Čtvrtek 16. dubna 1992

Ale naprosto běžně a každodenně se stává u několika nemocných třeba s chlopenní srdeční vadou, že čekají měsíce na vyšetření a pak další měsíce a celé roky na operaci.

Ještě dlouho není a nebude potřebná zdravotní péče dostupnou pro všechny naše občany, už vůbec ne pro občany Moravy a Slezska.

Jako příklad mohu uvést chirurgické léčení kardiovaskulárních chorob, což je zdaleka nejčastější příčina úmrtí našeho obyvatelstva. V ČSFR je toho času 5 kardiochirurgických center - IKEM Praha, Kardiocentrum Motol, Kardiochirurgická klinika Hradec Králové, Centrum kardiovaskulární a transplantační chirurgie Brno a Ústav kardiovaskulárních chorob Bratislava. Na těchto pracovištích se provádí cca 100 operací na 1 milion obyvatel, přitom reální potřeba těchto operací je 500 na 1 milion obyvatel.

Pro srovnání - sousední Rakousko provádí těchto operací 505 na 1 mil., Holandsko více než 800 operací na 1 milion za rok a USA více než 1000 operací na 1 milion za rok. V léčení ischemické choroby srdeční provádíme 9x méně operací na 1 mil. obyvatel než Rakousko a přitom se dostáváme na přední místo ve světě ve výskytu této choroby.

Z toho vyplývá, že provedeme-li v našem státě 5x méně operací než v Rakousku, znamená to, že se u nás dostane dobrodiní operace jedné pětině z celkového počtu nemocných, kteří by operaci potřebovali. To znamená, že kardiochirurgové a kardiologové musejí provádět selekci nemocných, tedy vybírat ty nejvíce ohrožené. Provede-li se 5x méně operací než je skutečná potřeba, znamená to, že je každoročně odsouzeno k smrti rychlé či pomalé 6000 nemocných.

Aby bylo možné srdeční chorobu léčit, je třeba ji předem diagnostikovat. A zde vidíme, že diagnostické možnosti jsou, zvláště na Moravě, značně omezené. Dřívější diskriminace Moravy a Slezska v oblasti ekonomické, sociální a kulturní se nevyhnutelně promítla i do oblasti zdravotnictví.

K diagnostice většiny srdečních chorob je nezbytný speciální rentgenový přístroj, jehož cena se pohybuje kolem 30 mil. devizových korun. Zatímco se těchto přístrojů dnes nachází v Čechách 12 a na Slovensku 5, na Moravě existuje jeden jediný, který je po 12 letech provozu již natolik amortizován, že je pro poruchy často mimo provoz. Je to zřejmě následek onoho "spravedlivějšího přerozdělování rozpočtů" pro Moravu a Slezsko! Na zakoupení nového rentgenového diagnostického přístroje pro brněnskou kardiochirurgii bylo v roce 1990 uvolněno 32 mil. devizových korun. Nebyl však dosud dodán, neboť devalvace koruny v říjnu 1990 obchodní jednání zabrzdila.

Dnes je situace brněnského kardiochirurgického centra, které provádí největší počet srdečních operací v našem státě s nejlepšími výsledky natolik závažná, že každým okamžikem hrozí zastavení diagnostiky srdečních chorob a tedy i zastavení jejich operační léčby. Je třeba zdůraznit, že na angiokardiografické vyšetření čekají stovky nemocných z obou moravských krajů, z nichž mnozí jsou ohroženi nebezpečím z prodlení, takže je oprávněná obava, že mnozí z nich se pro pokročilost své choroby tohoto vyšetření již bohužel nedožijí.

Nevím, jak se priorita kardiovaskulárního programu projevovala v Čechách, ale na Moravě jsme ji s jedním katetrizačním přístrojem příliš nepociťovali.

Z toho všeho vyplývá, že bychom měli vytvořit všechny předpoklady k tomu, aby u nás i na Moravě a ve Slezsku byla zdravotní péče skutečně všeobecně dostupná. A to zatím, bohužel, není.

Vypisujeme různé nadace, aby se naši nemocní, a to jak děti tak i dospělí, mohli dát operovat v zahraničí, protože nemáme potřebné finanční prostředky na přístrojovou techniku, mozky a ruce lékařů i zdravotnických pracovníků nechybí.

Stačí vzpomenout příkladu transplantace jater u Patrika Polanského z Českého Těšína, který čekal až příliš dlouho. Vezmeme-li v úvahu současný stav našeho zdravotnictví a dáme na misky vah potřeby našich nemocných a na straně druhé naše možnosti, musíme si uvědomit, že bychom museli denně vypisovat podobné nadace na desítky a stovky nemocných. Operace stojí zhruba 3 miliony korun na jednoho pacienta. Přitom stačí zajistit pracoviště u nás doma a našim nemocným můžeme dobře a hlavně včas pomoci.

Co z toho vyplývá? Pokud se týká dotací na Výzkumný ústav kardiovaskulární Brno, je zde situace nadále velmi špatná, protože dotace na nezbytné přístroje pro provádění kardiochirurgických zákroků a transplantací nebyly stále tomuto pracovišti přiděleny a chybí. Mimochodem mohlo by se provádět na tomto pracovišti 50 transplantací ročně!

K tomu a dalším operacím je potřeba: 1. nový rentgen v ceně 7 mil. Kčs 2. přístroj pro mimotělný oběh 1,25 mil. Kčs 3. přístroj pro autotransfúzi 1,2 mil. Kčs.

Mám-li to rekapitulovat, chybí pracovišti prof. Černého na investice celkem 9,5 mil. Kčs a na rozvoj transplantací a kardio - 20 mil. Celkem 29 milionů korun.

Protože se jedná o pracoviště, které zajišťuje uzdravení pacientů z Moravy a Slezska, je téměř nezbytné tyto prostředky ihned zajistit, třeba vyčleněním zvláštní vládní dotace.

Rozšiřují se a posunují restituce, možná je to dobře, možná špatně, ale zbytečně umírají lidé a to je zcela určitě špatné a nedobré.

To je jedna moje interpelace.

Druhá interpelace se týká našich dětí. Dovolíte, abych ji přečetla? (Ano). Je opět určena panu ministru Bojarovi.

Vážený pane ministře,

obracím se na vás se svou interpelací ohledně pomoci diabetickým dětem poskytnutím mimořádné dotace.

V České republice je k 1. 1. 1992 evidováno 1580 diabetických dětí. Zatím co dříve byl průměrný nárůst 60 - 80 dětí ročně, pak za rok 1990 to bylo 160 a v roce 1991 již 200 dětí. Přesto si myslím, že nynější počet 1580 diabetických dětí není tak velký, abychom nemohli jejich základní potřeby zabezpečit.

Od r. 1990 se o tyto děti stará sdružení rodičů a přátel diabetických dětí. Vykonalo obrovskou práci pro tyto děti zdarma a ve svém voleném čase. Mám a samozřejmě předám podrobný rozbor o přidělených dotacích a hospodaření s nimi.

V loňském roce obdrželo sdružení dotaci ve výši cca 35 mil. korun. Tyto prostředky byly okamžitě po přidělení využity k zabezpečení insulinů, glukometrů, proužků a dalších materiálů, určených lékařům pro dia děti. Nejenže se tím zabezpečily životy dětí, ale byly vytvořeny i základní předpoklady pro kvalitativní skok ve zlepšení péče o ně.

Současně se podařilo ušetřit velké částky, které by se musely uhradit Zdravotnickému zásobování a Lékárenské službě. V loňském roce to bylo 30 - 50% původní ceny.

Sdružení se podařilo snížit po jednání s Chemapolem i obstaravatelskou přirážku. Jen tato úspora činila 390 tisíc korun. Při jednání s dodavatelskými firmami využilo sdružení jejich konkurenčního postavení a dosáhlo výhodných cen a velkých darů. Celková dosažená úspora činila přes 13 mil. Kčs.

To umožnilo vybavit všechny dia děti glukometry a postupně vytvořit podmínky pro převedení asi 50% z nich na lidské insuliny, to znamená lepší insuliny. Vzhledem k přesné a přísné evidenci se glukometry, proužky a insuliny dostaly opravdu konečně k diabetickým dětem.

Veškeré odborné otázky řešili lékaři pod vedením doc. Vavřince z Fakultní nemocnice Motol. Sdružení pracovalo stovky a stovky hodin po pracovní době a po nocích na organizační stránce věci, která tak byla dovedena k cíli. Veškeré úsilí bylo motivováno snahou, aby péče o naše diabetické děti byla srovnatelná s civilizovanými zeměmi. Z prostředků dotace nebyla čerpána ani jedna koruna na mzdy.

Nyní však nastala situace, která může vážně ohrozit celý, tak pracně vybudovaný a prováděný projekt. Sdružení pro letošní rok neobdrželo dotaci na insuliny a proužky.

Podle usnesení vládního výboru pro zdravotně postižené bylo sice vyčleněno 18 mil. Kčs na uvedené potřeby, ale pro státní zdravotní správu. Podle uveřejněných údajů však dosud nebyly u výrobců žádné insuliny ani proužky objednány. Navíc budou-li tyto prostředky přiděleny do stávajícího systému zdravotnické péče, nastane v podstatě situace, která byla před dvěma léty: HM insuliny se sice dovážely v potřebné výši, ale nikdy se k našim dětem nedostaly. V naší republice je 75 tisíc diabetiků na insulinu a každý má v systému Zdravotnického zásobování či Lékárenské služby někoho známého. Obdobně budou unikat i proužky do glukometru. Navíc tyto prostředky budou naprosto nedostačující vzhledem ke: - zvýšeným cenám insulinu pro rok 1992 - nákupům bez zvýhodněných cen, přiznávaných sdružení, - přirážkám, které si bude účtovat Zdravotnické zásobování a Lékárenská služba nebo jejich nástupci. V podstatě bude moci být nakoupena asi polovina potřebných materiálů a tím zabezpečeny potřeby sotva poloviny diabetických dětí. Hrozí tedy reálně situace, že děti budou zpátky převáděny MC nebo dokonce Pur insuliny Spofa, nebudou mít proužky a glukometry se pro ně stanou bezcennou hračkou. Kvalita jejich života bude opět ohrožena.

Již v září loňského roku poslal předseda sdružení JUDr. Letocha dopis s upozorněním na tuto situaci ministru zdravotnictví, nedostal však odpověď. Také sdělení paní Olgy Havlové, že postoupila dopis z listopadu 1991 ministru zdravotnictví k řešení, zůstalo ze strany min. zdravotnictví bez odezvy.

8. 2. 1992 další dopis na ministerstvo zdravotnictví panu in. Jungovi. Zřejmě opět marně.

Nebezpečí hrozící našim dětem obzvláště v letošním roce, kdy Všeobecná zdravotní pojišťovna ještě nebude moci zcela plnit své postavení, je nyní více než reálné.

Rodiče nemocných dětí nemohou klidně spát, pracovníkům ministerstva zdravotnictví spánek potíže zřejmě nedělá. Jinak si nedovedu vysvětlit jejich hrozivé mlčení.

Nikdy jsem netušila, že podobné problémy mohou existovat. Od těch dob, co je znám, je mi těžko.

Jsem ráda, že existují lékaři, o nichž mi doktor Letocha vyprávěl, jako jsou v Motole. Obdiv zasluhuje úsilí a nespočetné hodiny vynaloženy členy sdružení na pomoc diabetickým dětem. Ptala jsem se ho, jak je možné, že mnohdy tak malé děti mohou tak přesně a přísně dodržovat režim, dietu, několikrát denně píchat insulin - přece to nevydrží a musí si zamlsat, porušit režim.

Nikdy nezapomenu na jeho odpověď: "To byste se divila. Vydrží to - a jak! Jen jednou zhřeší a mají takové potíže, že na to dlouho nezapomenou!" A mně se udělalo špatně. Nad tím, že tyto malé děti, které mají právo si hrát, mají právo mlsat, občas i neposlouchat, tak brzy poznaly, co je to bolest, co je to odříkání.

Pořádáme sbírky na různá neštěstí doma i v zahraničí, přispíváme na nejrůznější nadace, rozdělujeme při rozpočtech peníze různým společenským organizacím. Musí se přece najít prostředky i pro pomoc našim nemocným dětem, ale ne až někdy, teď hned. Vždyť diabetické dítě potřebuje insulin každý den, pořád, jinak zemře.

Vím, že zdravotnictví je v těžké situaci, vím ale také, že rezervy jsou. Již dávno jsme zde, v parlamentě, navrhovali různá úsporná opatření, která nebyla dosud uvedena v platnost a další úspory by se také našly. Třeba placení léčení za záměrné sebepoškozování našich občanů, ať už se děje na svobodě či v různých nápravných zařízeních. Jedno je ale jisté: naše nemocné děti musí mít všechno co potřebují, aby jejich už tak těžký úděl byl alespoň trochu zmírněn,

Proto žádám pana ministra, aby sdružení byla poskytnuta dotace s výjimkou, tak jako v loňském roce, aby byla zabezpečena kvalita života našich nemocných dětí. Tyto děti si nezpůsobily nemoc ani z neopatrnosti, ani z nedbalosti. Jsou nevinné a jsou naše. Děkuji Vám.

Ještě mám k dispozici výběr z článku, jak mnohokrát dochází k přísunu peněz: - sladidla za 200 tisíc Kčs převzal zástupce min. zdravotnictví ČR od švýcarské firmy a české firmy. Dar je určen asociaci rodičů diabetických dětí.

Chtěla jsem se zeptat pana ministra, jak je možné, že děti nedostaly ani sladidla ani 200 tisíc Kčs. - dále byl v Děčíně projekt, na který bylo zasláno 70 tis. Kčs tomuto sdružení. Nedostalo je rovněž. Ústně jsem se zeptala pana ministra, který mi slíbil, že na příští schůzi tyto dotazy zodpoví, stejně jako že odpoví na tyto interpelace. (Potlesk)

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji paní poslankyni Mazalové. Paní poslankyně, zůstaňte zde, protože se jedná o dvě interpelace.

Žádám všechny poslance, aby se dostavili do sálu, abychom mohli ukončit schůzi a hlasovat.

Žádám paní poslankyni Mazalovou, aby krátce charakterizovala obě interpelace.

Poslankyně Gerta Mazalová: Poskytnutí dotace kardiocentru v Brně ve výši 29,5 mil. Kčs.

Poskytnutí dotace s výjimkou dětem ve výši 18 mil. Kčs stejně jako v loňském roce.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji. Požadovala jste, aby odpověď byla připravena do příští schůze, což představuje 12 dní.

Vyslechli jste interpelace paní poslankyně Mazalové, která požadovala, aby byly uznány za naléhavé, se lhůtou 12 dnů.

Dávám hlasovat o první, která se týká dotací zdravotnictví.

Kdo souhlasí s naléhavostí této interpelace s určením doby 12 dnů, ať zvedne ruku. 73.

Je někdo proti? 1.

Souhlas byl vysloven.

Nyní máme druhou interpelaci, která se týká diabetických dětí, opět na 12 dní zkrácení, jako naléhavou interpelaci.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 74.

Je někdo proti? 2.

Děkuji, s touto interpelací byl vysloven souhlas.

Přistupujeme k předposlednímu bodu pořadu, je to návrh poslance Františka Nerada na přijetí usnesení ČNR. Prosím pana poslance Nerada, aby navrhl usnesení, o němž budeme hlasovat.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, dovolte, abych znovu zopakoval své usnesení, které jsem zde přednesl již včera.

"ČNR doporučuje, aby byly odstraněny i další majetkové křivdy, spáchané na občanech na základě některých právních předpisů, zejména zákona 169/1949 Sb., zákona o vojenských újezdech. Tento zákon je v působnosti FS ČSFR.

V souvislosti s tím upozorňujeme na usnesení ČNR č. 286 z 15. listopadu 1991, ve kterém byla vláda České republiky žádána o řešení majetkoprávních vztahů, které vznikly i na základě zákona č. 169/1949 Sb."

Dovolte mi ještě krátké zdůvodnění. Již jednou jsme doporučili vládě ČR, aby zahájila jednání s vládou ČSFR na řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům ve vojenských újezdech. Od té doby jsem nedostal od nikoho pozvání k jednání o této problematice. Oproti tomu se na mne obrátila asi stovka občanů s doklady, které jsem na tomto místě již citoval. Všichni, kteří tyto doklady viděli se spolu se mnou shodují v názoru, že problémy je nutné řešit.

Vzhledem k tomu, že FS již přijalo novou vojenskou doktrínu, domnívám se, že je třeba přijmout i nové zákony a upravit zákony, na kterých stála ta stará. Nejde mi v žádném případě o likvidaci vojenských újezdů. Vím, že zůstanou a musejí zůstat. Ale je nutné vyřešit jak majetkové tak morální křivdy, vyplývající z minulých předpisů a dále odstranění majetkoprávních vztahů a případných rozporů v budoucnosti. Namátkou bych jmenoval střet se zákonem o myslivosti a se zákonem o dani z pozemků a nemovitostí.

Jak nevyřešené majetkové poměry z 50. let, tak neprůhledné majetkově právní vztahy k vojenským újezdům v současnosti jsou a domnívám se, že i budou zdrojem napětí mezi občany a armádou. Proto se domnívám, že problematický zákon musí být novelizován.

Děkuji vám za podporu.

Místopředseda ČNR Zdeněk Malík: Děkuji panu poslanci Neradovi, otevírám rozpravu. Chce někdo k této problematice vystoupit? Zdá se, že tomu tak není, rozpravu uzavírám. Slyšeli jste návrh usnesení, myslím, že není třeba jej opakovat.

Dávám hlasovat, kdo je pro toto usnesení, navržené panem poslancem Neradem? 70.

Je někdo proti? Nikdo.

Usnesení bylo přijato. Děkuji.

Přistupujeme k poslednímu bodu, je to

Zpráva o činnosti předsednictva za dobu od 17. března do 13. dubna 1992

Zprávu o činnosti předsednictva jste obdrželi jako sněmovní tisk 694.

Máte ke zprávě nějaké připomínky? Nikdo se nehlásí, navrhuji přijmout toto usnesení: "ČNR souhlasí se zprávou o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 17. března do 13. dubna 1992, podle sněmovního tisku 694."

Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení, ať zvedne ruku. 88.

Je někdo proti? Nikdo.

Usnesení bylo přijato.

Tím jsme projednali celý pořad schůze, na závěr ještě připomínám, že další schůze začne v úterý 28. dubna, jak jste již vyrozuměni pozvánkami.

Schůzi končím a přeji vám všem příjemné velikonoční svátky.

(Schůze ukončena v 11,28 hod.)





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP