Ještě než přistoupíme k hlasování
o tomto pozměňovacím návrhu, ráda
bych upozornila na svůj pozměňovací
návrh.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Promiňte, paní kolegyně, pan poslanec
Výborný se hlásí s faktickou poznámkou.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
prosím, aby bylo zvláště hlasováno
o odstavci čtyři a zvláště o
odstavci šest.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji.
Poslankyně Hana Marvanová: Já jsem
v podstatě chtěla navrhnout totéž, z
toho důvodu, abych dokončila myšlenku, chci
říci, že k odstavci čtyři byl
přednesen mnou pozměňovací návrh,
kterým doporučuji přijmout závěr
tohoto odstavce, respektive věty ve znění:
a příslušným orgánům republik,
které určí zákony národních
rad. Toto je vlastně alternativní návrh.
Proto si myslím, že je namístě hlasovat
odděleně a zejména hlasovat odděleně
v odst. 4 o první části věty, tedy
ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu
shromáždění a potom zvlášť
o druhé části věty, jedině
tak to umožňuje rozlišit dva pozměňovací
návrhy k témuž. Doporučuji tedy pro
zjednodušení hlasovat nejdříve o prvních
třech odstavcích, potom o odstavci čtyři,
jak jsem navrhla, potom o odstavci pět a sedm dohromady
a zvlášť o odstavci šest, jak navrhuje pan
poslanec Výborný.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Je jiný názor na postup hlasování?
Jestliže tomu tak není, budeme hlasovat tak, jak navrhla
paní zpravodajka.
Kdo je pro první návrh, což jsou první
tři odstavce, ať zvedne ruku! 77. Děkuji.
Kdo je proti? 3. Děkuji.
Tento návrh byl přijat.
Nyní bychom měli hlasovat o odstavci čtyři.
Poslankyně Hana Marvanová: A to o jeho první
části: Ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu
shromáždění.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 79. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: Dále bychom
měli hlasovat o dokončení věty, kterou
přednesl pan poslanec Bursík, tedy slova - České
národní radě a Slovenské národní
radě a jednak okresním úřadům
- atd., jak jsem původně návrh přednesla.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 44.
Kdo je proti? 6.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: Myslím,
že teď je na místě hlasovat o mém
pozměňovacím návrhu, který
je vlastně alternativní a doplňuje větu,
tedy o slovech, za již schválená slova Federálním
shromážděním slova "a příslušným
orgánům republik které určí
zákony národních rad."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.
92 Kdo je proti? Nikdo Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: Dále navrhuji
hlasovat o odstavci 5 a 7 dohromady.
Odstavec 5. Úřední výpisy ze seznamů
může pořizovat jen ministerstvo pro potřeby
soudů.
Odstavec 7. Tvrdí-li občan, že údaje
v seznamu jsou nepravdivé, použije se přiměřeně
ustanovení § 18 odst. 1."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 84 Kdo
je proti? Nikdo Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: Na závěr
bychom měli hlasovat o odst. 6. Přečtu ho
znovu: "Jestliže někdo jiný než ministerstvo
zveřejní seznam občanů, které
označí jako osoby uvedené v § 19 odst.
2, dopustí se trestného činu a bude potrestán
odnětím svobody na 6 měsíců
až na 3 roky nebo peněžitým trestem."
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku.
43 Kdo je proti? 37 Tento návrh nebyl přijat. Prosím
další návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Vzhledem k tomu,
že z pozměňovacího návrhu pana
poslance Bursíka nebyly přijaty při odděleném
hlasování všechny části, je třeba
nyní hlasovat o celém jeho návrhu, tedy o
schválených odstavcích. To znamená,
že schválené části návrhu,
které zněly takto:
"§ 19a) odst. 1. Federální ministerstvo
vnitra (dále jen ministerstvo) je povinno zpracovat v termínu
do.... seznam občanů, kteří byli příslušníky
Státní bezpečnosti, uvedených v §
19 odst. 2 (dále jen seznam). V seznamu se v abecedním
pořadí uvedou jména a příjmení,
datum a místo narození, a doba trvání
služebního poměru.
odst. 2 Jednotlivé listy seznamu musí být
průběžně číslovány,
ověřeny otiskem kulatého razítka ministerstva
se státním znakem a pevně svázány
tak, aby v něm nemohly být prováděny
změny a doplňky. Seznam může být
uspořádán do více svazků. Po
rozeslání seznamu nelze vyhotovovat jeho doplňky
nebo změny.
odst. 3 Při vypracování seznamu je ministerstvo
povinno dbát na to, aby údaje v něm obsažené
byly pravdivé a prokazatelné.
odst. 4 Ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu
shromáždění a příslušným
orgánům republik, které určí
zákony národních rad.
odst. 5 Úřední výpisy ze seznamu může
pořizovat jen ministerstvo pro potřeby soudu.
odst. 6 Tvrdí-li občan, že údaje v seznamu
jsou nepravdivé, použije se přiměřeně
ustanovení § 18 odst. 1."
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Domnívám se, že o tomto hlasovat
nemusíme. (nesouhlasný šum ve sněmovně
- musíme) Úprava pro legislativu - mělo by
vypadnout slovo "jednak".
Kdo je tedy pro tento návrh jako celek, ať zvedne
ruku. 80 Děkuji. Kdo je proti? 9.
Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: To byl poslední
pozměňovací návrh, proto tedy doporučuji,
abychom hlasovali o celém návrhu ve znění
pozměňovacích návrhů, které
byly přijaty.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo tedy souhlasí s návrhem předsednictva
České národní rady na podání
návrhu zákona FS ČSFR, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 451/1991 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky podle sněm. tisku 785 a podle
schválených pozměňovacích návrhů,
ať zvedne ruku. 86 Kdo je proti? 5 Kdo se zdržel hlasování?
21 Návrh tedy byl schválen.
Tím jsme projednali tento bod našeho programu. Děkuji
paní předsedkyni a paní poslankyni Marvanové.
Dalším bodem je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 638 a společnou zprávu výboru k němu
jako sněmovní tisk 783. Prosím nyní
pověřeného člena vlády ČR
ministra životního prostředí pana Ivana
Dejmala, aby vládní návrh zákona odůvodnil.
Ministr pro životní prostředí
Ivan Dejmal: Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno. Předkládám
návrh zákona ČNR o ochraně zemědělského
půdního fondu. Dosud platný zákon
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu ve znění zákona
č. 75/1976 Sb., je vybudován na základě
nadřazenosti užívacích vztahů
k zemědělské půdě nad vztahy
vlastnickými a pomíjí potřebu chránit
zemědělskou půdu jako jednu z nejvýznamnějších
složek životního prostředí. Dosavadní
právní úprava ochrany zemědělské
půdy není v souladu se zákonem č.
17/1992 Sb., o životním prostředí, se
zákonem ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny.
Proti původnímu vládnímu návrhu
zákona bylo přistoupeno k vypracování
úplného znění, které je přehlednější
a úplnější a respektuje pozdější
zákonné úpravy. S předloženým
návrhem úplného znění zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu ve znění společné zprávy
zpravodajů ministerstvo životního prostředí
souhlasí. Nejdůležitější
navrhované změny a doplňky proti současné
právní úpravě jsou tyto:
1. Navrhuje se, aby rozšiřování zemědělské
půdy z půdy nezemědělské bylo
možné uskutečnit v souvislosti s rozšiřováním
podnikatelské činnosti právnických
a fyzických osob na základě rozhodnutí
příslušného orgánu státní
správy o změně ve využití území
podle stavebního zákona.
2. Pokud se týká změn kultur zemědělské
půdy, pak navrhovaná změna spočívá
v tom, že je věcí vlastníka, v jaké
kultuře bude půdu užívat. Pouze v případech,
jde-li o změnu louky nebo pastviny na ornou půdu
je třeba, aby s touto změnou vyslovil souhlas orgán
ochrany zemědělského půdního
fondu. Tento orgán je zároveň oprávněn
uložit změnu kultury, ale jen z důvodů
ochrany životního prostředí a jeho jednotlivých
složek.
3. Podle dosud platného zákona je časovou
hranicí dočasného odnětí zemědělské
půdy doba 12 let včetně doby potřebné
k provedení rekultivace. Navrhuje se, aby kritériem
pro posouzení bylo, že odňatá zemědělská
půda bude po ukončení nezemědělského
využití rekultivována tak, aby mohla být
vrácena do zemědělského půdního
fondu.
4. V návrhu se zcela vypouští institut ekonomické
újmy, neboť v podmínkách tržního
hospodářství ztratila ekonomická újma
svůj význam a opodstatnění.
5. V návrhu se výrazně zjednodušuje
rozsah administrativní činnosti při odnímání
půdy. Dosavadní náročné řízení
formou předchozího souhlasu a navazujícího
rozhodnutí o odnětí půdy se omezuje
pouze na vydání souhlasu, který bude nezbytnou
podmínkou pro další řízení
podle stavebních předpisů. Zároveň
se konkrétně vymezují náležitosti
a přílohy uvedené žádosti. Současně
se vymezuje okruh případů, kdy žádosti
není třeba.
6. Navrhuje se úprava sledující, aby při
hospodaření na zemědělské půdě
nedocházelo ke kontaminaci půdy škodlivými
látkami ohrožujícími zdraví nebo
život lidí a k ochraně okolních pozemků.
Jen z těchto důvodů by orgány ochrany
zemědělského půdního fondu
mohly ukládat opatření k nápravě.
7. Návrh upravuje působnost orgánu ochrany
zemědělského půdního fondu
České republiky ve smyslu navrhovaných změn.
K přijetí navrhovaného zákona je příslušná
Česká národní rada, neboť z hlediska
nového rozdělení působností
podle novely ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o československé federaci (ústavní
zákon č. 556/1990 Sb.) bylo zákonodárství
ve věcech ochrany zemědělského půdního
fondu přeneseno z působnosti federace do působnosti
republik. Slovenská republika již novelu zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu přijala na jednání SNR v dubnu 1992.
Navrhované úpravy nepředstavují žádné
požadavky na rozpočet republiky ani na zvýšení
počtu pracovních míst orgánů
státní správy.
Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlou novelu
zákona, byla vypracována společná
zpráva výborů ČNR, jejíž
součástí je úplné znění
zákona, které bylo zpracováno ve spolupráci
s MŽP ČR a MŽP ČR s touto zprávou
v plném rozsahu souhlasí.
Již jsem upozornil i na tu okolnost, že tento zákon
napomůže hladšímu průběhu
transformace v zemědělství a zároveň
zjednoduší zakládání nových
hospodářských činností jak
v intravelánu obcí, tak mimo ně.
Proto doporučuji, abyste zákon přijali.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Dejmalovi a nyní prosím, aby se slova
ujal společný zpravodaj pan poslanec Miloslav Šabata.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
úvodní proslov pana ministra byl tak vyčerpávající,
že je zbytečné, abych k němu ještě
něco dodával, snad s výjimkou toho, že
přepracování novely zákona během
projednávání ve výborech dosáhlo
takového stupně, že by bylo krajně nepřehledné,
kdybychom vám ho prezentovali ve formě novely zákona,
kde by byl výčet jen jednotlivých změn.
Rozhodně bylo moudřejší vám ho
předložit jako kompletní znění
zákona nového. Já si pak dovolím několik
drobností při projednávání
pozměňovacích návrhů připomenout,
protože je třeba je ještě posoudit, Jinak
se však domnívám, že návrh nového
znění zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu tak, jak jste ho dostali je krokem
vpřed od zajištění maximální
zemědělské výroby k ochraně
krajiny.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu. Do rozpravy se jako první přihlásil
pan poslanec Jiří Dušek, takže mu uděluji
slovo. Jako druhý se hlásí pan poslanec Moldan.
Poslanec Jiří Dušek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážená sněmovno,
chtěl bych podat pozměňující
návrh na § 22 písm. f). Jedná se o jeho
vypuštění, k čemuž mne vedou dva
důvody. Za prvé stejný problém je
zcela přehledně řešen v § 11 odst.
3 písm. a) - d). Za druhé se domnívám,
že použití § 22 písm. f) by mohlo
vést ke zbytečným komplikacím v praktickém
provádění předpisů nebo v aplikaci
zákona.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Duškovi, dále bude hovořit pan
poslanec Moldan. Do rozpravy se dále nikdo nepřihlásil,
takže prosím zájemce, aby tak učinili
pokud možno písemně.
Poslanec Bedřich Moldan: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně a poslanci, jsem velice rád, že
tento zákon přece jen projednáváme,
protože je velmi potřebný a velmi doporučuji,
aby byl schválen. Dovoluji si přednést pozměňující
návrh k § 3 odst. 1. Odstavec zní v současné
době takto: "Hospodaření na zemědělském
půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci
pozemků uskutečňovat tak, aby nedocházelo
ke kontaminaci půdy škodlivými látkami
ohrožující zdraví nebo život lidí
a existenci živých organismů a k ohrožení
okolních pozemků." Celý tento zákon
se jmenuje Zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu a vlastně se zabývá
pouze kvantitativní ochranou zemědělského
půdního fondu, tzn. v podstatě jen výměrou.
Velmi důležitý je tento § 3, odst. 1,
který vymezuje, že hospodaření na zemědělském
půdním fondu se musí dít určitým
způsobem a tím se obrací ke kvalitativní
stránce. Po mém soudu však není tato
kvalitativní stránka zde dostatečně
vyjádřena, protože jsou zde zmíněny
pouze negativní faktory kontaminace půdy škodlivými
látkami a ohrazení okolních pozemků.
Soudím, že by bylo zapotřebí tento paragraf
málo rozšířit a to tak, že za slova
"živých organizmů", tzn. aby nedocházelo
ke kontaminaci půdy škodlivými látkami,
ohrožujícími zdraví nebo život
lidí a existenci živých organizmů, doporučuji
vložit: "k erozi půdy, k poškozování
příznivých fyzikálních, biologických
a chemickým vlastností půdy", a dokončit
stávajícím textem: "a k ohrožení
okolních pozemků". Tento návrh byl projednán
na zasedání výboru pro životní
i prostředí ČNR a co zde přednáším
je stanovisko výboru pro životní prostředí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Moldanovi. Do rozpravy se hlásí pan
poslance Šabata.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
mám pozměňovací návrh k §
3, odst. 1: posuzoval jsem to především z hlediska
zemědělce, který hospodaří
na zemědělském půdním fondu.
Doporučuji změnit znění odst. 1, §
3 takto: "hospodařit na zemědělském
půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci
pozemků tak, aby neznečišťovali půdu
a tím potravinový řetězec a zdroje
pitné vody škodlivými látkami, ohrožujícími
zdraví nebo život lidí, chránili obdělávané
pozemky podle schválených projektů pozemkových
úprav a okolní pozemky nepoškozovali."
Sleduji tím stejný cíl, jako přednesl
pan poslanec Moldan, jen se snažím formulovat to jednoznačněji,
protože k erozi půdy bude docházet vždycky,
ať tam dělá zemědělec co chce.
Jde o to, aby eroze nepřekročila tzv. přípustný
smyv. To je možné zformulovat jedině přes
projekty pozemkových úprav, protože tam se
poměrně složitým způsobem vypočítává
přípustný smyv pro jednotlivé pozemky
při určitém způsobu využití
půdy. Proto tato formulace.
Další drobnost se týká strany 21, kde
v § 14, písm. "g" je potřeba opravit
číslo § 14 na § 20. Jak se to přepisovalo
z původního návrhu do nového znění
společné zprávy, změnilo se číslování
paragrafů.
V § 15, písm. "c" je potřeba nahradit
poslední dvě slova "zemědělských
výrobků" slovem "potraviny". Nemůžeme
tam zastavit zemědělskou výrobu, ale můžeme
tam vyrábět třeba některé technické
plodiny, kde určité obsahy některých
látek nejsou na závadu. Kdybychom tam nechali "zemědělských
výrobků", museli bychom tam vůbec zastavit
zemědělskou činnost.
Zákon bude obsahovat v příloze kompletní
tabulku základních hodnotových ukazatelů
zemědělské půdy v tis. Kčs
za jeden hektar, nikoli jen příklad, který
je tam uveden. Tabulka má dvě stránky a bude
obsažena v plném znění přijatého
zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šabatovi. Znovu se hlásí pan
poslanec Moldan.