Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Hlavní město České republiky Praha
[Čl. 141 odst. 2 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci
ve znění pozdějších předpisů]
je obcí, na níž se vztahuje zákon o
obcích [Zákon České národní
rady č. .../1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)],
nestanoví-li tento zákon jinak.
Území hlavního města Prahy je ke dni
účinnosti tohoto zákona tvořeno katastrálními
územími uvedenými v příloze
tohoto zákona.
/1/ O sloučení sousední obce s hlavním
městem Prahou rozhoduje vláda České
republiky /dále jen "vláda"/ na návrh
obce po vyjádření příslušného
okresního úřadu a souhlasu zastupitelstva
hlavního města Prahy /dále jen "zastupitelstvo"/.
V tomto případě není třeba
rozhodnutí v místním referendu na území
hlavního města Prahy. Rozhodnutím vlády
o sloučení vzniká z obce nová městská
část hlavního města Prahy [§
3 odst. 3 zákona o obcích].
/2/ O odloučení městské části,
která sousedí s jinou obcí, od hlavního
města Prahy rozhoduje vláda na základě
výsledku místního referenda konaného
na území odlučující se městské
části po vyjádření zastupitelstva
a příslušného okresního úřadu.
Rozhodnutím vlády o odloučení městské
části vzniká nová obec [§
1 zákona o obcích].
/3/ O jiných změnách území
hlavního města Prahy rozhoduje vláda po vyjádření
dotčené městské části,
souhlasu zastupitelstva a příslušného
okresního úřadu.
/1/ Novou městskou část lze zřídit
rozhodnutím zastupitelstva na základě místního
referenda konaného na území, kde se zřízení
nové městské části navrhuje.
/2/ Rozhodnutí zastupitelstva o zřízení
nové městské části musí
obsahovat její název a vypořádání
práv a závazků.
/3/ Změny území městských částí,
při kterých nedochází ke vzniku nové
městské části, se provádí
dohodou dotčených městských částí.
Městská část a s jejím souhlasem
jiné orgány, organizace a zařízení,
právnické a fyzické osoby mohou užívat
znak a prapor městské části. Pokud
městská část nemá historický
znak a prapor, mohou jí být po vyjádření
zastupitelstva uděleny předsednictvem České
národní rady.
Hlavní město Praha a ve vymezeném rozsahu
městské části spravují záležitosti
hlavního města Prahy samostatně [§
13 a následující zákona o obcích].
/1/ Na výkonu samostatné působnosti hlavního
města Prahy [§ 13 a následující
zákona o obcích] se městská část
podílí tím, že
a) schvaluje program rozvoje svého území,
provádí kontrolu a přijímá
opatření k jeho plnění,
b) zaujímá stanoviska k záměrům
jiných orgánů a organizací, pokud
se dotýkají jejích zájmů,
c) vyjadřuje se k návrhům obecně závazných
vyhlášek a dalších opatření
hlavního města Prahy týkajících
se městské části,
d) sestavuje svůj rozpočet a provádí
vyúčtování výsledků
svého hospodaření [§ 19 odst. 1 a
§ 20 zákona o obcích]
e) ukládá právnickým osobám
povinnost poskytnout osobní a věcnou pomoc při
odstraňování následků živelní
pohromy nebo jiné mimořádné události
[§ 47 odst. 1 zákona o obcích], nepřesahují-li
její území,
f/ ukládá úkoly příslušnému
útvaru Veřejné bezpečnosti při
zabezpečování místních záležitostí
veřejného pořádku na svém území,
g/ uděluje souhlas právnickým a fyzickým
osobám k umístění provozovny nebo
její části na svém území.
/2/ Městská část je ve stanoveném
rozsahu dále oprávněna
a) hospodařit se svěřeným majetkem
hlavního města Prahy,
b) zřizovat trvalé nebo dočasné účelové
fondy,
c) zakládat a zřizovat, popřípadě
rušit organizace a zařízení.
/3/ Na výkonu samostatné působnosti hlavního
města Prahy se městská část
může podílet i nad rozsah uvedený v
odstavcích 1 a 2 pokud tak stanoví Statut hlavního
města Prahy /dále jen "Statut"/.
Městská část v rozsahu stanoveném
tímto zákonem, dalšími obecně
závaznými právními předpisy
a Statutem vystupuje v právních vztazích
svým jménem a nese odpovědnost z těchto
vztahů vyplývající.
Městská část je oprávněna
zakládat a zřizovat, popřípadě
rušit organizace a zařízení potřebné
pro její rozvoj a pro uspokojování potřeb
občanů žijících na jejím
území, zejména pro správu a údržbu
domovního majetku, místní stavebnictví,
placené služby, údržbu a čištění
místních komunikací, hospodaření
s tuhými komunálními odpady, údržbu
veřejné zeleně, zdravotní a sociální
služby, kulturní činnost, sport a rekreaci,
základní školy, zařízení
jim sloužící a předškolní
zařízení.
Městská část může za významná
umělecká, vědecká a jiná díla
udělovat ceny městské části.
/1/ Hlavní město Praha projedná návrh
obecně závazné vyhlášky [§
16 zákona o obcích] s městskými
částmi, jichž se týkají záležitosti
ve vyhlášce upravované.
/2/ Obecně závazná vyhláška hlavního
města Prahy se vyvěsí též na
úřední desce místních a obvodních
úřadů městských částí,
jichž se týkají záležitosti ve
vyhlášce upravované, a musí být
u těchto úřadů každému
přístupna.
/1/ Hlavní město Praha a městské části
vykonávají státní správu v
rozsahu stanoveném zvláštními zákony
[§ 21 zákona o obcích] (dále
jen "přenesená působnost").
/2/ Při výkonu přenesené působnosti
se hlavní město Praha a městské části
řídí zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy
a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi
ústředních orgánů státní
správy.
/3/ Městské části se při výkonu
přenesené působnosti řídí
též obecně závaznými vyhláškami
hlavního města Prahy.
/1/ Hlavní město Praha vykonává v
přenesené působnosti státní
správu v rozsahu, v kterém ji podle zvláštních
zákonů do počátku účinnosti
tohoto zákona
a) vykonával Národní výbor hlavního
města Prahy,
b) vykonávaly obvodní národní výbory
jako odvolací orgány.
/2/ Městská část, ve které
měl sídlo obvodní národní výbor,
vykonává v přenesené působnosti
státní správu v rozsahu, ve kterém
ji podle zvláštních předpisů
do počátku účinnosti tohoto zákona
vykonával obvodní národní výbor
v prvním stupni.
/3/ Městská část, ve které
měl sídlo místní národní
výbor, vykonává v přenesené
působnosti státní správu v rozsahu,
ve kterém ji podle zvláštních předpisů
do počátku účinnosti tohoto zákona
vykonával místní národní výbor.
Nesplní-li právnická osoba ve stanovené
lhůtě povinnost poskytnout osobní a věcnou
pomoc při odstraňování následků
živelní pohromy nebo jiné mimořádné
události /§ 7 odst. 1 písm. e)/, může
jí městská část uložit
pokutu do 100 000 Kčs. Pokud takovou povinnost uložilo
hlavní město Praha [§
47 odst. 1 zákona o obcích], může
uložit pokutu do 200 000 Kčs.
/1/ Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů], kteří neudržují
čistotu a pořádek na jimi užívaném
pozemku nebo jiné nemovitosti, či jinak naruší
vzhled nebo životní prostředí v městské
části, může městská část
uložit pokutu do 100 000 Kčs.
/2/ Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů], kteří znečistí
veřejné prostranství, naruší
životní prostředí v městské
části nebo odloží věc mimo vyhrazené
místo, může městská část
uložit pokutu do 100 000 Kčs.
/3/ Pokud jednání právnické osoby
a podnikatele [§ 2 zákona č. 105/1990 Sb.,
o soukromém podnikání občanů]
uvedené v odstavcích 1 a 2 zasahuje svými
nepříznivými důsledky více
městských částí, rozhoduje
o uložení pokuty hlavní město Praha.
V takovém případě může
uložit pokutu do 200 000 Kčs. Pokutu nelze uložit,
jestliže již byla uložena městskou částí.
Právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů], kteří při podnikatelské
činnosti poruší obecně závaznou
vyhlášku hlavního města Prahy, může
hlavní město Praha uložit pokutu do 200 000
Kčs.
Za umístění provozovny bez souhlasu městské
části /§ 7 odst. 1 písm. g)/ může
právnické osobě a podnikateli [§
2 zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů] uložit městská část
pokutu do 100 000 Kčs.
/1/ Při ukládání pokut podle §
14 až 17 se městské části řídí
zvláštním zákonem [§ 51 zákona
o obcích].
/2/ S výnosem pokut uložených městskou
částí hospodaří městská
část.
/1/ Hlavní město Praha přijme Statut, ve
kterém stanoví
a) vzájemné vztahy mezi orgány hlavního
města Prahy a orgány městských částí,
b) podmínky, za kterých lze městským
částem odejmout oprávnění hospodařit
se svěřeným majetkem hlavního města
Prahy,
c) způsob rozdělení náhrady nákladů,
které městským částem vzniknou
plněním úkolů v přenesené
působnosti.
/2/ Ve Statutu lze
a) svěřit městským částem
podíl na výkonu samostatné působnosti
hlavního města Prahy nad rozsah stanovený
tímto zákonem,
b) stanovit, že některé úkoly přenesené
působnosti náležející podle tohoto
zákona hlavnímu městu Praze budou vykonávat
městské části,
c) stanovit, že některé úkoly přenesené
působnosti náležející podle tohoto
zákona městské části bude vykonávat
jiná městská část,
d) určit městskou část, která
bude vykonávat některé úkoly přenesené
působnosti i pro jinou městskou část.
/3/ Oprávnění hospodařit se svěřeným
majetkem hlavního města Prahy nelze městským
částem odejmout bez náhrady.
/4/ Přijetí Statutu nebo jeho změny projedná
hlavní město Praha s městskými částmi.
/5/ Ke schválení Statutu nebo jeho změny
v části podle odstavce 2 písm. b) je třeba
předchozí souhlas vlády.
/1/ Místním referendem občané rozhodují
o návrhu na
a) odloučení městské části
od hlavního města Prahy (§ 3 odst. 2),
b) zřízení nové městské
části.
/2/ V případě uvedeném v odstavci
1 písm. a) referendum vyhlašuje obvodní nebo
místní zastupitelstvo městské části
na základě návrhu nejméně jedné
třetiny členů příslušného
zastupitelstva nebo jedné desetiny občanů
starších 18 let majících v městské
části trvalý pobyt.
/3/ V případě uvedeném v odstavci
1 písm. b) referendum vyhlašují obvodní
nebo místní zastupitelstva městských
částí, z jejichž území
má nová městská část
vzniknout. Tato zastupitelstva jsou povinna referendum vyhlásit,
pokud o to požádá nejméně jedna
třetina jejich členů zvolených na
území, kde se zřízení nové
městské části navrhuje, nebo pokud
o to požádá alespoň jedna desetina občanů
starších 18 let, kteří mají na
tomto území trvalý pobyt.
/1/ Orgány hlavního města Prahy jsou zastupitelstvo,
rada zastupitelstva a magistrátní úřad.
/2/ Orgány městských částí
jsou
a) obvodní zastupitelstvo, obvodní rada a obvodní
úřad v městských částech,
ve kterých měl do počátku účinnosti
tohoto zákona sídlo obvodní národní
výbor,
b) místní zastupitelstvo, místní rada
a místní úřad v městských
částech, ve kterých měl do počátku
účinnosti tohoto zákona sídlo místní
národní výbor, a v městských
částech, které vzniknou po nabytí
účinnosti tohoto zákona.
Funkci obecní rady [§ 44 až § 51, §
56 a § 57 zákona o obcích] plní
v hlavním městě Praze rada zastupitelstva.
Funkci starosty a jeho zástupce [§ 52 až §
55 zákona o obcích] plní v hlavním
městě Praze primátor a jeho náměstci.
Funkci obecního úřadu [§ 58 a §
59 zákona o obcích]
plní v hlavním městě Praze magistrátní
úřad.
/1/ Zastupitelstvo tvoří 70 až 80 členů.
/2/ Zastupitelstvo
a) schvaluje Statut a jeho změny (§ 19),
b) rozhoduje o zřízení nové městské
části (§ 4 odst. 1),
c) stanoví počet členů rady zastupitelstva,
d) volí ze svých členů primátora
hlavního města Prahy, jeho náměstky
a další členy rady zastupitelstva (radní)
a odvolává je z funkce,
e) stanoví počet pracovníků magistrátního
úřadu,
f) jmenuje a odvolává tajemníka magistrátního
úřadu,
g) uděluje souhlas ke sloučení obce s hlavním
městem Prahou (§ 3 odst. 1),
h) vyjadřuje se k odloučení městské
části od hlavního města Prahy (§
3 odst. 2),
ch) uděluje souhlas k jiným územním
změnám hlavního města Prahy (§
3 odst. 3),
i) vyjadřuje se k udělení historického
znaku a praporu městské části (§
5).
/3/ Zastupitelstvo rozhoduje i o dalších věcech
samostatné působnosti, které si vyhradí,
s výjimkou věcí svěřených
tímto zákonem nebo Statutem městským
částem.
/1/ Rada zastupitelstva je výkonným orgánem
hlavního města Prahy v oblasti samostatné
i přenesené působnosti. Při výkonu
samostatné působnosti odpovídá zastupitelstvu.
Při výkonu přenesené působnosti
je podřízena příslušnému
ústřednímu orgánu státní
správy.
/2/ Rada zastupitelstva se skládá z primátora,
náměstků primátora a radních.
Počet členů rady zastupitelstva je 10 až
15.
/3/ Rada zastupitelstva rozhoduje ve věcech uvedených
v § 14, § 15 odst. 3 a § 16 tohoto zákona.
/1/ Magistrátní úřad v oblasti přenesené
působnosti vykonává státní
správu v rozsahu, ve kterém je tímto zákonem
svěřena hlavnímu městu Praze s výjimkou
věcí, které patří do působnosti
rady zastupitelstva (§ 14, § 15 odst. 3, § 16).
/2/ Ve věcech přenesené působnosti
je magistrátní úřad nadřízen
orgánům městských částí
a podřízen příslušnému
ústřednímu orgánu státní
správy.
/3/ Jmenování tajemníka magistrátního
úřadu musí být předem projednáno
s ministerstvem vnitra České republiky.
/4/ V čele magistrátního úřadu
je primátor.
V rozsahu působnosti svěřené městským
částem tímto zákonem, popřípadě
Statutem se na obvodní a místní zastupitelstva,
na obvodní rady a místní rady, na obvodní
a místní úřady, starosty městských
částí a jejich zástupce vztahují
přiměřeně ustanovení zákona
o obcích [Zákon České národní
rady č. .../1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)].
/1/ Odporuje-li obecně závazná vyhláška
nebo jiné opatření zastupitelstva vydané
v samostatné působnosti zákonu, pozastaví
vláda její výkon. Nezjedná-li nápravu
zastupitelstvo, předloží vláda do 10
dnů od pozastavení věc České
národní radě k rozhodnutí.
/2/ Odporuje-li opatření rady zastupitelstva nebo
jejích orgánů v otázkách samostatné
působnosti zákonu, pozastaví vláda
jeho výkon. Nezjedná-li nápravu rada zastupitelstva
ani zastupitelstvo, předloží vláda do
10 dnů od pozastavení věc České
národní radě k rozhodnutí.
/3/ Nesprávné opatření zastupitelstva,
rady zastupitelstva, jejích orgánů nebo magistrátního
úřadu v otázkách přenesené
působnosti zruší příslušný
ústřední orgán státní
správy, nezjedná-li nápravu orgán,
který je vydal.
/1/ Odporuje-li opatření obvodního nebo místního
zastupitelstva, obvodní nebo místní rady
nebo jejich orgánů, vydané v samostatné
působnosti zákonu, pozastaví magistrátní
úřad jeho výkon. Nezjedná-li nápravu
orgán, který je vydal, předloží
magistrátní úřad do 10 dnů
od pozastavení věc zastupitelstvu k rozhodnutí.
/2/ Nesprávné opatření obvodního
nebo místního zastupitelstva, obvodní nebo
místní rady, jejich orgánů, obvodního
nebo místního úřadu v otázkách
přenesené působnosti zruší magistrátní
úřad, nezjedná-li nápravu orgán,
který je vydal.
Ustanovení § 27 a § 28 se nevztahují na
rozhodnutí vydaná v správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád)].
Obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb.,
o správním řízení (správní
řád)] se vztahují na rozhodování
orgánů hlavního města Prahy a městských
částí
a) ve věcech podle § 7 odst. 1 písm. g), §
14, § 15, § 16 a § 17,
b) o právech, právem chráněných
zájmech a povinnostech občanů a organizací
na úseku přenesené působnosti, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
/1/ Skutečnosti nasvědčující
vyloučení pracovníka místního,
obvodního nebo magistrátního úřadu
z projednávání a rozhodování
věci se oznamují vedoucímu příslušného
odboru. V městských částech kde není
zřízen odbor místního úřadu,
se toto oznámení činí starostovi.
Skutečnosti nasvědčující vyloučení
vedoucího odboru místního, obvodního
nebo magistrátního úřadu se oznamují
tajemníkovi příslušného úřadu.
U člena komise nebo zvláštního orgánu
pověřeného výkonem přenesené
působnosti se oznámení činí
příslušné radě, která
komisi nebo zvláštní orgán zřídila.
/2/ O podjatosti rozhoduje orgán, popřípadě
pracovník, jemuž se skutečnosti nasvědčující
vyloučení oznamují. Ten také v případě
rozhodnutí o vyloučení pro podjatost učiní
potřebná opatření k zajištění
dalšího řízení.
Orgány hlavního města Prahy a orgány
městských částí rozhodnutí
jimi vydaná na úseku přenesené působnosti
samy vykonávají; to nebrání soudnímu
výkonu rozhodnutí.
Magistrátní úřad a obvodní
a místní úřady vydávají
potvrzení a vyhotovují zprávy pro potřeby
občanů, organizací a státních
orgánů, jen stanoví-li tak obecně
závazný právní předpis.