Vážení kolegové a kolegyně, dovolte,
abych v tomto okamžiku na několik vteřin přerušil
běžný program jednání a konstatoval,
že dnešního dne navštívila ČNR
delegace parlamentu Srbské republiky, její zahraniční
výbor s předsedou panem Prljou. Dovolte abych tuto
delegaci, která sleduje naše jednání,
přivítal. (potlesk)
Dámy a pánové, posledním bodem našeho
programu je
S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega
Žák.
Poslanec Václav Žák: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, dovolte, abych navrhl další bod pořadu
dnešního jednání, a to je hlasování
o zkrácení lhůty u zákonu o statistice.
Sněmovna to zamítla na minulé schůzi.
Chápu, že statistika nepatří k oblastem,
které by většině členů
sněmovny připadaly blízké.
Rád bych ale řekl, že zákon na rozdíl
od jiných byl projednán ve výborech ČNR.
ÚPV na něm trávil do půlnoci čas.
Pokud nezkrátíme lhůtu, veškerá
práce propadne. Zákon je velmi důležitý,
protože zabezpečuje kompatibilitu výkazů
mezi námi a Evropským společenstvím.
Pokud ho nepřijmeme, budeme přechovávat dál
jednotný systém ekonomických informací,
který jsme zdědili z minulého režimu.
Skutečně nechápu, proč sněmovna
neodhlasovala zkrácení lhůty tohoto zákona.
Velmi bych prosil, aby jste odhlasovali zařazení
tohoto bodu na program a posléze odhlasovali zkrácení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Žákovi, je to procedurální
návrh. Jsem povinen o něm dát hlasovat ihned.
Kdo je tedy pro zařazení? Ještě než
to vyslovím, chci se zeptat, vážení
kolegové: Je třeba zařadit projednávání
tohoto bodu a potom revokovat naše rozhodnutí nebo
poté, co přednesete znovu návrh, je možno
hlasovat bez revokace usnesení?
Poslanec Václav Žák: Pane místopředsedo,
zamítnutí bylo na jiné schůzi. Stačí
zařadit bod a hlasovat o zkrácení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro zařazení tohoto bodu poté, co
je projednán vládní návrh zákona
o zřízení ministerstva mezinárodních
vztahů ČR, ať zvedne ruku. 94 Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat, projednáním tohoto
bodu se budeme zabývat po projednání vládního
návrhu zákona ČNR o zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 574 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 635.
Prosím nyní pana premiéra, aby vládní
návrh zákona odůvodnil.
Předseda vlády ČR Petr Pithart: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci. Vláda ČR předkládá
ČNR návrh zákona o zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR.
Hned na začátku považuji za nutné zdůraznit,
že se nejedná o pouhou mechanickou reakci na skutečnost,
že SR má stejné ministerstvo zřízeno
již delší dobu. Na sklonku roku 1990 považovala
česká vláda za odpovídající
tehdejší situaci vytvoření vládního
výboru pro mezinárodní vztahy. Více
než roční činnost tohoto výboru
byla důkladně zhodnocena a toto zhodnocení
je výchozím bodem předkládaného
návrhu. Jako takový se tento výbor jeví
nepostačujícím. Nedisponuje kompetencemi,
potřebnými k všestrannému zajištění
činnosti výkonné moci na poli mezinárodních
vztahů a ani takovými kompetencemi disponovat nemůže.
Hlavní otázkou je tedy otázka exekutivní
působnosti a zároveň odpovědnosti
za svěřenou oblast. ČR nemá odpovídající
zastoupení vůči partnerům na poli
mezinárodních vztahů, není vytvořena
institucionální adresa pro stále častější
podněty interregionální. A zde dodejme, že
mnohé z nich úspěšně rozvíjíme.
Stávající vládní výbor
nemůže být odpovídajícím
partnerem ve vztahu k zahraničí. Nemůže
být koneckonců ani rovnocenným partnerem
pro zahraniční výbor ČNR. Z toho všeho
vyplývá, že zřízení ústředního
orgánu státní správy pro oblast mezinárodních
vztahů je nutné a pro ČR potřebné.
Dovolte mi, vážené poslankyně a vážení
poslanci, abych se vrátil k několika bodům,
které v průběhu dosavadního projednávání
předkládaného návrhu ve výborech
ČNR patřily k bodům sporným.
Zřízení nového ministerstva mezinárodních
vztahů bude spojeno se zvýšenými náklady.
Lze mít důvodně za to, že tyto zvýšené
náklady budou plně vyváženy přínosy
spočívajícími v koordinaci aktivit
a záměrů ČR v mezinárodních
vztazích. Trvalá absence příslušného
orgánu státní správy by měla
i v ohledu finančním negativní dopady, vyplývající
z roztříštěnosti, neujasněnosti
a nízké efektivity všech mezinárodních
aktivit ČR.
Návrh, který vláda předkládá,
má formu zákona a nikoliv ústavního
zákona. Důvod je, že se jedná o novelizaci
zákona č. 2/69 Sb. ve znění pozdějších
změn a doplňků tak, jak jsou obsaženy
v čl. II předkládaného návrhu,
přičemž jak původní zákon,
tak i všechny jeho změny a doplňky mají
formu obyčejných zákonů.
Přijetím předkládaného návrhu
nedojde k oslabení federace, ani ke střetu s kompetencemi
federálního ministerstva zahraničních
věcí.
Platné znění ústavního zákona
o čs. federaci, vydané pod číslem
103/90 Sb., čl. 7, odst. 2, písm. a - c) dává
republikám významné kompetence v oblasti
mezinárodních vztahů. Navrhované kompetence
ministerstva mezinárodních vztahů ČR
nepřekračují tato ustanovení a nelze
tedy v této souvislosti hovořit o oslabování
federace či o zasahování do kompetencí
FMZV.
Na tomto místě bych chtěl zdůraznit,
že vláda nenavrhuje vytvoření rozsáhlého
byrokratického aparátu pro oblast mezinárodních
vztahů, ale považuje za nezbytné zřídit
pro tuto oblast odpovídající ústřední
orgán státní správy, který
by zajišťoval výkon pravomocí ČR.
Jen na okraj bych chtěl poznamenat, že podle návrhu,
který vláda České národní
radě předkládá, by ministerstvo mezinárodních
vztahů ČR bylo personálně i materiálně
vybaveno podstatně skromněji, než jeho slovenský
protějšek.
V praxi, jak ji z různých mezinárodních
jednání dosud známe, se bohužel negativně
projevuje funkční nerovnost slovenských a
českých orgánů na poli mezinárodních
vztahů. Paradoxní při tom je, že tento
stav vyvolává na slovenské straně
pocit, že absenci příslušného ministerstva
ČR lze vysvětlit tím, že ČR se
cítí být a je v oblasti mezinárodních
vztahů zastupována federálním ministerstvem.
Myslím, že je v zájmu ČR i v zájmu
zachování společného státu,
abychom přispěli k odbourání podobných
pocitů totožnosti "českého"
a - "federálního" u našich slovenských
partnerů.
Všechny tyto argumenty se více méně
kryjí se společnou zprávou výborů
ČNR k vládnímu návrhu zákona
z 13. března t. r. Dovolte, abych se však pozastavil
nad navrhovanou úpravou čl. III, předloženého
návrhu, která doporučuje, aby navrhovaný
zákon nabyl účinnosti dnem 1. června
1992. Zde se domnívám, paní a pánové,
že už není možné otálet. V
dosavadním postupu zeje tak jako tak značná
prodleva. Rovněž věcná úvaha
o nelehkém budování navrhovaného ministerstva
nás vede k tomu, abychom se dali do práce hned.
Musíme ustavit strukturu celé instituce, začít
budovat aparát ministerstva, vyhledávat osobnosti
příští české diplomacie.
Je na to třeba co nejdříve formulovat alespoň
základy příštího českého
diplomatického stylu. Vyslovit hlavní důrazy
naší zahraniční orientace a toto všechno
s sebou nese tolik práce, že už není možno
ztratit ani den.
Musíme rovněž zajistit kontinuitu dosavadních
snah a ambicí, jak vycházely ze zahraničně
politického výboru ČNR, kde bychom také
chtěli vyhledat profilující osobnosti vznikajícího
ministerstva.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte mi nyní, abych předkládaný
návrh zákona předložil vaší
úvaze s nadějí, že jej schválíte
a doporučíte i jeho okamžitou účinnost
tak, aby ministerstvo mezinárodních vztahů
ČR mohlo začít pracovat co nejdříve.
Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu premiérovi a prosím společného
zpravodaje výborů ČNR, poslance Jiřího
Payne, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, pane premiére,
vážená vládo, dámy a pánové,
přistoupili jsme k bodu programu, ve kterém máme
projednávat tisk 574, který pojednává
o zřízení nového ministerstva ČR.
K němu máte společnou zprávu v tisku
635.
Tisk 574 projednaly kromě mandátového a imunitního
výboru, který obvykle návrhy zákonů
neprojednává, a kromě výboru pro vědu,
vzdělání a kulturu, který návrh
neprojednal pro nepřítomnost předkladatele,
všechny ostatní výbory. Doporučily schůzi
ČNR, aby s vládním návrhem vyslovila
souhlas.
Některé výbory navrhly určité
připomínky k textu. Navrhly text zpravidla rozšířit.
V § 5 (bod 3 předloženého tisku) šlo
o doplnění několika písmen. Společná
zpráva provádí jakousi sumaci těchto
návrhů a zároveň se pokouší
o legislativní návrh, který by byl přijatelný.
Ze stanovisek výborů by patrně bylo namístě
říci, že návrhy, které se týkaly
koordinace činnosti obcí a regionů, byly
z legislativního hlediska problematické, a proto
se objevuje ve společné zprávě písm.
f), které pouze říká "regionální
spolupráci" obecně. Tento termín se
již vyskytuje v právě novelizovaném
zákoně, takže to není legislativně
nový text, a domnívám se, že by mohl
být přijatelný.
Pokud jde vůbec o smysl tohoto zákona: České
republice byly kompetenčním zákonem přiřčeny
jisté kompetence v oblasti mezinárodních
vztahů. Domnívám se, jak již zde bylo
řečeno, že není nutno se dívat
na symetrii vůči SR, ale že stojí za
to zmínit, že naše české kompetence
v oblasti mezinárodních vztahů jsou velmi
obdobné tomu, jak jsou zakotveny kompetence v NSR. Tam
na základě těchto kompetencí zpravidla
bývá zřízeno ministerstvo pro věci
spolkové a evropské. Myslím, že pro
naši vládu, která se bude ustavovat po volbách,
by stálo za to přemýšlet o tom, zda
nesloučí otázku koordinace s federací
a koordinace z hlediska mezinárodních vztahů
do kompetence jednoho ministerstva. Nikoliv tak, jak tomu bylo
dosud, že otázky mezinárodních vztahů
měl na starosti vládní výbor, zatímco
otázky koordinace s federací měl na starosti
místopředseda vlády. Dochází
zde totiž k určitému překrývání
kompetencí právě v oblasti zahraniční
politiky federace a mezinárodních vztahů
republiky. Možná by stálo za to připomenout,
že částečně obdobné kompetence
má i Rakousko.
Pokud jde o vysvětlení textu, domnívám
se, že by stálo za to objasnit některé
časti navrženého zákona.
V § 3 se vypouští poměrně
krátký pasus "a zahraniční pomoci".
V tomto případě se jedná o
neinvestiční pomoc. Na rozdíl od SR, kde
i ekonomické otázky jsou svěřeny do
kompetence obdobného ministerstva, jaké my bychom
měli případně tímto zákonem
zřídit, v pojetí české vlády
zůstávají otázky ekonomické
spolupráce nadále v kompetenci ministerstva pro
hospodářskou politiku a rozvoj. Pouze neinvestiční
zahraniční pomoc by přecházela do
kompetence tohoto nově zřízeného ministerstva.
Chtěl bych říci, že novela § 6
by měla vymezovat pravomoci nově zřízeného
ministerstva, a domnívám se, že by bylo velmi
účelné, abychom se o některých
bodech ještě zde zmínili.
Písmeno a) a c) tohoto paragrafu zmocňuje ministerstvo
k tomu, aby koordinovalo přípravu dohod o spolupráci
se součástmi spolkových a federativních
států v oblasti působnosti ČR. Nutno
říci, že působnost ČR je poměrně
velká. Exekutivní pravomoci jsou do značné
míry svěřeny České republice,
to znamená, že tato záležitost není
zanedbatelná. V té souvislosti i bod c) hovoří
o přímém zastoupení a zastupování
ČR. V písmenu b) se pojednává o koordinaci
přípravy dojednání dohod v oblasti
zákonodárné působnosti. Domnívám
se, že aktivita ČR při sjednávání
takovýchto dohod by mohla být podstatně větší,
a věřím, že zřízení
takovéhoto ministerstva k tomu přispěje.
V písm. d) se hovoří o tom, že
nové ministerstvo by mělo připravovat koncepci
v souladu se zahraniční politikou naší
federace a v písm. e) se hovoří o koordinaci
ministerstva a jiných orgánů státní
správy.
Chtěl bych říci, že kromě toho,
co si vláda slibuje od zřízení nového
ministerstva a co máte poměrně podrobně
popsáno v důvodové zprávě,
je třeba se zmínit i o tom, co si od zřízení
tohoto ministerstva slibuje ČNR nebo co bychom jako ČNR
od toho ministerstva chtěli, jak se domnívám.
Myslím, že koordinace aktivity jednotlivých
ministerstev v této oblasti je naprosto nezbytná.
Setkali jsme se často s tím, že aktivity v
zahraničí byly nekoordinované nejenom mezi
jednotlivými ministerstvy, ale byly nekoordinované
i snazším federálním ministerstvem zahraničních
věcí. Dochází tím k tomu, že
povést české zahraniční politiky
je tím částečně poškozována.
Věřím tedy, že zřízení
takovéhoto ústředního orgánu
by mohlo vést k tomu, aby skutečně veškeré
aktivity probíhaly podle diplomatického protokolu,
aby s těmito aktivitami byly seznámeny naše
zastupitelské úřady, aby mohly také
při těchto aktivitách svou činností
napomáhat.
V otázce koncepčnosti myslím, že
se zcela shodujeme s vládou. Je to záležitost,
která nám stále chyběla a kterou jsme
my, jako zahraniční výbor, nebyli s to svými
silami zpracovat, i otázka priorit zahraničních
aktivit, otázka koncepce našeho postupu.
Kromě toho se domníváme, že toto ministerstvo
sehraje důležitou roli v Radě Evropy, kde Československo
je zastoupeno, kde existuje Stálá konference měst
a regionů a kde je nutno shromažďovat systematicky
veškeré materiály, které jsou touto
organizací vydávány, je třeba je studovat,
je třeba se jimi zabývat, překládat
je a zprostředkovávat jejich, využití
pro naše města a obce, případně
i regiony.
Další činnost, kterou bychom pravděpodobně
očekávali od tohoto ministerstva, je posuzování
legislativních návrhů vlády z hlediska
legislativy Evropských společenství. Pokud
by toto ministerstvo bylo schopno připomínkovat
zákony z hlediska legislativy Evropských společenství,
mohlo by to velmi prospět našemu přibližování
se evropskému standardu a v konečném důsledku
urychlit náš vstup do Evropy. Tady to myslím
obecněji. Není nutné, abychom se hned stali
členy Evropských společenství, ale
pokud naše zákonodárství bude srovnatelné
s evropskými zvyklostmi, pravděpodobně budeme
dříve považováni za evropskou zemi.
Kromě toho toto ministerstvo může připravovat
projekty a programy, které pravděpodobně
Evropská společenství mohou sponzorovat.
Myslím, že to je činnost, které je třeba
také se systematicky věnovat a která bude
velkým přínosem pro ČR.
Zároveň bych chtěl říci, že
pro ČNR zřízením tohoto ministerstva
vznikne orgán, v jehož čele stojí ministr.
To znamená, že někdo v české
vládě ponese přímou odpovědnost
za mezinárodní vztahy a bude v těchto věcech
také interpelovatelný poslanci ČNR a tyto
aktivity tedy budou také pod kontrolou parlamentu. Na jedné
straně tedy bude kontrola parlamentu, na druhé straně
tento ministr. Vybavení určitými pravomocemi
je to, co dosavadní vládní výbor,
jak se domnívám, musel postrádat.
Další aktivitu, o které předpokládáme,
že ministerstvo bude vyvíjet, je spolupráce
s krajany. Ta byla pouze ve vládním návrhu
důvodové zprávě a řada výborů
doporučovala, aby se tato činnost stala součástí
legislativního textu. Je také obsahem společné
zprávy.
Rovněž v souhlase s vládou se domníváme,
že toto ministerstvo by mělo vést přehled
o mezinárodních aktivitách, evidovat veškeré
kontakty a tím by měla být zajištěna
také kontinuita všech mezinárodních
aktivit. Problémem je, že často přijíždíme
na některá místa a zjišťujeme,
že už mnohé bylo učiněno, ale informace
nejsou u nás dostupné.
Dále bych se chtěl zmínit o otázce
nákladů. Důvodová zpráva uvádí,
jaké jsou plánované náklady na zřízení
tohoto ministerstva. Věřím, tak jako pan
premiér, že budoucnost ukáže, že
investice do zřízení tohoto ministerstva
je vysoce rentabilní, že skutečně bude
přínosem pro ČR.
Pokud by zazněly další podrobnější
dotazy v tomto směru, tak jako zazněly i v některých
výborech otázky typu "Jaké byly finanční
náklady na vládní výbor?", "Jaké
srovnání nákladů s náklady
v SR?", "Z jaké položky českého
rozpočtu se budou čerpat?", "Jaká
je podrobnější specifikace nákladů?",
pak by asi bylo lépe zeptat se předkladatele.
Na některá problematická místa textu
jste byli upozornění. Zahraniční výbor
navrhoval zřízení úřadu, vláda
navrhuje zřízení ministerstva a zahraniční
výbor s tím vyslovil souhlas. Domnívám
se, že to je skutečně vhodné řešení.
Otázku zahraniční pomoci a zahraničně
ekonomických kompetencí jsem už zmínil.
Pokud jde o zmíněnou problematiku, zda by nemělo
být ministerstvo zřízeno ústavním
zákonem, tak jako například Nejvyšší
kontrolní úřad, připomněl bych
ze zákona o československé federaci č.
143/68 Sb. článek 107, odstavec 1, písmeno
g), kde se říká, že ČNR zřizuje
zákonem ústřední orgán státní
správy. Znamená to tedy, že ministerstva jsou
správně už od toho původního
prvního návrhu, to je zákona č. 2/69
Sb., zřizována obyčejným zákonem.
Myslím, že to legislativní řešení
je správné.
Pokud jde o účinnost, zde dochází
k diskusi, zda by účinnost měla být
dnem vyhlášení, či až prvním
červnem, jak navrhl jeden výbor a jak se to stalo
součástí společné zprávy.
Chtěl bych uvést to, že ČNR má
dost zkušeností s délkou času,
jaká je potřebná pro jmenování
ministra. Pokud by došlo k tomu, že předsednictvo
ČNR by se nedokázalo v dostatečně
krátké lhůtě dohodnout na jmenovaní
ministra, mohlo by dojít k tomu, že po 30 dnech, jak
stanoví usnesení vlády, bude provedena delimitace
mezi stávajícím vládním výborem,
který má dosud 14 lidí, a novým ministerstvem
a pracovníci by nemohli uzavřít novou pracovní
smlouvu a nemohli by přejít do tohoto nově
zřízeného orgánu. Proto se domnívám,
že pokud by se ČNR přiklonila k tomu, co návrh
val pan premiér, aby účinnost zákona
byla co nejdříve, mělo by zároveň
předsednictvo zvážit, zda je schopno do 30
dnů anebo raději v kratší lhůtě
jmenovat příslušného ministra.
Dovolte mi ještě nakonec zrekapitulovat částečně
historii, jakou se ubíraly aktivity mezinárodních
vztahů ČR.
První krok byl učiněn už v říjnu
1990 krátce po volbách dávno před
tím, než se vůbec začalo uvažovat
o kompetenčním zákoně. (Potlesk v
sále.) Postupně v řadě kroků
ČNR dala zřetelně najevo, že by souhlasila
se zřízením takovéhoto orgánu.
Poslední krok v tomto řešení by měla
ČNR učinit dnes. Musí se rozhodnout, zda
umožní či neumožní vládě
zřízení nového ministerstva, a zároveň
se musí rozhodnout o tom, kdy má toto ministerstvo
vzniknout. Popřál bych sněmovně, aby
rozhodla správně a ku prospěchu ČR.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji společnému zpravodaji panu poslanci
Paynovi a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Písemně
není zatím nikdo přihlášen. Chce
se někdo přihlásit do rozpravy? Pan poslanec
Štindl.
Poslanec Karel Štindl: Vážený pane
předsedající, vážený pane
premiére, dámy a pánové, bylo by vlastně
nenormální, kdyby se zahraniční výbor
nevyjádřil k tomuto návrhu zákona.
Učiním tak maximálně stručně,
mnohem stručněji, než jsem předpokládal
že bude třeba, ale většinu argumentů
jste slyšeli.