/ | možnost ukládat podle § 27 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu pokuty organizacím a jejich pracovníkům, jestliže jde o jinou zemědělskou půdu než o půdu podle § 7a odst. 1 zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a její výměra nepřesahuje jeden hektar | ||
13. | § 3 odst. 2 písm. b/ | rozhodování o udělení předchozího souhlasu podle § 13a zákona, stanovení zásadních podmínek k zajištění ochrany zemědělského půdního fondu a schválení plánu rekultivace, popř. stanovení zvláštního režimu jeho provádění | ||
14. | všeobecné vnitřní správy | zák. č. 55/1950 Sb. vyhl. č. 479/1950 Ú. l. | § 2, § 6 a7 | rozhodování o užívání a změně jména a příjmení |
15. | energetiky | zák. č. 79/1957 Sb. | § 12 odst. 1 | vydávání souhlasu k zrušení, dlouhodobému zastavení a přemístění závodního energetického díla a jeho části |
16. | §13 | nařizování uvedení závodního energetického díla, jehož provoz byl zastaven, opět do provozu, vyžaduje-li to naléhavá potřeba v zásobování národního hospodářství a obyvatelstva elektřinou a určování vlastníků (správců) díla technických a hospodářských podmínek a způsobu uvedení díla do provozu, přihlížejíc k hospodárnosti | ||
17. | § 28 odst. 2 | rozhodování o náhradě škody, nedošlo-li k dohodě, na základě žádosti podané poškozeným | ||
18. | § 33 odst. 2 | rozhodování o podmínkách styku přenosného zařízení s cizími nemovitostmi, nedojde-li k dohodě | ||
19. | kultury | zák. č. 52/1959 Sb. | § 11 odst. 2 | zřizování specializovaných osvětových zařízení s přihlédnutím k celostátním zájmům |