Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vácovi. Dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Ježek a připraví se pan poslanec
Sedláček.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové.
Dovolil bych si přednést jednoduchý pozměňovací
návrh § 3 projednávaného znění
společné zprávy. § 3 odstavec 3 zní:
"okresní komory v regionu se mohou slučovat
v regionální komory". Ptám se, co to
je v regionu. To není nic. Domnívám se, že
by se to mělo vypustit. Prostě okresní komory
se mohou slučovat v regionální komory, regionální
komory se mohou rozdělovat na okresní komory. Jde
o to, že kdysi v dávných dobách, například
v Čechách bylo pět obchodních a živnostenských
komor a měly své územní obvody a byly
vymezeny podle okresů. Domnívám se, že
nic nebrání tomu, abychom se k tomuto stavu postupně
přiblížili, ale jak to bude vypadat, závisí
na okresních komorách.
Dále bych vznesl dotaz, proč se navrhuje název
komory Hospodářská komora. Byl zde historický
název Obchodní a živnostenská komora.
Většinou se mluví o obchodní a průmyslové
komoře. Je snad název Hospodářská
komora výrazem, že to bude podřízeno
maximálně nějakému ministerstvu hospodářství?
Čili bych navrhl, pokud nebude vysvětleno, že
název hospodářská komora je z nějakých
důvodů zcela nezbytný, aby se to jmenovalo
Obchodní a průmyslová komora.
Dále mu není jasné, proč je tam velice
stručný odstavec o tom, že se zřizuje
hospodářská komora České republiky,
ale pak je okamžitě jasné, že se jedná
o komory okresní nebo regionální. Nebylo
podle mého názoru jasně vysvětleno,
proč mluvíme o jedné komoře jedné
republiky.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ježkovi a nyní prosím aby se
slova ujal pan poslanec Sedláček.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
Česká národní rado. Budu mít
v podstatě dva legislativní návrhy, a to
v § 1. Nadpis nad § 1 dát pod § 1. Vzhledem
k tomu, že nadpis se vztahuje pouze k § 1 podobně
jak je tomu například v § 6.
Druhým legislativní návrhem bude pod §
4 uvést název "působnost komory".
To jsou mé dva návrhy.
Chtěl bych říci ještě v obecné
rovině jednu věc, že se domnívám,
že návrh zákona je jistě velmi důležitý
v současné době, ale chtěl bych říci,
že mne kontaktovala řada soukromých podnikatelů,
kteří poté co se dověděli o
tom, že se stanou členy komory, jsou zděšeni.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sedláčkovi, do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Payne, takže mu uděluji slovo.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, pročetl jsem společnou
zprávu jak část první, tak část
druhou. Ta část první je natolik zmatená,
že se v tom vůbec nedá vyznat. Já asi
dobře, že se jí nezabýváme. Nicméně
zaráží mne jedna věc. Veřejnoprávní
korporace komory se zřizují proto, aby na ně
byla přenesena část státní
správy. Pokud tomu tak není, pak není potřeba
žádnou komoru zřizovat zákonem, pak
nechť se podnikatelé sdruží sami podle
spolčovacího zákona, není potřeba
k tomu vydávat žádný zákon. Jestliže
jsme se rozhodli zřídit komoru zákonem, pak
se ptám, jakou přenesenou působnost tato
komora má vykonávat, jaký je důvod
k tomu, abychom zákon přijímali. Původní
návrh, který byl předložen, obsahoval
rozdělení na přenesenou a samostatnou působnost,
možná ne zcela přesně, ale přece
jen jisté rozdělení tam bylo. Zde v, §
4 textu, který projednáváme, žádné
rozdělení není. Já se ptám,
jaký je smysl, protože komora je v podstatě
totéž. jako obec. Má přenesenou samostatnou
působnost, není-li přenesena působnost,
pak není nutno zřizovat komoru. To je otázka,
kterou si kladu nad smyslem tohoto zákona.
Další problém vidím v navrženém
vypuštění § 20, který samozřejmě
není dobře zpracováním, ale veřejnoprávní
korporace musí být pod dohledem státu, protože
docela kobře se může stát, že jakási
lobby obsadí rozhodující místa v komoře
a může potom vůči třeba drobnějším
podnikatelům působit tak, že je zcela zlikviduje
nebo je monopolním způsobem vytlačí
z trhu, může docházet ke zcela nepředvídatelným
zásahům. Může se stát, a jsou
známy takové případy, že veřejnoprávní
korporace začaly pašovat drogy a bylo nutné
rozpustit jejich orgány, vyhlásit nové volby.
Já se ptám, jakým způsobem bude zajištěn
dohled státu, nad činnosti této komory. Pravda,
ten dohled státu, je zejména důležitý
z toho důvodu, aby komora správně vykonávala
přenesenou působnost a ta zde není zavedena.
A teď se dostáváme k otázce smyslu
tohoto zákona a k pojetí jeho zpracování.
Mně je velice líto, že nestačíme
schválit všechny zákony, které bychom
si přáli do konce volebního období.
Nicméně čas se stále zkracuje a předpokládám,
že po 7. květnu se už nesejdeme. Teď nám
nezbude, než zvažovat všechny návrhy, na
kolik jsme je schopni ještě dopracovat a které
návrhy nejsme schopni dopracovat. Já mám
pocit, že tento návrh není zcela dopracován,
jak by měl být a nyní docházíme
k rozhodnutí, zda je lépe přijmout špatný
zákon nebo raději žádný zákon.
Špatné zákony mohou mít velmi nedobré
důsledky, pokud není žádný zákon,
tam potom musíme zvažovat, jaké negativní
důsledky může mít nepřijetí
zákona. Já bych si velice přál, abychom
zákon přijali ještě v tomto volebním
období a prosím své kolegy, aby se pokusili
tyto problémy, které jsem nastínil, nějakým
způsobem vyřešit. Já sám nejsem
schopen vzhledem k tomu, že se věnuji ještě
jiným zákonům, nejsem schopen tady přednést
pozměňovací návrh. Zvažujme,
prosím, v průběhu dnešního dne,
u kterých zákonů můžeme přerušit
projednávání a dál se k nim nevracet,
protože nestihneme projednat mnoho dalších závažných
zákonů.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi, dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Kadlec.
Poslanec Ján Kadlec: Vážený pane
předsedající, vážená sněmovno.
Chtěl bych reagovat na vystoupení pana poslance
Popoviče. Návrh na sídlo agrární
komory v Olomouci byl podán záměrně.
Je projednán jak s magistrátem města Olomouce,
tak s regionálním odborem ministerstva zemědělství,
které jsou připraveny zajistit prostory. Olomouc
je už sídlem České lékařské
komory, tato je částečně pověřena
výkonem státní správy a přesto
nevadí, že není v sídle ústředního
orgánu. Nejde samozřejmě jen o zaměstnání
několika osob, ale např. i o 50 milionů korun,
které bylo uvedeno ve zdůvodnění,
budou sloužit na rozjezd komory. Olomouc je sídlo
zemědělské oblasti, myslím, že
Praha nemusí být v rámci decentralizace sídlem
dalšího ústředního orgánu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Kadlecovi, hlásí se pan poslanec Cabal.
Poslanec Jaroslav Cabal: Já jen krátce bych
chtěl podpořit návrhy, které podal
pan poslanec Benda, hlavně v tom směru, aby potravináři
nebyli vyčleněni z agrárních komor,
protože je to oblast výroby potravin. Nevím,
proč by mlynáři měli diskutovat o
problémech výroby turbín nebo elektrických
lokomotiv v rámci průmyslové komory. Myslím,
že logicky by měli být podřazeni spíše
pod agrární komory.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Cabalovi, hlásí se pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Já se omlouvám,
že jsem nepředložil písemnou přihlášku
do diskuse. Nicméně povšiml jsem si jedné
skutečnosti. Prosím vás podle koncepce, kterou
předložil ústavně právní
výbor, národohospodářský výbor
a výbor pro obchod a cestovní ruch, se člení
komory na představenstvo, předsedu, dozorčí
radu atd. Já bych chtěl vaši pozornost upřít
na ustanovení § 11 dozorčí rada okresní
komory, kterému přísluší pozastavit
výkon rozhodnutí předsedy a místopředsedy,
jsou-li v rozporu s obecně závaznými
předpisy, statutem nebo ostatními předpisy
komor. Pozastavené rozhodnutí pak předkládá
představenstvu okresní komory. Nuže tedy představenstvo
okresní komory podle § 9 rozhoduje o pozastavení
rozhodnutí předsedy a místopředsedy.
Pokud se bude domnívat představenstvo okresní
komory, že předseda má pravdu a on je členem
tohoto představenstva a dozorčí komora pozastavila
výkon, tak názor představenstva bude odlišný.
Avšak dozorčí rada okresní komory má
právo pozastavit toto rozhodnutí představenstva
je-li v rozporu s obecně závaznými předpisy,
statutem a ostatními předpisy komory a pak pozastavené
rozhodnutí předkládá shromáždění
delegátů. Z toho odvozuji, že je-li takové
silné postavení dozorčí rady okresní
komory, pak je postup kdy rozhoduje v mezistupni představenstvo
okresní komory, podle mne zcela zbytečný,
protože i když představenstvo okresní
komory nebude souhlasit s názorem dozorčí
rady, pak dozorčí rada má právo podle
§ 11 písm. c odst. 2 rozhodnutím představenstva
v podstatě opět smést ze stolu. Čili
můj návrh zní, aby v § 9 odst. 4 vypadlo
písm. c, t. j. rozhoduje o pozastaveném rozhodnutí
předsedy a místopředsedy. A současně,
aby se § 11 upravil tak, že v odst. 2 písemno
b by zněl text: Pozastavuje rozhodnutí předsedy
a místopředsedy, jsou-li v rozporu s obecně
závaznými právními předpisy,
startem nebo ostatními předpisy komory a pozastavené
rozhodnutí předkládá shromáždění
delegátů.
Tímto opatřením bude postavení představenstva
i předsedy shodné a bude tam podle mne formální
mezistupeň, který je tímto opatřením
odstraněn. Protože však stejnou koncepci má
představenstvo komory, prezident komory a dozorčí
rada komory, znamená to, že by se musela obdobná
úprava provést i v následujících
paragrafech, tedy § 14 odst. 4 by vypadlo písemno
c) a dále v § 16 odst. 2 písm. b) by zněl
text: Pozastavuje výkon rozhodnutí prezidenta případně
viceprezidenta, jsou-li v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy, statutem nebo ostatními
předpisy komory a poté pozastavené rozhodnutí
předloží sněmu komory. Tak by zněl
text a potom by byl v souladu - okresní komora s komorou
celostátní.
Tolik můj návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ortmanovi, prosím, aby vyšel vstříc
potřebám pana zpravodaje a pokusil se sladit svůj
návrh s poznámkami pana zpravodaje.
Dámy a pánové, protože se nikdo nehlásí,
rozpravu - hlásí se pan poslanec Moskal. Dámy
a pánové, pokud mohu poprosit, hlaste se písemně.
Ušetříme se spoustu problémů.
Poslanec ČNR Václav Moskal: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych podpořil návrh pana poslance Bendy,
aby tento návrh zákona zahrnoval i potravinářství.
Z minulosti bych chtěl uvést, že po několik
desetiletí potravinářství nebylo zahrnováno
do oblasti zemědělství, ale také výživa
obyvatelstva nebyla v žádném resortu. Seznalo
se, že je nutné potravinářství
zařadit do některého resortu, a proto bylo
přivtěleno k ministerstvu zemědělství,
a proto některé instituce měly označení
ve svém názvu např. ministerstvo zemědělství
a výživy.
Chtěl bych poukázat na to, že je zde určité
organické spojení mezi prvovýrobou a potravinářským
průmyslem, a proto podporuji, aby potravinářství
bylo zahrnuto v agrárních, potravinářských
a lesnických komorách.
Dále bych chtěl poukázat na to, že pokud
jde o potravináře, mají potom možnost
organizovat se jak v hospodářských komorách,
tak i v komorách agrárních.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Moskalovi a rozpravu končím. Za skupinu
navrhovatelů chce promluvit pan poslanec Ledvinka, a proto
mu uděluji slovo.
Poslanec ČNR Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, dovolte, abych se velice krátce
vyjádřil k jednotlivým pozměňovacím
návrhům.
Za nejdůležitější považuji
odpovědět kolegovi Paynovi proč vůbec
zákon? Zdá se mi totiž, že kdyby pro nic
víc než kvůli tomu, že komory vydávají
vyjádření podle zvláštních
předpisů, tzn. podle živnostenského
zákona, by stálo za to tento zákon přijmout.
Přesto však bych si dovolil říci něco
navíc.
Domnívám se, že v současné době
se pohybujeme v takovém stavu, kdy státní
správa se zuby nehty brání tomu, aby opustila
své předlistopadové pozice. Netvrdím,
že státní správa není nutná,
naopak si velice vážím úředníka
v klasickém slova smyslu. Přesto však především
v podpoře podnikatelů je nezbytně nutné,
aby vedle vládní podpory se vyskytovala určitá
organizace, která je nevládní organizací,
aby došlo k výraznému oddělení
státu od podnikatelské činnosti.
Jenom proto a pro nic více se domnívám, že
tento zákon je tak nutný. Ještě jednou
vás proto prosím, abyste pro něj hlasovali.
Pokud se týká kolegy Ježka, dovolte mi, abych
vyjádřil souhlas s jeho názorem, že
bychom neměli vytvářet jakési imaginární
regiony. Neumíme ovšem pojmenovat to, co tato sněmovna
za dva roky nedokázala pojmenovat díky české
vládě. Potřebujeme pouze, aby komory vedle
sebe působící v sousedních okresech,
se mohly slučovat či rozdělovat, a protože
nemáme terminologii jinou než "region",
postupovali jsme takto.
Souhlasím s tím, že to není ideální,
ale opět si myslím, že nám nic jiného
nezbývá.
Zdá se mi, že bych se neměl již více
vyjadřovat k jednotlivým pozměňovacím
návrhům, ale přesto mi dovolte vyjádřit
se ke dvěma z nich.
Souhlasím s návrhy kolegy Bendy, zdají
se mi být totiž naprosto racionální.
Dovolte mi, abych osobně hluboce nesouhlasil s vypuštěním
§ 20 a s vypuštěním slova "potravináři".
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi, abych na závěr své
zprávy vám doporučil vzhledem k rozpravě,
aby sněmovna rozhodla o jednotlivých pozměňovacích
návrzích hlasováním. Až dosud
se mi osvědčilo, že když se sněmovna
rozhodovala, rozhodovala se kvalifikovaně a věřím,
že jsme přijali většinu zákonů
kvalitních.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi. Nyní prosím společného
zpravodaje poslance Budínského, aby se ujal slova.
Dovolím si ještě obrátit se na všechny
poslance, kteří jsou ve vestibulu, aby se dostavili
do sněmovny. Dále prosím skrutátorky,
aby provedly kontrolní součet.
(Poslanci přicházejí do zasedací síně.)
Můžeme pokračovat v jednání.
Poslanec ČNR Vladimír Budinský: Ve
smyslu jednacího řádu bych postupoval tak,
jak byly jednotlivé návrhy vznášeny
a nakonec bych nechal hlasovat o návrhu usnesení,
které navrhl pan poslanec Popovič. Jeho návrh
usnesení mi předal až na závěr.
Pan poslanec Popovič navrhuje v § 2, odst. 1/ a 2/
vypustit slovo "potravinářství"
a čárku před ním. Slyšeli jste,
že navrhovatel tento návrh nedoporučuje.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dávám
o tomto návrhu poslance Popoviče hlasovat. Kdo s
ním souhlasí, ať zvedne ruku. 14.
Kdo je proti ? 29.
Kdo se zdržel hlasování? 56.
Kdo nehlasoval? 3.
Tento návrh nebyl přijat.
Usnášeníschopní budeme za předpokladu,
že nikdo sněmovnu neopustí.
Poslanec ČNR Vladimír Budinský: Další
návrh pana poslance Popoviče se týká
opět § 2, odst. 5/, který bych rozdělil
na dva. Meritum věci je v rozhodnutí, zda sídlo
agrární komory bude v Olomouci nebo v hl. m. Praze.
Protinávrh pana poslance Popoviče zní: usídlit
agrární komoru do Prahy.
Navrhoval bych orientační hlasování
a teprve poté hlasování o celém odstavci
5/.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám
se, že s procedurou je možno souhlasit.
Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Popoviče,
ať zvedne ruku. 46.
Kdo je proti? 32.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Vladimír Budinský: Čili text
odstavce 5, § 2 nyní zní podle návrhu
pana poslance Popoviče, což je ovšem už
jenom stylistický návrh: "Sídlem Hospodářské
komory je hlavní město Praha, sídlem Agrární
komory je Olomouc".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je třeba
o tom dát hlasovat.
Takže kdo souhlasí s tímto zněním
§, ať zvedne ruku. 94.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat.
Poslanec Vladimír Budinský: Další
návrh pana poslance Popoviče je k § 3: doplnit
za stávající odstavec 5, nový odstavec
6 tohoto znění: "Společenstva jsou povinna
řídit se statutem, jednacím a volebním
řádem komory". Dosavadní odstavec se
potom přečísluje na 7.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 78.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat.
Poslanec Vladimír Budinský: Další
návrh je ryze technický a spočívá
v tom: v § 5, odst. 1 a 2
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
zpravodaji, prosím pěkně s faktickou poznámkou
se přihlásil pan poslanec Žák, kterému
se omlouvám, že jsem ho před chvilkou přehlédl.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, omlouvám se, ale pan kolega Ledvinka hovořil
o racionalitě sněmovny. Byl bych rád, kdyby
pan předkladatel říkal k návrhům
stanoviska. My jsme zrovna teď odhlasovali, že společenstva
budou mít dvě sněmovny, protože se budou
řídit jednacím řády a konstitucí
komory.