Poslanec Vladimír Budinský: Tím můžeme
hlasovat o celém znění zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, kdo souhlasí s návrhem
poslanců Jana Kasala a dalších na vydání
zákona České národní rady o
Hospodářské komoře podle sněmovního
tisku 484 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 782 tak, jak jsme to odsouhlasili na začátku
projednávání tohoto bodu, ať zvedne
ruku. 107.
Kdo je proti? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 8.
Konstatuji, že tento návrh byl schválen. Děkuji
všem, kteří vyvinuli nemalé úsilí
o to, aby tento zákon byl pokud možno co nejkvalitnější.
Děkuji společnému zpravodaji i skupině
všech, kteří se opravdu zapojili s nevšední
pílí do přípravy tohoto návrhu
zákona.
Nyní nám zbývá zabývat se ještě
návrhem na usnesení pana poslance Popoviče,
který má vztah k tomuto zákonu. Nicméně
se domnívám, že bude třeba, abychom
rozšířili program této schůze,
protože je to nad rámec projednávání
tohoto zákona. Ptám se tedy, kdo z poslanců
souhlasí s tím, aby nyní bezprostředně
byl zařazen bod týkající se usnesení
České národní rady, ve kterém
se ČNR hodlá obrátit na vládu se žádostí
o zajištění určitých nezbytných
funkcí týkajících se pravě
přijatého zákona.
Kdo souhlasí, aby byl tento bod zařazen, ať
zvedne ruku. 81.
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji, tento návrh na rozšíření
programu byl přijat.
Já se chci zeptat pana společného zpravodaje,
zda je schopen nám návrh usnesení přečíst.
Poslanec Vladimír Budinský: ČNR doporučuje
vládě České republiky.
I. Vyvinout zákonodárnou iniciativu, která
navrhne následující řešení
situace stávající Československé
obchodní a průmyslové komory:
1. Zákonem Federálního shromáždění
nebo zákonným opatřením předsednictva
FS zrušit ustanovení § 43 - 51, zákona
č. 42/80 Sb. o hospodářských stycích
se zahraničím, vyhlášky č. 14/88
Sb., kterou se vyhlašuje řád rozhodčího
soudu ČSOPK ve znění pozdějších
změn. Československá obchodní a průmyslová
komora však zanikne až dnem, kterým zahájí
činnost federální orgán, vytvořený
Hospodářskou komorou ČR a Slovenskou obchodní
a průmyslovou komorou. Majetek Československé
obchodní a průmyslové komory rozdělit
v poměru 2:1 mezi Hospodářskou komoru
ČR a Slovenskou obchodní a průmyslovou komoru.
Dále pak
2. Rozhodnout o navrácení nemovitého majetku
bývalé Obchodní a průmyslové
komory, zestátněného v roce 1949 tak, že
právním nástupcem bude znána Hospodářská
komora ČR, a to v rámci zákona č.
92/1991 Sb. Do tohoto rozhodnutí rozhodnout o bezplatném
nájmu tohoto majetku Hospodářskou komorou
ČR. Podobný postup zvolit i u majetku, který
by měl být vrácen Agrární komoře
ČR.
II. Zabezpečit materiálně a finančně
činnost přípravných výborů
komor.
III. Provést lustrace všech členů přípravných
výborů komor před jejich jmenováním.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Budinskému a zahajuji rozpravu
k tomuto bodu. Písemně se dosud nikdo nepřihlásil.
Ptám se, zda se někdo hlásí do rozpravy
k tomuto návrhu usnesení? Jestliže tomu tak
není, rozpravu končím a budeme hlasovat o
tomto návrhu usnesení.
Kdo je pro jeho přijetí, ať prosím zvedne
ruku. 80.
Děkuji. Kdo je proti? 3.
Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen
a tím jsme projednali další bod našeho
programu. Prosím, pan poslanec Ledvinka se hlásí.
Poslanec Karel Ledvinka: Já bych si dovolil za předkladatele
poděkovat a dovolte mi, abych na závěr řekl
tleskejme těm, kteří podnikají. Děkuji
vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Dalším bodem programu je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 670 a společnou zprávu k němu jako sněmovní
tisk 746. Za skupinu poslanců navrhovatelů předložený
návrh odůvodní pan poslanec Jaroslav Žižka.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Žižka: Vážený
pane předsedající, vážená
Česká národní rado. Dovolte, abych
jménem skupiny navrhovatelů přednesl úvodní
slovo k novele nařízení vlády č.
351/1979 o úplatách ve vodním hospodářství.
Vážené dámy a pánové.
Čistá voda patří mezi nejdůležitější
požadavky ozdravení životního prostředí.
Spotřeba vody neustále stoupá a tím
dochází i k jejímu dalšímu znečišťování.
Rozhodujícím nástrojem, který může
znečištění vody snížit,
musí být ekonomický nástroj tj. úplaty
za vypouštění odpadních vod.
Výše úplaty za vypouštění
odpadních vod je odvozena od nákladů na čištění
odpadních vod. Jejím účelem je odčerpat
organizacím, které neprovozují čistírnu,
ekonomickou výhodu, kterou mají tím, že
nemají náklady na provoz čistírny
ve srovnání s organizacemi, které čistírnu
provozují. Úplata za jednotku znečištění
se rovná nákladům na její likvidaci
v čistírně odpadních vod.
Této rovnováhy bylo dosaženo při novelizaci
úplat v roce 1988 nař. vlády ČSSR
č. 91/1988 Sb., kde se však počítalo
s velmi pomalým cenovým nárůstem.
V posledních 2 letech však došlo k prudkému
cenovému nárůstu tak, že k 31. 3. 1991
byly náklady na provoz čistíren odpadních
vod téměř o 70 § vyšší
než platy obecné. Jelikož cenový nárůst
nadále pokračuje, lze odvodit, že tento rozdíl
se nyní přibližuje ke 100 § a není
vyloučeno, že jej i překračuje. V současné
době je tedy ekonomicky výhodnější
platit úplaty za znečištění odpadních
vod než provozovat čistírnu. Tento stav je
nutno změnit valorizací dosavadních úplat
alespoň o 100 § tj. násobit koeficientem 2.
Pokud by platy nebyly zvýšeny, přetrvávala
by i nadále ekonomická výhoda podniků,
které vody nečistí. Mohlo by dojít
i k tomu, že by z těchto důvodů některé
podniky přestaly provozovat čistírny. Tento
nepoměr představuje i výrazné riziko,
že bude cizím kapitálem využíván
pro umístění ekologicky nevhodných
výrob na našem území. Ten by využíval
především skutečnosti, že ve většině
našich výrobků a výrob nejsou nebo jsou
v omezeném rozsahu promítnuty náklady na
ochranu vod. Pokud by došlo k dalšímu zvětšení
této disproporce, mohlo by se stát, že zvýšení
úplat na ekvivalent nákladů na provoz čistíren
odpadních vod v pozdějším období
by bylo pro československé podniky natolik zatěžující,
že by ho nebylo možné realizovat jednorázově.
Vážení kolegové!
Zvýšení úplat se doplňuje pozitivním
stimulem pro výstavbu čistíren, kterým
je úprava navržena v § 10 b novely. Podle ní
znečišťovatel, který začne stavět
čistírnu nebo jiné zařízení
investičního charakteru, si ponechá 60 %
úplat pro financování akce. Pokud ji dokončí
včas a dosáhne projektovaných parametrů,
odloženou částku nemusí splácet.
V případě, že by stavbu včas
nedokončil nebo nedociloval projektovaných parametrů,
odloženou částku by musel doplatit. Jde o opatření
poněkud kategorické, ale připustit částečnou
úlevu by znamenalo, že tu musí být orgán,
který by o ní rozhodoval, muselo by se provádět
důkazní řízení a narostla by
další administrativa. Bude proto na znečišťovateli,
aby se snažil za každou cenu dodržet podmínky
výstavby. Povolovat a kolaudovat stavby budou vodohospodářské
orgány, tedy referáty životního prostředí
okresních úřadům takže mají
možnost ohlídat, aby ustanovení o odkladu platby
nebylo zneužíváno prodlužováním
doby výstavby.
Vzhledem k tomu, že provozovateli veřejných
kanalizací jsou buď obce nebo podniky vodovodů
a kanalizací, napojených na státní
rozpočet, zvýšení úplat by se
muselo promítnout do státního rozpočtu.
Proto je vůči nim navržena účinnost
až do doby, kdy bude zrušena cenová regulace
vodného a stočného. Tímto oddálením
účinnosti budou zvýhodněny podniky,
které nevypouštějí odpadní vody
přímo do vodovodního toku, ale do veřejné
kanalizace.
Posunutí účinnosti znamená, že
provozovatel veřejné kanalizace bude moci využívat
výhodu odkladu při výstavbě čistírny
až po 1. lednu 1993.
Úplaty za vypouštění odpadních
vod jsou upraveny nařízením federální
vlády na základě zmocnění v
§ 44 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách.
Novela zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, v článku 28 b, odst. 2/ stanoví,
že věci, které nejsou svěřeny
články 10 - 28 a orgánům federace,
patří do kompetence republik.
Protože problematika úplat není zásadní
záležitostí životního prostředí,
jde o problematiku, kterou řeší republiky.
Článek 12, odst. 3/ téhož zákona
stanoví, že ostatní daně a poplatky
stanoví zákony národních rad. Proto
je úprava možná jen zákonem České
národní rady, o jehož přijetí
vás tímto žádám.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Žižkovi. Prosím
společného zpravodaje výboru ČNR posl.
Leopolda Zubka, aby se ujal slova.
Poslanec ČNR Leopold Zubek: Vážený
pane předsedající, vážený
zbytku sněmovny, ke zdůvodnění projednávaného
návrhu předkladatelem, který byl věcně
vyčerpávající, nemám co dodat.
Tisk 670 souhlasně projednaly čtyři výbory
České národní rady, a to výbor
pro ochranu životního prostředí a urbanismus
jako výbor garanční, národohospodářský
výbor, výbor rozpočtový a kontrolní
a ústavně právní výbor.
Na základě připomínek z těchto
výboru byla zpracována společná zpráva
obsahující všechny připomínky.
Tato zpráva je označena jako tisk 746, který
jste všichni obdrželi. Předkladatel navržené
úpravy akceptuje.
Protože projednávaný návrh je rozsahem
nevelký, nezbývá mi než vám doporučit
jeho přijetí se změnami obsaženými
ve společné zprávě.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Zubkovi. Otevírám rozpravu,
do níž se dosud nikdo písemně nepřihlásil.
Hlásí se někdo do rozpravy? (Poslanec Smělík.)
Prosím pana poslance Smělíka, aby se ujal
slova.
Poslanec ČNR Zdeněk Smělík: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, omlouvám se za to, že jsem nepodal
písemnou přihlášku do rozpravy.
K předložené novele, která je skutečně
rozsahem nevelká, navrhuji pouze jeden dovětek,
o kterém se domnívám, že tam má
své opodstatnění.
Snažíme se o to, abychom pomáhali ekologizaci
celého našeho prostředí. Skutečnost,
že k tomu dochází až dnes, je už
zjevným únikem dříve vynakládaných
prostředků, které jsme mohli lépe
využívat. Chápu, že kvantifikace prostředků,
které budou zůstávat u provozovatelů,
kteří čistírnu začnou stavět,
nedokážeme přesně určit, nicméně
přínos to je.
V této souvislosti bych chtěl uvést, že
je určitý nedostatek především
v městských aglomeracích, kde vypouštěná
voda z kanalizace prochází jednou čistírnou.
Pro tento případ existují určité
dohody mezi provozovateli a VaKy, kteří si dohodnou
podmínky vypouštění, nicméně
riziko, pokuty za nedodržení podmínek zůstávají
pouze na čistírnách, které patří
VaKům.
Z tohoto důvodu bych chtěl zdůraznit a apelovat
na to, aby byla v brzké době upravena vyhláška
o stočném, aby dnes tito nepostižitelní
provozovatelé, kteří vodu vypouštějí
do kanalizace, to neměli zjednodušené a nebyli
tímto způsobem kryti.
Druhá má připomínka se týká
potřeby novelizace cen za odběr vody, protože
dnes nejsou jednotliví odběratelé nuceni
recyklovat vodu, šetřit s ní, protože
voda za 90 haléřů je velmi levná,
což se nám ve svých důsledcích
projevuje až v tocích, nehledě na to, že
nejsou vzaty v úvahu vodočty z veřejných
toků, odkud je voda odebírána.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Kdo se
dále hlásí do rozpravy?
(Nikdo.)
Rozpravu končím.
Ptám se zástupce navrhovatelů, zda si přeje
promluvit?
(Nikoliv.)
Předávám proto slova panu společnému
zpravodaji.
Poslanec ČNR Leopold Zubek: Jediný, kdo zde
vystoupil v rozpravě, byl pan poslanec Smělík,
který však nehovořil přímo k
projednávanému zákonu, ale šlo pouze
o vysvětlení souvislostí, za kterých
se tato úprava děje. Z toho tudíž nevzešel
žádný pozměňovací návrh.
Bylo by proto možné hlasovat o návrhu ve znění
společné zprávy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Žádám poslance, kteří
jsou v předsálí, aby se dostavili do sněmovny.
(Poslanci přicházejí.)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme hlasovat o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s tím, aby návrh poslance Hofhanzla
a dalších na vydání zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje nařízení
vlády Československé socialistické
republiky 35/1979 Sb., o úplatách ve vodním
hospodářství ve znění nařízení
vlády ČSSR č. 91/1988 Sb., podle sněmovního
tisku 670, ve znění společné zprávy
výborů České národní
rady podle sněmovního tisku 746, ať zvedne
ruku. 91.
Kdo je proti? Nikdo.
Připomínka z pléna: Žádám,
aby byl překontrolován počet poslanců
ve sněmovně.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za poznámku.
Může být překontrolován
stav ve sněmovně? Prosím skrutátorky,
aby spočítaly poslance, přítomné
ve sněmovně. 94.
Prosím pracovnice Kanceláře, aby se pokusily
přivolat ještě několik kolegů,
kteří nás opustili.
(Děje se).
Abych ušetřil námahu panu kolegovi Bendovi
se zvedáním ruky, dám rovnou zkontrolovat
stav ve sněmovně, než budeme opakovat hlasování.
Domnívám se, že už nás je 100.
101.
Budeme opakovat hlasování:
Kdo je pro přijetí návrhu zákona,
ať zvedne ruku. 98.
Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji. Návrh byl schválen. Tím jsme
projednali tento bod programu.
(Potlesk).
Prosím poslance, aby setrvali ještě několik
vteřin ve sněmovně, než se dohodneme
na dalším postupu.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, do ČNR tak jak už bylo avizováno,
a jak jsme očekávali, přišel vládní
návrh zákona, který se týká
lustrační problematiky, nebo zveřejnění
seznamů.
Nyní přerušíme projednávání
programu této schůze. V 18 hodin se sejde
politické grémium a pak budou k této záležitosti
zasedat kluby, respektive bude pro kluby k dispozici prostor pro
jednání.
Proto bych vás požádal, abyste neopouštěli
budovu a počítali s pokračováním
programu tak, jak jsem ho právě naznačil.
Domnívám se, že grémium bude zasedat
15 minut a kluby se sejdou v 18.15 hodin. Faktická
poznámka - poslance Payne.
Poslanec Jiří Payne: Protože zasedání
klubů má smysl pouze tehdy, pokud tento text dostaneme
rozmnožený. Doufám, že budeme mít
k dispozici všichni text zákona.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Návrh zákona je rozmnožen a bude rozdán
během několika okamžiků přes
kluby. Kluby dostanou návrh do svých přihrádek.