Úterý 5. května 1992

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vácovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Ježek a připraví se pan poslanec Sedláček.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové. Dovolil bych si přednést jednoduchý pozměňovací návrh § 3 projednávaného znění společné zprávy. § 3 odstavec 3 zní: "okresní komory v regionu se mohou slučovat v regionální komory". Ptám se, co to je v regionu. To není nic. Domnívám se, že by se to mělo vypustit. Prostě okresní komory se mohou slučovat v regionální komory, regionální komory se mohou rozdělovat na okresní komory. Jde o to, že kdysi v dávných dobách, například v Čechách bylo pět obchodních a živnostenských komor a měly své územní obvody a byly vymezeny podle okresů. Domnívám se, že nic nebrání tomu, abychom se k tomuto stavu postupně přiblížili, ale jak to bude vypadat, závisí na okresních komorách.

Dále bych vznesl dotaz, proč se navrhuje název komory Hospodářská komora. Byl zde historický název Obchodní a živnostenská komora. Většinou se mluví o obchodní a průmyslové komoře. Je snad název Hospodářská komora výrazem, že to bude podřízeno maximálně nějakému ministerstvu hospodářství? Čili bych navrhl, pokud nebude vysvětleno, že název hospodářská komora je z nějakých důvodů zcela nezbytný, aby se to jmenovalo Obchodní a průmyslová komora.

Dále mu není jasné, proč je tam velice stručný odstavec o tom, že se zřizuje hospodářská komora České republiky, ale pak je okamžitě jasné, že se jedná o komory okresní nebo regionální. Nebylo podle mého názoru jasně vysvětleno, proč mluvíme o jedné komoře jedné republiky.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ježkovi a nyní prosím aby se slova ujal pan poslanec Sedláček.

Poslanec Michal Sedláček: Vážená Česká národní rado. Budu mít v podstatě dva legislativní návrhy, a to v § 1. Nadpis nad § 1 dát pod § 1. Vzhledem k tomu, že nadpis se vztahuje pouze k § 1 podobně jak je tomu například v § 6.

Druhým legislativní návrhem bude pod § 4 uvést název "působnost komory". To jsou mé dva návrhy.

Chtěl bych říci ještě v obecné rovině jednu věc, že se domnívám, že návrh zákona je jistě velmi důležitý v současné době, ale chtěl bych říci, že mne kontaktovala řada soukromých podnikatelů, kteří poté co se dověděli o tom, že se stanou členy komory, jsou zděšeni.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Sedláčkovi, do rozpravy se přihlásil pan poslanec Payne, takže mu uděluji slovo.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, pročetl jsem společnou zprávu jak část první, tak část druhou. Ta část první je natolik zmatená, že se v tom vůbec nedá vyznat. Já asi dobře, že se jí nezabýváme. Nicméně zaráží mne jedna věc. Veřejnoprávní korporace komory se zřizují proto, aby na ně byla přenesena část státní správy. Pokud tomu tak není, pak není potřeba žádnou komoru zřizovat zákonem, pak nechť se podnikatelé sdruží sami podle spolčovacího zákona, není potřeba k tomu vydávat žádný zákon. Jestliže jsme se rozhodli zřídit komoru zákonem, pak se ptám, jakou přenesenou působnost tato komora má vykonávat, jaký je důvod k tomu, abychom zákon přijímali. Původní návrh, který byl předložen, obsahoval rozdělení na přenesenou a samostatnou působnost, možná ne zcela přesně, ale přece jen jisté rozdělení tam bylo. Zde v, § 4 textu, který projednáváme, žádné rozdělení není. Já se ptám, jaký je smysl, protože komora je v podstatě totéž. jako obec. Má přenesenou samostatnou působnost, není-li přenesena působnost, pak není nutno zřizovat komoru. To je otázka, kterou si kladu nad smyslem tohoto zákona.

Další problém vidím v navrženém vypuštění § 20, který samozřejmě není dobře zpracováním, ale veřejnoprávní korporace musí být pod dohledem státu, protože docela kobře se může stát, že jakási lobby obsadí rozhodující místa v komoře a může potom vůči třeba drobnějším podnikatelům působit tak, že je zcela zlikviduje nebo je monopolním způsobem vytlačí z trhu, může docházet ke zcela nepředvídatelným zásahům. Může se stát, a jsou známy takové případy, že veřejnoprávní korporace začaly pašovat drogy a bylo nutné rozpustit jejich orgány, vyhlásit nové volby.

Já se ptám, jakým způsobem bude zajištěn dohled státu, nad činnosti této komory. Pravda, ten dohled státu, je zejména důležitý z toho důvodu, aby komora správně vykonávala přenesenou působnost a ta zde není zavedena. A teď se dostáváme k otázce smyslu tohoto zákona a k pojetí jeho zpracování. Mně je velice líto, že nestačíme schválit všechny zákony, které bychom si přáli do konce volebního období. Nicméně čas se stále zkracuje a předpokládám, že po 7. květnu se už nesejdeme. Teď nám nezbude, než zvažovat všechny návrhy, na kolik jsme je schopni ještě dopracovat a které návrhy nejsme schopni dopracovat. Já mám pocit, že tento návrh není zcela dopracován, jak by měl být a nyní docházíme k rozhodnutí, zda je lépe přijmout špatný zákon nebo raději žádný zákon. Špatné zákony mohou mít velmi nedobré důsledky, pokud není žádný zákon, tam potom musíme zvažovat, jaké negativní důsledky může mít nepřijetí zákona. Já bych si velice přál, abychom zákon přijali ještě v tomto volebním období a prosím své kolegy, aby se pokusili tyto problémy, které jsem nastínil, nějakým způsobem vyřešit. Já sám nejsem schopen vzhledem k tomu, že se věnuji ještě jiným zákonům, nejsem schopen tady přednést pozměňovací návrh. Zvažujme, prosím, v průběhu dnešního dne, u kterých zákonů můžeme přerušit projednávání a dál se k nim nevracet, protože nestihneme projednat mnoho dalších závažných zákonů.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi, dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Kadlec.

Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Chtěl bych reagovat na vystoupení pana poslance Popoviče. Návrh na sídlo agrární komory v Olomouci byl podán záměrně. Je projednán jak s magistrátem města Olomouce, tak s regionálním odborem ministerstva zemědělství, které jsou připraveny zajistit prostory. Olomouc je už sídlem České lékařské komory, tato je částečně pověřena výkonem státní správy a přesto nevadí, že není v sídle ústředního orgánu. Nejde samozřejmě jen o zaměstnání několika osob, ale např. i o 50 milionů korun, které bylo uvedeno ve zdůvodnění, budou sloužit na rozjezd komory. Olomouc je sídlo zemědělské oblasti, myslím, že Praha nemusí být v rámci decentralizace sídlem dalšího ústředního orgánu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kadlecovi, hlásí se pan poslanec Cabal.

Poslanec Jaroslav Cabal: Já jen krátce bych chtěl podpořit návrhy, které podal pan poslanec Benda, hlavně v tom směru, aby potravináři nebyli vyčleněni z agrárních komor, protože je to oblast výroby potravin. Nevím, proč by mlynáři měli diskutovat o problémech výroby turbín nebo elektrických lokomotiv v rámci průmyslové komory. Myslím, že logicky by měli být podřazeni spíše pod agrární komory.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Cabalovi, hlásí se pan poslanec Ortman.

Poslanec Jaroslav Ortman: Já se omlouvám, že jsem nepředložil písemnou přihlášku do diskuse. Nicméně povšiml jsem si jedné skutečnosti. Prosím vás podle koncepce, kterou předložil ústavně právní výbor, národohospodářský výbor a výbor pro obchod a cestovní ruch, se člení komory na představenstvo, předsedu, dozorčí radu atd. Já bych chtěl vaši pozornost upřít na ustanovení § 11 dozorčí rada okresní komory, kterému přísluší pozastavit výkon rozhodnutí předsedy a místopředsedy, jsou-li v rozporu s obecně závaznými předpisy, statutem nebo ostatními předpisy komor. Pozastavené rozhodnutí pak předkládá představenstvu okresní komory. Nuže tedy představenstvo okresní komory podle § 9 rozhoduje o pozastavení rozhodnutí předsedy a místopředsedy. Pokud se bude domnívat představenstvo okresní komory, že předseda má pravdu a on je členem tohoto představenstva a dozorčí komora pozastavila výkon, tak názor představenstva bude odlišný. Avšak dozorčí rada okresní komory má právo pozastavit toto rozhodnutí představenstva je-li v rozporu s obecně závaznými předpisy, statutem a ostatními předpisy komory a pak pozastavené rozhodnutí předkládá shromáždění delegátů. Z toho odvozuji, že je-li takové silné postavení dozorčí rady okresní komory, pak je postup kdy rozhoduje v mezistupni představenstvo okresní komory, podle mne zcela zbytečný, protože i když představenstvo okresní komory nebude souhlasit s názorem dozorčí rady, pak dozorčí rada má právo podle § 11 písm. c odst. 2 rozhodnutím představenstva v podstatě opět smést ze stolu. Čili můj návrh zní, aby v § 9 odst. 4 vypadlo písm. c, t. j. rozhoduje o pozastaveném rozhodnutí předsedy a místopředsedy. A současně, aby se § 11 upravil tak, že v odst. 2 písemno b by zněl text: Pozastavuje rozhodnutí předsedy a místopředsedy, jsou-li v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, startem nebo ostatními předpisy komory a pozastavené rozhodnutí předkládá shromáždění delegátů.

Tímto opatřením bude postavení představenstva i předsedy shodné a bude tam podle mne formální mezistupeň, který je tímto opatřením odstraněn. Protože však stejnou koncepci má představenstvo komory, prezident komory a dozorčí rada komory, znamená to, že by se musela obdobná úprava provést i v následujících paragrafech, tedy § 14 odst. 4 by vypadlo písemno c) a dále v § 16 odst. 2 písm. b) by zněl text: Pozastavuje výkon rozhodnutí prezidenta případně viceprezidenta, jsou-li v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, statutem nebo ostatními předpisy komory a poté pozastavené rozhodnutí předloží sněmu komory. Tak by zněl text a potom by byl v souladu - okresní komora s komorou celostátní.

Tolik můj návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ortmanovi, prosím, aby vyšel vstříc potřebám pana zpravodaje a pokusil se sladit svůj návrh s poznámkami pana zpravodaje.

Dámy a pánové, protože se nikdo nehlásí, rozpravu - hlásí se pan poslanec Moskal. Dámy a pánové, pokud mohu poprosit, hlaste se písemně. Ušetříme se spoustu problémů.

Poslanec ČNR Václav Moskal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych podpořil návrh pana poslance Bendy, aby tento návrh zákona zahrnoval i potravinářství.

Z minulosti bych chtěl uvést, že po několik desetiletí potravinářství nebylo zahrnováno do oblasti zemědělství, ale také výživa obyvatelstva nebyla v žádném resortu. Seznalo se, že je nutné potravinářství zařadit do některého resortu, a proto bylo přivtěleno k ministerstvu zemědělství, a proto některé instituce měly označení ve svém názvu např. ministerstvo zemědělství a výživy.

Chtěl bych poukázat na to, že je zde určité organické spojení mezi prvovýrobou a potravinářským průmyslem, a proto podporuji, aby potravinářství bylo zahrnuto v agrárních, potravinářských a lesnických komorách.

Dále bych chtěl poukázat na to, že pokud jde o potravináře, mají potom možnost organizovat se jak v hospodářských komorách, tak i v komorách agrárních.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moskalovi a rozpravu končím. Za skupinu navrhovatelů chce promluvit pan poslanec Ledvinka, a proto mu uděluji slovo.

Poslanec ČNR Karel Ledvinka: Dámy a pánové, dovolte, abych se velice krátce vyjádřil k jednotlivým pozměňovacím návrhům.

Za nejdůležitější považuji odpovědět kolegovi Paynovi proč vůbec zákon? Zdá se mi totiž, že kdyby pro nic víc než kvůli tomu, že komory vydávají vyjádření podle zvláštních předpisů, tzn. podle živnostenského zákona, by stálo za to tento zákon přijmout. Přesto však bych si dovolil říci něco navíc.

Domnívám se, že v současné době se pohybujeme v takovém stavu, kdy státní správa se zuby nehty brání tomu, aby opustila své předlistopadové pozice. Netvrdím, že státní správa není nutná, naopak si velice vážím úředníka v klasickém slova smyslu. Přesto však především v podpoře podnikatelů je nezbytně nutné, aby vedle vládní podpory se vyskytovala určitá organizace, která je nevládní organizací, aby došlo k výraznému oddělení státu od podnikatelské činnosti.

Jenom proto a pro nic více se domnívám, že tento zákon je tak nutný. Ještě jednou vás proto prosím, abyste pro něj hlasovali.

Pokud se týká kolegy Ježka, dovolte mi, abych vyjádřil souhlas s jeho názorem, že bychom neměli vytvářet jakési imaginární regiony. Neumíme ovšem pojmenovat to, co tato sněmovna za dva roky nedokázala pojmenovat díky české vládě. Potřebujeme pouze, aby komory vedle sebe působící v sousedních okresech, se mohly slučovat či rozdělovat, a protože nemáme terminologii jinou než "region", postupovali jsme takto.

Souhlasím s tím, že to není ideální, ale opět si myslím, že nám nic jiného nezbývá.

Zdá se mi, že bych se neměl již více vyjadřovat k jednotlivým pozměňovacím návrhům, ale přesto mi dovolte vyjádřit se ke dvěma z nich.

Souhlasím s návrhy kolegy Bendy, zdají se mi být totiž naprosto racionální. Dovolte mi, abych osobně hluboce nesouhlasil s vypuštěním § 20 a s vypuštěním slova "potravináři".

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych na závěr své zprávy vám doporučil vzhledem k rozpravě, aby sněmovna rozhodla o jednotlivých pozměňovacích návrzích hlasováním. Až dosud se mi osvědčilo, že když se sněmovna rozhodovala, rozhodovala se kvalifikovaně a věřím, že jsme přijali většinu zákonů kvalitních.

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ledvinkovi. Nyní prosím společného zpravodaje poslance Budínského, aby se ujal slova. Dovolím si ještě obrátit se na všechny poslance, kteří jsou ve vestibulu, aby se dostavili do sněmovny. Dále prosím skrutátorky, aby provedly kontrolní součet.

(Poslanci přicházejí do zasedací síně.)

Můžeme pokračovat v jednání.

Poslanec ČNR Vladimír Budinský: Ve smyslu jednacího řádu bych postupoval tak, jak byly jednotlivé návrhy vznášeny a nakonec bych nechal hlasovat o návrhu usnesení, které navrhl pan poslanec Popovič. Jeho návrh usnesení mi předal až na závěr.

Pan poslanec Popovič navrhuje v § 2, odst. 1/ a 2/ vypustit slovo "potravinářství" a čárku před ním. Slyšeli jste, že navrhovatel tento návrh nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám o tomto návrhu poslance Popoviče hlasovat. Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 14.

Kdo je proti ? 29.

Kdo se zdržel hlasování? 56.

Kdo nehlasoval? 3.

Tento návrh nebyl přijat.

Usnášeníschopní budeme za předpokladu, že nikdo sněmovnu neopustí.

Poslanec ČNR Vladimír Budinský: Další návrh pana poslance Popoviče se týká opět § 2, odst. 5/, který bych rozdělil na dva. Meritum věci je v rozhodnutí, zda sídlo agrární komory bude v Olomouci nebo v hl. m. Praze. Protinávrh pana poslance Popoviče zní: usídlit agrární komoru do Prahy.

Navrhoval bych orientační hlasování a teprve poté hlasování o celém odstavci 5/.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že s procedurou je možno souhlasit.

Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Popoviče, ať zvedne ruku. 46.

Kdo je proti? 32.

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Čili text odstavce 5, § 2 nyní zní podle návrhu pana poslance Popoviče, což je ovšem už jenom stylistický návrh: "Sídlem Hospodářské komory je hlavní město Praha, sídlem Agrární komory je Olomouc".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je třeba o tom dát hlasovat.

Takže kdo souhlasí s tímto zněním §, ať zvedne ruku. 94.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Další návrh pana poslance Popoviče je k § 3: doplnit za stávající odstavec 5, nový odstavec 6 tohoto znění: "Společenstva jsou povinna řídit se statutem, jednacím a volebním řádem komory". Dosavadní odstavec se potom přečísluje na 7.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 78.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Poslanec Vladimír Budinský: Další návrh je ryze technický a spočívá v tom: v § 5, odst. 1 a 2

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane zpravodaji, prosím pěkně s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Žák, kterému se omlouvám, že jsem ho před chvilkou přehlédl.

Poslanec Václav Žák: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, omlouvám se, ale pan kolega Ledvinka hovořil o racionalitě sněmovny. Byl bych rád, kdyby pan předkladatel říkal k návrhům stanoviska. My jsme zrovna teď odhlasovali, že společenstva budou mít dvě sněmovny, protože se budou řídit jednacím řády a konstitucí komory.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP