(1) Právnické osoby a podnikatelé, s výjimkou
státních orgánů, potřebují
souhlas hlavního města Prahy k umístění
své provozovny nebo její části na
území hlavního města Prahy.
(2) Souhlas k umístění na území
hlavního města Prahy může být
vydán na dobu určitou a mohou v něm být
stanoveny podmínky pro činnost organizace z hlediska
tvorby a ochrany městského prostředí
a využívání zdrojů a infrastruktury
města.
(3) Udělení souhlasu podle odst. 1 může
být odmítnuto jen
a) jestliže by umístěním provozovny
nebo její části mohlo dojít k narušení
městského prostředí nebo ohrožení
přírody;
b) jestliže hlavní město Praha nemá
dostatečné zdroje energie pro provoz provozovny
nebo její části nebo jestliže by jejím
umístěním mohlo dojít ke zhoršení
situace občanů nebo organizací v hlavním
městě Praze již umístěných.
(4) Souhlas hlavního města Prahy si právnické
osoby a podnikatelé musí obstarat ještě
před zahájením stavby nebo před uzavřením
dohody o koupi nebo nájmu nemovitosti nebo její
části v níž má provozovna nebo
její část provozovat svoji činnost.
(1) Městská část může
uložit právnické osobě povinnost poskytnout
osobní a věcnou pomoc při odstraňování
následků živelní pohromy nebo obdobné
mimořádné události, nestanoví-li
zvláštní zákon jinak.
(2) Právnická osoba, která poskytla osobní
a věcnou pomoc, má právo na úhradu
účelně vynaložených nákladů.
Toto právo lze uplatnit do tří měsíců
ode dne zjištění nákladů, nejpozději
do dvou let od jejich vzniku u příslušné
městské části, jinak toto právo
zanikne. Příslušná městská
část rozhoduje o náhradě nákladů
a tuto náhradu poskytuje.
(1) Orgány hlavního města Prahy a organizace
jím založené nebo zřízené
mají právo užívat znaku, vlajky a barev
hlavního města Prahy.
(2) Znak hlavního města Prahy upravuje Senát.
Barvy hlavního města Prahy jsou zlatá a červená,
přičemž zlatá je nahoře.
(3) Orgány městských částí
a organizace jimi založené nebo zřízené
mohou užívat znaku a praporu městské
části.
(4) Osobám, které se významným způsobem
zasloužily o blaho občanů hlavního města
Prahy, může hlavní město Praha nebo
příslušná městská část
udělit čestné občanství hlavního
města Prahy nebo čestné občanství
městské části.
(5) Osoby, které vynikajícími výkony
proslavily hlavní město Prahu nebo městskou
část nebo významným způsobem
přispěly k rozvoji hlavního města
Prahy nebo městské části, může
hlavní město Praha nebo městská část
ocenit udělením veřejného uznání
za zásluhy nebo Ceny hlavního města Prahy,
popřípadě ceny městské části.
Na rozhodování ve věcech samostatné
působnosti se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení s výjimkou
rozhodování podle § 21.
(1) Hlavní město Praha a městské části
vykonávají státní správu v
rozsahu stanoveném zvláštními zákony
(dále jen "přenesená působnost").
(2) Při výkonu přenesené působnosti
se hlavní město Praha a městské části
řídí zákony a ostatními obecně
závaznými právními předpisy
a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi
ústředních orgánů státní
správy.
(3) Zvláštní zákon stanoví způsob
náhrady nákladů, které hlavnímu
městu Praze a městským částem
vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené
působnosti.
(1) Do přenesené působnosti přísluší
úkoly, které vykonávaly pražské
národní výbory v prvním stupni podle
obecně závazných právních předpisů
platných ke dni účinnosti tohoto zákona,
na úseku
a) evidence obyvatelstva;
b) matrik;
c) hospodaření s byty a nebytovými prostory;
d) stavebního řádu, územního
plánování a oblastního plánování;
e) dopravy a pozemních komunikací;
f) vodního hospodářství;
g) ochrany ovzduší;
h) energetiky;
ch) obchodu, služeb a cestovního ruchu;
i) požární ochrany;
j) vyřizování přestupků ve
věcech samostatné a přenesené působnosti;
k) obrany státu a civilní obrany;
l) přípravy voleb do zákonodárných
sborů;
m) ústavní a sociální péče;
n) pojmenování ulic a veřejných prostranství;
o) památkové péče.
(3) Hlavnímu městu Praze přísluší
výkon přenesené působnosti ve věcech,
které ke dni účinnosti tohoto zákona
náležely do působnosti Národního
výboru hlavního města Prahy v prvním
stupni. Dále mu přísluší výkon
přenesené působnosti ve věcech požární
ochrany, ochrany ovzduší, energetiky a památkové
péče.
(4) Městským částem se svěřuje
výkon přenesené působnosti ve věcech,
které ke dni účinnosti tohoto zákona
náležely do působnosti obvodních či
místních národních výborů
v prvním stupni a do působnosti orgánů
Sboru národní bezpečnosti ve věcech
evidence obyvatelstva.
(1) Městské části jsou oprávněny
ukládat právnickým osobám a podnikatelům
a) pokutu až do výše 1 miliónu Kčs,
pokud provozovna právnické osoby nebo podnikatele
působí na území hlavního města
Prahy bez souhlasu k umístění (§ 21)
nebo nedodržuje podmínky tohoto souhlasu. Pokutu lze
ukládat opětovně;
b) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud
právnická osoba nebo podnikatel neudržuje čistotu
a pořádek na jí užívaném
pozemku nebo jiné nemovitosti a tím naruší
vzhled městské části nebo jejího
prostředí nebo pokud znečistí veřejné
prostranství nebo pokud odkládá věci
mimo vyhrazená místa;
c) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud
právnická osoba nebo podnikatel poruší
obecně závazné nařízení
hlavního města Prahy nebo městské
části;
d) pokutu až do výše 200 000 Kčs, pokud
právnická osoba nesplní ve stanovené
lhůtě bez vážného důvodu
povinnost poskytnout osobní a věcnou pomoc při
odstraňování živelné pohromy
nebo obdobné mimořádné události
(§ 22).
(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy k nesplnění
nebo porušení povinnosti došlo. Pokutu nelze
uložit, jestliže zvláštní předpis
stanoví za takové nesplnění nebo porušení
povinnosti jinou sankci.
(3) Na řízení o uložení pokuty
se vztahují obecné předpisy o správním
řízení. Výnos pokut je příjmem
rozpočtu příslušné městské
části.
(1) Otázky působnosti hlavního města
Prahy a městských částí neupravené
tímto zákonem upravuje statut hlavního města
Prahy.
(2) Statut hlavního města Prahy
a) může svěřit městským
částem úkoly v samostatné působnosti
hlavního města Prahy, které nebyly městským
částem svěřeny tímto zákonem;
b) svěřuje městským částem
majetek hlavního města Prahy;
c) může určit městskou část,
která bude vykonávat některé úkoly
z přenesené působnosti i pro jinou městskou
část;
d) může stanovit, že některé úkoly
z přenesené působnosti hlavního města
Prahy budou plnit městské části nebo
že některé úkoly z přenesené
působnosti městských částí
bude plnit hlavní město Praha;
e) stanoví pověřené obvodní
a místní úřady, které vykonávají
státní správu nad rozsah přenesené
působnosti městských částí;
f) stanoví městské části, pro
které pověřené obvodní a místní
úřady vykonávají státní
správu nad rozsah přenesené působnosti.
(1) Statut hlavního města Prahy a jeho změny
schvaluje Senát po projednání se Sněmem.
(2) Změny statutu hlavního města Prahy, které
se netýkají všech městských částí,
mohou být provedeny dohodou Senátu s městskou
částí.
(1) Do pravomoci Senátu a zastupitelstev náleží
a) schvalovat rozpočet a vyúčtování
rozpočtového hospodaření;
b) svěřovat a odnímat majetek hlavního
města Prahy organizacím, které založilo
nebo zřídilo hlavní město Praha nebo
městská část;
c) zakládat, zřizovat, zrušovat organizace
a zařízení nebo rozhodnout o jejich zániku;
d) vyhlašovat místní referendum v případech,
kdy je předepsáno tímto zákonem a
rozhodovat o vyhlášení místního
referenda v ostatních případech;
e) rozhodovat o územních změnách,
o nichž není nutno podle tohoto zákona rozhodovat
v místním referendu;
f) schvalovat územní plány;
g) stanovit počet členů Senátu a zastupitelstev,
počty a hranice volebních obvodů a počty
členů zastupitelstva volených ve volebních
obvodech;
h) schvalovat obecně závazná nařízení;
ch) jedná-li se o místní zastupitelstvo,
zřizovat místní úřad a funkci
jeho tajemníka;
i) volit primátora hlavního města Prahy,
jeho náměstky a radní, starostu, jeho zástupce
a radní a odvolávat je z funkce;
j) udělovat čestné občanství
a jiné pocty;
k) projednávat každoročně zprávu
o stavu města nebo městské části;
l) další pravomoci stanovené tímto zákonem.
(2) Zpráva o stavu města nebo městské
části musí být zveřejněna
nejméně 30 dní před jejím projednáním
v Senátu nebo příslušném zastupitelstvu.
(3) Senát nebo zastupitelstvo je oprávněno
rozhodovat o dalších věcech samostatné
působnosti, které si vyhradí.
(4) Senátu nebo zastupitelstvu nepřísluší
rozhodovat o věcech přenesené působnosti
kromě schvalování územních
plánů.
(1) Počet členů zastupitelstva stanoví
zastupitelstvo tak, aby mělo místní zastupitelstvo
a obvodní zastupitelstvo
a) v městských částech do 3 000 občanů | 5 - 15 členů |
b) v městských částech od 3 000 - 20 000 občanů | 10 - 30 členů |
c) v městských částech přes 20 000 občanů | 25 - 70 členů |
(2) Počet členů Senátu se stanoví
tak, aby měl 70 - 80 členů.
(1) K platnému usnesení je třeba nadpoloviční
většiny všech členů. Na přípravu
a jednání zasedání Senátu a
zastupitelstva se vztahuje zákon České národní
rady o obcích s výjimkou ustanovení o schvalování
návrhu rozpočtu a vyúčtování
rozpočtového hospodaření kvalifikovanou
většinou.
(2) Senát a zastupitelstvo jsou oprávněny
upravit další otázky svého jednání
jednacím řádem, ve kterém mohou rovněž
upravit další práva a povinnosti členů
Senátu nebo zastupitelstva.
(3) Odporuje-li usnesení obvodního zastupitelstva
nebo místního zastupitelstva zákonu nebo
jinému obecně závaznému právnímu
předpisu a nezjedná-li nápravu obvodní
nebo místní zastupitelstvo samo, zruší
toto usnesení Senát.
(4) Odporuje-li usnesení Senátu zákonu nebo
jinému obecně závaznému právnímu
předpisu a nezjedná-li nápravu Senát
sám, zruší jej Česká národní
rada.
(1) Senátní rada je výkonným orgánem
hlavního města Prahy jak v oblasti samostatné
působnosti, tak v oblasti přenesené působnosti.
Při výkonu samostatné působnosti odpovídá
senátní rada Senátu. Při výkonu
přenesené působnosti je senátní
rada podřízena magistrátu hlavního
města Prahy.
(2) Obvodní rada nebo místní rada je výkonným
orgánem městské části jak v
oblasti samostatné působnosti, tak v oblasti přenesené
působnosti. Při výkonu samostatné
působnosti odpovídá obvodní nebo místní
rada zastupitelstvu. Při výkonu přenesené
působnosti je obvodní nebo místní
rada podřízena magistrátu hlavního
města Prahy.
(3) Do pravomoci rady náleží
a) zabezpečovat hospodaření podle rozpočtu;
b) rozhodovat věci spadající do samostatné
působnosti, pokud nejsou v pravomoci Senátu nebo
zastupitelstva;
c) plnit úkoly zakladatele a zřizovatele organizací,
pokud nejsou v pravomoci Senátu nebo zastupitelstva nebo
jejich úřadu;
d) připravovat návrhy pro jednání
Senátu nebo zastupitelstva a zabezpečovat plnění
jejich usnesení;
e) jmenovat, řídit a odvolávat tajemníka
senátního úřadu nebo obvodního
a místního úřadu a určovat
mu plat; na návrh tajemníka jmenovat a odvolávat
vedoucí odborů a stanovit pracovní náplň
odborů;
f) zřizovat komise a odbory, trvalé a dočasné
aktivy, jmenovat a odvolávat předsedy a členy
komisí;
g) kontrolovat činnost senátního úřadu
nebo obvodního či místního úřadu
a organizací a zařízení založených
nebo zřízených Senátem nebo zastupitelstvem;
h) přezkoumávat na základě stížností
občanů a organizací správnost opatření
přijatých komisemi a odbory v otázkách
samostatné působnosti hlavního města
Prahy nebo městské části;
ch) rozhodovat ve věcech přenesené působnosti,
pokud nejsou v pravomoci senátního úřadu
nebo obvodního či místního úřadu
nebo komisí či zvláštních orgánů;
i) vytvářet podmínky pro činnost členů
Senátu nebo zastupitelstev; projednávat a řešit
návrhy, připomínky a podněty předložené
jí členy Senátu nebo zastupitelstev, komisemi
a aktivy;
j) schvalovat rozpočtové provizorium;
k) ukládat povinnost pomoci při mimořádných
situacích a rozhodnout o úhradě nákladů
za tuto pomoc;
1) vydávat souhlas právnickým osobám
a podnikatelům k umístění jejich provozovny
nebo její části;
m) ukládat úkoly příslušným
náčelníkům útvarů městské
policie a Veřejné bezpečnosti;
n) prohlašovat náhradníka za člena Senátu
nebo zastupitelstva na uprázdněný mandát
[53 zákona ČNR o volbách
do zastupitelstev v obcích];
o) další pravomoci stanovené tímto zákonem.
(4) Rada je oprávněna v nutných a neodkladných
případech vydat obecně závazné
nařízení, takové nařízení
pozbude platnosti, nebude-li schváleno na nejbližším
zasedání Senátu nebo zastupitelstva.
(1) Členové rady jsou voleni tajným hlasováním
na celé funkční období. Funkce člena
rady lze pozbýt ztrátou mandátu člena
Senátu nebo zastupitelstva, odvoláním z funkce
a vzdáním se funkce.
(2) Senátní rada má 10 - 15 členů.
Skládá se z primátora hlavního města
Prahy, z náměstků primátora a z radních.
(3) Obvodní nebo místní rada má 5
- 13 členů, přičemž počet
členů rady musí být menší
než jedna třetina počtu členů
zastupitelstva. Obvodní nebo místní rada
se skládá ze starosty, zástupců starosty
a radních. Radu nevolí místní zastupitelstva,
která mají 15 a méně členů,
v tomto případě vykonává úkoly
rady starosta, který může plněním
některých úkolů rady pověřit
zástupce starosty nebo jiného člena zastupitelstva.
(4) Funkční období člena rady končí
zvolením nové rady po volbách do Senátu
nebo zastupitelstva.
(1) Rada se schází podle potřeby. Schůze
rady jsou neveřejné. Usnáší se
většinou hlasů všech svých členů.
(2) Odporuje-li usnesení senátní rady ve
věcech přenesené působnosti zákonu
nebo jinému obecně závaznému právnímu
předpisu a nezjedná-li rada sama nápravu,
usnesení zruší magistrát hlavního
města Prahy. Primátor hlavního města
Prahy je oprávněn pozastavit výkon usnesení
senátní rady ve věcech samostatné
působnosti, pokud má za to, že je nesprávné
a předložit věc Senátu.
(3) Odporuje-li usnesení obvodní nebo místní
rady ve věcech přenesené působnosti
zákonu nebo jinému obecně závaznému
právnímu předpisu a nezjedná-li nápravu
rada sama, usnesení zruší magistrát
hlavního města Prahy. Starosta je oprávněn
pozastavit výkon usnesení rady ve věcech
samostatné působnosti, má-li za to, že
je nesprávné a předložit věc
zastupitelstvu.
(1) Primátor hlavního města Prahy zastupuje
hlavní město Prahu navenek. Primátor řídí
zasedání Senátu a schůze senátní
rady, spolu s náměstkem primátora nebo jiným
radním podepisuje obecně závazná nařízení,
usnesení Senátu a usnesení senátní
rady a plní další úkoly podle tohoto
zákona.
(2) Primátor jako představitel hlavního města
Prahy má právo užívat historických
primátorských insignií. Rovněž
má právo užívat při významných
příležitostech a občanských obřadech
závěsného odznaku se státním
znakem České republiky. Senátní rada
se může usnést, že ve stanovených
případech může užívat tohoto
odznaku jiný člen Senátu.
(3) Primátor je ze své činnosti odpovědný
Senátu.
(1) Starosta zastupuje městskou část navenek.
Starosta řídí zasedání obvodního
nebo místního zastupitelstva a schůze obvodní
nebo místní rady. Spolu se zástupcem starosty
nebo jiným radním podepisuje obecně závazná
nařízení, usnesení zastupitelstva
a rady a plní další úkoly podle tohoto
zákona.
(2) Starosta má právo užívat při
významných příležitostech a občanských
obřadech závěsného odznaku se státním
znakem České republiky. Rada může stanovit,
v kterých případech může tohoto
odznaku užívat jiný člen zastupitelstva.
(3) Starosta je ze své činnosti odpovědný
zastupitelstvu.
(4) Starosta se účastní jednání
Sněmu a při hlasování je vázán
stanoviskem zastupitelstva.
(1) Při Senátu a obvodních zastupitelstvech
působí senátní úřad
a obvodní úřady. Místní zastupitelstva
zřizují místní úřady,
pokud se tak usnesou.
(2) Nezřídí-li místní zastupitelstvo
místní úřad, plní jeho úkoly
místní rada.
(3) Senátní úřad a obvodní
nebo místní úřad (dále jen
"úřad") se může členit
na odbory. Úřad tvoří pracovníci.
(1) Úřad
a) v oblasti samostatné působnosti
1. plní úkoly, které mu uložila rada
při přípravě podkladů pro jednání
Senátu nebo zastupitelstva a rady při zabezpečování
plnění jejich usnesení,
2. usměrňuje po odborné stránce rozpočtové
a příspěvkové organizace a zařízení,
které si hlavní město Praha nebo městská
část zřídila, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak,
3. pomáhá komisím v jejich činnosti,
b) v oblasti přenesené působnosti vykonává
státní správu s výjimkou věcí,
které patří do působnosti rady, komise
nebo zvláštních orgánů.
(2) V oblasti samostatné působnosti je úřad
podřízen radě. Ve věcech přenesené
působnosti je obvodní a místní úřad
podřízen magistrátu hlavního města
Prahy, senátní úřad je podřízen
příslušnému ústřednímu
orgánu státní správy.
(3) Rada je oprávněna zrušit nesprávné
opatření úřadu. Odporuje-li opatření
úřadu zákonu nebo jinému obecně
závaznému právnímu předpisu
a nezjedná-li nápravu sám úřad
nebo rada, zruší opatření obvodního
nebo místního úřadu magistrát
hlavního města Prahy a opatření senátního
úřadu příslušný ústřední
orgán státní správy. Náprava
nesprávných opatření vydaných
ve správním řízení se řídí
zvláštními předpisy.