K projednání tohoto bodu jste obdrželi seznam
kandidátů a návrh volebního řádu,
jak je připravil výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví. Podle § 20, 21 a 18 zákona
č. 551 Sb. o Všeobecné zdravotní
pojišťovně volí ČNR ze zástupců
pojištěnců (prosím o klid) 10 členů
Správní rady Ústřední pojišťovny,
3 členy Dozorčí rady pojišťovny,
1 náhradníka do Správní rady, 1 náhradníka
do Dozorčí rady.
Dávám nyní slovo předsedovi výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví panu
poslanci Petru Lomovi, aby nám odůvodnil předložené
návrhy kandidátů, návrh volebního
řádu a zároveň nás seznámil
s návrhem postupu voleb. Prosím pana poslance Loma.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo
ČNR, vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení ministři. Dovoluji
si připomenout, že předsednictvo ČNR
přijalo usnesení č. 755 z 80. schůze
konané dne 21. února 1992 k volbě členů
a náhradníků Správní a Dozorčí
rady Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Nebudu toto usnesení číst, jenom připomínám,
že v tomto usnesení je stanoveno, že návrhy
na jmenované funkcionáře mohou podávat
České národní radě poslanci
a orgány ČNR do 6. března 1992 včetně.
Dále toto usnesení ukládá výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví, aby
soustředil všechny návrhy kandidátů.
Po uplynutí uvedené lhůty se přihlíží
jen ke kvalifikovaným návrhům, neusnese-li
se Česká národní rada jinak.
Dále usnesení ukládá výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví, aby
předložil na schůzi ČNR seznam všech
navrhovaných kandidátů a volební řád.
Vážené poslankyně a poslanci, zákon
č. 551/91 Sb. ze dne 6. 12. 1991 o Všeobecné
zdravotní pojišťovně určuje v §
27, že Správní a Dozorčí rada
se ustaví do šesti měsíců od
účinnosti zákona, tj. do 30. 6. 1992. Přikročujeme
k této volbě v relativním předstihu,
protože jsme si vědomi toho, že máme k
dispozici nebo můžeme počítat ještě
nejméně s jednou schůzí ČNR.
V § 20 citovaného zákona v odst. 2 je
určeno složení Správní rady ústřední
pojišťovny, která je složena z deseti členů
zástupců státu, deseti členů
zástupců pojištěnců a deseti
členů zástupců zaměstnavatelů.
V odst. 6 téhož § 20 se stanoví, že
zástupce pojištěnců volí ČNR.
V § 21 odst. 3 citovaného zákona je určeno
složení Dozorčí rady pojišťovny,
kterou tvoří tři členové zástupců
státu, tří členové zástupců
pojištěnců a tři členové
zástupců zaměstnavatele pojištěnců.
V odst. 2 téhož paragrafu se stanoví, že
zástupce pojištěnců volí Česká
národní rada.
Navíc § 18 stanoví, že do každého
orgánu pojišťovny jsou voleni nebo jmenováni
tři náhradníci. Z toho vyplývá,
že ČNR jako jeden ze tří orgánů,
které konstituují Správní a Dozorčí
radu, volí navíc jednoho náhradníka
pro Správní radu a jednoho náhradníka
pro Dozorčí radu.
Česká národní rada zvolí tedy
deset členů a jednoho náhradníka do
Správní rady, tedy celkem jedenáct kandidátů.
Do Dozorčí rady volí tři členy
a jednoho náhradníka, tedy celkem čtyři
kandidáty.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
vyzval k návrhu na kandidáty všechny poslance
ČNR a orgány ČNR několika způsoby:
vyvěšením výzvy na úřední
desce, výzvou učiněnou na předsednictvu
ČNR všem předsedům výborů
a výzvou všem předsedům politických
klubů na politickém grémiu. Všechny
kandidátky podané poslanci a orgány ČNR,
doručené poslancům výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, byly zařazeny k projednání.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
předkládá této schůzi ČNR
svoje usnesení č. 199/92, kterým navrhuje
volební řád na volbu členů
a náhradníků Správní a Dozorčí
rady Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Dovoluji si upozornit, že veškeré návrhy
na kandidáty byly učiněny jako na členy
obou Rad a žádný nebyl učiněn
na náhradníka. Protože ČNR musí
zvolit jednoho náhradníka, jak jsme si řekli,
do volebního řádu bylo nutno zakotvit takový
mechanismus, kterým by byla zajištěna volba
členů i náhradníků.
Dále výbor pro sociální politiku a
zdravotnictví předkládá své
usnesení č. 198/92 k návrhu na kandidáty
Správní rady Všeobecné zdravotní
pojišťovny ČR. Přílohou
tohoto usnesení je jmenný seznam kandidátů,
kde u každého kandidáta je uvedeno jméno,
věk, bydliště, vzdělání,
pracovní zařazení, politická příslušnost
dříve a nyní a jméno poslance, který
uvedeného kandidáta navrhuje.
V usnesení 198 je seznam všech kandidátů
Správní rady Všeobecné zdravotní
pojišťovny, na který podali návrh poslanci
ČNR. Dovolte, abych jenom pro stenozáznam zopakoval
jejich jména: pan Brabec, pan Egrt, pan Hájek, paní
Hánová, pan Havránek, pan Hošek, paní
Jelínková, pan Kopecký, pan Kučera,
pan Lipowský, pan Nechanický, pan Novotný,
pan Raška, pan Schwarc, pan Šebor, pan Švenda,
pan Tytl, paní Vaňková, pan Vašíček,
pan Wiesner, pan Zaoral.
Dále upozorňuji, že v usnesení č.
198 jsou další dva kandidáti, kteří
sice byli poslanci navrženi, ale nedostavili se k
projednávání a tedy nemohli podepsat souhlas
s vydáním osvědčení podle zák.
451/91 Sb.
Rovněž upozorňuji poslance, že nebyl přítomen,
ač navržen, kandidát Kouble, který však
písemně předložil osvědčení
podle zák. 451 i opis trestního rejstříku.
Tento kandidát prošel již řízením
na ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Dále předkládá výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví ČNR své usnesení
č. 200 k návrhu na kandidáty Dozorčí
rady Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky. Výbor předkládá
po projednání seznam všech kandidátů
Dozorčí rady, na které podali návrhy
poslanci ČNR. Opět pro stenozáznam zopakuji
jejich jména: paní Dastychová, pan Faktor,
pan Fischer, pan Frkal, pan Houfek, pan Karlík, pan Kolínek,
pan Krýže, paní Librová, paní
Nováková, pan Rozlívka a paní Trhoňová.
Byla navržena, ale písemně se vzdala kandidatury
paní Malinová.
Pane místopředsedo, dovolil jsem si předložit
tři usnesení, z nichž první se týká
volebního řádu, druhá dvě usnesení
se týkají kandidátů do Správní
a Dozorčí rady.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Lomovi a otevírám
rozpravu. Písemně jsem neobdržel žádnou
přihlášku do rozpravy. Ptám se tedy,
jestli se do rozpravy někdo hlásí. Jestli
tomu tak není, rozpravu končím a konstatuji,
že nejprve budeme hlasovat o návrhu volebního
řádu. Ve volebním řádu je také
uveden způsob hlasování, a to tajný.
Kdo je pro to, abychom přijali volební řád
tak, jak nám je navrhováno, ať zvedne ruku.
87 Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.
Schválili jsme volební řád. V této
souvislosti prosím ověřovatele ČNR,
aby v souladu s tímto volebním řádem
dohlíželi na volbu. Byl jsem informován Kanceláří,
že na přípravu hlasovacích lístků
je potřeba časový prostor zhruba 40 minut.
Domnívám se, že je rozumné, abychom
přistoupili k projednávání dalšího
bodu programu a okamžitě, jak obdržíme
zprávu, že jsou hlasovací lístky připraveny,
vrátili bychom se k tomuto bodu, provedli bychom volbu
a logičtější by bylo v tom okamžiku
skončit dnešní program. Domnívám
se, že kdybychom udělali přestávku na
večeři nyní, bylo by složité
dosáhnout potom usnášeníschopnosti.
Je někdo jiného názoru? Faktickou poznámku
má pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
já jsem stejného názoru, jen bych chtěl
poprosit kolegy z ústavně právního
výboru, aby nezapomněli, že ve 20 hodin se
sejdou na 118. schůzi.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Výbornému, zřejmě
bude potřeba zareagovat na situaci v tom správném
okamžiku. Dalším bodem jednání
je
Nyní pokračujeme v přerušeném
jednání. Zprávu vlády jsme projednali
na 30. schůzi 24. ledna 1992, vedli jsme k ní rozpravu
a tu jsme ukončili. Uložili jsme výboru petičnímu,
pro právní ochranu a bezpečnost předložit
České národní radě na únorovou
schůzi návrh na usnesení a jednání
jsme přerušili. K návrhu usnesení jsme
vedli rozpravu dne 20. února. Jednání jsme
opět přerušili a uložili výboru
petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost
předložit přepracovaný návrh
usnesení na příští schůzi.
Tento přepracovaný návrh usnesení
vám byl rozdán. Nyní bych se chtěl
zeptat, zda některý z členů výboru
petičního, pro právní ochranu a bezpečnost
chce nějak uvést předložený návrh.
Jestliže tomu tak není, zeptám se, zda má
někdo k předloženému návrhu usnesení
připomínku nebo pozměňovací
návrh. Prosím, pan poslanec Novák.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážená
sněmovno, já jsem to byl, kdo nebyl spokojen s původně
předloženým návrhem usnesení.
Byl jsem to také já, kdo hlasoval proti tomuto původnímu
návrhu. A já tedy vítám nový
text, který vám byl předložen, byt ukládá
pro resort ministerstva spravedlnosti další úkoly,
které nebyly obsaženy v původním návrhu
usnesení. Přesto bych si dovolil k tomuto návrhu,
který máte před sebou, učinit několik
poznámek.
V odrážce třetí na straně druhé,
kde se doporučuje vládě ČR vypracovat
systém opatření pro profilaci vězeňských
zařízení a vnitřní diferenciaci
při zacházení s obviněnými
a odsouzenými, si dovoluji upozornit, že jde o úkol,
který prakticky přichází ex post.
Neboť tento systém opatření bude ještě
v tomto měsíci dohotoven. Obávám se,
že jde o úkol, který není příliš
aktuální. Pokud se jedná o návrh urychleně
vybudovat síť místních vazebních
věznic atd., jde o sedmou odrážku, navrhl bych
změnit tuto formulaci. Za prvé se domnívám,
že termín, který je zde formulován "urychleně",
je příliš neurčitým časovým
vymezením. Může to znamenat měsíc,
ale také rok či dva. Doporučuji proto takovýto
neurčitý termín v návrhu usnesení
neuvádět. Nepovažujeme za správné
v souvislosti se sítí místních věznic
počítat pro zavedení institutu krátkodobých
trestů. Tyto věznice mají sloužit především
pro výkon vazby a krátkodobé tresty by podle
našeho názoru měly být prováděny
v ústavech otevřeného typu. Navrhuje se tedy
tato formulace: "Vybudovat síť místních
věznic pro výkon vazby a využít k tomu
zejména objektů bývalých okresních
a krajských věznic a uložit Koordinační
radě vlády ČR prosazovat tento úkol."
Za další bych navrhoval změnit text doporučení
vládě ČR, jedná se o třetí
odrážku odspoda na straně dvě, takto
- jde o pouhé upřesnění: "Institucionálně
řešit přípravu vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků pro oblast sociální práce,
včetně vězeňství, s přihlédnutím
k narůstající potřebě těchto
pracovníků v regionech s vysokým výskytem
sociálně patologických jevů."
Dále navrhujeme u druhé odrážky odspodu
na straně dvě tento upřesňující
text: "V činnosti Sboru nápravné výchovy
přijmout účinná opatření
k zamezení přístupu osob ve vazbě
a ve výkonu trestu odnětí svobody k alkoholu
nebo jiným návykovým látkám
a k zamezení zneužívání léků
a opatření ke snížení pravděpodobnosti
násilí mezi vězni." Na straně
tři první odrážka odshora - navrhuji
vypuštění tohoto doporučení,
v tomto doporučení se totiž doporučuje
urychlit legislativní proces uzákonění
i nižších právních norem, týkajících
se služebního poměru příslušníků
SNV, zákona o vězeňské službě,
výkonu vazby a výkonu trestu. Pokud se týče
zákona o služebním poměru příslušníků
SNV, takovýto zákon není vůbec připravován,
a to z toho důvodu, že otázka služebního
poměru příslušníků SNV
bude řešena odkazem v zákonu o vězeňské
službě na zákon o služebním poměru
příslušníků Policie, který
je v současné době projednáván
v orgánech ČNR. Pokud jde o zákon o vězeňské
službě, paragrafové znění tohoto
návrhu zákona se předkládá
v současné době komisím Legislativní
rady ČR a tento návrh bude v dubnu předložen,
takže v tomto směru není skutečně
co urychlovat. Zákon o výkonu vazby a výkonu
trestu - zde jde o federální normy, takže česká
vláda stěží může urychlovat
přijetí těchto návrhů zákonů,
tím spíše, že zákon o výkonu
vazby již v současné době je v komisích
Legislativní rady federální vlády
a v průběhu přibližně 14 dnů
až tří týdnů má být
předložen federální vládě
k posouzení. Zákon o výkonu trestu je připravován
v gesci ministerstva spravedlnosti SR, takže ani v rámci
těchto legislativních prací zjevně
nemá česká vláda žádnou
ingerenci. Tolik k předloženému návrhu
usnesení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pane poslanče, já jsem zaznamenal dva návrhy
na vypuštění jednotlivých odrážek.
(Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Pouze
jeden.) Odrážka třetí na straně
jedna - upřesněte mi to prosím, protože
jsem si to nestačil zachytit.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Ten
systém není doposud vypracován, je to otázka
přibližně jednoho týdne, kdy bude vypracován.
Je otázka, jestli s ohledem na aktuálnost má
být součástí tohoto usnesení.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Takže to byla pouze poznámka, nevyplynul z toho
pozměňovací návrh. (Souhlas.) Děkuji.
Návrh na vypuštění se týká
první odrážky na straně tři,
pak jste měl tři upřesňující
návrhy, které se týkají strany dvě.
Kdo se dále hlásí do rozpravy k tomuto bodu?
Poslanec Šuman.
Poslanec ČNR Vladimír Šuman: Vzhledem
k tomu, jak velkým problémem je požívání
alkoholu a léků ve věznicích, domnívám
se, že je účelné a doporučuji,
aby usnesení bylo formulováno v původním
znění, tzn. velice kategoricky, protože skutečně
jde o záležitost, která má nedozírné
následky jak na chování vězňů
mezi sebou, tak na chování vězňů
vůči personálu v případě
vzpour atd. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Šumanovi. Dále se
do rozpravy hlásí pan poslanec Jiří
Novák.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Domnívám se, že návrh, který
jsem přednesl, je ještě přísnější
pro Sbor nápravné výchovy, než ten,
který byl původně formulován v návrhu
usnesení. V tomto návrhu totiž požadujeme,
aby v činnosti Sboru nápravné výchovy
byla přijata účinná opatření.
Nikoliv tedy pouze z pozice příslušníků
Sboru nápravné výchovy, ale ve vztahu ke
všem osobám, jichž se týká činnost
Sboru nápravné výchovy, tzn. i občanských
pracovníků, osob, které vstupují do
SNV apod.
Z mého pohledu návrh, který jsem učinil,
je pro nás ještě přísnější
než ten, který byl původně navržen.
Poslanec ČNR Vladimír Šuman: Jak pokračuje?
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pane poslanče Nováku, asi by bylo vhodné,
abyste text přečetl ještě jednou.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Navrhovaný text zní: "V činnosti
Sboru nápravné výchovy přijmout účinná
opatření k zamezení přístupu
osob ve vazbě a ve výkonu trestu odnětí
svobody k alkoholu nebo jiným návykovým látkám
a k zamezení zneužívání léků
a opatření ke snížení pravděpodobnosti
násilí mezi vězni."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za toto upřesnění. Kdo
se dále hlásí do rozpravy? Nikdo.
Rozpravu končím. Žádám pracovníky
Kanceláře, aby vyzvali všechny poslance, aby
se dostavili do sněmovny, abychom mohli hlasováním
rozhodnout o 4 pozměňovacích návrzích
a případně rozhodnout usnesení a tím
uzavřít projednávání tohoto
bodu.
(Do sněmovny přicházejí jednotliví
poslanci.)
Dámy a pánové, byla uzavřena rozprava
k návrhu usnesení. V rozpravě zde zazněly
4 pozměňovací návrhy pana poslance
Jiřího Nováka, o kterých nyní
rozhodneme v pořadí, tak jak byly předneseny.
Žádám pana poslance Nováka, aby je precizoval.
První pozměňovací návrh se
týká str. 2.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Str. 2, pátá odrážka odspodu, text
zní: "Vybudovat síť místních
věznic pro výkon vazby a využít k tomu
zejména objektů bývalých okresních
a krajských věznic a uložit Koordinační
radě vlády České republiky prosazovat
tento úkol."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu k usnesení, ať zvedne ruku. 89 Děkuji.
Kdo je proti? 1
Tento návrh byl přijat.
(Hlas z pléna: Žádám o dokončení
hlasování.)
Kdo se zdržel hlasování? 6
Je někdo, kdo nehlasoval? 2
Konstatuji, že nejsme usnášeníschopní.
(Další poslanci přicházejí do
sněmovny.)
Dostavili se další poslanci. Navrhujete, pane kolego,
abychom opakovali hlasování? (Ministr Novák.
Ano.)
Pan poslanec Novák zde precizoval upřesnění
sedmého odstavce shora na str. 2, pro který hlasovalo
89 poslanců v situaci, kdy nás bylo 98.
Jsem povinen se znovu zeptat: Kdo je pro přijetí
tohoto pozměňovacího návrhu, ať
zvedne ruku. 90
Kdo je proti? 1
Tento návrh byl přijat.
Prosím o upřesnění druhého
pozměňovacího návrhu, což je
pozměňovací návrh, který se
týká třetího odstavce od, zdola na
straně 2 v návrhu usnesení.
Ministr spravedlnosti České republiky Jiří
Novák: "Institucionálně řešit
přípravu vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků pro oblast sociální práce
včetně vězeňství s přihlédnutím
k narůstající potřebě těchto
pracovníků v regionech s vysokým výskytem
sociálně patologických jevů."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 82
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Další pozměňovací návrh
pana poslance Nováka se týká druhého
odstavce odzdola na straně 2. Prosím ho o upřesnění.
Ministr spravedlnosti České republiky Jiří
Novák: Návrh zní:
"V činnosti Sboru nápravné výchovy
přijmout účinná opatření
k zamezení přístupu osob ve vazbě
a ve výkonu trestu odnětí svobody k alkoholu
nebo k jiným návykovým látkám
a k zamezení zneužívání léků
a opatření ke snížení pravděpodobnosti
násilí mezi vězni."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 95
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Poslední pozměňovací návrh
pana poslance Nováka zněl: vypustit první
odstavec na straně 3 návrhu usnesení.
Kdo je pro tento pozměňovací návrh,
ať zvedne ruku. 84
Kdo je proti? 3
I tento návrh na vypuštění odstavce
byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o celém usnesení.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
usnesení se schválenými pozměňovacími
návrhy, ať zvedne ruku. 95
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 6
Konstatuji, že jsme schválili návrh usnesení
a ukončili jsme projednání tohoto bodu.
Právě jsem dostal informaci o tom, že jsou
připraveny hlasovací lístky. Vracíme
se k projednávání přerušeného
bodu. Provedeme volbu a pokračovat ve schůzi budeme
zítra v 9.00 hodin.