Domnívám se, že pan ministr se k některým
ustanovením vyjádřil způsobem, který
byl výrazný, argumentovaný a domnívám
se, že by u těchto některých ustanovení
sněmovna měla mít možnost vyjádřit
se hlasováním buď pro variantu původního
vládního návrhu, nebo pro variantu, která
je nyní ve společné zprávě
a vznikla po projednání ve dvou výborech.
Pokud bychom postupovali podle § 25 písm. a) jednacího
řádu, tak bychom to měli projednávat
ve znění společné zprávy, to
znamená, že původní vládní
návrh je již vlastně zcela neaplikovatelný.
Ustanovení § 25 písm. a) však praví,
pokud se ČNR neusnese jinak. Já tedy vznesu procedurální
návrh na to, aby se ČNR usnesla jinak. Toto jinak
by znamenalo, že bych navrhl podle § 26 jednacího
řádu, aby se hlasovalo o jednotlivých částech
odděleně a zároveň o každé
té části jiným způsobem. Chci
tedy navrhnout, aby se hlasovalo o celém vládním
návrhu ve znění společné zprávy
vyjma paragrafů, které byly výraznějším
způsobem argumentovány a protiargumentovány,
to je pěti ustanovení, které vyjmenuji.
Jde o § 5 odst. 1), § 8, § 10 odst. 1) písm.
d), § 38 odst. 2) a § 41 odst. 2).
Já se k nim potom vrátím, teď jde spíš
o tu proceduru, to znamená, že o této části
by se hlasovalo jiným způsobem, a to ve znění
vládního návrhu s tím, že společná
zpráva by byla prvním pozměňovacím
návrhem a další vznesené pozměňovací
návrhy, v pořadí jak byly vzneseny, by byly
dalšími pozměňovacími návrhy.
Čili navrhuji tento způsob, tuto proceduru, prosím,
aby mně bylo dáno najevo, jestli jsem to řekl
zřetelně a jestli je tedy možno přistoupit
k hlasování. (Poslankyně Röschová
žádá o zopakování způsobu
hlasování.)
Ano, paní poslankyně Röschová žádá
ještě jednou o zopakování pro přehlednost.
Já tedy navrhuji, aby v § 25 písm. a) jednacího
řádu bylo využito to, že ČNR projednává
návrh ve znění této zprávy,
pokud se ČNR neusnese jinak. Navrhuji využít
tohoto jinak. Obsahem toho jinak má být při
použití § 26, to je o hlasování
o návrhu po částech tak, že jednou částí
návrhu je vládní návrh ve znění
společné zprávy, vyjma vyjmenovaných
ustanovení a tam by se tedy hlasovalo ve znění
společné zprávy a hlasovali bychom potom
o návrzích, jak byly od poslanců podány,
a ta druhá část, to jsou ta vyjmenovaná
ustanovení, o nich by se hlasovalo ve znění
vládního návrhu, přičemž
společná zpráva by byla brána jako
první protinávrh v pořadí a další
poslanecké návrhy.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano,
já se jen zeptám, zda porozuměla paní
kolegyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Já
jsem rozuměla, co pan kolega říkal, ale chtěla
jsem vyjmenovat ještě jednou ta ustanovení,
u kterých je navržen nový režim.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Ano,
paní poslankyně Röschová rozuměla
té logické vazbě, kterou tady pan poslanec
Kužílek uvedl, ale chce vyjmenovat ještě
jednou ustanovení, u kterých navrhujete jiný
režim.
Poslanec Oldřich Kužílek: Ano, děkuji,
teď jsem již konečně slyšel, je to
§ 5 odst. 1), § 8, § 10 odst. 1) písm. d),
§ 38 odst. 2) a konečně § 41 odst. 2).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
já se jen zeptám ještě na jednu věc.
Neměl jsem čas to zkontrolovat, ale táži
se, zda materie upravovaná společnou zprávou,
neznamená, že se někde posunulo číslování
a že by se odchýlil předmět úpravy
§ 5 odst. 1) společné zprávy a vládního
návrhu, jestli to odpovídá, ptám se
pana zpravodaje, abychom opět neudělali nějakou
legislativní nekorektnost.
Poslanec Oldřich Kužílek: Domnívám
se, pane místopředsedo, že k posunu číslování
dochází až okolo § 140, přičemž
jmenovaná ustanovení jsou nejvýše k
číslu 41.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je
to dobře, je jakási kontrola? Ano, je tomu tak.
Mám tedy za to, že podle návrhu pana zpravodaje
můžeme hlasovat o jeho návrhu, nebo si přeje
ještě někdo jej blíže vysvětlit?
Pokud tedy není námitek, navrhuji, abychom hlasovali
o procedurálním návrhu pana poslance Kužílka,
majíce k tomu oprávnění podle §
25 pokud ČNR rozhodne jinak. Pan poslanec Kužílek
navrhuje, abychom rozhodli jinak, ohledně pěti vyjmenovaných
ustanovení, kde by základem hlasování
byl vládní návrh a prvním pozměňovacím
návrhem společná zpráva.
Kdo je tedy pro procedurální návrh pana poslance
Kužílka, nechť zvedne ruku. 109 Děkuji.
Stodevět.
Kdo je proti? 1 Děkuji jeden.
Kdo se zdržel hlasování? 6 Děkuji šest.
Jsme tedy plně usnášeníschopni. Procedura
je tedy odhlasována, pane společný zpravodaji,
prosím tedy o vaše další návrhy.
Poslanec Oldřich Kužílek: Já
bych před dalšími návrhy chtěl
jenom říci, proč jsem navrhl tuto proceduru,
není jenom výrazem toho, že si myslím,
že tato ustanovení jsou špatně ve společné
zprávě, ale výrazem toho, že jsem chtěl,
aby rozhodování mohlo být mezi dvěma
možnostmi. To znamená, že navrhuji, aby se nejdříve
projednávala ta první část, tj. vládní
návrh ve znění společné zprávy
mimo těch ustanovení. K této první
části byly vzneseny tyto pozměňovací
návrhy.
První vznesl pan poslanec Vaňák, který
k § 63, odst. 1 a 2 navrhuje, aby slovo "policie"
bylo nahrazeno slovy "služební orgány".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Můžeme hlasovat.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh
pana poslance Vaňáka, nechť zvedne ruku? 49
Kdo je proti? 7
Kdo se zdržel hlasování? 58
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dalším
návrhem k této první části
byl můj návrh k § 140 ve znění
společné zprávy, odst. 4, kde jsem navrhl,
aby slova "k zabezpečení činnosti základních
organizací odborového svazu a jeho orgánů"
byla nahrazena slovy "základních odborových
organizací a jejích orgánů".
Jde o to, zda má policie materiálně podporovat
i vyšší odborové orgány nebo nikoliv.
Navrhuji znění, které bude znamenat, že
policie nebude podporovat vyšší odborové
orgány.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
společný zpravodaji, domnívám se,
že nebude správné interpretovat smysl návrhů,
spíše je pouze předestřít, aby
bylo jasné, o čem se hlasuje.
Kdo je pro návrh pana poslance Kužílka, nechť
zvedne ruku? 81
Kdo je proti? 1
Poslanec Oldřich Kužílek: Mezi sčítáním
hlasů se omlouvám našemu výboru, protože
jsem měl sdělit, že to bylo podporováno
usnesením našeho výboru, ale ukázalo
se to být nepotřebným.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To
je rovněž nepřípadná poznámka.
Volám pana zpravodaje k pořádku.
Kdo se zdržel hlasování? 32
Návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Děkuji.
Dovolil bych si pokračovat ve svém závěrečném
slovu zpravodaje podle znění § 23 jednacího
řádu, které není dále nijak
upraveno, takže v podstatě mohu říkat,
cokoliv uznám za vhodné. (Veselost ve sněmovně.)
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
poslanče, toto ustanovení ještě neznamená,
že zpravodaj řídí schůzi. Připomínám
vám to. (Veselost.)
Poslanec Oldřich Kužílek: Omlouvám
se, pokud jsem řídil.
Dále k této části jsem také
vznesl návrh na doplnění nového §
140, který zní: "K zabezpečení
práv oprávněných zájmů
a potřeb policistů, ke zlepšení podmínek
výkonu služby, zdravotních, sociálních,
kulturních podmínek, včetně podmínek
pro využívání volného času
uzavírají jménem policistů příslušné
odborové orgány a jménem policie příslušní
služební funkcionáři kolektivní
dohody."
Tento návrh je jakožto pozměňovací
návrh podporován také usnesením garančního
výboru. Pan ministr k tomuto návrhu sdělil
výhradu, zejména co se týče kompetentnosti
České národní rady vůči
kompetenci federace.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane
zpravodaji, během vašeho odůvodňování
jsem zapomněl váš návrh, což je
smyslem vašeho přednesu. Prosím, abyste ho
opakoval. (Veselost.)
Poslanec Oldřich Kužílek: Garanční
výbor navrhuje doplnit nový § 140 s názvem
"kolektivní dohody", který zní:
"K zabezpečení práv oprávněných
zájmů a potřeb policistů ke zlepšení
podmínek výkonu služby, zdravotních,
sociálních a kulturních podmínek,
včetně podmínek pro využívání
volného času uzavírají jménem
policistů příslušné odborové
orgány a jménem policie příslušní
služební funkcionáři kolektivní
dohody."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku? 65
Kdo je proti? 15
Kdo se zdržel hlasování? 39 Děkuji.
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
v návaznosti na právě přijatý
návrh navrhl pan poslanec Vaňák zařadit
do téhož nového § 140 odst. 2. Znamená
to, že samozřejmě z dosavadního znění
bude vytvořen odst. 1. Tento nově navržený
odst. 2 zní: "Na postup při uzavírání
kolektivních dohod, na jejich platnost a účinnost
a na řešení kolektivních sporů
se přiměřeně vztahují ustanovení
zákona č. 2/1990 Sb. o kolektivním vyjednávání,
s výjimkou § 16 až 31."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh změny, nechť zvedne
ruku? 41
Kdo je proti? 6
Kdo se zdržel hlasování? 68
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dalším
návrhem byl návrh pana poslance Holomka k §
3, písm. b), kde navrhuje znění tohoto písmene
doplnit novou větou: "Výjimku lze učinit
pouze na základě rozhodnutí ministra."
Připomínám, že jde o výjimku
k požadavku na splnění vzdělání
pro požadovaný výkon funkce při přijímání
policisty do služebního poměru.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To
je případná poznámka. Kdo je pro tento
návrh, nechť zvedne ruku. 88
Kdo je proti? 2
Kdo se zdržel hlasování? 22
Návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
paní poslankyně Sůvová navrhla k §
24, který hovoří o zálohách
pro přechodně nezařazené policisty
a zařazovaní policistů do nich doplnit na
konec ustanovení tuto větu: "A to pouze na
dobu nezbytně nutnou, zpravidla na 6 měsíců
a nejvýše na jeden rok."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 38
Kdo je proti? 5
Pokud souhlasíte, nebude třeba hlasovat o tom, kdo
se zdržel. Návrh nebyl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
pan poslanec Benda navrhl k § 142 ve znění
společné zprávy tyto změny. Slova
"§ 22 odst. 1 písm. d)" nahradit slovy "§
140 odst. 1". Já bych si dovolil k tomu malý
komentář. Domnívám se, že jde
o nedorozumění a že by tento návrh možná
měl být stažen.
Poslanec Marek Benda: Návrh stahuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Budeme
hlasovat o tom, zda souhlasíme se zpětvzetím
jeho návrhu.
Kdo je pro to, nechť zvedne ruku. 114
Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji, je dáno svolení se zpětvzetím
návrhu poslance Bendy.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
pan poslanec Benda navrhl k témuž paragrafu - upozorňuji,
že to je v původním vládním návrhu
§ 140, ve znění společné zprávy
pak již § 142 - za slova "stanoví ministr"
v předposlední řádce doplnit text
tohoto znění "a podrobnosti o udělování
služebního volna s nárokem na služební
příjem na nezbytně nutnou dobu podle §
140 odst. 3 a okruh funkcí v odborových orgánech,
pro které platí ochrana odborového funkcionáře
podle § 141" a dále pokračuje původním
textem, tj. "stanoví ministr v dohodě s odborovým
svazem policistů".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 83
Kdo je proti? 5
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále
pan poslanec Benda navrhl doplnit nový § 142 tohoto
znění: "Ustanovení § 139 až
141 se nepoužijí, je-li u příslušného
útvaru policie členy odborové organizace
méně než 40 % policistů tohoto útvaru."
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 41
Kdo je proti? 11
Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Dále,
a to je poslední v této části pozměňovací
návrh, pan poslanec Šuman navrhl v § 94 v poslední
větě za slovo "výši" doplnit
slova "dvojnásobku částky". Jde
o ustanovení o odškodňování nároků
policistů, kteří při plnění
služebních povinností přišli o
život a jejich dědici mají dostat určité
odškodnění.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo
je pro tento návrh pana poslance Šumana, nechť
zvedne ruku. 107
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Oldřich Kužílek: Nyní
bychom měli přejít ke druhé části
hlasování, ale dovolte, abych se vloudil s jedním
technickým dotazem. Byl jsem upozorněn na fakt,
že v textu společné zprávy k §
117 - pokud vás mohu poprosit, podívejte se na to
- je text "na konec odstavce připojit slova "nejvýše
však o 40 %". Je tam malý rozdíl. Domnívám
se, že to vzniklo technickou chybou. Má tam být
"nejvýše však do 40 %". Tato malá
změna slova znamená výrazný rozdíl
ve výsledné částce. Dokumentoval bych
to tím, že na našem výboru tento návrh,
kde vznikl, byl předložen na základě
převzetí ze zákona slovenské policie,
kde ovšem je uvedeno do 40 %.
Poprosil bych o svolení považovat toto pouze za technickou
chybu. Ptám se jen proto, že jsem to neřekl
dříve a někdo to mohl považovat právem
za oprávněný návrh a nyní by
toto sdělení ho zaskočilo.
Ptám se, zde je možné považovat o pouze
za legislativně technickou chybu a opravit ji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Mám
obavu, že nakolik tento text ve společné zprávě
dává smysl, bylo by nezbytné pokusit se regulérním
způsobem o změnu. Nemyslím si, že ustanovení
§ 25 jednacího řádu, pokud ČNR
nerozhodne jinak, může krýt i výklad
jinak smysluplného textu. Obávám se, že
by měl pan ministr, pokud sdílí toto přesvědčení,
otevřít rozpravu a tento návrh by měl
být přednesen.
Poslanec Oldřich Kužílek: Navrhl bych
panu předsedajícímu, aby otevřel rozpravu,
protože je to podle jednacího řádu jeho
právo.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Musel
bych podstoupit proceduru s hlasováním. Domnívám
se, že pokud by pan ministr byl upozorněn na tento
problém, mohl by se k němu vyjádřit
třeba jedním slovem.
Pan ministr žádá o slovo. Uděluji mu
ho.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol: Velice
děkuji, že mi bylo uděleno slovo. Chtěl
bych navrhnout úpravu § 117 odst. 1 ve znění
zprávy tak, aby to znělo "nejvýše
však do 40 %".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Přeje si někdo přednést návrh
změny.
Poslanec Oldřich Kužílek: Ujal bych
se návrhu pana ministra, který bych si dovolil takto
zformulovat. Navrhuje se znění:
"Nejvýše však do výše 40 % služebního
příjmu." Je to přesné znění
slovenského zákona.