Úterý 5. května 1992

Poslanec Vladimír Budinský: Tím můžeme hlasovat o celém znění zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, kdo souhlasí s návrhem poslanců Jana Kasala a dalších na vydání zákona České národní rady o Hospodářské komoře podle sněmovního tisku 484 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 782 tak, jak jsme to odsouhlasili na začátku projednávání tohoto bodu, ať zvedne ruku. 107.

Kdo je proti? 1.

Kdo se zdržel hlasování? 8.

Konstatuji, že tento návrh byl schválen. Děkuji všem, kteří vyvinuli nemalé úsilí o to, aby tento zákon byl pokud možno co nejkvalitnější. Děkuji společnému zpravodaji i skupině všech, kteří se opravdu zapojili s nevšední pílí do přípravy tohoto návrhu zákona.

Nyní nám zbývá zabývat se ještě návrhem na usnesení pana poslance Popoviče, který má vztah k tomuto zákonu. Nicméně se domnívám, že bude třeba, abychom rozšířili program této schůze, protože je to nad rámec projednávání tohoto zákona. Ptám se tedy, kdo z poslanců souhlasí s tím, aby nyní bezprostředně byl zařazen bod týkající se usnesení České národní rady, ve kterém se ČNR hodlá obrátit na vládu se žádostí o zajištění určitých nezbytných funkcí týkajících se pravě přijatého zákona.

Kdo souhlasí, aby byl tento bod zařazen, ať zvedne ruku. 81.

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji, tento návrh na rozšíření programu byl přijat.

Já se chci zeptat pana společného zpravodaje, zda je schopen nám návrh usnesení přečíst.

Poslanec Vladimír Budinský: ČNR doporučuje vládě České republiky.

I. Vyvinout zákonodárnou iniciativu, která navrhne následující řešení situace stávající Československé obchodní a průmyslové komory:

1. Zákonem Federálního shromáždění nebo zákonným opatřením předsednictva FS zrušit ustanovení § 43 - 51, zákona č. 42/80 Sb. o hospodářských stycích se zahraničím, vyhlášky č. 14/88 Sb., kterou se vyhlašuje řád rozhodčího soudu ČSOPK ve znění pozdějších změn. Československá obchodní a průmyslová komora však zanikne až dnem, kterým zahájí činnost federální orgán, vytvořený Hospodářskou komorou ČR a Slovenskou obchodní a průmyslovou komorou. Majetek Československé obchodní a průmyslové komory rozdělit v poměru 2:1 mezi Hospodářskou komoru ČR a Slovenskou obchodní a průmyslovou komoru. Dále pak

2. Rozhodnout o navrácení nemovitého majetku bývalé Obchodní a průmyslové komory, zestátněného v roce 1949 tak, že právním nástupcem bude znána Hospodářská komora ČR, a to v rámci zákona č. 92/1991 Sb. Do tohoto rozhodnutí rozhodnout o bezplatném nájmu tohoto majetku Hospodářskou komorou ČR. Podobný postup zvolit i u majetku, který by měl být vrácen Agrární komoře ČR.

II. Zabezpečit materiálně a finančně činnost přípravných výborů komor.

III. Provést lustrace všech členů přípravných výborů komor před jejich jmenováním.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Budinskému a zahajuji rozpravu k tomuto bodu. Písemně se dosud nikdo nepřihlásil. Ptám se, zda se někdo hlásí do rozpravy k tomuto návrhu usnesení? Jestliže tomu tak není, rozpravu končím a budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení.

Kdo je pro jeho přijetí, ať prosím zvedne ruku. 80.

Děkuji. Kdo je proti? 3.

Konstatuji, že návrh usnesení byl schválen a tím jsme projednali další bod našeho programu. Prosím, pan poslanec Ledvinka se hlásí.

Poslanec Karel Ledvinka: Já bych si dovolil za předkladatele poděkovat a dovolte mi, abych na závěr řekl tleskejme těm, kteří podnikají. Děkuji vám. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Dalším bodem programu je

IV.

Návrh poslanců Čestmíra Hofhanzla a dalších na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje nařízení vlády Československé socialistické republiky č. 35/1979 Sb. o úplatách ve vodním hospodářství ve znění nařízení vlády ČSSR č. 91/1988 Sb.

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 670 a společnou zprávu k němu jako sněmovní tisk 746. Za skupinu poslanců navrhovatelů předložený návrh odůvodní pan poslanec Jaroslav Žižka. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jaroslav Žižka: Vážený pane předsedající, vážená Česká národní rado. Dovolte, abych jménem skupiny navrhovatelů přednesl úvodní slovo k novele nařízení vlády č. 351/1979 o úplatách ve vodním hospodářství.

Vážené dámy a pánové. Čistá voda patří mezi nejdůležitější požadavky ozdravení životního prostředí. Spotřeba vody neustále stoupá a tím dochází i k jejímu dalšímu znečišťování. Rozhodujícím nástrojem, který může znečištění vody snížit, musí být ekonomický nástroj tj. úplaty za vypouštění odpadních vod.

Výše úplaty za vypouštění odpadních vod je odvozena od nákladů na čištění odpadních vod. Jejím účelem je odčerpat organizacím, které neprovozují čistírnu, ekonomickou výhodu, kterou mají tím, že nemají náklady na provoz čistírny ve srovnání s organizacemi, které čistírnu provozují. Úplata za jednotku znečištění se rovná nákladům na její likvidaci v čistírně odpadních vod.

Této rovnováhy bylo dosaženo při novelizaci úplat v roce 1988 nař. vlády ČSSR č. 91/1988 Sb., kde se však počítalo s velmi pomalým cenovým nárůstem. V posledních 2 letech však došlo k prudkému cenovému nárůstu tak, že k 31. 3. 1991 byly náklady na provoz čistíren odpadních vod téměř o 70 § vyšší než platy obecné. Jelikož cenový nárůst nadále pokračuje, lze odvodit, že tento rozdíl se nyní přibližuje ke 100 § a není vyloučeno, že jej i překračuje. V současné době je tedy ekonomicky výhodnější platit úplaty za znečištění odpadních vod než provozovat čistírnu. Tento stav je nutno změnit valorizací dosavadních úplat alespoň o 100 § tj. násobit koeficientem 2.

Pokud by platy nebyly zvýšeny, přetrvávala by i nadále ekonomická výhoda podniků, které vody nečistí. Mohlo by dojít i k tomu, že by z těchto důvodů některé podniky přestaly provozovat čistírny. Tento nepoměr představuje i výrazné riziko, že bude cizím kapitálem využíván pro umístění ekologicky nevhodných výrob na našem území. Ten by využíval především skutečnosti, že ve většině našich výrobků a výrob nejsou nebo jsou v omezeném rozsahu promítnuty náklady na ochranu vod. Pokud by došlo k dalšímu zvětšení této disproporce, mohlo by se stát, že zvýšení úplat na ekvivalent nákladů na provoz čistíren odpadních vod v pozdějším období by bylo pro československé podniky natolik zatěžující, že by ho nebylo možné realizovat jednorázově.

Vážení kolegové!

Zvýšení úplat se doplňuje pozitivním stimulem pro výstavbu čistíren, kterým je úprava navržena v § 10 b novely. Podle ní znečišťovatel, který začne stavět čistírnu nebo jiné zařízení investičního charakteru, si ponechá 60 % úplat pro financování akce. Pokud ji dokončí včas a dosáhne projektovaných parametrů, odloženou částku nemusí splácet. V případě, že by stavbu včas nedokončil nebo nedociloval projektovaných parametrů, odloženou částku by musel doplatit. Jde o opatření poněkud kategorické, ale připustit částečnou úlevu by znamenalo, že tu musí být orgán, který by o ní rozhodoval, muselo by se provádět důkazní řízení a narostla by další administrativa. Bude proto na znečišťovateli, aby se snažil za každou cenu dodržet podmínky výstavby. Povolovat a kolaudovat stavby budou vodohospodářské orgány, tedy referáty životního prostředí okresních úřadům takže mají možnost ohlídat, aby ustanovení o odkladu platby nebylo zneužíváno prodlužováním doby výstavby.

Vzhledem k tomu, že provozovateli veřejných kanalizací jsou buď obce nebo podniky vodovodů a kanalizací, napojených na státní rozpočet, zvýšení úplat by se muselo promítnout do státního rozpočtu.

Proto je vůči nim navržena účinnost až do doby, kdy bude zrušena cenová regulace vodného a stočného. Tímto oddálením účinnosti budou zvýhodněny podniky, které nevypouštějí odpadní vody přímo do vodovodního toku, ale do veřejné kanalizace.

Posunutí účinnosti znamená, že provozovatel veřejné kanalizace bude moci využívat výhodu odkladu při výstavbě čistírny až po 1. lednu 1993.

Úplaty za vypouštění odpadních vod jsou upraveny nařízením federální vlády na základě zmocnění v § 44 zákona č. 138/1973 Sb., o vodách. Novela zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, v článku 28 b, odst. 2/ stanoví, že věci, které nejsou svěřeny články 10 - 28 a orgánům federace, patří do kompetence republik.

Protože problematika úplat není zásadní záležitostí životního prostředí, jde o problematiku, kterou řeší republiky. Článek 12, odst. 3/ téhož zákona stanoví, že ostatní daně a poplatky stanoví zákony národních rad. Proto je úprava možná jen zákonem České národní rady, o jehož přijetí vás tímto žádám.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Žižkovi. Prosím společného zpravodaje výboru ČNR posl. Leopolda Zubka, aby se ujal slova.

Poslanec ČNR Leopold Zubek: Vážený pane předsedající, vážený zbytku sněmovny, ke zdůvodnění projednávaného návrhu předkladatelem, který byl věcně vyčerpávající, nemám co dodat. Tisk 670 souhlasně projednaly čtyři výbory České národní rady, a to výbor pro ochranu životního prostředí a urbanismus jako výbor garanční, národohospodářský výbor, výbor rozpočtový a kontrolní a ústavně právní výbor.

Na základě připomínek z těchto výboru byla zpracována společná zpráva obsahující všechny připomínky. Tato zpráva je označena jako tisk 746, který jste všichni obdrželi. Předkladatel navržené úpravy akceptuje.

Protože projednávaný návrh je rozsahem nevelký, nezbývá mi než vám doporučit jeho přijetí se změnami obsaženými ve společné zprávě.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zubkovi. Otevírám rozpravu, do níž se dosud nikdo písemně nepřihlásil. Hlásí se někdo do rozpravy? (Poslanec Smělík.) Prosím pana poslance Smělíka, aby se ujal slova.

Poslanec ČNR Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, omlouvám se za to, že jsem nepodal písemnou přihlášku do rozpravy.

K předložené novele, která je skutečně rozsahem nevelká, navrhuji pouze jeden dovětek, o kterém se domnívám, že tam má své opodstatnění.

Snažíme se o to, abychom pomáhali ekologizaci celého našeho prostředí. Skutečnost, že k tomu dochází až dnes, je už zjevným únikem dříve vynakládaných prostředků, které jsme mohli lépe využívat. Chápu, že kvantifikace prostředků, které budou zůstávat u provozovatelů, kteří čistírnu začnou stavět, nedokážeme přesně určit, nicméně přínos to je.

V této souvislosti bych chtěl uvést, že je určitý nedostatek především v městských aglomeracích, kde vypouštěná voda z kanalizace prochází jednou čistírnou. Pro tento případ existují určité dohody mezi provozovateli a VaKy, kteří si dohodnou podmínky vypouštění, nicméně riziko, pokuty za nedodržení podmínek zůstávají pouze na čistírnách, které patří VaKům.

Z tohoto důvodu bych chtěl zdůraznit a apelovat na to, aby byla v brzké době upravena vyhláška o stočném, aby dnes tito nepostižitelní provozovatelé, kteří vodu vypouštějí do kanalizace, to neměli zjednodušené a nebyli tímto způsobem kryti.

Druhá má připomínka se týká potřeby novelizace cen za odběr vody, protože dnes nejsou jednotliví odběratelé nuceni recyklovat vodu, šetřit s ní, protože voda za 90 haléřů je velmi levná, což se nám ve svých důsledcích projevuje až v tocích, nehledě na to, že nejsou vzaty v úvahu vodočty z veřejných toků, odkud je voda odebírána.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Kdo se dále hlásí do rozpravy?

(Nikdo.)

Rozpravu končím.

Ptám se zástupce navrhovatelů, zda si přeje promluvit?

(Nikoliv.)

Předávám proto slova panu společnému zpravodaji.

Poslanec ČNR Leopold Zubek: Jediný, kdo zde vystoupil v rozpravě, byl pan poslanec Smělík, který však nehovořil přímo k projednávanému zákonu, ale šlo pouze o vysvětlení souvislostí, za kterých se tato úprava děje. Z toho tudíž nevzešel žádný pozměňovací návrh. Bylo by proto možné hlasovat o návrhu ve znění společné zprávy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Žádám poslance, kteří jsou v předsálí, aby se dostavili do sněmovny.

(Poslanci přicházejí.)

Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s tím, aby návrh poslance Hofhanzla a dalších na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje nařízení vlády Československé socialistické republiky 35/1979 Sb., o úplatách ve vodním hospodářství ve znění nařízení vlády ČSSR č. 91/1988 Sb., podle sněmovního tisku 670, ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 746, ať zvedne ruku. 91.

Kdo je proti? Nikdo.

Připomínka z pléna: Žádám, aby byl překontrolován počet poslanců ve sněmovně.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za poznámku.

Může být překontrolován stav ve sněmovně? Prosím skrutátorky, aby spočítaly poslance, přítomné ve sněmovně. 94.

Prosím pracovnice Kanceláře, aby se pokusily přivolat ještě několik kolegů, kteří nás opustili.

(Děje se).

Abych ušetřil námahu panu kolegovi Bendovi se zvedáním ruky, dám rovnou zkontrolovat stav ve sněmovně, než budeme opakovat hlasování. Domnívám se, že už nás je 100. 101.

Budeme opakovat hlasování:

Kdo je pro přijetí návrhu zákona, ať zvedne ruku. 98.

Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Děkuji. Návrh byl schválen. Tím jsme projednali tento bod programu.

(Potlesk).

Prosím poslance, aby setrvali ještě několik vteřin ve sněmovně, než se dohodneme na dalším postupu.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, do ČNR tak jak už bylo avizováno, a jak jsme očekávali, přišel vládní návrh zákona, který se týká lustrační problematiky, nebo zveřejnění seznamů.

Nyní přerušíme projednávání programu této schůze. V 18 hodin se sejde politické grémium a pak budou k této záležitosti zasedat kluby, respektive bude pro kluby k dispozici prostor pro jednání.

Proto bych vás požádal, abyste neopouštěli budovu a počítali s pokračováním programu tak, jak jsem ho právě naznačil.

Domnívám se, že grémium bude zasedat 15 minut a kluby se sejdou v 18.15 hodin. Faktická poznámka - poslance Payne.

Poslanec Jiří Payne: Protože zasedání klubů má smysl pouze tehdy, pokud tento text dostaneme rozmnožený. Doufám, že budeme mít k dispozici všichni text zákona.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Návrh zákona je rozmnožen a bude rozdán během několika okamžiků přes kluby. Kluby dostanou návrh do svých přihrádek.

(Schůze přerušena v 17.45 hodin.)






Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP