Úterý 17. března 1992

Volba členů Rad Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR

K projednání tohoto bodu jste obdrželi seznam kandidátů a návrh volebního řádu, jak je připravil výbor pro sociální politiku a zdravotnictví. Podle § 20, 21 a 18 zákona č. 551 Sb. o Všeobecné zdravotní pojišťovně volí ČNR ze zástupců pojištěnců (prosím o klid) 10 členů Správní rady Ústřední pojišťovny, 3 členy Dozorčí rady pojišťovny, 1 náhradníka do Správní rady, 1 náhradníka do Dozorčí rady.

Dávám nyní slovo předsedovi výboru pro sociální politiku a zdravotnictví panu poslanci Petru Lomovi, aby nám odůvodnil předložené návrhy kandidátů, návrh volebního řádu a zároveň nás seznámil s návrhem postupu voleb. Prosím pana poslance Loma.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo ČNR, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení ministři. Dovoluji si připomenout, že předsednictvo ČNR přijalo usnesení č. 755 z 80. schůze konané dne 21. února 1992 k volbě členů a náhradníků Správní a Dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nebudu toto usnesení číst, jenom připomínám, že v tomto usnesení je stanoveno, že návrhy na jmenované funkcionáře mohou podávat České národní radě poslanci a orgány ČNR do 6. března 1992 včetně.

Dále toto usnesení ukládá výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, aby soustředil všechny návrhy kandidátů. Po uplynutí uvedené lhůty se přihlíží jen ke kvalifikovaným návrhům, neusnese-li se Česká národní rada jinak.

Dále usnesení ukládá výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, aby předložil na schůzi ČNR seznam všech navrhovaných kandidátů a volební řád.

Vážené poslankyně a poslanci, zákon č. 551/91 Sb. ze dne 6. 12. 1991 o Všeobecné zdravotní pojišťovně určuje v § 27, že Správní a Dozorčí rada se ustaví do šesti měsíců od účinnosti zákona, tj. do 30. 6. 1992. Přikročujeme k této volbě v relativním předstihu, protože jsme si vědomi toho, že máme k dispozici nebo můžeme počítat ještě nejméně s jednou schůzí ČNR.

V § 20 citovaného zákona v odst. 2 je určeno složení Správní rady ústřední pojišťovny, která je složena z deseti členů zástupců státu, deseti členů zástupců pojištěnců a deseti členů zástupců zaměstnavatelů.

V odst. 6 téhož § 20 se stanoví, že zástupce pojištěnců volí ČNR.

V § 21 odst. 3 citovaného zákona je určeno složení Dozorčí rady pojišťovny, kterou tvoří tři členové zástupců státu, tří členové zástupců pojištěnců a tři členové zástupců zaměstnavatele pojištěnců. V odst. 2 téhož paragrafu se stanoví, že zástupce pojištěnců volí Česká národní rada.

Navíc § 18 stanoví, že do každého orgánu pojišťovny jsou voleni nebo jmenováni tři náhradníci. Z toho vyplývá, že ČNR jako jeden ze tří orgánů, které konstituují Správní a Dozorčí radu, volí navíc jednoho náhradníka pro Správní radu a jednoho náhradníka pro Dozorčí radu.

Česká národní rada zvolí tedy deset členů a jednoho náhradníka do Správní rady, tedy celkem jedenáct kandidátů. Do Dozorčí rady volí tři členy a jednoho náhradníka, tedy celkem čtyři kandidáty.

Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví vyzval k návrhu na kandidáty všechny poslance ČNR a orgány ČNR několika způsoby: vyvěšením výzvy na úřední desce, výzvou učiněnou na předsednictvu ČNR všem předsedům výborů a výzvou všem předsedům politických klubů na politickém grémiu. Všechny kandidátky podané poslanci a orgány ČNR, doručené poslancům výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, byly zařazeny k projednání.

Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví předkládá této schůzi ČNR svoje usnesení č. 199/92, kterým navrhuje volební řád na volbu členů a náhradníků Správní a Dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Dovoluji si upozornit, že veškeré návrhy na kandidáty byly učiněny jako na členy obou Rad a žádný nebyl učiněn na náhradníka. Protože ČNR musí zvolit jednoho náhradníka, jak jsme si řekli, do volebního řádu bylo nutno zakotvit takový mechanismus, kterým by byla zajištěna volba členů i náhradníků.

Dále výbor pro sociální politiku a zdravotnictví předkládá své usnesení č. 198/92 k návrhu na kandidáty Správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. Přílohou tohoto usnesení je jmenný seznam kandidátů, kde u každého kandidáta je uvedeno jméno, věk, bydliště, vzdělání, pracovní zařazení, politická příslušnost dříve a nyní a jméno poslance, který uvedeného kandidáta navrhuje.

V usnesení 198 je seznam všech kandidátů Správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, na který podali návrh poslanci ČNR. Dovolte, abych jenom pro stenozáznam zopakoval jejich jména: pan Brabec, pan Egrt, pan Hájek, paní Hánová, pan Havránek, pan Hošek, paní Jelínková, pan Kopecký, pan Kučera, pan Lipowský, pan Nechanický, pan Novotný, pan Raška, pan Schwarc, pan Šebor, pan Švenda, pan Tytl, paní Vaňková, pan Vašíček, pan Wiesner, pan Zaoral.

Dále upozorňuji, že v usnesení č. 198 jsou další dva kandidáti, kteří sice byli poslanci navrženi, ale nedostavili se k projednávání a tedy nemohli podepsat souhlas s vydáním osvědčení podle zák. 451/91 Sb.

Rovněž upozorňuji poslance, že nebyl přítomen, ač navržen, kandidát Kouble, který však písemně předložil osvědčení podle zák. 451 i opis trestního rejstříku. Tento kandidát prošel již řízením na ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Dále předkládá výbor pro sociální politiku a zdravotnictví ČNR své usnesení č. 200 k návrhu na kandidáty Dozorčí rady Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky. Výbor předkládá po projednání seznam všech kandidátů Dozorčí rady, na které podali návrhy poslanci ČNR. Opět pro stenozáznam zopakuji jejich jména: paní Dastychová, pan Faktor, pan Fischer, pan Frkal, pan Houfek, pan Karlík, pan Kolínek, pan Krýže, paní Librová, paní Nováková, pan Rozlívka a paní Trhoňová.

Byla navržena, ale písemně se vzdala kandidatury paní Malinová.

Pane místopředsedo, dovolil jsem si předložit tři usnesení, z nichž první se týká volebního řádu, druhá dvě usnesení se týkají kandidátů do Správní a Dozorčí rady.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Lomovi a otevírám rozpravu. Písemně jsem neobdržel žádnou přihlášku do rozpravy. Ptám se tedy, jestli se do rozpravy někdo hlásí. Jestli tomu tak není, rozpravu končím a konstatuji, že nejprve budeme hlasovat o návrhu volebního řádu. Ve volebním řádu je také uveden způsob hlasování, a to tajný.

Kdo je pro to, abychom přijali volební řád tak, jak nám je navrhováno, ať zvedne ruku. 87 Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo. Děkuji.

Schválili jsme volební řád. V této souvislosti prosím ověřovatele ČNR, aby v souladu s tímto volebním řádem dohlíželi na volbu. Byl jsem informován Kanceláří, že na přípravu hlasovacích lístků je potřeba časový prostor zhruba 40 minut. Domnívám se, že je rozumné, abychom přistoupili k projednávání dalšího bodu programu a okamžitě, jak obdržíme zprávu, že jsou hlasovací lístky připraveny, vrátili bychom se k tomuto bodu, provedli bychom volbu a logičtější by bylo v tom okamžiku skončit dnešní program. Domnívám se, že kdybychom udělali přestávku na večeři nyní, bylo by složité dosáhnout potom usnášeníschopnosti. Je někdo jiného názoru? Faktickou poznámku má pan poslanec Výborný.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, já jsem stejného názoru, jen bych chtěl poprosit kolegy z ústavně právního výboru, aby nezapomněli, že ve 20 hodin se sejdou na 118. schůzi.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Výbornému, zřejmě bude potřeba zareagovat na situaci v tom správném okamžiku. Dalším bodem jednání je

Zpráva vlády České republiky o stavu vězeňství a postpenitenciární péče v České republice

Nyní pokračujeme v přerušeném jednání. Zprávu vlády jsme projednali na 30. schůzi 24. ledna 1992, vedli jsme k ní rozpravu a tu jsme ukončili. Uložili jsme výboru petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost předložit České národní radě na únorovou schůzi návrh na usnesení a jednání jsme přerušili. K návrhu usnesení jsme vedli rozpravu dne 20. února. Jednání jsme opět přerušili a uložili výboru petičnímu, pro právní ochranu a bezpečnost předložit přepracovaný návrh usnesení na příští schůzi. Tento přepracovaný návrh usnesení vám byl rozdán. Nyní bych se chtěl zeptat, zda některý z členů výboru petičního, pro právní ochranu a bezpečnost chce nějak uvést předložený návrh. Jestliže tomu tak není, zeptám se, zda má někdo k předloženému návrhu usnesení připomínku nebo pozměňovací návrh. Prosím, pan poslanec Novák.

Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Vážená sněmovno, já jsem to byl, kdo nebyl spokojen s původně předloženým návrhem usnesení. Byl jsem to také já, kdo hlasoval proti tomuto původnímu návrhu. A já tedy vítám nový text, který vám byl předložen, byt ukládá pro resort ministerstva spravedlnosti další úkoly, které nebyly obsaženy v původním návrhu usnesení. Přesto bych si dovolil k tomuto návrhu, který máte před sebou, učinit několik poznámek.

V odrážce třetí na straně druhé, kde se doporučuje vládě ČR vypracovat systém opatření pro profilaci vězeňských zařízení a vnitřní diferenciaci při zacházení s obviněnými a odsouzenými, si dovoluji upozornit, že jde o úkol, který prakticky přichází ex post. Neboť tento systém opatření bude ještě v tomto měsíci dohotoven. Obávám se, že jde o úkol, který není příliš aktuální. Pokud se jedná o návrh urychleně vybudovat síť místních vazebních věznic atd., jde o sedmou odrážku, navrhl bych změnit tuto formulaci. Za prvé se domnívám, že termín, který je zde formulován "urychleně", je příliš neurčitým časovým vymezením. Může to znamenat měsíc, ale také rok či dva. Doporučuji proto takovýto neurčitý termín v návrhu usnesení neuvádět. Nepovažujeme za správné v souvislosti se sítí místních věznic počítat pro zavedení institutu krátkodobých trestů. Tyto věznice mají sloužit především pro výkon vazby a krátkodobé tresty by podle našeho názoru měly být prováděny v ústavech otevřeného typu. Navrhuje se tedy tato formulace: "Vybudovat síť místních věznic pro výkon vazby a využít k tomu zejména objektů bývalých okresních a krajských věznic a uložit Koordinační radě vlády ČR prosazovat tento úkol." Za další bych navrhoval změnit text doporučení vládě ČR, jedná se o třetí odrážku odspoda na straně dvě, takto - jde o pouhé upřesnění: "Institucionálně řešit přípravu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků pro oblast sociální práce, včetně vězeňství, s přihlédnutím k narůstající potřebě těchto pracovníků v regionech s vysokým výskytem sociálně patologických jevů." Dále navrhujeme u druhé odrážky odspodu na straně dvě tento upřesňující text: "V činnosti Sboru nápravné výchovy přijmout účinná opatření k zamezení přístupu osob ve vazbě a ve výkonu trestu odnětí svobody k alkoholu nebo jiným návykovým látkám a k zamezení zneužívání léků a opatření ke snížení pravděpodobnosti násilí mezi vězni." Na straně tři první odrážka odshora - navrhuji vypuštění tohoto doporučení, v tomto doporučení se totiž doporučuje urychlit legislativní proces uzákonění i nižších právních norem, týkajících se služebního poměru příslušníků SNV, zákona o vězeňské službě, výkonu vazby a výkonu trestu. Pokud se týče zákona o služebním poměru příslušníků SNV, takovýto zákon není vůbec připravován, a to z toho důvodu, že otázka služebního poměru příslušníků SNV bude řešena odkazem v zákonu o vězeňské službě na zákon o služebním poměru příslušníků Policie, který je v současné době projednáván v orgánech ČNR. Pokud jde o zákon o vězeňské službě, paragrafové znění tohoto návrhu zákona se předkládá v současné době komisím Legislativní rady ČR a tento návrh bude v dubnu předložen, takže v tomto směru není skutečně co urychlovat. Zákon o výkonu vazby a výkonu trestu - zde jde o federální normy, takže česká vláda stěží může urychlovat přijetí těchto návrhů zákonů, tím spíše, že zákon o výkonu vazby již v současné době je v komisích Legislativní rady federální vlády a v průběhu přibližně 14 dnů až tří týdnů má být předložen federální vládě k posouzení. Zákon o výkonu trestu je připravován v gesci ministerstva spravedlnosti SR, takže ani v rámci těchto legislativních prací zjevně nemá česká vláda žádnou ingerenci. Tolik k předloženému návrhu usnesení. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pane poslanče, já jsem zaznamenal dva návrhy na vypuštění jednotlivých odrážek. (Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Pouze jeden.) Odrážka třetí na straně jedna - upřesněte mi to prosím, protože jsem si to nestačil zachytit.

Ministr spravedlnosti Jiří Novák: Ten systém není doposud vypracován, je to otázka přibližně jednoho týdne, kdy bude vypracován. Je otázka, jestli s ohledem na aktuálnost má být součástí tohoto usnesení.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Takže to byla pouze poznámka, nevyplynul z toho pozměňovací návrh. (Souhlas.) Děkuji. Návrh na vypuštění se týká první odrážky na straně tři, pak jste měl tři upřesňující návrhy, které se týkají strany dvě.

Kdo se dále hlásí do rozpravy k tomuto bodu? Poslanec Šuman.

Poslanec ČNR Vladimír Šuman: Vzhledem k tomu, jak velkým problémem je požívání alkoholu a léků ve věznicích, domnívám se, že je účelné a doporučuji, aby usnesení bylo formulováno v původním znění, tzn. velice kategoricky, protože skutečně jde o záležitost, která má nedozírné následky jak na chování vězňů mezi sebou, tak na chování vězňů vůči personálu v případě vzpour atd. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Šumanovi. Dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Jiří Novák.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Domnívám se, že návrh, který jsem přednesl, je ještě přísnější pro Sbor nápravné výchovy, než ten, který byl původně formulován v návrhu usnesení. V tomto návrhu totiž požadujeme, aby v činnosti Sboru nápravné výchovy byla přijata účinná opatření. Nikoliv tedy pouze z pozice příslušníků Sboru nápravné výchovy, ale ve vztahu ke všem osobám, jichž se týká činnost Sboru nápravné výchovy, tzn. i občanských pracovníků, osob, které vstupují do SNV apod.

Z mého pohledu návrh, který jsem učinil, je pro nás ještě přísnější než ten, který byl původně navržen.

Poslanec ČNR Vladimír Šuman: Jak pokračuje?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pane poslanče Nováku, asi by bylo vhodné, abyste text přečetl ještě jednou.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Navrhovaný text zní: "V činnosti Sboru nápravné výchovy přijmout účinná opatření k zamezení přístupu osob ve vazbě a ve výkonu trestu odnětí svobody k alkoholu nebo jiným návykovým látkám a k zamezení zneužívání léků a opatření ke snížení pravděpodobnosti násilí mezi vězni."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za toto upřesnění. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Nikdo.

Rozpravu končím. Žádám pracovníky Kanceláře, aby vyzvali všechny poslance, aby se dostavili do sněmovny, abychom mohli hlasováním rozhodnout o 4 pozměňovacích návrzích a případně rozhodnout usnesení a tím uzavřít projednávání tohoto bodu.

(Do sněmovny přicházejí jednotliví poslanci.)

Dámy a pánové, byla uzavřena rozprava k návrhu usnesení. V rozpravě zde zazněly 4 pozměňovací návrhy pana poslance Jiřího Nováka, o kterých nyní rozhodneme v pořadí, tak jak byly předneseny.

Žádám pana poslance Nováka, aby je precizoval. První pozměňovací návrh se týká str. 2.

Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák: Str. 2, pátá odrážka odspodu, text zní: "Vybudovat síť místních věznic pro výkon vazby a využít k tomu zejména objektů bývalých okresních a krajských věznic a uložit Koordinační radě vlády České republiky prosazovat tento úkol."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu k usnesení, ať zvedne ruku. 89 Děkuji.

Kdo je proti? 1

Tento návrh byl přijat.

(Hlas z pléna: Žádám o dokončení hlasování.)

Kdo se zdržel hlasování? 6

Je někdo, kdo nehlasoval? 2

Konstatuji, že nejsme usnášeníschopní.

(Další poslanci přicházejí do sněmovny.)

Dostavili se další poslanci. Navrhujete, pane kolego, abychom opakovali hlasování? (Ministr Novák. Ano.)

Pan poslanec Novák zde precizoval upřesnění sedmého odstavce shora na str. 2, pro který hlasovalo 89 poslanců v situaci, kdy nás bylo 98.

Jsem povinen se znovu zeptat: Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 90

Kdo je proti? 1

Tento návrh byl přijat.

Prosím o upřesnění druhého pozměňovacího návrhu, což je pozměňovací návrh, který se týká třetího odstavce od, zdola na straně 2 v návrhu usnesení.

Ministr spravedlnosti České republiky Jiří Novák: "Institucionálně řešit přípravu vysokoškolsky vzdělaných pracovníků pro oblast sociální práce včetně vězeňství s přihlédnutím k narůstající potřebě těchto pracovníků v regionech s vysokým výskytem sociálně patologických jevů."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 82

Kdo je proti? Nikdo.

I tento návrh byl přijat.

Další pozměňovací návrh pana poslance Nováka se týká druhého odstavce odzdola na straně 2. Prosím ho o upřesnění.

Ministr spravedlnosti České republiky Jiří Novák: Návrh zní:

"V činnosti Sboru nápravné výchovy přijmout účinná opatření k zamezení přístupu osob ve vazbě a ve výkonu trestu odnětí svobody k alkoholu nebo k jiným návykovým látkám a k zamezení zneužívání léků a opatření ke snížení pravděpodobnosti násilí mezi vězni."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 95

Kdo je proti? Nikdo.

I tento návrh byl přijat.

Poslední pozměňovací návrh pana poslance Nováka zněl: vypustit první odstavec na straně 3 návrhu usnesení.

Kdo je pro tento pozměňovací návrh, ať zvedne ruku. 84

Kdo je proti? 3

I tento návrh na vypuštění odstavce byl přijat.

Nyní budeme hlasovat o celém usnesení.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem usnesení se schválenými pozměňovacími návrhy, ať zvedne ruku. 95

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 6

Konstatuji, že jsme schválili návrh usnesení a ukončili jsme projednání tohoto bodu.

Právě jsem dostal informaci o tom, že jsou připraveny hlasovací lístky. Vracíme se k projednávání přerušeného bodu. Provedeme volbu a pokračovat ve schůzi budeme zítra v 9.00 hodin.





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP