Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Praha je hlavním městem České republiky
a pravidelným sídlem jejích orgánů
[čl. 141, odst. 2 ústavního
zákona o československé federaci].
(1) Území hlavního města Prahy je
tvořeno katastrálními územími,
která jsou uvedena v příloze tohoto zákona.
(2) Území hlavního města Prahy se
dělí na městské části.
Jednotlivými městskými částmi
se rozumí území přímo spravovaná
obvodními národními výbory a územní
obvody místních národních výborů
ke dni účinnosti tohoto zákona.
(3) Novou městskou část lze zřídit
na základě referenda konaného na území,
kde se zřízení nové městské
části navrhuje.
(4) Změna území hlavního města
Prahy se provádí dohodou hlavního města
Prahy a dotčené obce se souhlasem dotčené
městské části a okresního úřadu.
Změna území městských části
se provádí dohodou dotčených městských
částí.
(5) Připojení obce k hlavnímu městu
Praze nebo odloučení městské části
od hlavního města Prahy lze provést se souhlasem
vlády České republiky dohodou hlavního
města Prahy a dotčené obce nebo městské
části. Podmínkou dohody o odloučení
je souhlasné stanovisko referenda konaného na území
odlučující se městské části.
(6) Při vypořádání práv
a závazků městských částí
se použijí přiměřeně ustanovení
zákona České národní rady o
obcích [§ 11 odst. 3 a 4, § 12 odst. 3 a §
13 zákona ČNR č. /1990 Sb., o obcích
(obecní zřízení)].
(1) Česká národní rada, vláda
a ústřední orgány státní
správy České republiky dbají potřeb
hlavního města Prahy, zejména přihlížejí
k významu a postavení hlavního města
Prahy při stanovení podílu hlavního
města Prahy na státních příjmech
a při stanovení dotace do rozpočtu hlavního
města Prahy.
(2) Hlavní město Praha vytváří
potřebné podmínky pro činnost orgánů
České republiky uvedených v odst. 1.
(1) Primátor hlavního města Prahy je oprávněn
zúčastnit se s hlasem poradním jednání
vlády České republiky nebo jejího
předsednictva při projednávání
otázek, které se dotýkají nebo by
se mohly dotýkat zájmů a potřeb hlavního
města Prahy a předkládat vládě
v těchto věcech návrhy.
(2) Ústřední orgány státní
správy České republiky jsou povinny projednávat
s hlavním městem Prahou návrhy právních
předpisů a dalších opatření,
která se dotýkají zájmů a potřeb
hlavního města Prahy.
(1) Hlavní město Praha jako právnická
osoba vystupuje v právních vztazích svým
jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů
vyplývající.
(2) Hlavní město Praha má vlastní
majetek a finanční zdroje; hospodaří
s nimi samostatně za podmínek stanovených
zvláštním zákonem.
(3) Městské části v rozsahu stanoveném
tímto zákonem, dalšími obecně
závaznými právními předpisy
a statutem hlavního města Prahy vystupují
v právních vztazích svým jménem
a hospodaří se svěřeným majetkem
hlavního města Prahy a se svěřenými
finančními zdroji.
(1) Občanem hlavního města Prahy je každý
občan České republiky nebo Slovenské
republiky, který je hlášen k trvalému
pobytu na území hlavního města Prahy
[zákon č. 135/1982
Sb., o hlášení a evidenci občanů]
a osoby, kterým bylo uděleno čestné
občanství hlavního města Prahy nebo
městské části.
(2) Občané hlavního města Prahy, kteří
dosáhli věku 18 let, jsou oprávněni
a) zúčastnit se zasedání Senátu
hlavního města Prahy, obvodního nebo místního
zastupitelstva a nahlížet do zápisů
o jeho jednání,
b) vyjádřit svůj názor v místním
referendu a při projednávání návrhů
s občany v případech stanovených tímto
zákonem (§ 16 a 18).
(3) Každý má právo podávat petice
orgánům hlavního města Prahy a městských
částí.
(4) Samosprávu uskutečňují občané
hlavního města Prahy prostřednictvím
a) místního referenda,
b) Senátu hlavního města Prahy (dále
jen "Senát"), obvodních a místních
zastupitelstev (dále jen "zastupitelstvo") a
jejich orgánů,
c) Sněmu starostů (dále jen "Sněm").
(1) Místní referendum vyhlašuje Senát
nebo zastupitelstvo požádá-li o to alespoň
jedna třetina členů Senátu nebo zastupitelstva
nebo jedna desetina občanů hlavního města
Prahy nebo městské části starších
18 let.
(2) Zastupitelstvo je povinno vyhlásit místní
referendum k návrhu na zřízení městské
části požádají-li o to písemně
nejméně dvě třetiny členů
zastupitelstva, kteří byli zvoleni na území,
kde se navrhuje zřízení městské
části nebo požádá-li o to písemně
třetina občanů, kteří jsou
hlášeni k trvalému pobytu na území,
kde se navrhuje zřízení městské
části.
(3) Zastupitelstvo je povinno vyhlásit místní
referendum k návrhu na odloučení městské
části od hlavního města Prahy na návrh
podle odst. 1.
(4) Senát a zastupitelstva mohou vyhlásit místní
referendum rovněž pro posouzení jiných
otázek.
(5) V místním referendu se občan hlavního
města Prahy vyjádří, zda je pro návrh
nebo proti němu. Výsledek místního
referenda je platný, pokud se jej zúčastnila
nadpoloviční většina občanů
hlavního města Prahy, majících trvalý
pobyt v části území hlavního
města Prahy, kde se referendum koná a více
než polovina ze zúčastněných
občanů se vyslovila pro nebo proti návrhu.
Rozhodnutí místního referenda provede Senát
nebo zastupitelstvo.
(6) Přípravu, provedení a zjištění
výsledku místního referenda upravuje obecně
závazné nařízení (§ 19)
přičemž se přiměřeně
použijí příslušná ustanovení
zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v
obcích.
(1) Zastupitelským sborem občanů a orgánem
samosprávy hlavního města Prahy je Senát.
(2) Zastupitelským sborem občanů a orgánem
samosprávy městské části je
obvodní zastupitelstvo nebo místní zastupitelstvo.
(3) Obvodní zastupitelstva působí v městských
částech, ve kterých měly ke dni účinnosti
tohoto zákona sídlo obvodní národní
výbory. Místní zastupitelstva působí
v ostatních městských částech
a označují se názvem městské
části.
(1) O nejdůležitějších otázkách
rozvoje hlavního města Prahy z hlediska zájmů
městských částí rozhoduje Sněm.
(2) Sněm se skládá ze starostů městských
částí a primátora.
(3) Jednání Sněmu řídí
primátor hlavního města Prahy a v jeho nepřítomnosti
pověřený starosta. Sněm se usnáší
nadpoloviční většinou všech hlasů.
Za každý tisíc občanů hlavního
města Prahy, majících trvalý pobyt
na území městské části,
má starosta této městské části
jeden hlas na Sněmu. Pro účely stanovení
počtu hlasů jednotlivých starostů
se počet občanů zaokrouhluje na tisíce,
přičemž každý starosta má
vždy nejméně jeden hlas.
(4) Svolání a jednání Sněmu
upravuje jednací řád, schvalovaný
Senátem a Sněmem.
(5) Sněm schvaluje na návrh Senátu
a) koncepce rozvoje hlavního města Prahy;
b) rozdělení příjmů z daní,
odvodů a poplatků spravovaných v působnosti
orgánů státní finanční
správy;
c) rozdělení dotace z rozpočtu hlavního
města Prahy do rozpočtů městských
částí.
(6) Nerozhodne-li Sněm ve věcech podle odst. 5,
stanoví další postup Senát dvoutřetinovou
většinou všech členů Senátu.
(1) Členové Senátu a zastupitelstev jsou
voleni na základě všeobecného, rovného
a přímého volebního práva tajným
hlasováním. Práv a povinností nabývají
zvolením. Platnost volby ověřuje Senát
nebo zastupitelstvo na prvním zasedání, jehož
se člen zúčastní. Na témže
zasedání skládá člen slib tohoto
znění "Slibuji, že budu řádně
plnit své povinnosti, hájit zájmy občanů
hlavního města Prahy, zachovávat Ústavu
České republiky a Ústavu České
a Slovenské Federativní Republiky, zákony
a ostatní obecně závazné právní
předpisy." Slib se skládá do rukou předsedajícího
zasedání a složení slibu potvrdí
člen Senátu nebo zastupitelstva svým podpisem.
Odmítnutí slibu nebo složení slibu s
výhradou má za následek ztrátu mandátu.
(2) Funkční období člena Senátu
nebo zastupitelstva končí uplynutím volebního
období. Funkční období člena
senátní rady, obvodní rady nebo místní
rady končí zvolením nové rady po volbách
do zastupitelstev.
(3) Před uplynutím volebního období
zaniká mandát člena Senátu nebo zastupitelstva
rezignací nebo ztrátou volitelnosti. Rezignace nabývá
právních účinků dnem, kdy ji
vezme na vědomí senátní rada nebo
obvodní či místní rada. Rada rovněž
prohlašuje náhradníka za člena Senátu
nebo zastupitelstva.
Osobní poměry a nároky členů
Senátu a zastupitelstev jsou upraveny zvláštními
předpisy [§ 39 až 41 zákona ČNR
o obcích].
(1) Člen Senátu nebo zastupitelstva je oprávněn
a) předkládat návrhy Senátu nebo zastupitelstvu;
b) vznášet dotazy a připomínky na radu
a na její jednotlivé členy, na další
orgány hlavního města Prahy nebo městských
částí a na organizace a zařízení,
které byly založeny nebo zřízeny Senátem
nebo zastupitelstvem; odpověď na ně mu musí
být dána bezodkladně, nejpozději do
30 dnů.
c) požadovat od pracovníků senátního
úřadu nebo obvodního či místního
úřadu a od státních orgánů
informace o věcech, které souvisejí s výkonem
jeho funkce.
(2) Člen Senátu nebo zastupitelstva je povinen zúčastňovat
se jednání Senátu nebo zastupitelstva a dalších
orgánů hlavního města Prahy nebo městských
částí, pokud je jejich členem.
(3) Státní orgány jsou povinny zabývat
se dotazy, připomínkami a podněty člena
Senátu nebo zastupitelstva a informovat jej o jejich vyřízení.
(1) Hlavní město Praha a ve svěřeném
rozsahu městské části spravují
své záležitosti samostatně (dále
jen "samostatná působnost").
(2) Při výkonu samostatné působnosti
se hlavní město Praha a městské části
řídí jen zákony a obecně závaznými
právními předpisy vydanými k jejich
provedení.
(3) Při výkonu samostatné působnosti
hlavní město Praha a městské části
zabezpečují zejména hospodářský
a sociální rozvoj, ochranu a tvorbu zdravého
městského prostředí a ochranu přírody,
uspokojování sociálních a kulturních
potřeb občanů hlavního města
Prahy a místní záležitosti veřejného
pořádku.
(1) Hlavní město Praha ve věcech samostatné
působnosti
a) hospodaří s majetkem hlavního města
Prahy (§ 15);
b) účastní se podnikatelské činnosti
právnických a fyzických osob;
c) schvaluje rozpočet hlavního města Prahy
a vyúčtování svého hospodaření
(§ 16);
d) stanoví na základě zvláštních
předpisů sazby místních daní
a poplatků, popřípadě výši
odvodů od organizací;
e) zřizuje a ruší účelové
fondy;
f) zakládá, zřizuje a ruší organizace
a zařízení (§ 17);
g) schvaluje návrhy koncepcí a plány rozvoje
hlavního města Prahy (§ 16);
h) vydává souhlas právnickým osobám
a podnikatelům k umístění jejich provozovny
nebo její části na území hl.
m. Prahy (§ 21);
ch) zaujímá stanoviska k záměrům
jiných orgánů a organizací, pokud
se dotýkají zájmů hlavního
města Prahy;
i) vydává obecně závazná nařízení
(§ 19);
j) zřizuje a řídí městskou
policii a ukládá úkoly útvaru veřejné
bezpečnosti při zabezpečování
celoměstských záležitostí veřejného
pořádku (§ 20);
k) užívá symboly hlavního města
Prahy a uděluje čestné občanství
hl. m. Prahy a jiné pocty (§ 23).
(2) Městským částem se ve věcech
samostatné působnosti svěřuje
a) hospodařit se svěřeným majetkem
hlavního města Prahy (§ 15);
b) účastnit se podnikatelské činnosti
právnických a fyzických osob;
c) schvalovat rozpočet městské části
a vyúčtování svého hospodaření
(§ 16);
d) zřizovat a rušit účelové fondy;
e) zakládat, zřizovat a rušit organizace a
zařízení (§ 17);
f) schvalovat koncepce a plány rozvoje městských
částí (§ 18);
g) zaujímat stanoviska k záměrům jiných
orgánů a organizací, pokud se dotýkají
zájmů městské části;
h) vydávat ve stanoveném rozsahu obecně závazná
nařízení (§ 19);
ch) ukládat právnickým osobám povinnosti
při odstraňování následků
živelných pohrom a obdobných mimořádných
událostí (§ 22);
i) užívat symbolů městských částí
a udělovat čestné občanství
a jiné pocty městských částí
(§ 23);
j) ukládat úkoly příslušnému
útvaru městské policie a útvaru Veřejné
bezpečnosti při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku (§ 20).
(1) Majetek hlavního města Prahy upravuje zvláštní
zákon.
(2) Hlavní město Praha hospodaří s
věcmi a majetkovými právy ve vlastnictví
hlavního města Prahy, zejména s těmi,
které jsou nezbytné pro plnění celoměstských
funkcí (například městská hromadná
doprava, zásobování vodou, odvádění
odpadních vod, hospodaření s tuhými
komunálními odpady, výstavba a údržba
vybrané komunikační sítě, veřejného
osvětlení a veřejné zeleně,
střední školství a památková
péče). Městským částem
se svěřuje hospodaření s ostatními
věcmi a majetkovými právy ve vlastnictví
hlavního města Prahy (§ 28 odst. 2 písm.
b).
(3) Hlavní město Praha a městské části
mohou svěřovat a odnímat majetek hlavního
města Prahy organizacím, které založily
a zřídily.
(1) Hlavní město Praha a jednotlivé městské
části hospodaří podle svých
rozpočtů, sestavovaných na kalendářní
rok a vyúčtování výsledků
svého hospodaření provedou do tří
měsíců po skončení kalendářního
roku.
(2) Z rozpočtu hlavního města Prahy mohou
být poskytovány dotace do rozpočtů
městských částí.
(3) Nejméně 30 dnů před projednáním
návrhu rozpočtu a před projednáním
vyúčtování hospodaření
v Senátu nebo příslušném zastupitelstvu
musí být zveřejněny zásady
sestavení návrhu rozpočtu a zásady
vyúčtování hospodaření
tak, aby se k nim občané mohli vyjádřit.
Připomínky k zásadám se uplatňují
buď písemně ve stanovené lhůtě
nebo ústně na zasedání Senátu
nebo zastupitelstva.
(4) Příjmy a výdaje rozpočtu stanoví
zvláštní předpis.
(5) Není-li návrh rozpočtu schválen
do začátku rozpočtového období,
hospodaří se podle rozpočtového provizoria.
(1) Hlavní město Praha zakládá nebo
zřizuje zejména organizace a zařízení
celoměstského významu, například
pro ochranu městského prostředí a
přírody, městskou hromadnou dopravu, zásobování
vodou z veřejných vodovodů, odvádění
odpadních vod veřejnými kanalizacemi a jejich
čištění, hospodaření s
tuhými komunálními odpady, správu
a údržbu veřejného osvětlení
a na úseku školství, kultury, sociální
péče a zdravotnictví, sportu a rekreace a
dále pro další činnosti, jestliže
je nutné nebo účelné organizovat je
v celoměstském měřítku.
(2) Městské části zakládají
nebo zřizují organizace a zařízení
sloužící rozvoji městské části
a uspokojování potřeb občanů,
zejména pro správu a údržbu domovního
majetku, místní stavebnictví, placené
služby, údržbu a čištění
místních komunikací, hospodaření
s tuhými komunálními odpady, údržbu
veřejné zeleně, sociální služby,
kulturní a osvětovou činnost, sport a rekreaci,
předškolní zařízení, základní
školy a zařízení jim sloužící.
(1) V koncepcích rozvoje hlavního města Prahy
mohou být určeny závazné části,
které musí být dodržovány zejména
při tvorbě a schvalování koncepcí
městských částí, vydávání
souhlasu právnickým osobám a podnikatelům
k umístění jejich provozovny nebo její
části na území hlavního města
Prahy a hospodaření s majetkem hlavního města
Prahy.
(2) Návrhy koncepcí rozvoje hlavního města
Prahy a návrhy koncepcí rozvoje městských
částí se projednávají s občany.
(3) Koncepce rozvoje hlavního města Prahy schvaluje
Sněm na návrh Senátu.
(1) Hlavní město Praha může vydávat
obecně závazná nařízení
ve věcech samostatné působnosti jemu náležejících.
V ostatních věcech samostatné působnosti
svěřené městským částem,
může vydat obecně závazné nařízení
po dohodě s městskými částmi,
jde-li o věci dotýkající se více
městských částí. Ve věcech
přenesené působnosti může vydat
obecně závazné nařízení
jen na základě zmocnění v zákoně.
(2) Městské části mohou vydávat
obecně závazná nařízení
ve věcech samostatné působnosti neupravených
obecně závazným nařízením
hlavního města Prahy. Ve věcech přenesené
působnosti mohou vydat obecně závazné
nařízení jen na základě zmocnění
v zákoně.
(3) Hlavní město Praha může dále
upravit obecně závazným nařízením
a) opatření při nepříznivých
meteorologických situacích a další opatření
ke zlepšení kvality ovzduší včetně
příslušnosti k ukládání
sankcí za nedodržování těchto
opatření;
b) práva a povinnosti občanů a organizací
při zakládání a vedení informačních
systémů o technické a sociální
infrastruktuře města a při plošných
přeměnách nosičů tepla a energií;
c) zvláštní podmínky pro zápis
trvalého pobytu na území hlavního
města Prahy do evidence obyvatelstva a jeho ukončení.
(4) Obecně závazné nařízení
musí být v souladu se zákony a dalšími
obecně závaznými právními předpisy.
(5) Obecně závazné nařízení
musí být vyhlášeno. Vyhlášení
se provede tak, že se obecně závazné
nařízení vyvěsí na úřední
desce senátního úřadu nebo obvodního
či městského úřadu na dobu
15 dnů. Dnem vyhlášení obecně
závazného nařízení je první
den jeho vyvěšení na úřední
desce. Tento způsob vyhlášení je podmínkou
platnosti obecně závazného nařízení.
Kromě toho se obecně závazné nařízení
uveřejní způsobem v hlavním městě
Praze a jeho městských částech obvyklým.
(6) Obecně závazné nařízení
nabývá účinnosti patnáctým
dnem následujícím po dni jeho vyhlášení,
pokud v něm není stanoven pozdější
počátek účinnosti. Ve výjimečných
případech, kdy to vyžaduje naléhavý
obecný zájem, může obecně závazné
nařízení nabýt účinnosti
již dnem vyhlášení. Tato skutečnost
v něm musí být uvedena.
(7) Obecně závazné nařízení
hlavního města Prahy musí být každému
přístupno u senátního úřadu,
obvodních a místních úřadů.
Obecně závazné nařízení
městské části musí být
každému přístupno u obvodního
či místního úřadu městské
části, která je vydala.
(1) K zabezpečování místních
záležitostí veřejného pořádku
zřizuje hlavní město Praha městskou
policii. Městská policie kontroluje dodržování
obecně závazných nařízení.
Práva a povinnosti městské policie stanoví
zvláštní zákon.
(2) Hlavní město Praha je oprávněno
při zabezpečování celoměstských
záležitostí veřejného pořádku
ukládat úkoly útvaru Veřejné
bezpečnosti, pokud není schopno je zajistit vlastními
silami a prostředky. Městská část
je oprávněna při zabezpečování
místních záležitostí veřejného
pořádku ukládat úkoly příslušnému
útvaru městské policie a útvaru Veřejné
bezpečnosti, pokud není schopna je zajistit vlastními
silami a prostředky. Hlavní město Praha a
městské části ukládají
úkoly útvaru Veřejné bezpečnosti
jen prostřednictvím příslušného
náčelníka.