§ 21

Umístění provozoven, právnických osob a podnikatelů

(1) Právnické osoby a podnikatelé, s výjimkou státních orgánů, potřebují souhlas hlavního města Prahy k umístění své provozovny nebo její části na území hlavního města Prahy.

(2) Souhlas k umístění na území hlavního města Prahy může být vydán na dobu určitou a mohou v něm být stanoveny podmínky pro činnost organizace z hlediska tvorby a ochrany městského prostředí a využívání zdrojů a infrastruktury města.

(3) Udělení souhlasu podle odst. 1 může být odmítnuto jen

a) jestliže by umístěním provozovny nebo její části mohlo dojít k narušení městského prostředí nebo ohrožení přírody;

b) jestliže hlavní město Praha nemá dostatečné zdroje energie pro provoz provozovny nebo její části nebo jestliže by jejím umístěním mohlo dojít ke zhoršení situace občanů nebo organizací v hlavním městě Praze již umístěných.

(4) Souhlas hlavního města Prahy si právnické osoby a podnikatelé musí obstarat ještě před zahájením stavby nebo před uzavřením dohody o koupi nebo nájmu nemovitosti nebo její části v níž má provozovna nebo její část provozovat svoji činnost.

§ 22

Pomoc při mimořádných situacích

(1) Městská část může uložit právnické osobě povinnost poskytnout osobní a věcnou pomoc při odstraňování následků živelní pohromy nebo obdobné mimořádné události, nestanoví-li zvláštní zákon jinak.

(2) Právnická osoba, která poskytla osobní a věcnou pomoc, má právo na úhradu účelně vynaložených nákladů. Toto právo lze uplatnit do tří měsíců ode dne zjištění nákladů, nejpozději do dvou let od jejich vzniku u příslušné městské části, jinak toto právo zanikne. Příslušná městská část rozhoduje o náhradě nákladů a tuto náhradu poskytuje.

§ 23

Symboly a pocty

(1) Orgány hlavního města Prahy a organizace jím založené nebo zřízené mají právo užívat znaku, vlajky a barev hlavního města Prahy.

(2) Znak hlavního města Prahy upravuje Senát. Barvy hlavního města Prahy jsou zlatá a červená, přičemž zlatá je nahoře.

(3) Orgány městských částí a organizace jimi založené nebo zřízené mohou užívat znaku a praporu městské části.

(4) Osobám, které se významným způsobem zasloužily o blaho občanů hlavního města Prahy, může hlavní město Praha nebo příslušná městská část udělit čestné občanství hlavního města Prahy nebo čestné občanství městské části.

(5) Osoby, které vynikajícími výkony proslavily hlavní město Prahu nebo městskou část nebo významným způsobem přispěly k rozvoji hlavního města Prahy nebo městské části, může hlavní město Praha nebo městská část ocenit udělením veřejného uznání za zásluhy nebo Ceny hlavního města Prahy, popřípadě ceny městské části.

§ 24

Společné ustanovení

Na rozhodování ve věcech samostatné působnosti se nevztahují obecné předpisy o správním řízení s výjimkou rozhodování podle § 21.

Hlava druhá

Přenesená působnost

§ 25

(1) Hlavní město Praha a městské části vykonávají státní správu v rozsahu stanoveném zvláštními zákony (dále jen "přenesená působnost").

(2) Při výkonu přenesené působnosti se hlavní město Praha a městské části řídí zákony a ostatními obecně závaznými právními předpisy a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi ústředních orgánů státní správy.

(3) Zvláštní zákon stanoví způsob náhrady nákladů, které hlavnímu městu Praze a městským částem vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené působnosti.

§ 26

Vymezení a rozdělení přenesené působnosti

(1) Do přenesené působnosti přísluší úkoly, které vykonávaly pražské národní výbory v prvním stupni podle obecně závazných právních předpisů platných ke dni účinnosti tohoto zákona, na úseku

a) evidence obyvatelstva;

b) matrik;

c) hospodaření s byty a nebytovými prostory;

d) stavebního řádu, územního plánování a oblastního plánování;

e) dopravy a pozemních komunikací;

f) vodního hospodářství;

g) ochrany ovzduší;

h) energetiky;

ch) obchodu, služeb a cestovního ruchu;

i) požární ochrany;

j) vyřizování přestupků ve věcech samostatné a přenesené působnosti;

k) obrany státu a civilní obrany;

l) přípravy voleb do zákonodárných sborů;

m) ústavní a sociální péče;

n) pojmenování ulic a veřejných prostranství;

o) památkové péče.

(3) Hlavnímu městu Praze přísluší výkon přenesené působnosti ve věcech, které ke dni účinnosti tohoto zákona náležely do působnosti Národního výboru hlavního města Prahy v prvním stupni. Dále mu přísluší výkon přenesené působnosti ve věcech požární ochrany, ochrany ovzduší, energetiky a památkové péče.

(4) Městským částem se svěřuje výkon přenesené působnosti ve věcech, které ke dni účinnosti tohoto zákona náležely do působnosti obvodních či místních národních výborů v prvním stupni a do působnosti orgánů Sboru národní bezpečnosti ve věcech evidence obyvatelstva.

§ 27

Pokuty

(1) Městské části jsou oprávněny ukládat právnickým osobám a podnikatelům

a) pokutu až do výše 1 miliónu Kčs, pokud provozovna právnické osoby nebo podnikatele působí na území hlavního města Prahy bez souhlasu k umístění (§ 21) nebo nedodržuje podmínky tohoto souhlasu. Pokutu lze ukládat opětovně;

b) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud právnická osoba nebo podnikatel neudržuje čistotu a pořádek na jí užívaném pozemku nebo jiné nemovitosti a tím naruší vzhled městské části nebo jejího prostředí nebo pokud znečistí veřejné prostranství nebo pokud odkládá věci mimo vyhrazená místa;

c) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud právnická osoba nebo podnikatel poruší obecně závazné nařízení hlavního města Prahy nebo městské části;

d) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud právnická osoba nesplní ve stanovené lhůtě bez vážného důvodu povinnost poskytnout osobní a věcnou pomoc při odstraňování živelné pohromy nebo obdobné mimořádné události (§ 22).

(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy k nesplnění nebo porušení povinnosti došlo. Pokutu nelze uložit, jestliže zvláštní předpis stanoví za takové nesplnění nebo porušení povinnosti jinou sankci.

(3) Na řízení o uložení pokuty se vztahují obecné předpisy o správním řízení. Výnos pokut je příjmem rozpočtu příslušné městské části.

Hlava třetí

Statut hlavního města Prahy

§ 28

(1) Otázky působnosti hlavního města Prahy a městských částí neupravené tímto zákonem upravuje statut hlavního města Prahy.

(2) Statut hlavního města Prahy

a) může svěřit městským částem úkoly v samostatné působnosti hlavního města Prahy, které nebyly městským částem svěřeny tímto zákonem;

b) svěřuje městským částem majetek hlavního města Prahy;

c) může určit městskou část, která bude vykonávat některé úkoly z přenesené působnosti i pro jinou městskou část;

d) může stanovit, že některé úkoly z přenesené působnosti hlavního města Prahy budou plnit městské části nebo že některé úkoly z přenesené působnosti městských částí bude plnit hlavní město Praha;

e) stanoví pověřené obvodní a místní úřady, které vykonávají státní správu nad rozsah přenesené působnosti městských částí;

f) stanoví městské části, pro které pověřené obvodní a místní úřady vykonávají státní správu nad rozsah přenesené působnosti.

§ 29

(1) Statut hlavního města Prahy a jeho změny schvaluje Senát po projednání se Sněmem.

(2) Změny statutu hlavního města Prahy, které se netýkají všech městských částí, mohou být provedeny dohodou Senátu s městskou částí.

Část IV.

Orgány hlavního města Prahy a městských částí

Hlava první

Senát a zastupitelstva

§ 30

Pravomoci Senátu a zastupitelstva

(1) Do pravomoci Senátu a zastupitelstev náleží

a) schvalovat rozpočet a vyúčtování rozpočtového hospodaření;

b) svěřovat a odnímat majetek hlavního města Prahy organizacím, které založilo nebo zřídilo hlavní město Praha nebo městská část;

c) zakládat, zřizovat, zrušovat organizace a zařízení nebo rozhodnout o jejich zániku;

d) vyhlašovat místní referendum v případech, kdy je předepsáno tímto zákonem a rozhodovat o vyhlášení místního referenda v ostatních případech;

e) rozhodovat o územních změnách, o nichž není nutno podle tohoto zákona rozhodovat v místním referendu;

f) schvalovat územní plány;

g) stanovit počet členů Senátu a zastupitelstev, počty a hranice volebních obvodů a počty členů zastupitelstva volených ve volebních obvodech;

h) schvalovat obecně závazná nařízení;

ch) jedná-li se o místní zastupitelstvo, zřizovat místní úřad a funkci jeho tajemníka;

i) volit primátora hlavního města Prahy, jeho náměstky a radní, starostu, jeho zástupce a radní a odvolávat je z funkce;

j) udělovat čestné občanství a jiné pocty;

k) projednávat každoročně zprávu o stavu města nebo městské části;

l) další pravomoci stanovené tímto zákonem.

(2) Zpráva o stavu města nebo městské části musí být zveřejněna nejméně 30 dní před jejím projednáním v Senátu nebo příslušném zastupitelstvu.

(3) Senát nebo zastupitelstvo je oprávněno rozhodovat o dalších věcech samostatné působnosti, které si vyhradí.

(4) Senátu nebo zastupitelstvu nepřísluší rozhodovat o věcech přenesené působnosti kromě schvalování územních plánů.

§ 31

Počet členů Senátu a zastupitelstev

(1) Počet členů zastupitelstva stanoví zastupitelstvo tak, aby mělo místní zastupitelstvo a obvodní zastupitelstvo

a) v městských částech do 3 000 občanů 5 - 15 členů
b) v městských částech od 3 000 - 20 000 občanů 10 - 30 členů
c) v městských částech přes 20 000 občanů 25 - 70 členů

(2) Počet členů Senátu se stanoví tak, aby měl 70 - 80 členů.

§ 32

Jednání Senátu a zastupitelstev

(1) K platnému usnesení je třeba nadpoloviční většiny všech členů. Na přípravu a jednání zasedání Senátu a zastupitelstva se vztahuje zákon České národní rady o obcích s výjimkou ustanovení o schvalování návrhu rozpočtu a vyúčtování rozpočtového hospodaření kvalifikovanou většinou.

(2) Senát a zastupitelstvo jsou oprávněny upravit další otázky svého jednání jednacím řádem, ve kterém mohou rovněž upravit další práva a povinnosti členů Senátu nebo zastupitelstva.

(3) Odporuje-li usnesení obvodního zastupitelstva nebo místního zastupitelstva zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu a nezjedná-li nápravu obvodní nebo místní zastupitelstvo samo, zruší toto usnesení Senát.

(4) Odporuje-li usnesení Senátu zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu a nezjedná-li nápravu Senát sám, zruší jej Česká národní rada.

Hlava druhá

Rada

§ 33

Pravomoci rady

(1) Senátní rada je výkonným orgánem hlavního města Prahy jak v oblasti samostatné působnosti, tak v oblasti přenesené působnosti. Při výkonu samostatné působnosti odpovídá senátní rada Senátu. Při výkonu přenesené působnosti je senátní rada podřízena magistrátu hlavního města Prahy.

(2) Obvodní rada nebo místní rada je výkonným orgánem městské části jak v oblasti samostatné působnosti, tak v oblasti přenesené působnosti. Při výkonu samostatné působnosti odpovídá obvodní nebo místní rada zastupitelstvu. Při výkonu přenesené působnosti je obvodní nebo místní rada podřízena magistrátu hlavního města Prahy.

(3) Do pravomoci rady náleží

a) zabezpečovat hospodaření podle rozpočtu;

b) rozhodovat věci spadající do samostatné působnosti, pokud nejsou v pravomoci Senátu nebo zastupitelstva;

c) plnit úkoly zakladatele a zřizovatele organizací, pokud nejsou v pravomoci Senátu nebo zastupitelstva nebo jejich úřadu;

d) připravovat návrhy pro jednání Senátu nebo zastupitelstva a zabezpečovat plnění jejich usnesení;

e) jmenovat, řídit a odvolávat tajemníka senátního úřadu nebo obvodního a místního úřadu a určovat mu plat; na návrh tajemníka jmenovat a odvolávat vedoucí odborů a stanovit pracovní náplň odborů;

f) zřizovat komise a odbory, trvalé a dočasné aktivy, jmenovat a odvolávat předsedy a členy komisí;

g) kontrolovat činnost senátního úřadu nebo obvodního či místního úřadu a organizací a zařízení založených nebo zřízených Senátem nebo zastupitelstvem;

h) přezkoumávat na základě stížností občanů a organizací správnost opatření přijatých komisemi a odbory v otázkách samostatné působnosti hlavního města Prahy nebo městské části;

ch) rozhodovat ve věcech přenesené působnosti, pokud nejsou v pravomoci senátního úřadu nebo obvodního či místního úřadu nebo komisí či zvláštních orgánů;

i) vytvářet podmínky pro činnost členů Senátu nebo zastupitelstev; projednávat a řešit návrhy, připomínky a podněty předložené jí členy Senátu nebo zastupitelstev, komisemi a aktivy;

j) schvalovat rozpočtové provizorium;

k) ukládat povinnost pomoci při mimořádných situacích a rozhodnout o úhradě nákladů za tuto pomoc;

1) vydávat souhlas právnickým osobám a podnikatelům k umístění jejich provozovny nebo její části;

m) ukládat úkoly příslušným náčelníkům útvarů městské policie a Veřejné bezpečnosti;

n) prohlašovat náhradníka za člena Senátu nebo zastupitelstva na uprázdněný mandát [53 zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích];

o) další pravomoci stanovené tímto zákonem.

(4) Rada je oprávněna v nutných a neodkladných případech vydat obecně závazné nařízení, takové nařízení pozbude platnosti, nebude-li schváleno na nejbližším zasedání Senátu nebo zastupitelstva.

§ 34

Členové rady

(1) Členové rady jsou voleni tajným hlasováním na celé funkční období. Funkce člena rady lze pozbýt ztrátou mandátu člena Senátu nebo zastupitelstva, odvoláním z funkce a vzdáním se funkce.

(2) Senátní rada má 10 - 15 členů. Skládá se z primátora hlavního města Prahy, z náměstků primátora a z radních.

(3) Obvodní nebo místní rada má 5 - 13 členů, přičemž počet členů rady musí být menší než jedna třetina počtu členů zastupitelstva. Obvodní nebo místní rada se skládá ze starosty, zástupců starosty a radních. Radu nevolí místní zastupitelstva, která mají 15 a méně členů, v tomto případě vykonává úkoly rady starosta, který může plněním některých úkolů rady pověřit zástupce starosty nebo jiného člena zastupitelstva.

(4) Funkční období člena rady končí zvolením nové rady po volbách do Senátu nebo zastupitelstva.

§ 35

Jednání rady

(1) Rada se schází podle potřeby. Schůze rady jsou neveřejné. Usnáší se většinou hlasů všech svých členů.

(2) Odporuje-li usnesení senátní rady ve věcech přenesené působnosti zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu a nezjedná-li rada sama nápravu, usnesení zruší magistrát hlavního města Prahy. Primátor hlavního města Prahy je oprávněn pozastavit výkon usnesení senátní rady ve věcech samostatné působnosti, pokud má za to, že je nesprávné a předložit věc Senátu.

(3) Odporuje-li usnesení obvodní nebo místní rady ve věcech přenesené působnosti zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu a nezjedná-li nápravu rada sama, usnesení zruší magistrát hlavního města Prahy. Starosta je oprávněn pozastavit výkon usnesení rady ve věcech samostatné působnosti, má-li za to, že je nesprávné a předložit věc zastupitelstvu.

§ 36

Primátor hlavního města Prahy

(1) Primátor hlavního města Prahy zastupuje hlavní město Prahu navenek. Primátor řídí zasedání Senátu a schůze senátní rady, spolu s náměstkem primátora nebo jiným radním podepisuje obecně závazná nařízení, usnesení Senátu a usnesení senátní rady a plní další úkoly podle tohoto zákona.

(2) Primátor jako představitel hlavního města Prahy má právo užívat historických primátorských insignií. Rovněž má právo užívat při významných příležitostech a občanských obřadech závěsného odznaku se státním znakem České republiky. Senátní rada se může usnést, že ve stanovených případech může užívat tohoto odznaku jiný člen Senátu.

(3) Primátor je ze své činnosti odpovědný Senátu.

§ 37

Starosta

(1) Starosta zastupuje městskou část navenek. Starosta řídí zasedání obvodního nebo místního zastupitelstva a schůze obvodní nebo místní rady. Spolu se zástupcem starosty nebo jiným radním podepisuje obecně závazná nařízení, usnesení zastupitelstva a rady a plní další úkoly podle tohoto zákona.

(2) Starosta má právo užívat při významných příležitostech a občanských obřadech závěsného odznaku se státním znakem České republiky. Rada může stanovit, v kterých případech může tohoto odznaku užívat jiný člen zastupitelstva.

(3) Starosta je ze své činnosti odpovědný zastupitelstvu.

(4) Starosta se účastní jednání Sněmu a při hlasování je vázán stanoviskem zastupitelstva.

Hlava třetí

Úřad

§ 38

Senátní úřad a obvodní a místní úřady

(1) Při Senátu a obvodních zastupitelstvech působí senátní úřad a obvodní úřady. Místní zastupitelstva zřizují místní úřady, pokud se tak usnesou.

(2) Nezřídí-li místní zastupitelstvo místní úřad, plní jeho úkoly místní rada.

(3) Senátní úřad a obvodní nebo místní úřad (dále jen "úřad") se může členit na odbory. Úřad tvoří pracovníci.

§ 39

(1) Úřad

a) v oblasti samostatné působnosti

1. plní úkoly, které mu uložila rada při přípravě podkladů pro jednání Senátu nebo zastupitelstva a rady při zabezpečování plnění jejich usnesení,

2. usměrňuje po odborné stránce rozpočtové a příspěvkové organizace a zařízení, které si hlavní město Praha nebo městská část zřídila, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak,

3. pomáhá komisím v jejich činnosti,

b) v oblasti přenesené působnosti vykonává státní správu s výjimkou věcí, které patří do působnosti rady, komise nebo zvláštních orgánů.

(2) V oblasti samostatné působnosti je úřad podřízen radě. Ve věcech přenesené působnosti je obvodní a místní úřad podřízen magistrátu hlavního města Prahy, senátní úřad je podřízen příslušnému ústřednímu orgánu státní správy.

(3) Rada je oprávněna zrušit nesprávné opatření úřadu. Odporuje-li opatření úřadu zákonu nebo jinému obecně závaznému právnímu předpisu a nezjedná-li nápravu sám úřad nebo rada, zruší opatření obvodního nebo místního úřadu magistrát hlavního města Prahy a opatření senátního úřadu příslušný ústřední orgán státní správy. Náprava nesprávných opatření vydaných ve správním řízení se řídí zvláštními předpisy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP