Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Křížovi za jeho vystoupení,
dále se hlásí paní poslankyně
Šepsová.
Poslankyně Lenka Šepsová: Vážená
sněmovno, nejprve ke kolegovi Křížovi,
že jde především o způsob financování
zdravotnictví hned v tomto prvním měsíci,
který tolik trápí Asociaci nemocnic apod.
Na jednání 27. 12. nebo 28. 12., nevím přesně,
bylo zástupcům Asociace, kteří měli
jednání s pověřeným ředitelem
dr. Hejdukem, přislíbeno, že vše se do
6. 1. vyřeší a zprůhlední. Nestalo
se tak, proto jsme výbor svolali na 8. 1. Byli tam zástupci
jak lékařských komor, tak právě
Asociace, byl tam i dr. Hejduk. V našem usnesení bylo
napsáno, že se vše má do 8. 1. dát
do pořádku. Nestalo se tak, proto ta nervozita.
Pan dr. Lom tady řekl o zákonu, který je
dost netrpělivě očekáván -
zákon o poskytování zdravotní péče
v nestátních zařízeních. Měla
bych jen drobný dotaz na pana ministra Bojara, jak to s
tímto zákonem je. Zásady jsme měli
předloženy, tuším, v listopadu (byla jsem
zpravodajem k těmto zásadám). V legislativním
plánu ministerstva zdravotnictví, který jsme
dostali, je napsáno, že paragrafové znění
bude předloženo v lednu. Leden končí,
já tento zákon osobně nemám. Proto
mám dotaz, kdy nám jako garančnímu
výboru bude tento zákon předán.
Ještě bych se vrátila ke kolegovi Křížovi.
Zdravotníky nepálí tolik jejich platy. Pálí
je samozřejmě také, ale hlavně ředitele
zdravotních zařízení pálí
to, že peníze do těchto zařízení
nejdou tak, jak by měly. To jsou peníze, na kterých
jsou závislé nejen nemocnice, ale hlavně
pacienti. Já jsem měla jednání s našimi
lékaři z okresu Česká Lípa
ve středu a šlo jim tam hlavně o to, aby byl
provoz nemocnic zajištěn tak, jak má být.
Víte, že některé OÚNZ se již
rozdělily, některé se dělí
až k 1. 1. a dochází tady k určitému
chaosu, který určitě nepřispívá
k dobrému. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Šepsové, hlásí
se paní poslankyně Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, 18. 12.
jsem vystoupila v této sněmovně, abych vás
seznámila s názory zdravotnických pracovníků
a s nespokojeností, která stále roste u naší
zdravotnické veřejnosti. Hovořila jsem tehdy
hlavně o problémech lékařů.
Minulý týden jsem absolvovala setkání
se zástupci středních zdravotních
pracovníků a pomocných zdravotních
pracovníků v Brně, mezi nimiž je nespokojenost
daleko větší.
Za uplynulých 40 let zdravotníci stále čekali
a doufali v lepší budoucnost. Po listopadu následovalo
postupně rozčarování a velké
zklamání. Ke všem problémům a
nespokojenosti přibyly ještě obavy o budoucnost
zdravotníků, strach z nezaměstnanosti.
Stav středních a nižších pomocných
zdravotníků je, bohužel, stále opomíjený.
S ohodnocením jejich práce se nepočítá
ani v sazebníku diagnostických a lékařských
výkonů Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Přitom administrativní práce sestrám
narůstá. Vždyť vypisování
všech tiskopisů a kódů závisí
hlavně na sestrách. Není možné,
aby kupř. v ordinaci sestra pomáhala při
svlékání starých a bezmocných
pacientů, přitom prováděla veškeré
ošetřovatelské úkony, aplikaci injekcí
a ještě vyplňovala kódy všech předepsaných
tiskopisů. Myslím, že by stačila třeba
absolventka gymnázia, která by třeba v čekárně
ordinace mohla tiskopisy už připravit.
Žádám proto, aby veškeré práce
středních a pomocných zdravotních
pracovníků, které nejsou uvedeny v sazebníku
diagnostických a léčebných výkonů
ve Všeobecné zdravotní pojišťovně,
tam byly zařazeny. Jsou to výkony, jako je třeba
poučení pacienta o dietě, rehabilitace, manipulace
s prádlem, veškeré výkony, které
se dělají na různých odděleních
chirurgických, gynekologických, na operačních
sálech, administrativní úkony, v interních
oborech apod. Mám souhrn práce těchto výkonů
a jsem ochotná ho předat na ministerstvo zdravotnictví,
aby s nimi počítalo. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Mazalové. Nyní se o slovo
přihlásil pan ministr Bojar.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte, abych uvedl jen několik údajů, které
se budou nejprve týkat usnesení, a potom abych se
zmínil o některých okolnostech, o nichž
hovořily paní poslankyně a pan poslanec Kříž.
V usnesení je zmiňována vážná
situace našeho zdravotnictví, je poukazováno
na řadu potíží, které s sebou
přineslo zavádění Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Pan předseda Lom
uvádí okolnosti, které jsou závažné,
a možná by z líčení mohlo vyplynout
zdání, že o těchto okolnostech a způsobech
řešení těchto problémů
ministerstvo zdravotnictví s dalšími stranami,
ať už se jedná o profesní sdružení
vzniklá ze zákona nebo profesní sdružení,
která zatím ze zákona vzniklá nejsou,
asociacemi nemocnic a dalšími subjekty, které
se objevily na scéně našeho zdravotnictví
v posledních dvou letech, vůbec nejednalo.
Dle mého soudu musím konstatovat, že z našeho
pohledu je v současné době opak pravdou.
Významné pro nás je (a mohu to doložit),
že v lednu došlo na půdě ministerstva
zdravotnictví k řadě jednání,
jichž se účastnili zástupci všech
důležitých organizací a institucí
vzniklých ze zákona, komorami počínaje
přes odborné společnosti, Lékařskou
společnost J. E. Purkyně pokračuje a konče
i sdruženími, jež dosud nemají opory v
zákoně, ale zastupují, jak o tom hovořila
i paní poslankyně Mazalová, více než
100tisícovou obec středních zdravotnických
pracovníků, nižších zdravotnických
pracovníků a dalších kategorií.
Uvádím to proto, že se od počátku
ledna dostává do popředí zájmu
naší veřejnosti zdravotnické i veřejnosti
širší otázka, kdy bude přijat Zdravotní
řád zmíněný ve druhém
bodě navrhovaného usnesení. Je mou povinností
zopakovat nebo upozornit na skutečnost, že na základě
řady jednání, která probíhala
na půdě ministerstva zdravotnictví od října
minulého roku, bylo připraveno několik verzí
Zdravotního řádu. Poslední verze byla
projednávána těsně po přijetí
zákonů č. 550 a 551 vaší sněmovnou
a na výslovné přání zástupců
Lékařské komory, Komory stomatologů
i dalších organizací a sdružení
bylo ministerstvo zdravotnictví, podle mého soudu
správně, přinuceno upustit od pokusu zahájit
dohodovací řízení ještě
předtím, než zákon č. 550 nabyl
právní platnost. Tato okolnost byla zmíněna
a konstatována i při prvém jednání,
které se konalo minulý pátek na půdě
ministerstva zdravotnictví, jímž bylo zahájeno
ze zákona nařízené, zákonem
podložené dohodovací řízení
o Zdravotním řádu. Účastnili
se ho zástupci všech zákonem vymezených
organizací a institucí, vládní stranu
zastupoval místopředseda vlády prof. Lukeš,
náměstek ministra práce a sociálních
věcí, moji náměstci a já.
Jednoznačně bylo konstatováno, a vícekrát
to zmínil i prezident Komory stomatologů dr. Pekárek,
že materiál, který je projednáván,
je výsledkem opakovaných náročných
a déle trvajících jednání,
která proběhla za účasti řady
zástupců všech zmíněných
institucí. Uvádím to proto, že by nebylo
možné dnes projednávat Zdravotní řád
v té podobě, ve které jsme ho předložili
širší zdravotnické veřejnosti,
bez předchozího jednání na nejrůznějších
úrovních, jak na půdě ministerstva
zdravotnictví, tak i mimo toto ministerstvo.
Je třeba zdůraznit i onu okolnost, že 23. prosince
byla zkrácená verze Zdravotního řádu
postoupena všem vedoucím pracovníkům
zdravotnických zařízení formou metodického
pokynu, neboť není a nebylo možné, aby
zdravotnická zařízení pracovala v
lednu, v únoru, do té doby, než bude vládou
ČR projednán a vydán Zdravotní řád,
bez jakýchkoli metodických pokynů a bez nějakého
právního podkladu.
Významná je skutečnost, že zástupci
komor i všech ostatních sdružení pracovníků
ve zdravotnictví, včetně zástupců
Asociace sester a Unie středních zdravotnických
pracovníků, došli k závěru, který
byl předán tisku hned po prvém jednání,
které proběhlo minulý pátek, že
dohodovací řízení, které je
ze zákona nutno provést, bude v případě
Zdravotního řádu ukončeno dnem 17.
února. Tzn. nejdříve 17. února může
ministerstvo zdravotnictví z rozhodnutí ne úředníků
ministerstva zdravotnictví, ale všech účastníků
dohodovacího řízení předat
na Úřad předsednictva vlády, půjde-li
vše dobře, verzi Zdravotního řádu,
kterým se ještě musí zabývat
podle běžné procedury jednotlivé vládní
orgány, tedy ministerstva, a teprve poté může
vláda tento dokument schválit a přijmout.
Na tuto skutečnost jsme opakovaně upozorňovali
v průběhu ledna, tzn. je mou povinností upozornit
na to, že datum 21. února není možno splnit
ne proto, že by tomu bránilo ministerstvo zdravotnictví
nebo vláda ČR, ale věcně tento termín
neodpovídá požadavkům, možnostem
a přáním kolegů a kolegyň,
zastupujících těch 11 subjektů, které
se zúčastnily dohodovacího řízení.
ČNR předpokládá - cituji: "každodenní
práci účastníků dohodovacího
řízení při tvorbě Zdravotního
řádu". O tomto problému se hovořilo
při prvé schůzi, která proběhla
minulý pátek, a je třeba říci,
že převládl názor zástupců
jednotlivých subjektů, organizací zdravotníků,
že potřebují při každém
dohodovacím řízení mít možnost
konzultovat organizace a instituce, které zastupují,
neboť Zdravotní řád - a to je také
třeba zdůraznit - bude velice závažným
dokumentem, který nejméně do června
t. r. poznamená vztahy zdravotníků, pacientů
- klientů, Všeobecné zdravotní pojišťovny
a státní zdravotní správy.
Lékaři, kteří se účastní
dohodovacího řízení, nejsou profesionálními
veřejnými činiteli, nepracují ve státní
správě, ale jsou řediteli nemocnic, přednosty
klinik, mají své běžné pracovní
povinnosti kromě práce v komorách nebo jiných
sdruženích. Mohu samozřejmě zítra
tlumočit požadavek poslanců ČNR, aby
se každodenně zabývali problematikou Zdravotního
řádu, ovšem při diskusi minulý
pátek jednoznačně vyvstanulo, za jak závažný
a složitý problém dotvoření Zdravotního
řádu jednotliví zástupci považují.
Naši snahu, aby byl zkrácen interval, ve kterém
by mohl být Zdravotní řád doformulován,
jednoznačně shromáždění
odmítlo s tím, že nebudou jednat pod tlakem
vlády a že pro tak závažný dokument
je třeba, aby vláda nechala dostatečný
časový prostor. Tolik tedy k problematice Zdravotního
řádu.
Mám za to, že je vhodné upozornit, že
samotný Zdravotní řád nepostačuje.
Ze zákona se hovoří o velice závažném
dokumentu, který zde byl zmíněn zcela právem,
tj. Seznam výkonů nebo tzv. sazebník, jehož
projednávání je na pořadu dne. Prvé
dohodovací řízení probíhající
podle vládního rozhodnutí bylo zahájeno
včera a účastníci tohoto dohodovacího
jednání došli k závěru, že
budou schopni tento sazebník (a trvají na tom společnosti,
komory, zástupci farmaceutů, zástupci středních
zdravotnických pracovníků) revidovat, dokončit
do podoby, která dle jejich soudu bude připravena
k publikování, do 3. března 1992. To je tedy
další termín.
Další problém, který je řešen
též formou dohodovacího řízení,
jehož se účastní všechny subjekty
dříve zmíněné i strany vládní,
je seznam léčiv a zdravotnických pomůcek.
Velmi těsně s úspěšným
vyřešením tohoto problému souvisí
i otázka, která přesahuje schopnosti jak
účastníků nevládních
stran, tak ministerstva zdravotnictví - otázka kategorizace
léčiv. Dovolte odbočku. Je vhodné
na tomto místě upozornit, že nepřistoupíme-li
k opakovaně zmíněné kategorizaci léčiv,
tzn. rozčlenění léčiv do několika
kategorií a formulování nezbytnosti, potřebnosti
ve vztahu k finanční spoluúčasti při
úhradě některých léků,
může se této republice stát, že
v srpnu, září t. r. budeme čelit stejným
problémů finančního rázu, které
se nepodařilo v loňském roce vyřešit
v Polsku.
Je třeba, abyste vzali v potaz skutečnost, že
v současné době vyrábějí
naše farmaceutické podniky léčiva průměrně
5,5 - 6krát levněji než preparáty, které
jsou dováženy ze zahraničí. Tento problém
je obtížně překlenutelný a v
současné době má naše zdravotnická
veřejnost stále pocit (především
pak ovšem širší veřejnost), že
ministerstvo zdravotnictví čelí problému
nedostatku léků. V současné době
nečelíme problému nedostatku léků.
Dá se říci dokonce, že určitých
léků je velký nadbytek. Vyplývá
to z toho, že továrny, spadající od
loňského roku pod ministerstvo průmyslu,
v návaznosti na kontrakty, které byly uzavřeny
již dříve, vyrobily velký objem přípravků,
které ne že by byly nepoužitelné, ale
nepotřebujeme je v tom objemu, který jsme dříve
kontrahovali, a navíc konsignační sklady
zahraničních společností, které
fungují v ČR, jsou bohatě vybaveny nejrůznějšími
přípravky, které jsou ovšem 5krát,
někdy 8krát dražší než přípravky,
které byly posud dostupné. Tzn. zdravotnická
zařízení i pojišťovna čelí
problémům finančním, nikoliv zásobovacím.
Tržní mechanismy začínají působit
i v této oblasti a zmiňuji to pouze proto, že
seznam přípravků a zdravotnických
pomůcek musí respektovat i tuto skutečnost.
Pracovní skupina, na níž se podílejí
zástupci Farmakologické společnosti, SÚKLu,
univerzit se tímto problémem zabývá
od podzimu loňského roku. Je to ovšem problém
přesahující možnosti ministerstva zdravotnictví
a týká se ministerstva financí.
Prosím, abyste tedy při posuzování
tohoto usnesení brali v potaz skutečnost, že
samotný Zdravotní řád není
postačující podzákonnou normou pro
to, aby změny, po kterých volají naši
zdravotníci i širší veřejnost,
mohly začít probíhat.
Byl zmíněn zákon o poskytování
zdravotní péče v nestátních
zdravotnických zařízeních. Dovolím
si podotknout k tomu, co říkala paní poslankyně
Šepsová, že návrh zásad tohoto
důležitého zákona třetího
nebo čtvrtého, podle toho, jak to budeme počítat,
v sestavě zdravotnických zákonů byl
projednán a schválen vládou ČR v časném
podzimu loňského roku a předali jsme ho k
projednávání výborům ČNR
ne v listopadu, ale v půli října loňského
roku. Zpátky s vyjádřením ČNR
jsme obdrželi zásady 21. prosince 1991. Prosím
paní poslankyně a pány poslance, aby zvážili,
jak je dlouhá doba na dopracování či
přípravu paragrafového znění
jakéhokoli zákona a jak velký prostor byl
ponechán vládě ČR, aby bylo zajištěno
byť zkrácené, tak přesto řádnou
formou provádění meziresortní řízení.
Mohu konstatovat, že zmíněný zákon
v paragrafovém znění byl předán
jednotlivým orgánům vlády ČR
tak, jak jsme slíbili, v polovině ledna. Zároveň
toto paragrafové znění bylo zasláno
na vědomí i výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví s tím, že po skončení
meziresortního připomínkového řízení
v termínu, který vyplýval z vládou
schváleného legislativního plánu (tj.
dnešní den), materiál bude předáván
vládě k projednání. Tzn. je skončeno
náročné meziresortní připomínkové
řízení a vláda tak, jak nám
byl stanoven vládní úkol, k dnešnímu
dni návrh obdržela k projednání. Bude
nyní záležet pouze na tom, jak dlouho bude
vláda tento zákon projednávat. Soudím,
že bod 1 by bylo možno splnit vzhledem k tomu, že
meziresortní řízení proběhlo
podle informace, kterou mám k dispozici, uspokojivě.
K otázce, týkající se Všeobecné
zdravotní pojišťovny mohu konstatovat pouze tolik,
že problémy financování zdravotnictví
se dotýkají ministerstva zdravotnictví v
tuto chvíli zprostředkovaně, ale velice intenzívně,
neboť prostředky tak, jak bylo rozhodnuto a schváleno
v loňském roce, jdou nebo by měly jít
ve značném objemu přes Všeobecnou zdravotní
pojišťovnu a okresní pobočky.
Námitky, které uvádí kolegyně
Šepsová a které zmínil i pan předseda,
jsou kritické výhrady zcela oprávněné,
které vyplývají z toho (a o tom jsme informovali
opakované i vládu), že dochází
ke zpoždění při jednotlivých
finančních transakcích. Toto zpoždění
navíc může být umocňováno
i tím, že v důsledku restriktivních
opatření, jež byla doporučena na sklonku
loňského roku a o nichž jste byli informováni
(to byla diskuse, která proběhla jak na úrovni
vlády federální, tak se jí krátce
zabývala i vláda ČR, pokyny ministerstva
financí ČR ke stažení části
finančních zdrojů z okresních úřadů,
pan předseda Lom, jestli se nemýlím, na poslední
schůzi v loňském roce o tomto problému
hovořil jako o akutně vzniklém problému),
se ukazuje, že mimo oblast ministerstva zdravotnictví
na úrovni okresních úřadů v
rámci snahy kompenzovat propast z konce loňského
roku může docházet a to je pro nás velmi
obtížně ovlivnitelné, k finančním
operacím, které velmi výrazně mohou
zhoršit schopnost jednotlivých zdravotnických
zařízení kompenzovat důsledky přechodu
na disharmonický, disfunkční systém
financování Všeobecné zdravotní
pojišťovny. Neboť je třeba říci,
že zdravotnická zařízení by se
s problémy vyrovnávala s přechodem z prosince
do ledna, kdy se musí hradit faktury, kdy se musí
hradit skluzy nebo, jak oni říkají, převisy
z předchozího roku. A nyní je situace ztížena
tím, že se ukazuje, že část okresních
úřadů, tak jak to zmínil předseda
Lom, přistoupila k naplnění určitých
restriktivních opatření v oblasti zdravotnictví.
Na tuto skutečnost jsme reagovali, obrátili jsme
se na ministerstvo financí. Je to ovšem problém,
který přesahuje možnosti ministerstva zdravotnictví
a svým způsobem se dotýká nepochybně
vás, poslanců ČNR, neb jste schválili
určitá rozpočtová pravidla, a ukazuje
se, že zdravotnictví a zřejmě i jiné
oblasti rozpočtové sféry budou v letošním
roce místem, kde bude docházet ke střetům.
Naznačila to paní poslankyně Mazalová,
jsem velmi rád, že zmínila problematiku středních
a nižších zdravotnických pracovníků.
Otázka platů a mezd má být v tuto
chvíli řešena (projednávala to i česká
vláda při své poslední schůzi)
aspoň zčásti v návaznosti na změnu
pravidel v oblasti rozpočtových organizací
a na přípravu tarifního mzdového systému.
Opakovaně jsme byli nuceni (užívám vědomě
slova nuceni) jednat s jednotlivými profesními organizacemi,
neboť existuje z důvodů, které naznačila
paní poslankyně, určitý odpor na straně
jedné vůči tomuto navrhovanému systému,
na straně druhé pak existuje důvodná
obava, že nebude dostatek finančních prostředků
pro to, aby, bude-li tento systém přijat, byly naplněny
všechny možnosti, které může skýtat.
V oblasti středních a nižších zdravotnických
pracovníků se k nespokojenosti nepochybně
přidružuje i skutečnost, že v části
zdravotních zařízení jsou přenášeny
(možná bych neměl užívat slova
přenášeny) povinnosti vyplývající
ze zvýšené administrativní náročnosti
Všeobecné zdravotní pojišťovny i
na střední zdravotnické pracovníky.
V tuto chvíli, paní poslankyně, ovšem
nikdo z pracovníků ve zdravotnictví nemá
přímý efekt z toho, že nedokonalý
sazebník je používán v těch zdravotnických
zařízeních, jež jsou připravena
pro sběr dat, k tomu, aby tato data byla sbírána,
vyhodnocena a byla použita jako základ pro korekci,
nápravu sazebníku. Měl bych zmínit
skutečnost, že při posledním jednání
došlo ke shodě, že i tento kritizovaný
sazebník lze užít jako kostru, základ
pro to, aby byl dotvořen za aktivní účasti
odborných lékařských společností,
představitelů lékařských komor,
za spoluúčasti ministerstva zdravotnictví
tak, aby k 1. dubnu mohl být vydán přesně
v souladu s tím, co slíbili ti čtyři
spolutvůrci nulté verze tolik kritizovaného
sazebníku.
Tzn. v tuto chvíli každý týden (ne každý
den) probíhají na půdě ministerstva
zdravotnictví a na půdě komor jednání,
která mají vést k tomu, aby byly vzaty v
potaz, paní poslankyně, některé oprávněné
požadavky a výhrady středních zdravotnických
pracovníků, na které, jak jste poukázala,
se při přípravě sazebníku a
hodnocení některých činností
opomnělo nebo u kterých činnosti byly podceněny.
Je zde ovšem problém, který vyplývá
z toho, že jsem se nesetkal ještě s lékařskou
společností (a jednal jsem už s řadou
společností), která by měla pocit,
že ve srovnání se sousední nebo nejblíže
jí odborně příbuznou společností
nebyla podhodnocena. Je to známý fenomén,
kdy se ukazuje, že bylo ublíženo absolutně
všem. Že vždy obor, se kterým diskutujeme,
má pocit, že jak uvnitř sazebníku oborového
došlo k porušení relací, tak i vztahy
k sazbám, které jsou navrhovány k dalším
oborům, jsou špatné. Týká se
to stomatologů, chirurgů, gynekologů, týká
se to praktických lékařů. Každý
obor má pocit, že jinému oboru bylo přáno
více, Užívám to zde pouze jako argument
proto, abych poukázal na to, jak je obtížné
v sazebníku reflektovat na problémy mezioborové
a relační.
Stejný problém je potom mezi skupinami zdravotnických
pracovníků hodlajících se privatizovat
nebo zakládat soukromé praxe. Je to důvod,
pro který musím znovu na závěr zdůraznit,
že ono časování a požadavek, aby
do 21. února vydala vláda nařízení
o Zdravotním řádu, je dle mého soudu
v tuto chvíli byť pochopitelný, tak obtížně
akceptovatelný. A nehodlám, prosím, již
nikdy opakovat chybu, na níž jsem se podílel
při zasedání Hospodářské
rady ČR v loňském únoru, kdy pod tíhou
argumentů a požadavků jsem nakonec souhlasil
spolu s dalšími účastníky jednání
s tím, že plán, který byl v prosinci
1990 schválen a ze kterého vyplývalo, že
Všeobecná zdravotní pojišťovna začne
až v roce 1993, byl o více než o rok zkrácen.
Tzn. v případě Zdravotního řádu
se cítím profesionálně i občansky
povinován upozornit na to, že tento termín
je nereálný. A není nereálný
proto, že by vláda ČR chtěla zabránit
přijetí Zdravotního řádu, ale
nereálný vzhledem ke všem okolnostem, které
jsem zde uvedl. Navíc vydání samotného
Zdravotního řádu neřeší
komplex problémů, které měl pan předseda
Lom na mysli.