Pro navržené kandidáty byly hlasy odevzdány
takto: Pro pana Karla Berana bylo odevzdáno 74 platných
hlasů, pro pana Jindřich Koska bylo odevzdáno
67 platných hlasů, pro pana Svatomíra Mlčocha
bylo odevzdáno 102 platných hlasů, pro pana
Jana Potužníka bylo odevzdáno 28 platných
hlasů, pro pana Karla Štolce bylo odevzdáno
48 platných hlasů a pro pana Zbyňka Žižku
bylo odevzdáno 35 platných hlasů.
Čili dalším členem prezidia Pozemkového
fondu ČR byl zvolen pan Svatomír Mlčoch.
Jménem ověřovatelů mu gratuluji.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Musím konstatovat, že byl zvolený jediný člen. Budeme pokračovat podle bodu 15. Není-li po třetím kole voleb zvolen potřebný počet kandidátů, volby končí a může v nich být pokračováno, a to i s dalšími kandidáty nejdříve na příští schůzi České národní rady, což bude dnes odpoledne, nebo zítra ráno.
Tím končím zatím
tento bod a srdečně vítám místopředsedu
vlády pana Baudyše. Prosím ho, aby se hned
ujal slova, neboť má uvádět Vládní
návrh zákona České národní
rady, kterým se mění a doplňuje zákon
č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce ve znění
zákona ČNR č. 575/1990 Sb.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 550 a společnou zprávu výboru k němu
jako sněmovní tisk 585. Prosím pana místopředsedu
Baudyše, aby vládní návrh zákona
odůvodnil.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové poslanci, omlouvám krátké
zpoždění, nicméně zdá
se, že spojení funguje.
Cílem tohoto vládního návrhu zákona
České národní rady, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
174/68 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb. je oddělit inspekci práce, od činností
náležejících do působnosti technického
dozoru. Stávající stav, kdy obě tyto
činnosti byly dány do působnosti inspektorátu
bezpečnosti práce, nemá obdobu ve vyspělých
zemích Evropy a brání humanizaci našich
předpisů s předpisy. Evropského
společenství. Přitom až do 50. let i
u nás byl stav shodný s ostatními zeměmi
Evropy. Inspekce práce byla prováděna podle
zákona 117 říšského zákoníku
z roku 1883 a tento zákon byl zrušen až zákonem
67/1951 o bezpečnosti práce, kterým dozor
nad bezpečností práce byl dán do působnosti
jednotné odborové organizace. Obdobně tomu
bylo i v oblasti technického dozoru, například
zákon č. 112 říšského
zákoníku z roku 1871 o zkoušení a periodickém
vyšetřování parních kotlů,
který platil až do roku 1952.
Podle čl. 69 a 74 Evropské dohody zakládajícím
přidružení mezi Českou a Slovenskou
Federativní Republikou na jedné straně a
Evropskými společenstvími a jejich členskými
státy na druhé straně, bude sbližovací
právo zahrnovat i oblast ochrany pracovníků
na pracovišti, ochranu zdraví a života lidí,
technické předpisy a normy. Cílem je dosáhnout
plné shody ČSFR s technickými předpisy
Společenství, Evropskou normalizací a postupy
pro posuzování shody. Z těchto důvodů
je navrhovaná úprava zákona č. 175/1968
Sb. zcela nezbytná.
Návrh předpokládá, že činnosti
technického dozoru budou provádět příspěvkové
organizace za úplatu, nebude se však jednat o ziskovou
činnost podnikatelského charakteru shodně,
jak je to u obdobných institucích v ostatních
zemích Evropy. Při navrhované úpravě
nedojde ke zvýšeným nárokům na
státní rozpočet.
Při projednávání vládního
návrhu zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 174/68 Sb. o státním
odborném dozoru nad bezpečností práce
ve znění zákona ČNR č. 575/1990
Sb. v ústavně právním výboru
České národní rady byl vznesen poslanecký
protinávrh. Po vyjádření legislativního
dober Kanceláře ČNR k oběma návrhům
posléze došlo ke konsensu, takže navrhované
znění uvedené ve společné zprávě
výborů ČBNR splňuje cíl, který
vláda svým návrhem sledovala.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu místopředsedovi Baudyšovi.
Prosím pana poslance Petra Koháčka, aby se
ujal slova.
Poslanec Petr Koháček: Vážená
paní předsedkyně, vážení
páni ministři, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že téměř všechny
výbory České národní rady projednaly
vládní návrh novely zákona č.
174/68 Sb. o státním odborném dozoru
nad bezpečností práce, a to ve znění
připomínek obsažených nyní ve
společné zprávě, omezím svou
zpravodajskou zprávu pouze na zdůraznění
některých změn.
Smyslem vládního návrhu je oddělit
inspekci bezpečnosti práce od státního
technického dozoru. Proto vláda navrhla, aby Český
úřad bezpečnosti práce mohl zřizovat
příspěvkové organizace, pověřené
výkonem státního technického dozoru
a návrh zákona stanovuje jejich kompetence. Smyslem
doplňujícího návrhu je, aby kromě
příspěvkových organizací, zřízených
Českým úřadem bezpečnosti práce
mohly státní technický dozor vykonávat
i další právnické osoby, které
neprovozují podnikatelskou činnost, např.
živnostenská společenstva nebo cechy, pověřené
vládou ČR.
Tento návrh sleduje zajištění rozumné
plurality v oblasti státního technického
dozoru, vládní návrh doplňuje a není
s ním v rozporu. Sladění vládního
a doplňujícího poslaneckého návrhu
je zakotveno v § 1 a v § 6a ve znění společné
zprávy, které jsou pro tuto novelu klíčové.
V § 1 je určeno, kdo může v České
republice vykonávat státní technický
dozor a v § 6a, jaké má oprávnění.
Ještě k několika dalším návrhům
obsaženým ve společné zprávě.
V § 6 je zpřesněno ukládání
pokut za porušení povinností a je zde striktně
oddělena odpovědnost zaměstnance od odpovědnosti
zaměstnavatele.
V § 7 došlo ke zpřesnění spolupráce
a součinnosti orgánů a organizací
státního technického dozoru s podnikateli,
odbory, družstvy, živnostníky a obcemi.
Nově se doplňuje § 7 a), který zakotvuje
pro pracovníky orgánů a organizací
státního technického dozoru povinnost zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se
dozví v souvislosti s výkonem své činnosti.
Tuto úpravu jsme učinili už u řady dříve
přijatých zákonů. Zároveň
v tomto paragrafu je stanovena odpovědnost státu
za škodu způsobenou pracovníky těchto
orgánů a organizací. Ostatní návrhy
obsažené ve společné zprávě
jednak promítají zásadní změny,
které obsahují klíčové paragrafy
1 a 6 a), do dalších paragrafů zákona,
jednak legislativně a terminologicky slaďují
text zákona 174/1968 Sb. se stávajícím
právním stavem.
Jako zpravodaj vám doporučuji, abyste vládní
návrh zákona ve znění společné
zprávy přijali.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Koháčkovi. Otevírám
rozpravu. Jako první se přihlásila do rozpravy
paní poslankyně Krejčová, zatím
jediná.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, dovolila bych si navrhnout doplnění
§ 2 připojit větu, která bude znít:
Předseda Českého úřadu bezpečnosti
práce též jmenuje a odvolává
ředitele organizací státního odborného
dozoru zřízených českým Úřadem
bezpečnosti práce. Zdůvodnění:
návrh zákona opomněl zakotvit, kdo jmenuje
a odvolává ředitele organizací státního
odborného dozoru, zřízených Českým
úřadem bezpečnosti práce. Děkuji
vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy? S překvapením zjišťuji,
že tomu tak není. V tom případě
končím rozpravu a táži se pana navrhovatele
a pana společného zpravodaje - domnívám
se, že nepotřebujete přestávku na zpracování
jediného pozměňovacího návrhu.
Pan navrhovatel si přeje promluvit? (Místopředseda
vlády ČR Antonín Baudyš nežádá
o slovo). Pan navrhovatel vyjádřil souhlas. Pan
společný zpravodaj?
Poslanec Petr Koháček: Nebudu opakovat nic
z toho, co jsem řekl, jenom bych návrh, který
přednesla paní poslankyně Krejčová,
vřele doporučil, v tomto směru došlo
k opomenutí.
Doporučuji, aby o tomto návrhu bylo hlasováno.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Protože šlo o jediný pozměňovací
návrh, jasně přednesený a artikulovaný,
předpokládám, že si ho všichni
pamatujete a že mohu dát o něm hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. (97).
Kdo je proti? (Nikdo).
Kdo se zdržel hlasování? (6).
Pozměňovací návrh byl přijat.
Děkuji.
Nyní dám hlasovat o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona ČNR č. 575/1990 Sb., podle sněmovního
tisku 550 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 585 a podle schváleného pozměňovacího
návrhu paní poslankyně Krejčové,
ať zvedne ruku? (114).
Děkuji.
Kdo je proti? (Nikdo).
Kdo se zdržel hlasování? (4).
Děkuji.
Zákon byl přijat.
Dalším bodem jsou
Než dám slovo přihlášeným
poslancům, chci upozornit členy vlády, že
pokud si někdo bude přát odpovědět
na vznesené interpelace, otázky a podněty,
bude mít příležitost v dalším
bodu. O slovo se přihlásil pan poslanec Válek,
kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Alois Válek: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
nedávno byl poslancům ČNR doručen
dopis předsedy Českého pionýra. Na
něj jsem reagoval otevřeným dopisem. Dovolte
mi, abych vás s jeho obsahem a následným
návrhem obeznámil:
Vážený pane předsedo České
rady pionýra, v minulých dnech mi byl doručen
váš dopis s přiloženými materiály
ze dne 11. 2. 1992, obsahující stanovisko okresních
organizací a Rady vaší pionýrské
organizace. V tomto stanovisku se hovoří
o současné kampani vedené proti občanskému
sdružení Pionýr a požadujete v něm,
aby se k pionýrské organizaci přistupovalo
stejně jako k jiným občanským sdružením.
Dále v přiložených materiálech
uvádíte, že jste obviňováni z
držení značného majetku, o který
se nechcete s ostatními dětskými organizacemi
dělit. Musím oponovat vašim názorům
na tento problém na základě vlastních
zkušeností. Je vám snad známo, že
tato organizace vznikala v roce 1949 z potřeby KSČ,
která se touto formou pokoušela zpracovávat
myšlení a vývoj dětí v duchu
své ideologie. Všechny další dětské
organizace, například Junák, Sokol a Orel
byly zakázány a jejich majetek převáděn
na ČSM a Pionýr. Vím také, jakými
metodami byly děti naháněny do pionýrské
organizace a jakému tlaku byli vystaveni jejich rodiče,
mající obavy o další osud svých
potomků po ukončení základní
školy.
V letech 1968 až 1969, pro KSČ krizových, došlo
také k první metamorfóze pionýra,
motivované rozkladem ČSM, i k pokusům o jeho
přijatelnější podobu. V období
normalizace je obnovený Junák opět zakázán
a majetek zabaven, avšak Pionýr pokračuje dál
ve své činnosti pod křídly SSM a jeho
malí členové oživují slavnostní
tribuny sjezdů a tzv. manifestací lidu, aby byli
již tradičně zahrnováni pocely nejvyšších
funkcionářů. Patrně šlo o nějakou
ilegální pionýrskou organizaci, neboť
dle vaší argumentace byla tato zlikvidována
v roce 1970, asi proto, že údajně měla
být - cituji - jedním z neprogresívnějších
proudů v procesu Pražského jara. Váš
Pionýr prostě pokračoval v určené
cestě po vyjetých kolejích minulosti, prohloubených
normalizačním úporným úsilím
KSČ o ovládnutí myšlení
všech občanů.
Za vrchol ideologické ekvilibristiky a k sarkastickému
smíchu mě donutilo vaše vysvětlení
symbolů názvu vaší nové organizace,
údajně odvozené od francouzského "pioneer",
když každý ví, že pochází
ze země, kde padl výstřel z lodi zvané
Aurora. Nevím, pane Bělohlávku, zdali jste
byl předsedou Rady pionýrů v lednu 1990,
kdy se vaší organizaci povedl neuvěřitelný
administrativní manévr, jímž byla separace
pionýra od spontánně se rozpadajícího
SSM. Tato druhá metamorfóza pionýra je jádrem
problému dneška, kdy je majetek SSM předáván
dle ústavního zákona ze dne 16. 11. 1990
lidu ČSFR, s výjimkou § 2 odstavce 5, kde se
praví - ustanovení odst. 4 se nevztahuje na věci,
peněžité prostředky a majetková
práva, které jsou v držení organizace
Pionýr. Vznikla tak absurdní situace, kdy například
22 pionýrů středně velikého
města Příbor v okrese Nový Jičín
má k dispozici prostředky pro desítky či
stovky dalších dětí, které je
nemohou využívat, a můžeme si domyslet,
kolik ne právě laciných stanů, spacích
pytlů a dalších věcí v celé
republice zbytečně zahálí a znehodnocuje
se. O myšlenkové, argumentační a výtvarné
úrovni letáčků se nemíním
zmiňovat dále, i když mě pobuřuje
zneužití citátů Tolstého a Husa
v sousedství staronové demagogie. Zaujal mě
však závěrečný text: Vyzýváme
opět všechny, kterým jde skutečně
o děti, ke spolupráci v jejich prospěch.
Nešpiňme dětský svět hrátkami
dospělých.
Nechme raději stranou fakt, že lidé dobře
vědí, kdo to špinil nejen dětský
svět hrátkami jistých známých
dospělých. Vřele však souhlasím
s tím, že nám všem by mělo
jít o děti, to bez přihlédnutí
k rozdílům politických sympatií či
příslušností jejich rodičů
k té nebo oné straně. Majetek Pionýra
jsme totiž vytvořili všichni, jsouce daňovými
poplatníky. Musí proto patřit všem dětem
a pokud budou mít zájem o členství
v Pionýru, tak také jim. Majetek pionýrské
organizace je třeba rovnoměrně rozdělit
podle počtu registrovaných mezi všechny organizace
dětí v republice. Obracím se proto na vás,
pane předsedo, a českou Radu pionýra, kterým
jde tak o blaho dětí, aby se existujícího
majetku vzdala v jejich prospěch. Nepředpokládám
však že tohoto činu budete schopni. V tomto případě
vás, pane předsedo, mohu ujistit o svém úmyslu
- udělat vše, co je v mých možnostech,
aby onen ostudný § 2 pozbyl platnosti a věřím,
že ve svém úsilí nebudu osamocen.
Jsem přesvědčen o tom, že naše
děti nesmí být již nikdy zneužívány
ve jménu jakékoli ideologie a zásadní
povinností nás všech je zajistit jim zdravý
tělesný a duševní rozvoj v libovolné
organizaci na základě vlastní vůle.
Vaši reakci očekává Alois Válek.
Dne 23. 2. 1992.
Odpověď jsem dosud neobdržel.
Na závěr uvádím, že si autoři
pionýrského letáčku na téže
straně naprosto protiřečí. Víme-li,
že ideologie znamená nauku o ideálech. V prvním
bodě totiž tvrdí, že jejich organizace
je cituji - demokratická, na politických stranách
a hnutích a jiných ideologiích nezávislá,
aby v bodě posledním prohlásili, že
je mimo jiné spojují ideály. Jaké
asi ideály mají na mysli, to je další
záhadou. Proč tedy měli a dosud vlastní
majetek pionýra číslo jedna, který
působil od roku 1949 do roku 1968 a pak od roku 1970 jako
jednotná dětská organizace, od níž
se vehementně distancují. Nástupnický
charakter pionýra číslo dvě dokládá
například předání nemovitosti
plzeňskému Junáku, zabavené v roce
1970, kterou předal již zcela nový, nezávislý
Pionýr v lednu 1991. Vyluští někdo hlavolam,
kde vlastně přišel k majetku pionýr
číslo dvě, který působil od
20. ledna 1990 jako údajně zcela nové občanské
sdružení?
Záhad ohledně pionýra je ještě
více, a proto se obracím s prosbou na příslušné
ministry České vlády, aby iniciovali, pokud
to půjde, prošetření a vyřešení
tohoto problému na úrovni federace, kde byl onen
ústavní zákon přijat.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Válkovi, prosím,
kdo další se hlásí. Nikdo nemá
zájem položit vládě otázku nebo
interpelovat ji? Pan poslanec Hejsek.
Poslanec Josef Hejsek: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
v souvislosti s interpelací pana poslance Válka
bych rád připomenul, že už před
třičtvrtě rokem jsem ve věci vypořádání
majetku Pionýrské organizace SSM měl
naprosto konkrétní návrh. Na tento návrh
nebylo dodneška odpovězeno.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Hejskovi. Chce se někdo k tomu
vyjádřit? Zdá se, že nikdo nechce interpelovat
nebo položit otázku nebo podnět vládě
České republiky a přikročila bych
tedy k dalšímu bodu a tím jsou
Jako obvykle přečtu nyní jména poslankyň
a poslanců, jejich interpelace budou postupně projednávány.
Přehled jmen v předpokládaném pořadí
je tento - a nyní by se snad měli dostavit ti poslanci,
kteří interpelovali, aby se dověděli
o výsledku své interpelace -:
Poslanci: Zdeňka Krejčová, Walter Piverka,
Jaroslav Soural, skupina poslanců Helena Němcová,
Dagmar Hochová, Daniela Kolářová,
Eva Kantůrková a Vladimír Preclík,
Václav Čundrle, Gerta Mazalová, Josef Bezděk,
Vladimír Zeman, Jaromír Kapusta, Petr Pospíšil,
Antonín Chutný, Jaroslav Matějka, Josef Hejsek,
Vladimír Rozlivka, skupina poslanců Tadeusz Wantula,
Karel Holomek a Walter Piverka, skupina poslanců Stanislav
Klimeš, Jaroslav Cabal a Jaromír Stibic, Heřman
Chromý, Milada Vorlová, Jaroslav Soural, Jiří
Payne, Josef Hejsek, skupina poslanců Jan Litomiský,
Miroslav Volf a Petr Kraus, Jiřina Pavlíková,
Josef Janeček, Vladimír Líbal, Petr Lom,
Oldřich Váca, Jiří Honajzer, František
Nerad a skupina poslanců Gerta Mazalová, Antonín
Andrle, Pavel Balcárek, Josef Bezděk, Petr Dudešek,
Luděk Fendrych, Karle Foniok, Miroslav Havlíček,
František Homola, František Kačenka, Jaromír
Kapusta, Ladislav Krčma, Jan Kryčer, Jiří
Macháček, Zdeněk Malík, Kamil Procházka,
Oto Průša a Vladimír Zeman. Takže nyní
bychom se začali zabývat jednotlivými interpelacemi.
První interpelaci vznesla paní poslankyně
Krejčová, která tu však není,
takže interpelaci zatím odložíme, až
se dostaví do sněmovny.