Předsedkyně ČNR D. Burešová,
místopředsedové ČNR J. Kalvoda, J.
Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 165 poslanců.
Za vládu České republiky: ministr
zemědělství B. Kubát, ministr vnitra
T. Sokol, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr státní
kontroly L. Němec, generální prokurátor
L. Brunner.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené dámy a pánové,
zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady a všechny vás zejména
přítomné v zasedací síni -
vítám. S uvítáním vlády
bude třeba ještě počkat.
Dovolte mi na začátek, abych zrekapituloval, co
se nám zatím podařilo probrat.
Projednali jsme sedm bodů schváleného programu,
u jednoho bodu jsme jednání přerušili
a kromě něj nám zbývá ještě
dvanáct bodů.
Pokračovat budeme v jednání tak, že
dokončíme projednání návrhu
skupiny poslanců Zdeňka Malíka a dalších
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon 54/1990 Sb. o volbách do
České národní rady, ve znění
zákonů České národní
rady sněmovní tisky 572 a 578.
Dále bude následovat zpráva o bezpečnostní
situaci, o stavu vězeňství, stanovisko k
činnosti prokuratury, usnesení k reformě
lesního hospodářství a další
body.
Prvním bodem je tedy - jak už jsem konstatoval - návrh
skupiny poslanců, Zdeňka Malíka a dalších,
na vydání zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon 54/1990 Sb. o volbách do
České národní rady ve znění
zákonů České národní
rady 221/1990 Sb. a 435/1991 Sb. Včera jsme přerušili
jednání s tím, že poslanci dostanou
jako pracovní materiál podklady z rozpravy, která
ještě nebyla ukončena. Budeme tedy v rozpravě
pokračovat. Pracovní pomůcku k tisku 572
a 578 jsme všichni obdrželi.
Kdo se tedy hlásí jako další do rozpravy
- pan místopředseda Kasal, uděluji mu slovo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
pokud si vzpomínáte, včera jsem přednesl
několik pozměňovacích návrhů,
ovšem ve formě, která neumožňovala,
abychom o nich hlasovali, takže to, co jsem včera
řekl v rovině obecné, bych si nyní
dovolil zformulovat tak, aby se o návrzích našeho
poslaneckého klubu dalo hlasovat.
Prosím, aby byla upřena pozornost na § 42 odst.
2.
a) doporučuji ponechat.
b) doporučuji vynechat slova "či tří",
takže odstavec b) by zněl: "které koalice
ze dvou politických stran popřípadě
politických hnutí získaly méně
než 7 % "
V odstavci c) doporučuji následující
znění: "které koalice tří
politických stran popřípadě politických
hnutí získaly méně než 9 %".
A navrhuji doplnit písmeno d): "které koalice
ze čtyř politických stran popřípadě
politických hnutí získaly méně
než 11 % z celkového počtu platných
odevzdaných hlasů."
Pokud by sněmovna tento návrh nepřijala,
dávám další návrh v následujícím
znění.
Jde opět o § 42 odst. 2.
a) zůstává stejný.
b)" které koalice ze dvou politických stran
popřípadě politických hnutí
získaly méně než 6 %.
c) které koalice tří politických stran
popřípadě politických hnutí
získaly méně než 7 %."
Doporučuji doplnit odstavec
"d) které koalice čtyř politických
stran popřípadě politických hnutí
získaly méně než 8 % z celkového
počtu platných odevzdaných hlasů."
Tolik tedy k upřesnění mého včerejšího
návrhu.
Děkuji. Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu místopředsedovi Kasalovi.
Kdo se dále hlásí do rozpravy? /Nikdo se
nehlásil./ Jestliže se nikdo nehlásí,
rozpravu končím.
Přejdeme nyní k závěrečným
slovům. Prosím pana místopředsedu
Malíka, aby se ujal slova.
Místopředseda ČNR Zdeněk Malík:
Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, z rozpravy vzešel dotaz pana poslance Frkala na
délku volebního období pro Českou
národní radu. K tomu dotazu mohu říci,
že délka období je stanovena v zákoně
č. 143/1968 Sb. o čs. federaci. Podle čl.
103 odst. 2 uvedeného zákona se národní
rada volí na období pěti let, nikoliv čtyř
let, tedy pěti let. To je tedy jasné.
To, že máme nyní 24 měsíční
volební období, to byla pravě výjimka
z tohoto zákona. To je tedy odpověď panu poslanci
Frkalovi.
Dále v rozpravě navrhoval pan poslanec Hájek
řešit otázku státního příspěvku
z rozpočtu České republiky. Domnívám
se a jsem jist, že tato otázka nepatří
do volebního zákona. Nyní již máme
zákon o volebních stranách, patří
tedy tato otázka do zákona o volebních stranách,
anebo česká vláda by se musela touto
otázkou zabývat, protože jde o nároky
na rozpočet České republiky, a je to otázka
rozložení finančních prostředků
na celé volební období. Čili, to není
paragraf, který by měl zatěžovat volební
zákon, o kterém jednáme.
K dalším připomínkám, které
stojí za zmínku, je třeba odpovědět
na vystoupení pana poslance Kapusty. Na tuto jeho poznámku
a pozměňovací návrh reagovala paní
poslankyně Vorlová. Po debatě s panem poslancem
Kapustou, chci vysvětlit podrobněji, oč zde
šlo.
Šlo o dva pozměňovací návrhy.
Jednak pan poslanec Kapusta navrhuje, aby minimum zastoupení
v České národní radě byly nikoliv
dvě strany, ale tři strany. Má to snad své
opodstatnění, závisí na vás,
jak se k tomuto pozměňovacímu návrhu
postavíte.
Za druhé je třeba vysvětlit otázku
postupného snižování procent v případě,
jestliže se do České národní
rady nedostane žádná strana, což nepřichází
v úvahu. Ale teoreticky dostane-li se do ČNR
jedna strana nebo dvě, pak s ohledem na uvedený
pozměňovací návrh by to měly
být alespoň strany tři. A jde o to,
že kdybychom současně snížili procento
ve všech kategoriích, tj. samostatně kandidujících
stranách, v malých koalicích a ve velkých
koalicích, mohlo by dojít k tomu, co nechceme, k
záplavě stran, protože okolo 3 % by se asi
uplatnilo příliš mnoho stran a hlavně
koaličních.
Proto v návrhu je velmi rozumná podstata - podle
mého názoru jako navrhovatele - že napřed
by se posuzovala kategorie samostatně volených stran,
to znamená, že ty by dostaly přednost, protože
jestliže samy obstály, jsou jistě nadřazeny
nějaké velké koalici, která by obstála
se stejným procentem, třeba se 4 % při uvedeném
snížení. Čili, ta posloupnost nebo postupnost
je velmi logická, že by se napřed posuzovaly
kategorie samostatně volených stran. Kdyby takto
nedošlo k žádnému zařazení
další strany do prvého skrutinia, teprve pak
by nastoupila kategorie malých koalicí, a kdyby
ani tam, pak nakonec by přicházely v úvahu
velké koalice.
Vysvětluji to proto, abyste pochopili to, co na první
pohled nemuselo být dobře srozumitelné, jak
je to myšleno s postupným snižováním
procenta.
Pak tu byl návrh pana poslance Homoly a paní poslankyně
Vorlová bohužel tu není, poněvadž
ona proti tomu pozměňovacímu návrhu
vystoupila, pokud jde o to, že by snad nemělo být
omezováno právo obcí rozhodnout o možnosti
propagace v rámci politické kampaně před
volbami v jednotlivých obcích.
Je to otázka. Jestliže by došlo k poctivé
dohodě, že by podobně jako televize nebo rozhlas
se v obcích místní rozhlas dohodl, že
všem stranám postupně povolí určitou
dobu na volební kampaň, pak se domnívám,
že by - v případě, že to sněmovna
přijme - snad nebyly vážné zábrany
proti tomu, aby se to uskutečnilo. To je myšlenka
tohoto návrhu.
Pokud jde o klausule, o tom snad není potřeba hovořit.
Víme, že je to od 3 % do 10, což závisí
na tom, jak postupně budeme hlasovat o jednotlivých
pozměňovacích návrzích.
Pokud jde o preferenční hlasy, rozpětí
tam je od tří - to navrhoval pan poslance Sapák
- až prakticky do 25 a mezi tím je to pět,
deset, dvanáct, patnáct, dvacet procent. Domnívám
se za navrhovatele, že těch 10 %, která vyšla
ze zpravodajské zprávy výborů, je
rozumných.
To by byly asi tak všechny odpovědi na to, co vzešlo
z rozpravy.
Tím končím, děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi Malíkovi.
Po zahájení dnešního jednání
jsem obdržel ještě několik námětů
do rozpravy. Chci se proto zeptat, zda má někdo
námitky proti tomu, abychom rozpravu ještě
jednou otevřeli? /Nebylo námitek./
Pokud tomu tak není, otevírám tedy znovu
rozpravu a jako další se do rozpravy přihlásil
pan kolega Payne.
Poslanec Jiří Payne: Chtěl bych jen
říci tolik, že v návrhu, který
jsem včera podával v oné tabulce, bych byl
rád, kdyby po upozornění bylo možno
doplnit v prvním řádku této tabulky,
kde je řádek, který se týká
čtyř kandidátů, doplnit to tak, že
by se to týkalo dvou až čtyř kandidátů.
Ukázalo se, že tabulka by nepokrývala kandidátky
se čtyřmi hlasy. Zároveň by to pak
znamenalo vypustit větu, která se měla doplňovat
nakonec, že u kandidátek, které mají
méně než pět kandidátů,
se k preferenčním hlasům nepřihlíží.
Analýzou výsledků minulých voleb se
ukázalo, že skutečně v jednom případě
strana, která měla na kandidátce 4 kandidáty,
prostřednictvím preferencí kandidát
čtvrtého místa postoupil na první
místo, a proto lze doporučit, aby i v případě
kandidátek se čtyřmi a méně
kandidáty preference uplatněny byly.
Z toho důvodu tedy bych stáhnul zpět návrh,
který jsem podával, že u kandidátek
s méně než 5 kandidáty se k preferenčním
hlasům nepřihlíží. A zároveň
v tabulce by se doplnilo 2 - 5 kandidátů pro první
řádek a bylo tam potom 80 %.
Dále jsem byl upozorněn na to, že informace,
že tabulka odpovídá přibližně
10%ní hranici uplatnění preferencí,
že není zcela přesná, že ta hranice
je vyšší. Průměrná velikost
kandidátky je o něco menší, než
jsem uváděl.
A další věc - spíše technická
- je, že včera v rozpravě bylo zmíněno,
že tabulka bude rozmnožena v rámci pracovní
pomůcky jako pozměňovací návrh.
Jakýmsi nedopatřením se to nestalo, takže
tabulku byste měli obdržet na stůl během
jednání.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi za toto upřesnění.
Kdo se, prosím, hlásí dále do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./
Poněvadž se nikdo nehlásí, rozpravu
končím.
Zeptal bych se pana společného zpravodaje, zda je
připraven k závěrečnému hlasování.
Pokud tomu tak je, předávám mu slovo.
Poslanec Michal Sedláček: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedající, vyjádřil
bych se na závěr k připomínkám,
které zde zazněly v rozpravě. Nebudu uvádět
připomínky v pořadí, jak o nich budeme
hlasovat, jen se ke všem najedou vyjádřím.
První připomínku přednesl pan posl.
Hrazdíra. Týkala se pozastavení politické
strany. Chtěl bych ocitovat zákon o politických
stranách č. 424/1991 Sb. Tam se hovoří
o tom, co znamená pozastavení činnosti strany
a kdo takové pozastavení provádí.
V § 14, kde se hovoří o pozastavení
činnosti strany nebo hnutí se říká:
"Odst. 1 - činnost strany a hnutí může
být rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže
jejich činnost je v rozporu s § 1 - 5 nebo se stanovami."
Už zde je jasně dána pravomoc soudu.
Odstavec 2: "Při pozastavení činnosti
mohou strany a hnutí činit pouze úkony zaměřené
na odstranění stavu, který byl důvodem
k rozhodnutí soudu o pozastavení jejich činnosti,
a to nejdéle po dobu jednoho roku." To je tak trochu
odpověď panu poslanci Fröhlichovi, protože
tyto strany v momentě, když je jejich činnost
pozastavena, nemohou se podle tohoto zákona zúčastnit
těch voleb.
A ještě důležité upozornění:
V § 15 písm. b) tohoto zákona se výslovně
říká, kdo provádí pozastavení.
"O rozpuštění strany a hnutí nebo
o pozastavení činností strany a hnutí
rozhoduje a) Nejvyšší soud ČSFR, jde-li
o stranu a hnutí, které vyvíjejí činnost
na území ČSFR; b) Nejvyšší
soud republiky, v níž mají sídlo, jde-li
o stranu a hnutí, které vyvíjejí činnost
jen na území ČR nebo jen na území
SR. Návrh podává vláda nebo generální
prokurátor republiky, v níž mají strana
a hnutí své sídlo." Chtěl bych
proto vyvrátit obavy těch poslanců, kteří
mají pocit, že by mohlo dojít ke zneužití
tohoto ustanovení.
Další návrhy přinesla paní poslankyně
Vorlová. Je celá sada návrhů. Hovořili
jsme o tom s legislativci. V momentě, kdy se navrhuje doplnění
čárky, není třeba o návrhu
hlasovat, protože se takové úpravy dělají
v legislativě. +
Děkujeme však paní poslankyni za upozornění.
Vše upravíme.
Paní poslankyně Vorlová však navrhla
další záležitosti. V § 13
odst. 4 navrhuje upravit legislativní zkratku. Chtěl
bych jí upozornit, že tento problém řeší
poslanecký návrh § 18 odst. 10. Zde bych tuto
legislativní zkratku nedoporučil.
A nyní k problému § 10 dost. 2, o kterém
také hovořila paní poslankyně Vorlová.
Zde bych chtěl upozornit na původní znění
zákona, kde zůstává první věta.
Já bych si to dovolil ocitovat: "V obcích,
v nichž je více než 5 000 osob zapsaných
v seznamu voličů, zařídí MNV
nyní Obecní úřad, aby byl v každém
domě vyložen seznam voličů, kteří
v domě bydlí." Toto ustanovení, jak
jsme o tom hovořili s legislativci, se vztahuje
i na kasárna a jiné objekty, kde bydlí příslušníci
ozbrojených sborů. Není třeba se obávat,
že by v obcích nad 5 000 obyvatel, nebyl tento seznam
vyložen.
Dalším pozměňovacím návrhem
byl návrh pana poslance Homoly, který se vyjádřil
k tomu, zda umožnit nebo neumožnit v místním
rozhlase na vesnicích volební agitaci. Už k
tomu hovořil pan předsedající. Já
se domnívám, že není zde zaručena
ze zákona ta stoprocentní rovnost vystupujících
v tomto rozhlasovém zařízení a proto
bych to nedoporučil.
Návrh pana poslance Fiedora hovořil o tom, zda umožnit
občanům ve výkonu trestu odnětí
svobody volbu. Hovořil jsem o tom už na začátku
při svém expozé. Byl to návrh bezpečnostního
výboru, který má samozřejmě
své racio. Není to v rozporu s ničím.
Prostě v této chvíli musí sněmovna
rozhodnout. Tento návrh je schopen hlasování.
Návrh pana poslance Sourala navrhuje změnit §
18 odst. 3.
Já chci upozornit sněmovnu, že v případě
přijetí tohoto návrhu zákona by došlo
k velkému rozdílu vůči FS. Řada
stran, které by podle federálního zákona
měly možnost automaticky kandidovat do FS, by do ČNR
musela speciálně získávat kandidátky.
Jedná se především o ty strany, které
výslovně nekandidovaly ve volbách a přesto
mají své kluby v ČNR. Z tohoto důvodu
já nedoporučím tento návrh.
Pan poslanec Frkal navrhl vypustit slova "poslaneckým
klubem" z § 18 odst. 3. Zde se jedná o
to, zda umožnit straně, která má jen
jednoho poslance v této sněmovně, aby kandidovala
bez splnění dalších podmínek,
které jsou v § 18.
K panu poslanci Fröhlichovi jsem už hovořil.
To je ten samý problém, jako u pana poslance Hrazdíry.
Pan poslanec Hájek navrhl doplnit § 54 a) ohledně
hrazení volebních nákladů. Vychází
ze zákona o politických stranách. Já
si ho opět dovolím citovat. Zde se hovoří
v § 20 odst. 8: "Poskytování státního
příspěvku stranám a hnutím
ze státního rozpočtu republik podle výsledků
voleb do národních rad upraví zákony
národních rad." Nehovoří se zde
o tom, zda to má být volební zákon
nebo speciální zákon. Je to v podstatě
na rozhodnutí sněmovny, zda se domnívá,
že by to mělo být zahrnuto do volebního
zákona, nebo ne.
To byly návrhy, které se týkaly všeho
ostatního kromě preferenčních hlasů
a volebních klausulí. Druhá část
se týká návrhů volebních klausulí.
Zde je třeba v podstatě říci, že
záleží na sněm vně, kterou variantu
zvolí. Všechny mají svoje opodstatnění,
které jsme zde slyšeli. Část třetí
se týká preferencí. Zde je v podstatě
ten samý problém jako v části dva.
Slyšeli jsme zde odůvodnění různých
čísel a sněmovna musí nějakou
variantu vybrat.
To je vše k mému vyjádření ke
všem připomínkám. Pane předsedající,
navrhoval bych nyní procedurální návrh,
abychom hlasovali postupně po částech. V
první části by byly připomínky
v pořadí, tak jak byly podány, ale týkaly
by se všeho ostatního kromě problematiky volebních
klausulí a preferenčních hlasů. Pak
bychom hlasovali o části druhé, a to v pořadí
návrhů, jak byly podány, ale jen těch
návrhů, které se týkají volebních
klausulí. A na závěr bychom hlasovali
o části tři, a to opět v pořadí,
tak jak byly návrhy podány, ale návrhy by
se týkaly jenom preferenčních hlasů.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, je to procedurální návrh.
Já se ptám sněmovny, kdo je pro to, abychom
postupovali podle pracovní pomůcky v tisku 572 a
578, abychom postupovali tak, jak navrhl společný
zpravodaj, Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 102 Kdo je
proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování? 11.
Děkuji tento návrh na postup byl přijat
a můžeme přistoupit k hlasování
o jednotlivých návrzích.
Poslanec Michal Sedláček: Prvním návrhem,
o kterém budeme hlasovat je návrh pana poslance
Hrazdíry k bodu 34, k paragrafu 20 a) odst. 2 doplnit na
konec třetího řádku za slova: "a
nebo byla pozastavena jejich činnost" slova "pravomocným
rozhodnutím příslušného soudu".
Moje vyjádření jste před chvilkou
slyšeli.