Budeme pokračovat. Prosím, aby se slova ujal společný
zpravodaj pan poslanec Kapusta.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové! Jsem
už klidný, protože vidím, že už
ve sněmovně je přítomen nadpoloviční
počet poslanců, takže můžeme znovu
začít projednávat návrh zákona
o dani silniční.
Byly tři pozměňovací návrhy.
Dva od pana poslance Jiřího Kalfuse, jeden ode mne.
Znovu přečtu první pozměňovací
návrh pana poslance Kalfuse, i když byl přečten
už včera.
"Výnos daně podle tohoto zákona je z
jedné třetiny v přímém fondu
životního prostředí ČR, s odvoláním
na zákon ČNR 338/1991 Sb., o státním
fondu životního prostředí ČR."
Vyjádření: Návrh pana poslance Kalfuse
na určení jedné třetiny výnosu
silniční daně pro fond životního
prostředí nedoporučuje ani předkladatel
ani garanční výbor rozpočtový
a kontrolní, a to z toho důvodu, že návrh
zákona o silniční dani neřeší
rozpočtové určení výnosu této
daně. To bude řešeno v návrhu zákona
o silničním fondu. Rovněž žádný
jiný daňový zákon neupravuje rozpočtové
určení daně, krácením ve prospěch
ekologie by se dále prohloubil rozdíl mezi potřebami
a zdroji silničního fondu.
Prosím, pane předsedající, dejte hlasovat
o tomto pozměňovacím návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem poslance Kalfuse, ať zvedne ruku! 27.
Kdo je proti? 12
Kdo se zdržel hlasování? 80.
Návrh nebyl přijat.
Návrh nebyl přijat. Ve sněmovně nás
je 119, jestli jsem to dobře spočítal. Dobře.
Budeme pokračovat.
Poslanec Jaromír Kapusta: Další pozměňovací
návrh je od pana poslance Kalfuse. Zní: "Osobní
automobily používané k osobní potřebě
a ostatní osobní automobily osvobozené od
daně budou od 1. ledna 1994 podléhat zdanění
ve výši 1000 Kčs ročně, pokud
nebudou k tomuto datu opatřeny účinnými
katalyzátory. Po opatření vozidla katalyzátorem
se daně vrací za rok, během kterého
k této skutečnosti došlo."
Vyjádření: návrh poslance Kalfuse
předkladatel ani garanční výbor nedoporučují,
a to z těchto důvodů - tato zvláštní
daň by zásadně narušila systém
navrhované silniční daně, která
se má vztahovat i na podnikatelské subjekty. Došlo
by tak k dalšímu daňovému zatížení
obyvatelstva, a to daní sankčního charakteru.
Navrhovaný systém by byl značně administrativně
náročný. Od 1. října 1992 má
být veškerá produkce nových osobních
automobilů vybavena katalyzátory povinně.
Předpokládá se také, že od 1.
10. 1997 budou zákonně, povinně, všechna
vozidla katalyzátory vybavena. Zavedením daně
v navrhovaném termínu by byla nastolena vůči
obyvatelstvu řada problémů, které
nejsou technicky zatím uspokojivě vyřešeny.
Prosím, dejte hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem, ať zvedne ruku. 10.
Děkuji.
Kdo je proti? 38.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Jaromír Kapusta: Poslední pozměňovací
návrh je můj. Je k § 2 odst. c). Věta
končí "a dálnic" a pokračuje
"vozidla Horské služby, vozidla Správy
národních parků a vozidla chráněných
krajinných oblastí".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: O slovo
se přihlásil pan ministr Špaček, takže
mu jej uděluji.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, já chápu pohnutky pana poslance Kapusty.
Považuji je za správné, ale doporučuji,
aby vozidla Horské služby, vozidla Správy národních
parků a vozidla chráněných krajinných
oblastí byla osvobozena v tom případě,
že nejsou používána k podnikatelské
činnosti, protože některá vozidla těchto
organizací by mohla být takto používána.
Doporučoval bych to provést tak, že by tam
byl za dosavadním bodem c) zvláštní
bod d), který by zněl: "d) vozidla Horské
služby, vozidla Správy národních parků
a vozidla chráněných krajinných oblastí,
pokud nejsou používána k podnikatelské
činnosti nebo k podnikatelským účelům".
Samozřejmě, další písmena by
se příslušným způsobem posunula.
Je třeba, aby tento návrh dal někdo z poslanců,
nemohu jej dát já. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Špačkovi. Je otevřena rozprava.
Poslanec Jaromír Kapusta: Tento návrh ministra
inženýra Špačka beru na sebe já.
Tudíž, myslím, není třeba jej
opakovat. Pan ministr jej řekl přesně celý.
Proto vás žádám, pane předsedající,
o provedení hlasování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: To bych
sice rád, ale v průběhu otevřené
rozpravy tak nemohu učinit. Musím se zeptat, zda
se někdo další hlásí do rozpravy.
Vidím, že nikdo. Rozpravu mohu tedy ukončit.
Teprve nyní dojde na vaše slova. Mohu tedy dát
hlasovat o návrhu, který jste převzal od
pana ministra Špačka na sebe.
Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 106. Děkuji.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat.
Poslanec Jaromír Kapusta: Pane předsedající,
tím byly vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy. Žádám vás proto o provedení
hlasování o celém návrhu zákona
o dani silniční ve znění společné
zprávy a přijatého jednoho pozměňovacího
návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dámy a pánové, dáme tedy hlasovat
o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o dani silniční
podle sněmovního tisku 661 ve znění
společné zprávy výborů České
národní rady podle sněmovního tisku
754 a podle schváleného pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 129. Děkuji.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že tento návrh byl schválen.
Děkuji panu společnému zpravodaji a panu
ministrovi blahopřeji.
/Potlesk./
Budeme tedy pokračovat v přerušeném
jednání k bodu "Vládní návrh
zákona o dani dědické, dani darovací
a dani z převodu nemovitostí". Jsou to sněmovní
tisky 660 a 753.
Návrh zákona jsme projednali ve čtvrtek,
vedli jsme k němu rozpravu, kterou jsme ukončili
a poté jednání přerušili na zpracování
pozměňovacích návrhů.
Pan ministr Špaček předstoupí před
nás se závěrečným slovem za
navrhovatele tohoto zákona.
Ministr financí Karel Špaček: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
přistupujeme tedy k závěrečnému
projednání posledního daňového
zákona, kterým je daň dědická,
darovací a daň z převodu nemovitostí.
K té diskusi bych měl několik poznámek.
1. pokud jde o sazby. Ty byly mnohokrát projednávány,
takže veškeré zásahy do konstrukce samozřejmě
vyvolávají potom velké pochybnosti o dalších
sazbách. Tam bych tedy prosil, abyste přihlédli
při stanovování sazeb k tomu, aby nám
to tvořilo jednotný systém. O řadě
připomínek se bude muset hlasovat. K těm
hlavním chci říci, že stanovisko k návrhu
na paušální snížení daně
z převodu nemovitostí na 2 %, který tady
přednesl pan poslanec Svoboda, když jsme provedli
rozbor této otázky, je možné jej řešit.
Já pak k tomuto bodu vystoupím, abych otevřel
diskusi, abychom mohli tento bod ukončit, a to tak, aby
logika daňových sazeb byla v souladu.
Dále pan poslanec Šuman navrhoval sourozence navrhnout
do druhé skupiny u daně dědické i
darovací. Nedoporučujeme převést sourozence
do první skupiny, protože od roku 1921 nebyli sourozenci
v žádném období zařazeni do první
skupiny, pokud jde o příbuznost.
Pro ilustraci mohu uvést příklad, mám
tady celý přehled.
V roce 1920 až 1921 ze šesti skupin byli sourozenci
ve třetí skupině, v letech 1951 až 1957
byli ze sedmi skupin sourozenci ve třetí skupině.
57 - 64 ze tří skupin sourozenci ve druhé
skupině - tam to pokračuje až do dnešního
dne. Ve srovnání mezinárodním v Německu
jsou ze čtyř skupin sourozenci zařazeni do
třetí skupiny, v Rakousku z pěti skupin do
třetí skupiny. Čili říkám
vám to jen pro informaci, abyste věděli,
jakým způsobem se potom rozhodnout. Protože
tato věc se musí rozhodnout samozřejmě
hlasováním. Dále samozřejmě
se bude muset hlasovat o té výši osvobození,
o té částce, která nepodléhá
dani u první skupiny. Ve vládním návrhu
je 300 tis., ve stanovisku výboru je 500 tisíc.
Původní návrh ministerstva financí
byl 150 tis. Vláda to zvýšila na 300 tis.,
výbory na 500 a paní poslankyně Vorlová
zase to navrhovala snížit na původní
částku doporučenou vládou, tzn. 300
tisíc. Je zase zjevně věcí, která
bude muset být rozhodnuta hlasováním, samozřejmě
jsou tady dva aspekty, to zvýšení na 500 tisíc,
znamená podstatné snížení výnosu
daně a z hlediska finančních úřadů
zase to znamená poněkud zjednodušení
daňové agendy. Já se ale přimlouvám
za částku 300 tisíc.
V návaznosti na to - pan poslanec Hrbek navrhuje zvýšit
částku pro osvobození u druhé skupiny
z 60 tisíc na 250 tisíc. Rovněž toto
zvýšení bych nedoporučoval ze stejných
důvodů jako je zvýšení ze 300
tisíc na 500 tisíc.
Ještě jedna poslední věc, o které
bych vás chtěl informovat, abyste měli řádný
podklad pro své hlasování. Byl návrh
na to, aby když se má daň zaplatit - v návrhu
je 30 dní návrh byl prodloužit dobu na 90 dní.
Chtěl bych říci, že to daňové
řízení celé je daleko delší.
Ta posloupnost je asi takováto. Abyste měli přehled
o časových dimenzích. Nejprve proběhne
u soudu řízení o dědictví,
tzn. určitou dobu, po jeho skončení podá
poplatník do 30 dnů ode dne pravomocně skončeného
řízení správci daně daňové
přiznání. Až potom bude daň poplatníkovi
vyměřena a doručena a podle zákona
atd. tam běží dalších 30 dnů.
Tzn., jestliže se to tam prodlouží na 90 dnů,
tak se to prodlužuje řádově zhruba celé
na půl roku, na velmi dlouhou dobu. Doporučoval
bych, pokud byste chtěli prodloužit lhůtu pro
to, aby poplatník mohl takříkajíc
sehnat peníze na zaplacení té daně,
doporučoval bych potom kompromisní řešení
60 dnů. Těch 90 dnů se mi zdá přece
jenom dlouho. 60 dnů, ale to by musel některý
poslanec navrhnout v obnovené rozpravě. Protože
to je můj názor jenom, a ten není rozhodující
pro vaše hlasování.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Karlu Špačkovi a nyní prosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj poslanec František
Homola.
Poslanec František Homola: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, ve čtvrtek proběhla rozprava
k zákonu, který projednáváme o dani
dědické, darovací a dani z převodu
nemovitostí. Zúčastnilo se 9 poslanců
a poslankyň a byly vzneseny četné pozměňovací
návrhy. Všemi pozměňovacími návrhy
se rozpočtový a kontrolní výbor důkladně
probíral a zaujal k nim stanovisko, se kterým budete
seznámeni v průběhu hlasování.
Nyní se mi zdá jako aktuální, protože
je to výsledek jednání ve výboru,
aby bylo umožněno ještě vznést
další pozměňovací návrhy
poslancům a přítomným poslankyním.
Prosím, pane předsedající, umožněte
to.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
ministře, jaký je váš názor na
tuto věc?
Ministr financí Karel Špaček: Pane předsedající,
dámy a pánové. Já už jsem ohlásil
svůj úmysl u toho bodu, pokud jde o zdanění
převodu z nemovitostí, obnovit o tomto bodu diskusi,
ale neměl jsem v úmyslu obnovit diskusi plošnou
o celém návrhu zákona, protože to bychom
se mohli dostat do dalších problémů.
Takže já chci vystoupit potom k tomu bodu, který
se týká převodu nemovitostí, ale pokud
je zapotřebí, tak mohu vystoupit a říci,
že nesouhlasím s tím 2% převodem a tím
je diskuse otevřena.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
pane ministře. Do rozpravy se jako první přihlásil
Ivo Svoboda, takže mu uděluji slovo.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, využívám
této příležitosti dané jednacím
řádem. Rád bych ve znovu. otevřené
rozpravě vzal zpět svůj původní
pozměňovací návrh týkající
se § 11, 12, 13, a 15 a předložím pozměňovací
návrh jiný, týkající se rovněž
zdanění převodu nemovitostí.
Tento pozměňovací návrh se týká
§ 10 první věty. První věta podle
mého návrhu zní: "Základem daně
z převodu nemovitostí je cena zjištěná
podle zvláštního předpisu." Uvedu
některé argumenty pro tento návrh. Některé
jsou společné s návrhem původním.
Prvním argumentem pro to, proč jsem se rozhodl podat
pozměňovací návrh k sazbě daně
z převodu nemovitostí, prvním popudem bylo
to, že vlastně my tuto daň zvyšujeme.
Za první republiky bývala 7 %, za Gottwalda - ne
za Gottwalda, až za Zápotockého to zvedli až
na 13 %, my jdeme na 20 %. Druhým argumentem je ten, že
daň z převodu nemovitostí, pokud se převod
uskutečňuje mezi podnikatelskými subjekty
představuje nepřímé, velmi výrazné,
nepřímé zdanění převodce.
Proto jsem se rozhodl předložit původní
návrh. Nicméně se ukázalo, že
ten původní návrh nebyl plně v souladu
s koncepcí zákona a předkládám
tento návrh nový, který za prvé vrací
koncepci zákona tam, kam patří, tj. mezi
reálné daně a za další má
některé další výhody.
Za prvé, bude-li daň hrazena z ceny zjištěné
podle zvláštního předpisu, tato cena
bude zpravidla nižší než cena smluvní,
nebude hodnota nepřímého zdanění
tak vysoká jako podle původního návrhu.
Za druhé nebudou podepisovány nadále fingované
smlouvy na cenu zjištěnou podle zvláštního
předpisu, ale budou podepisovány smlouvy skutečné
na cenu dohodnutou a cena, rozhodující pro vyměření
daně bude ona cena zjištěná podle zvláštního
předpisu.
A poslední důvod je ten, že tím tuto
daň z převodu nemovitostí dotáhneme
jako daň skutečnou, reálnou. Samozřejmě
velmi závažný argument je ten, že tento
pozměňují návrh zajistí státnímu
rozpočtu příjmy, základní příjmy
tak, jak byly kalkulovány ve vládním návrhu
zákona. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Svobodovi, dále se přihlásil
pan poslanec Šuman a paní poslankyně Röschová.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, i
mě přesvědčil pan ministr financí,
že můj pozměňovací návrh
nebyl správný a proto jej beru zpět. Týká
se to převodu sourozenců do skupiny I.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šumanovi, prosím, aby se slova ujala
poslankyně Röschová, připraví
se poslanec Šabata. Přihlásila se poslankyně
Vorlová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane
místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové. Ráda bych upozornila k návrhu
pana poslance Svobody na to, že již nyní se vyskytuje
mnoho nemovitostí, které majitel neprodá
za cenu zjištěnou. To znamená, že jde
pod cenu. Jestliže bychom přijali pozměňovací
návrh pana poslance Svobody, kdyby se skutečná
cena vyplatila nižší než podle odhadu a
daň by se vyměřila ze zjištěné
ceny, potom podle mého názoru rozdíl mezi
těmito cenami je darování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové. K témuž
v pořadí, jak se přihlásili: pan poslanec
Svoboda, pan poslanec Výborný a pan poslanec Palkoska.
S faktickými poznámkami všichni tři.
Poslanec Ivo Svoboda: Faktická poznámka.
§ 10, původní text, první věta
zní: "Základem daně z převodů
nemovitostí je cena sjednaná dohodou nejméně
ve výši ceny zjištěné podle zvláštního
předpisu." To pro osvěžení paměti
pouze pro osamělou skupinku poslanců, kteří
si § 10 zřejmě nepřečetli dost
pozorně.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, nerad bych se dotkl kolegyně Röschové,
ale její námitka proti návrhu poslance Svobody
je nepřípadná. V původním návrhu
v § 10 bylo, že základem daně z převodu
je cena sjednaná dohodou, nejméně však
ve výši zjištěné cenovým
předpisem. Ani slovo o tom, že by se něco považovalo
za darování, to jsme tu měli před
několika lety, nemáme to teď.
Návrh poslance Svobody směřuje k tomu, aby
to byla vždycky cena zjištěná cenovým
předpisem. Je to rozumný návrh, jeho přijetí
má ještě jeden dopad. Podle mého názoru
je to velmi důležitý dopad, občanskoprávní
dopad. Víme, že bude-li základem daně
cena sjednaná dohodou, tak v mnohých případech,
kdy půjde o převody nikoli podnikatelské,
bude dohodnutá cena mnohem nižší a účastníci
ji nebudou uvádět do smlouvy, aby nebyli zdaněni
vyšší částkou. Je rozumné,
aby daň byla stanovena pevně, to znamená
podle ceny zjištěné cenovým předpisem
tak, jak to navrhl poslanec Svoboda. Myslím, že to
podporuje i ministerstvo i vláda.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Výbornému, dále se přihlásil
pan poslanec Palkoska.