Otázka je, zda to šlo nebo nešlo jinak. Tím
bych se dostal na polemické pole a není mým
úmyslem zde navozovat polemiku. Jisté je, že
by mi argumenty nechyběly.
Pokud se týká zdravotního řádu,
vážené kolegyně a vážení
kolegové, zdravotní řád je v odstavci
2 paragrafu 2 zákona číslo 550, který
jsme zde schválili na sklonku minulého roku a který
stanoví rozsah a podmínky poskytované zdravotní
péče, tzn. že stanoví prakticky všechno.
Zejména pak stanoví, co hradí pojišťovna
a co nikoliv.
To je onen předěl, po kterém stále
volá mnoho odborníků z řad naší
zdravotnické veřejnosti, poněvadž to
dosud stále není jasné.
Úmyslně jsem se nezmínil o ceníku,
o kterém hovořil pan ministr, poněvadž
ceník je velmi problematický a naši zdravotnickou
veřejnost velmi zlobí. Nejsou to jenom ony vyjmenované
tři odborné společnosti. Dostávám
na stůl dopisy podepsané vrcholnými představiteli
odborných společností, které hovoří
o tom, že tento ceník je urážkou jejich
oboru. Jsou to kupodivu i patologičtí anatomové,
jsou to dětští lékaři, jsou to
chirurgové, gynekologové a je to celá řada
vědních oborů.
Tento ceník ale není ještě rozhodný
pro způsob poskytování zdravotní péče
v tomto okamžiku, ale je pro něj rozhodný zdravotní
řád. Proto v usnesení našeho výboru
je tento zdravotní řád upřednostněn
a vypíchnut.
Domnívám se, že si musíme osvojit nové
způsoby práce, nejenom myšlení. Musíme
se přizpůsobit.....
..... Volám po týmové sevřené
práci, která by samozřejmě neztrácela
ze zřetele konzultace se svými základními
odděleními, ale i to je práce, a pracovala
na tom, poněvadž to je prioritní zájem
celé zdravotnické veřejnosti mít zdravotní
řád.
Původně se nepředpokládalo, že
by se na tvorbě zdravotního řádu podílela
tak velká část zdravotní veřejnosti,
ale do zákona jsme to dali, schválili jsme to a
myslím, že jsme udělali velmi dobře.
Jde tudíž o to, aby tento zdravotní řád
byl formou práce, ať už jakoukoliv, netrvám
na každodenní, hotov co nejdříve.
Pokud se pan ministr zmínil o seznamu a kategorizaci léků,
dovoluji si upozornit na svou interpelaci z 21. prosince 1990,
která se stala součástí usnesení
a ve které je požadována kategorizace léků,
zvýšení poplatku za vystavení receptu
a ve které jsou požadovány i jiné příplatky.
Zatím z usnesení ČNR z 21. 12. 1990 nebylo
mnoho realizováno.
Pokud vím, seznam a kategorizaci léků má
lékárnická komora připraveny již
hodně dávno, z podzimu minulého roku. To
jsou ale skutečnosti, které opravdu nejsou k polemice.
Nehodlám polemizovat se zájemci, nepatří
to do této sněmovny. Jedná se mi o usnesení,
které by prokázalo celé veřejnosti
České republiky, že Česká národní
rada není necitelná k problémům, které
profesionály trápí až k zbláznění,
usnesení, které by prokázalo, že Česká
národní rada se zabývá tímto
problémem, že o něm přemýšlí,
že o něm diskutuje a že z této práce
České národní rady je nějaký
pozitivní zisk.
Vážené poslankyně a poslanci, jestliže
si přečtete toto usnesení, musíte
se mnou souhlasit, že toto usnesení není konfrontační,
není namířeno proti nikomu, proti ničemu,
je pouze ve prospěch našeho zdravotnictví a
těch lidí, které mám stále
na mysli, nemocných, u nichž se zvýšená
kvalita léčebné péče má
pomocí tohoto zdravotního systému odrazit.
Prosím rozhodujte se sami. Netrvám na formulaci.
Jestli vypustíme slova "k tomu účelu
ČNR předpokládá", budu s tím
jenom souhlasit. Jestliže chcete pozměnit datum o
týden, 14 dní později, navrhněme to
a pozměňme to, ale jinak, prosím, přijměme
toto usnesení.
Bohužel nemůžete již předkládat
pozměňovací návrhy, poněvadž
rozprava byla uzavřena, ale pokud máte pocit, že
byste vyhověli svému svědomí tím,
že byste v něm něco pozměnili, a je-li
to tak důležité, požádejte ministra
Bojara, ať znovu otevře diskusi, a navrhněte
pozměnění čehokoliv. Prosím
vás ale skutečně o to, abychom usnesení
přijali.
Děkuji za slovo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Hlásí
se pan ministr Bojar, děkuji panu poslanci Lomovi.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážený
pane místopředsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, řeknu jenom několik slov,
abych učinil zadost vyzvání, formulované
panem předsedou Lomem, a abych citoval ze zákona
číslo 550, který byl vámi schválen
na sklonku loňského roku.
Považuji za nezbytné k tomu, co zde bylo řečeno,
dodat pouze upozornění, že je pravdou, že
zdravotní řád je nesmírně důležitý
proto, aby pracovníci ve zdravotnictví - lékaři,
sestry, rehabilitační pracovnice, kliničtí
psychologové, logopedi atd. - mohli začít
naplňovat to, o čem hovořil pan předseda
Lom a o čem se již delší čas mluví.
Je však také pravdou, že samotný zdravotní
řád bez platného sazebníku a bez platného
seznamu léčiv a pomůcek je nepostačující.
To je skutečnost, na kterou musím upozornit, až
se budou někteří z vás zabývat
datem 21. února.
O přestávce jsem vyložil panu předsedovi
Lomovi, proč se obávám, že termín
21. února není bohužel splnitelný. Ne
proto, že by česká vláda nechtěla,
ale protože se dohodli účastníci, 11
subjektů plus další tři, na termínu
17. února a ministru zdravotnictví, ani předsedovi,
místopředsedovi vlády nenáleží
tento termín měnit.
Právě tak se dohodli účastníci
jiných dohodovacích řízení,
která byla započata přesně v duchu
litery zákona, na termínu 3. března a konci
února, kdy budou formulovány další podzákonné
normy. To znamená, že termín 21. února
ve vztahu ke zdravotnímu řádu v sobě
zahrnuje dva problémy.
Velmi silnou pochybnost o tom, zda to je termín naplnitelný.
Ne proto, že by vláda nechtěla, ale protože
ponechává pouze 4 dny na to, aby mezi dnem, kdy
bude uzavřeno připomínkové řízení,
a dnem, kdy bychom měli tento zdravotní řád
vydat, mohla vláda naplnit z mého pohledu poměrně
velmi složitý legislativní proces, neboť
vláda se musí, vyplývá to i z toho,
co zde řekli někteří poslanci, podle
zákona zabývat meritorně povahou tohoto zdravotního
řádu, a je pro mne velmi obtížné
zde přislíbit nebo vzít na sebe úkol,
že přesvědčím vládu o
tom, že během 4 dnů mají odpovědná
resortní ministerstva tento zdravotní řád
projednat.
Nechápejte to, prosím, jako projev zlé vůle,
chápejte to spíše jako projev odpovědnosti
chápané v duchu, jak zde o ní hovořil
pan předseda Lom. Stejně tak jako on, i já
jsem pracoval u lůžka a vše, co činíme,
se pokouším naplňovat s ohledem na zájem
našich pacientů a jejich příbuzných.
Termín 21. února v případě
zdravotního řádu mně připadá
ve vztahu k české vládě jako nenaplnitelný.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Bojarovi. Do rozpravy se hlásí pan
poslanec Kříž.
Poslanec Karel Kříž: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
ve svém vystoupení jsem navrhl, aby vzhledem k tomu,
že text usnesení se mi zdá být příliš
tvrdý a nevystihující plně situaci,
projednávání tohoto bodu bylo přerušeno
a kluby se domluvily na textu a potom ho tady prezentovaly. Nevím
ale, jestli je chuť přerušit projednávání
tohoto bodu.
Pokud k tomu chuť nebude, navrhuji, aby první dva
odstavce usnesení byly vynechány vůbec, nebo
místo nich aby byla uvedena věta: "Vzhledem
ke vzniklé situaci ve zdravotnictví České
republiky
1) ČNR doporučuje vládě ČR
....."
Pan ministr tady uváděl, že 21. únor
je nereálný, a proto bych se pana ministra chtěl
zeptat, čím bychom mohli nahradit toto datum (21.
březen), a dále uvést bod dvě.
Tolik můj návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Křížovi. O slovo se opět
přihlásil pan ministr Bojar.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Dámy
a pánové, dovolte, abych k tomu, co bylo řečeno,
tzn. k A, dodal i B.
Shoduji se s tím, co řekl pan předseda Lom
a soudím, že vzhledem k času, který
byl věnován stavu našeho zdravotnictví
a aktuální problematice, je vhodné, aby dnes
Česká národní rada přijala
usnesení. To jsem neřekl při své první
replice.
Pokud jde o termín, chci říci, že 21.
březen mně připadá jako termín
pozdní, vyjdeme-li z toho, co bylo řečeno.
Vláda České republiky, soudím, bude
schopna nejpozději do 15. března při naplnění
toho, o čem jsem hovořil, zdravotní řád
vydat tak, aby se velice záhy nestala opět terčem
kritiky jak ze strany odborné veřejnosti, tak ze
strany širší veřejnosti.
Problém je v tom, že nemohu zaručit, zda se
nepřihodí to, co se stalo při projednávání
návrhu zásad zákona o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních v únoru
1991, neboť tento zákon byl označen ve své
době za předčasný, rozporný,
a dobrá vůle nebo snaha ministerstva zdravotnictví
nebyla naplněna.
To znamená, že v tuto chvíli nevím a
nejsem schopen předvídat, jakou podobu bude mít
zdravotní řád po dohodovacím řízení,
neboť je třeba říci a prosím,
abyste si to uvědomili, vzali na vědomí,
že poprvé za 40 let, velmi to vítám,
ministerstvo zdravotnictví a česká vláda
nevystupují v tomto dohodovacím řízení
jako rozhodující, dominující faktor.
Jsou pouze jedním z partnerů, kteří
se jednání účastní, a jedná
se skutečně o partnerské jednání
o dokumentu, který je potom předkládán
české vládě.
To znamená, že toto dohodovací řízení
je komplikovaný děj a byť bude dobrá
vůle ze strany jednotlivých partnerů tuto
dobu zkrátit, nemohu zde odpovědně, ač
jsem o tom věrohodně panem předsedou Lomem
žádán, přislíbit zkrácení
tohoto termínu, na němž se dohodli ostatní
partneři jednání.
Soudím, že 21. březen je termín pozdní,
mám za to, po zkušenostech z české vlády,
že je přijatelná formulace, to záleží
na vás, "nejpozději do 15. března",
a to s ohledem na to, co bylo řečeno, že stejně
ty dvě další důležité podzákonné
normy budou v dohodovacím řízení projednávány
s určitým zpožděním, které
není opět dáno špatnou vůlí
ministerstva zdravotnictví.
Je zde ještě jeden problém: ze zákona
vyplývá, že ministerstvo financí je
povinno stanovit hodnotu jednoho bodu, což je jednání,
které má velmi těsný vztah k onomu
tolik diskutovanému sazebníku.
Dovolte, abych na závěr řekl, že všechna
jednání, která proběhla v prosinci
i v lednu letošního roku, přes všechny
kritické výhrady, které zde byly zmíněny,
svědčí pro to, že rozhodující
část přestavitelů naší
zdravotnické veřejnosti je přesvědčena
o tom, že na počátku dubna letošního
roku by mělo být možno, užívám
kondicionálu, naplnit větší část
toho, o čem hovoří vámi schválené
zákony.
Je zde jeden problém, na nějž ovšem poukázal
pan předseda Lom, tj. stanovisko asociací malých
a středních nemocnic České republiky,
které poukazují na své specifické
problémy a zcela nepochybně budou mít výhrady
vůči tomu, aby ve druhém čtvrtletí
roku 1992 byly naplněny beze zbytku principy, které
vyplývají ze zákonů o všeobecném
pojištění a o Všeobecné zdravotní
pojišťovně právě ve finanční
oblasti.
Je třeba říci, že přechod z rozpočtového
způsobu financování zdravotnických
zařízení na vícezdrojové financování
je velmi složitý a bolestivý. Není podmíněn
špatnou vůlí jednotlivých subjektů,
ale dán prostě tím, že jako skupina
to nedokážeme lépe.
Byl jsem ještě o přestávce upozorněn
na jedno své nepřesné vyjádření,
nepřesnou formulaci. Chtěl bych zdůraznit,
že přestože v loňském roce, v únoru
1991, jsme byli donuceni změnit časový plán
transformace zdravotnictví, ve chvíli, kdy se termín
31. prosinec 1991 stal pro nás závazným,
jsem dělal vše pro to, aby byl splněn.
Je třeba říci a budu parafrázovat
to, co jsem řekl již na konci svého prvého,
delšího projevu, že není možno si
představovat, že jednu část naší
společnosti budeme transformovat v čase, prostoru
i v podmínkách naprosto odlišných od
transformačního procesu, který má
univerzální ráz. To znamená, že
zdravotnictví v žádném případě
nemůže být skanzenem nebo oázou toho,
čemu lze říkat socializované, socialistické
a centrální zdravotnictví.
Proto se bereme za zavádění principu Všeobecné
zdravotní pojišťovny a soudím shodně
s panem předsedou Lomem i dalšími členy
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví,
že letošní rok, i přes absenci některých
částí, hlavně příjmové
části pojišťovny, je nutno využít
k tomu, aby pojišťovna začala postupně
fungovat.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Do rozpravy se dále přihlásil
pan poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
dámy a pánové, myslím, že už
tady tohoto bylo řečeno mnoho. Bylo by tudíž
zřejmě zbytečné dále diskutovat
a polemizovat, protože situace je skutečně
vážná. Vystupuji jenom proto, že se domnívám,
že bychom skutečně měli první
dva body přijmout.
Na rozdíl od pana poslance Kříže, jak
tady již bylo řečeno, zákon o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zařízeních, ať už jakýmkoliv
způsobem byl zdržen, by měl být co nejdříve
přijat. Myslím si proto, že je důležité,
aby tento bod byl odhlasován.
Ještě před vystoupením pana ministra
Bojara jsem měl poznamenán termín nejpozději
do 15. března. Protože to tady zatím nezaznělo
od poslance, předkládám tento návrh
na doplnění a změnu bodu 2. Děkuji
vám za to, pokud budete hlasovat pro toto usnesení.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Sykovi. Dále se o slovo hlásí
paní poslankyně Lagová.
Poslankyně Hana Lagová: Vážená
sněmovno, doporučuji ještě takovouto
úpravu usnesení.
To, co je uvedeno pod bodem II, navrhuji celé vypustit,
protože si myslím, že nám to ani nepřísluší,
abychom od ředitelství Všeobecné zdravotní
pojišťovny toto žádali, protože to
vyplývá z jejích běžných
povinností.
V bodě 2 nevíme, jaké pokyny a informace
by měli dávat. Domnívám se, že
je dávají průběžně a podle
potřeb, jak si to terén vyžaduje.
V té souvislosti bych doporučovala, aby věcně
to, co je uvedeno v bodě 1, II, bylo dáno k doporučení
vládě, aby zkontrolovala stav financování
zdravotnických zařízení, a to bez
uzavírání smluv se zdravotnickými
zařízeními.
Tolik návrh.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Lagové. O slovo se přihlásil
pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Dámy a pánové,
řekl jsem, že jistě můžeme toto
usnesení upravit. Souhlasím s termínem 15.
března, s návrhem poslance Syky, a myslím,
že bychom z usnesení po rozpravě s poslanci
a ministrem zdravotnictví mohli vypustit větu, že
"k tomu účelu předpokládáme
každodenní práci účastníků".
To je můj návrh.
Nesouhlasím však s poslancem Křížem,
abychom vypustili dva konstatační odstavce, poněvadž
v nich je úvod tohoto požadavku a je to holé
konstatování daného faktu. Není tam
jediná věta, která by byla polemická.
Pokud se týká návrhu paní poslankyně
Lagové, abychom neoslovili Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu, domnívám se, že tak učinit
musíme, poněvadž je to orgán, který
není řízen členem vlády, není
to resortní orgán, a ministerstvo zdravotnictví
nemá ve své působnosti, ani vláda
ne, aby mohly kontrolovat stav finančního hospodaření
jednotlivých zdravotnických zařízení.
Pokyny a informace však dosud neodešly žádné,
protože žádný podepsaný pokyn od
1. ledna, kromě obecných směrnic, nebyl podle
informací, které mám k dispozici, dosud vydán.
To by bylo na delší povídání,
ustupuji od této informace a myslím, že požádáme-li
ředitelství Všeobecné zdravotní
pojišťovny, zvláště nyní,
kdy jsme šťastně zvolili jejího ředitele,
toto jsou požadavky obecného rázu, které
samozřejmě budou plněny, považuji za
nutné, aby to v usnesení České národní
rady bylo zdůrazněno. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Lomovi. O slovo se přihlásil pan ministr
Bojar.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Dámy
a pánové, dovolte, abych navrhl jenom určité
východisko, navazujíc na to, co řekl pan
předseda Lom.
Ministerstvo zdravotnictví má za povinnost, tato
dokonce vyplývá z náplně jeho činnosti,
provádět průběžné kontroly
stavu finančního zajištění a
vybavení jednotlivých zdravotnických zařízení.
To znamená, že pokud je povinnost, a já ji
sdílím, zda může ČNR cosi ukládat
Všeobecné zdravotní pojišťovně,
je nade vší pochybnost jisté, že může
být požádána vláda České
republiky, aby k určitému datu předložila
zprávu o tom, jaký je stav finančního
zajištění zdravotnických zařízení,
a to je povinno ministerstvo zdravotnictví poskytnout.
Dále k požadavku, který se objevil v rezoluci
asociace malých a středních nemocnic, mohu
jenom sdělit, že jsme na počátku ledna,
a je to nyní již plněno, požádali
ministerstvo státní kontroly, a pan ministr Němec
nám vyhověl, aby provedlo kontrolu finančního
hospodaření jak ve správě Všeobecné
zdravotní pojišťovny, tak ve Všeobecné
zdravotní pojišťovně samé, a objasnilo
i některé okolnosti, na které se zdravotnická
veřejnost ptá.
Právníci došli k závěru, že
v tomto případě je to jediná instituce,
která má právo tuto kontrolu zajistit, ale
vláda jako taková s velkými obtížemi,
Česká národní rada také, by
mohla v tuto chvíli kontrolovat stav finančního
naplnění. Můžeme o to požádat
jako ministerstvo zdravotnictví Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu jako partnera a ona může nebo
nemusí vyhovět.