Úterý 12. května 1992

Ještě než přistoupíme k hlasování o tomto pozměňovacím návrhu, ráda bych upozornila na svůj pozměňovací návrh.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Promiňte, paní kolegyně, pan poslanec Výborný se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, prosím, aby bylo zvláště hlasováno o odstavci čtyři a zvláště o odstavci šest.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Poslankyně Hana Marvanová: Já jsem v podstatě chtěla navrhnout totéž, z toho důvodu, abych dokončila myšlenku, chci říci, že k odstavci čtyři byl přednesen mnou pozměňovací návrh, kterým doporučuji přijmout závěr tohoto odstavce, respektive věty ve znění: a příslušným orgánům republik, které určí zákony národních rad. Toto je vlastně alternativní návrh. Proto si myslím, že je namístě hlasovat odděleně a zejména hlasovat odděleně v odst. 4 o první části věty, tedy ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu shromáždění a potom zvlášť o druhé části věty, jedině tak to umožňuje rozlišit dva pozměňovací návrhy k témuž. Doporučuji tedy pro zjednodušení hlasovat nejdříve o prvních třech odstavcích, potom o odstavci čtyři, jak jsem navrhla, potom o odstavci pět a sedm dohromady a zvlášť o odstavci šest, jak navrhuje pan poslanec Výborný.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Je jiný názor na postup hlasování? Jestliže tomu tak není, budeme hlasovat tak, jak navrhla paní zpravodajka.

Kdo je pro první návrh, což jsou první tři odstavce, ať zvedne ruku! 77. Děkuji.

Kdo je proti? 3. Děkuji.

Tento návrh byl přijat.

Nyní bychom měli hlasovat o odstavci čtyři.

Poslankyně Hana Marvanová: A to o jeho první části: Ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu shromáždění.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 79. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: Dále bychom měli hlasovat o dokončení věty, kterou přednesl pan poslanec Bursík, tedy slova - České národní radě a Slovenské národní radě a jednak okresním úřadům - atd., jak jsem původně návrh přednesla.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 44.

Kdo je proti? 6.

Tento návrh nebyl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: Myslím, že teď je na místě hlasovat o mém pozměňovacím návrhu, který je vlastně alternativní a doplňuje větu, tedy o slovech, za již schválená slova Federálním shromážděním slova "a příslušným orgánům republik které určí zákony národních rad."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 92 Kdo je proti? Nikdo Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: Dále navrhuji hlasovat o odstavci 5 a 7 dohromady.

Odstavec 5. Úřední výpisy ze seznamů může pořizovat jen ministerstvo pro potřeby soudů.

Odstavec 7. Tvrdí-li občan, že údaje v seznamu jsou nepravdivé, použije se přiměřeně ustanovení § 18 odst. 1."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 84 Kdo je proti? Nikdo Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: Na závěr bychom měli hlasovat o odst. 6. Přečtu ho znovu: "Jestliže někdo jiný než ministerstvo zveřejní seznam občanů, které označí jako osoby uvedené v § 19 odst. 2, dopustí se trestného činu a bude potrestán odnětím svobody na 6 měsíců až na 3 roky nebo peněžitým trestem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 43 Kdo je proti? 37 Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: Vzhledem k tomu, že z pozměňovacího návrhu pana poslance Bursíka nebyly přijaty při odděleném hlasování všechny části, je třeba nyní hlasovat o celém jeho návrhu, tedy o schválených odstavcích. To znamená, že schválené části návrhu, které zněly takto:

"§ 19a) odst. 1. Federální ministerstvo vnitra (dále jen ministerstvo) je povinno zpracovat v termínu do.... seznam občanů, kteří byli příslušníky Státní bezpečnosti, uvedených v § 19 odst. 2 (dále jen seznam). V seznamu se v abecedním pořadí uvedou jména a příjmení, datum a místo narození, a doba trvání služebního poměru.

odst. 2 Jednotlivé listy seznamu musí být průběžně číslovány, ověřeny otiskem kulatého razítka ministerstva se státním znakem a pevně svázány tak, aby v něm nemohly být prováděny změny a doplňky. Seznam může být uspořádán do více svazků. Po rozeslání seznamu nelze vyhotovovat jeho doplňky nebo změny.

odst. 3 Při vypracování seznamu je ministerstvo povinno dbát na to, aby údaje v něm obsažené byly pravdivé a prokazatelné.

odst. 4 Ministerstvo zašle seznam jednak Federálnímu shromáždění a příslušným orgánům republik, které určí zákony národních rad.

odst. 5 Úřední výpisy ze seznamu může pořizovat jen ministerstvo pro potřeby soudu.

odst. 6 Tvrdí-li občan, že údaje v seznamu jsou nepravdivé, použije se přiměřeně ustanovení § 18 odst. 1."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Domnívám se, že o tomto hlasovat nemusíme. (nesouhlasný šum ve sněmovně - musíme) Úprava pro legislativu - mělo by vypadnout slovo "jednak".

Kdo je tedy pro tento návrh jako celek, ať zvedne ruku. 80 Děkuji. Kdo je proti? 9.

Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: To byl poslední pozměňovací návrh, proto tedy doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu ve znění pozměňovacích návrhů, které byly přijaty.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo tedy souhlasí s návrhem předsednictva České národní rady na podání návrhu zákona FS ČSFR, kterým se mění a doplňuje zákon č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky podle sněm. tisku 785 a podle schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku. 86 Kdo je proti? 5 Kdo se zdržel hlasování? 21 Návrh tedy byl schválen.

Tím jsme projednali tento bod našeho programu. Děkuji paní předsedkyni a paní poslankyni Marvanové.

Dalším bodem je

II.

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění zákona č. 75/1976 Sb.

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 638 a společnou zprávu výboru k němu jako sněmovní tisk 783. Prosím nyní pověřeného člena vlády ČR ministra životního prostředí pana Ivana Dejmala, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Ministr pro životní prostředí Ivan Dejmal: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Předkládám návrh zákona ČNR o ochraně zemědělského půdního fondu. Dosud platný zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění zákona č. 75/1976 Sb., je vybudován na základě nadřazenosti užívacích vztahů k zemědělské půdě nad vztahy vlastnickými a pomíjí potřebu chránit zemědělskou půdu jako jednu z nejvýznamnějších složek životního prostředí. Dosavadní právní úprava ochrany zemědělské půdy není v souladu se zákonem č. 17/1992 Sb., o životním prostředí, se zákonem ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.

Proti původnímu vládnímu návrhu zákona bylo přistoupeno k vypracování úplného znění, které je přehlednější a úplnější a respektuje pozdější zákonné úpravy. S předloženým návrhem úplného znění zákona o ochraně zemědělského půdního fondu ve znění společné zprávy zpravodajů ministerstvo životního prostředí souhlasí. Nejdůležitější navrhované změny a doplňky proti současné právní úpravě jsou tyto:

1. Navrhuje se, aby rozšiřování zemědělské půdy z půdy nezemědělské bylo možné uskutečnit v souvislosti s rozšiřováním podnikatelské činnosti právnických a fyzických osob na základě rozhodnutí příslušného orgánu státní správy o změně ve využití území podle stavebního zákona.

2. Pokud se týká změn kultur zemědělské půdy, pak navrhovaná změna spočívá v tom, že je věcí vlastníka, v jaké kultuře bude půdu užívat. Pouze v případech, jde-li o změnu louky nebo pastviny na ornou půdu je třeba, aby s touto změnou vyslovil souhlas orgán ochrany zemědělského půdního fondu. Tento orgán je zároveň oprávněn uložit změnu kultury, ale jen z důvodů ochrany životního prostředí a jeho jednotlivých složek.

3. Podle dosud platného zákona je časovou hranicí dočasného odnětí zemědělské půdy doba 12 let včetně doby potřebné k provedení rekultivace. Navrhuje se, aby kritériem pro posouzení bylo, že odňatá zemědělská půda bude po ukončení nezemědělského využití rekultivována tak, aby mohla být vrácena do zemědělského půdního fondu.

4. V návrhu se zcela vypouští institut ekonomické újmy, neboť v podmínkách tržního hospodářství ztratila ekonomická újma svůj význam a opodstatnění.

5. V návrhu se výrazně zjednodušuje rozsah administrativní činnosti při odnímání půdy. Dosavadní náročné řízení formou předchozího souhlasu a navazujícího rozhodnutí o odnětí půdy se omezuje pouze na vydání souhlasu, který bude nezbytnou podmínkou pro další řízení podle stavebních předpisů. Zároveň se konkrétně vymezují náležitosti a přílohy uvedené žádosti. Současně se vymezuje okruh případů, kdy žádosti není třeba.

6. Navrhuje se úprava sledující, aby při hospodaření na zemědělské půdě nedocházelo ke kontaminaci půdy škodlivými látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí a k ochraně okolních pozemků. Jen z těchto důvodů by orgány ochrany zemědělského půdního fondu mohly ukládat opatření k nápravě.

7. Návrh upravuje působnost orgánu ochrany zemědělského půdního fondu České republiky ve smyslu navrhovaných změn.

K přijetí navrhovaného zákona je příslušná Česká národní rada, neboť z hlediska nového rozdělení působností podle novely ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci (ústavní zákon č. 556/1990 Sb.) bylo zákonodárství ve věcech ochrany zemědělského půdního fondu přeneseno z působnosti federace do působnosti republik. Slovenská republika již novelu zákona o ochraně zemědělského půdního fondu přijala na jednání SNR v dubnu 1992. Navrhované úpravy nepředstavují žádné požadavky na rozpočet republiky ani na zvýšení počtu pracovních míst orgánů státní správy.

Vzhledem k tomu, že se jedná o rozsáhlou novelu zákona, byla vypracována společná zpráva výborů ČNR, jejíž součástí je úplné znění zákona, které bylo zpracováno ve spolupráci s MŽP ČR a MŽP ČR s touto zprávou v plném rozsahu souhlasí.

Již jsem upozornil i na tu okolnost, že tento zákon napomůže hladšímu průběhu transformace v zemědělství a zároveň zjednoduší zakládání nových hospodářských činností jak v intravelánu obcí, tak mimo ně.

Proto doporučuji, abyste zákon přijali.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Dejmalovi a nyní prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj pan poslanec Miloslav Šabata.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, úvodní proslov pana ministra byl tak vyčerpávající, že je zbytečné, abych k němu ještě něco dodával, snad s výjimkou toho, že přepracování novely zákona během projednávání ve výborech dosáhlo takového stupně, že by bylo krajně nepřehledné, kdybychom vám ho prezentovali ve formě novely zákona, kde by byl výčet jen jednotlivých změn. Rozhodně bylo moudřejší vám ho předložit jako kompletní znění zákona nového. Já si pak dovolím několik drobností při projednávání pozměňovacích návrhů připomenout, protože je třeba je ještě posoudit, Jinak se však domnívám, že návrh nového znění zákona o ochraně zemědělského půdního fondu tak, jak jste ho dostali je krokem vpřed od zajištění maximální zemědělské výroby k ochraně krajiny.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu společnému zpravodaji a otevírám rozpravu. Do rozpravy se jako první přihlásil pan poslanec Jiří Dušek, takže mu uděluji slovo. Jako druhý se hlásí pan poslanec Moldan.

Poslanec Jiří Dušek: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážená sněmovno, chtěl bych podat pozměňující návrh na § 22 písm. f). Jedná se o jeho vypuštění, k čemuž mne vedou dva důvody. Za prvé stejný problém je zcela přehledně řešen v § 11 odst. 3 písm. a) - d). Za druhé se domnívám, že použití § 22 písm. f) by mohlo vést ke zbytečným komplikacím v praktickém provádění předpisů nebo v aplikaci zákona.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Duškovi, dále bude hovořit pan poslanec Moldan. Do rozpravy se dále nikdo nepřihlásil, takže prosím zájemce, aby tak učinili pokud možno písemně.

Poslanec Bedřich Moldan: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, jsem velice rád, že tento zákon přece jen projednáváme, protože je velmi potřebný a velmi doporučuji, aby byl schválen. Dovoluji si přednést pozměňující návrh k § 3 odst. 1. Odstavec zní v současné době takto: "Hospodaření na zemědělském půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci pozemků uskutečňovat tak, aby nedocházelo ke kontaminaci půdy škodlivými látkami ohrožující zdraví nebo život lidí a existenci živých organismů a k ohrožení okolních pozemků." Celý tento zákon se jmenuje Zákon o ochraně zemědělského půdního fondu a vlastně se zabývá pouze kvantitativní ochranou zemědělského půdního fondu, tzn. v podstatě jen výměrou.

Velmi důležitý je tento § 3, odst. 1, který vymezuje, že hospodaření na zemědělském půdním fondu se musí dít určitým způsobem a tím se obrací ke kvalitativní stránce. Po mém soudu však není tato kvalitativní stránka zde dostatečně vyjádřena, protože jsou zde zmíněny pouze negativní faktory kontaminace půdy škodlivými látkami a ohrazení okolních pozemků. Soudím, že by bylo zapotřebí tento paragraf málo rozšířit a to tak, že za slova "živých organizmů", tzn. aby nedocházelo ke kontaminaci půdy škodlivými látkami, ohrožujícími zdraví nebo život lidí a existenci živých organizmů, doporučuji vložit: "k erozi půdy, k poškozování příznivých fyzikálních, biologických a chemickým vlastností půdy", a dokončit stávajícím textem: "a k ohrožení okolních pozemků". Tento návrh byl projednán na zasedání výboru pro životní i prostředí ČNR a co zde přednáším je stanovisko výboru pro životní prostředí.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moldanovi. Do rozpravy se hlásí pan poslance Šabata.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, mám pozměňovací návrh k § 3, odst. 1: posuzoval jsem to především z hlediska zemědělce, který hospodaří na zemědělském půdním fondu. Doporučuji změnit znění odst. 1, § 3 takto: "hospodařit na zemědělském půdním fondu musí vlastníci nebo nájemci pozemků tak, aby neznečišťovali půdu a tím potravinový řetězec a zdroje pitné vody škodlivými látkami, ohrožujícími zdraví nebo život lidí, chránili obdělávané pozemky podle schválených projektů pozemkových úprav a okolní pozemky nepoškozovali."

Sleduji tím stejný cíl, jako přednesl pan poslanec Moldan, jen se snažím formulovat to jednoznačněji, protože k erozi půdy bude docházet vždycky, ať tam dělá zemědělec co chce. Jde o to, aby eroze nepřekročila tzv. přípustný smyv. To je možné zformulovat jedině přes projekty pozemkových úprav, protože tam se poměrně složitým způsobem vypočítává přípustný smyv pro jednotlivé pozemky při určitém způsobu využití půdy. Proto tato formulace.

Další drobnost se týká strany 21, kde v § 14, písm. "g" je potřeba opravit číslo § 14 na § 20. Jak se to přepisovalo z původního návrhu do nového znění společné zprávy, změnilo se číslování paragrafů.

V § 15, písm. "c" je potřeba nahradit poslední dvě slova "zemědělských výrobků" slovem "potraviny". Nemůžeme tam zastavit zemědělskou výrobu, ale můžeme tam vyrábět třeba některé technické plodiny, kde určité obsahy některých látek nejsou na závadu. Kdybychom tam nechali "zemědělských výrobků", museli bychom tam vůbec zastavit zemědělskou činnost.

Zákon bude obsahovat v příloze kompletní tabulku základních hodnotových ukazatelů zemědělské půdy v tis. Kčs za jeden hektar, nikoli jen příklad, který je tam uveden. Tabulka má dvě stránky a bude obsažena v plném znění přijatého zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šabatovi. Znovu se hlásí pan poslanec Moldan.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP