Úterý 5. května 1992

Budeme pokračovat. Prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj pan poslanec Kapusta.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové! Jsem už klidný, protože vidím, že už ve sněmovně je přítomen nadpoloviční počet poslanců, takže můžeme znovu začít projednávat návrh zákona o dani silniční.

Byly tři pozměňovací návrhy. Dva od pana poslance Jiřího Kalfuse, jeden ode mne.

Znovu přečtu první pozměňovací návrh pana poslance Kalfuse, i když byl přečten už včera.

"Výnos daně podle tohoto zákona je z jedné třetiny v přímém fondu životního prostředí ČR, s odvoláním na zákon ČNR 338/1991 Sb., o státním fondu životního prostředí ČR."

Vyjádření: Návrh pana poslance Kalfuse na určení jedné třetiny výnosu silniční daně pro fond životního prostředí nedoporučuje ani předkladatel ani garanční výbor rozpočtový a kontrolní, a to z toho důvodu, že návrh zákona o silniční dani neřeší rozpočtové určení výnosu této daně. To bude řešeno v návrhu zákona o silničním fondu. Rovněž žádný jiný daňový zákon neupravuje rozpočtové určení daně, krácením ve prospěch ekologie by se dále prohloubil rozdíl mezi potřebami a zdroji silničního fondu.

Prosím, pane předsedající, dejte hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem poslance Kalfuse, ať zvedne ruku! 27.

Kdo je proti? 12

Kdo se zdržel hlasování? 80.

Návrh nebyl přijat.

Návrh nebyl přijat. Ve sněmovně nás je 119, jestli jsem to dobře spočítal. Dobře.

Budeme pokračovat.

Poslanec Jaromír Kapusta: Další pozměňovací návrh je od pana poslance Kalfuse. Zní: "Osobní automobily používané k osobní potřebě a ostatní osobní automobily osvobozené od daně budou od 1. ledna 1994 podléhat zdanění ve výši 1000 Kčs ročně, pokud nebudou k tomuto datu opatřeny účinnými katalyzátory. Po opatření vozidla katalyzátorem se daně vrací za rok, během kterého k této skutečnosti došlo."

Vyjádření: návrh poslance Kalfuse předkladatel ani garanční výbor nedoporučují, a to z těchto důvodů - tato zvláštní daň by zásadně narušila systém navrhované silniční daně, která se má vztahovat i na podnikatelské subjekty. Došlo by tak k dalšímu daňovému zatížení obyvatelstva, a to daní sankčního charakteru. Navrhovaný systém by byl značně administrativně náročný. Od 1. října 1992 má být veškerá produkce nových osobních automobilů vybavena katalyzátory povinně. Předpokládá se také, že od 1. 10. 1997 budou zákonně, povinně, všechna vozidla katalyzátory vybavena. Zavedením daně v navrhovaném termínu by byla nastolena vůči obyvatelstvu řada problémů, které nejsou technicky zatím uspokojivě vyřešeny.

Prosím, dejte hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem, ať zvedne ruku. 10.

Děkuji.

Kdo je proti? 38.

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Jaromír Kapusta: Poslední pozměňovací návrh je můj. Je k § 2 odst. c). Věta končí "a dálnic" a pokračuje "vozidla Horské služby, vozidla Správy národních parků a vozidla chráněných krajinných oblastí".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: O slovo se přihlásil pan ministr Špaček, takže mu jej uděluji.

Ministr financí Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já chápu pohnutky pana poslance Kapusty. Považuji je za správné, ale doporučuji, aby vozidla Horské služby, vozidla Správy národních parků a vozidla chráněných krajinných oblastí byla osvobozena v tom případě, že nejsou používána k podnikatelské činnosti, protože některá vozidla těchto organizací by mohla být takto používána.

Doporučoval bych to provést tak, že by tam byl za dosavadním bodem c) zvláštní bod d), který by zněl: "d) vozidla Horské služby, vozidla Správy národních parků a vozidla chráněných krajinných oblastí, pokud nejsou používána k podnikatelské činnosti nebo k podnikatelským účelům".

Samozřejmě, další písmena by se příslušným způsobem posunula. Je třeba, aby tento návrh dal někdo z poslanců, nemohu jej dát já. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Špačkovi. Je otevřena rozprava.

Poslanec Jaromír Kapusta: Tento návrh ministra inženýra Špačka beru na sebe já. Tudíž, myslím, není třeba jej opakovat. Pan ministr jej řekl přesně celý. Proto vás žádám, pane předsedající, o provedení hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: To bych sice rád, ale v průběhu otevřené rozpravy tak nemohu učinit. Musím se zeptat, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Vidím, že nikdo. Rozpravu mohu tedy ukončit. Teprve nyní dojde na vaše slova. Mohu tedy dát hlasovat o návrhu, který jste převzal od pana ministra Špačka na sebe.

Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 106. Děkuji.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Poslanec Jaromír Kapusta: Pane předsedající, tím byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy. Žádám vás proto o provedení hlasování o celém návrhu zákona o dani silniční ve znění společné zprávy a přijatého jednoho pozměňovacího návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, dáme tedy hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o dani silniční podle sněmovního tisku 661 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 754 a podle schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 129. Děkuji.

Kdo je proti? 1.

Konstatuji, že tento návrh byl schválen.

Děkuji panu společnému zpravodaji a panu ministrovi blahopřeji.

/Potlesk./

Budeme tedy pokračovat v přerušeném jednání k bodu "Vládní návrh zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí". Jsou to sněmovní tisky 660 a 753.

Návrh zákona jsme projednali ve čtvrtek, vedli jsme k němu rozpravu, kterou jsme ukončili a poté jednání přerušili na zpracování pozměňovacích návrhů.

Pan ministr Špaček předstoupí před nás se závěrečným slovem za navrhovatele tohoto zákona.

Ministr financí Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, přistupujeme tedy k závěrečnému projednání posledního daňového zákona, kterým je daň dědická, darovací a daň z převodu nemovitostí.

K té diskusi bych měl několik poznámek. 1. pokud jde o sazby. Ty byly mnohokrát projednávány, takže veškeré zásahy do konstrukce samozřejmě vyvolávají potom velké pochybnosti o dalších sazbách. Tam bych tedy prosil, abyste přihlédli při stanovování sazeb k tomu, aby nám to tvořilo jednotný systém. O řadě připomínek se bude muset hlasovat. K těm hlavním chci říci, že stanovisko k návrhu na paušální snížení daně z převodu nemovitostí na 2 %, který tady přednesl pan poslanec Svoboda, když jsme provedli rozbor této otázky, je možné jej řešit. Já pak k tomuto bodu vystoupím, abych otevřel diskusi, abychom mohli tento bod ukončit, a to tak, aby logika daňových sazeb byla v souladu.

Dále pan poslanec Šuman navrhoval sourozence navrhnout do druhé skupiny u daně dědické i darovací. Nedoporučujeme převést sourozence do první skupiny, protože od roku 1921 nebyli sourozenci v žádném období zařazeni do první skupiny, pokud jde o příbuznost.

Pro ilustraci mohu uvést příklad, mám tady celý přehled.

V roce 1920 až 1921 ze šesti skupin byli sourozenci ve třetí skupině, v letech 1951 až 1957 byli ze sedmi skupin sourozenci ve třetí skupině.

57 - 64 ze tří skupin sourozenci ve druhé skupině - tam to pokračuje až do dnešního dne. Ve srovnání mezinárodním v Německu jsou ze čtyř skupin sourozenci zařazeni do třetí skupiny, v Rakousku z pěti skupin do třetí skupiny. Čili říkám vám to jen pro informaci, abyste věděli, jakým způsobem se potom rozhodnout. Protože tato věc se musí rozhodnout samozřejmě hlasováním. Dále samozřejmě se bude muset hlasovat o té výši osvobození, o té částce, která nepodléhá dani u první skupiny. Ve vládním návrhu je 300 tis., ve stanovisku výboru je 500 tisíc. Původní návrh ministerstva financí byl 150 tis. Vláda to zvýšila na 300 tis., výbory na 500 a paní poslankyně Vorlová zase to navrhovala snížit na původní částku doporučenou vládou, tzn. 300 tisíc. Je zase zjevně věcí, která bude muset být rozhodnuta hlasováním, samozřejmě jsou tady dva aspekty, to zvýšení na 500 tisíc, znamená podstatné snížení výnosu daně a z hlediska finančních úřadů zase to znamená poněkud zjednodušení daňové agendy. Já se ale přimlouvám za částku 300 tisíc.

V návaznosti na to - pan poslanec Hrbek navrhuje zvýšit částku pro osvobození u druhé skupiny z 60 tisíc na 250 tisíc. Rovněž toto zvýšení bych nedoporučoval ze stejných důvodů jako je zvýšení ze 300 tisíc na 500 tisíc.

Ještě jedna poslední věc, o které bych vás chtěl informovat, abyste měli řádný podklad pro své hlasování. Byl návrh na to, aby když se má daň zaplatit - v návrhu je 30 dní návrh byl prodloužit dobu na 90 dní. Chtěl bych říci, že to daňové řízení celé je daleko delší. Ta posloupnost je asi takováto. Abyste měli přehled o časových dimenzích. Nejprve proběhne u soudu řízení o dědictví, tzn. určitou dobu, po jeho skončení podá poplatník do 30 dnů ode dne pravomocně skončeného řízení správci daně daňové přiznání. Až potom bude daň poplatníkovi vyměřena a doručena a podle zákona atd. tam běží dalších 30 dnů. Tzn., jestliže se to tam prodlouží na 90 dnů, tak se to prodlužuje řádově zhruba celé na půl roku, na velmi dlouhou dobu. Doporučoval bych, pokud byste chtěli prodloužit lhůtu pro to, aby poplatník mohl takříkajíc sehnat peníze na zaplacení té daně, doporučoval bych potom kompromisní řešení 60 dnů. Těch 90 dnů se mi zdá přece jenom dlouho. 60 dnů, ale to by musel některý poslanec navrhnout v obnovené rozpravě. Protože to je můj názor jenom, a ten není rozhodující pro vaše hlasování.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Karlu Špačkovi a nyní prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj poslanec František Homola.

Poslanec František Homola: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, ve čtvrtek proběhla rozprava k zákonu, který projednáváme o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí. Zúčastnilo se 9 poslanců a poslankyň a byly vzneseny četné pozměňovací návrhy. Všemi pozměňovacími návrhy se rozpočtový a kontrolní výbor důkladně probíral a zaujal k nim stanovisko, se kterým budete seznámeni v průběhu hlasování. Nyní se mi zdá jako aktuální, protože je to výsledek jednání ve výboru, aby bylo umožněno ještě vznést další pozměňovací návrhy poslancům a přítomným poslankyním. Prosím, pane předsedající, umožněte to.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane ministře, jaký je váš názor na tuto věc?

Ministr financí Karel Špaček: Pane předsedající, dámy a pánové. Já už jsem ohlásil svůj úmysl u toho bodu, pokud jde o zdanění převodu z nemovitostí, obnovit o tomto bodu diskusi, ale neměl jsem v úmyslu obnovit diskusi plošnou o celém návrhu zákona, protože to bychom se mohli dostat do dalších problémů. Takže já chci vystoupit potom k tomu bodu, který se týká převodu nemovitostí, ale pokud je zapotřebí, tak mohu vystoupit a říci, že nesouhlasím s tím 2% převodem a tím je diskuse otevřena.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji pane ministře. Do rozpravy se jako první přihlásil Ivo Svoboda, takže mu uděluji slovo.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, využívám této příležitosti dané jednacím řádem. Rád bych ve znovu. otevřené rozpravě vzal zpět svůj původní pozměňovací návrh týkající se § 11, 12, 13, a 15 a předložím pozměňovací návrh jiný, týkající se rovněž zdanění převodu nemovitostí.

Tento pozměňovací návrh se týká § 10 první věty. První věta podle mého návrhu zní: "Základem daně z převodu nemovitostí je cena zjištěná podle zvláštního předpisu." Uvedu některé argumenty pro tento návrh. Některé jsou společné s návrhem původním. Prvním argumentem pro to, proč jsem se rozhodl podat pozměňovací návrh k sazbě daně z převodu nemovitostí, prvním popudem bylo to, že vlastně my tuto daň zvyšujeme. Za první republiky bývala 7 %, za Gottwalda - ne za Gottwalda, až za Zápotockého to zvedli až na 13 %, my jdeme na 20 %. Druhým argumentem je ten, že daň z převodu nemovitostí, pokud se převod uskutečňuje mezi podnikatelskými subjekty představuje nepřímé, velmi výrazné, nepřímé zdanění převodce. Proto jsem se rozhodl předložit původní návrh. Nicméně se ukázalo, že ten původní návrh nebyl plně v souladu s koncepcí zákona a předkládám tento návrh nový, který za prvé vrací koncepci zákona tam, kam patří, tj. mezi reálné daně a za další má některé další výhody.

Za prvé, bude-li daň hrazena z ceny zjištěné podle zvláštního předpisu, tato cena bude zpravidla nižší než cena smluvní, nebude hodnota nepřímého zdanění tak vysoká jako podle původního návrhu.

Za druhé nebudou podepisovány nadále fingované smlouvy na cenu zjištěnou podle zvláštního předpisu, ale budou podepisovány smlouvy skutečné na cenu dohodnutou a cena, rozhodující pro vyměření daně bude ona cena zjištěná podle zvláštního předpisu.

A poslední důvod je ten, že tím tuto daň z převodu nemovitostí dotáhneme jako daň skutečnou, reálnou. Samozřejmě velmi závažný argument je ten, že tento pozměňují návrh zajistí státnímu rozpočtu příjmy, základní příjmy tak, jak byly kalkulovány ve vládním návrhu zákona. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Svobodovi, dále se přihlásil pan poslanec Šuman a paní poslankyně Röschová.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážené kolegyně, vážení kolegové, i mě přesvědčil pan ministr financí, že můj pozměňovací návrh nebyl správný a proto jej beru zpět. Týká se to převodu sourozenců do skupiny I.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šumanovi, prosím, aby se slova ujala poslankyně Röschová, připraví se poslanec Šabata. Přihlásila se poslankyně Vorlová.

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové. Ráda bych upozornila k návrhu pana poslance Svobody na to, že již nyní se vyskytuje mnoho nemovitostí, které majitel neprodá za cenu zjištěnou. To znamená, že jde pod cenu. Jestliže bychom přijali pozměňovací návrh pana poslance Svobody, kdyby se skutečná cena vyplatila nižší než podle odhadu a daň by se vyměřila ze zjištěné ceny, potom podle mého názoru rozdíl mezi těmito cenami je darování.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Röschové. K témuž v pořadí, jak se přihlásili: pan poslanec Svoboda, pan poslanec Výborný a pan poslanec Palkoska. S faktickými poznámkami všichni tři.

Poslanec Ivo Svoboda: Faktická poznámka. § 10, původní text, první věta zní: "Základem daně z převodů nemovitostí je cena sjednaná dohodou nejméně ve výši ceny zjištěné podle zvláštního předpisu." To pro osvěžení paměti pouze pro osamělou skupinku poslanců, kteří si § 10 zřejmě nepřečetli dost pozorně.

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, nerad bych se dotkl kolegyně Röschové, ale její námitka proti návrhu poslance Svobody je nepřípadná. V původním návrhu v § 10 bylo, že základem daně z převodu je cena sjednaná dohodou, nejméně však ve výši zjištěné cenovým předpisem. Ani slovo o tom, že by se něco považovalo za darování, to jsme tu měli před několika lety, nemáme to teď.

Návrh poslance Svobody směřuje k tomu, aby to byla vždycky cena zjištěná cenovým předpisem. Je to rozumný návrh, jeho přijetí má ještě jeden dopad. Podle mého názoru je to velmi důležitý dopad, občanskoprávní dopad. Víme, že bude-li základem daně cena sjednaná dohodou, tak v mnohých případech, kdy půjde o převody nikoli podnikatelské, bude dohodnutá cena mnohem nižší a účastníci ji nebudou uvádět do smlouvy, aby nebyli zdaněni vyšší částkou. Je rozumné, aby daň byla stanovena pevně, to znamená podle ceny zjištěné cenovým předpisem tak, jak to navrhl poslanec Svoboda. Myslím, že to podporuje i ministerstvo i vláda.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému, dále se přihlásil pan poslanec Palkoska.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP