Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Pan ministr Ježek se chce vyjádřit
k návrhu paní poslankyně Kolářové.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
Česká národní rado, úvodem
mého vystoupení bych se chtěl omluvit a vysvětlit
důvod mé nepřítomnosti v době,
kdy vláda byla povinna odpovědět na interpelaci
paní poslankyně Kolářové. Já
jsem musel na dva dny odjet do Washingtonu, abych tam vyjednal
finanční pomoc vlády Spojených států,
kterou vláda Spojených států financuje
experty, pracující na mém ministerstvu. Myslím
si, že tato cesta byla úspěšná,
ale to jen na vysvětlení mé nepřítomnosti.
Jak k interpelaci samotné, tak k druhému vystoupení
paní poslankyně Kolářové bych
chtěl říci toto: Právní nároky
nástupců firmy František Otta byly řádně
a několikanásobně posouzeny, a to ještě
před uplatněním restitučního
nároku a byly shledány v souladu s platnými
restitučními zákony jako neopodstatněné.
Toto byl důvod, proč naše ministerstvo doporučilo
vládě schválit privatizační
projekt. Majetek firmy Rakona byl podle důsledného
a opakovaného posouzení a stále je považován
vládou za majetek restitučně čistý.
Byl znárodněn v roce 1946, tzn. mimo rozhodné
období.
Ministerstvo posuzovalo oprávněnost nároků
rodiny Ottových zvláště bedlivě,
neboť ono samo předložilo předlohu prvního
restitučního zákona vůbec, zákona
403. Bylo to 13. den existence mého ministerstva a byla
to vůbec první věc, kterou jsme udělali,
že jsme předložili restituční zákon.
Víte, že v té době jak veřejné
mínění, tak politická scéna
byly silně nakloněny tomu, aby se vůbec žádné
restituční zákony nepřijímaly,
aby se vůbec nerestituovalo, neboť převládal
názor, že by restituce komplikovala privatizaci. Byli
jsme to my, kteří s restitučním zákonem
přišli a předložili předlohu zákona
403, který se pak stal vzorem i pro ostatní restituční
zákony. Velmi nám proto záleželo na
tom, aby se kvůli spravedlnosti, o kterou nám šlo,
restituce konaly.
Proto odmítám obvinění, které
je v podtextu celé interpelace, že přehlížíme
nároky oprávněných osob. Přesný
opak je pravdou. My jsme to byli, kteří s restitučním
zákonem přišli a my jsme to byli, kteří
prolomili do té doby převládající
názor, že se restituovat nebude. A důvod, proč
jsme k privatizaci Rakony přistoupili, bylo naprosto pevné
a jisté přesvědčení, že
oprávněné osoby nejsou. My jsme už jednu
zkušenost měli. My jsme chtěli zařadit
do malé privatizace restauraci Moskva, také se objevili
domnělý restituent a výsledkem toho bylo,
že privatizace Moskvy se pouze odložila o rok a samozřejmě
se prokázala neoprávněnost toho restitučního
nároku. To zaprvé.
Samozřejmě je zde tvrzení proti tvrzení.
My tvrdíme, že restituční nárok
není, rodina Ottových tvrdí, že je.
Nezbývá nic jiného, než aby tento spor
byl souzen tak, jak náleží, to je, aby byl
vynesen rozsudek soudu. My jsme toto řešení
rodině Ottových navrhli, protože jiné
řešení neexistuje. Vyvozovat z toho, že
bychom se měli kvůli tomu červenat, jak požaduje
paní poslankyně Kolářová, je
naprostý nesmysl, je to nepochopení povahy celého
problému. Nevím, proč bychom se u toho měli
červenat.
Cítím, že zůstáváme dlužni
odpověď na otázku číslo pět,
která v té první odpovědi vlády,
jak jsem si ji znovu studoval - byl jsem nepřítomen
- není dobrá, a proto ji doplňuji.
Zákon 92 o velké privatizaci nestanoví žádnou
prioritu pro jednotlivé způsoby vypořádávání
restitučních nároků a přesunuje
uskutečnění restitucí ze zákona
87 do privatizačního projektu. Víte dobře,
že Federální shromáždění
preferovalo dokonce finanční vypořádání
formou akcií restitučního investičního
fondu tak, aby bylo jisté, že restituce nebudou brzdit
privatizační proces. A opět prioritu naturální
restituce jsme teprve my zakotvili do závazné osnovy,
čili priorita naturálních restitucí
je naše dílo. Opět odmítám obvinění,
jako bychom my byli vedeni nějakou snahou přehlížet
oprávněné nároky restituovaných
osob. Přesný opak je pravdou. My jsme byli těmi,
kteří je preferovali a posunuli výklad zákona
92 ve směru naturální restituce.
Ve druhém vystoupení jsou rovněž některé
otázky, na které bych ještě chtěl
odpovědět. Podle § 10 zákona 92 je stanovena
povinnost zveřejňovat schválené privatizační
projekty. Tato povinnost byla splněna u projektu Rakony.
Připomínám, že zákon neukládá
povinnost zveřejňovat předložené
privatizační projekty. Tuto povinnost ukládá
teprve usnesení vlády ČR, které bylo
přijato později.
K druhému bodu druhého vystoupení paní
poslankyně podle § 41 zákona 92 měly
všechny tři vlády, česká, slovenská,
federální, vypracovat zásady pro předkládání
a schvalování privatizačních projektů.
Z tohoto ustanovení však nevyplývá,
že nebylo možné schválit privatizační
projekt bez těchto zásad, to znamená ještě
dříve. Za třetí, pravidla pro předkládání
konkurenčních privatizačních projektů
byla stanovena až později, i když samotný
zákon dává komukoliv možnost konkurenční
privatizační projekt předložit. Závazná
osnova byla až výsledkem aktivity našeho ministerstva,
kterou Česká národní rada tehdy akceptovala
velmi rychle, za jeden den, a vzpomínám si na to,
že tehdy jsem byl velice rád, že se to tak rychle
podařilo, ale musel jsem vyslechnout oprávněnou
kritiku paní předsedkyně za to, že jsme
nedodrželi šedesátidenní lhůtu.
Přestože tato kritika byla oprávněná,
a já dodnes uznávám, že byla, jsem rád,
že jsme tenkrát tu osnovu udělali, protože
bez ní by se nám práce nedařila tak,
jak se nám podařila. Připomínám,
že tuto osnovu nemá ani federální ministerstvo
financí, používá naši, a nemá
ji zakotvenu v zákoně ani slovenské ministerstvo
privatizace. To je věc naší iniciativy, kterou
k mé velké vděčnosti ČNR
tehdy přijala.
K bodu čtyři - kupní cena byla stanovena
renomovanou firmou, která je ve světě uznávána,
přičemž jediným kritériem samozřejmě
není kupní cena, my sledujeme i další
kritéria. Jedním z těch hlavních kritérií
je závazek dalšího investování
do nabytého podniku. Tento závazek je plněn
a my jsme z tohoto hlediska spokojeni a nemáme důvody
nic této smlouvě vytýkat.
K pátému bodu chci říci jen to, že
vláda trvá na svém právním
závěru, že znárodnění
bylo provedeno před rozhodným obdobím a potvrzuje
závěr, že druhý výrok o znárodnění
pouze potvrdil první výrok z roku 1946.
To jsou mé odpovědi na interpelaci paní posl.
Kolářové. Cítil jsem, že jsem
tyto odpovědi dlužen jak jí, tak České
národní radě. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi, prosím pana poslance Stodůlku.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno. Se zájmem
jsem vyslechl informaci pana ministra Ježka ohledně
prodeje Rakony. Nemohu však s ním souhlasit. Nevím,
jestli on ho viděl, ale já jsem viděl výměr
z roku 48, který se odvolává jednoznačně
na zákon z roku 48, nikoli na dekrety prezidenta z roku
46. Pane ministře, věřím svým
očím, nikoli vaším. To je jedna věc,
ke které mám připomínku.
Další bylo to, co jsem říkal už
posledně a sice, že jestliže zákonem lhůtu
stanovil zákonodárný sbor, tak ve slušné
společnosti se lhůta dodržuje.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Hlásí se ještě někdo do diskuse.
Pan ministr chce odpovědět.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený
pane poslanče. Studoval jsem osobně ty dokumenty
a ke znárodnění tam došlo v roce 46.
Zákon stanoví lhůtu pro oprávněné
nároky. Jestliže došlo ke znárodnění
v roce 46 nebo kdykoli předtím, tak tyto nároky
nejsou oprávněné a nevztahuje se na ně
lhůta. Proto hovořit v této souvislosti o
slušnosti nebo neslušnosti je naprosto nemístné.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pan poslanec Stodůlka. Byla bych nerada, aby se z toho
stal souboj mezi panem poslancem Stodůlkou a panem ministrem.
Půjde patrně o to, zda rozhodnutí bylo v
právní moci. To je nám všem jasné,
ale právní moc rozhodnout má příslušný
soud.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Paní předsedkyně,
chtěl bych to ještě upřesnit. Znárodnění
majetkové podstaty bylo provedeno v r. 46. Teprve
potom, to je po roce 48, byl vydán výměr,
který se odvolává na zákon z r. 48
a který kromě majetkové podstaty také
vyvlastňuje další práva a další
věci, pohledávky apod.
Ptám se, jestli tímto se ministerstvo zabývalo.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové.
Mám za to, že by bylo užitečné
vrátit se k bodu programu, který nyní projednáváme,
nikoli k interpelaci, ale k návrhu usnesení, které
přednesla posl. Kolářová. I když
je pravda, že tomuto návrhu usnesení předcházela
interpelace prohlášená za naléhavou.
Já sám mohu říci, že nejsem žádným
nepřítelem restitucí, ba naopak, považuji
je za nedostatečné, ani ne tak co do času,
ale co do okruhu oprávněných. Nicméně
interpelace samotná jakož i odpověď vlády
vzbuzuje ve mně určité rozpaky, neboť
opět se stává to, co by se stávat
nemělo, že v tomto parlamentě začínáme
řešit konkrétní právní
případy, které nemůže řešit
nikdo jiný než soud. Ani vláda je nemůže
řešit. Vláda pochybila, když v odpovědi
na interpelaci vysvětlovala parlamentu, že vše
bylo po právu. To nemůže zhodnotit vláda
ale ani my.
Nicméně k návrhu usnesení tak, jak
byl podán paní poslankyní Kolářovou
je třeba upozornit, že působnost Nejvyššího
kontrolního úřadu je přesně
vymezena ustanovením § 3 zákona ČNR
o Nejvyšším kontrolním úřadě
ČR a že návrh usnesení tuto působnost
překračuje,neboť Nejvyššímu
kontrolnímu úřadu nepřísluší
zkoumat a kontrolovat, zda došlo k porušení obecně
závazných právních předpisů
ve všech případech, nýbrž toliko
v případech, když se pracuje s financemi nebo
kde jde o finanční právo. Protože jde
o povážlivý zásah do působnosti
stanovené zákonem, musím na to upozornit
a prosil bych posl. Kolářovou, zda by snad nechtěla
návrh svého usnesení opravdu přesně
opřít o to, co je zákonem dáno.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji poslanci Výbornému. Ptám
se paní posl. Kolářové, zda chce reagovat
na tuto připomínku.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Jestli dovolíte, opírala jsem se v návrhu
usnesení - budu citovat paragrafy.
Paragraf 3 "Nejvyšší kontrolní úřad
kontroluje tvorbu a užití prostředků
státního rozpočtu ČR, státní
závěrečný účet ČR,
hospodaření a nakládání s finančními
i hmotnými prostředky ČR atd." Tento
§ 3 se vztahuje na podstatu návrhu usnesení,
na § 5. Kontrolní působnost Nejvyššího
kontrolní úřadu podle § 3 tohoto zákona
se vztahuje na a) vládu, orgány státní
správy a další orgány ČR s výjimkou
ČNR b) státní podniky, rozpočtové
a příspěvkové organizace ČR.
Jestli byste mi chtěl, pane kolego, pomoci s přesnou
formulací, protože nejsem právník a
navázat to - vycházela jsem ze znění
§ 3 a posléze jsem opírala tuto žádost
o to, že Nejvyšší kontrolní úřad
má tedy z tohoto zákona v působnosti kontrolovat
vládu, tzn. její postupy, zejména pakliže
se jednalo o hospodaření se státním
majetkem. Jestli se nemýlím.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Ke slovu se přihlásil předseda
Nejvyššího soudu ČR.
Předseda Nejvyššího soudu ČR
Antonín Mokrý: Paní předsedkyně,
dámy a pánové. Z toho, co jsem tady vyslechl,
nabývám dojmu, že skutečně jde
o řešení konkrétního případu,
na který se podle tvrzení údajně poškozených
osob vztahují restituční zákony a
na který se podle tvrzení orgánů vlády
tyto restituční zákony nevztahují.
Bylo mi také řečeno, že věc je
projednávána soudem, tedy je jedině v pravomoci
soudu, aby v této konkrétní věci rozhodl
způsobem, který založí právní
důsledky řešení této záležitosti.
A do té doby podle mého přesvědčení
nelze, aby se těmito záležitostmi zabývaly
jiné orgány, protože to patří
do pravomoci soudu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu předsedovi Nejvyššího
soudu. Chce se ještě někdo přihlásit
do rozpravy. (pan posl. Výborný jde pomoci paní
posl. Kolářové). Když dovolíte,
využila bych přestávky, která, doufám,
nebude dlouhá a přednesla bych vám určitý
návrh, aby další body pořadu naší
schůze, to je konkrétní návrh pana
posl. Cabala a ostatních poslanců tisk 596 a 784
- to se týká komory středoškolských
veterinárních pracovníků - a bod:
Odpovědi členů vlády na interpelace,
byly zařazeny na pořad 38. schůze jako bod
4 a 5 a abychom v tomto okamžiku 37. schůzi ukončili.
Důvodem tohoto návrhu je, že jsme původně
schůzi svolávali proto, abychom mohli projednat
návrh předsednictva ČNR na podání
návrhu novelizace zákona Federálního
shromáždění, tedy zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
451/1991 Sb., sněmovní tisk 785 a 789. Domnívám
se, že můžeme dát o tomto návrhu
hlasovat už teď a ušetříme přece
jen čas. Poté, jakmile vyslechneme usnesení,
které navrhne paní poslankyně Kolářová,
bychom rovnou mohli začít projednávat po
bodech 38. schůzi s tím, že body, které
jsme ještě neprojednali, bychom zařadili jako
body 4 a 5. Dávám tedy o tom svém návrhu
hlasovat.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 72.
Kdo je proti? 1.
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Ráda bych se nyní zeptala paní poslankyně
Kolářové, zda už má připraveno
usnesení.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, předmětem
této interpelace ve věci prodeje Rakony nebylo,
abychom se zde zabývali soudním sporem. Podstatou
interpelace - a proto jsem ji zveřejňovala - je,
že vláda spěchala s prodejem Rakony
a nezjistila si v zákonné lhůtě soudním
líčením podložené nezvratné
důkazy, že na tento majetek je vznesen oprávněný
či neoprávněný nárok. Proto
o tom hovořím, a proto mi nezbývá,
než trvat na návrhu usnesení v tom smyslu,
jak jsem ho přednesla. I když možná nebo
jistě není z právního hlediska naprosto
čistý, přesto nenalézám jiný
způsob. Prosím, aby o tom sněmovna rozhodla
hlasováním.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Ptám se sněmovny, zda si přeje, aby paní
poslankyně znovu přečetla návrh usnesení.
Pamatujete si, jak bylo na začátku předneseno?
Zdá se, že nikoliv, prosím paní poslankyni,
aby návrh usnesení přečetla.
Poslankyně Daniela Kolářová: "Česká
národní rada postupuje ve smyslu § 3 a s
návazností na § 5 a § 30 zákona
č. 61/1992 Sb., o Nejvyšším kontrolním
úřadu České republiky, obsah interpelace
Daniely Kolářové k prošetření
okolností prodeje akciové společnosti Rakona
firmě Procter and Gambel českou vládou ve
vztahu k dodržení všech zákonných
norem."
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám tedy o tomto návrhu
usnesení hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku! 34.
Kdo je proti? 18.
Děkuji. Usnesení nebylo přijato.
Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Poprosil bych přepočítat
poslance.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo se zdržel hlasování? 35.
Kdo nehlasoval? 3.
Nejsme usnášeníschopní. Prosím
poslance, kteří se zdržují na chodbě,
aby se dostavili do sněmovny. Než se sejdou, ráda
bych vás upozornila na výpis ze směrnice
Federálního ministerstva vnitra z 23. 12. 1971,
který vám byl rozdán současně
s materiály FBIS. Upozorňuji zejména, že
písemnosti, které jsou utajované - a to jsou
písemnosti, které jste dnes obdrželi, nesmí
být ukládány v soukromých bytech,
hotelích apod. Čili, pokud tedy chcete, můžete
je odevzdat. Kanceláři, jinak se musíte postarat
o jejich řádné zabezpečení.
/Šum v sále./
Poprosila bych Kancelář, aby provedla přepočet
poslanců, kteří jsou přítomni
ve sněmovně. Pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Využil bych zatím
pauzy k doplnění informací. Výpis,
který jste dostali, je z nejmenované směrnice
FMV, o níž se ani nemůžeme přesvědčit
ve Sbírce zákonů nebo jinde, protože
zde není učiněn odkaz, o jaký dokument
se jedná, jakou má právní závaznost,
navíc ani není známý kontext, tzn.,
zda je nějaká trestní sazba za porušení,
jaké ustanovení se na to vztahuje. Není-li
zde tedy odkaz na žádný právní
předpis, tak se musím domnívat, že je
to směrnice, kterou si někdo vymyslel. Nemohu tudíž
tuto směrnici brát vážně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Poprosím Kancelář, aby číslo
směrnice zjistila, ale skutková podstata v trestním
zákoně na porušení takovéto povinnosti
existuje, pane poslanče - ohrožení státního
nebo služebního tajemství.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Odpovím panu poslanci Payneovi. Jde o směrnici
federálního ministerstva vnitra ze dne 23. 12. 1971,
která nemá číslo. Je k provedení
zákona 102/1971. Citace z ní je provedena přesně.
Je nás přítomno 103 poslanců. Mohu
dát znovu hlasovat o návrhu usnesení paní
poslankyně Kolářové.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku. 42.
Kdo je proti? 23.
Návrh usnesení nebyl přijat.
Protože jsme už před tím hlasovali o přeřazení
bodů, které měly být projednány
na 37. schůzi, na jejich přeřazení
na 38. schůzi, můžeme pokračovat 38.
schůzí bez přestávky. Předávám
řízení schůze panu místopředsedovi
Kalvodovi.