Úterý 14. dubna 1992

Pokud moje informace sahá, tak dekret prezidenta republiky měl být zrušen Federálním shromážděním při projednávání zákona o hromadných sdělovacích prostředcích ještě do voleb, ale není zcela jisté, že se to tak stane. Ale znova opakuji, že tento dekret nezasahuje do působnosti tohoto zákona.

Druhá otázka, která vzbuzuje zájem zejména v rozpočtovém výboru a i v ústavně právním výboru je problém autorských práv a možnost čerpat ze zisků z filmů, které byly vyrobeny od roku 1964 do roku 1990 právě monopolním výrobcem Barrandovem a Krátkým filmem. Ani tyto okolnosti nezasahují rušivě do působnosti tohoto zákona.

Tento zákon počítá s tím, že se bude podílet na ziscích, které by plynuly z těchto filmů bez ohledu na to, jakým způsobem budou privatizovány, jestli zůstanou u státu, nebo jestli přijdou pod privatizované podniky Barrandov, Krátký film Zlín a další. Formulace v zákonu je natolik široká, že umožňuje jakékoliv čerpání z těchto zdrojů. Domníváme se, že ani tato věc nevstupuje nějakým rušivým způsobem do návrhu tohoto zákona.

Tím bych své poznámky k tomuto zákonu vyčerpala.

Mám tři až čtyři stejné návrhy na změnu textu, protože rada fondu i správce fondu jsou postaveni podobným způsobem jako u minulého fondu a máme stejné připomínky. Kdyby se nikdo jiný nepřihlásil, hlásím se do rozpravy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Exner.

Poslanec Václav Exner: Pane předsedající, pane ministře, dámy a pánové, k návrhu ve znění společné zprávy předkládám tento pozměňovací návrh:

V § 7, odst. 1 provést takovou změnu, aby na konci uvozovací věty bylo "na tyto projekty v České republice". Dále, aby v písmenu a), b), d), e) bylo vypuštěno přídavné jméno "českých" v příslušném pádě. Zdůvodnění: jde o to, aby i případné národnostní menšiny nebo etnika mohly se podílet na prostředcích fondu, jestliže by měly projekt na tvorbu a pod. filmu, který by mohl být fondem podpořen.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Další se přihlásil do rozpravy pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se zmínit o tom, že tento celý zákon je postaven na tom, že podrobnosti o struktuře a funkci orgánů tohoto fondu upraví statut. Zde vzniká problém vztahu tohoto fondu k třetím osobám. Aby tyto třetí osoby měly právní jistotu, aby věděly, s kým jednají a za jakých podmínek, je nutné, aby tento statut byl na jednom místě zaregistrován a aby tato úřední verze byla k dispozici. Jinak by se mohlo stát, že v katastrofickém scénáři na ministerstvu bude mít jinou verzi statutu ministr a jinou verzi úředníci a nikdo nikdy nezjistí, která verze je platná. Pro třetí osobu by hledání platného statutu mohlo být značným problémem.

Proto se domnívám, že by bylo třeba rozšířit v § 1, odst. 2 znění společné zprávy. Dosavadní znění je následující: Fond je právnickou osobou, která se zapisuje do obchodního rejstříku. Domnívám se, že v obchodním rejstříku by podmínkou k registraci měl být statut tohoto fondu, aby každá třetí osoba, každý podnikatel, každý umělec, který hodlá s tímto fondem jednat, věděl, za jakých podmínek.

Proto navrhuji, aby za slova "která se zapisuje" bylo doplněno "na základě statutu". Celkové znění § 1, odst. 2 by bylo: Fond je právnickou osobou, která se zapisuje na základě statutu do obchodního rejstříku.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Palkosku.

Poslanec Ivo Palkoska: "Vážený pane předsedající, dámy a pánové, naváži na vystoupení paní poslankyně Kantůrkové ve věci autorských práv k filmům vyrobeným na Barrandově do roku 1990. Řekla, že příjem z těchto filmů bude zaručen pro fond ať již budou privatizovány jakýmkoliv způsobem.

Osobně se nedomnívám, že je tomu tak. V případě, že tato práva budou převedena smluvně při privatizaci na soukromého nabyvatele Barrandovských ateliérů, čsl. stát, respektive kinematografie přijde o zdroj těchto příjmů, pokud nabyvatel dobrovolně nedá část výnosů z těchto práv tomuto fondu. Jak jsem se dozvěděl při projednání návrhu ve výboru, privatizační projekt přímo podmiňuje koupi, respektive převedení Barrandovských ateliérů, že s nimi budou převedena tato práva. Považuji to za dost skandální záležitost, kdy tato práva, která jsou samozřejmě lehce oddělitelná od hmotného majetku, mají sloužit jako zdroj budoucího příjmu blíže neohraničeného dobou a vlastníkem. Dozvěděl jsem se též, a bylo to též publikováno, že česká vláda vyslovila s tímto postupem předběžný souhlas. Nesouhlasím s tím. Byl jsem pověřen klubem ODA v tomto parlamentu, abychom po schválení předloženého návrhu zákona přijali usnesení, které doporučí vládě České republiky způsob privatizace těchto práv. Dovolím si tento návrh přečíst.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, promiňte, přeruším vás. Jde o to, že bude nezbytné zařadit tento problém jako další bod programu a hlasovat o něm.

Beru to jako návrh, aby se o tom hlasovalo. Vím o té věcné souvislosti. Bylo by ale procedurálně správné, kdybychom nejdříve získali souhlas sněmovny s tím, že se má tento bod programu zařadit.

Poslanec Ivo Palkoska: Pane předsedající, dokončím to, co jsem chtěl říci a pak je možno vznášet procedurální návrhy k tomu, zda bude hlasováno. Domnívám se, že to souvisí s projednávanou věcí. U rozpočtu též přijímáme usnesení po schválení zákonů. Nechte mně laskavě tuto věc přečíst.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jsem dokonce povinen držet vás k tomu, abyste se věnoval meritu věci. Snažím se najít cestu, která může sloužit k tomu, že se to stane meritem věci, ale jiného bodu. Je to elementární věc jednacího řádu. Chtěl jsem vám navrhnout po jednání o tomto návrhu zákona hlasovat o zařazení dalšího bodu - o usnesení, které byste přednesl.

Poslanec Ivo Palkoska: Pane předsedající, potřeboval jsem přečíst 4 řádky, abyste zjistili, co chci navrhnout.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, přečtěte 4 řádky, a ani o jeden víc.

Poslanec Ivo Palkoska: ČNR doporučuje vládě České republiky, aby při privatizaci filmových podniků byla práva na využití filmových děl smluvně převedena na státní fond České republiky pro podporu a rozvoj České kinematografie či jiný pro tento účel zřízený subjekt a aby všechny příjmy z těchto práv byly příjmem tohoto fondu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, naložíme s tím podle zásluhy a podle jednacího řádu. Poslední do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Kantůrková, ale ještě chce před tím cosi podotknout pan poslanec Chromý. Souhlasí paní Kantůrková s tím, že bude poslední v rozpravě? Dobrá. Prosím.

Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, pokusil bych se navázat na to, co zde řekl můj předřečník, který v podstatě podal určité zdůvodnění k návrhu, který bych chtěl nyní přednést. Týká se to § 5 "finančními zdroji fondu jsou...", konkrétně bodu 1, kde se uvádí příjmy z využití filmových děl, pokud byly na fond převedeny.

Můj návrh zní - onu vedlejší větu "pokud byly na fond převedeny" vypustit a doplnit dikcí z původního návrhu, kde bylo podle § 11, odst. 1 a 2, který by se potom zařadil za § 10, § II by se přečísloval - a který zněl: "práva výrobce k dílům a filmům vyrobeným státními organizacemi vzniklými podle zvláštních předpisů za 1. vykonává, pokud tato práva příslušejí ke dni účinnosti tohoto zákona státu ode dne účinnosti tohoto zákona, fond. 2. správce fondu může pověřit výkonem těchto práv právnickou nebo fyzickou osobu k tomu odborně způsobilou."

Druhý můj návrh zní - k § 2 odst. 2, který se dotýká jmenování členů Rady, navrhuji... "předsedu a členy Rady jmenuje z významných osobností kultury" - vypustit ono sousloví "a peněžnictví" - To vypustit s prostým odůvodněním, že se domnívám, že členové Rady fondu složené z významných osobností jsou schopni si v případě finančních, ale i jiných odborných otázek k tomu pořídit patřičné expertízy nebo patřičné odborné posudky.

To je všechno, děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím tedy paní poslankyni Kantůrkovou, která se přihlásila do rozpravy... Vážení přátelé, navrhuji, paní kolegyně, ještě posečkejte, (pan poslanec Čech), pro příště navrhuji při rozsáhlejších rozpravách písemné přihlášky.

Poslanec Vladimír Čech: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já v podstatě jenom reaguji na vystoupení pana poslance Exnera a chci přednést protinávrh jeho návrhu, protože mě zaujala ta zmínka, že skutečně v návrhu tohoto zákona se zapomnělo na národnostní menšiny.

Já sám nejsem momentálně - v té rychlosti, jak jsem si ho připravil - schopen dostatečně posoudit, zda skutečně ta zmínka se tam má objevit nebo ne. Ale pokud nezazní v rozpravě nějaký protinávrh - a já s tím návrhem, tak jak ho přednesl pan poslanec Exner, nesouhlasím, tak by už nemohlo být hlasováno o nějaké změně. Takže pokud dojde na národností menšiny, mám následující protinávrh: zachovat ve znění společné zprávy § 7, odst. 1 tak, jak je a doplnit ho naopak o odst. f, který by zněl takto: výrobu, distribuci a propagaci kinematografických děl národnostních menšin žijících na území ČR. Myslím si, že by to bylo čistší, protože tak, jak to navrhoval kolega Exner, tak by mohlo jít o propagaci - já nevím - třeba výroby francouzského filmu, toto nebezpečí by tam hrozilo.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím paní poslankyni Kantůrkovou.

Poslankyně Eva Kantůrková: Kdybyste pane předsedající dovolil, já bych, než začnu přednášet jednotlivé připomínky své i dalších kolegů, prostě já musím přednést ještě své. Musím je opakovat, i když jsou to tytéž připomínky? (Kalvoda: "Já se bojím, že je musíte zopakovat".)

Takže navrhuji, aby v § 2 odst. 2 byla vložena za... "Česká národní rada" slova "která je Radě odpovědna".

Dále navrhuji, aby do § 2 odst. 2 druhé věty před slovo "organizacemi", mezi "s" a "organizacemi" bylo vloženo slovo "profesními".

Za třetí navrhuji, aby v § 2, odst. 3 namísto slovo "devět" bylo "nejvíce 13".

A za další v § 4 doporučuji za d) připojit písmeno e) ve znění "ztrátou způsobilosti k právním úkonům".

To jsou tedy mé návrhy a kdybyste dovolili, tak bych se vyjádřila k tomu, co zde říkal pan dr. Palkoska, protože to je jeden z nejsložitějších problémů, který se týká tohoto zákona a vůbec této problematiky financování filmu i privatizace filmových studií a filmové výroby.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Paní kolegyně, dovolte, já bych se jen zeptal, zda tím končí vaše pozměňovací návrhy v rozpravě, abych vám mohl dát závěrečné slovo, kde byste potom mohla reagovat možná i na to, co řekl pan kolega Palkoska. Nechci vám bránit ve volbě. Je tomu tak? Ano?

Takže do rozpravy se už nikdo nehlásí, proto rozpravu končím. Teď by se měl vyjádřit ještě pan ministr a potom teprve byste mohla přednést vy... Pan ministr se vzdává slova, čili můžete pokračovat, paní kolegyně.

Poslankyně Eva Kantůrková: Jak už jsem říkala, je to jeden z nejsložitějších problémů a pan poslanec Palkoska není o té věci zcela úplně přesně informován. Při projednávání privatizace Filmového studia Barrandov došla k několika sporným momentům. Jedním z těch sporných momentů - to nejsou autorská práva, to jsou práva použít ta vyrobená díla, což je ale součástí autorského práva. Podle dobrozdání odborníků, zejména pana profesora Knapa, došlo na ministerstvu při vypracovávání jednak schvalování toho privatizačního projektu, ale i při vypracovávání návrhu tohoto zákona k závěru, že tato práva nepřecházejí na stát, ale na toho, kdo ty filmy vyrobil. To znamená, že jsou součástí privatizačního projektu a ministerstvo tady, jako v řadě jiných věcí, si při té privatizaci vyhradilo řadu velice výrazných momentů, kterými stát vstupuje do možnosti podnikání tohoto budoucího, pokud bude zprivatizovaný, soukromého podniku na výrobu filmů. Tato "zlatá akcie", jak se tomu říká, zejména pokrývá potřebu výroby českých filmů a pak jsou tam ještě některé technické problémy a zejména nemožnost tohoto soukromého výrobce naprosto volně disponovat s pozemky, které do privatizace spadají. Jedním z těch problémů jsou i práva na použití vyrobených filmů. Tam došlo k určité dohodě v tom smyslu, že jestliže při privatizačním procesu ministerstvo kultury, ministerstvo pro privatizaci a vláda přistoupí na to, aby tato práva přešla na soukromé společnosti, které vyrábějí filmy, tak stát si vymezuje určitou část - byla dohodnuta v té "zlaté akcii" - 15% zisku, která by přecházela z možného zisku těchto filmů do tohoto fondu. Proto je tam ta formulace v zákoně, tak jak tam je a jak pan poslanec Chromý ji doporučuje vyškrtnout, "pokud byly na fond převedeny", příjmy z využití filmových děl, pokud byly na fond převedeny.

Pokud tedy v privatizačním procesu budou na fond tyto prostředky převedeny, tak budou jedním ze zdrojů tohoto fondu. Je to velice složitý problém. Samozřejmě chápu pana doktora Palkosku, že chce o tom mít zvláštní usnesení, ale vznáším otázku, které sama příliš dobře nerozumím a kterou by měli posoudit odborníci, zda-li podle zákona o privatizaci má náš orgán Česká národní rada právo zasahovat do rozhodování o privatizaci projektu. Myslím, že to přísluší výkonným orgánům, že to přísluší ministerstvu kultury a ministerstvu pro privatizaci a vládě. To nechám na posouzení někomu jinému, to je moje výhrada. To jen k vysvětlení této věci.

Pokud jde o požadavek pana poslance Exnera, aby se místo "české filmy" napsalo "v České republice", tady bych se přikláněla k řešení, které přináší pan poslanec Čech. Myslím si, že pan poslanec Exner by mohl s tímto řešením souhlasit a nenarušovalo by to koncept, že skutečně, kdyby se to formulovalo takto - v České republice - a vyškrtlo by se "českého", že by mohlo dojít k tomu, že by se na fond mohli obracet i jiní výrobci filmů než čeští, což je zcela proti duchu tohoto zákona.

To jsou všechny moje poznámky. S panem ministrem jsme k poznámkám tak jak šly, neměli výhrady, takže bych potom požádala pana místopředsedu, aby se o navrhovaných připomínkách hlasovalo.

Pokud jde o návrh pana poslance Palkosky, myslím si, že jeho návrh není součástí projednávání připomínek k tomuto zákonu, ale že je to zvláštní bod, který se tohoto zákona týká a měl by být projednáván zvlášť mimo připomínky k tomuto zákonu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano, s tím souhlasím. Můžeme tedy přistoupit k hlasování o pozměňovacích návrzích nebo potřebujete čas na jejich seřazení? (Ne.) Prosím.

Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo, kdybyste byl tak laskav a dal hlasovat o prvním návrhu, který se týká § 2 odst. 2 - vložit za "Česká národní rada," slova "které je rada odpovědná."

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku, prosím. 69.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 29.

Zdá se, že budeme muset pozvat některé kolegy k našemu společnému jednání. (Přichází několik poslanců.) Zdá se, že bychom mohli hlasovat. Poprosím paní poslankyni Kantůrkovou, aby zopakovala návrh. Prosím o klid.

Poslankyně Eva Kantůrková: K § 2 odst. 2 do první věty za slova "Česká národní rada" vložit slova "které je rada odpovědná.".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku, prosím. 62.

Kdo je proti. Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 47.

Děkuji. Návrh byl přijat.

Poslankyně Eva Kantůrková: Omlouvám se panu poslanci Paynovi. Měl připomínku k § 1. Prosím vás, abyste se k tomuto paragrafu vrátili, aby projednávání mělo logickou návaznost. Pan poslanec Payne navrhl, aby do § 1 odst. 2 za slova "která se" před "zapisuje" vložilo "na základě statutu". Myslím si, že je možné tento návrh pana poslance Payna doporučit. Prosím, abyste o tomto návrhu, pane předsedající, dal hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 80. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování. 22.

Děkuji, návrh byl přijat.

Poslankyně Eva Kantůrková: Dalším návrhem je návrh k § 2 odst. 3 - místo slova "devět" v první větě dát slova "nejvíce třináct členů".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 63.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 41.

Děkuji, návrh byl přijat.

Poslankyně Eva Kantůrková: Jako další je pozměňovací návrh pana poslance Chromého k § 2 odst. 2. Ve druhé větě vypustit za "osobností kultury" slova "a peněžnictví". Nedoporučuji tento návrh, protože se domníváme, že tento fond, který není pouze přerozdělovacím fondem, ale potřebuje

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Paní kolegyně, pan poslanec Chromý chce přednést faktickou poznámku, na kterou nemá právo, ale má slovo.

Poslanec Heřman Chromý: Chci jen upřesnit, že jsem udělal chybu, tento pozměňovací návrh patří do společné zprávy.

Poslankyně Eva Kantůrková: V původním návrhu tento paragraf není. Je to § 2, odst. 2 ze společné zprávy. Opakuji, že nedoporučuji přijmout toto vypuštění, protože tento fond není pouze přerozdělovací, ale je to fond, který má jisté ctižádosti podnikatelské a je třeba, aby tam zástupci peněžních ústavů byli. Velice dlouho jsme o tom jednali, ministerstvo nás přesvědčilo o tom, že je třeba alespoň jednoho nebo dvou odborníků v této Radě. Prosím, tedy, pane místopředsedo, abyste dal o tomto hlasovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP