Čtvrtek 19. března 1992

Na to navazuje, znovu zdůrazňuji, to usnesení, které vám potom doporučím ke schválení po schválení tohoto zákona. A které je velice důležité, které právě o tomto se zmiňuje. Dále doporučujeme zachovat ze zákona 33 odst. 16. ten odstavec 16 se jmenuje "Povinnosti pořadatele" a praví se v něm doslova: "Pořadatel odpovídá za vytvoření vhodných podmínek pro konání představení, za zachovaní pořádku při jeho průběhu a za dodržování autorskoprávních, bezpečnostních, požárních, hygienických a jiných obecně závazných právních předpisů." To je logické, to myslím nemusím objasňovat, chci jen upozornit, že jako nejdůležitější tam vidíme zachování autorsko-právních předpisů, aby se tomu pořadatel nemohl nějakým způsobem vyhnout. Víme, že je na to pamatováno i jinde, ale neuškodí, když to v tomto zákonu na přechodné období zůstane.

Dále z takových významnějších paragrafů doporučujeme zachovat § 34 a z tohoto § 34 jde o první odstavec, který zní: "Pořizovat zvukové, obrazové a jiné záznamy na představení lze jen se souhlasem pořadatele." To je ustanovení, které je běžné ve všech zemích světa prakticky aby nemohl na představení někdo přijít a pořídit si jakýkoli záznam, aby třeba i uvaděčka mu v tom mohla ze zákona zabránit. To je úplně běžné ustanovení, které brání zájmy tvůrců. Je to běžné, setkal jsem se tím leckde ve světě.

Dále doporučujeme zachovat § 39, což je jen paragraf, který se zmiňuje o tom, co všechno tento zákon ruší, které předchozí zákony a vyhlášky tento zákon ruší. To vám tady ani snad nemusím číst, tam je opravdu jen zmínka o tom, co tento zákon ruší. Nic jiného. Čili, tolik k divadelnímu zákonu ve znění společné zprávy.

Ve znění společné zprávy dále je v čl. 2 bod 7 - můžete si to zase přečíst, nebudu to tady číst - jde tam jenom o to, že se jedná o technické chyby při přepisování tohoto zákona. Nejedná se skutečně o nic závažného, jde jenom o technické chyby, které v tom vládním návrhu č. 518 nějakým nedopatřením jsou. Totéž je i v čl. 2, bod 8 společné zprávy. Opět se jedná o ryze technické nedostatky, takže vám vřele doporučuji, abyste důvěřovali této společné zprávě, a abyste toto ustanovení schválili. Pokud někdo mě dostatečně neposlouchal, k tomu vládnímu návrhu bude potom usnesení výboru pro vědu, vzdělání a kulturu, které se týká ještě čl. 2 bodu 9 zákona o osvětové činnosti. Tady chci jenom říci, že u toho zákona platí úplně totéž jako u divadelního zákona, tzn. že ta pracovní skupina dospěla k závěru, že zrušení osvětového zákona jako celku, tzn. principu o co v osvětovém zákonu jde, by mohlo znamenat určité ohrožení kulturních služeb v místech. Ale samozřejmě dikce zákona, který vznikl v roce 1959, je tak katastrofální, tak příšerná, v podstatě je to jen taková ideová poučka, jak uplatňovat vedoucí úlohu strany jisté, tak ta je naprosto nepřijatelná. Z toho se nemůže zachovat vůbec nic. Na to právě pamatuje to usnesení, se kterým vás potom seznámím, a které vám doporučuji ke schválení. Tolik jako společná zpráva a dále vás prosím, pokud dojde k rozpravě, a pokud budete mít nějaké pozměňující návrhy, abyste mi tyto návrhy dávali pokud možno písemně, abych je byl schopen zpracovat. Zatím vám děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, otevírám nyní rozpravu, do níž se přihlásila paní poslankyně Kolářová.

Poslankyně Daniela Kolářová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chtěla bych jen v jistém slova smyslu doplnit kolegu Čecha. Skutečně geneze jednání o novelizaci divadelního zákona a osvětě byla rok nebo třičtvrtě roku stará. Považujeme to za zbytečné, mohlo to být řešeno konstruktivněji. Chtěla bych poukázat na rozporující skutečnosti v jednání s legislativou ministerstva kultury a s náměstky ministra kultury. Budu se snažit zůstat u toho klidná a věcná. U divadelního zákona rok a čtvrt zpátky, kdy jsme požadovali a navrhli novelu divadelní obce, vyškrtali jsme všechna nadbytečná ustanovení o cenzuře, dohledu nad dramaturgickým plánem atd., které legislativní oddělení ministerstva kultury odmítlo s tím, že divadelní zákon, divadla jsou jištěna stavebními zákony a nevím, kdesi cosi. Bylo to naprosto směšné a tato argumentace se objevila kupodivu po tom roce a čtvrt opět z úst náměstka a legislativce při tomto jednání. Dokázali jsme vlastně paragraf po paragrafu, a za to děkuji paní doktorce Marvanové, za její pečlivost, že jaksi zbystřila, protože pochopila, že zřejmě není cosi v pořádku, když tady není jednoznačný souhlas a byla tak laskavá, že jsme si na to udělali extra schůzku a odhalila se tato skutečnost, na kterou chci velice důrazně poukázat. Že legislativa ministerstva kultury dělá rozhodnutí a ruší zákon bez náhrady, aniž si je vědoma skutečností, které z toho vyplývají v praxi, to znamená v obcích. Jestliže tato sněmovna schválila rozpočet a jsou v něm zahrnuty i peníze na kulturu a zruší-li tato sněmovna bez náhrady osvětový zákon a divadelní zákon, obce mají právo se chovat tak, že nemusí akceptovat rozpočet ČR a dávat peníze na kulturu, které my jim posíláme. To je prosím absurdní. Myslím, že žádný stát by si toto nedovolil. Já to považuji za hrubou chybu. Upozorňuji na ni a skutečně jsem velice vážně znepokojena, tak, jako celá kulturní veřejnost, to nebudu zdůrazňovat. To, co se v praxi objevuje a to, co jsme velice očekávali od legislativy ministerstva kultury a očekávaly to všechny obce, je fakt, o kterém se zmínil kolega Čech. Totiž, že není legislativně oddělena péče o budovu a její financování a jaksi péče o činnost a její financování. Za rok a třičtvrtě to považuji na hrubou chybu, protože divadelní obec byla velice ochotna, nabízela spolupráci a má spoustu podnětných nápadů, které ministerstvo kultury neakceptovalo, vykašlalo se na ně. Chtěla bych se vrátit k programovému prohlášení vlády z roku 1990, kde bylo slíbeno, že budou hledány a nalézány ekonomické nástroje a mechanismy na převedení kultury k tržnímu mechanismu, k tržnímu fungování. Já, prosím, prakticky o žádných nevím, protože jsem dostala materiál, který šel do české vlády z ministerstva kultury a zmíním-li se o nutnosti zrušení osvětového zákona, kdy jsme v říjnu na ministerstvu kultury přijali určité usnesení, že je potřeba vytvořit určitou jistící náhradu pro místní kulturu, nebo jak říká pan ministr kultury velice přesně, kulturní služby v regionech, které jsou velice podstatné a důležité, tak se to zatím děje, nikoli ze zákona a nikoli ekonomickým jištěním a ekonomickými nástroji, jak vláda slíbila, ale pouze zůstává u apelu státních orgánů, orgánů místní samosprávy, a to mně připadá skutečně směšné. Děkuji. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, dále se přihlásil do rozpravy pan poslanec Dobal.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, slyšeli jste vzrušenou obhajobu české kultury. Já jsem v této sněmovně slyšel ještě jiné útoky na ministerstvo kultury, kde se tehdy dovolávali poslanci koncepce české kultury. Byl jsem tehdy velice překvapen. Domnívám se, že jsme svědky něčeho, co se tady opakuje mnohokrát. Vždycky je určitá skupina profesní, skupina, která má určité zájmy o určité věci a snaží se nám vnutit určitou představu, kterou oni o své profesi, o svém stavu mají. Já si nemyslím, na rozdíl od svých předřečníků, že máme tento národ totálně nekulturní, že obce všechno zruší a vykašlou se na kulturu vůbec.

Na druhé straně situace vypadá opravdu asi trochu tristně, protože vám mohu jmenovat řadu obcí, které mají obrovské socialistické chrámy kultury, jejichž provoz stojí neuvěřitelné miliony, a to vše se udržuje v obcích, ve kterých asi zřejmě taková budova, která je dědictvím minula, něco stojí, ale to vše se udržuje z obecních peněz a obce se dožadují dalších prostředků. Náplně těchto činností mají v sobě možná i působením těchto zákonů opět toho ducha, který, jak jsem pochopil v projevu pana ministra, chce on z naší kultury vymýtit.

Proto navrhuji, aby nebyly přijímány pozměňovací návrhy ve společné zprávě, a nebo aby u každého z nich bylo proti normálním zvyklostem hlasováno zvlášť. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Paní poslankyně Kolářová, pokud ji paní poslankyně Kantůrková dá přednost.

Poslankyně Daniela Kolářová: Dovolte mně jenom technickou poznámku. Odpusťte si napadání za profesní hájení zájmů a velkých kulturních domů, aby se zachovaly, opusťte tuto blbou ideologii. O to tady nejde. Jde o divadelní zákon a osvětu, a nikoli jaksi o zachovávání obrovských gigantických kulturních domů a jejich chodu v té podobě, jaké byly. Ono to ani není možné.

A ještě jednu poznámku. Jestliže pan doktor Lom je lékař, nemohl by hájit, prosím vás, a obhajovat věci kolem zdravotnictví. To je absurdní. Já jsem tady od toho, mimo jiné, abych hájila samozřejmě mimo občanskou sféru i své profesní zájmy. Ale neberte to tak, že chci hájit svou pozici nebo pozici nějakých zakopaných lidí, kteří chtějí obhájit, protože kultura skutečně, odpusťte nám to, je velice progresívní, a vůbec netrvá na tom, aby byla financována státem, ale zatím žádné jiné mechanismy tady nefungují. My skutečně uvažujeme o tom, abychom našli, jako je to všude ve světě, třístupňové nebo jiné modely alternativního financování. Tuto argumentaci bych, prosím, odložila. Je absurdní a směšná. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pani poslankyni Kantůrkovou.

Poslankyně Eva Kantůrková: Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové. Já bych chtěla vrátit tuto debatu k raciu, prosím vás, spor o postavení nebo špatném postavení kultury by neměl zakrýt ten hlavní fakt, o který nám šlo a na kterém jsme dva dny usilovně pracovali, zcela bez ohledu na ekonomické postavení dobrých nebo špatných divadel. Jde o tento problém: tam vzniká legislativní vakuum. Když vypustíme úplně všechny paragrafy, o kterých pan zpravodaj mluvil, když je nezachováme, jak jsme je probírali s legislativci ministerstva kultury, tak skutečně vzniká legislativní vakuum, vzniká nedořešenost některých problémů. Tento divadelní zákon, dokud tyto věci nebudou řešeny zákony jinými, které ministerstvo připravuje, tak do té doby, my se domníváme, že se tato ustanovení těch zákonů mají uchovat.

Prosím tedy zejména pana ministra, to je skutečně po dohodě s jeho náměstky, s jeho legislativci, ta jednání šla skutečně po podstatě věci a po podstatě legislativní věci, takže já bych se velice přimlouvala za to, aby ta vzrušená debata nezakryla tento hlavní problém, který v této věci je. Děkuji. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoli, pan ministr si bude přát na závěr vystoupit, přejete si vystoupit i v rozpravě? Ne, až na závěr rozpravy. Rozpravu tedy uzavírám a prosím pana ministra, aby se ujal závěrečného slova.

Ministr kultury Milan Uhde: Dámy a pánové, budu se snažit být velice stručný, protože spor, který tady vznikl, není tuším spor, který můžeme vyřešit před sněmovnou.

Nezahájil jsem vzrušený tón, velmi vstřícně jsem respektoval všechny dohody, ke kterým došlo. Mám-li říci upřímně, mně některé paragrafy, které pan poslanec Čech přečetl, připomínají ony definice, jimiž byl kdysi posedlý jistý plukovník v Osudech dobrého vojáka Švejka, jmenoval se Klaus von Zielergut a definoval chodník jako prostor mezi úpatím domu a silnicí. Jestli se někdo domnívá, že tyto definice skutečně prospějí právu a překryjí určité legislativní vakuum, nemám proti tomu žádnou námitku.

Co se týče polemiky, kterou vede paní poslankyně Kolářová na adresu našeho ministerstva, ani zde není důvod, abych hájil sebe nebo své spolupracovníky. Chci jenom upozornit na základní sporný moment, který tak trochu souvisí s osvětovým zákonem. Decentralizace je společné směřování vlád i parlamentů, všech tří parlamentů ČSFR. To, že vkládáme i určité prostředky do rukou okresů, do rukou obcí a zmocňujeme okresní shromáždění a obecní zastupitelstva, aby s těmito prostředky zacházela a korigovala návrh, jejž předkládá vláda, to je podle mne důvěra vložená do těchto institucí a já jsem přesvědčen, že je namístě. Byla ostatně schválena parlamentem, takže nemá smysl o její aplikaci diskutovat s úředníky ministerstva kultury. Ti na tom nemohou nic změnit a ani nechtějí, je to prostě princip demokracie, princip, že v obcích mohou lépe vědět, co potřebují a co ne. Jestli odkloní nějaké peníze třeba na kanalizaci, já si myslím, že kanalizace není nekulturní investice. Snad mě neupře paní poslankyně Kolářová, že jsem také částečně člověk kultury.

To je součást kultury v širším slova smyslu. Doporučoval bych, abychom i my, profesní pracovníci, k nimž se stále ještě počítám, hleděli k těmto věcem z širšího hlediska a ne jen z užšího. Končím, protože se domnívám, že není toto místo vhodné k tomu, abychom zde vedli polemiky, ke kterým bude místa a času jinde při jiných příležitostech. Já se domnívám, že je třeba ty zákony věcně. posoudit, dohodnout se o nich popřípadě hlasováním a schválit ten návrh tak, jak sněmovna za nejlépe uzná.

Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dámy a pánové, dovolím si úvahu nahlas. Z rozpravy - prosím pana zpravodaje, aby mě poslouchal, příp. korigoval - vzešel návrh pana poslance Dobala, aby se hlasovalo zvlášť o jednotlivých zrušovaných právních předpisech, pokud jsem tomu správně rozuměl. Těch předpisů je ve vládním návrhu opravdu mnoho a je docela možné, že přestávku, kterou bychom po schválení tohoto předpisu vyhlásili k dalšímu kolu voleb, mohli udělat o něco delší a využít jí k tomu, že by pan poslanec Dobal mohl upřesnit spolu s panem zpravodajem některé předpisy, které by navrhl, zvlášť. Ne tedy všechny. Těch bodů je opravdu mnoho a hlasování by bylo velmi neschůdné. Pokud pan poslanec Dobal míní hlasování o všech zvlášť z dobrých důvodů, pak to musíme akceptovat, pokud to schválí sněmovna. Ale pokud má na mysli některé zvláštní body, které obsahuje vládní návrh zákona, tak možná, že by ta porada s panem zpravodajem přispěla k mnohem rychlejšímu hlasování o návrhu. Ptám se pana poslance Dobala, jestli to považuje za racionalizaci celého legislativního procesu.

Poslanec Viktor Dobal: Já jsem měl na mysli hlasování o bodech, které zůstaly, které společná zpráva ponechává v platnosti. Já jsem mluvil o společné zprávě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Hlasování o společné zprávě zvlášť, ano? (Souhlas.) Dobrá. Já bych teď dal slovo panu zpravodaji a potom bychom rozhodli hlasováním o návrhu pana poslance Dobala. Prosím, paní poslankyně Kantůrková má faktickou poznámku.

Poslankyně Eva Kantůrková: Pane místopředsedo, já mam k návrhu pana poslance Dobala takovouto poznámku o tom nejde hlasovat jednotlivě, buď se musí zachovat to, co je z toho zákona v bráno, protože by se mohlo stát, že něco zachováme a něco nezachováme z neporozumění věci, protože se o tom hlasuje ad hoc. Buď rozhodneme o tom, že se divadelní zákon zruší beze zbytku, s těmi všemi riziky, o kterých se tady mluvilo, anebo nelze hlasovat o jednotlivých paragrafech nebo dokonce jenom odstavcích, které se zachovají, protože by mohlo dojít k naprostému nonsensu. Takže buď najednou, buď o tom rozhodnout - zachovat nebo nezachovat, ale hlasovat o jednotlivých těch paragrafech - to bych prosila pana poslance Dobala, aby si toto vyjasnil s těmi lidmi, kteří na té věci pracovali.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To je apel na pana poslance Dobala. Já bych dal teď slovo panu společnému zpravodaji a potom bychom hlasováním rozhodli o návrhu pana poslance Dobala. Prosím, pane zpravodaji.

Poslanec Vladimír Čech: Dámy a pánové, po tom, co tady zaznělo, jsem velice na rozpacích, co mám říci. Mám jako společný zpravodaj určité právo se k tomu vyjádřit. Pokud se mohu k tomu vyjádřit alespoň trošičku, nebude to bráno jako otevření rozpravy, pane předsedající? (Místopředseda Jan Kalvoda: To ani nemůže být, to může pouze člen vlády.) Výborně. Pokud se mohu vyjádřit k tomu, co tady zaznělo, co říkal pan ministr, já to považuji za trošku nešťastné. Myslím si, že to bylo možná vyprovokováno předchozími příspěvky. Doporučuji sněmovně, aby to vzrušení, kterého byla svědkem, nebrala tolik za bernou minci a spíše se zaměřila na podstatu celého problému. Já si totiž myslím, že stát nemůže, jako to činí ministerstvo kultury, dávat od všeho ruce pryč. To, čeho jsme svědky v podání ministerstva kultury, to je zbavování se veškeré zodpovědnosti za kulturu jako takovou. Budiž. Je možné, že to je určitý postoj státu a tím i ministerstva kultury. Ale jestliže ministerstvo kultury a tím tedy i stát nebude nějakým způsobem garantovat svůj zájem o kulturu jako takovou, tak vlastně popírá svoji vlastní existenci. Potom bych se já zeptal, proč vlastně ministerstvo kultury u nás existuje. To je ta podstatná otázka. Zmínka o tom, že kanalizace je vlastně také kulturní instituce (hlas z pléna: investice, nikoli instituce), pane ministře, nezlobte se, já to považuji za demagogii. Z tohoto hlediska je vlastně kulturní investice úplně všechno. Považuji to za opravdu demagogický argument, který tu ani neměl zaznít. (Hlas z pléna: Ale ano!)

Chtěl bych obrátit pozornost sněmovny na to, že ta schůzka, ke které došlo, závěry výboru pro vědu, vzdělání a kulturu jsou podloženy rozbory odborníků. Chtěl bych obrátit pozornost sněmovny na to, že tito odborníci se shodli s přítomnými zástupci ministerstva kultury, kde byl přítomen náměstek ministra kultury, kde byli přítomni zástupci legislativy ministerstva kultury, pan ministr tam nebyl přítomen, takže nemá z první ruky celý ten proces, jak jsme k tomuto závěru dospěli, tito odborníci se shodli na určitých závěrech a jestliže závěry této schůze nebudeme brát na zřetel a jestliže to všechno zrušíme, obávám se - a chci tady vyjádřit určité varování - že bychom se mohli dopustit něčeho, co nás ve svých důsledcích bude mrzet. Doporučuji, aby sněmovna přihlédla na jednání odborníků. Kdo jiný než odborníci by se měli k určitým problémům vyjadřovat, a vyjádřili se k nim ne nějak hystericky, ale po velice zralé a dvoudenní úvaze, po zralém a pečlivém rozboru. K tomu, že jsou v některých obcích velké chrámy kultury - tyto chrámy kultury jsou i v jiných zemích, a ejhle, kupodivu v těchto zemích fungují. Dají se totiž využít, jestliže odborníci se zamyslí nad fungováním těchto velikých domů, dospějí k tomu, že se dají využít tak, že se na nich dokonce dá i vydělat. Ale budou fungovat zejména pro kulturní činnost, pro kterou byly původně postaveny.

Na závěr bych chtěl říci takový možná bonmot, možná ne, spíš konstatování skutečnosti: Jen málokteré odvětví našeho hospodářství je tak dokonalým a žádaným vývozním artiklem, jako právě kultura. Jen málo které odvětví! Co vlastně tento stát může vyvážet, aby o to byl takový zájem, jako právě o kulturu. Tím ovšem v tomto přechodném období - zdůrazňuji, že jde o přechodné období - by stát měl nějakým způsobem nad kulturou podržet ochrannou ruku, než bude kultura sama schopna se o sebe postarat. Kultura toho samozřejmě bude schopna, ale momentálně v této situaci toho schopna není. Jestliže zrušíme všechny předpisy, všechny zákony, kultura zůstane v právním vakuu a může to pro ni znamenat takový otřes, z kterého se bude naprosto zbytečně velice dlouho, dlouhá léta, možná dlouhá desetiletí, vzpamatovávat. My máme šanci tomu nějakým způsobem zamezit.

Chtěl bych vyzvat sněmovnu, aby podpořila společnou zprávu, aby podpořila to, co tady navrhujeme a hlasovala ve smyslu společné zprávy. To byla moje řeč, ke které jsem měl právo podle jednacího řádu. Myslím si, že bychom teď měli patrně přistoupit na to, co navrhoval pan předsedající a tento bod přerušit. Možná, že by to bylo i zdravé, abychom se mohli o tom, co tady zaznělo, ještě poradit s členy výboru pro vědu, vzdělání a kulturu, anebo přímo přistoupit k hlasování. Dávám to na zvážení této sněmovně.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. (Hlas z pléna: Faktická poznámka.) Faktická poznámka, která sice přípustná není, jako žádná faktická poznámka mimo rozpravu, ale prosím, pane poslanče, už se tady tak stalo několikrát.

Poslanec Marek Benda: Já se omlouvám za svoji faktickou poznámku, ale myslím, že je nutné se zastat vlády a pana ministra kultury, není možné se tady odvolávat na stanoviska úředníků ministerstva kultury, pokud ministr kultury jménem vlády prezentuje nějaký názor, a tvrdit, že tady existují jiné názory. Obávám se, že musíme toto pravidlo držet. Pan ministr je za svůj resort odpovědný. Není možné se odvolávat na stanoviska jeho úředníků. (Potlesk v části sálu.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane kolego, kromě toho, že je nepřípustná, opravdu nikoliv věcná. Rozprava je tedy uzavřena. Jediný, kdo má právo se o slovo přihlásit a dostává jej, je pan ministr, kterému slovo předávám.

Ministr kultury ČR Milan Uhde: Vážená sněmovno, v naprostém klidu dodávám, že jsem dal sněmovně k uvážení, zda návrhy přijme. Nepřimlouvám se za to, aby byly odvrženy, protože skutečně vzešly z porady, která byla smysluplná - nebo doufám, že byla smysluplná. Chtěl jsem jen poukázat na to, že pochybnosti pracovníků ministerstva kultury, které trvaly dlouhé, dlouhé měsíce, byly založeny nikoli na tom, že jsme se na něco vykašlali, nýbrž na tom, že jsme o tom přemýšleli. O to šlo, o žádný jiný rozpor.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Vondráček do znovuotevřené rozpravy.

Poslanec Josef Vondráček: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, využil bych otevřené rozpravy k několika poznámkám.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP